edit: Ratkaisu 15 Helmi 2012, 13:52 viestissä.
Tänään pistin sitten ekaa kertaa oikeilla pakkasilla Alfaa käyntiin ja pisti pikkasen ihmetyttämään...
- Auto seisonut viikon >10 asteen pakkasessa
- Käynnistyshetkellä -16 asteta
- Lohkolämppäri (calix) ollut päällä reilun tunnin
Seuraat 3 kertaa käynnistyminen otti noin >5 s strattaamisen ja moottori kävi n. sekunnin.
5. tai 6. kerralla auto pysyi sitten käynnissä.
Hassu kuitenkin, että moottori kävi todella rouheasti ja koko auto tärisi seuraavat 15-20 km.
Vasta noiden kilometrien, vajaan 20 minuutin ja yhteensä 3 lisäkäynnistyksen jälkeen alkoi auto vasta käydä normaalisti. 90 asteen moottorilämpö kuitenkin saavutettiin siinä jo toisen käynnistyksen ja 15 km jälkeen.
Onkos tää nyt ihan normaalia?
Eka diisseliauto mulla, mutta monella työkoneella, joissa jopa 8 litran koneet on tullut ajeltua ja näissä se rankempi rouheus käyntiäänessä lähtee kuitenkin minuuteissa ja tässä otti 20...
Tähän mennessä käynnistellyt monesti 10 asteen pakkasissa ilman lohkoa eikä mitään ongelmaa ja nyt tämä vaikka oli lämppäri kiinni.
edit:
Auto: 159 2,4 JTDm, vm -08, 130 tkm