Huomasin toissapäivänä Alfan tyhjäkäynnissä mielenkiintoista toimintaa. Risteykseen tullessa, siinä kohtaa kun painaa kytkimen pohjaan ja nostaa jalan kaasulta, kierrokset sukeltavat reilusti alle normaalin tyhjäkäynnin. Auto tärähtää moottorin melkein tukehtuessa, kierroksia noin 5-600. Pohjalta kierrokset hypähtää jonnekkin 1500-2000 pintaan sukeltaakseen sieltä takaisin. Noissa subkierroksessa käydään pari-kolme kertaa ennen kuin kierrokset tasoittuvat karvan alle tonnin. Tätä tapahtuu satunnaisesti, mutta sitten joka risteyksessä kun se sille päälle sattuu. Alavääntö tuntuu myös olevan kateissa.
Osaako joku sanoa lonkalta moiselle käytökselle syytä? Pitäisi viedä se Autotohtorillekin, vaihtoautotakuuta on vielä jäljellä..
Täsmälleen samanlaiset oireet on myös minulla enkä ole keksinyt syytä. Auto ei ole koskaan sammunut mutta tuo heivaaminen on ärsyttävää. Itse olen ollut huomaavinani että kylmällä koneella tuota heivaamista tapahtuu enemmän, niin ja paikallaan ollessa tyhjäkäynti on ihan hyvä.
Hesem kirjoitti:Täsmälleen samanlaiset oireet on myös minulla enkä ole keksinyt syytä. Auto ei ole koskaan sammunut mutta tuo heivaaminen on ärsyttävää. Itse olen ollut huomaavinani että kylmällä koneella tuota heivaamista tapahtuu enemmän, niin ja paikallaan ollessa tyhjäkäynti on ihan hyvä.
Ei se mullakaan ole kertaakaan sammunut, ärsyttää vaan se seilaaminen. Eikä se "stallaaminen" ainakaan hyväksi voi koneelle olla..
Jaa tämähän on yleinen ongelma sitten. Olen kokeillut läpän puhdistusta, mutta en huomannut mitään vaikutusta, imuputken tiiviyttä en ole tutkinut muuten kuin että liitokset on kohdillaan ja klemmarit tiukalla. Jos ahma viet auton jonnekin tutkittavaksi niin kerrohan löytyykö tuohon heivaamiseen jotain syytä
Mulla ECUn nollaus auttoi ongelmaan jossa alakierrosten vääntö oli "voimatonta ja oli vielä sellaista "hetken odottelua" kun kierrokset oli siinä 2700-3000rpm.
Alakierrosten väännön lisäyksen kyllä huomasi heti nollauksen jälkeen ja ottaa nyt kierroksia nätisti. Nyt tuntuu siltä että Alfa toimii niinkuin pitääkin.
ECUn nollaus:
Noin 45 min akun kengät irti, takasin kiinni ja starttaamaan, antaa käydä hetken(n. 2-4 min.) ja baanalle.
En tiedä auttaako tohon sun vaivaas mutta kantsii kokeilla jos jotain auttais
Eiköhän toi ECUn nollaus onnistu seuraavasti vähän helpommalla:
1.virrat päälle 90s (älä käynnistä)
2.virrat pois 90s (älä ota avainta pois)
3.käynnistä ja anna olla pari minuuttia rauhassa
4.Bröööön!!! ja baanalle
Itsellä ainakin toimi parikertaa ja mutta sitte menikin ILMi vaihtotakuun piikkiin ja pelitti taas vuoden ku enkuli. Nyt on alkanu taas temppuilemaan ja olenkin kerran jo puhdistanut tuon ilman nuuskijavempeleen. Taas tulee kustantaa hunajata kun puslatkin pitäs edestä vaihtaa...
lruutu kirjoitti:Itsellä ainakin toimi parikertaa ja mutta sitte menikin ILMi vaihtotakuun piikkiin ja pelitti taas vuoden ku enkuli. Nyt on alkanu taas temppuilemaan ja olenkin kerran jo puhdistanut tuon ilman nuuskijavempeleen. Taas tulee kustantaa hunajata kun puslatkin pitäs edestä vaihtaa...
Miksi sinulla ilmin anturi oireilee noin nopeasti? Käytätkö vapaavirtaussuodinta (eli öljyttyä tekstiilifiltteriä)?
Lainatakseni omasta aikoinaan aloittamastani threadista (johon sain alla olevan vastauksen ja auttoi ainakin minulla):
"Kaasuläppämoottorikin voi olla väärissä asetuksissa. Se on ns. itseoppivaa mallia eli laita virta päälle kahdeksi minuutiksi -> moottori hakee rajat -> virta pois päältä -> avain pois lukosta viiden sekunnin ajaksi -> ecu kirjaa rajat muistiinsa -> kone päälle ja ajelemaan
Toinen mitä voi kokeilla on ottaa akun kenkä auki vähintään 45 minuutiksi -> kenkä kiinni -> 5 min tyhjäkäyntiä -> ja sitten vaan ajelemaan. Tämä prosessi resetoi ecun kaikki arvot nollaantuu. Auttoi ainakin mulla kun 4000-5000 kierroksen väliltä puuttui tehot."
Eli tuo alimmainen vastaus auttoi omalla kohdallani.