pohjan ruostesuojauksesta
Valvoja: Moderators
- Wario
- Viestit: 172
- Liittynyt: 02 Loka 2007, 12:43
- Car(s): Brera 1750 tbi
- Paikkakunta: Helsinki/Finland
pohjan ruostesuojauksesta
Moro
Kävin pesemässä Breran pohjan ja nyt on kuivumassa. Huomenna olisi tarkoitus suihkuttaa kotelonsuojaa ja alustamassaa päälle (paljaaalle pellille sinkkiä vielä väliin)
Kyssäri: onko jotain paikkaa johon ei saa suihkuttaa - muuta kuin ilmiselvät eli nivelet , pakoputki, piuhat , muovit?
Kävin pesemässä Breran pohjan ja nyt on kuivumassa. Huomenna olisi tarkoitus suihkuttaa kotelonsuojaa ja alustamassaa päälle (paljaaalle pellille sinkkiä vielä väliin)
Kyssäri: onko jotain paikkaa johon ei saa suihkuttaa - muuta kuin ilmiselvät eli nivelet , pakoputki, piuhat , muovit?
I mean how hard could it be.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: pohjan ruostesuojauksesta
Jos breralla ajelet, niin eikö kannattas mielummin teetättää tuo käsittely ammattilaisella, maksaa sen 700 e? Toi on kumminkin 30 - 40 t e auto.
- Wario
- Viestit: 172
- Liittynyt: 02 Loka 2007, 12:43
- Car(s): Brera 1750 tbi
- Paikkakunta: Helsinki/Finland
Re: pohjan ruostesuojauksesta
@jkk
saattaa olla viisauden sanoja - toisaalta takaraivossa kaikuu nuo Clarksonin sanat (I mean how hard could it be.)
saattaa olla viisauden sanoja - toisaalta takaraivossa kaikuu nuo Clarksonin sanat (I mean how hard could it be.)
I mean how hard could it be.
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Re: pohjan ruostesuojauksesta
Millä ihmeellä sä saat ne kotelot kuivaksi? Ammatti ihmisillä on koneet niihinkin.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong
- Wario
- Viestit: 172
- Liittynyt: 02 Loka 2007, 12:43
- Car(s): Brera 1750 tbi
- Paikkakunta: Helsinki/Finland
Re: pohjan ruostesuojauksesta
@Satakuusnelonen
En laita ainetta kuin pohjaan jossa oli pelottavan paljon paljasta peltiä muttei vielä ruostetta.
Ja pohjalle siis kotelonsuoja-ainetta koska se on öljymäista ja tunkeutuvaa (ohuesti) ja päälle ohuesti alustamassaa.
En laita ainetta kuin pohjaan jossa oli pelottavan paljon paljasta peltiä muttei vielä ruostetta.
Ja pohjalle siis kotelonsuoja-ainetta koska se on öljymäista ja tunkeutuvaa (ohuesti) ja päälle ohuesti alustamassaa.
I mean how hard could it be.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: pohjan ruostesuojauksesta
Eikös niitä käsittelyitä ollut erilaisia? Tuo 700 euroa on täydellisen käsittelyn hinta, jossa aúto on sen kolme päivää työn alla ja osiakin puretaan aika reippaasti. Tuollaisen kevyen käsittelyn saanet jo aika pienellä summalla, eikä tarvitse arvuutella.
Jos viet Helsingissä auton johonkin, niin annan vinkin, että eräs paikka Konalassa tekee sutta ja sekundaa.
Jos viet Helsingissä auton johonkin, niin annan vinkin, että eräs paikka Konalassa tekee sutta ja sekundaa.
Re: pohjan ruostesuojauksesta
Jos edes ajatuksen tasolla on valmis tekemään homman itse, niin täältä vilpitön peukku ylös omatoimiselle suojaukselle. Sitten ainakin tietää minne ainetta on mennyt ja mistä maksaa.
Joskus on tullut tehtyä peltitöitä ja muuten hämmästeltyä autoja joihin "ammattilaiset" on noita liemiä ollut suihkivinaan. Oma 75 on käynyt aikoinaan suojauksessa ja jatkokäsittelyissäkin ties miten monta kertaa. Nätit kuitit tuli kansiossa auton mukana, useempi tuhat markkaa palanut turhaan. Ainoat kotelorakenteet minne suoja-ainetta oli eksynyt oli helmakotelot. Tästä suorituksesta ansioina mm. vasen etualatukivarsi melkein ruostunut irti kun ei koteloon oltu ruiskittu pisaraakaan suoja-ainetta.
No joo, lapsellista huudella kun asia on vanhentunut ja otos pieni mutta silti aika isolla varauksella itse suhtaudun ruostesuojaamoihin. Kai jos helvetin takuuvarman tekijän jostain löytää, mikäs siinä..
Joskus on tullut tehtyä peltitöitä ja muuten hämmästeltyä autoja joihin "ammattilaiset" on noita liemiä ollut suihkivinaan. Oma 75 on käynyt aikoinaan suojauksessa ja jatkokäsittelyissäkin ties miten monta kertaa. Nätit kuitit tuli kansiossa auton mukana, useempi tuhat markkaa palanut turhaan. Ainoat kotelorakenteet minne suoja-ainetta oli eksynyt oli helmakotelot. Tästä suorituksesta ansioina mm. vasen etualatukivarsi melkein ruostunut irti kun ei koteloon oltu ruiskittu pisaraakaan suoja-ainetta.
No joo, lapsellista huudella kun asia on vanhentunut ja otos pieni mutta silti aika isolla varauksella itse suhtaudun ruostesuojaamoihin. Kai jos helvetin takuuvarman tekijän jostain löytää, mikäs siinä..
- Wario
- Viestit: 172
- Liittynyt: 02 Loka 2007, 12:43
- Car(s): Brera 1750 tbi
- Paikkakunta: Helsinki/Finland
Re: pohjan ruostesuojauksesta
@J.Saari
that's the spirit
kävin juuri hakemaan Biltemasta mömmöt - eli ei voi enää perääntyä.
mutta alkuperäinen kysymys on vielä vastaamatta
that's the spirit
kävin juuri hakemaan Biltemasta mömmöt - eli ei voi enää perääntyä.
mutta alkuperäinen kysymys on vielä vastaamatta
I mean how hard could it be.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: pohjan ruostesuojauksesta
Enempää kantaa ottamatta, että kannattaako itse tehdä, mutta ainakin itse katsoisin, että kaikki tehtaan suunnittelemat vedepoistoreiät jäisivät auki myös käsittely jälkeenkin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: pohjan ruostesuojauksesta
Tuolta pohjalta anna mennä vaan-itse olen tehnyt 156:lle vastaavan käsittelyn eli kunnollisen pesun ja kuivauksen jälkeen ensin ohutta kotelosuojaa pohjaan ja kynnyskoteloihin sekä oviin /luukkuihin ja sen kuivumisen jälkeen paksumpaa ruiskutettavaaWario kirjoitti:Moro
Kävin pesemässä Breran pohjan ja nyt on kuivumassa. Huomenna olisi tarkoitus suihkuttaa kotelonsuojaa ja alustamassaa päälle (paljaaalle pellille sinkkiä vielä väliin)
Kyssäri: onko jotain paikkaa johon ei saa suihkuttaa - muuta kuin ilmiselvät eli nivelet , pakoputki, piuhat , muovit?
kotelonsuojaa pohjaan. Dinitrolin aineita muistaakseni käytin n. 50 euron edestä.
Käytössä on nelikäpäläinen hallinosturi ja paineilmaruisku ( n. 20 euron investointi Tokmannista- tällä olen käsitellyt jo 3 autoa vuoden aikana ). Muista hyvä ilmanvaihto ja aktiivihiilisuodattimella varustettu hengityksen suojain.
JT
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: pohjan ruostesuojauksesta
mites muuten kun mieleen tuli, omassa 156 on vissiin pakoputken ne alumiiniset lämpösuojat hapettunu siihen malliin että pudonneet kyydistä kokonaan ja niiden kohdilla ei ole lainkaan mitään massaa ym, paljas pelti vain. onko näin tarkotuskin vai ovatko ne juuri paikkoja jonne ei saa laittaa suoja-aineita?Wario kirjoitti:@Satakuusnelonen
En laita ainetta kuin pohjaan jossa oli pelottavan paljon paljasta peltiä muttei vielä ruostetta.
Re: pohjan ruostesuojauksesta
J.Saaren kanssa samaa mieltä - kyllä tuossakin hommassa vain itse tehden tietää mitä saa. Mitä noita ammattilaisen suojaamia välillä on kattellut niin todellakaan aina ne ei vakuuta - mutta taas kun hyvä tekijä niin ei sitä välttämättä ise paremmin saa edes tehtyä. Mutta itse tehdenkin pitää käyttää järkeä - ja tietää edes vähän mitä tekee. Ja olla sopivat aineet ja välineet. Kuivatukseen käyttäisin aikaa mielummin liikaa kuin liian vähän. Kiire tosiaan tuossa hommassa ei saa olla.
Perhana - tarttis ainakin yksi auto saada ennen syksyä vielä suojattua mutta kun tuntuu se aika olevan aina vähän kortilla. Pitäiskö ryhdistäytyä?
Perhana - tarttis ainakin yksi auto saada ennen syksyä vielä suojattua mutta kun tuntuu se aika olevan aina vähän kortilla. Pitäiskö ryhdistäytyä?
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
Re: pohjan ruostesuojauksesta
Niin kyllähän tuon itsekin pystyy tekemään, mutta jos täältä täytyy tulla pyytämään apua niin jälki on varmasti laadultaan yhtä huonoa kuin noissa törkeimmissä nyrkkipajoissa. Suojauksen lisäksi hyvä massaus hiljentää myös tuntuvasti rengas yms. muuta ajomelua tai ainakin näin oli 147:n kohdalla. Tulen itse laittamaan 159:n suojaukseen tuonne Tuplasuojaus KY:n. Erittäin hyvää työtä ovat tehneet ja hinta on mielestäni kohtuullinen.
- Wario
- Viestit: 172
- Liittynyt: 02 Loka 2007, 12:43
- Car(s): Brera 1750 tbi
- Paikkakunta: Helsinki/Finland
Re: pohjan ruostesuojauksesta
Tervist
No niin - kävinpä suihkuttamassa pohjan aikalailla kauttaaltaan (ja näin fixasin useamman paikan jossa alkup. massa oli huonona tai sitä ei ollut) Ei maksanut juuri mitään ja ei ollut mikään big deal.
Maalaisjärki sanoo että ruostesuojaöljy on parempi peltiä vasten kuin esim. maantiesuola.
Kiitos vastauksista.
No niin - kävinpä suihkuttamassa pohjan aikalailla kauttaaltaan (ja näin fixasin useamman paikan jossa alkup. massa oli huonona tai sitä ei ollut) Ei maksanut juuri mitään ja ei ollut mikään big deal.
Maalaisjärki sanoo että ruostesuojaöljy on parempi peltiä vasten kuin esim. maantiesuola.
Kiitos vastauksista.
I mean how hard could it be.
- Guenevere
- Viestit: 670
- Liittynyt: 28 Maalis 2012, 23:06
- Car(s): Exät:
166 2.0 V6 Turbo 2000
155 2.0 8V 1995 ja
147 2.0 T.S 2007 - Paikkakunta: Tervakoski
Re: pohjan ruostesuojauksesta
Olisko kenelläkään suositella hyvää paikkaa, jossa teettää ruostesuojaus - mielellään pääkaupunkiseudulla? Saa laittaa privallakin.
Never regret anything that made you smile.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: pohjan ruostesuojauksesta
Jos pohjassa on tehtaan jäljiltä pvc-massaa niin melko monessa on, niin mitään bitumipohjaista massaa sinne ei missään nimessä saa mennä laittamaan. Lähtee ne pvc:t irti pohjasta ja sitten siellä ei olekaan enää mitään suojaa.Wario kirjoitti:kävin juuri hakemaan Biltemasta mömmöt - eli ei voi enää perääntyä.
Re: pohjan ruostesuojauksesta
SILLÄLAILLA......
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: pohjan ruostesuojauksesta
Ei ne massat pvc:tä irrota, ellei siellä ole jo valmiiksi ruostetta alla (kuten usein on.) Varsinainen tuomiopäivän keksintö nuo pvc- ym. massat.
Tärkeimmät huomioitavat asiat, kun aikoo itse massata pohjan:
- Puhtaus
- Kuivuus
- Ruosteettomuus
- Tartunta kunnossa
Eli kaikki lika pitää pestä pois, ja antaa kuivua kunnolla. Tänä kesänä ei siis juuri ole ollut mahdollisuuksia tehdä hommaa kotipihalla. Ruostetta ei saa olla, myöskään ja varsinkaan siellä pvc-pinnoitteen alla. Jos on, niin ruosteet pois ja maali (ei pelkkää pohjamaalia, vaan myös pintamaali, massa ei estä kosteuden pääsyä, se on vain mekaaninen suoja!) pintaan ensin. Jotta massa tarttuu kunnolla, eikä tee ruosteelle mukavia pesiä, pitää kaikki irtonainen aines poistaa, ja vanhat massat pehmittää öljykäsittelyllä, esim. kotelosuojaöljyllä.
Jos edellä mainituista joutuu tinkimään, on parempi tyytyä pelkkään pohjan öljyämiseen esim. kotelosuojaöljyllä.
Tärkeimmät huomioitavat asiat, kun aikoo itse massata pohjan:
- Puhtaus
- Kuivuus
- Ruosteettomuus
- Tartunta kunnossa
Eli kaikki lika pitää pestä pois, ja antaa kuivua kunnolla. Tänä kesänä ei siis juuri ole ollut mahdollisuuksia tehdä hommaa kotipihalla. Ruostetta ei saa olla, myöskään ja varsinkaan siellä pvc-pinnoitteen alla. Jos on, niin ruosteet pois ja maali (ei pelkkää pohjamaalia, vaan myös pintamaali, massa ei estä kosteuden pääsyä, se on vain mekaaninen suoja!) pintaan ensin. Jotta massa tarttuu kunnolla, eikä tee ruosteelle mukavia pesiä, pitää kaikki irtonainen aines poistaa, ja vanhat massat pehmittää öljykäsittelyllä, esim. kotelosuojaöljyllä.
Jos edellä mainituista joutuu tinkimään, on parempi tyytyä pelkkään pohjan öljyämiseen esim. kotelosuojaöljyllä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: pohjan ruostesuojauksesta
Perusasiat toki kuntoon, mutta bitumia ei silti saa laittaa pvc:n päälle. Sinne saa myös aineita jotka ei vahingoita sitä pvc:tä, parempi käyttää niitä.
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: pohjan ruostesuojauksesta
Aihetta sivuten.
Omassa autossa 2006 tehty lisäsuojaus (Tuff-Kote Dinol) ja niin vaan iski ruostepeikko vaikka tarkastuksessakin oli kertaallen käytetty.
(Oikea takalattia, heti helmapokkauksen sisäpuolella)
...vaan ei hätä tämän näköinen. Suojauksen tehnyt firma korjaa tuon takuutyönä ilman mitään nurinoita ja antoivat hyvän alennuksen uusintakäsittelystä.
Tänään katsastuskonttorilla koputeltiin ja katseltiin sitten tarkemmin pohja ja ei sieltä muualta löytynyt mitään.
Omassa autossa 2006 tehty lisäsuojaus (Tuff-Kote Dinol) ja niin vaan iski ruostepeikko vaikka tarkastuksessakin oli kertaallen käytetty.
(Oikea takalattia, heti helmapokkauksen sisäpuolella)
...vaan ei hätä tämän näköinen. Suojauksen tehnyt firma korjaa tuon takuutyönä ilman mitään nurinoita ja antoivat hyvän alennuksen uusintakäsittelystä.
Tänään katsastuskonttorilla koputeltiin ja katseltiin sitten tarkemmin pohja ja ei sieltä muualta löytynyt mitään.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: pohjan ruostesuojauksesta
Onko tästä jossain ihan käytännön esimerkkejä? Joidenkin autojen ohjekirjoissahan kielletään lisäsuojaukset mm. tuolla perusteella, mutta tyypillisesti ne on lahonneet silti, oli tehty suojauksia tai ei. PVC itsessään kestää kemikaaleja varsin hyvin, joten massan sidosaine lienee sitten sitä, mikä ei bitumia kestäisi. Ei vain ole tullut vielä moisia vastaan omalla kohdalla, enkä onnistunut pienellä googlettelulla sellaisia löytämään. Pelkän PVC-suojauksen alla lahonneita peltejä sitten senkin edestä.Tuomas K kirjoitti:Perusasiat toki kuntoon, mutta bitumia ei silti saa laittaa pvc:n päälle. Sinne saa myös aineita jotka ei vahingoita sitä pvc:tä, parempi käyttää niitä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: pohjan ruostesuojauksesta
Komppaan tätä samaa. Jos PVC:n alle on päässyt jo kosteutta ja tiesuolaa yms. niin yksi lääke tähän on mahdollisimman ohut ja tunkeutuva kotelosuoja, joka kapillaarisesti imeytetään PVC:n ja pellin väliin. Sitten asteittain paksumpaa tavaraa alle/päälle. VAGilla on omien kokemusten perusteella kestävin PVC- pohjainen alustansuoja tehtaalta. Tee -se -itse -menetelmällä voidaan tuo kotelosuoja-aineella käsittely tehdä halvalla ja pienellä työllä vaikka joka vuosi.mutt kirjoitti:Onko tästä jossain ihan käytännön esimerkkejä? Joidenkin autojen ohjekirjoissahan kielletään lisäsuojaukset mm. tuolla perusteella, mutta tyypillisesti ne on lahonneet silti, oli tehty suojauksia tai ei. PVC itsessään kestää kemikaaleja varsin hyvin, joten massan sidosaine lienee sitten sitä, mikä ei bitumia kestäisi. Ei vain ole tullut vielä moisia vastaan omalla kohdalla, enkä onnistunut pienellä googlettelulla sellaisia löytämään. Pelkän PVC-suojauksen alla lahonneita peltejä sitten senkin edestä.Tuomas K kirjoitti:Perusasiat toki kuntoon, mutta bitumia ei silti saa laittaa pvc:n päälle. Sinne saa myös aineita jotka ei vahingoita sitä pvc:tä, parempi käyttää niitä.
JT
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: pohjan ruostesuojauksesta
Ikävä kyllä omat kokemukset viittasivat siihen, että jos PVC:n alle on vähänkin kosteutta päässyt, niin siihen ei auta mikään muu, kuin sen PVC:n repiminen irti, ruosteiden poisto ja maalaus. Mitkään öljyt ei sitä kalvoa läpäise.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- cri
- Viestit: 91
- Liittynyt: 18 Heinä 2011, 14:22
- Car(s): Alfa 159 1.9 JTDm Ti -09
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Punto 1.2 -04
Re: pohjan ruostesuojauksesta
Onko havaintoja siitä, olisko 159 yhtä kiivaasti ruostuva kuin 156? Useamman Pösön jälkeen tuntuu ylipäätään oudolta, että yhä vielä joutuu vakavaa ruostetta autossa pelkäämään, joten seuraavaksi 159:n hankintaa harkitsevana kysyn, onko sen koria ylipäätään sinkitty ja eroavatko eri vuosimallit toisistaan?
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: pohjan ruostesuojauksesta
vanhimmatkin on 2006 mallisia (ehkä jopa 2005), joten ei ihan pysty vertailemaan nykyistä tilannetta 156 vs 159.
Ei kukaan kait ole vielä löytännyt 159 pohjasta reikiä, edes katsurit. En ainakaan epäile oman auton ruosteen kestävyyttä yhtään
Ei kukaan kait ole vielä löytännyt 159 pohjasta reikiä, edes katsurit. En ainakaan epäile oman auton ruosteen kestävyyttä yhtään
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Wario
- Viestit: 172
- Liittynyt: 02 Loka 2007, 12:43
- Car(s): Brera 1750 tbi
- Paikkakunta: Helsinki/Finland
Re: pohjan ruostesuojauksesta
Näkökulmia ruostesuojaukseen:
Auton pohja ei kestä tehtaan jäljiltä suomalaista sorateiden ja maantiesuolan yhteisvaikutusta.
Kokemukseni mukaan ammattilaisruostesuojafirmoissa (tectyl ,dinitrol ym.)pohjaan laitetaan aina bitumia (ja paksusti)
Auton pohja ei kestä tehtaan jäljiltä suomalaista sorateiden ja maantiesuolan yhteisvaikutusta.
Kokemukseni mukaan ammattilaisruostesuojafirmoissa (tectyl ,dinitrol ym.)pohjaan laitetaan aina bitumia (ja paksusti)
I mean how hard could it be.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: pohjan ruostesuojauksesta
Ruostuu se Pösökin, tosin hitaammin kuin vaikkapa 156. Esimerkiksi 406 helmakoteloista ja takapenkin alta.cri kirjoitti:Useamman Pösön jälkeen tuntuu ylipäätään oudolta, että yhä vielä joutuu vakavaa ruostetta autossa pelkäämään,
- Epäkelpokeräilijä -
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: pohjan ruostesuojauksesta
Harvassa taitaa olla ammattilaiset jotka sinne pohjaan bitumia työntää.Wario kirjoitti:Kokemukseni mukaan ammattilaisruostesuojafirmoissa (tectyl ,dinitrol ym.)pohjaan laitetaan aina bitumia (ja paksusti)
Edit:
Esimerkiksi tämmöistä voi odottaa sieltä pohjasta löytyvän ammattilaisen jäljiltä (tai mun jäljiltä...):
Ja on myös ruostesuojaa, eikä vain mekaanista suojaa niin kuin tuossa ylhäällä ehdotetaan.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: pohjan ruostesuojauksesta
^Mielenkiintoinen ilmiö. Mikä auto oli kyseessä (no Corsahan se taitaa olla)? Liekö Opelilla omanlaisensa aineet käytössä, en muissa ole moista efektiä nähnyt? Oliko tuo ihan irti pellistä, vai "sulanut"?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: pohjan ruostesuojauksesta
Aine on Dinitrol Metallic, ja tuolta se näyttää vasta levitettynä. Hiukan se tummuu kuivuessaan, mutta tuommoista pronssin väristä se on. Itse ainakin luotan tuohon enemmän kuin bitumimössöön.
Nykyään Dinitrolilta on ammattilaisille vielä tuosta jämympi aine tarjolla, mutta tarvitsee tosiaan ammattitason laitteet levittämiseen niin ei kotioloissa onnistu sen käyttäminen. Tuo on se paras itse levitettävissä oleva aine Dinitrolilta.
Nykyään Dinitrolilta on ammattilaisille vielä tuosta jämympi aine tarjolla, mutta tarvitsee tosiaan ammattitason laitteet levittämiseen niin ei kotioloissa onnistu sen käyttäminen. Tuo on se paras itse levitettävissä oleva aine Dinitrolilta.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: pohjan ruostesuojauksesta
eeWario kirjoitti:Näkökulmia ruostesuojaukseen:
Auton pohja ei kestä tehtaan jäljiltä suomalaista sorateiden ja maantiesuolan yhteisvaikutusta.
Kokemukseni mukaan ammattilaisruostesuojafirmoissa (tectyl ,dinitrol ym.)pohjaan laitetaan aina bitumia (ja paksusti)
Se on suomen olot ku autot mädättää! Olen nyt useampana vuonna matkustellut ympäri keski -ja etelä eurooppaa ja samalla tiiraillut autoja ja niiden kuntoa, en kyllä monessakaan autossa huomannut ruostetta lainkaan, oli minkä ikästä tahansa.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: pohjan ruostesuojauksesta
Suolaa suolaa, enemmän suolaa
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: pohjan ruostesuojauksesta
Katsoin tuota kuvaa sillä silmällä, että siinä olisi ollut esimerkki PVC:n sulamisesta ruoste-estokäsittelyn seurauksena. Näytti ainakin minun silmään ihan siltä, että on lähtenyt sulamaan/valumaan.mutt kirjoitti:^Mielenkiintoinen ilmiö. Mikä auto oli kyseessä (no Corsahan se taitaa olla)? Liekö Opelilla omanlaisensa aineet käytössä, en muissa ole moista efektiä nähnyt? Oliko tuo ihan irti pellistä, vai "sulanut"?
Dinitrol Metallic on hyvä aine, mutta sisältää ihan samoja komponentteja, kuin bitumikin. Ei pitäisi olla eroa sen suhteen, mitä se tekee alle jääville kerroksille.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: pohjan ruostesuojauksesta
Kyllä Saksassa suolataan, varsinkin pohjoisessa. Jopa enemmänkin kuin täällä, etenkin kaupungeissa. Tulos näkyy kyllä autoissakin, mutta siellä ruostuneet poistuu liikenteestä herkemmin kuin täällä. Hollannissa ja muissa rannikolla olevissa maissa suolaa tulee myös meri-ilmastosta.jkk kirjoitti:Se on suomen olot ku autot mädättää! Olen nyt useampana vuonna matkustellut ympäri keski -ja etelä eurooppaa ja samalla tiiraillut autoja ja niiden kuntoa, en kyllä monessakaan autossa huomannut ruostetta lainkaan, oli minkä ikästä tahansa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
Re: pohjan ruostesuojauksesta
http://www.vibilagare.se/test/rost?make=19&model=" onclick="window.open(this.href);return false;cri kirjoitti:Onko havaintoja siitä, olisko 159 yhtä kiivaasti ruostuva kuin 156? Useamman Pösön jälkeen tuntuu ylipäätään oudolta, että yhä vielä joutuu vakavaa ruostetta autossa pelkäämään, joten seuraavaksi 159:n hankintaa harkitsevana kysyn, onko sen koria ylipäätään sinkitty ja eroavatko eri vuosimallit toisistaan?
Ruotsalaiset antavat aika murheellisia arvosanoja ruostumisen osalta koko merkille.
- Wario
- Viestit: 172
- Liittynyt: 02 Loka 2007, 12:43
- Car(s): Brera 1750 tbi
- Paikkakunta: Helsinki/Finland
Re: pohjan ruostesuojauksesta
Voisiko joku Ruottia osaava kääntää:
" Alfa 159. Det finns inte mycket positivt att säga om den nya Alfans rostskydd och betyget blir sämsta tänkbara, en etta. Enda ljuspunkterna är att bränsletanken är i plast, som inte kan rosta, och att slitskyddet under bilen är hyfsat. Sedan är det bara minus i protokollet.
Hela karossen är i plåt, invändig behandling i balkar och hålrum saknas, limfogarna i dörrarna är bristfälliga och underredet vimlar av otätade skarvar.
Även tröskelådorna är av dålig konstruktion och samma sak gäller skärmkanterna bak, som har smutssamlande hyllor. De är dessutom täckta av fuktabsorberande innerskärmar i filtmaterial, en rostfälla av värsta sort."
öö tack för hjälpen!
" Alfa 159. Det finns inte mycket positivt att säga om den nya Alfans rostskydd och betyget blir sämsta tänkbara, en etta. Enda ljuspunkterna är att bränsletanken är i plast, som inte kan rosta, och att slitskyddet under bilen är hyfsat. Sedan är det bara minus i protokollet.
Hela karossen är i plåt, invändig behandling i balkar och hålrum saknas, limfogarna i dörrarna är bristfälliga och underredet vimlar av otätade skarvar.
Även tröskelådorna är av dålig konstruktion och samma sak gäller skärmkanterna bak, som har smutssamlande hyllor. De är dessutom täckta av fuktabsorberande innerskärmar i filtmaterial, en rostfälla av värsta sort."
öö tack för hjälpen!
I mean how hard could it be.
Re: pohjan ruostesuojauksesta
suojauksen ei ruostumisen, noille arviolle en paljon arvoa antaisi. Etukäteen on aika vaikea sanoa kuinka paljon auto oikeasti ruostuu. JOs tuolta katselee niitä jotka ovat oikeasti olleet jo parivuotiaina ruosteessa niin näyttää olevan arvosanot aivan mitä sattuu, näistä on aiemminkin ollut juttua täällä...Raimo Miettinen kirjoitti:http://www.vibilagare.se/test/rost?make=19&model=" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;cri kirjoitti:Onko havaintoja siitä, olisko 159 yhtä kiivaasti ruostuva kuin 156? Useamman Pösön jälkeen tuntuu ylipäätään oudolta, että yhä vielä joutuu vakavaa ruostetta autossa pelkäämään, joten seuraavaksi 159:n hankintaa harkitsevana kysyn, onko sen koria ylipäätään sinkitty ja eroavatko eri vuosimallit toisistaan?
Ruotsalaiset antavat aika murheellisia arvosanoja ruostumisen osalta koko merkille.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... re#p305561" onclick="window.open(this.href);return false;
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: pohjan ruostesuojauksesta
En löytänyt maaleista lätinää, joten törkkään tähän kun läheltä liippaa:
Mitä maalia suosittelette alusta osiin pinnaksi?
Mieluusti tulisi löytyä sinisenä ja kovin paljoa ei tarvitse kiiltää, mutta se kiilto ei ole niin tarkkaa.
Pohjat on tehty kevyellä hiomisella ja happopohjamaalilla.
Tarkoitus maalata poikkitukivarret ja ehkä kallistuksenvakaaja.
EDIT: taidan hakea vasaralakkaa/Hammeriteä Motonetistä.
Mitä maalia suosittelette alusta osiin pinnaksi?
Mieluusti tulisi löytyä sinisenä ja kovin paljoa ei tarvitse kiiltää, mutta se kiilto ei ole niin tarkkaa.
Pohjat on tehty kevyellä hiomisella ja happopohjamaalilla.
Tarkoitus maalata poikkitukivarret ja ehkä kallistuksenvakaaja.
EDIT: taidan hakea vasaralakkaa/Hammeriteä Motonetistä.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: pohjan ruostesuojauksesta
Noin kuukkeli kääntäjällä löytäneet aikoinaan ne paikat missä huonoa suunnittelua.Wario kirjoitti:Voisiko joku Ruottia osaava kääntää:
" Alfa 159. Det finns inte mycket positivt att säga om den nya Alfans rostskydd och betyget blir sämsta tänkbara, en etta. Enda ljuspunkterna är att bränsletanken är i plast, som inte kan rosta, och att slitskyddet under bilen är hyfsat. Sedan är det bara minus i protokollet.
Hela karossen är i plåt, invändig behandling i balkar och hålrum saknas, limfogarna i dörrarna är bristfälliga och underredet vimlar av otätade skarvar.
Även tröskelådorna är av dålig konstruktion och samma sak gäller skärmkanterna bak, som har smutssamlande hyllor. De är dessutom täckta av fuktabsorberande innerskärmar i filtmaterial, en rostfälla av värsta sort."
öö tack för hjälpen!
Google: "Alfa 159. Ei ole paljon myönteistä sanoa uudesta Alfansin ruostesuojauksesta, ja luokitus saa pahimman mahdollisen, yksi. Ainoat kirkkaat täplät ovat, että polttoainesäiliö on muovia, joka ei voi ruostua ja että auton kulumisen suojaus on kunnollinen. vain miinus protokollassa.
Koko runko on metallilevyä, puupalkkien ja onteloiden sisäkäsittely puuttuu, ovien liimapinnat ovat puutteelliset ja alavaunu on suljettu.
Myös kynnyslaatikot ovat huonosti muotoiltuja, ja sama koskee takareunoja, joissa on likaa keräävät hyllyt. Ne on myös peitetty kosteutta absorboivilla sisäkuvuilla huopamateriaalissa, joka on pahimmanlaista ruostesulkua. "
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)