chiptuning

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Spiderman
Viestit: 54
Liittynyt: 02 Elo 2004, 22:10

chiptuning

Viesti Kirjoittaja Spiderman »

2.0 TS 16v. Onko kokemuksia lastusta/virittämisestä.

Hyvät ja huonot puolet ?

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Superchips

Viesti Kirjoittaja 155156 »

155 2.0 TS 16V lastutettiin Superchipsillä (Muukkonen). Perstuntumalta tuli ohituskiihtyvyyttä lisää ja otti kierroksia herkemmin. Myös rajoitin siirtyi hiemen korkeammalle, mikä ei välttämättä ole hyvä asia (hydrauliset venttiilinpainimet). Pari tuttavaa huomasi auton kiihtyvän paremmin, vaikka tarkoituksella en kertonut heille chippauksesta. Kulutus ei muuttunut.

Ei tullut tehtyä "ennen & jälkeen" mittauksia, koska en tiennyt vielä Muukkoselle mennessäni ostavani Superchippiä. Se oli heräteostos, tosin lyhyen koeajon jälkeen. Ei pahaa sanottavaa. Moottori oli siis "alkuperäinen" 2.0 TS 16V vuodelta 1996.

Myöhemmin vaihdettiin myös alkuperäiseen koteloon JR-vapaavirta ilmansuodatin. 155:n ennestäänkin miehekkäät imuäänet paranivat. 156:n korvaava suodatin ei taasen aiheuttanut mitään muutoksia, ei ainakaan 2.5 V6 imuääniin.

Spiderman
Viestit: 54
Liittynyt: 02 Elo 2004, 22:10

Viesti Kirjoittaja Spiderman »

Tyhmä kysymys:

kuinka paljon saa viritellä ilman katsastusmiehen puheilla käymistä ?

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

periaatteessa alkuperäistä moottoria koskevia rajoiruksia ovat vain pakokaasupäästöt...jos moottoria lähdetään vaihtamaan niin sitten pitänee vierailla jo konttorilla.. :)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kyllä ainakin ennen on ollut sääntö, että teho saa kasvaa 20% ja lisäksi tehopainosuhde saa olla parhaimmillaan 7 kg/kW.

Eri asia sitten on, ettei ainakaan Twin Sparkin teho ihan pienellä viilaamisella nouse tuon rajan yli.
- Epäkelpokeräilijä -

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

mallisarjan tehokkaimpaan tuo plus 20% :mrgreen:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mitäsäsanoitsyönees?

1,6 TS 300hv (250*1,2) ei ihan taida mennä läpi ilman muutoskatsastusta :P
- Epäkelpokeräilijä -

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

jarrut ym tietysti laitettava ja ei saa menna tuo kilo/tehoraja yli.
Eli kyllä siinä on varaaa viritella ihan reilusti :wink:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

pee
Viestit: 447
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Lieneekö GTA edes samaa mallisarjaa AKE:n mielestä? Eipä kai noita Cosworth Sierrojakaan tai B*W E30 M3:ia taida saada enää tehdä.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Kyllä ainakin ennen on ollut sääntö, että teho saa kasvaa 20% ja lisäksi tehopainosuhde saa olla parhaimmillaan 7 kg/kW.

Eri asia sitten on, ettei ainakaan Twin Sparkin teho ihan pienellä viilaamisella nouse tuon rajan yli.
no tuo pykälä on kyllä olemassa mutta kuka niitä tehoja kyttää kunhan saa menemään päästöistä läpi varsinkin kun puhutaan vakiokoneen virittämisestä..turbotukset on tietenkin asia erikseen..
täkäläiset konttorit ei ainakaan jaksa paneutua noin tarkkaan asioihin..
tosin etelässähän noita rakenneltuja viritelmiä on tietenkin suht enemmän ja paneutuminen voi tietenkin konttorilla olla hieman eri luokkaa...

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Niin siis KAIKKI tehonlisäykset pitää muutoskatsastaa. 20% yli mallisarjan tehokkaimman edellyttäen että auto VASTAA tehokkainta mallia alustaltaan jne. niin menee vielä läpi. Kaikki yli 20% tai iskutilavuus yli 25% niin menee sitten poikkeusluvalla jota tuskin saa.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Lisätään tähän sellainen kommentti, että jos erehdyksessä rikkoo tuon 20% säännön (ja katsastusmies vaatii tehomittausta) niin ainakin jotkut dyno pajat avuliaasti tekevät hieman huonomman käppyrän jota voi näyttää :wink:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Mitä, meinaatko ettei kaikki turbotukset ole dynotettu ihan laillisesti, että voisi esim paineita säätää tai sytkää ruuvata vituralleen? Ei kai.. :wink:

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

:lol: :lol:
- Alfaholic -

Vastaa Viestiin