164 ts:n kolina takana
Valvoja: Moderators
164 ts:n kolina takana
Mikähän mahtaa kolista takakulmassa esim. pienissä kuopissa
tukivarret ehjät????
aloitteleva tee se itse mies
tukivarret ehjät????
aloitteleva tee se itse mies
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Tarkista lisäksi alatukivarren puslat. Pikatarkastus esim. seuraavasti: Käsijarru päälle, vaihde vapaalle ja pyydät jonkun työntämään takaluukusta. Itse tiirailet liikkuuko kori liikaa suhteessa renkaaseen ja jos ei ole kovin madallettu mobiili niin voi tarkkailla suoraan tukivarren pusliakin. Jos herää epäilys niin auto nosturille ja renkaat pois tarkempaan syyniin.
- Sape
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
- Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V - Paikkakunta: Oulu
Olisiko muita ehdotuksia takapään kolinan aiheuttajaksi kuin iskarin yläpään tukikumi tai iskari?
Tukikumi on ehjä ja iskarit juuri vaihdettu ja silti takaa vänkärin puolelta kuuluu pienimmissäkin kuopissa "klonksaus". Takanurkasta painamalla / heiluttamalla ääntä ei kuulu, mutta jokaisessa kuopassa kylläkin. Ääni on kuulunut vaimeana jo melko pitkään, mutta nyt se on voimistunut jo häiritsevälle tasolle.
Tukikumi on ehjä ja iskarit juuri vaihdettu ja silti takaa vänkärin puolelta kuuluu pienimmissäkin kuopissa "klonksaus". Takanurkasta painamalla / heiluttamalla ääntä ei kuulu, mutta jokaisessa kuopassa kylläkin. Ääni on kuulunut vaimeana jo melko pitkään, mutta nyt se on voimistunut jo häiritsevälle tasolle.
Pitkittäisen tukivarren pieni pusla joka on pyörännavan päässä kiinni, helppo kokeilla kun tempoo käsin tukivartta sivusuunnassa, jos antaa paljon periksi ja kolisee rauta-rautaa vasten niin sökö...
Uuden vaihto yksinkertasuudessaan: kiinnityspultti pois, tukivarsi sivuun, vanha pusla pilkotaan kappaleiksi, uusi pusla prässätään omalla kierrettävällä erikoistyökalulla tai lyödään sopivalla tapilla, esim hylsy+jatke tms paikoilleen->ei kannata lyödä liian syvään ettei tukivarsi tule liian lähelle napaa, tukivarsi paikoilleen. Riippuen kuinka päin pultti on niin jarrulevyn voi joutua irrottaan ja vääntää vähän jarrukilpeä.
156:ssa sama paikka ja sama osa vielä herkemmin kuluva osa, 164:en alkuperänen osa on hieman laadukkaampi ja sopii myös 156:een.
EDIT:
Myös poikittaisvarsien puslia voi olla rikki ja vaikutus saman, samalla lailla käsin tempoen tai kämmensyrjällä lyöden puslan lähelle voi tutkia, ehjä tömähtää pehmeästi ja rikkinäinen kolahtaa terävästi.
Uuden vaihto yksinkertasuudessaan: kiinnityspultti pois, tukivarsi sivuun, vanha pusla pilkotaan kappaleiksi, uusi pusla prässätään omalla kierrettävällä erikoistyökalulla tai lyödään sopivalla tapilla, esim hylsy+jatke tms paikoilleen->ei kannata lyödä liian syvään ettei tukivarsi tule liian lähelle napaa, tukivarsi paikoilleen. Riippuen kuinka päin pultti on niin jarrulevyn voi joutua irrottaan ja vääntää vähän jarrukilpeä.
156:ssa sama paikka ja sama osa vielä herkemmin kuluva osa, 164:en alkuperänen osa on hieman laadukkaampi ja sopii myös 156:een.
EDIT:
Myös poikittaisvarsien puslia voi olla rikki ja vaikutus saman, samalla lailla käsin tempoen tai kämmensyrjällä lyöden puslan lähelle voi tutkia, ehjä tömähtää pehmeästi ja rikkinäinen kolahtaa terävästi.
- Sape
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
- Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V - Paikkakunta: Oulu
Ei löydy vikaa. Ei tunnu olevan missään puslassa väljää, eikä pakoputkikaan ota mihinkään kiinni. En tiedä voisiko noissa "uusissa" iskareissa olla semmoinen ns. tyhjäkohta joka aiheuttaisi äänen? Nuo iskarit on aiemmin ollut noin kuukauden käytössä ja sen jälkeen pari vuotta ollut tallissa käyttämättömänä.