916 Spiderin katsastus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
MSurakka
Viestit: 110
Liittynyt: 10 Heinä 2011, 23:29
Car(s): Alfa Spider TS -96, BMW 750iAL Highline -91, Peugeot 508 SW GT -11, DS 7 Crossback 225 Grand Chic -18, Alfa 166 TS -99 ja -02
Paikkakunta: Nurmijärvi

916 Spiderin katsastus

Viesti Kirjoittaja MSurakka »

Noniin, eli viime kesän tuontia sitten piti yrittää kilpiin - ja heti pomppasi. Päästöjen suhteen happi koholla (5,6, raja 5), ilmeisesti putki vuotaa vähäsen jostain, vaikuttaisi olevan etuputki. Toinen alapallo väljä. Eli suhteellisen pienillä fiksauksillahan tuosta vaikuttaisi selviävän. Näytti tietysti hieman temperamenttiakin, kun oikean sumuvalon kannan liimaus petti kesken katsastuksen :) Eihän jollakulla sattuisi olemaan moista hyllyssä, oikeanpuoleinen. Lasi saa olla rikkikin, omassa on ehjä, niin voisi romuista askarrella. Deltan hinta uudelle 376 €, ricambi alfisti näyttää tarjoavan 199 €..
No, tulevalla viikolla uusi yritys, jos saa varren vappuna vaihdettua.

Avatar
MSurakka
Viestit: 110
Liittynyt: 10 Heinä 2011, 23:29
Car(s): Alfa Spider TS -96, BMW 750iAL Highline -91, Peugeot 508 SW GT -11, DS 7 Crossback 225 Grand Chic -18, Alfa 166 TS -99 ja -02
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 916 Spiderin katsastus

Viesti Kirjoittaja MSurakka »

Noniin, tukivarsi vaihdettu. Hieman piti tuumailla, mutta hyvin lähti pultit auki. Uuden varren kanssa helojen ruuvit teettivät hieman töitä - italiaano kun on kohteliaasti ajatellut hitsata mutterit valmiiksi varsiin - mutta kääntöpuolena takimmaisten ruuvinreikien saaminen kohdalleen vaati hieman ähräämistä ja asiaankuuluvaa terminologiaa.. :bad-words: Nosturi olisi kyllä ihan kiva.. :)

Mobiliassa mietittiinkin tielaitoksen suolakasojen vierellä, että tässähän voisi antaa tuontiautoille kotoutuskäsittelyn.. Suolaa vain joka kolo täyteen, niin puolen vuoden päästä Alfa olisi aito suomi-auto..

Vaatimuksenmukaisuustodistus saapui, ja auto vanheni puoli vuotta - onkin siis -95, ilmeisestikin rekisteröity ns. Jahreswagenina.

Vielä pakoputkeen vähäsen hitsauksia, niin sitten voikin tarjota uudelleen leimalle.

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 916 Spiderin katsastus

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Uudessa tukivarressa pistää helat vähän hanttiin.
Eihän vaatimuksenmukaisuustodistusta pitäisi tarvita tuonikäisissä autoissa, itsellä 6 vuotta sitten ei kukaan sellaista kysellyt. Tosin on noissa katsastuspaikoissa hiukan eroja.

Avatar
MSurakka
Viestit: 110
Liittynyt: 10 Heinä 2011, 23:29
Car(s): Alfa Spider TS -96, BMW 750iAL Highline -91, Peugeot 508 SW GT -11, DS 7 Crossback 225 Grand Chic -18, Alfa 166 TS -99 ja -02
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 916 Spiderin katsastus

Viesti Kirjoittaja MSurakka »

Noniin.. putken sai paikattua ja toiveikkaana katsastuskonttorille - ja edelleen päästöt persiillään. Lambda oli edelleen koholla (1,11), happi putosi kyllä sallituille alueille. Eli auto pitäisi nyt saada jonkinlaiseen testeriin kiinni, eikös jollakulla foorumilaisistakin moisia laitteita ollut? Vaihtoehtoina taitaa olla, että joko anturi näyttää omiaan tai jostain imupuolella vielä vuotaa.. Siinähän sitä puhdetta onkin, kun letkut käy läpi..

Nyt kuulemma laattoihin riittää, kun käy päästötodistuksen kanssa konttorilla. Mutta jos tästä vielä kevään aikana saisi auton liikenteeseen..

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: 916 Spiderin katsastus

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Paljonko ne päästöarvot nyt oli? Jäännöshappea ei tarvitse olla kovin paljoa, että katsastuksessa lambda-arvo (laskennallinen) on päin pyllyä.
VMP

Avatar
MSurakka
Viestit: 110
Liittynyt: 10 Heinä 2011, 23:29
Car(s): Alfa Spider TS -96, BMW 750iAL Highline -91, Peugeot 508 SW GT -11, DS 7 Crossback 225 Grand Chic -18, Alfa 166 TS -99 ja -02
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 916 Spiderin katsastus

Viesti Kirjoittaja MSurakka »

Kun nyt kerran kysytään.. :) Noita lambdaketjuja näyttää olevan aika paljon, ja olen niitä hieman lueskellut. Mutta, ensimmäisellä yrityksellä:

Tyhjäkäynti: Kierroksilla
HC 16 ppm 11 ppm
CO 0% 0%
O2 5,69% 1,53 %
Lambda 0 1,076
CO2 10,9 % 13,9%

Ja toisella kertaa:
Tyhjäkäynti Kierroksilla
HC 165 ppm 80 ppm
CO 0 0
O2 4,75% 2,33 %
CO2 11,7% 13,5%
Lambda 0 1,11

Jotenkin ristiriitainen havainto on, että pakokaasuja haistellen
auto tuntuisi käyvän hieman rikkaalla, kun laskennallinen lambda on
taas sitä mieltä, että seos olisi kovin laihalla. Kummastuttaa tuo
HC -arvojenkin ero hieman, melkein vaikuttaisi kuin toisella kertaa
olisi ollut hieman kylmänpuoleinen kone - termari tuohon pitää
joka tapauksessa vaihtaa, kone lämpiää hitaasti ja käy kylmänä.

Mutta, kunhan tuota nyt hämmästelee ja kummastelee pajalla,
niin eiköhän jotakin tolkkua tuohonkin saatane..

Avatar
MSurakka
Viestit: 110
Liittynyt: 10 Heinä 2011, 23:29
Car(s): Alfa Spider TS -96, BMW 750iAL Highline -91, Peugeot 508 SW GT -11, DS 7 Crossback 225 Grand Chic -18, Alfa 166 TS -99 ja -02
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 916 Spiderin katsastus

Viesti Kirjoittaja MSurakka »

Pajalla aikamme ihmeteltiin, ainakin yksi rikkinäinen letku alipainepuolelta löytyi. Saatiin lambdat viimein kohdalleen, seilaa tosin vielä 1,02 - 1,03 lukemissa, joten jostain pihisee vielä. Jonkun illan tai viikonlopun projekti tulee olemaan letkujen tarkastelu. Mutta se tärkein tavoite saavutettiin, eli auto on nyt kilvissä ja ajoaikaa ensi vuoteen! :happy:

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: 916 Spiderin katsastus

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Onko sumuvalolle vielä tarvetta?

dumo
Viestit: 81
Liittynyt: 08 Touko 2011, 10:51

Re: 916 Spiderin katsastus

Viesti Kirjoittaja dumo »

Täällä voisi olla kiinnostusta vasemmalle puolelle, jos patenttikorjaus ei mene konttorilla läpi...

heme
Viestit: 517
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
Paikkakunta: Jämsä

Re: 916 Spiderin katsastus

Viesti Kirjoittaja heme »

Oma katsastettu äsken. Taivaalta tihhuutti vettä, ja katsastaja totesi onneksi katon olevan kiinni. Sanoin jotta näinhän se tällä ilmalla on tapana pitää, johon katsastaja totesi että on näköjään katto aukikin ajettu, viitaten kaljuun päähäni. Tosin näytti sedällä itselläänkin tukka olleen aika vähissä. Katsastuksen loppupuolella sanoi olevan hyvä että vanhempiakin autoja massataan, niin säilyy arvo paremmin. Tosin sanoi Spiderissa arvon vain paranevan ajan mittaan, kuten hyvissä viineissä!

Avatar
MSurakka
Viestit: 110
Liittynyt: 10 Heinä 2011, 23:29
Car(s): Alfa Spider TS -96, BMW 750iAL Highline -91, Peugeot 508 SW GT -11, DS 7 Crossback 225 Grand Chic -18, Alfa 166 TS -99 ja -02
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 916 Spiderin katsastus

Viesti Kirjoittaja MSurakka »

Moi! Sumuvalon umpiolle voisi olla tarvetta - jos halvalla lähtee :) On tässä tuota valuuttaa hieman kulunut raktorin ja Alfan remontointiin. Kuvittelin jo Saksasta moisen saaneeni, mutta ei se sitten onnistunutkaan. Eli jos on ehjä sumariumpio, kaikki muu saa olla vaikka rikkikin - sen näköjään pystyy siihen pakettiin vaihtamaan. Ja sitäkautta kyllä kiinnostaa, onko tuo umpio kenties jokin Alfan käyttämä yleisumpio..

BTW.. nyt mennään jo sitten kovasti ohi aiheen, mutta eihän kenelläkään sattuisi olemaan 21 mm NELIÖhylsyä? Pitäisi saada Nuhvista banjojen öljyproput auki ja ovat hieman juntturassa. Kiintoaivaimen kanssa ähräämistä vaikeuttaa v-mäinen sijainti nostovarren ja vetokoukun välissä. Laitan kyllä jossain välissä tuon kysymyksen nuhvinettiinkin..

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: 916 Spiderin katsastus

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

MSurakka kirjoitti:BTW.. nyt mennään jo sitten kovasti ohi aiheen, mutta eihän kenelläkään sattuisi olemaan 21 mm NELIÖhylsyä? Pitäisi saada Nuhvista banjojen öljyproput auki ja ovat hieman juntturassa. Kiintoaivaimen kanssa ähräämistä vaikeuttaa v-mäinen sijainti nostovarren ja vetokoukun välissä. Laitan kyllä jossain välissä tuon kysymyksen nuhvinettiinkin..
Eikös tuohon käy isompi tavallinen hylsy? Jos siis kyseessä ei ole uppokantainen proppu vaan ulkoneva.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: 916 Spiderin katsastus

Viesti Kirjoittaja hjpp »

No, oikean puolen sumutuikku pitäisi lojua postissa ja silloin täältä voipi noutaa entisen pois. Siinä on muistaakseni lasissa halkeama (ei reikää), mutta muutoin pitäisi olla ehjä.
Vaihtoon mennee arvioimaton määrä aikaa, muttei mitään rajatonta kuitenkaan.

Avatar
MSurakka
Viestit: 110
Liittynyt: 10 Heinä 2011, 23:29
Car(s): Alfa Spider TS -96, BMW 750iAL Highline -91, Peugeot 508 SW GT -11, DS 7 Crossback 225 Grand Chic -18, Alfa 166 TS -99 ja -02
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 916 Spiderin katsastus

Viesti Kirjoittaja MSurakka »

Taisitpa onnistua ostamaan juuri sen saman valoyksikön, mitä minäkin havittelin :) Laitan privaan, niin sovitaan askartelutarvikkeiden vaihdosta.. :)

Avatar
MSurakka
Viestit: 110
Liittynyt: 10 Heinä 2011, 23:29
Car(s): Alfa Spider TS -96, BMW 750iAL Highline -91, Peugeot 508 SW GT -11, DS 7 Crossback 225 Grand Chic -18, Alfa 166 TS -99 ja -02
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 916 Spiderin katsastus

Viesti Kirjoittaja MSurakka »

Eikös tuohon käy isompi tavallinen hylsy? Jos siis kyseessä ei ole uppokantainen proppu vaan ulkoneva.[/quote]

Käypi, Wurthin valikoimista löytyy 26 mm moniotehylsy, joka puree tuohonkin.

Vastaa Viestiin