164. Ajovalojen välkkyminen

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

164. Ajovalojen välkkyminen

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Nyt katsastuksen alla huomasin, että ajovalot välkkyvät tärähdyksistä ja pitkiä päälle laitettaessa valot pitävät joskus pienen miettimistauon.

Testaillessani valoja auto hieman leikki kanssani, laitoin pitkät päälle ja menin kattoon toimiiko... molemmat toimi sitten lähdin kävelemään kohti kajuuttaa niin menikin parkit päälle :shock: . Sitten takaisin ihmettelemään valoja ja auto sokaisi minut laittamalla pitkät päälle suoraan parkeilta.

Kertokaapas joku missä on ajovalojen maadoitus, niin voisi sen kontaktin tarkistaa ja parantaa. Jos se ei toimi niin sit ihmettelen lisää.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Esitetäänpäs kysymys hieman selkeemmin, elikkä missä sijaitsee etuvalojen maadoitus?

Aika moni täällä varmaan omistaa jotain sähkökuvia (minulla ei sellaisia vielä ole :roll: )

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

En ole täysin varma asiasta mutta voisi olla nuo maadoitukset syylärin molemmin puolin?
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tarkista myös ne releet siitä valojen yläpuolelta.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tarkoitatko niitä mustia bokseja molemmin puolin umpioiden takana?

Täytyypäs illalla hieman suihkia crc:tä.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Joo niitä just.Niissä on valojen releet.Käytä yksitellen pois ja tarkista liittimien kunto.Ja johtojen.Itsellä oli hapettuneet niin että osaan piti vaihtaa uutta johtoa.Sama vika oli niissä keskimmäisissä releissä.Auto sammui kun laitoin konepellin kiinni.Siinä taas on syt ja pa laitteiden releitä.Eli kannattaa tarkistaa jos ilmenee käyntihäiriöitä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kiitos tiedosta, ja ei muuta kun tarkistelemaan.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Nyt on kontaktit paranneltu ja tarkistettu, eipä toimi.

Elikkä nyt osaan hieman paremmin selittää ongelmaa.
Norm. ajovalot ja parkit toimivat moitteettomasti, ongelmana on pitkät.
Kun pitkät eivät toimineet kokeilin johtojen/releiden tökkimistä/irroittamista ja ne eivät vaikuttaneet toimimiseen. Kun ajelee niin tuntuu että eivät myöskään välitä töyssyistä/tärähdyksistä, näyttäisi siltä että toimivat vaan silloin kun itse haluavat. Valojen renkkaus päälle ja pois ei myöskään auta.

Kun pitkät eivät toimi niin edessä palavat parkit ja mittaristo näyttää että vain parkit on päällä, sitten kun valot jälleen päättävät toimia niin mittaristo näyttää että pitkät päällä.

Kyseessä ei voi myöskään olla maadoitus, sillä muuten valot toimii.
Kokeilin myöskin sulakkeita---->ei vaikutusta.

Sanokaas nyt mitä paikkoja pitäisi vielä tsekata, sillä mulla alkaa oleen ideat loppu?

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Vaimon kauppakassissa oli kevät-talvella vika hieman toisinpäin. Eli kun ajeli lyhyillä, niin veti itsestään pitkät päälle kuskin puolen lamppuun. Tällöin kanssa sytytti tauluun pitkien valon mutta se ei paljon auttanut kun auto ei suostunut vaihtamaan lyhyille... ainoa konsti oli vaihtaa parkeille että sai pitkät sammumaan. Tämäkin vika tuli täysin satunnaisesti esiin. joskus meni viikkoja moitteettomasti...

Syy oli kuskin puolen lyhyen ajovalon liittimen hapettuneisuus... lopulta liitin sulahti hieman koska kuumeni huonosta kontaktista johtuen. Tinasin uuden liittimen ja sen jälkeen ei ole vaivannut. Auto ei olut alfa mutta samanlaista sähköä se kait muissakin on :mrgreen:

Onkos siinä lyhyt/pitkä katkaisija sellainen joka jää kumpaankin asentoon päälle vai selainen jota vedetään aina itseä kohti ja sitten vaihtaa sitten vuorotelen lyh/pitkät?

Jos katkaisija on päälle jäävää mallia, voi vika olla ihan missä tahansa katkaisijan lähelläkin... sähkökuvista vain katsomaan ja joka liitos myös kabiinista auki ja CRCtä. Jos katkaisija on niks-naks-vaihtavaa mallia niin sitten siinä ei luulisi olevan vikaa kun kertaa vaihtaa valot kumminkin... c :shock:
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Noissa valojen liittimissä tuskin vika on sillä valot häviävät samanaikaisesti molemmista lyhdyistä.

Pitkät ja lyhyet vaihtuvat työntämällä itsestään poispäin, niks naks tyylisesti. Mutta epäilen kyllä ettei syy ole siinä (tai siis toivon) sillä sen renkkaaminen ei auta/vaikuta.

Jos jollain olisi jotain sähkökuvia niin ne voisi helpottaa sillä nyt olen mennyt kaikki paikat läpi joidenka tiedän liittyvän jotenkin valoihin.

Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 385
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

Niin se kaukovalojen rele on mittariston takana kojelaudan sisällä. Meidän 164:ssä se oireili siten, että kun pisti pitkät päälle niin kaikki sammui.

Siis mittaristo irti niin releryhmä on syntyneen aukon keskivaiheillä ja muistaakseni siinä on edessä jokin jäykiste. Ahdas paikka, mutta kyllä ne releet saa irti ja kontaktinestettä ruiskittua.

Toivottavasti saat valot kuntoon.

ps. valosummeri edelleen välillä toimii ja välillä ei, se rele on suunnilleen samoilla seutuvilla :wink:
Kautta likaisten varpaitteni!

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tuon mittariston olenkin joskus irrottanut, mutta en kyllä muista nähneeni mitään releitä, tosin en semmosia etsinytkään. Tätyypäs irrotella mittaristo jälleen, kiitos tiedosta!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Nakkasin sähköpostiisi kytkentäkaavion, tosin se on pari vuotta uudempaan V6:een mutta eiköhän se ole -89 TS:ssäkin suurimmaksi osaksi samanlainen.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
MK
Viestit: 378
Liittynyt: 16 Loka 2003, 07:12
Car(s): ex 166TS, ex 166 2,5, 166 JTD, GTV 3,0
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja MK »

Epezi kirjoitti:
Sanokaas nyt mitä paikkoja pitäisi vielä tsekata, sillä mulla alkaa oleen ideat loppu?
Edellisessä autossa (Vectrassa, anteeksi vaan) valot menivät sekaisin kun valonvaihtoviiksi oli kulunut. Raskas viiksi oli ilmeisesti normaalitärinästä kuluttanut muovilaakereita sen verran ettei enää pelittänyt, ja vaihtoi pitkiä ja ajovaloja itekseen.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jotenkin en oikeen usko ton valoviiksen rikkoutumiseen sillä sen renkkaus ei vaikuta mihinkään, muttá tarkastan ton releen illalla.

Kiitos scudelle kuvista, luulisin että auttaa paljon.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tuossa mittarin takana oleessa releessähän se vika oli. Toivotaan että paikalliselta autosähkö myyjältä löytyy tuommoinen, mutta kiitos vinkeistä ja ohjeista, ne auttoivat jälleen. :)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Noonnii... ja ongelma palasi. Elikkä viimeksi vaihdettu rele on mennyt taas rikki, pieni kopsuttelu/tärinä auttaa hetkittäin.
Mikä hemmetin tonttu niitä rikkoo?? :shock:

Vastaa Viestiin