Liian korkeat HC päästöarvot tyhjäkäynnillä??

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Liian korkeat HC päästöarvot tyhjäkäynnillä??

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Kävinpä juuri katsastamassa GTV:ni (V6 turbo 2.0)
Muilta osin auto todella hyvä mutta liian korkeat HC arvot tyhjäkäynnillä. Heittävät noin 10-15 yksikköä ja arvo on 114.. Mistä tämä voi johtua??
Katsastusmies sanoi että perushuollon kuten tulppien.jne vaihto voi helpottaa mutta koneessa saattaa joku venttiili vuotaa välistä tai jotain vastaavaa... Kone on muuten vakio mutta siinä on Pipercrossin vapaavirtauskartio..Voiko tämä vaikuttaa??

Onko kokemuksia miten saan nuo tyhjäkäyntipäästöt kuriin?? Kuukausi aikaa ja siihen mennessä pitäisi ongelman olla historiaa..
Kiitos etukäteen vastauksista..

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Niin ja lisäyksenä että kuulemani mukaan katalysaattori pitää GTV:ssä lämmittää todella kuumaksi, muuten ei auto mene päästöistä läpi..
Onko asiassa mitään perää?

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Olen kuullut ihmisten tulevan tuhatta ja sataa motarilla ja sitten bensikselle mittaamaan päästöjä. Tuskin moista harrastaisivat jos siitä ei ole hyötyä.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

jeps..aivan tosi on että helpommin menee päästöistä läpi kun ajaa ensin katin kuumaksi..

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Mutta totuus on että jotain vikaa siellä on jos kesällä, kun moottori on käyntilämpöinen ja ajettu muutama kilometri, HC on liian korkea.Jos kaikki on OK niin HC on alle 30.Mitäs ne muut arvot näyttivät? Ja sytytys on tod.näk syyllinen kohonneeseen HC arvoon.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Visconti
Viestit: 146
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 16:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Visconti »

Mun vanhassa 155:ssä päästöt korjaantui viallisen lambda-anturin vaihdon jälkeen, ennen sitä oli juuri tuo sama että aina piti antaa oikein kunnolla kierroksia jotta tyhjäkäyntiarvot sai sallittuihin rajoihin, lopulta sekään ei enää auttanut ja anturi meni vaihtoon.
Citroen DS5 + Victory Hammer S

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mulla oli 156 V6 hc jotain 200 luokkaa. Vika korjaantui kun vaihdoin lambdan ja moottorinlämpötilan anturin. Ecu resetti autttaa yleensä myös, mutta autolla täytyy ajaa ainakin 100 km ennen kuin menet mittaamaan päästöt. Sain omani päästöt sellaisiksi ettei katsastuskonttorin kone enää pystynyt mittaamaan niitä 8) .

Mitenkäs noi CO arvot onko ne kohdallaan? Jos nekin on korkeella niin kattikin voi olla paskana. Kattihan tekee CO + HC -> CO2 + H2O joten kannattaa mitata päästöt ennen kattia ja katin jälkeen.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Garrettin kanssa ihmeteltiin kun oman GTV:n HC (ja CO?) nousi hetken tyhjäkäynnin jälkeen yli rajojen. Sitten kun hetkeksi pisti pataan kierroksia niin laski ihan normaaleihin lukemiin hiipiäkseen sitten taas hetken päästä yläkanttiin. Muuta syytä ei äkkiseltään keksitty kuin katalysaattorin jäähtyminen, ja ainakin Twin Sparkissahan se on sijoitettukin keskelle autoa, joten eipä ihme jos alkaa jäähtymään. Eristämättömät peltisarjatkin vielä taitavat haaskata lämpöä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Elikkä jos sytytys on yleinen syy, kannattaa varmaan vaihtaa tulpat ihan ensimmäisenä ja sitten johdot jos ei auta?? Lambdaa voi siis epäillä myös, minkä hintainen osa tuollainen on vaihtaa?? Antureitahan saa lähes yleismallisina ihan biltskusta ja motonetistäkin eli onko pakko ostaa alkuperäinen??

Kattiarvoja ei katsastusmies myöskään kehunut mutta muut eivät menneet yli rajojen.. Autohan seisoi joku tunti puolitoista joten kerkeehän se katti varmasti vähän jäähtymäänkin? Voisi käydä lämmittämässä koneen hehkuvaksi ja sitten mitata päästöt jossain liikkeessä.tms mittauspisteessä?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tarvikelambada maksanee noin 60 euroa riippuen vähän mallista, ts. onko siinä esilämmitysvastuksia. Sen voi siis vaihtaa melkein huvikseen :P

Jos vaihdat itse niin muista, ettei johtoja juoteta vaan puristetaan liittimillä yhteen ja suojataan kutistesukalla.
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin