AF 156 super sw:n renkaista
Valvoja: Moderators
AF 156 super sw:n renkaista
Näköjään renkaiden valinta on niin henkilökohtainen juttu, ettei kukaan uskalla siihen omalla arvovallallaan ottaa kantaa. Löytyisikö kuitenkin joku rohkea foorumilainen, joka uskaltaisi sohaista kusiaispesää ja kertoisi mielipiteitään. Eli vanhat kumini ovat alfan aluilla, Pirellin 6000 205/60/15. Aiemmin kysyin että voisinko vaihtaa Pirellin P6 195/65/15 ja mimmoisin seuraamuksin?
Nyt kuitenkin himottaa suunnattomasti Marangonin 205/50R15 ZETA LINEA jonka koko sarjan hinta olisi 317e,-. Onko kellään kokemusta Marangonin renkaista, entä miten koon muutos vaikuttaa? Mitenkäs sitten Marangonin kevyempi malli Vanto? Vaikka 195/65/15 tai 205/60/15? Niin ja onko Jyväskylässä Marangonin edustusta missään?? En kysyy enää tämän jälkeen jos uteluni jotain ärsyttävät.
Nyt kuitenkin himottaa suunnattomasti Marangonin 205/50R15 ZETA LINEA jonka koko sarjan hinta olisi 317e,-. Onko kellään kokemusta Marangonin renkaista, entä miten koon muutos vaikuttaa? Mitenkäs sitten Marangonin kevyempi malli Vanto? Vaikka 195/65/15 tai 205/60/15? Niin ja onko Jyväskylässä Marangonin edustusta missään?? En kysyy enää tämän jälkeen jos uteluni jotain ärsyttävät.
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
mara
Itselläni ei ole kokemusta Marangoneista, mutta en kyllä ole niistä pahaakaan kuullut. Tuntuu kyllä olevan niin, että nuo renkaat ovat lähes yhtä henkilökohtainen asia kuin itse autokin. Tuo 205/50 tuntuu kyllä hiukan pieneltä koolta Alfaan. Ainakin mittarivirhe kasvaa aika rajusti ja ulkonäkö kärsii taatusti. Tuo muutos tuohon kokoon 195/65 tuskin tekee kovin dramaattista muutosta. Mutta mikset pitäisi alkuperäiskokoa?
Mulla oli joskus 75:sessa Marangoni Heronit ja ne kesti neljä kesää alla, eli olivat kovaa seosta. Ihan hyviltä nuo tuntuivat. Sääli, että etupyörän kulmat meni vituralleen ja söivät renkaat lopuksi.
Yhteen vetona: Ei marangoni mielestäni huono valinta ole. Tosin mulle on ihan sama minkä merkkinen rengas on alla, kunhan on hyvä ajettava, eikä tarvii olla hiljanenkaan. Siksi radiossa on volume nappula
Yhteen vetona: Ei marangoni mielestäni huono valinta ole. Tosin mulle on ihan sama minkä merkkinen rengas on alla, kunhan on hyvä ajettava, eikä tarvii olla hiljanenkaan. Siksi radiossa on volume nappula

Re: mara
Eli juuri toi profiilin muutosko on ratkaiseva? onko 60 muutos 50 tosiaan noin merkittävä? olen hieman vihreä rengashommissa mutta silti ihmettelen? Etenkin ulkonäön menetystä, Pitäisikö siis leveydenkin kasvaa jos profiili ohenee? noh kiitos kuitenkin viesteistä. taidan päätyä Maranconeihin ja lupaan kommentoida jos ongelmia ilmenee, Tosin vasta parin viikon päästä aikaisintaan. Lähden reissulle Italian garda-järvelle.. liekkö lähellä alfistien pyhinvaelluskohteita?KJS kirjoitti:Itselläni ei ole kokemusta Marangoneista, mutta en kyllä ole niistä pahaakaan kuullut. Tuntuu kyllä olevan niin, että nuo renkaat ovat lähes yhtä henkilökohtainen asia kuin itse autokin. Tuo 205/50 tuntuu kyllä hiukan pieneltä koolta Alfaan. Ainakin mittarivirhe kasvaa aika rajusti ja ulkonäkö kärsii taatusti. Tuo muutos tuohon kokoon 195/65 tuskin tekee kovin dramaattista muutosta. Mutta mikset pitäisi alkuperäiskokoa?
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: mara
Kyllä on. Tehdashan ei ole huvikseen tietynkokoisia renkaita auton alle laittanut koska niitä olisi sattunut hyllyssä olemaan. Eli pitää pyrkiä siihen että uusi rengas on ympärysmitaltaan mahdollisimman lähellä alkuperäistä.Pete2 kirjoitti:Eli juuri toi profiilin muutosko on ratkaiseva? onko 60 muutos 50 tosiaan noin merkittävä?
STRO auttaa eri renkaiden ympäryysmittojen selvittämisessä.
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Minulla taas kaikkein tärkein kriteeri on hiljaisuusAutonaAlfa kirjoitti:Tosin mulle on ihan sama minkä merkkinen rengas on alla, kunhan on hyvä ajettava, eikä tarvii olla hiljanenkaan. Siksi radiossa on volume nappula


En tiedä mitään niin ärsyttävää kuin mieletön jurina tai "susilauma" perässä kun ajaa. Taitaa olla niin että on tullut ronkeliksi kun omistaa auton joka on hiljaisempi kuin Rolls Royce Silver Spirit

Merkeistä voisi ehdottaa Good Year tai Misukat, Pirellistä olen saannut sen käsityksen että ei kestä kulutusta kovin hyvin.
Niin, missä maassa valmistetaan marangoonit ja onko jonkun tunnetun valmistajan lisenssikamaa?
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Juu, oma merkki- oma tehdas. Rengaskauppiaat kovasti väheksyivät Maragoneja kun kysyin.. Turun rengascentterissä olisi ollut 205/50R15 Zeta Lineat alle asennettuna 200 euroa (viimeiset kappaleet). Ei kuulemma vaan voi Alfa 156:teen asentaa, koska 50 sarjalaisten kantavuus on liian heikko. Pitäis kuulemma olla 16 tuumaiset renkaat, muuten pitäis olla vähintään 55 tai mielellään 60 profiiliset...
Hiljaisia "hiljaisia renkaita" (no kaikkihan ne uusina hiljaisia ovat) on käsittääkseni erityisesti seuraavat:
Michelin Energy
Goodyear Eagle Ventura
Pirelli P6
Continental PremiumContact
Listasin ylläolevat rengasmallit siksi, että niitä kaikkia yhdistää se, että testit on ajettu Alfa Romeoilla, 147:lla ja 156:lla Tekniikan Maailmassa.
Omat kokemukset tukevat samaa käsitystä. Uudehkoina Michelinit ovat äänettömät, mutta varsinkin nyt kun rengas on vaihtokunnossa, sen melu on voimakas. Kaverin autossa on Goodyear Eagle Venturat ja vetävät vertoja hiljaisuudellaan ja vesikelikäytöksellään. Kuivalla ne ovat kuitenkin mielestäni vähän "epämääräiset".. Johtuu varmaan pehmeydestä tms. Pirellit on ainakin rengaskauppiaiden mielestä sopivat vain rata-ajoon, muuhun täysin hyödyttömät (vaikka testit muuta kertovat)
.

Hiljaisia "hiljaisia renkaita" (no kaikkihan ne uusina hiljaisia ovat) on käsittääkseni erityisesti seuraavat:
Michelin Energy
Goodyear Eagle Ventura
Pirelli P6
Continental PremiumContact
Listasin ylläolevat rengasmallit siksi, että niitä kaikkia yhdistää se, että testit on ajettu Alfa Romeoilla, 147:lla ja 156:lla Tekniikan Maailmassa.
Omat kokemukset tukevat samaa käsitystä. Uudehkoina Michelinit ovat äänettömät, mutta varsinkin nyt kun rengas on vaihtokunnossa, sen melu on voimakas. Kaverin autossa on Goodyear Eagle Venturat ja vetävät vertoja hiljaisuudellaan ja vesikelikäytöksellään. Kuivalla ne ovat kuitenkin mielestäni vähän "epämääräiset".. Johtuu varmaan pehmeydestä tms. Pirellit on ainakin rengaskauppiaiden mielestä sopivat vain rata-ajoon, muuhun täysin hyödyttömät (vaikka testit muuta kertovat)

Ammattina autokauppa
Mulla on ollut tämän kesän Marangoni Zeta Lineat alla ja en osaa oikein haukkuakaan.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
-
- Viestit: 301
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07
Jag har inte märkt av varken spårkänslighet eller buller. Eventuellt kan det spåra vid låga hastigheter som 20-30 km/h och dåliga vägar men inte värre än andra däck i samma dimension (205 55 16). På riktigt grov asfalt är de i låga temperaturer (ca 5 - 10 grader) ganska bullriga men annars upplever jag dem som tystare och behagligare än allt annat jag testat. (Michelin, Good Year och Firestone)
Men visst, däcken (liksom Alfan) trivs bäst när det går fort!!
mb
Men visst, däcken (liksom Alfan) trivs bäst när det går fort!!
mb
-
- Viestit: 301
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07
Tämä on taas tätä haihattelua. Musta tuntuu pohjalla mennään... (musta tuntuu).
Omat kokemukset ovat parhaat, ei ne mitä on luettu jostain teknarin tai TL:n testistä. Ne painottaa aina liikaa märkäominaisuuksia. Ja jopa lumella ajoa.
Itse en luota "tavallisten" renkaiden testeihin. Siksi suosinkin esim Auto Motor und Sport kaltaisten testien tuloksia joissa testataan urheilullisen ajon kumeja.
Kukin tietysti ajaa millä haluaa, vaikka sitten testivoittajilla...
Parhaat renkaat ovat hyvin ohjautuvat ja jämäkät, ei sellaiset veltot paskat joska nuljaa alla miten sattuu.
Hyviä on esim:
Pirelli
Uniroyal RS
Bridgestone s-o3
Nokia NRY
Conti Sport Contact
Usein hinta tuppaa olevan vaan liian kova, jolloin tulee ostettua halvempaa.
Omat kokemukset ovat parhaat, ei ne mitä on luettu jostain teknarin tai TL:n testistä. Ne painottaa aina liikaa märkäominaisuuksia. Ja jopa lumella ajoa.
Itse en luota "tavallisten" renkaiden testeihin. Siksi suosinkin esim Auto Motor und Sport kaltaisten testien tuloksia joissa testataan urheilullisen ajon kumeja.
Kukin tietysti ajaa millä haluaa, vaikka sitten testivoittajilla...
Parhaat renkaat ovat hyvin ohjautuvat ja jämäkät, ei sellaiset veltot paskat joska nuljaa alla miten sattuu.
Hyviä on esim:
Pirelli
Uniroyal RS
Bridgestone s-o3
Nokia NRY
Conti Sport Contact
Usein hinta tuppaa olevan vaan liian kova, jolloin tulee ostettua halvempaa.
Viimeksi muokannut puuha, 25 Heinä 2004, 16:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Makaroonia jo vuodesta -98
-
- Viestit: 301
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07
Jappe kirjoitti: seuraaviksi gummeiksi tulee noi bridgestone potenza s-03:t ... ai miksikö
NIINPÄ.
Nokiaa jos vertaa niin esin NRY/NRZi nii Z on veltto ja epämääräinen ohajttava. Myös luistot on laajempi kuin V.
Jappe taitaa olla nyt asian ytimessä!
Viimeksi muokannut puuha, 25 Heinä 2004, 16:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Makaroonia jo vuodesta -98
-
- Viestit: 301
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07
Kyllä, Zi ei ole suuntavakaa kaarreajossa, varsinkin jos jarruttaa samalla kun kääntää. Johtunee renkaan rakenteesta, tuskin kuviosta koska se on lähes identtinen Y kanssa.
Kyllä ne S-03 olis mahtavat mutta kierros maksaa maltaita.
Kyllä ne S-03 olis mahtavat mutta kierros maksaa maltaita.
Viimeksi muokannut puuha, 25 Heinä 2004, 16:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Makaroonia jo vuodesta -98
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Nyt ei taas sytytysjärjestelmä toimi.. Pito, hinta vai mikä tämä juttu nyt on?Curva Grande kirjoitti:Tiedetään, tiedetään.Jappe kirjoitti:bridgestone potenza s-03:t ... ai miksikö
Puuha tuossa jutteli, että renkaiden täytyy olla jämäkät yms. Ehkä niin, nuo F1:set tuntuvat ajossa mainioilta ja vastaavat hyvin komentoihin, mutta hiljaiset ne eivät ole. Ehkä tällä seikalla ei ole kaikille merkitystä, mutta kyllä ainakin minua kiinnostaa myös se, kuinka paljon meteliä renkaat pitävät- vaikkakin sitten pidon tms. kustannuksella, sillä ratakahinoita on vain 4 ja siellähän parhaiten tulee noiden renkaiden ominaisuuksia testattua...
Ammattina autokauppa
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Toivottavasti tuo oli vitsi.puuha kirjoitti:Aurora=Hankook, ja saa hyvinvarustetuista rengasliikkeistä kautta maan
Kierros alle 400€

On molemmista kokemusta.

Viimeksi muokannut Cuore Sportivo, 26 Heinä 2004, 01:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.