Kytkin naksuu 156:ssa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Joggeri
Viestit: 79
Liittynyt: 18 Syys 2006, 10:31
Car(s): MiTo QV -11
ex 156 2.4 JTD -98
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Joggeri »

Janne...
Mistä hommasit tuon pääsylinterin ja paljon oli hintaa... Deltasta kävin äsken piloillani kysymässä niin pääsylinterin saa ainoastaan jarrutehostimen kanssa! Moinen setti 1060 euroa!!!!! :crazyeyes: Muukkoselta sais pääsylinterin 100:lla. Pitänee tilata? tuskin muualta saa tuohon hintaan....?

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Terve

Muukkoselta sen tilasin ja oli muistaakseni p-kuluineen jotain 140€ luokkaa. Siellä se kannattaa hommata.

Avatar
teuhka jr.
Viestit: 25
Liittynyt: 07 Syys 2006, 14:59
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja teuhka jr. »

Tämän kaltainen vika sitten ilmeni itsellenikin, eli kytkinpolkimen liikkeeseen tuli yllättäen muutaman sentin tyhjä väljä alue. Ajoa se ei estä, mutta tuntumaa heikentää. Tätä topiccia lueskelin ja opiskelin, ja rasvaisia käsiä kun pelkään, niin päätin viedä kiuluni hovikorjaamooni. Kerroin tuosta Saabin jousesta ja sellainen tilattiinkin valmiiksi.

Noh, auto kävi korjaamolla ja kerrottiin, että ei siellä pääsylinterissä mitään jousta ollutkaan. Tällä viittaan Joggerin tapaukseen ylempänä. Minun autossani entinen omistaja ei ainakaan pääsylinterille mitään ole tehnyt - eli onko näitä pääsylintereitä nyt sitten useampaa mallia, jousellisia ja jousettomia?

Sylinteri oli korjaamolla otettu auki ja se oli silmämääräisesti ollut täysin ehjä. Kytkin oli ilmattu paineella ja nesteet samassa prosessissa vaihdettu. Ilmauksen jälkeen kytkin toimi hienosti pari päivää ja n. 400km, kunnes väljä kytkimen yläliike palasi piinaamaan, nyt jopa aiemmissa viesteissä mainitun klonksumisen kanssa polkimen jäädessä palauttaessa jumiin ja vapautuessa sekunnin päästä yläasentoon.

Sen verran olen nyt päässyt vikaa makustelemaan ajossa, että olen huomannut vian olevan pahempi kylmällä autolla liikkeelle lähdettäessä. Pidemmällä ajolla järjestelmässä oleva ilma ilmeisesti liikkuu ja kytkin muuttuu lähes normaalin oloiseksi. Ilmaa siis tuntuu systeemiin pääsevän, kysymys kuuluukin nyt mistä? Ymmärtääkseni työsylinterin vaihto tai sen tiivisteen uusiminen on kuitenkin pykälää isompi (ja kalliimpi) projekti (ainakin minulle jolla on peukalo keskellä kämmentä).

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Moro

Minulla ilmaa pääsi järjestelmään juurikin pääsylinteristä. Vuoto oli siellä kun tuo jousi oli mennyt poikki ja jousen jämät kairas sylinterin seinämät paskaksi.

Ompa kyllä erikoista että siellä ei ole osalla porukasta jousta ollenkaan :roll:
Yritän jossain vaiheessa ottaa kuvia tuosta vanhasta pääsyltystä ja laittaa albumiin, että näette miltä se näyttää kun oirehtii.

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Mikä se muuten on se valkoinen ihme katkaisijatyyppinen laite jossa on pieni musta nasta päässä,samanlainen löytyy jarrupolkimesta,siis polkimessa oleva kieleke ottaa siihen kiinni ylösnoustessaan...? Painui kytkinpoljinta irrottaessa pohjaan, muttei tunnu käytännön eroa.. Tarviiko auto tosiaan tiedon milloin poljin on ylhäällä ja millon ei?? Eihän se mikään pelkkä "stopparikaan" näytä olevan?
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Silvio kirjoitti:Mikä se muuten on se valkoinen ihme katkaisijatyyppinen laite jossa on pieni musta nasta päässä,samanlainen löytyy jarrupolkimesta,siis polkimessa oleva kieleke ottaa siihen kiinni ylösnoustessaan...? Painui kytkinpoljinta irrottaessa pohjaan, muttei tunnu käytännön eroa.. Tarviiko auto tosiaan tiedon milloin poljin on ylhäällä ja millon ei?? Eihän se mikään pelkkä "stopparikaan" näytä olevan?
Tarvitsee ainakin, jos autossa on cruise, kenties johonkin muuhunkin diagnostiikkaan. Ei se varmaan muuten menoon vaikuta.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Ruiskuboksi varmaankin saa kytkimen asento tunnistimelta tiedon, moottorijarrutuksessahan ruiskutus on pois ja bensankulutus nolla, mutta jos kytkinpoljinta painaa niin ruiskutus lähtee päälle ettei kone sammu.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Pepee
Viestit: 194
Liittynyt: 29 Loka 2006, 19:52
Car(s): Nykyinen: Giulietta 2.0 jtdm.-.Ex: 156 2.5 v6 -99, ex 156 2.5 v6 -99, ex 156 2.0 jts -04, ex: 159 2,4 jtdm 2008
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Pepee »

itselläni oli ainakin työsylinteri mistä naksunta kuului .. se kuulosti että tulee siitä polkimesta mutta hyvin loppui ku vaihtoi osaa.. :P

aannttii
Viestit: 299
Liittynyt: 20 Helmi 2006, 17:57
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja aannttii »

hmm itsellä ehkä sama ongelma.. naksaa sillain "vähän" metalliseen sävyyn ja mielestäni kuulu myös auton alla samanlainen ääni. Kytkin ei voi todellakaan olla vielä leviimässä, koska vaihettiin n.3viikkoa sitten...

Samalla tosiaan kun tuo "naksahdus/kilahdus" kuuluu, tuntuu kytkinpolkimessa pieni värähdys. Ja välillä ei kuulu/tunnu tuota naksumista vaan ehkä noin joka kolmannella tai toisella painamisella..

Onkohan menny itellä tuo jousisetti kans poikki?

Avatar
jiigee
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiigee »

Mulla tuntui auttavan samankaltaiseen ongelmaan pääsylinterin ulkoinen voitelu. Tosin mulla ei kyllä kuulu mitään naksuntaa, vaan kytkimen liikeradan puolessa välissä on silloin tällöin pykäliä. Linkki toiseen ketjuun
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.

Avatar
jiigee
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiigee »

No eihän siitä voitelusta loppuviimeksi ollut ratkaisuksi, nyt olen muutaman kerran todistanut selvän naksumisen, mielestäni tulee konehuoneen puolelta. No, auto menossa huoltoon jakohihnan ääntelyn vuoksi, saavat tarkistaa tämänkin samalla. Kysyin Heikalta jo varoiksi työ- ja pääsylinterin hinnat...
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.

TwinSpark
Viestit: 10
Liittynyt: 10 Maalis 2008, 10:49

Viesti Kirjoittaja TwinSpark »

Epäilen, että omassa 156:ssa on mennyt juurikin tuo työsylinteri. Jarrunestettä kuluu tasaisesti. Jos unohtaa täyttää säiliön apout viikkoon, kytkin ei enää yksikertaisesti pelitä.

Kysymys kuuluukin, missä moinen sylinteri piileksii? Onko helposti vaihdettavissa?

Käytin autoa näytillä Oulun Autohuollossa ja siellä sanoivat, että koko kytkin joudutaan purkamaan, jos työsylinteri vaihdetaan uuteen.

Pitäneeköhän paikkaansa?

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

TwinSparkki...
Käyppä näyttään autoasi Virho & Raitiolla Alppilassa Patteritiellä.
Siellä tietävät asiat pikkasen paremmin kuin autohuollossa, jossa sielläkin toki oli pari vuotta sitten vielä ihan asiantunteva kaveri töissä. V&R osaa varmaan minuutin tutkimisella sanoa, mikä todellisuudessa on vikana. Samoin mahdollisen vian korjaus onnistuu asiantuntemuksella ja asiallisemmalla hinnalla.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

TwinSpark kirjoitti:Epäilen, että omassa 156:ssa on mennyt juurikin tuo työsylinteri. Jarrunestettä kuluu tasaisesti. Jos unohtaa täyttää säiliön apout viikkoon, kytkin ei enää yksikertaisesti pelitä.

Kysymys kuuluukin, missä moinen sylinteri piileksii? Onko helposti vaihdettavissa?

Käytin autoa näytillä Oulun Autohuollossa ja siellä sanoivat, että koko kytkin joudutaan purkamaan, jos työsylinteri vaihdetaan uuteen.

Pitäneeköhän paikkaansa?
Selkeesti työsylinteri mennyt jos kerran poljinkin menee aina pohjaan, jarrunestettä kuluu ja kun sulla kerran on kutoskone jossa nestekytkin, tessuissa muistaakseni on vaijerilla. Kannattaa tietty katsoa että mistä se sen jarrunesteen vuotaa, jos työsylinteri vuotaa niin se vuotaa sen siihen vaihdelaatikon päälle ja se pitäisi olla kyllä märkä. Samoin jos pääsylinteri vuotaisi niin varmaan huomaisit sen sisällä jarrunesteen hajusta ja että jalkatila on märkä jarrunesteestä. Työsylinteri on siinä vaihdelaatikon päällä ja tosiaan helppo homma vaihtaa, lyhykäisyydessään näin.

1. Ilmanputsarilta tulevan "imuputken" klemmarit löysälle molemmista päistä ja tötterö irti.
2. Akunkengät irti, akun kiinnitysmutteri irti ja akku pois.
3. Relelootan muovisuojus irti mikä on painamalla (kiinni siinä akkutelineessä) ja sitten releaski irti akkutelineestä (2 mutteria siellä relelootan alaosassa)
4. Akkutelineen muovipohja pois ja sitten 3 pulttia irti jolla akkuteline on kiinni (kaks näkyvillä, yksi löytyy akkutelineen alta ja pääsee sen akkutelineen reiän kautta avaamaan) ja sit pitäiskin saada akkuteline irti.
5. Tän jälkeen vaihdelaatikko pitäiskin näkyä selkeesti ja sen päällä oleva työsylinteri. Jarrunesteputki irti ja itse sylinteri on yhdellä seekerillä kiinni. Kannattaa varata tarpeiks suureksi avautuvat seekeripihdit, muuten saa jumpata turhaan. Sit vaan vetää vanhan työsylinterin irti, uus tilalle, ilmaus ja rojut takas kiinni.

Homman tuntevalta menee varmaan 15min, itellä meni 30min ko jumppasin liian pienien seekeripihtien kanssa ylimäärästä ja poltin tupakin.

TwinSpark
Viestit: 10
Liittynyt: 10 Maalis 2008, 10:49

Viesti Kirjoittaja TwinSpark »

Kiitokset Jannelle ja Vodelle.

Ainoa työvaihe, joka arvelluttaa työsylinterin vaihdossa on järjestelmän ilmaus. Olisiko vinkkejä?

**

Hyvä tietää, että Oulussa on muitakin Alfakorjaamoja kuin Delta-Auto.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

^Samoin onnistuu kuin jarrujenkin ilmaus eli tarvii periaatteessa kaks jantteria, onnistuu toki yksinkin mutta ei tästä sen enempää.

Kytkinpoljin pohjaan, pääsylinteristä nippa vähän auki ja nippa heti kiinni. Kytkinpoljin ylös ja taas pohjaan, nippa auki, nippa kiinni. Tätä jatketaan niin kauan kun ilmaa tulee (tai paskasta jarrunestettä).

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

^
Onhan twinsparkissakin nestekytkin (siis 1.8 tai 2.0 koneisissa).

vielä Twinsparkille vinkkiä...
Ja jos on jotain vikavikaa ja joudut ostaan esim. pää- tai työsylinteriä - ei kannata kääntyä Deltan puoleen. Osat löytyy puhelinsoitolla seuraavista:
www.heikka.fi
www.tmuukkonen.fi
..ja jää rahaa bensaankin:)

TwinSpark
Viestit: 10
Liittynyt: 10 Maalis 2008, 10:49

Viesti Kirjoittaja TwinSpark »

Mun 156 ei ole V6 vaan 1.8 tessu, mutta siinä on mielestäni nestekytkin. Ainakin oireiden perusteella näin voisi päätellä.

Soitto Tarviketorille ja kaveri siellä sanoi, että työsylinteri on paineasetelmassa tässä mallissa. Jos näin on, vaatii kytkimen purkamisen.

Täytyy varmistua asiasta, ottaa akku kiinnikkeineen irti ja kurkata mitä löytyy.

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

^
Ehdotan että mikäli auto on vain ajokuntoinen, niin käyt mutkan V&R:llä. Ei kestä kauaa ja saat vähän asiantuntevamman lausunnon.
Tarviketori on neuvonut minua monesti väärin ja myyneet täysin vääriä osia. Ei ne mitään kaikkitietäväisiä sielläkään ole;)

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Mullakin on jotain häikkää kytkimessä. Jos auto seisoo vähänkin pidemmän aikaa, esimerkiksi vuorokauden, niin kytkinpoljin painuu itsestään alemmas. Sitten se pitää vetää sieltä ylös ennen ajoon lähtöä. Jarrunesteet ei häviä kuitenkaan, eli vuotoa ei ole. Ajossa kytkin pelaa ihan normaalisti, joskin välillä kuuluu pientä naksuntaa. Itse veikkaisin pääsylinteriä syylliseksi, mutta mitäs muu raati sanoo? En oikein tarkkaan tiedä tuon pääsylinterin enkä muutenkaan kytkinhässäkän rakennetta. Mistäköhän se polkimen painuminen voisi johtua? Niin, ja se kytkimen "palautusjousi" (joka itse asiassa ei palauta pedaalia vaan painaa sitä hienokseltaan lattiaa kohti) tuli juuri vaihdettua joten siinä ei ainakaan ole vikaa.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

^Sama ilmiö oli mullakin ja työsylinterin kumit fuskasi. Korjaussarjankin voi jostain saada mut en nähnyt järkeväksi kun tuo koko työsylinterikin oli niin edukas. Yhtälailla voisin kuvitella että se voisi olla pääsylinteri joka siellä on väljäksi päässyt, joku viisaampi varmaan osaa kertoa mistä sen purkamatta näkisi että kumpi sen aiheuttaa. En oo ainakaan lukenut/kuullut että foorumilaisilta olisi vielä 156sta mennyt pääsylintereitä mutta alkaahan nekin tulla jo siihen ikään että sellaiset vaivat voivat yleistyä.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^^luulenpa myös että jompikumpi sylinteri vuotaa suojakuminsa sisään.
Jos veikata tarttee, että kumpi niin työsylinteri on todennäköisempi.

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Työsylinteri tuli vaihdettua, mutta samat ongelmat jatkuvat. Nyt olen vaihtamassa pääsylinteriä, mutta uusi pääsylinteri näyttää vähän erilaiselta kuin vanha. Lähinnä ihmetyttää, miten pääsylinterin päähän kiinnitetään se letku. Vanhassa pääsylinterissä on ilmeisesti jenga ja letkussa vastaava liitin jolla se ruuvataan jenkaan kiinni. Uudessa ei ole mitään jengaa, vaan päässä on joku ihme sokka. Miten ihmeessä tuohon uuteen kiinnitetään tuo letku? En uskalla irrottaa vanhaa ennen kuin tiedän... Nyt tarviis nopeaa vastausta :roll:
Liitteet
uusi1.JPG
Uusi pääsylinteri
(50.42 KiB) Tiedosto ladattu 5617 kertaa
vanha.JPG
Vanha pääsylinteri
(80.91 KiB) Tiedosto ladattu 5617 kertaa

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Sulla on selvästi väärä sylinteri.

Tuo sokka kiinnitteinen on ihan omanlaisensa.

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Huoh, sitä vähän pelkäsinkin. Ei muuta kun takaisin Muukkoselle sitten, kiitos nopeasta vastauksesta.

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Heh, tuossa kiinnittäessäni pääsylinteriä takaisin, huomasin, että se kytkimen palautusjousi oli väärin asennettu. Se painoi koko ajan pedaalia hieman lattiaan päin, mutta nyt kun asensin sen oikein, nostaa se poljinta yläasennossa ylöspäin, ja kun pedaalia hieman painaa, alkaa jousikin painamaan sitä alaspäin.

Veikkaanpa, että kytkinongelmat liittyivät tuohon palautusjouseen. Nyt luulisi ainakin polkimen pysyvän ylhäällä vaikka auto seisoisi, kun jousi sitä nostaa :wink:

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Jatkampa tähän ketjuun, kun omassa Alfassa on tuo kytkin nyt aika oudon tuntuinen ja kuuloinen.

Eli ensi oire oli se, että kytkin irrotti aivan pohjassa ja vaihteita vaikea saada sisään. Luin näitä aiheketjuja ja päättelin niiden perusteella, että joku jousi sieltä on sitten poikki. Tosin ääni kytkimestä kuullosti metalliselta rahinalta ja sirinältä, viittaisi kyllä enemmän painelaakeriin tai muuhun mekaaniseen vikaan.
Eikun remonttiin...pääsylinteri levitettynä osiksi ja kas kummaa...ei siellä sisällä ole jousen jousta ja sylinteri mäntineen ja tiivisteineen ihan hyvän näköinen. No uusi tilaukseen tarvikkeena (100 €, Deltassa 216€)) ja seuraavana päivänä paikoilleen. Alkuperäisessä pääsylinterissä luki muuten Bosch.

Ilmaus ja kokeilemaan; ei mene enää vaihteet ollenkaan sisään! Samalla kuuluu kytkimen kopasta ääni kuin metallisia osia lentelisi siellä sisällä!!
Kone sammuksiin ja hetken päästä uusi yritys...kone käy siististi ja kytkintä käytettäessä vain pientä rahinaa ja sirinää. Mutta nyt myös kytkin pohjassa kuuluu ääntelyä, aikaisemmin vain kun kytkintä painoi ihan vähän. Pikkuisen koneeseen kierroksia kytkin ylhäällä ollessa ja sama metallinen kilinä kytkinkopasta...alkaa vaikuttaa, että kytkimestä lentelee irto-osia taas?

selvää on tässä vaiheessa, että pelkkien työ- tai pääsylinterien vaihdolla ja ilmauksella tästä ei enää selvitä.

:evil:

Soitto Deltaan; kytkimen osat 499€ ja töineen 1140€, kiitos.
Toisessa korjaamossa muutaman kympin halvempi tarjous.

Hyvin se kesti, reilu 3 vuotta ilman varsinaisia vikoja, tuo meidän 156:nen.

Nyt pakko ottaa aikalisä ja miettiä mitä tuon kanssa tekisi, kun jakohihnakin pitisi laittaa uusiksi. Pari tuhatta Euroa siis remppoihin menossa... :bad-words:
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Kaikkea sitä lomalla ehtiikin tekemään :wink:
Otin vihdoin kuvan tuosta vaihdetusta pääsylinteristä (huono kuva albumissani).
Tuollaset jousen kappaleet siellä oli. Jousi näyttää olevan lattian päästä kapeampi kuin polkimen päästä, kuvassa on palaset oikein päin.
Pieni musta klipsi on siis tuosta rungon päästä ja sillä saa männän irti ja tarkistamaan jousen kunnon.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Noniin, levisihän se kytkin minunkin vessastani, ensi naksui vähän aikaa ja sitten alkoi ravistaa. Ei kestänyt kuin 256 tkm tuo alkuperäinen kytkin. Ihan paska auto siis..
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

jokipoika
Viestit: 94
Liittynyt: 05 Kesä 2003, 16:22
Paikkakunta: Rysänperä (Bryssel)

Viesti Kirjoittaja jokipoika »

Minulla on samantyyppisiä oireita, paitsi mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulu. Ja vaihteet menevät ainakin vielä ongelmitta päälle.

Mutta tuo tyhjä alue polkiessa tuntuu noin puoleen väliin ennenkuin tulee vastetta. Alussa on myös kiinniottokohta kovin alhaalla, myöhemmin tilanne paranee auton lämmettyä.

Uskaltaako tuolla ajaa vielä pitkään? Seuraava öljynvaihto olisi noin 5000km päästä. Ajattelin että jos silloin kysyisi samalla korjaamolta.
- (Alfan kanssa) olemisen sietämätön keveys

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^kyllä tuo sinunkin autosi kytkin oireilee jo aika vakuuttavasti, eli lopussa alkaa olemaan.

Minun tapauksessani lähdin naksuvalla ja hiukan sirisevällä kytkimellä 500 km matkalle ja puolivälissä alkoi kytkin sitten ravistaa varsinkin liikkeelle lähtiessä oikein kunnolla. Paluumatkan ajoinkin sitten paskat housussa peläten milloin se leviää oikein kunnolla ja jättää tielle. Onneksi kesti korjaamolle asti, huh. :)
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

jokipoika kirjoitti: Mutta tuo tyhjä alue polkiessa tuntuu noin puoleen väliin ennenkuin tulee vastetta. Alussa on myös kiinniottokohta kovin alhaalla, myöhemmin tilanne paranee auton lämmettyä.

Uskaltaako tuolla ajaa vielä pitkään? Seuraava öljynvaihto olisi noin 5000km päästä. Ajattelin että jos silloin kysyisi samalla korjaamolta.
Jos luet noita minun kirjoituksia aiheesta, niin hoksaat että poljin elää hyvinkin paljon. Toisinaan toimii ok ja toisinaan on outo. Tähän vaikuttaa mm. nestekytkimen irrotuksen automaattinen säätyminen. Ja kyllä, vaikka minullakin tuo jousi oli tuossa albumin kuvan kunnossa, niin välillä kytkin oli ihan normaali.
Minun diagnoosi on että jos polkimessa on täysin tyhjää liikettä, vika on joko polkimessa kiinniolevassa jousessa (näkyvillä jalkatilassa) tai sitten tuossa sylinterin palautusjousessa.

Siitä uskaltaako sillä ajaa, en osaa sanoa. Itselläni oireet paheni siinä määrin että ajoin ehkä 1000km. Kytkin ei enää loppuvaiheissa juurikaan irrottanut kun vaste polkimessa oli sentin luokkaa. Pelkäsin enemmänkin vaihdelaatikon hajoamista viime metreillä ja ajoinkin matkat lähinnä kakkosella;)

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Laba kirjoitti:Heh, tuossa kiinnittäessäni pääsylinteriä takaisin, huomasin, että se kytkimen palautusjousi oli väärin asennettu. Se painoi koko ajan pedaalia hieman lattiaan päin, mutta nyt kun asensin sen oikein, nostaa se poljinta yläasennossa ylöspäin, ja kun pedaalia hieman painaa, alkaa jousikin painamaan sitä alaspäin.

Veikkaanpa, että kytkinongelmat liittyivät tuohon palautusjouseen. Nyt luulisi ainakin polkimen pysyvän ylhäällä vaikka auto seisoisi, kun jousi sitä nostaa :wink:
Tuliko sulla Alfa kuntoon tuolla jousen "virittämisellä"? Meinaan mulla ilmeni aika samanoloinen vika http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=14725 - vähän vaan eri oireet. Kytkinpolin ei taho aina paluttaa kunnolla. Kun polkimen nostaa jalalla tai kädellä yäasentoonsa niin se pysyy siellä muutaman päivän ajeluiden verran, mutta tavallaan valuu pikkuhiljaa alemmas.
MP

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

^Jep. Ei ole ollut kytkimen kanssa enää mitään ongelmaa tuon jousen paikalleen laiton jälkeen. Kannattaa tosiaan tarkistaa että se jousi on siellä kunnolla.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Se jousi, mistä puhuit on siis siellä polkimen juuressa jalkatilassa?
MP

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

^Juurikin näin. Toinen pää on seinään tuettu, toinen pää polkimen varteen.

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Mullahan tuo kytkin on myös naksunut jo pidemmän aikaa.
Palutinjousi on ehjä mutta kiinnitys falskaa,
sen tapin ympärillä olevaan kumiin on tullut pieni murtuma.
Työsylinterikin päästi nesteet pihalle ja kytkin painui aivan
pohjaan liikeradan ollessa vain muutama sentti mutta
nyt futaa taas mainiosti. Kop kop. Uusi työsylinteri 90e.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
kelso
Viestit: 17
Liittynyt: 14 Elo 2009, 08:59
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kelso »

Alkoi omassa Alfassa kytkin prakaamaan. Kylmänä kun lähtee niin saa ajella normaalisti hetken aikaa. Mutta tämän jälkeen kytkimeen tulee muutama sentti tyhjää. Vaihteet menevät kuitenkin vielä suhteellisen hyvin pykäläänsä. Ajaminen tosin muuttu kohtalaisen ärsyttäväksi kun ei tiedä missä kohtaa kytkin ottaa kiinni milloinkin. Mahtaisikohan olla tuo polkimen jousi ja mistä niitä parhaiten nykyään saa?

Avatar
hamppi
Viestit: 746
Liittynyt: 21 Marras 2004, 04:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hamppi »

kaalipata kirjoitti:Mulla naksui pari kuukautta sitten parin päivän ajan, sit hiljeni, palasi taas pari viikkoa sitten ja napsahti paskaksi reilu viikko sitten.
Mitään näistä nyt tiiä, mutta voisko toi naksuminen johtua juuri tästä minkä Laba myöhemmin totesi.
Laba kirjoitti:- - kytkimen palautusjousi oli väärin asennettu.
Huomasin vaan tuota jousta laittaessa paikoilleen, että naksuntaa ilmeni juuri kun se valkonen holkki/jousi/ohjain ei ole oikeassa kohdassa. Tuota asentaessa kun ei kunnolla näe asentuuko se sinne paikoilleen, niin ainakin liian alhaalla oltaessa piti naksuntaa. Kunhan sen saa asetettua siihen missä (seinässä) on kohta _—_
niin naksunta lakkaa.
Olikohan epäselvästi sanottu.
No jousi on paikallaan, juppiduu!

e: hitto, otan tosta vielä kunnon kuvan, niin olen edes jollain tapaa alfan omistamisen aikana contribuoinu yhteisöä muullakin tavalla, kun apuja kinumalla :oops:

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Nythän se sama palaustusjousi kyrvähti riisselistäkin ja lähes identtisillä kilometreillä TS:ään nähden :-D Mistäs sitä tänä armon vuonna saa edullisimmillaan? Onneks oon suurinpiirtein jo unohtanut sen vittumaisen asennuksen...
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Vähän sitten vinkkiä tuon jousen asennukseen: Menee yhdellä kädellä. Jos kytkinpoljin on ylhäällä täytyy lepotilassa 70 mm jousi puristaa 40 milliseksi. Not good. Poljin pohjassa jousi menee paikalleen noin 65 millisenä. Päätelkääpä siitä kumpi on mukavampaa. Vittu kun tuonkin olis tajunnut 2 kahvikuppia ja 5 röökiä sitten! No...elämä on.
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
pitkämies
Viestit: 2457
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

^ Naksuu muuten täälläkin.....Tosin saa naksua just niin kauan kunnes morjestaa.......Se on vähän kun nainen....ei oikeen ikinä tiedä aamulla et millä tuulella tänään :roll:
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Kaks eri kertaa naksuntaa kuunnelleena voisin kokemuksesta sanoa ettei oo pitkä matka enää siihen et katkee jousi :mrgreen:
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Kaalipata kirjoitti:Vähän sitten vinkkiä tuon jousen asennukseen: Menee yhdellä kädellä. Jos kytkinpoljin on ylhäällä täytyy lepotilassa 70 mm jousi puristaa 40 milliseksi. Not good. Poljin pohjassa jousi menee paikalleen noin 65 millisenä. Päätelkääpä siitä kumpi on mukavampaa. Vittu kun tuonkin olis tajunnut 2 kahvikuppia ja 5 röökiä sitten! No...elämä on.
Kiitoksia vinkistä! :wink: En tainnut asentaa aivan samaten kuin sinä, mutta homma menee tosiaan yhdellä kädellä, silmät kiinni ja päällään seisoen. No, ei vainen... kahta kättä käytin ja silmät oli auki, mutta aikaa otti alle minuutin.

Ohjuri ensin polkimeen kiinni. Jousi ja "haarukka tappi" paikalleen ohjuriin. Toisella kädellä pidetään paketti kasassa ja toisella kädellä painetaan poljin pohjaan. Tämän jälkeen liu'uttaa "haarukan" seinää vasten koloonsa (alhaalta ylös). That's it! Ei tartte puristella jousta millin milliä. Suurin aika meni penkin selkänojan laskemiseen. :-D

wabatus
Viestit: 64
Liittynyt: 01 Maalis 2008, 21:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkin naksuu 156:ssa

Viesti Kirjoittaja wabatus »

Moro

Onkos kellään räjäytyskuvaa, kytkinpolkimen sisäpuolisesta osista ?. Alkanut naksumaan itselleni silloin tällöin, epäilisin palautus jousta syyksi.
waba

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Kytkin naksuu 156:ssa

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Jos tarkkoja ollaan niin sehän ei ole palautinjousi, kun se avustaa polkimen pohjaan painamisessa.

Kuva eperistä. Kuvan osat 11 ja 12 oli ottaneet omasta hatkat ja osa nro.5 aiheutti toisinaan napsahduksia heiluessaan vapaana.
Liitteet
ScreenHunter_001.jpg
(70.41 KiB) Tiedosto ladattu 2133 kertaa

wabatus
Viestit: 64
Liittynyt: 01 Maalis 2008, 21:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkin naksuu 156:ssa

Viesti Kirjoittaja wabatus »

Okei, kiitoksia kuvasta. Pitää huomenna alkaa tutkimaan onko tuo kyseinen osa rikki.
waba

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Kytkin naksuu 156:ssa

Viesti Kirjoittaja willez »

Eli onko tämä juuri nyt tämä valkoinen osa joka omassa killuu ilman mitään tarkoitusta kytkinpolkimessa ?

Kuva

Ihmettelin itsekin tuon osan tarkoitusta ??

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Kytkin naksuu 156:ssa

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Jep! Sulta on karannu myös nuo samat osaset. :lol: Heikalta tilasin jousen ja tuon toisen "ohjurin". Olisko ollu 25€ yhteensä.

Lisäys: Asennuksesta sen verran, että aseta ensin ohjurit jousen kanssa "pötköön", paina kytkinpoljin pohjaan, ja liu'uta ohjurin "haarukkapää" yläsuunnasta tulipeltiä pitkin koloonsa. Tuolla tavalla asennus on naurettavan helppo. Tai ainakin siihen verrattuna, että on aukonut jokaisen rystysen; pääalaspäin roikkuen, jalkatilassa, tunnin ajan ja vailla toivottua tulosta... :roll:

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Kytkin naksuu 156:ssa

Viesti Kirjoittaja willez »

Jarsan kirjoitti:^Jep! Sulta on karannu myös nuo samat osaset. :lol: Heikalta tilasin jousen ja tuon toisen "ohjurin". Olisko ollu 25€ yhteensä.

Lisäys: Asennuksesta sen verran, että aseta ensin ohjurit jousen kanssa "pötköön", paina kytkinpoljin pohjaan, ja liu'uta ohjurin "haarukkapää" yläsuunnasta tulipeltiä pitkin koloonsa. Tuolla tavalla asennus on naurettavan helppo. Tai ainakin siihen verrattuna, että on aukonut jokaisen rystysen; pääalaspäin roikkuen, jalkatilassa, tunnin ajan ja vailla toivottua tulosta... :roll:
Kiitosta vain , pitääkin soittaa huomena heikalle ja laittaa kuntoon. Vaikuttaako toi kytkinpolkimen toimintaan muuten miten,kun mulla on aina ollut tuo rikki ja poljin vaikuttaa normaalilta :crazyeyes:

Vastaa Viestiin