156:n moottorin vikavalo kylmänä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
aruo
Viestit: 13
Liittynyt: 28 Joulu 2009, 16:00
Paikkakunta: Savonlinna

156:n moottorin vikavalo kylmänä

Viesti Kirjoittaja aruo »

Alfa Romeo 156 2.0 JTS -03

Autolla liikkeelle lähdettäessä n. minuutin sisällä alkaa moottorin vikavalo ja tietokone näyttämään/huutamaan vikaa moottorissa. Vikavalo sammuu n. 10 sekunnin ajon jälkeen, eikä se toistu kuin seuraavan "kylmä" käynnistyksen jälkeen.

Siis toistuu liikkeelle lähdettäessä, kun mootori ei ole vielä lämmennyt.

Onko muilla ollut samaa ongelmaa?

tornpe
Viestit: 146
Liittynyt: 04 Tammi 2008, 12:01
Car(s): Alfa 166 3.0 V6 Sportronic -04, Alfa Gt 3.2 -05, ex Alfasud TI -77, ex Giulia 1.3 -73, ex 75 2.0 -87, ex 164 2.0 TS -94, ex 166 3.0 M6 -99, ex GT 2.0 JTS -05, ex 155 V6 -92.
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156:n moottorin vikavalo kylmänä

Viesti Kirjoittaja tornpe »

Joo, samanlaiset on oireet. Motor Control Failure piipittää muutamn kerran kun lähtee kylmällä koneella. Jos on lohkolämppäri ollut päällä niin silloin ei. Auto on GT 2.0 JTS.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 156:n moottorin vikavalo kylmänä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Luetuta vikakoodit jossakin ja selvitä mikä tuon aiheuttaa. Helpottaa setvimistä; vaikka Italialaiset ovatkin persoonallisia, ei autojen (siis ihan oikeasti) pidä vikavaloja vilkutella aina kylmänä kun liikkeelle lähtee :D

aruo
Viestit: 13
Liittynyt: 28 Joulu 2009, 16:00
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 156:n moottorin vikavalo kylmänä

Viesti Kirjoittaja aruo »

tornpe kirjoitti:Joo, samanlaiset on oireet. Motor Control Failure piipittää muutamn kerran kun lähtee kylmällä koneella. Jos on lohkolämppäri ollut päällä niin silloin ei. Auto on GT 2.0 JTS.
juuri näin se menee, lohkolämppärin päästä ilman oireita kulkee.

Vika koodi on U1600, mitähän se mahtaa tarkoittaa ?

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: 156:n moottorin vikavalo kylmänä

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

http://img233.imageshack.us/img233/7327/1653vo4.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuon mukaan immobilizer system – malfunction
Incorrect/damaged key, incorrectly programmed, wiring, poor connection, immobilizer read coil

Onkohan akku minkälaisessa kunnossa?
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: 156:n moottorin vikavalo kylmänä

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Ekana tulee mieleen lohkosta huutaa/muuten ei, että onko auton hälyssä sisätutka? Saattais pillastua selittämättömästä nopeasta sisätilan lämmön noususta? Tosin jännä ettei sille ole muuta valoa kuin tuo mtcf.

Toinen vaihtoehto ihan vain ecun pillastuminen lämppärin aiheuttamasta ristiriitaisesta anturitiedosta. Koodi vain ei oikein täsmää jos tuossa on koko vaihtoehtojen kirjo. Loogista olisi siinä mielessä että vanhemmat 156 kuten omani lähtee lämppäristä huonosti käyntiin, mutta ilman lohkoa hyvin. Jos kytkee irti ja odottaa muutaman minuutin niin paremmin.

Akku ei oikein täsmää jos tekee vain lämppärissä oltuaan.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: 156:n moottorin vikavalo kylmänä

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Itse käsitin niin päin, että nimenomaan silloin tekee kun ei ole ollut lämppärissä.
kts. Viesti 4.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

aruo
Viestit: 13
Liittynyt: 28 Joulu 2009, 16:00
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 156:n moottorin vikavalo kylmänä

Viesti Kirjoittaja aruo »

No niin, kävin vielä luettamassa vikakoodit oikein korjaamossa ja saivat selville, että sytystyshäiriö 3 sylinterissä, ja sen perusteella kurkattin tulpat ja vahdettiin samalla uudet, kun olivat sen näköiset että voisi vika vaikka olla niissä. Keskusteltiin, että jos vika ei häviä niin pitää vaihtaa sytytyspuola. Arvaahan sen, ettei se voi näin yksinkertaista olla, vaan häiriö toistui taas. No, tilasin puolan ja vaihdan sen.

Niin ja vikahan tulee kylmäkäynnistyksen jälkee, ei lämmitintä käytettäessä.

Avatar
Ghost
Viestit: 456
Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S
Paikkakunta: Tampere

Re: 156:n moottorin vikavalo kylmänä

Viesti Kirjoittaja Ghost »

Sama homma täällä. Auto on 1.8 t.s -03. Lämpäristä lähdettäessä kaikki ok, mutta kylmänä on ajoittain pukannut mcsf probleemaa ja tänään jäi vikavalo palamaan. Luin koodit ja tarjolla on sytytyshäiriöitä vähän joka pytyssä. Tulpat on kyllä ylikilometreillä, mutta enpä usko niitä syyllisiksi. Kaikki vikakoodit on tulleet pienillä (alle 1500) kierroksilla, liekö vaan kylmä kone nyykähtänyt, en osaa sanoa, kun en ole itse ajanut ongelman ilmetessä.

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: 156:n moottorin vikavalo kylmänä

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Oireet kuulostaa tutuilta mutta mulla syynä oli todennäköisesti ollut ECU:n sisällä oleva öljy, jota D-A sinne on asiantuntevasti humauttanut tilkkasen. Ja todennäköisesti sitten vielä öljyn sekaan kondensoitunut vesi joka jäätyy.. Mutta tuskin ne sitä on kaikkiin varttikutosiin kaataneet. :crazyeyes:
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

MKA
Viestit: 20
Liittynyt: 26 Touko 2009, 17:08
Car(s): 156jts selefarkku -05, käyttis-primera p10

Re: 156:n moottorin vikavalo kylmänä

Viesti Kirjoittaja MKA »

Mulla tekee sitä että jos käynnistyksen jälkeen seisottaa autoa eikä heti lähde ajamaan syttyy tuttu keltainen valo, jos heti lähtee liikkeelle niin näin ei käy. Ei väliä onko kylmäkäynnistys vai piuhan päässä ollut. Sammuu kyllä samoin n.10sec kuluttua, aiemmin häiritsi mutta ei enää. 4.sylinterissä myös todettu sytytyskatkoksia.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Re: 156:n moottorin vikavalo kylmänä

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Olisiko kyse kumminkin samasta asiasta?

Kylmänä -20c moottori on 100 astetta käyntilämpötilan alle.
Joka paikassa on välystä, myös liittimissä.

MKA kun nostaa autossa kierroksia sähköjärjestelmässä jännite nousee ja
pieni välys ei aiheuta ongelmia.

Arou joku on aina ensimmäinen.
Ensiviikolla ei niin kylmä niin tuskin ongelmaa.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

aruo
Viestit: 13
Liittynyt: 28 Joulu 2009, 16:00
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 156:n moottorin vikavalo kylmänä

Viesti Kirjoittaja aruo »

Jatketaas taas !

vaidoin sytytyspuolan 3 sylinteriin, ei auttanut, vaan vika toistuu edelleen.

Tänään aamulla sitten kuitatessa "memoscanilla" vikakoodia, otin ylös noita lukemia:
-vikakoodi P0303
-fuel sys1 (%): ol, not ready CL
-fuel sys2 (%): ol, not ready CL
-kuormitus (%): 26,6
-coolant (c): 20
-ST FTRM1 (%): 0,0
-LT FTRM1(%): 7,8
-ST FTRM2(%): 0,0
-LT FTRM2(%): 15,6
-engine (RPM): 2360
-nopeus km/h: 31

kertooko nämä lukemat jollekkin mitään ?

Vastaa Viestiin