Nyt on oikeestaan ensimmäistä kertaa Alfan kanssa sormi suussa. Osaisko joku auttaa, kun puhallin ei toimi? Oireena on, jotta välillä toimii ja sit ei. Tämä talvenakin on kolme kertaa olut pimeänä, mutt alkanut itsestään toimimaan. Viimeksi kun vaikeni niin vaihdoin uuden puhaltimen. Tänä aamuna oli taas pimeenä. Vaikuttais jonkin asteilta sähkövialta
Onkos siellä josskin jokin rele joka ohjaa puhallinta. Korjaus CD-ltä en sellaista löytänyt, mutta se ei mitään todista.
Auto on vm 2001, 1.8 litrasella koneella ja manuaalisella ilmastoinnilla (Suomi-asennus)
Nyt on oikeestaan ensimmäistä kertaa Alfan kanssa sormi suussa. Osaisko joku auttaa, kun puhallin ei toimi? Oireena on, jotta välillä toimii ja sit ei. Tämä talvenakin on kolme kertaa olut pimeänä, mutt alkanut itsestään toimimaan. Viimeksi kun vaikeni niin vaihdoin uuden puhaltimen. Tänä aamuna oli taas pimeenä. Vaikuttais jonkin asteilta sähkövialta
Onkos siellä josskin jokin rele joka ohjaa puhallinta. Korjaus CD-ltä en sellaista löytänyt, mutta se ei mitään todista.
Auto on vm 2001, 1.8 litrasella koneella ja manuaalisella ilmastoinnilla (Suomi-asennus)
autodatasta jotain
Failure of engine coolant blower motor resistor.
Check and clean engine coolant blower motor resistor multi-plug terminals. Replace engine coolant blower motor resistor
NO ei juuri ole, kun kyse ei oo syylärin "puhaltimesta" siis flektistä, vaan lämmityslaitteen puhaltimesta.
No tänään kaikki taas toimi. Sen verran sain irti korjaus CD:ltä että siellä on rele jossakin siellä puhaltimen tykönä (siel on hirvee hässäkkä piuhoja ja liittimiä, illalla tsekkasin). Nyt tarvis se löytää ja katsoa on hapettumia. Maattohäiriö se ei ole kun kaikki muut sähkövempaimet toimii. Ja sen maaton pitäis löytyä siitä jalkatilan sivusta.
Tuosta manuaali-ilmastoinnin toiminnasta en mene kyllä vannomaan, mutta ainakin automaattiversiossa on puhallinkotelon pohjalla puhaltimen etupuolella jalkatilassa parilla ruuvilla kiinni se "esivastus-transistori"- joka ainakin omalle kohdalle sattuneessa yksilössä oli pettänyt aiheuttaen alkuun puhaltimen sammuilua ja lopulta puhaltimen totaalisen mykistymisen.
Tuo mokkulahan ohjaa maattopuolta, joten kannattaa kokeilla napata puhaltimen liiti irti ja testata antaa suoraan maata puhatimelle, jos se hurahtaa pyörimään, niin kannattaa kokeilla uudella esivastuksella, omalla kohdalla ainakin auttoi murheeseen.
Yleensä jos puhaltimen vastus on rikki niin isoin puhallus nopeus toimii silti, koska sitä ei vastuksella ohjata.
Tässä tapauksessa voi hyvinkin olla että puhaltimen hiilet ovat jumissa tai lopussa. Puhallin on todella helppo ottaa irti ja tutkia. Pelkääjän puolen jalkatilan yläverhoilu pois, jonka jälkeen puhallin näkyy hyvin. Puhaltimessa on yksi sähköliitos ja yksi lukitusruuvi. Liitin irti ja lukitusruuvi auki, sen jälkeen käännetään puhallinta jolloin se tipahtaa pois paikoiltaan.
Puhallin on vaihdettu. Ja kun se toimii niin kaikki nopeudet toimii ja kun ei, niin mikään nopeus ei toimi. Tuo esivastus on tuttu tapaus 164:sta aikoinaan.
Laantuis vaan noi pakkaset niin tarkenis kattoo sinne kojelaudan taakse uudestaan, tosin nyt se taas toimii
No nyt on meidän 156:ssa samat "oireet" eli mykkä lämmityslaitteen puhallin. Itse asiassa toinen kerta tänä talvena kun ei pöhise. Mikään puhaltimen nopeus ei toimi.
Ensimmäisellä kerralla noin kolme viikkoa sitten alkoi toimimaan kun auto seisoi työpäivän ajan pihassa.
Tänä aamuna mykistyi sitten toisen kerran. Välillä toimi moitteettomasti.
Onko Rölli ja metsänhenki käynyt jo kurkistamassa mikä autoa vaivasi?
Noin se mullakin silloin aikoinaan pelleili. Kovemmilla pakkasilla kun puhallusta ois aamutuimaan tarvinnut niin ei pyörähtänyt puhallin. kun kelit lämpes niin toimi sekin taas.
Silloin oli kyllä talvet huomattavasti lämpimämpiä joten ei haitannut kuin muutaman kerran talvessa
Itselläni oli sama ongelma tuossa 156:ssa. Aina välillä ei toiminut, mutta kun sai lämpimään sisälle, niin taas toimi. Vajaa viikko sitten lakkasi toimimasta kokonaan. Ei auttanut yli päivänkään lämmitys tallissa.
Vein huoltoon. Puhaltimen moottorin hiilet oli kuulemma ihan palasina. Vaihdettiin moottori. Nyt taas puhaltaa.
Minullakin on 156:n puhallin jättänyt pari kertaa toimimatta. Lisämausteena on puhalluksen suunnan jumiutuminen naamalle-asentoon. Jotenkin nämä yhdistyvät niin, että automaagi-ilmastoinnin huurteenpoistoasento ei aina lisääkään puhallinnopeutta, ja puhallusnopeuden auto-asento käyttää vain pientä hönkäystä tai suunnilleen 3-nopeutta (puhalluksen käyttö manuaalisesti 4-nopeudella "herättää" jonkin, kun puhallus on jumittunut hönkäysnopeuteen, ja tuo nopeampi puhallus käynnistyy). Tämän seurauksena matkustamon lämpötila ei pysy sopivana. Manuaalisesti puhallinnopeuden voi kuitenkin säätää kaikkiin eri nopeuksiin.
Voiko puhaltimen moottorin hiilet vaihtaa erikseen? Vai onko se paketoitu niin, että ainoastaan uusi moottori on vaihtoehtona? Voiko pelkkä moottorin (hiilien) kuluminen aiheuttaa nämä sekoilut?
Itsellä tänä aamuna odotti sama yllätys liikkeelle lähtiessä eli puhallin ei toiminut. Parin kymmenen kilometrin ajelun jälkeen olo oli niin jäinen että hermostuksissani päätin ajaa levikkeelle ja kopauttaa puhaltimen koteloa apukuskin jalkotilassa ja kas, puhallin lähti pyörimään. Ensimmäisen kerran sattui minun kohdalle ja tietysti yli 20 asteen pakkaskelillä. Olisko hiilet loppumassa puhaltimen moottorista?
Maunu kirjoitti:Yleensä jos puhaltimen vastus on rikki niin isoin puhallus nopeus toimii silti, koska sitä ei vastuksella ohjata.
Tässä tapauksessa voi hyvinkin olla että puhaltimen hiilet ovat jumissa tai lopussa. Puhallin on todella helppo ottaa irti ja tutkia. Pelkääjän puolen jalkatilan yläverhoilu pois, jonka jälkeen puhallin näkyy hyvin. Puhaltimessa on yksi sähköliitos ja yksi lukitusruuvi. Liitin irti ja lukitusruuvi auki, sen jälkeen käännetään puhallinta jolloin se tipahtaa pois paikoiltaan.
hmmm, mulla olis juurikin tällainen ongelma 156 kanssa...eli suurin puhallus toimii, muut pimeinä..onkos tuo ohjausvastus moottorin yhteydessä siinä hanttarin jalkotilassa vaiko jossain muualla? Näitä vastuksia tietty on monta erilaista ja se jonka sain varaosaksi on tietty ihan erilainen kuin auton alkuperäinen joten kysellää ennenkun hutkitaan..
Minulla olis ongelmana moottorin vikinä, siis tuulettimen, eli mistäs moisen edullisimmin sais ostettua pirkanmaalta? Muuten pelaa kaikki asennot ym nopeudet, niin automaagiset kuin väkisinkin asetettavat.
Härmälänkolli kirjoitti:Minulla olis ongelmana moottorin vikinä, siis tuulettimen, eli mistäs moisen edullisimmin sais ostettua pirkanmaalta? Muuten pelaa kaikki asennot ym nopeudet, niin automaagiset kuin väkisinkin asetettavat.
Oletko varma, että se on tuuletin? Siinä keskikonsoolipanelissa on rivotus, jonka takana sijaitsee sisälämpötilan mittaus anturi. Siinä on myös pienoispuhallin, joka varsinkin kylmässä vikisee aikansa, kunnes kabiini hiukan lämpeää. Joskus huuto on voimakastakin.
Eilen kävin taas siellä kojelaudan alla ja mitään vikaa ei löytynyt. Tämän sai aikaan taas toiminaton puhallin (perjantaina, launataina toimi .
Maaton tarkistin siitä A-pilarin alta ja kaikki kunnossa. Mystisiä on Alfojen sähköt. Ei vaiskaan, melkein kolkyt vuotta alfoja takana ja tässä on ylivoimaisesti mystisin vika. Mutta jonain päivänä, kun tarpeeks ottaa päähän, niin vian selätän.
Joo, se etuvastus on mukavasti siinä puhaltimen vieressä ja helppo tarkistaa jos sitä epäilee.
Oletko varma, että se on tuuletin? Siinä keskikonsoolipanelissa on rivotus, jonka takana sijaitsee sisälämpötilan mittaus anturi. Siinä on myös pienoispuhallin, joka varsinkin kylmässä vikisee aikansa, kunnes kabiini hiukan lämpeää. Joskus huuto on voimakastakin.[/quote]
Sellainen kurnutus ja pieni vikinä kokoajan kuuluu, sitten kun kovemmalle asennolle laittaa niin kurnutus loppuu ainakin
Tuuletin irroitettu akrobaattisin liikkein, teräketjuöljyä moottorin molempien päitten laakereihin ruiskittu, asennettu ja todettu vikisemättömäksi. Toivottavasti toimii hieman aikaa. Irroitus kakunpala, kunhan muistaa kääntää sen ruuvin alla olevan lipareen pois tieltä kääntämisen ajaksi.
Eihän tuulettimelle pitäisi päästä kosteuuta, mutta ei sitä koskaan tiedä... Ja kun on pakkasta niin homma jäätyyy? tämä tosin polttanee sulakkeen?
perstuntumalla 2 tapausta 3:sta jumiutuneesta tullettimesta korjaantuu sillä, että ottaa tuulettimen ja karistaa liat pois, etenkin silloin kun vika tuntuu olevan on/off sortti...
Mulla piti pakkasella (-25) se sisälämpötila anturi hirveää örinää ja räpätystä, suihkasin air intake cleaneria ja johan hiljeni, sitten myöhemmin vähän perään paineilmaa, niin ei jää liejuiseksi.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Mahtaako liittyä samaiseen okelmaan, lähdin työmaalle kylmähköllä koneella, n. 10km ajon jälkeen huomasin et lämmöt mittarin mukaan n.100. heti kun huomasin lähti laskemaan ja putos sinne 75:n asteen tienoille. 1km ajoa ja jäi roikkumaan 90:n nurkille. Kabiiniin sisään antaa nupit kaakossa lämmint ja ei-lämmintä vuorotellen noin 10 sek. kumpastakin. onks lämppärinpuhallinsysteemissä vikaa voisko olla esim lämppärin kenno, vespumppu tai jotain.... jos nollakelillä nousee 100 asteeseen koneen lämmöt ni en haluu kesään asti oottaa...
vaihdoin neesut kuukaus aikaa ja eipä ole ainakaan lammikoita näkyny. täytynee vielä tarkistaa.... miten kallis toi kannentiivistehomma sit mahtas ollenkaan olla?
Oiva kirjoitti:Jonkun aikaa jo puhallellut vaan nelosella ja Motonetin ja Fixuksen vaihtoehdot ei tohon käy... Eli tollanen piirilevykortti pitäis löytää jostain?
Yleensähän noista on se lämpösuoja-jousi lauennut ja sen saa korjattua suuremman sulamislämpötilan omaavalla tinalla.
Omasta oli haljennut koko keraaminen levy.
Ei oikeat lämpösulakkeetkaan ei montaa euroa maksa, mahtaakohan linkki toimia, nämä ihan yleismallisia aksiaalikomponentteja: https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~ ... t_aksiaali" onclick="window.open(this.href);return false;"
Sain tollasen uuden esivastuksen, sellasen piirikorttimallisen, kun vein auton Carboys-korjaamolle Hernesaareen, oli jostain kauempaa tilannut. Suomesta kuitenkin löytyy siis mutta en tiedä mistä. Kuitissa lukee osan hintana 129e mutta en usko että pitää paikkaansa...
katiska kirjoitti:Mulle myös yksi, alfaparts24 levittelee käsiään samoin ebay tarjoaa vain A/C-mallin pulikkaa..
Oma tarve tyydytetty. eBay:n kautta löytyi Irlannista ja 30€ tuli kustannuksia yhteensä. Harvoin noita kyllä näkee myynnissä (yli puoli vuotta päivittäin tsekkasin).
156 Facelift automaatti-ilmastoinnilla toimii vaan kun tähtien asento on oikea. Oli seisonnassa 2 kuukautta ja akku oli kuollut (nyt vaihdettu traneen kun muutenkin oli huono) No nyt sit puhallin ei lähe päälle kuin satunnaisesti..? Joskus auttaa ku kytkee virrat monta kertaa putkeen mutta joskus taas ei auta vaikka tunnin remppais virtoja takas ja pois. Ja kun se sitten menee päälle niin sitten se kyllä toimii vaikka sammuttaiski mutta jos taas antaa vartinkin seisoa niin lähtee vain jos arpa suosii. Mistähän kannattais lähteä vikaa paikantaan? Jännä että aina kun puhallin ei toimi niin ulkolämpömittariki näyttää viivaa eli siis ei toimi? Jos peilistä on antura hajalla niin vaikuttaako puhaltimen toimintaan? Puhallin nappulat on siis pimeitä kun ei toimi.
Vikakoodit luin ja siellä tönötti U1100
jos virrat poikki pidempään (3 varttia taitaa riittää) niin akun kytkennän jälkeen täytyy odottaa väh. n.5min ennen virtojen päälle laittoa, ja sitten virta päällä mielellään minuutin ennen käynnistystä. Ja sitten jos ulkölämpöanturi paskana niin puhallin/ilmastointi/sydeemi ei toimi.
Nonii ecu resetoitu, ja liitin tarkastettu, ei vaikutusta. Mutta nyt huomasin että kun laittaa virrat päälle ja ottaa virrat pois niin n.60sec jälkeen autosta kuuluu hurinaa (ilmeisesti puhallin) ja sitten käynnistää niin puhallin lähtee aina toimimaan.
Omasta Alfasta tuli korjattua tuo sillointällöin toimiva lämmityslaitteen puhallin tänään pihalla tihkusateessa. (Juu, ei sitä kuivalla kalillä kannata korjata, eihän silloin ikkunat huurustu...)
Vikana oli etuvastukselle menevän maapiuhan huono kontakti = ylimenovastusta = hieman kärähtänyt liitin. Moottorin toiminnan testasin antamalla sille suoraan maata siihen vaaleanpunaiseen johtoon. Putsailin liittimet, kiristin sitä kärähtänyttä naarasliitintä hieman, laitoin oxide cleaneria ja jotain contact protectoria. Toimi se ainakin muutaman minuutin testilenkin.
Tulipahan samalla putseiltua puhaltimen moottori pahimmista lioista. Vielä kun joku kaunis päivä jaksaisi vaihtaa raitisilmasuodattimen. Se on ainakin seitsemän vuotta vanha ja uus on ollut jo hetken aikaa tossa hyllyssä...
Toi kuvan etualalla näkyvä liitin oli se kärvahtänyt.