155 2.0 TS 16V lastutettiin Superchipsillä (Muukkonen). Perstuntumalta tuli ohituskiihtyvyyttä lisää ja otti kierroksia herkemmin. Myös rajoitin siirtyi hiemen korkeammalle, mikä ei välttämättä ole hyvä asia (hydrauliset venttiilinpainimet). Pari tuttavaa huomasi auton kiihtyvän paremmin, vaikka tarkoituksella en kertonut heille chippauksesta. Kulutus ei muuttunut.
Ei tullut tehtyä "ennen & jälkeen" mittauksia, koska en tiennyt vielä Muukkoselle mennessäni ostavani Superchippiä. Se oli heräteostos, tosin lyhyen koeajon jälkeen. Ei pahaa sanottavaa. Moottori oli siis "alkuperäinen" 2.0 TS 16V vuodelta 1996.
Myöhemmin vaihdettiin myös alkuperäiseen koteloon JR-vapaavirta ilmansuodatin. 155:n ennestäänkin miehekkäät imuäänet paranivat. 156:n korvaava suodatin ei taasen aiheuttanut mitään muutoksia, ei ainakaan 2.5 V6 imuääniin.
periaatteessa alkuperäistä moottoria koskevia rajoiruksia ovat vain pakokaasupäästöt...jos moottoria lähdetään vaihtamaan niin sitten pitänee vierailla jo konttorilla..
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Kyllä ainakin ennen on ollut sääntö, että teho saa kasvaa 20% ja lisäksi tehopainosuhde saa olla parhaimmillaan 7 kg/kW.
Eri asia sitten on, ettei ainakaan Twin Sparkin teho ihan pienellä viilaamisella nouse tuon rajan yli.
no tuo pykälä on kyllä olemassa mutta kuka niitä tehoja kyttää kunhan saa menemään päästöistä läpi varsinkin kun puhutaan vakiokoneen virittämisestä..turbotukset on tietenkin asia erikseen..
täkäläiset konttorit ei ainakaan jaksa paneutua noin tarkkaan asioihin..
tosin etelässähän noita rakenneltuja viritelmiä on tietenkin suht enemmän ja paneutuminen voi tietenkin konttorilla olla hieman eri luokkaa...
Niin siis KAIKKI tehonlisäykset pitää muutoskatsastaa. 20% yli mallisarjan tehokkaimman edellyttäen että auto VASTAA tehokkainta mallia alustaltaan jne. niin menee vielä läpi. Kaikki yli 20% tai iskutilavuus yli 25% niin menee sitten poikkeusluvalla jota tuskin saa.
Lisätään tähän sellainen kommentti, että jos erehdyksessä rikkoo tuon 20% säännön (ja katsastusmies vaatii tehomittausta) niin ainakin jotkut dyno pajat avuliaasti tekevät hieman huonomman käppyrän jota voi näyttää