Alfa 156 2.5 v6 ja lambda arvo
Valvoja: Moderators
Alfa 156 2.5 v6 ja lambda arvo
konttorilla käytetty ja hylky tuli, lambda arvo liian korkea.
joutokäynti kierroksilla
co 0 0.01
hc 20 32
lambda 1.17
co2 12.9 12.9
02 3.4 3.2
Pakoputkee paikkaltu ei ollut vaikutusta, saattaa kyl vuotaa vielä jostain pakasarjasta.
Testerillä valitti lambda jännitettä liian matala.
Jännite näytti 0.32v - 0.34v, jostain lukenut et jännitteen pitäis heitellä 0.0 ja 1.0 välillä useita kertoja sekunnissa.
Lambda on 4 kk vanha motonetin tarvike anturi.
Onko vika lambdassa ja antaako jokin muu virheellistä tietoa lambdalle. (ilmi..)
joutokäynti kierroksilla
co 0 0.01
hc 20 32
lambda 1.17
co2 12.9 12.9
02 3.4 3.2
Pakoputkee paikkaltu ei ollut vaikutusta, saattaa kyl vuotaa vielä jostain pakasarjasta.
Testerillä valitti lambda jännitettä liian matala.
Jännite näytti 0.32v - 0.34v, jostain lukenut et jännitteen pitäis heitellä 0.0 ja 1.0 välillä useita kertoja sekunnissa.
Lambda on 4 kk vanha motonetin tarvike anturi.
Onko vika lambdassa ja antaako jokin muu virheellistä tietoa lambdalle. (ilmi..)
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa 156 2.5 v6 ja lambda arvo
Tämä ollen vissiin virallisesti lambda-threadi numero 125 ja jotakin päälle...
Ei-alkuperäiset lambdat on aiheuttanut ongelmia useammin kuin kerran. Alfadiag/FiatEcuscan antanee selkeähkön selosteen, toisaalta jos on lambdan vikakoodi luettavissa = todennäköisesti siellä.
Mutta ihan ekana luetuta ne vikakoodit, jos et ole jo tehnyt (ja luettele ne myös tänne).
Testerillä jos katot lambdan arvoja, siitä pitäisi tulla tyhjäkäynnillä suhteellisen puhdas siniaalto. Jos on jotain muuta, lambda joko korjaa liikaa tai ymmärtää väärin, tarkoittanee vaihtoa. Täällä ihmeteltiin hyvinkin pitkään, että voiko olla lambdassa vikaa, mutta olihan siinä. Alkuperänen boschilainen tais maksaa 145euroa tuossa päältä vuosi sitten, ei ongelmia sen jälkeen.
Tämäkään ei puhdasta faktaa ja just nyt en jaksa kaivaa netin syövereistä satavarmoja lukemia, mutta osa tarvikelambdoista tarjoaa 4ohm vastusta, osa 8ohm. Toinen oli oikea, toinen ei tietysti toimi laisinkaan oikein.
Toivottavasti tästä nyt jotain lohtua... Ja tervetuloa foorumille!
Ps.
Foorumilla on monta lambda-keskustelua, mm. päästöt pielessä, häkä-arvot koholla jne.

Ei-alkuperäiset lambdat on aiheuttanut ongelmia useammin kuin kerran. Alfadiag/FiatEcuscan antanee selkeähkön selosteen, toisaalta jos on lambdan vikakoodi luettavissa = todennäköisesti siellä.
Mutta ihan ekana luetuta ne vikakoodit, jos et ole jo tehnyt (ja luettele ne myös tänne).
Testerillä jos katot lambdan arvoja, siitä pitäisi tulla tyhjäkäynnillä suhteellisen puhdas siniaalto. Jos on jotain muuta, lambda joko korjaa liikaa tai ymmärtää väärin, tarkoittanee vaihtoa. Täällä ihmeteltiin hyvinkin pitkään, että voiko olla lambdassa vikaa, mutta olihan siinä. Alkuperänen boschilainen tais maksaa 145euroa tuossa päältä vuosi sitten, ei ongelmia sen jälkeen.
Tämäkään ei puhdasta faktaa ja just nyt en jaksa kaivaa netin syövereistä satavarmoja lukemia, mutta osa tarvikelambdoista tarjoaa 4ohm vastusta, osa 8ohm. Toinen oli oikea, toinen ei tietysti toimi laisinkaan oikein.
Toivottavasti tästä nyt jotain lohtua... Ja tervetuloa foorumille!
Ps.
Foorumilla on monta lambda-keskustelua, mm. päästöt pielessä, häkä-arvot koholla jne.
Re: Alfa 156 2.5 v6 ja lambda arvo
Pakoputki vuotaa tai mittari saa jostain ilmaa (tuplaulostulo?)Toukka kirjoitti: 02 3.4 3.2
VMP
Re: Alfa 156 2.5 v6 ja lambda arvo
Vikakoodia en muista, mutta se viittas lambdan alhaiseen jännitteeseen.
Ei ole tupla ulostuloa.
Ei ole tupla ulostuloa.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Alfa 156 2.5 v6 ja lambda arvo
Lambda morjens , käy laihalla. Osta aito Bosch niin luultavasti toimii kauemmin kuin mätänetin tarvike.
Re: Alfa 156 2.5 v6 ja lambda arvo
Onkos kuutoskoneessa precat lambdat laajakaistaversioita ja aftercatit tavallisia?
BMW tuo ajamisen iloa, Alfa tuo ajamisen nautintoa!
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Alfa 156 2.5 v6 ja lambda arvo
Ainakin EURO2 bussoissa on yksi normaali lambaada..
Re: Alfa 156 2.5 v6 ja lambda arvo
156v6 -99 ja katsastus tökkäsi seuraaviin:
-tyhjäkäynnillä HC ppm 146
-2000 rpm CO% 0,6
Ideas?
-tyhjäkäynnillä HC ppm 146
-2000 rpm CO% 0,6
Ideas?
- Liitteet
-
- 07062012585.jpg
- (27.21 KiB) Tiedosto ladattu 1230 kertaa
Re: Alfa 156 2.5 v6 ja lambda arvo
koliseeko katti?toolman kirjoitti:156v6 -99 ja katsastus tökkäsi seuraaviin:
-tyhjäkäynnillä HC ppm 146
-2000 rpm CO% 0,6
Ideas?
Re: Alfa 156 2.5 v6 ja lambda arvo
Ei mielestäni. Ajattelin vaihtaa ilmanputsarin ja tulpat ekaks, ne kun on ikivanhoja tässä vihreässä kierrätystieteen tutkielmassaA Bart kirjoitti:koliseeko katti?toolman kirjoitti:156v6 -99 ja katsastus tökkäsi seuraaviin:
-tyhjäkäynnillä HC ppm 146
-2000 rpm CO% 0,6
Ideas?

Re: Alfa 156 2.5 v6 ja lambda arvo
Ai.
Oletin kyllä että edes perusasiat on kunnossa.
Palamatonta tavaraahan tuolta tullee katin läpi.
Oletin kyllä että edes perusasiat on kunnossa.

Palamatonta tavaraahan tuolta tullee katin läpi.
Re: Alfa 156 2.5 v6 ja lambda arvo
"Mikä vittu näitä porilaisia vaivaa?" vai miten se Vares totesiA Bart kirjoitti:Ai.
Oletin kyllä että edes perusasiat on kunnossa.![]()
Palamatonta tavaraahan tuolta tullee katin läpi.

Kaikilla pytyillä tuo käy ihan nätisti, mutta täytynee nuo vaihtaa ja tsekata venttiilijako melkein samoilla töillä kun menee.
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: Alfa 156 2.5 v6 ja lambda arvo
166 2.5 meni päästöistä läpi vaikka kampiakseli hampaan pielessä ja kone tärähteli selkeästi tyhjäkäynnillä. Lambda-anturin mittaus ja ilmin putsaus noiden perusjuttujen lisäksi vois olla ok.Vuotaako putki ennen lambdaa tai lambdan läheltä?Imuputki ehjä?
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
Re: Alfa 156 2.5 v6 ja lambda arvo
Tänään konttorilla:
CO: tyhjäk 0,61 (0,50) kierr 0,74 (0,30)
HC: tyhjäk 217 (100) kierr 117 (100)
Lambda 1,02 (0,97 - 1,03)
CO2 tyhjäk 13,60 kierr 14,00
O2 tyhjäk 1,80 (5,00) kierr 1,01 (5,00
Onko mahdollista, että pelkkä ilmanputsari ois likainen. Tai imuvuoto. Ei nuo kovin kaukana raja-arvoista ole.
Katti ei kyllä ainakaan kolissut mielestäni.
CO: tyhjäk 0,61 (0,50) kierr 0,74 (0,30)
HC: tyhjäk 217 (100) kierr 117 (100)
Lambda 1,02 (0,97 - 1,03)
CO2 tyhjäk 13,60 kierr 14,00
O2 tyhjäk 1,80 (5,00) kierr 1,01 (5,00
Onko mahdollista, että pelkkä ilmanputsari ois likainen. Tai imuvuoto. Ei nuo kovin kaukana raja-arvoista ole.
Katti ei kyllä ainakaan kolissut mielestäni.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Alfa 156 2.5 v6 ja lambda arvo
Kävitkö kengittämässä ennen mittausta ? Kuulostaa kylmältä/tukkoselta katilta. En oo ikinä kuullut että ilmansuodatin oikeasti vaikuttaisi päästöihin merkittävästi..Mouho kirjoitti:Tänään konttorilla:
CO: tyhjäk 0,61 (0,50) kierr 0,74 (0,30)
HC: tyhjäk 217 (100) kierr 117 (100)
Lambda 1,02 (0,97 - 1,03)
CO2 tyhjäk 13,60 kierr 14,00
O2 tyhjäk 1,80 (5,00) kierr 1,01 (5,00
Onko mahdollista, että pelkkä ilmanputsari ois likainen. Tai imuvuoto. Ei nuo kovin kaukana raja-arvoista ole.
Katti ei kyllä ainakaan kolissut mielestäni.
Re: Alfa 156 2.5 v6 ja lambda arvo
En kauheasti viittinyt kengitellä, kun tuo jakohihna on hieman yliajalla, jos se vaikka poksahtaa
Ensin kun sais päästöt kohalleen, niin vois vaihella sen hihnan.
Nyt kun enemmän pähkäilly noita arvoja, niin ei se ilmanputsari kyllä varmaan ole, kun tuo lambda on noin korkea. Käsittääkseni kone kävisi laihalla ja ei sen takia polttaisi kunnolla. Täytyy nyt ensimmäiseks starttipilotin kanssa etsiä imuvuotoja..

Nyt kun enemmän pähkäilly noita arvoja, niin ei se ilmanputsari kyllä varmaan ole, kun tuo lambda on noin korkea. Käsittääkseni kone kävisi laihalla ja ei sen takia polttaisi kunnolla. Täytyy nyt ensimmäiseks starttipilotin kanssa etsiä imuvuotoja..
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa 156 2.5 v6 ja lambda arvo
Sanoisin, että katti.
Tessussa viime katsastuksessa inssi joutui kengittämään ihan kunnolla tokalle mittaukselle, ennen kuin meni läpi. Ensin meinannut oikein mikään arvo mennä, mutta vähän kenkää tarjoten taipui ensin mielestäni lambda, jonka jälkeen tokalla mittauksella HC 201 -> reilusti sallitun puolelle. Ja aluksi se HC tippui tosiaankin tasoa 1-yksikkö per sekunti, kunnes katti pääsi lämmäksi kunnolla.
Tessussa viime katsastuksessa inssi joutui kengittämään ihan kunnolla tokalle mittaukselle, ennen kuin meni läpi. Ensin meinannut oikein mikään arvo mennä, mutta vähän kenkää tarjoten taipui ensin mielestäni lambda, jonka jälkeen tokalla mittauksella HC 201 -> reilusti sallitun puolelle. Ja aluksi se HC tippui tosiaankin tasoa 1-yksikkö per sekunti, kunnes katti pääsi lämmäksi kunnolla.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Alfa 156 2.5 v6 ja lambda arvo
Jos lambda-arvo on yli 1.0 , käy kone laihalla. Ja kun alle 1.0 , käy rikkaalla.Mouho kirjoitti:En kauheasti viittinyt kengitellä, kun tuo jakohihna on hieman yliajalla, jos se vaikka poksahtaaEnsin kun sais päästöt kohalleen, niin vois vaihella sen hihnan.
Nyt kun enemmän pähkäilly noita arvoja, niin ei se ilmanputsari kyllä varmaan ole, kun tuo lambda on noin korkea. Käsittääkseni kone kävisi laihalla ja ei sen takia polttaisi kunnolla. Täytyy nyt ensimmäiseks starttipilotin kanssa etsiä imuvuotoja..
Sulla käy laihalla tuo vehe...
Edit: ja jos kone käy laihalla,kyllähän siellä hyvin palaa , ainetta ei vaan syötetä riittävästi. Jos ainetta on liikaa,ei pala hyvin kun on "lihava" seos.
Tarkista imuputken haitariosa tarkkaan,jos hörppii sieltä ilmin jälkeen ilmaa , auton siitä tietämättä , käy liian laihalla. Kone käy myös turhan kuumana , kun polttoaine ei jäähdytä palotilaa laihan seoksen takia.
Re: Alfa 156 2.5 v6 ja lambda arvo
Auto meni sitten ajokieltoonkin tästä hyvästä. Tarkastuslapun lopussa on teksti, että auton saa ajaa korjattavaksi 5.9.2012 ja sen jälkeen katsastukseen. Hankaloittaa vaan "vähän" tätä omatoimista korjaamista ja päästömittaukseen ajamista. Onko se niin että aina kun päästöt ketuillaan, niin auto on "ajokiellossa", vai onko niihin ylityksiinkin jotkut rajat, että saisi kuitenkin sen kuukauden ajella?
EDIT
Autossa oli tosiaan edellinen katsastus suoritettu 2010, että sitä kautta se taitaa näin mennä..
EDIT
Autossa oli tosiaan edellinen katsastus suoritettu 2010, että sitä kautta se taitaa näin mennä..
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Re: Alfa 156 2.5 v6 ja lambda arvo
Ajokielto tulee päästöjen perusteella jos häkä (CO) on yli 6%.
http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsast ... skatsastus" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; -> tuolta löytyy "Katsastuksen arvosteluperusteet versio 3.0"
Tässä tapauksessa lienee siis niin, että katsastus on mennyt yliajalle, ja silloin jos on hylkäykseen johtavaa vikaa tulee aina ajokielto.
http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsast ... skatsastus" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; -> tuolta löytyy "Katsastuksen arvosteluperusteet versio 3.0"
Tässä tapauksessa lienee siis niin, että katsastus on mennyt yliajalle, ja silloin jos on hylkäykseen johtavaa vikaa tulee aina ajokielto.
Re: Alfa 156 2.5 v6 ja lambda arvo
Eli päästöt ny imuvuotojen poistojen jälkeen. Oli klemmari löysällä ilmanputsarikotelon ja haitariputkiosan välistä. Omaa hölmöilyä kiiressä touhuten. Lambda jäi edelleen aika korkealle.Mouho kirjoitti:Tänään konttorilla:
CO: tyhjäk 0,61 (0,50) kierr 0,74 (0,30)
HC: tyhjäk 217 (100) kierr 117 (100)
Lambda 1,02 (0,97 - 1,03)
CO2 tyhjäk 13,60 kierr 14,00
O2 tyhjäk 1,80 (5,00) kierr 1,01 (5,00
Onko mahdollista, että pelkkä ilmanputsari ois likainen. Tai imuvuoto. Ei nuo kovin kaukana raja-arvoista ole.
Katti ei kyllä ainakaan kolissut mielestäni.
tyhjäk/2000rpm
CO 0,017/0,068
HC 36/31
Lambda /1,022
CO2 14,51/14,97
O2 1,37/0,57