Giulietta 940

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Pitäisi bootata Windows, mutta sulakkeissa ei yllättäen ole mainintaa minkä takana Blue&Me yksikkö on. Onko kukaan tuota saanut selville? Onko akkukaapelin irroitus ainoa keino nollata tuo ja mitä kaikkea tuosta menee sekaisin?

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Tuoreimmasta AutoItaliasta poimintoja:

- Vuonna 2011 rekisteröitiin Euroopassa noin 80 000 Giuliettaa, näistä 45% Italiassa. Seuraavaksi eniten mallia myytiin Ranskassa, Britanniassa ja Saksassa.

- 15% Giuliettoista on 170-heppaisia MultiAireja, suosituin versio on 105-hummainen MultiJet 35% osuudella.

- Suosituin väri on valkoinen, joita on 35% myydyistä autoista. Punaisen eri versioita on kaduilla vain 6%.

- Tähän mennessä Giuliettoja on valmistunut 140 000 kpl.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Kahvivatsa
Viestit: 443
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
Paikkakunta: Rannikko

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja Kahvivatsa »

Lainaus: Ajotyylistä ja -tilanteesta riippuen alasvaihdot kestävät joko aavistuksen liian kauan tai sitten ylös vaihtaminen vaatii kaasun hellittämistä.

Mit vit..? Miten alasvaihto voi kestää liian kauan? Mahtaako tarkoittaa jotain kickdown-tyyppistä tilannetta jossa kaasutetaan kovemmin. Tuskin se sentään ryytyy vauhdin hidastuessa liian isoon vaihteeseen. Hatarasti muistan kuulleeni eli mutuilen joittenkin nykyaikaisten automaattilaatikoiden myös osallistuvan moottorijarrutukseen vaihtamalla ennakkoon pienemmälle jos vauhti hidastuu tai alamäessä kuskin päästäessä kaasusta.

Entäs tämä väite kaasun hellittämisestä vaihteen vaihtumiseksi, rajoittajalleko saakka toimittaja on päässyt? Eiks nämä yleensä myöhemmin isommalle vaihda jos enemmän kaasua?

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Kahvivatsa kirjoitti:
Lainaus: Ajotyylistä ja -tilanteesta riippuen alasvaihdot kestävät joko aavistuksen liian kauan tai sitten ylös vaihtaminen vaatii kaasun hellittämistä.

Mit vit..? Miten alasvaihto voi kestää liian kauan? Mahtaako tarkoittaa jotain kickdown-tyyppistä tilannetta jossa kaasutetaan kovemmin. Tuskin se sentään ryytyy vauhdin hidastuessa liian isoon vaihteeseen. Hatarasti muistan kuulleeni eli mutuilen joittenkin nykyaikaisten automaattilaatikoiden myös osallistuvan moottorijarrutukseen vaihtamalla ennakkoon pienemmälle jos vauhti hidastuu tai alamäessä kuskin päästäessä kaasusta.

Entäs tämä väite kaasun hellittämisestä vaihteen vaihtumiseksi, rajoittajalleko saakka toimittaja on päässyt? Eiks nämä yleensä myöhemmin isommalle vaihda jos enemmän kaasua?
Niinpä niin... Mahtaako toimittaja olla kokeillut Dynamic asentoa, sillä normaalitilassa laatikko vaihtaa vissiin vähän laiskanlaisesti. Tai näin muistan ainakin lukeneeni. Samoin muistelen myös, että Alfan TCT:tä on kehuttu DSG:n veroiseksi laitokseksi ja DSG:stä suomalaiset toimittajat yleensä ovat tykänneet. No, voihan se olla että tässäkin on Alfan koeajo suoritettu VW toppatakki ja lippis päällä. Eiköhän jokainen järkevä Alfan tomaatista kiinnostunut koeaja auton itse ja muodostaa sitten oman mielipiteensä.

Avatar
flapjack
Viestit: 473
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja flapjack »

Jätänpä tämän tähän jos ei ole tullut missään vastaan. Hieno kuvasarja :)

http://www.flickr.com/photos/mikkomiett ... 6605465154" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.

Avatar
juuuso
Viestit: 781
Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja juuuso »

Jokakeväisen autokuumeen vallitessa tällaisiin kuvasarjoihin ei pitäisi törmätä...

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Vittorio Jano kirjoitti: - Tähän mennessä Giuliettoja on valmistunut 140 000 kpl.
Autowikistä kattelin, että viime vuoden myynti oli Suomessa reilu 350, joten autoja lienee nyt liikenteessä viitisen sataa = myynti on vetänyt samaan tahtiin kuin Bravolla alkuun.

Vaan tämä jälleenmyyntiarvo & asiakastyytyväisyys, nehän ne näissä aina hiertää

http://www.tireandtyre.com/car-news/288 ... ietta-tct/

30 %/vuosi tippuu hinta ja tyytymättömiäkin on 2 % omistajista.

Edit: jaaha, tekstihän olikin suoraan Alfan webbisivuilta lainattu. Helppoa on nykyään toimittajien työ. Control-C ja Control-V ja se on siinä.
Viimeksi muokannut insinörtti, 24 Maalis 2012, 17:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
EBITDA
Viestit: 1858
Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja EBITDA »

^ 2% omistajista tyytymättömiä Giuliettaan? Eihän tuo niinkään hassusti ole.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Eihän se nyt ole ollenkaan hassummin, jos vain kahteen autoon sadasta osuu "peeveli"-jolle mikään ei ole hyvä.
:mrgreen: Oli pakko :mrgreen:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Juuei, 2 % on tosi vähän, mutta nyt kun lähde tiedetään, niin tuskin tuo tarkoittaa, että 98 % on tyytyväisiä. Tuo lienee 2 % lienee 5 portaisen tms. tyytyväisyyskyselyn ääripää ja vähän isommalla joukolla on sitten jotain mutinan aihetta, mutta auto ei ole ihan täysi katastrofi (tai asennevamma täysin kehittynyt).

Väittivät kuitenkin peräti 90 % olevan valmiita suosittelemaan autoaan muille, mikä myöskin on aika komea lukema.

Arvonalenemaa taasen kehuivat pienimmäksi luokassaan. Kaipa noissa maissa arvon pitääkin sulaa nopeasti, jos normaali käyttöikä on 7 vuotta tjsp. Kysessähän oli muuten 1. vuoden arvonalenema ja siinä lienee verrattu ostohintaan myyntihintaan eikä suomalaiseen itsensä kusettamistyyliin listahintaa (ilman toimituskuluja ja lisävarusteita) käytettyjen pyynti/hyvityshintaan.

On sitä minullekin jo tullut lunta tupaan. Tilauksessa oli valkoinen auto punaisilla jakkaroilla, mutta ilmoittelivat, ettei noita jakkaroita enää saa ellei autossa ole myös sporttipaketti. Esitteissähän tällainen yhdistelmä edelleen on... Ilmiselvästä päävammasta johtuen olen todennut, että on ihan pakko saada auton sisään vähän muutakin väriä kuin umpimustaa = laitan 2 k€ mieluummin auton sisustukseen kuin sporttialustaan, joten ei auttanut kuin turvautua suunnitelmaan B: peruspunainen + vauvankakan väriset jakkarat. Tietty jännitysmomentti säilyy, kun ei tätäkään yhdistelmää ole tullut luonnossa nähtyä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

flapjack kirjoitti:Hieno kuvasarja :)

http://www.flickr.com/photos/mikkomiett ... 6605465154" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Vittorio tai hamppi bongannut kauppareissullaan parkkihallissa GQV:n, ja ohimennen ruokakassit käsissään napannut muutaman kuvan?

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Cuore Sportivo kirjoitti:
Vittorio tai hamppi bongannut kauppareissullaan parkkihallissa GQV:n, ja ohimennen ruokakassit käsissään napannut muutaman kuvan?
hamppi.

Vasemmalla kädellä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Aika hienoa. Huomasin just tänään että Espanjassa Giuliettoja käytetään vuokra-autoina! Luulisin että pienempitehoinen diiseli on kyseessä kun se on kerran taloudellisin ja vuokra-autoina käytetään just yleensä hinnaltaan ja kulutukseltaan taloudellisimmat mallit.
Liitteet
Photo0257.jpg
(122.94 KiB) Tiedosto ladattu 5316 kertaa
Photo0259.jpg
(126.12 KiB) Tiedosto ladattu 5316 kertaa
Kuva

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Voi helvata! Ruoste kukkii ovissa olevien mustien muovisuojusten alta (B-bilarin kohdalta). :shock: Täytyy vaihdattaa ne uusiin. Lisäksi takaoven kumitiiviste on kulunut puhki samaisesta nurkasta.
Siperia opettaa. Chuck Norris opetti Siperiaa.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja V6 »

? miten sinne teipin? alle näkee vai mitä suojia tarkoitit
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

V6 kirjoitti:? miten sinne teipin? alle näkee vai mitä suojia tarkoitit
Jos katsot noita ylimmäisiä kuvia Giuliettasta, niin tossa etusivuikkunan ja takasivuikkunan välissä on noi mustat muovipaneelit (käsittääkseni ne eivät ole teipit, vaikka voivat hyvinkin olla liimalla kiinni). Muovi on kääritty sellaisen ohkaisen pellinpalan ympärille (ei kuitenkaan kauttaaltaan) ja noiden lipareiden päissä on melko terävät kulmat. Ruoste puskee ulos juuri niistä kulmista ja jonkin ajan kuluttua alkaa muovissakin olemaan kuplaa, kun pelti kiehuu siellä muovin takana.
Siperia opettaa. Chuck Norris opetti Siperiaa.

peksu
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja peksu »

Pesin eilen Alfan niin kuskin ovessa ja konepellissä kiven/nastan/minkälie-iskemä ja maalit pois peltiä myöten :evil: . Positiivisena asiana pelti tosiaan näyttäisi olevan sinkkipintainen...

Täytyypä tsekata myös noiden muovisuojusten tilanne. Ruostepilkkuja oli pesussa nähtävillä takaluukun kannessa, mutta olivat irtoruostetta ja lähti pois pesemällä. Ihmetyttää miten tiestä voi irrota metallia auton päälle (kitkarenkaat alla).

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja V6 »

peksu kirjoitti: Täytyypä tsekata myös noiden muovisuojusten tilanne. Ruostepilkkuja oli pesussa nähtävillä takaluukun kannessa, mutta olivat irtoruostetta ja lähti pois pesemällä. Ihmetyttää miten tiestä voi irrota metallia auton päälle (kitkarenkaat alla).
se voi tulla toisista autoista se pöly (esim nastoista) joka "ruostuu" , aika normaalia joka keväistä puuhaa auton kyljissä eli kunnon vahaus niin lähtevät pois-
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Solde
Viestit: 2
Liittynyt: 29 Maalis 2012, 13:07

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja Solde »

Moro!

Olen hommasin joulukuussa 2.0 JTDm Giuliettan ja siirryin Alfojen ihmeelliseen maailmaan. Muuten on auto toiminu hyvin, mutta ajotietokoneen kulutus näyttää jatkuvasti noin 1 l/100km liian vähän. Esim. edellisen tankkauksen todellinen kulutus oli 6,0 l/100km, vaikka ajotietokone näytti sen pätkän kulutukseksi 5,0l Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia? Eli onko vika vai ominaisuus? :roll: :roll: :roll:

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Tervetuloa.

Kyllä tuo arvausluulemiskone on optimisti. Mulla tosin ei taida heittää noin paljoa - tai sitten en osaa laskea kulutusta.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Ominaisuus, varsinkin talvella. Myös rengaskoko viakuttanee noihin... Joillakin tosiaan tuo on ollut äärimmäisen tarkka, toisilla heittänyt jopa parillakin litralla satasta kohti. Ja jos luet ketjun alusta asti niin eikös tuossa muutamalla ollut se, että uutena näytti liian vähän ja sit tarkentunut pikkuhiljaa korreloimaan todellista kulutusta kun "sisäänajo" suoritettu?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kyllähän tuo tietokone saattaa sen litran kusettaa merkkiin ja malliin katsomatta. Nyt en edes tiedä, onko G:ssä polttoainetoimista lisälämmitintä, mutta jos sellainen on, sen toiminta ei ainakaan näy tietokoneessa. Kyllähän tuota kannattaa seuraavassa huollossa kysyä, voiko kulutuslaskuria nollata/opettaa/ohjelmoida uusiksi.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

phnts
Viestit: 190
Liittynyt: 15 Tammi 2011, 13:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja phnts »

Täällä taas tuo kulutuksen arvailu menee jopa harvinaisen tarkasti yhteen todellisuuden kanssa. Ensimmäinen omistamani auto, jossa näin on käynyt. Rengastuksena talvella 225/45/17 ja kesällä 225/40/18.

Avatar
flapjack
Viestit: 473
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja flapjack »

phnts kirjoitti:Täällä taas tuo kulutuksen arvailu menee jopa harvinaisen tarkasti yhteen todellisuuden kanssa. Ensimmäinen omistamani auto, jossa näin on käynyt. Rengastuksena talvella 225/45/17 ja kesällä 225/40/18.
Sama, ainakin originaaleilla 225/40/18 kun aikoinaan katsoin. Ihan tarkalleen en muista verranneeni vaikka mahdollisuus olisi (A trippi seuraa tankkauksia, lukemat kuitissa). Ainakin litran haarukkan se osui jos ei ihan desin. Voisi jossain välissä laskea ja raportoida uuden (talvi)lukeman.
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.

Avatar
flapjack
Viestit: 473
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja flapjack »

Parin viime kuukauden kuitit, heittoa -+0.2l. Kulutus jossain 7-8 välissä.

Joka on kuitenkin minulle törkeän korkea kun jo viime vuosituhannella ajoin matkoja alle 6.5 ja kun ruiskukoneita tuli nin lukemat oli lähempänä viittä. Ja tämän pitäisi olla uusi kulutusihme. :roll:

Ehkä se on suhteellista, kun polttoainetopicissa annetaan muille koneille Volvolukemia :-D
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.

Petteri
Viestit: 85
Liittynyt: 08 Syys 2004, 02:00
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -2011
Paikkakunta: Imatra

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja Petteri »

flapjack kirjoitti:Parin viime kuukauden kuitit, heittoa -+0.2l. Kulutus jossain 7-8 välissä.

Joka on kuitenkin minulle törkeän korkea kun jo viime vuosituhannella ajoin matkoja alle 6.5 ja kun ruiskukoneita tuli nin lukemat oli lähempänä viittä. Ja tämän pitäisi olla uusi kulutusihme. :roll:

Ehkä se on suhteellista, kun polttoainetopicissa annetaan muille koneille Volvolukemia :-D
Nykyinen 147:ni kuluttaa meikäläisen kaasujalalla 9,5 l/100km joten tuo on tosi vähän... :-D
Giulietta 1.4 MultiAir -2011

peksu
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja peksu »

flapjack kirjoitti:Parin viime kuukauden kuitit, heittoa -+0.2l. Kulutus jossain 7-8 välissä.

Joka on kuitenkin minulle törkeän korkea kun jo viime vuosituhannella ajoin matkoja alle 6.5 ja kun ruiskukoneita tuli nin lukemat oli lähempänä viittä. Ja tämän pitäisi olla uusi kulutusihme. :roll:

Ehkä se on suhteellista, kun polttoainetopicissa annetaan muille koneille Volvolukemia :-D
Ajoin minäkin talvella 1988-89 silloisella kaasutinmoottorisella autollani tasan 5,5 l/100 km 13tkm matkan ja yhtään ei edes säästelty vaan poljettiin menemään kunnolla.

-90- luvun alussa kun tuli katalysaattoriautot 1-pisteruiskulla, niin suurin osa niistä kyllä kulutti jopa enemmän kuin aiempi vastaava kaasutinkoneinen. Hyvä esimerkki oli omistamani Tipo 1,6 TwinCam -90. Veho hankki hätäpäissään Ruotsin maahantuojalta 100 kpl näitä, kun Suomessa iski yhtäkkiä kova katalysaattoribuumi eivätkä olleet ymmärtäneet tilata ajoissa tehtaalta näitä.

Tuo Tipo kulutti tasan 8l/100 km vaikka kuinka yritti ajella säästeliäästi. Naapurilla oli -89 1,6 kaasari-Tipo ja ajeli koko ajan 6-7l/100 km. Ainoastaan Italian reissussa -92 meni ajoittain jopa n. 6,5l/100 km. Syy pieneen kulutukseen selvisi kotona, kun Veholla hoidettiin matkalla syntynyt vika (ruiskun merkkivalo oli syttynyt vuoristoajossa Münchenin jälkeen eikä Italian pojat osanneet tehdä sille mitään; käskivät vain ajaa Suomeen kun auto kuitenkin toimi normaalisti...) ; joku anturi oli hajonnut ja auto kävi liian laihalla. Sanoivat korjaamolla, että enhän ollut vain rasittanut moottoria vian ollessa päällä...en tietystikään :roll: ...Saksassakin vain ihmettelin kun menomatkalla kulki 184 ja takaisin päin 193km/h...

MultiAirini on nyt vienyt reilun vuoden ajoilla 6,8l/100 km. Tampereen ja Turun keikat ajeltiin 4 hengen kuormalla nyt viikon sisään ja juuri tuon 6,8 taas vei talvimoottoritienopeuksilla. Mielestäni tuo ei ole lainkaan paha lukema n. 1400 kg painavalle autolle jossa on myös voimaa.

Jaa että millä pääsin tuohon 5,5 litraan? Autolla jossa oli litran moottori, 45 hv ja painoa 680 kg....= Uno Fire :mrgreen: . Sillähän ei oikeasti maantiellä voinut ajaa juuri muuta kuin kaasu melkein pohjassa, mutta ei 1-kurkkuisesta kaasuttimesta vain mennyt enempää läpi.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

-OT: Kah, mulla oli kesä-/kakkosautona aikanaan Fireuuno ja sitä sai polkea valoista tyyliin täysiä 0-60 ja tasakaasulle. Ihan sama miten ajoi, niin meni sen 5-6l sadalla. Miksei siis "täysiä", kun säästellen vei silti saman :lol: . OT loppu-
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja V6 »

ai, kyllä mulla meni litrasella Unolla talviajossa semmoset 11 litraa....muistaakseni... aina kaasu pohjassa...
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

peksu
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja peksu »

Ostin tuon Firen upouutena joulukuun -88 alkupuolella ja vaihdoin tokokuun -89 alussa Uno 70 SL:ään eli suurin osa ajostani oli talviajoa. Työmatka oli väli Käpylä-Konala ja suunnilleen joka toinen viikonloppu käytiin Turussa. Silloin ei ollut vielä motaria ja ohituskaistoilla kävi usein niin, ettei päässytkään ohi vaikka kaasu pohjassa yritti, kun ihmisillä oli kumma tapa kiihdyttää siinä ylämäessä. Ohi pääsi lähinnä yllättämällä eli jätti ison välin ja kiihdytti sitten jo mäen alla että sai tarpeeksi nopeuseroa ohitettavaan. Seuraava Uno sitten jo kulkikin :mrgreen: .

Tuossa Uno 70 oli kyllä parhaat penkit minulle,-90 vuonna kierreltiin sillä 2 viikkoa Englantia ja takaisin tullessa ajettiin kertaakaan pysähtymättä Göteborgista Tukholmaan (Järfälla) asti 550km ja tasan 5,5 tuntia eikä mitään ongelmaa.

Petteri
Viestit: 85
Liittynyt: 08 Syys 2004, 02:00
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -2011
Paikkakunta: Imatra

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja Petteri »

palletoni kirjoitti:Jännä homma, että kun omassa on tuo Bose, niin siinä ei kaiuttimet rämise ja tuntuu muutenkin korvakuulolla huomattavasti hiljaisemmalta yksilöltä.
Onko tuo Bose hintansa väärti? Eli miten paljon on eroa normiradioon?
Giulietta 1.4 MultiAir -2011

Solde
Viestit: 2
Liittynyt: 29 Maalis 2012, 13:07

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja Solde »

Alfissimo kirjoitti:Kyllähän tuo tietokone saattaa sen litran kusettaa merkkiin ja malliin katsomatta. Nyt en edes tiedä, onko G:ssä polttoainetoimista lisälämmitintä, mutta jos sellainen on, sen toiminta ei ainakaan näy tietokoneessa. Kyllähän tuota kannattaa seuraavassa huollossa kysyä, voiko kulutuslaskuria nollata/opettaa/ohjelmoida uusiksi.
Kun on liisari auto, niin kävin näyttämässä huollossa. Kuulemma ei ole vikaa (onkohan edes konepeltiä avattu) vaan näyttää ihan normaalisti. Oon siihen tulkintaan tullut, että kulutusmittari ei laske valoissa seisomista mukaan kulutukseen, jolloin ton eron ymmärtää, kun työmatkalla tulee väkisinkin useammat valot seisottua... Pitää tarkistaa ero, kun saa kesärenkaat alle ja ajaa jonkun pidemmän siirtymän...

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja alfista »

Emännän Giulietta saatiin vihdoin ajoon ja erinomaisen Alfamainen tuo tuntuu olevan. TCT vaihteisto toimii Selespeediä kokeilleena ehkä hieman liiankin pehmeästi hydrauli-automaatin tapaan, mutta erityisesti välitykset tuntuvat erikoisilta. Alemmat kolme pykälää ovat tiheitä, mutta kolmoselta neloselle on yli 1500rpm väli ja ylemmät kolme vaihdetta tuntuvat melkoisilta loikkareilta. Lienee kulutuksen kannalta tehtyjä valintoja, kun mutkatie-cruisailuun kaipaisi juuri lyhyehköä kolmosen ja nelosen väliä...

Penkin etureunan säätö olisi ihan välttämätön. Emäntää ei haittaa, mutta itse kaipaisin korotusta (pitkät pultit ja holkit alle). Olisikohan sähköpenkeissä etureunan säätö?

Noo, ei parane paljon moittia, ettei tule kuiva pääsiäinen. Perusmusta sopii helkutin hyvin sportpack-sillinvärisiin peileihin ja kromilistoihin. Vanteet tuli mielestäni vimpanpäälle sopivat 8C- kesäksi ja pinnatyyliset talvipalloille.

Huomio ohjauksesta; tässä ei enään ole niin voimakasta eroa tehostuksessa Normi ja Dynamic asentojen välillä. Koeajetussa mallissa huomasi heti, että ohjaus jäykistyy D:lle siirryttäessä, tässä ei.

Ai niin, saatiin siihen sitten nuo vaihde-läpykät, suosittelen. Automaatti asennossakin voi napauttaa pari pykälää pienemmälle, kun suunnittelee ohitusta. Vaihde pysyy muistaakseni 10sek valitussa ennen kuin palaa automaatille. Nyt voi valita kolme ajotyyliä, formulointi läpyköillä, rallityyli nykimällä kepistä sekä automaatti, jossa lisänä läpykkä-toiveet. Niin ja sitten tietysti DNA päälle.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

alfista kirjoitti: Alemmat kolme pykälää ovat tiheitä, mutta kolmoselta neloselle on yli 1500rpm väli ja ylemmät kolme vaihdetta tuntuvat melkoisilta loikkareilta.
Aika hyvä persdyno sulla. Olin olettanut, että välitykset olisivat aikalailla identtiset käsivaihteisen kanssa, mutta piankos speksit löytyi googlella.

http://www.automobile-catalog.com/car/2 ... tiair.html
http://www.automobile-catalog.com/car/2 ... r_tct.html

TCT:ssä 1. ja 2. vaihde on välitetty 12-14 % manuaalivaihteista tiheämmiksi. Kolmosen kohdalla ero on jo pienempi ja 4.-6. vaihde on välitetty manuaalia pitemmiksi. Käsin hämmennettävässä välityssuhteet on valittu siten, että max. tehon kierrokset 6. vaihteella osuvat yksiin huippunopeuden kanssa, mutta TCT:ssä kuutonen on "aavikkovaihde", jolla 5500 rpm vastaa 255 km/h nopeutta.

Kun välityssuhteet piirtelee käppyräksi paperille, niin manuaalissa on täysin tasainen porrastus, mutta TCT:llä käppyrä kääntyy jyrkempään nousuun 2. ja 3. vaihteiden välillä. 4.-6. välillä porrastus on taas lineaarinen.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
ragazza
Viestit: 296
Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja ragazza »

alfista kirjoitti:Emännän Giulietta saatiin vihdoin ajoon ja erinomaisen Alfamainen tuo tuntuu olevan.

Noo, ei parane paljon moittia, ettei tule kuiva pääsiäinen. Perusmusta sopii helkutin hyvin sportpack-sillinvärisiin peileihin ja kromilistoihin. Vanteet tuli mielestäni vimpanpäälle sopivat 8C- kesäksi ja pinnatyyliset talvipalloille.
Teidänkös musta Giulietta majaili Käyttöauton pihassa uunituoreena viikko takaperin? Oli pakko käydä sitä ihastelemassa, kun osui silmään. Onnittelut! :)

Avatar
flapjack
Viestit: 473
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja flapjack »

Oma fiilis on ollut että tuo manuaali on kaikkiaan todella tiheä, mutta 1-2 väli on aika pitkä. 1 pitää käyttää paljon tiheämmin kuin monessa muussa autossa. Toisaalta varsinkin jos seuraa vaihtoindikaattoria tai/ja ei vain ole tarvetta kiihdytellä, kutoselle saa vaihtaa hyvinkin usein. Nelosella menee harvoin muuta kuin hetken. Kolmosella saattaa jostain syystä mennä useampi mutka kuin ennen :)
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.

MiToQv
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Elo 2010, 12:31
Paikkakunta: Espoo

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja MiToQv »

MiTo QV vaihtui Jouluna Giuliettaan. Radio meni vaihtoon ja pari muuta pientä säätöä, mutta perustyytyväinen olen ollut.
Kuva otettu tammikuussa. Nyt 18" kesärenkaat alla :)

Kuva

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Kun ei ole Like-nappulaa, niin totean että hieno kuva.

Petteri
Viestit: 85
Liittynyt: 08 Syys 2004, 02:00
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -2011
Paikkakunta: Imatra

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Mikähän siinä on syynä että vaihteiden määrää on lisätty 5:sta 6:teen. Ajoin viikonloppuna kaverin diiseli huntailla ja tuntui aika hölmöltä vatkata sitä vaihdekeppiä kun oli ihan sama mikä vaihde oli päällä niin aina kulki yhtä tukkoisesti :lol: . Nyt vasta älläsin että Giulietassakin on kuusi vaihdetta (kun ei vielä ole omaa, vain tuo 147).

Edit: Niin kuva on hieno!
Giulietta 1.4 MultiAir -2011

Avatar
flapjack
Viestit: 473
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja flapjack »

Petteri kirjoitti: Nyt vasta älläsin että Giulietassakin on kuusi vaihdetta (kun ei vielä ole omaa, vain tuo 147).
Eiköhän se ole korjattavissa :)
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Enemmän = vähemmän

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Petteri kirjoitti:Mikähän siinä on syynä että vaihteiden määrää on lisätty 5:sta 6:teen
Mikähän siinä on, että nykyään tarvii olla 5-8 vaihdetta, kun 50 vuotta sitten (lähde TM:n "50 vuotta sitten" koeajot) pärjättiin hyvin 3:lla?

Voisiko olla jotain sen kanssa tekemistä, että sen ajan tavisautoilla huiput oli satasen pintaan ja nyt on lukemat tuplat? Itse olen jo sen verran antiikkia, että muistan viidennenkin vaihteen tarpeellisuudesta väännetyn kättä.

Oma kokemukseni on, että nyk. menopelin 6-lovinen toosa olisi ollut iso parannus myös ex autooni läntättynä. Siinä kun oli 5-lovinen laatikko, jonka välitykset osuivat tosi huonosti yksiin kaupunkiköröttelyn & vaparin olemattoman alaväännön kanssa. Esim. 40 km/h alueella kolmonen vähän turhan lyhyt, mutta nelosella ei vielä jaksanut (jos nopeus vaihteli rajoitus +/-10), kolmessa kympissä sama ongelma 2. ja 3. vaihteen välillä jne. 6 lovisesta löytyy tiheämmän porrastuksen ansiosta helpommin optimivaihde + kiihdytyksissä pääsee vähemmillä vaihdoilla, kun voi hyppiä vaihteita yli, esim. 1-2-4-6 on ihan normaalisuoritus.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Petteri
Viestit: 85
Liittynyt: 08 Syys 2004, 02:00
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -2011
Paikkakunta: Imatra

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Kyllä 6 vaihdetta alfaan on varmaan ihan paikallaan, mutta että diiseliinkin...? No menee jo vähän sivuun aiheesta.
Giulietta 1.4 MultiAir -2011

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tiheämmillä välityksillä ja lisääntyneillä pykälillä saadaan myös käyttöön mahdollisimman alhaisia kierroslukemia useammissa vauhdeissa. Tämä puolestaan auttaa tuomaan kulutus- ja päästölukemia alaspäin, mikä on vähintään hyvää PR:ää ja markkinamatskua ja pitkässä juoksussa etua ihan käytännössäkin.

Miinuspuolena ilmeisesti juuri EU-yhdistetyn kulutussyklin vuoksi joka ainoan auton isoin vaihde tunnutaan optimoitavan siihen 90km/h lukemaan (joo, ~jokainen autonvalmistaja sallii tai jopa kehottaa heittämään isoimman pykälän sisään jo ~60km/h tienoossa, mutta kone tärisee kuin krapulainen horkka ja välitysvalinnan tähtäimenä on minimikulutus 90km/h tienoossa) mikä puolestaan ei ole optimaalista täkäläisittäin sen enempää 80, 100 kuin 120km/h rajoitusalueellakaan. Ite olisin tyytyväisin ihan käytännön kannalta, jos vitonen olis optimoitu siihen 80-85km/h tienooseen ja kutonen sitten loikkariksi moottoriteitä varten, mutta kyllä tuolla nykysetilläkin pääsee loppuviimeeks perille melko edukkailla kulutuslukemilla.

Edit: jälkimmäinen kappale on siis omaa tunnustelua eikä perustu ns. luettuun faktaan, joten isoimman välityksen valintaperusteet saa toki kyseenalaistaa :).
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Lisäksi nykyautoissa vaihteistokin ehkä kestää noita matalia kierroksia kovemmilla voimilla. Voisin kuvitella, että roiskevoitelu ei oikein pelitä esim. varttikutosessa 1400rpm 5. vaihde ja vauhtia se öhm, 60? Eli vanhemmalla kalustolla lienee vähän tärkeämpää kierätys kuin uudella. Kyllä esim. Octavia jaksoi kutosella vääntää oikein mukavasti 60kmh vauhdissa 1.8 TSI-koneella, joten miksi ihmeessä ei diisseli? Eli pitkälti samoilla linjoilla olen Polforean kanssa.

Avatar
Bramage
Viestit: 37
Liittynyt: 10 Maalis 2012, 21:43
Car(s): Giulietta Multiair ex 159 2.2 JTS

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja Bramage »

HopeinenQ kirjoitti:Jaahas, matkustajanpuoleinen oviverhoilu pärisee jälleen. Oireilee aika erikoisesti. Välillä ei mitään resonointia, mutta sitten taas hetken päästä aivan kaamea pärinä ja loppuu. Ei välttämättä edes pärise silloin kun ajetaan epätasaisella pinnalla...? Ihan kuin siellä jossain olis jokin ruuvi tai prikka joka kulkeutuu tiettyy kohtaan ja aiheuttaa tuon pärinän.
Ilmaantui samankaltainen ajoittainen pärinä matkustajanpuoleisesta kaiuttimesta/ovikotelosta kuukausi sitten, korjaantui tässä tapauksessa yksinkertaisesti tiukkaamalla ovikoteloa kiinnittävät ristipääruuvit sivulta ja oven alalaidasta.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Polforea kirjoitti:EU-yhdistetyn kulutussyklin vuoksi joka ainoan auton isoin vaihde tunnutaan optimoitavan siihen 90km/h lukemaan
Kulutussykleissä on kylläkin keskinopeudet noin 40/70 kaupunki/maantieajossa (VagaRenassa oli joskus aika perusteellinen selvitys näistä). Lisäksi olen nähnyt sellaisenkin väitteen, että manuaalivaihteisilla pykäliä heiteltäisiin (ainakin kaupunkiajosyklissä) pesään jonkin valmiin kaavion mukaan = ”liiat” vaihteet jäävät käyttämättä, kun ei parikytä vuotta sitten ajateltu, että autoissa voisi olla 6 vaihdetta. Niin tarkkaan en näihin testiohjelmiin ole perehtynyt, että tämän voisin vahvistaa.

Tuo ongelma tulee ihan siitä, että nykyään tavisautotkin kulkee 200 km/h pintaan. Jopa mitoitettaessa suurin vaihde perinteiseen tyyliin niin, että huippunopeudella kone kiertää justiinsa max. tehon kierroksilla, päädytään siihen, että 50 vauhdissa mennään jo tosi matalilla kierroksilla. Esim. 5500/4000 rpm (bensa/diesel) @200 km/h = 1650/1200 rpm @60 km/h = 1375/1000 rpm @50 km/h. Puhumattakaan ”aavikkovälityksistä”, joilla huippunopeus saavutetaankin 5. vaihteella ja kuutosella mentäisiin 250 km/h, jos konit riittäisi. Tai autoista, jotka oikeasti liikahtaa sen 250 km/h…

Matalilla kierroksilla ajon ei sinällään pitäisi olla tuhoisaa laatikolle. Kyllä niiden rattaiden pyörimisnopeuden määrää tasan tarkkaan 1) moottorin kierrokset JA 2) vetoakselien pyörimisnopeus. Jos voitelu vaatisi ”runsaasti runtua”, olisi myös alle 60 km/h tjsp. ajo tuhoisaa. Ongelma tulee värähtelyistä, kun matalilla kierroksilla & runsaasti kuormitettaessa moottorin veto ei ole tasaista. Siis ei pidä maantieajossa vedättää/jurnuttaa lusikka lattiassa ja 1200 rpm taulussa, mutta ruuhkassa voi silti körötellä noinkin matalilla kierroksilla, kun käytössä on 1.-3. vaihde = mennään ihan pintakaasulla.

Vaan nykyään tässä on semmoinen pikku ongelma, että automaatit/robotit saattavat kovasti tykätä liian pienten kierrosten tarjoilusta. Tämä johtuu testisykleistä, jotka ovat naurettavan helppoja nykyautoille, kuulemma rättisitikallakin niistä suoriutuisi (näin ainakin HS väitti artikkelissa, jossa selviteltiin koko ajan suuremmaksi repeävää kuilua normi- ja todellisten kulutusten välillä). Pienen kuormituksen ansiosta testissä voidaan automaatti/robottivaihteisilla autoilla hakea säästöä pyörittämällä konetta vain 1200 rpm. Ongelmat alkavat, kun tomaatti tarjoilee samoja kierroksia käyttöön myös reaalimaailmassa, jossa kuskit eivät koko ajan tyydy hissuttelemaan pelkällä pintakaasulla & käyttämään korkeintaan 20 % moottorin tehosta/väännöstä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja Polforea »

insinörtti kirjoitti: Kulutussykleissä on kylläkin keskinopeudet noin 40/70 kaupunki/maantieajossa (VagaRenassa oli joskus aika perusteellinen selvitys näistä). Lisäksi olen nähnyt sellaisenkin väitteen, että manuaalivaihteisilla pykäliä heiteltäisiin (ainakin kaupunkiajosyklissä) pesään jonkin valmiin kaavion mukaan = ”liiat” vaihteet jäävät käyttämättä, kun ei parikytä vuotta sitten ajateltu, että autoissa voisi olla 6 vaihdetta. Niin tarkkaan en näihin testiohjelmiin ole perehtynyt, että tämän voisin vahvistaa.
Keskinopeudet jää joo, kun nopeusskaala sinällään on suht. alhainen. Luin joskus itekin (en tosin muista mistä) melko kattavan speksin kulutusmittauksesta (EU-yhdistetty) ja mulle on jäänyt mieleen, että pykälätermistö menisi 1-2-3-4-suurin, eli vitonen jäisi "välistä". En kuitenkaan vanno olevani oikeassa - lukemani speksi on voitu mm. kääntää virheellisesti ja aina voin minäkin muistaa väärin. Enivei, useimmat uudet autot tuntuu olevan välitetty niin, että isoimmalla pykälällä 90km/h menee nätisti ja 80km/h tuntuu jo koneen värinä (niistä 50-60km/h vauhdeista puhumattakaan). Eihän tuo sinällään motarilla hirmuista huutoa vielä tiedä, mutta joutaisi se kutonen karvan pidemmäksi mielestäni.
insinörtti kirjoitti: Tuo ongelma tulee ihan siitä, että nykyään tavisautotkin kulkee 200 km/h pintaan. Jopa mitoitettaessa suurin vaihde perinteiseen tyyliin niin, että huippunopeudella kone kiertää justiinsa max. tehon kierroksilla, päädytään siihen, että 50 vauhdissa mennään jo tosi matalilla kierroksilla. Esim. 5500/4000 rpm (bensa/diesel) @200 km/h = 1650/1200 rpm @60 km/h = 1375/1000 rpm @50 km/h. Puhumattakaan ”aavikkovälityksistä”, joilla huippunopeus saavutetaankin 5. vaihteella ja kuutosella mentäisiin 250 km/h, jos konit riittäisi. Tai autoista, jotka oikeasti liikahtaa sen 250 km/h…
Eihän sen auton pitäisi isoimmalla vaihtella tarvitakaan kyetä 50-60km/h vauhteihin, niitä varten on esim. nelonen. Neljä ekaa pykälää riittäis ihan hienosti tuohon asti, viitonen sitten maantielle (80-100km/h) ja kutosen voisi optimoida motarille (100-120km/h). Vaan kun motarikulutuksella ei ole mitään vaikutusta virallisiin lukuihin, on sitä "turha" pyrkiä optimoimaan, vaikka ns. pendelöijien ajoprofiileilla se voisi hieman mukavoittaa tankkaushetkiä.
insinörtti kirjoitti:Pienen kuormituksen ansiosta testissä voidaan automaatti/robottivaihteisilla autoilla hakea säästöä pyörittämällä konetta vain 1200 rpm. Ongelmat alkavat, kun tomaatti tarjoilee samoja kierroksia käyttöön myös reaalimaailmassa, jossa kuskit eivät koko ajan tyydy hissuttelemaan pelkällä pintakaasulla & käyttämään korkeintaan 20 % moottorin tehosta/väännöstä.
Se myös tuntuu ikävänä värinänä, vaikka alla olisi auto jonka kestosta ei sinällään tartte välittää (esim. vuokra-auto). Jostain syystä jo parikin vuotta on tullut törkittyä shifteri S-kohtaan, jos jostain syystä on automaagi alla - silloin on yleensä vähän mukavampi pykälä sisässä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Polforea kirjoitti:
insinörtti kirjoitti: Vaan kun motarikulutuksella ei ole mitään vaikutusta virallisiin lukuihin, on sitä "turha" pyrkiä optimoimaan, vaikka ns. pendelöijien ajoprofiileilla se voisi hieman mukavoittaa tankkaushetkiä.
Ei moottoritietä varten tarvitse/kannata paljoa optimoida.

Bensakoneilla on 2 ongelmaa
  • 1) hyötysuhde paranisi puristussuhdetta nostamalla, mutku nakutus estää
    2) hyötysuhde heikkenee osakuormalla, koska tehoa säädetään ilmansaantia kuristamalla (ns. pumppaushäviö = moottori joutuu työskentelemään imusarjan alipainetta vastaan)
Jälkimmäistä vaivaa voidaan hieman lievittää erinäisillä kikkailuilla - mikä on MultiAirinkin taustalla, mutta kokonaan siitä ei eroon pääse. Siksi moottoreita pyritään käyttämään pienillä kierroksilla & isolla kuormitusasteella (=kaasu reilusti auki), kun tehontarve on pieni. Siis isolla vaihteella "vedättäen".

Ja se tehontarvehan on luokkaa 5 kW renkaiden vierintävastuksen voittamiseen + 5 kW ilmanvastuksen voittamiseen 80 km/h nopeudella. Neljässä kympissä vierintävastukseen menevä teho puolittuu (suoraan verrannollinen nopeuteen), mutta ilmanvastus tippuu kahdeksasosaan (verrannollinen nopeuden kolmanteen pontenssiin) = ajovastukset yht. 3,1 kW. Ei ole enää tehokkaiden moottorien ominta aluetta tämä, siksi pienet ovat taloudellisempia kaupungissa. Toki ajovastusten päälle tulee vielä laturin, ilmastoinnin yms. tehontarpeet. Näistähän sitten johtuukin, ettei kulutus (l/100 km) ole sitä pienempi, mitä hitaammin ajetaan, vaan kääntyy reippaaseen nousuun viimeistään nopeuden tippuessa alle 40 km/h.

Yli 80 nopeuksissa taasen ilmanvastus nousee hallitsevaksi. Esim. 120 km/h = n. 7,5 kW vierintävastukseen + 16,9 kW ilmanvastukseen. Toki matka taittuu kolmanneksen lyhyemmässä ajassa, joten l/100 km kulutus nousee "vain" 63 % verrattuna 80 km/h nopeuteen. Siis teoriassa. Kun unohdetaan muut tekijät, kuten moottorin hyötysuhteen riippuvuus kuormituksesta, laturit yms. likimain vakiotehon ottavat kuormittajat jne.

Joka tapauksessa, moottoritieajossa tehokkaatkin moottorit pääsevät järkevälle toiminta-alueelle ja jollain pienillä välityssuhteen ja muutaman sadan rpm muutoksilla on turha toivoa puristavansa litroja pois kulutuksesta. Moottoritiellä kaupunkikinnereillekin soppa maistuu 9 l/100 km tahtiin eli ihan yhtä hyvin kuin reilusti isommillekin. Pienimmät moottorit taitaa jo lipsua ulos parhaan hyötysuhteen alueelta eikä lyhyt töpöperä ole ilmanvastuksen kannalta paras mahdollinen ratkaisu.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
flapjack
Viestit: 473
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja flapjack »

Pitäisköhän yrittää ihan asiaakin kirjoittaa...

Olen tässä jonkun aikaa miettinyt että nuo "bi-xenonit" ei sahaa ylösalas enää yhtä paljon kuin uutena. Kun virrat kytkee, ne tekee kyllä alasylösristiinsuoraan sarjan normaalisti. Kaarteessa ne toimivat ainakin jonain sumupäivänä taannoin. Uudempaa havaintoa ei ole kääntyilystäkään nyt tullut tehtyä. Jossain välissä testasin että jos istahtaa peräkonttiin, valot säätyy lähemmäs pienellä viiveellä ja palautuu taas kun nousee pois. Ne myös näyttää aika lailla normaaliin suuntaan ja pitkien vaihto toimii. Käsittääkseni vikatilassa ne valahtaa aivan alas. Ei siis sinänsä mitään valittamista.

Nyt törmäsin jossain juttuun jossa jollain oli irronnut (ihan eri autossa) eturipustuksesta vipu joka tunnistaa etupään liikkeitä eikä valojen tasaus enää toiminut. Katselin tuossa oikean eturenkaan taakse ja löysin mielestäni sopivan näköisen mekanismin. Se kyllä näytti ehjältä. Etupään painaminen ei minusta aiheuta näkyvää säätymistä valoissa. Kevätpäivänä ei tietysti ole mikään paras aika testata.

Voisin siis arvostaa arvailua tai tietoa tai testimenetelmiä. Onko tuo systeemi jotenkin jumissa vai onko se kalibroinut itsensä niin ettei tarvitse enää ihan joka tärähdyksellä heilua. Uutena (kesällä) tuntui melkein että ne valot on jonkun jousen päässä siellä kun liikkuivat niin herkästi. :)
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.

Avatar
Arcar
Viestit: 240
Liittynyt: 07 Huhti 2009, 21:24
Car(s): MB CLA 250BE A & SLK
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja Arcar »

pieni tekninen kysymys, jos haluaisi vaihtaa peilien kuoren erilaiseksi niin onko tietoa millainen vaihtohomma eli mitä ja miten tehdään? kiitos etukäteen... :)

Vastaa Viestiin