Ahvenistoon sunnuntaina

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
nikuha65
Viestit: 44
Liittynyt: 24 Maalis 2003, 13:57
Car(s): 159 JTDm, 156 Jts, 155 Q4, Daewoo Kalos
Paikkakunta: Kirkkonummi

Ahvenistoon sunnuntaina

Viesti Kirjoittaja nikuha65 »

Pesueen kanssa ollaan sattumoisin sunnuntaina Hämeenlinnassa. Ajattelin ihan noviisina (=lasten iloksi) käydä tutustumassa Entusiastien ratapäivään ja Ahveniston kiemuroihin sunnuntaina (8.8.). Koska en ole aikaisemmin ao. tapahtumissa ollut, niin kaipaisin vähän tietoa, kuinka homma toimii.

Oletuksia ovat:
-ymmärtääkseni kypärä päässä (myös "kartturilla"), mutta onko sillä jokin tyyppivaatimus, vai kelpaako mp.kypärä?
-renkaisiin max.kuorman paineet?
-nesteet luonnolisesti kunnossa (kuskin ja auton)

Uskaltaako tuonne "ammattilaisten" joukkoon tulla ja saako paikan päällä jotain opastusta rata-ajon nikseihin - ihan heti en viitsisi romuttaa perheen pyhäautoa enkä myöskään olla tien tukkona.

Jokainen lienee ajaa kierroksia omaan tahtiinsa, eli radalla lienee useita autoja kerrallaan? Onko jotain erityistä huomioitavaa näin ennakkovalmisteluissa? :twisted:

Avatar
JTD
Viestit: 575
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Re: Ahvenistoon sunnuntaina

Viesti Kirjoittaja JTD »

nikuha65 kirjoitti:
Oletuksia ovat:
-ymmärtääkseni kypärä päässä (myös "kartturilla"), mutta onko sillä jokin tyyppivaatimus, vai kelpaako mp.kypärä?
:twisted:
Eipä tarvi kypärää.
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Ahvenistoon sunnuntaina

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

nikuha65 kirjoitti:
Uskaltaako tuonne "ammattilaisten" joukkoon tulla ja saako paikan päällä jotain opastusta rata-ajon nikseihin - ihan heti en viitsisi romuttaa perheen pyhäautoa enkä myöskään olla tien tukkona.

Jokainen lienee ajaa kierroksia omaan tahtiinsa, eli radalla lienee useita autoja kerrallaan? Onko jotain erityistä huomioitavaa näin ennakkovalmisteluissa?
AREFin ratapäivillä meno on yleensä ollut kohtuullisen rauhallista - esim. aikaa ei oteta. Kierroksia saa omaan tahtiin kelata päivän aikana niin paljon kuin sielu sietää ja auto kestää.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Sami_S
Viestit: 40
Liittynyt: 19 Loka 2003, 02:49
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami_S »

Tänä vuonna Jaguar-kerho radalla samaan aikaan. Jännä nähdä, millaisia kuskeja sieltä tulee. Viime vuonna sade hidasti vajaavetoisten menoa, mutta nelivedolla sai vauhtia kerättyä aivan riittävästi näille taidoille. Kypäriä ei ollut kenelläkään, vaikkakin hyväksi varmaan olisivat.
Alfa 159 JTD SW Q4 ex. (Alfa 164 Q4 -94-95-96, 90 2.5 V6 QO -86, 75 2.5 V6 -89)

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Taas kerran hieno AREF-tapahtuma! Itse ajelin varmaakin kymmenisen kierrosta, perstuntumalla kierrosajat olivat luokkaa 1.34-1.35 tai vähän alle.

Jaguarejahan ei paikalla paljon ollut, mutta ihan oiva veto kutsua paikalle myös toisen merkkisiä autoja. Tai kai lähinnä niiden kuljettajia. Pari Espritiä sekä yksi Aston Martin kävivät myös radalla pyörähtämässä. Komea päivä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Vittorio Jano kirjoitti: perstuntumalla kierrosajat olivat luokkaa 1.34-1.35 tai vähän alle.
Oh-hoh... Siinä olkaa olemaan sporteilla tekemistä että pysyy sun perässä.
Taisi kello edistää tai sitten olen aliarvionut rataketun kykysi :mrgreen:
Ja omalla SW ajoit?

Viimeksi esim GTA sai 1.40-1.42 aikoja.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

:lol:

nikuha pysyikö auto radalla? 8)

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

puuha kirjoitti:Viimeksi esim GTA sai 1.40-1.42 aikoja.
No siinä tapauksessa meni ehdottomasti alle 1.30:n...Perstuntumalla.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
RR92
Viestit: 157
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 23:10

Viesti Kirjoittaja RR92 »

Jaa vai Jagge kerho samaanaikaan siellä?Syksyllä vielä kiintoisampi"rata
päivä"ku rover kerholla on myös samat kujeet.Viime syksynä rover ker
hon ratapäivillä oli makee kyylätä ku veljekset Keinänen tykitti avomallisel
la tosi off-road rangella niin perkeleesti ja rengastus oli luokkaa 33" tai isommmat swampperit..??
T:Jukka
PS:Vettä satoi kroonisesti..

Avatar
nikuha65
Viestit: 44
Liittynyt: 24 Maalis 2003, 13:57
Car(s): 159 JTDm, 156 Jts, 155 Q4, Daewoo Kalos
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja nikuha65 »

Hauska ja ennenkaikkea opettavainen päivä näin enskertalaiselle - kiitos vaan kaikille neuvoja antaneille. Eipä ole kämmeniä hiostanutkaan vähään aikaan tuohon malliin (ajohanskat).

Parin ensimmäisen kierroksen aikana olin kyllä mielessäni pihalla kuin lumiukko, onneksi auto pysyi radalla! Oikein itseänikin nauratti, kun aluksi tuli jokaiseen mutkaan tuplajarrutus, ensin itsesuojeluvaiston jarrut ja sitten älyjarrutus (joka sekin varmaan liian aikaisin), mutta pysyipähän auto radalla. Vähän tuo kaiteiden läheisyys hirvitti.

Jarrutuksen ajoitus oli vaikeaa, muta hankalalta tuntui myöskin turbon paineiden ylläpito/kierrosluvun tarkkailu :crazyeyes: . Muutaman kerran kokeilin jarrutusta, vaihtamista ja kaasun pumppausta samaan aikaan, mutta lopetin, kun alkoi kaarteesta tila loppua - ja kerran löysin itsestäni uusia käsiä ratin kieputtamiseen. Lienee paras tapa vaan tarpeeksi ajoissa vaihtaminen ja vedätys. Muutoin auton käytökseen tutustuminen pidon rajalla oli näin suljetuissa oloissa antoisaa - sinällään tuo Q4 tuntui luistavan ihan tasaisesti ja muutenkin käytös oli rauhallista (siis auton).

Joten hauskaa oli - kiitos vaan vielä järjestäjille!

PS! Lapset tykkäsivät, oli (lähes) sikamakeeta !

Avatar
Alfetta&156
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0

Viesti Kirjoittaja Alfetta&156 »

Ratapäivät olivat taas kyllä mukava kokemus, vielä kun kerrankin paistoi aurinko ja oli lämmintä.
Muutamat Herrat tuntuivat GTA:ailla painavan melkoista kyytiä. Oli siinä tavallisella tallaajalla 156:n ratin takana ihmettelemistä. Vaimo kuvasi kyydissä muutama ratakierroksen, ja videolta katottuna ajat oli luokkaa 1.49 - 1.52. Tosin jarrutukset olivat erittäin riittävällä turvavarauksella tehtyjä ja kipeää saanutta vaihteistoakin säälittiin. Itselle kun tuo kierrosaika ei ole mikään tärkeä juttu, kuhan on hauskaa ja saa vinguttaa mutkissa Pirellejä :-D Lisäksi tärkeänä pointtina on että auto on edelleen maanantain koittaessa työmatkakelpoinen!
Alfa Romeo Alfetta 2000 4D -82, AR 156 2.0 TS -98, AR 156 SW 2.5 V6, Piaggio Vespa LX -08

Avatar
Maclane
Viestit: 260
Liittynyt: 20 Loka 2003, 18:56
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maclane »

Ei sattumoisin löytyisi laitteita, että sais upittua noita videoita jonnekin. Voisi kummasti piristää päivää kun kerran toistaiseksi ei ole olut mahdollisuutta päästä näihin tapahtumiin.

Auto on kyllä täysin kunnossa, että sen puoleen voisi vaikka yrittää jotain reissua sinne etelään kehitellä. :wink:

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Maclane kirjoitti:Ei sattumoisin löytyisi laitteita, että sais upittua noita videoita jonnekin.
JTD:hän kuvasi myös. Olisi kyllä mukava nähdä omaakin köröttelyä.
Maclane kirjoitti:Auto on kyllä täysin kunnossa, että sen puoleen voisi vaikka yrittää jotain reissua sinne etelään kehitellä.
AREFin miiteissähän palkitaan aina kauimpaa tullut jollakin tuotteella, joten siten voisit saada hieman bensakuluja katettua.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Maclane
Viestit: 260
Liittynyt: 20 Loka 2003, 18:56
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maclane »

Noniin, kävin äsken liittymässä molempiin kerhoihin eli nyt ainakin sen puolesta on mahdollista tulla mukaan seuraaviin kekkereihin. 8)

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Avvocatto Ahvenistolla

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Ciao a tutti,

Kyllä tuota rataa tuli pari kertaa kierrettyä,
kunnon sunnuntaiautoilua!

Avvocatto otti ilmeisesti sen verran vakavasti
tuon rata-auton roolinsa, että maanantai-aamuna
ei suostunut viemään lapsia hoitoon, kieltäytyi edes
starttaamasta :=(
Illalla kun kyse oli tallille menosta oli GTV taas
valmis kuin lukkari sotaan!

Tempperamenttia, tempperamenttia!!

-Tazio

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Avvocatto Ahvenistolla

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Tazio kirjoitti:Kyllä tuota rataa tuli pari kertaa kierrettyä,
kunnon sunnuntaiautoilua!
Harmaa GTV? Hienosti pysyi Tazio 156GTA:n imussa monta kierrosta, selvästi rattimiehiä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Avvocatto Ahvenistolla

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Vittorio Jano kirjoitti: Harmaa GTV?
Ciao,

Joo, tarkkaanottaen Hän on kyllä hopeinen,
mutta menee kyllä pölyisenä harmaasta.

-Tazio

Vastaa Viestiin