156 abs -merkkivalon "logiikka"

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
pastorisilli
Viestit: 68
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 20:24
Paikkakunta: Iittala

156 abs -merkkivalon "logiikka"

Viesti Kirjoittaja pastorisilli »

Moro,

meidän perheen molemmissa 156:ssa (toinen jo edesmennyt) abs -merkkivalon on saanut palamaan aina samalla tavalla, eturenkaat sutivat mutta auto ei liiku/takarenkaat eivät pyöri. Aikoinaan tuli huomattua tämä piirre kun meinattiin jahtikaverin kanssa jäädä mettäautotielle jumiin. Ja valohan sammuu kun renkaat alkavat pyöriä normaalisti ja auto liikkuu tovin matkaa. Toimiiko teillä muilla systeemi samalla tavalla - tässä siis kyseessä 99 ja 01 mallin autot.

Tänään sitten vaimo kävi Alfaansa katsastamassa ja tuli nootti ABS -merkkivalon palamisesta. Vaimo oli tietenkin ihmeissään kun eihän se valo palanut mennessä eikä palatessa. Teoriani on siis se, että rullilla on annettu etupyörien pyöriä takapyörien ollessa pysähdyksissä --> valo päälle. Perkele että korpeaa.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 156 abs -merkkivalon "logiikka"

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Valo sammuu kun tietokone saa tiedon kaikilta 4 pyörän nopeusanturilta (niin että ne ovat loogosia) eikä järjestelmässä ole muuta vikaa, tämä sen takia, että kun valo palaa, ABS ei toimi, mutta koska tuo on turvallisuus varuste on todennäköisesti jossain kabinetissa (joko EU;n tms tai valmistajien välillä) sovittu, että antaa valon sammua jos kone ei löydäkkään enään vikaa nopeusantureista. ja taas ABS:t voivat pelastaa jonkun onnettoman.

Jos siitä vaimokkeen autosta sammui ABS valo katsastuksen jälkeen, niin on todennäköisesti käynnyt juuri niin kuin edellä selitetty. Olkoonkin, etten ole kait kertaakaan saannut dynolla syttymään ABS;n valoja, tiedä sitten, oliko katsastusmies jäädä jumiin.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 156 abs -merkkivalon "logiikka"

Viesti Kirjoittaja V6 »

pastorisilli kirjoitti:Moro,

Toimiiko teillä muilla systeemi samalla tavalla - tässä siis kyseessä 99 ja 01 mallin autot.

.

ei toimi
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

pastorisilli
Viestit: 68
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 20:24
Paikkakunta: Iittala

Re: 156 abs -merkkivalon "logiikka"

Viesti Kirjoittaja pastorisilli »

DaViega kirjoitti:Olkoonkin, etten ole kait kertaakaan saannut dynolla syttymään ABS;n valoja, tiedä sitten, oliko katsastusmies jäädä jumiin.
Tässä varmaan voi olla eroa mallien välillä...meidän autoissa ei ole VDC:tä, MSR:ää tahi ASR:ää, pelkkä absi vaan.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 156 abs -merkkivalon "logiikka"

Viesti Kirjoittaja V6 »

eiks toi vaikuta siltä että autossa olisi joku vika.. ei mulla ole ikinä syttynyt abs valo jarrydynossa, ei tässä eikä tossa missä ei noita sähköhärpäkkeitä ollut.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

jaacco
Viestit: 305
Liittynyt: 09 Syys 2011, 08:29
Car(s): sähköauto

Re: 156 abs -merkkivalon "logiikka"

Viesti Kirjoittaja jaacco »

abs-valon kuuluu sammua startin jälkeen ilman auton liikuttamista, eikä sen kuulu jarrudynossakaan syttyä.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 156 abs -merkkivalon "logiikka"

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Lukemaan parametreja, auto ylös ja renkaita pyörittämään ja katsomaan, minkä pyörän nopeus eroaa joukosta. mutta kyllä ne on kaikki autot jossa ABS;n valo syttynnyt (akun vaihdot, likaiset ABS;n kehät, tilanteet jossa renkaat pyörineet väärässä tahdissa) niin se on myös sammunnut hetken ajonjälkeen.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

pastorisilli
Viestit: 68
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 20:24
Paikkakunta: Iittala

Re: 156 abs -merkkivalon "logiikka"

Viesti Kirjoittaja pastorisilli »

jaacco kirjoitti:abs-valon kuuluu sammua startin jälkeen ilman auton liikuttamista, eikä sen kuulu jarrudynossakaan syttyä.
Toki sammuu startin jälkeen heti ilman auton liikuttelua. Syttyy siis silloin kun pyörien pyörimisnopeuksien ero on riittävän suuri (esim lumessa jumissa). Tämänkin jälkeen merkkivalo sammuu heti kun auto saadaan liikkeelle. Meidän tapauksessa nämä ovat molemmat olleet Selespeedejä (ainakin eri ecu kuin muissa). En ole aiemmin pitänyt tätä vikana vaan ominaisuutena. Kun en ollut itse paikalla, niin varmaa tietoa ei ole mitä tapahtui ennen rullille ajoa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 156 abs -merkkivalon "logiikka"

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ei-Selessä valo sammuu vasta, kun auton käynnistää uudestaan. Näin siis täällä ainakin, tuon tessun kanssa. Ei ole muuten kauaa, kun joku täällä sanoi katsastuksessa käyneen täysin samalla tavalla: Eli jarrudynosta ylösvedettäessä mukamas "sutinut" liikaa -> ABS sekosi ja vikailmo. K.o henkilö sanoi tuosta inssille ja se oli sillä selvä; auto uudelleen käyntiin ja voila.
Meilläkin taisi kerran olla tuo, kun inssi sammutti ja starttasi auton uusiksi jarrudynossa, ei mitään sanonut (liekkö tiesi suoraan itse aiheuttaneensa? :D)

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 abs -merkkivalon "logiikka"

Viesti Kirjoittaja Savo »

Viime viikolla 156 V6:sen abs-valo syttyi palamaan mökin pihalla syvässä lumessa sudittaessa. Ei hävinnyt sammuttamalla ja käynnistämällä, mutta hävisi kun ajoin pienen lenkin yleisellä tiellä. Aiheuttiko tuon valon sitten sutiminen paikallaa vai lumi ja kosteus, en tiedä.

Avatar
Streider
Viestit: 491
Liittynyt: 12 Joulu 2011, 13:07
Car(s): Opel Insignia GS -19
Honda Civic 1.6i DOHC -89
Honda Accord 2.0i tourer -07
Volvo V90CC D5 AWD -19

ex. Giulia 2.0 turbo benzina AT8 Super -17, 156 V6 + kaikenlaista..
Paikkakunta: Otalampi

Re: 156 abs -merkkivalon "logiikka"

Viesti Kirjoittaja Streider »

^ Minulla aika samanlainen kokemus omalla 156:lla tältä talvelta, pihasta lähdin ylämäkeen pienen lumivallin yli möyrien ja sutaisi huolella niin syttyi valo palamaan, sammui kun kävin välissä kaupassa. Paloi kyllä kun starttasin kaupan pihasta pihasta mutta paluumatkalla hävisi merkkivalo taulusta ja absit alkoivat taas pelittää. Oli kyllä mukavampi ajaa ilman abseja :-D

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Re: 156 abs -merkkivalon "logiikka"

Viesti Kirjoittaja katiska »

9/2000 jälkeen valmistetu ovat herkempiä tuolle featurelle.
Sutimesella palamaan saatu ABS-valo jää yleensä palamaan virrat off/on jälkeenkin, mutta sammuu heti kun auto on liikkeellä ja ABS-ECU huomaa anturien signaalit järkeviksi.

Kyllä mulla rullilla esim nuo kaksi CF3:sta sytyttää ABS-valon kun kaksi CF2:sta taasen eivät.
En tyytynyt tavanomaiseen.

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 abs -merkkivalon "logiikka"

Viesti Kirjoittaja seppo »

Asia oli muistaakseni niin, että alkupään 156-autoissa sallittiin hyvin lyhyt aika (5s?) jo hyvin pienelle akselien nopeuserolle, kun varoitusvalo jo syttyi.
Joskus 2000-2001 sallittu nopeusero säädettiin sutimisen ajan mukaan kaikille Fiat Groupin autoille, joissa oli Boschin ABS/ESP.
Järjestelmä tunnistaa sen vikana, jos,
yli 20s, kun nopeusero alle 3 km/h
yli 13s, kun nopeusero on 3-6 km/h
yli 10s, kun nopeusero on yli 6 km/h

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 156 abs -merkkivalon "logiikka"

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^ ja ^^
Toi selittäisi asioita. Täällä kun ollaan 6/99 tienoolta ja varsinainen ECU (siis ei ABS:n ECU, vaan motronic) väittäs olevansa mallia '98... Eli ei ole yhtä herkkä, ilmeisesti valon toimintaperiaatekin on eri.
Sinänsä hauska, että jos ei ole yhtä herkkä, kuinka fail inssin pitää olla kun ei rullilta ylös pääse? :D Tosin aina välillä ovat turhan innostuneita työstään ja eivät saa siitä mitään autoa ylös... :silly:

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: 156 abs -merkkivalon "logiikka"

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Omassani olen kerran saanut ABS-valon syttymään. Oli talven ekoja sohjokelejä ja tein käsijarrukäännöksen. Valo syttyi ja totesin, ettei ABS:t toimi. En edes pysähtynyt, mutta käytin moottorin sammuksissa ja starttasin uudelleen -> häiriö poistui, eikä ole sen jälkeen (yli vuoteen) palannut.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
koala
Viestit: 81
Liittynyt: 11 Elo 2005, 06:06
Paikkakunta: Tampere

Re: 156 abs -merkkivalon "logiikka"

Viesti Kirjoittaja koala »

Itellä ainaki parikertaa on syttyny absin merkkivalo kun on hetken ollu joku renkas pysähdyksissä muiden pyöriessä.

Ekalla kerralla irtos etupyörän laakerista sisäkehä osittain, pari kuulaaki karkas, eikä se absin kehä pyöriny sitte siellä enää ollenkaan. hillittömän jyrinän lisäksi oireena tuli nopeusmittarin putoaminen puoleen (ilmeisesti nopeus mitataan noista absin arvoista renkaiden keskiarvona) ja hetki tämän jälkeen absi valon syttymisenä. Onni onnettomuudessa ettei ite anturi hajonnu. (ja uuden laakerinki sain ilmaseks vaikka takuu oliki jo menny)
Toka kerta oli käsijarru jäätyny kiinni, ajoin sitte kilsan parkkihallii vähän sulattelemaan ni kyl parin sadan metrin jälkeen toi absi valo sytty.

siitä en tiedä sammuuko se ajossa mutta ainaki sammuttamalla auton se sammuu, eikä se syty uudestaan ellei vika ole pysyvämpää sorttia (kuten se absin kehä joka ei pyörinyt, seki tosin otti parisataa metriä ajoa ennenku sytty uudestaan).

Pidän hyvin mahdollisena että olis syttyny jarrudynossa, jos se inssi siinä on näpytelly aikasa sitä käsilaitettaan ja dyno pyöriny tarpeeks nopeesti.
Ja sitte se on tietty pakokaasujen jälkeen sammunu ku autoki on sammutettu.

Itellä vm 2000 156.

Vastaa Viestiin