156 ja laahaavat jarrut - kiitos ajastanne
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 548
- Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
- Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01 - Paikkakunta: Akaa/ Viiala
Oikkuisen täyttöä tänne..
Meillä 156sessa vasen takajarru laahas ja piti sen helvetinmoista vinkunaa.
Aukes aina hetkeksi reippaammin poljinta painettaessa.
Syy oli kuitenkin vinoon painunut jarrupala. Liukupintojen putsaus ja tervaus, männän sisään kierto ja uudet palat luonnollisesti korjasivat asian.
Meillä 156sessa vasen takajarru laahas ja piti sen helvetinmoista vinkunaa.
Aukes aina hetkeksi reippaammin poljinta painettaessa.
Syy oli kuitenkin vinoon painunut jarrupala. Liukupintojen putsaus ja tervaus, männän sisään kierto ja uudet palat luonnollisesti korjasivat asian.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: 13 Tammi 2010, 07:14
- Car(s): Fiat Brava 1.6
Fiat Stilo 1.6
Fiat Barchetta 1.8
Alfa Romeo 156 2.4jtdm
Alfa Romeo 159 2.4jtdm
Bmw 530D
noniin, mystiset sataviiskutosen jarruviat kohtasi minutkin. Takajarru laahasi kuskin puolelta melko huolella, palasta ei ollut mitään jäljellä mut metallia oli jääny..
Sain levyt ja palat vaihettua mut sit ku ilmasin niin huomasin et männän tiivisteessä on 2 pientä reikää. No eiku kauppaan ja koppa kaljaa vitutukseen. Nyt kun tätä pitäs lähteä purkamaan nii mun käsittääkseni on oikee tiiviste tossa alhaalla? (2,4jtdm -03 SW) Tarvii varmaan molemmille puolille uusia ettei tarvii hetkeen taas ruveta tohon hommaan. Vituttaa ku tilasin kiireessä Boschin jarrulevyt kun samaan hintaan ois saanu brembot mutta nyt oiski ollu aikaa odotella kun tiivisteitä kuitenkaan saa ennen maanantaita.
Tuote: 23-6395
Nimike: Jarrusat tiivs Lucas 88- ø38 T
Hinta: 11.50 €
Sain levyt ja palat vaihettua mut sit ku ilmasin niin huomasin et männän tiivisteessä on 2 pientä reikää. No eiku kauppaan ja koppa kaljaa vitutukseen. Nyt kun tätä pitäs lähteä purkamaan nii mun käsittääkseni on oikee tiiviste tossa alhaalla? (2,4jtdm -03 SW) Tarvii varmaan molemmille puolille uusia ettei tarvii hetkeen taas ruveta tohon hommaan. Vituttaa ku tilasin kiireessä Boschin jarrulevyt kun samaan hintaan ois saanu brembot mutta nyt oiski ollu aikaa odotella kun tiivisteitä kuitenkaan saa ennen maanantaita.
Tuote: 23-6395
Nimike: Jarrusat tiivs Lucas 88- ø38 T
Hinta: 11.50 €
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
onha ne tiivisteet hyvä olla ehjiä (ulomainen),
mutta ei se hirveen tärkeä ole.
Viimekesänä vaihdoin kans levyt ja palat, toinsessa kumi oli kolmessa osassa. Hain vaan sen kopan ja laitoin tiivisteenpalat takaisin, vielä ei ole ollut ongelmia.
Odotettavissahan ne on.
(mut kun kerjää ongelmia, niin yleensä niitä saa )
mutta ei se hirveen tärkeä ole.
Viimekesänä vaihdoin kans levyt ja palat, toinsessa kumi oli kolmessa osassa. Hain vaan sen kopan ja laitoin tiivisteenpalat takaisin, vielä ei ole ollut ongelmia.
Odotettavissahan ne on.
(mut kun kerjää ongelmia, niin yleensä niitä saa )
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
-
- Viestit: 548
- Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
- Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01 - Paikkakunta: Akaa/ Viiala
Mäntien sisään pyöritys onnistuu helposti, kun pistää vinkan kiinni ja siirtoleuka pihdeillä veivaa mäntää sisään. Vinkaa vähän kireemmälle ja taas pihti veivausta. Kestää abt. 30 sek.
Kieroa jarrulevyä voi hiukka oikoa motari vauhdilla ja kevyesti käsijarrusta vetäen ja palan matkaa ajaen. Ei siis tietysti kahvaa kattoon, vaan silleen rauhallisesti. Vähän niinkuin siilit parittelisivat. Kyllä se lämpö sitä hieman oikaiseekin.
Kieroa jarrulevyä voi hiukka oikoa motari vauhdilla ja kevyesti käsijarrusta vetäen ja palan matkaa ajaen. Ei siis tietysti kahvaa kattoon, vaan silleen rauhallisesti. Vähän niinkuin siilit parittelisivat. Kyllä se lämpö sitä hieman oikaiseekin.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
- SaLexi
- Viestit: 549
- Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 ja laahaavat jarrut - kiitos ajastanne
Päätinpä nostaa tämän ketjun, jos joku osaisi neuvoa oikeaan suuntaan. Olen jo ongelmaa kuvaillut pariin kertaan tuonne: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=22072" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli kuskin puolen takajarru laahaa/vikisee/kuumenee. Mutta ei koko ajan, vaan alkaa yleensä tekemään tuota vasta pidemmän ajomatkan jälkeen, kun paikat alkavat muutenkin lämpenemään. Sitten alkaa korkeaääninen ujellus, joka häipyy aina kun koskettaa käsijarrua tai jarrupoljinta hitusenkin. Kuriositeettina ujellus häipyy myös oikealle ohjatessa, mutta tulee selvästi tuosta takakulmasta äänen ja lämpenemisen perusteella.
Tuonne on nyt tehty seuraavat temput: Joka kulmaan palat ja levyt uusiksi, käsijarruvaijerit uusiksi, käyty jarrut läpi ja todettu, että mäntä toimii kuten pitääkin, satulat ovat herkät, jarrulevyn suojapelti ei hankaa... Eli kaikki on kuten pitäisikin. Viimeisimpänä piti vaihtaa sinne uudet liukutapit, mutta varaosaliike myikin väärät tapit, joten ei päästy vaihtamaan. Mutta ei vanhoissa tapeissakaan näyttänyt olevan mitään vialla, lisäksi olivat hyvässä rasvassa ja kumitkin olivat ehjät. Niin ja tämä kaikkihan alkoi, kun nuo uudet tavarat iskettiin alle, vanhoilla ja kuluneilla osilla ei ollut ongelmaa
En tiedä sitten mikä olisi seuraava mahdollinen testattava. Pitäisikö vaan heittää nuo Mapcon palat mäkeen ja vaihtaa taakse laadukkaammat palat?
Eli kuskin puolen takajarru laahaa/vikisee/kuumenee. Mutta ei koko ajan, vaan alkaa yleensä tekemään tuota vasta pidemmän ajomatkan jälkeen, kun paikat alkavat muutenkin lämpenemään. Sitten alkaa korkeaääninen ujellus, joka häipyy aina kun koskettaa käsijarrua tai jarrupoljinta hitusenkin. Kuriositeettina ujellus häipyy myös oikealle ohjatessa, mutta tulee selvästi tuosta takakulmasta äänen ja lämpenemisen perusteella.
Tuonne on nyt tehty seuraavat temput: Joka kulmaan palat ja levyt uusiksi, käsijarruvaijerit uusiksi, käyty jarrut läpi ja todettu, että mäntä toimii kuten pitääkin, satulat ovat herkät, jarrulevyn suojapelti ei hankaa... Eli kaikki on kuten pitäisikin. Viimeisimpänä piti vaihtaa sinne uudet liukutapit, mutta varaosaliike myikin väärät tapit, joten ei päästy vaihtamaan. Mutta ei vanhoissa tapeissakaan näyttänyt olevan mitään vialla, lisäksi olivat hyvässä rasvassa ja kumitkin olivat ehjät. Niin ja tämä kaikkihan alkoi, kun nuo uudet tavarat iskettiin alle, vanhoilla ja kuluneilla osilla ei ollut ongelmaa
En tiedä sitten mikä olisi seuraava mahdollinen testattava. Pitäisikö vaan heittää nuo Mapcon palat mäkeen ja vaihtaa taakse laadukkaammat palat?
-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: 156 ja laahaavat jarrut - kiitos ajastanne
Oma 156 TS 01 teki täsmälleen saman tempun jarruhuollon jälkeen. Purin satulan, ja huomasin,että männän pintaan oli tarttunut jotakin mustaa töhkää, jonka epäilin olevan peräisin jarrusylinterin tiivistekumista. Purkaessani satulaa mäntä oli tosi tiukassa, vaikka huoltassani jarruja mäntä oli liikkunut sisään ilman suurempia ongelmia. Olin laahaamisen ilmettyä hankkinut toiset satulat tilalle, joten en vielä ole alkuperäisiä edes korjannut. Hankkimiini vaihtosatuloihin vaihdoin ennen asennusta kaikki kumit, eikä mitään ongelmia niiden kanssa ollut.
Re: 156 ja laahaavat jarrut - kiitos ajastanne
Ei kukaan sitten ole kiertänyt sitä mäntää pois, ja putsannut sitä ruosteista kaulusta joka on sen sisemmän kumitiivisteen jälkeen ja estää sitä mäntää kunnolla liikkumasta/pyörimästä?
Motonetistä (esim.) männänpyöritys kalu käteen ja kiertää sen männän ulos niin selviää.
Herkistyy nuo takajarrut kerrasta.
Samalla kun männät on lattialla on helppo todeta vaijerien liikkumisaktiviteetti.
Tulee myöskin samalla vaihdettua KAIKKI jarrunesteet myös satulasta.
Tämänhän tekee jokainen kahden vuoden välein?
Motonetistä (esim.) männänpyöritys kalu käteen ja kiertää sen männän ulos niin selviää.
Herkistyy nuo takajarrut kerrasta.
Samalla kun männät on lattialla on helppo todeta vaijerien liikkumisaktiviteetti.
Tulee myöskin samalla vaihdettua KAIKKI jarrunesteet myös satulasta.
Tämänhän tekee jokainen kahden vuoden välein?
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 ja laahaavat jarrut - kiitos ajastanne
^vaihdettu on myös kytkimen työsylinteriltä, pienellä vaivalla säästyy suurilta murheilta.
- SaLexi
- Viestit: 549
- Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 ja laahaavat jarrut - kiitos ajastanne
Kysyin tuota mahdollisuutta kaverilta joka nuo vaihtoi, ja jonka kanssa tuota vikaa ollaan sen jälkeen ihmetelty. Sanoi että kokeili tuonkin ja mäntä toimii aivan täydellisesti. Ja kuulemma rasvailikin sitä jo. Tai jotain.A Bart kirjoitti:Ei kukaan sitten ole kiertänyt sitä mäntää pois, ja putsannut sitä ruosteista kaulusta joka on sen sisemmän kumitiivisteen jälkeen ja estää sitä mäntää kunnolla liikkumasta/pyörimästä?
Motonetistä (esim.) männänpyöritys kalu käteen ja kiertää sen männän ulos niin selviää.
Herkistyy nuo takajarrut kerrasta.
Samalla kun männät on lattialla on helppo todeta vaijerien liikkumisaktiviteetti.
Tulee myöskin samalla vaihdettua KAIKKI jarrunesteet myös satulasta.
Tämänhän tekee jokainen kahden vuoden välein?
Itseltä alkaa olemaan vähän sormi suussa tuon kanssa
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: 156 ja laahaavat jarrut - kiitos ajastanne
Turhaan kai noita yksittäisiä tiivisteitä ostaa kun motonetistäkin saa "korjaussarjan" satulaan
jossa kaikki tiivisteet ja tapit rasvoineen mukana. Eikä maksa kun parikymppiä per kulma.
jossa kaikki tiivisteet ja tapit rasvoineen mukana. Eikä maksa kun parikymppiä per kulma.
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 ja laahaavat jarrut - kiitos ajastanne
Itse olisin veikannut pyöränlaakeria, mutta se näkyy jo vaihdetun... Jotenkin levy ja palat/satula eivät ole nyt ihan linjassa ja osuvat toisiinsa. Kitka muuttuu lämmöksi, välykset pienenee ja ääni rupeaa kuulumaan. Jarrun painallus pakottaa levyn ja palat/satulan saman suuntaisiksi ja ääni hiljenee...
Mahdollisia aiheuttajia: löysälle jäänyt laakeri (en nyt muista, onko edes mahdollista?), vinossa oleva satulan kiinnitysrauta (jotain likaa vastipintojen välissä), liukutapit (väljät pesiinsä nähden) tai niinkin eksoottinen kuin jarruletku (palkeenkieli letkun sisällä estää nesteen virtaamisen satulalta pääsylinterille ja estää näin männän "palautumisen")
Mahdollisia aiheuttajia: löysälle jäänyt laakeri (en nyt muista, onko edes mahdollista?), vinossa oleva satulan kiinnitysrauta (jotain likaa vastipintojen välissä), liukutapit (väljät pesiinsä nähden) tai niinkin eksoottinen kuin jarruletku (palkeenkieli letkun sisällä estää nesteen virtaamisen satulalta pääsylinterille ja estää näin männän "palautumisen")
"No smoke => no power => no hope"
- SaLexi
- Viestit: 549
- Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 ja laahaavat jarrut - kiitos ajastanne
Laakeri se tuskin on, kun sen vaihto ei tuonut tähän nimenomaiseen ongelmaan mitään parannusta. Tuo satulakin on nyt ongelman aikana otettu niin monesti irti ilman vaikutusta, etten usko sieltäkään löytyvän enää mitään likaklimppejä.Keltsi kirjoitti:Itse olisin veikannut pyöränlaakeria, mutta se näkyy jo vaihdetun... Jotenkin levy ja palat/satula eivät ole nyt ihan linjassa ja osuvat toisiinsa. Kitka muuttuu lämmöksi, välykset pienenee ja ääni rupeaa kuulumaan. Jarrun painallus pakottaa levyn ja palat/satulan saman suuntaisiksi ja ääni hiljenee...
Mahdollisia aiheuttajia: löysälle jäänyt laakeri (en nyt muista, onko edes mahdollista?), vinossa oleva satulan kiinnitysrauta (jotain likaa vastipintojen välissä), liukutapit (väljät pesiinsä nähden) tai niinkin eksoottinen kuin jarruletku (palkeenkieli letkun sisällä estää nesteen virtaamisen satulalta pääsylinterille ja estää näin männän "palautumisen")
Liukutapitkaan eivät näyttäneet tosiaan kärsineiltä ja olivat hyvässä rasvassa, mutta ehkä niiden vaihtoa nyt voisi vielä testata. Motonetissä näyttää taas olevan moisia hyllyssä, joten voisi käydä sieltä hakemassa.
Sitkeitä vikoja kyllä tässä meikäläisen Alfassa. Onneksi ne turbo-ongelmat selvisivät lopulta
- SaLexi
- Viestit: 549
- Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 ja laahaavat jarrut - kiitos ajastanne
No voihan hitto. Kävin tänään töiden jälkeen hakemassa Motonetistä uudet liukutapit. Tai niin luulin tekeväni, nimittäin myyjä tarjosi tuota samaa sarjaa, jonka jo kertaalleen ostin ja joka löytyy tuosta kuvasta. Oikealla jarruissa olevat tapit, vasemmalla olevia on tarjottu tilalle. Eri paksuiset ja pituiset, en ajatellut laittaa Pitääköhän tässä marmoritiskille kävellä lakki kuorassa...
Mutta myyjä tuntui tietävän jotain näistä, tai ainakin enemmän kuin minä. Tunnisti itsekin, että nämä eivät kyllä ole oikeat tapit. Sanoi joskus korjanneensa jonkun varttikutosen jarruja, joissa oli ollut samaa ongelmaa ja lopulta olivat jumahtaneet kokonaan. Siinä tapauksessa syy oli se, että sinne oli tungettu kuparitahnaa, joka oli turvottanut tuon varressa olevan kumin, joka on kuulemma lähinnä värinän estämiseksi? Oli ottanut ensiapuna kumin pois ja kaikki toimi taas. Onko puheissa mitään perää?
Eipä tuonne ole minun tietääkseni kuparitahnaa laitettu, mutta pitäisiköhän tuota nyt kokeilla?
Mutta myyjä tuntui tietävän jotain näistä, tai ainakin enemmän kuin minä. Tunnisti itsekin, että nämä eivät kyllä ole oikeat tapit. Sanoi joskus korjanneensa jonkun varttikutosen jarruja, joissa oli ollut samaa ongelmaa ja lopulta olivat jumahtaneet kokonaan. Siinä tapauksessa syy oli se, että sinne oli tungettu kuparitahnaa, joka oli turvottanut tuon varressa olevan kumin, joka on kuulemma lähinnä värinän estämiseksi? Oli ottanut ensiapuna kumin pois ja kaikki toimi taas. Onko puheissa mitään perää?
Eipä tuonne ole minun tietääkseni kuparitahnaa laitettu, mutta pitäisiköhän tuota nyt kokeilla?
- Liitteet
-
- tapit.jpg
- (101.68 KiB) Tiedosto ladattu 1304 kertaa
Re: 156 ja laahaavat jarrut - kiitos ajastanne
Onko ne letkut jo vaihdettu?
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: 156 ja laahaavat jarrut - kiitos ajastanne
Lienee nyt tyhmä kysymys mutta onkos ne jarrusatulat nyt putsattu kunnolla ruosteesta että ne palat liikkuu kunnolla hahloissaan? Mulla ei varsinaisesti muuta vikaa olekaan noissa takajarruissa kuin tuo...
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 ja laahaavat jarrut - kiitos ajastanne
tuo kumillinen ohjurintappi on pirullinen, jollei sitä voitele niin jymppää ja sitten jos voitelee väärällä rasvalla niin sitten vasta jymppääkin. Autodassa taisi olla oikein mainittuna yleisimmissä murheissa nuo tapit, korjausohjeena vaihto tai putjaus ja voitelu . Ite tietysti voitelin niitä sellaisella mukamas kumiystävällisellä rasvalla, jumiinhan ne sitten meni. Tais muuten olla sellainen korjausohje noille jotta kumia lyhennetään joku milli, tuon tein ja nyt pelittää ok (noin loogisesti ajatellen ihan järkeenkäyvä nysväys). Missäs muuten myydään oikeasti muovi/kumi ystävällistä rasvaa, siis sellaista mitä on alunperin vaikka 156 vaihdekepin juuressa tai jossain muovisessa tulostimissa rattaita ja laakereita voitelemassa? Motonetin jarrukumirasva valikoima on surkea, jotain kertakäyttöannosta tarjolla.
Re: 156 ja laahaavat jarrut - kiitos ajastanne
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=60-2213" onclick="window.open(this.href);return false;
VMP
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 ja laahaavat jarrut - kiitos ajastanne
^kiitos, puusilmäisyyttä havaittavissa
- SaLexi
- Viestit: 549
- Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 ja laahaavat jarrut - kiitos ajastanne
Kaikki otettiin sitten uudelleen auki, herkisteltiin niitä paloja, laitettiin varmuuden vuoksi palat toisin päin ja kuparitahnaa vähän sinne ja tänne. Ja nyt tuntuu toimivan juuri niinkuin pitääkin, jo useamman sadan kilometrin perusteella.pjotrthegreat kirjoitti:Lienee nyt tyhmä kysymys mutta onkos ne jarrusatulat nyt putsattu kunnolla ruosteesta että ne palat liikkuu kunnolla hahloissaan? Mulla ei varsinaisesti muuta vikaa olekaan noissa takajarruissa kuin tuo...
Paloissa tai levyssä ei näkynyt mitään outoa. Palatkin olivat kuluneet täysin tasaisesti.
Ja nyt kun menin tämän ääneen sanomaan, niin huomenna varmaan kitisee taas.