Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Valvoja: Moderators
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Nyt on kyllä ihan pakko jatkaa tällä tulppalinjalla. Eli ohjekirjaa kun selasin niin löyty tyyliin maininta: "Käytä oikeita tulppia" näin pähkinänkuoressa. Mutta ei mitään mainintaa että minkälaisia. Soitin motonettiin ja tiedustelin josko osaisivat kertoa ja olisiko heillä hyllyssä niin pitkän pohdinnan jälkeen sanoivat, että denson tulpat on oikeat.
Kuulosti, että se olis heittänyt randomilla jonkun tulppavalmistajan. Ja eikö nyt tulppia ole kuitenkin vissiin h*lvetisti erilaisia ja kokosia(?)
Ehkä mä en nyt vaan hiffaa jotain, mut tän puhelun jälkeen sain kuvan et meen kaupan hyllyn eteen ja otan ensimmäiset denson tulpat mitkä löytyy ja niiden pitäisi käydä?
Kiitos ja anteeksi.
Kuulosti, että se olis heittänyt randomilla jonkun tulppavalmistajan. Ja eikö nyt tulppia ole kuitenkin vissiin h*lvetisti erilaisia ja kokosia(?)
Ehkä mä en nyt vaan hiffaa jotain, mut tän puhelun jälkeen sain kuvan et meen kaupan hyllyn eteen ja otan ensimmäiset denson tulpat mitkä löytyy ja niiden pitäisi käydä?
Kiitos ja anteeksi.
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Motonetissa antavat tulpat varaosatiskiltä kun kerrot auton merkin, mallin ja moottorin.
Ilmeisesti tarkoitti näitä tulppia:
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=11-1505" onclick="window.open(this.href);return false;
Ilmeisesti tarkoitti näitä tulppia:
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=11-1505" onclick="window.open(this.href);return false;
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... ucts_id=13" onclick="window.open(this.href);return false;
Mulla '03 JTS:ssä luki ohjekirjassa mitka tulpat auto haluaa ja oli jopa vaihtoehdot, olivat siellä teknisissä tiedoissa
Mulla '03 JTS:ssä luki ohjekirjassa mitka tulpat auto haluaa ja oli jopa vaihtoehdot, olivat siellä teknisissä tiedoissa
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^Sieltä teknisestä osiosta minäkin katsoin. Ilmeisesti en tarpeeksi hyvin sitten..
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
ngk bkr6ekpa onpi se tulppa ja heikka tod näk. edullisin. Joskus muinoin moottoripuolen insinööri kehoitti laittamaan nykymoottoreihin sytytystulpan mikä sinne kuuluu jotta kipinän sijainti ja muoto on varmasti oikeassa kohdassa eikä momenttiavaimenkaan käyttö olisi pahiteeksi. No tuo insinööri oli kyllä pilkuntarkka, mutta eihän nyt väärässäkään ollut.
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mahtaakohan penkeissä käytettyä kangasta saada hommattua jostain? Tulevassa 156:ni on kuskinpenkin selkänojassa reikä. Mietin, jos verhoilun saa järkevästi irti, että vaihtaisi vaurioituneen osan kankaan uuteen.
Suoraan vaan suoraa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jeps.. Nuo tilasin Heikalta. Vielä pohdinnan alla, notta uskaltaisiko jopa itse vaihtaa nämä vai veisikö suosiolla ammattilaiselle.stoichiometric kirjoitti:ngk bkr6ekpa onpi se tulppa ja heikka tod näk. edullisin. Joskus muinoin moottoripuolen insinööri kehoitti laittamaan nykymoottoreihin sytytystulpan mikä sinne kuuluu jotta kipinän sijainti ja muoto on varmasti oikeassa kohdassa eikä momenttiavaimenkaan käyttö olisi pahiteeksi. No tuo insinööri oli kyllä pilkuntarkka, mutta eihän nyt väärässäkään ollut.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tämän perusteella suosittelisin ammattilaistaJHel kirjoitti:
Kuulosti, että se olis heittänyt randomilla jonkun tulppavalmistajan. Ja eikö nyt tulppia ole kuitenkin vissiin h*lvetisti erilaisia ja kokosia(?)
Ehkä mä en nyt vaan hiffaa jotain, mut tän puhelun jälkeen sain kuvan et meen kaupan hyllyn eteen ja otan ensimmäiset denson tulpat mitkä löytyy ja niiden pitäisi käydä?
Kiitos ja anteeksi.
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Osaatteko sanoa onko kuvassa nokka-akselin asentoanturi?
Tähänkö menee moottorin yläosasta, vasemmalta alas moottorin taakse lähtevä sininen johto (156 2.0 TS vm 2000)?
Kuva on eLearnista ja on 2.0 JTS:n koska 2.0 TS:n kohdalta en vastaavaa löytänyt.
Mutta lienevät samanlaiset?
Tähänkö menee moottorin yläosasta, vasemmalta alas moottorin taakse lähtevä sininen johto (156 2.0 TS vm 2000)?
Kuva on eLearnista ja on 2.0 JTS:n koska 2.0 TS:n kohdalta en vastaavaa löytänyt.
Mutta lienevät samanlaiset?
- Liitteet
-
- nokka_akselin_asentoanturi.jpg
- (44.49 KiB) Tiedosto ladattu 3166 kertaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
On se.
Ja ts:ssä samanlainen.
Ja ts:ssä samanlainen.
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^Onko vaihtaminen miten iso operaatio?
Kokemuksia?
Hinta?
Kokemuksia?
Hinta?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Eikös nokan asentoanturi vaihdeta mukavasti sisäkautta? Eli jakopää auki, venakoppa auki ja jotain tommosta...? Sen sijaan kampuran asentoanturi tuossa lienee 5-10min homma... Näin ainakin muistelen. Itsellenihän tuo nokan asentoanturi vaihdettiin ja hinta töineen olis ollut jossain 600euron tietämissä, jos ei olisi tehnyt samalla jakopäätä :p
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
ainakin kuvien perusteella vaatii pakonokan hihnapyörän irrotuksen. Olisko sellanen vika että pystyy hihnan vaihtoon asti kanittamaan, vai onko hihnalla tulossa ikä täyteen lähiaikoina?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Auto on seissyt 3-4 vuotta eli kannattaa tässä samalla hihnakin vaihtaa vaikka se on alle 50km ajettu?
Nyt autolla voi ajaa, jos pitää anturin piuhaa irti, mutta ihan alakierroksilla ei väännä kunnolla.
Historia on sellainen, että autosta meni hihna ja kotikorjaaja (en minä!) vaihtoi hihnan.
Mutta hihnan vaihdon jälkeen auto ei koskaan käynyt kunnolla.
Syytä eivät löytäneet (mm. ilmi vaihdettiin) -> seisomaan -> mitta tuli täyteen -> myyntiin -> minulle.
Nyt autolla voi ajaa, jos pitää anturin piuhaa irti, mutta ihan alakierroksilla ei väännä kunnolla.
Historia on sellainen, että autosta meni hihna ja kotikorjaaja (en minä!) vaihtoi hihnan.
Mutta hihnan vaihdon jälkeen auto ei koskaan käynyt kunnolla.
Syytä eivät löytäneet (mm. ilmi vaihdettiin) -> seisomaan -> mitta tuli täyteen -> myyntiin -> minulle.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Yleensähän hihnan mentyä menee "vähän muutakin" konehuoneen puolelta, ylä/alakerta pitäis purkaa kokonaan jne. Tietty jos on ollut tosi hyvä tuuri sen suhteen, niin en sitten tiiä. Näissähän on tosiaankin tapana, että hihnan poiketessa koneessa täystuho - jos on matalilla kierroksilla napsahtanut, on ainakin teoriassa mahdollisuus ettei mitään ihan älyttömän vakavaa olis mennyt, mutta venttiilit ja "kaikki muu pieni kiva" jos on vauriotta säilynyt, olen yllättynyt.
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ihan tarkkaan en tiedä mitä on uusittu, mutta ainakin kaikki venttiilit.
Pitää katsoa kaikki kuitit läpi, jos niistä selviäisi.
Moottori kuulostaa aivan terveeltä eikä mitään ylimääräistä kolinaa tms. kuulu.
Myös tehot on hyvin tallella. Koeajolla, myyjän luvalla, kierrätettiin jonkun aikaa n. 5500 kiekalla eikä mitään ylimääräistä kuulunut.
Pitää katsoa kaikki kuitit läpi, jos niistä selviäisi.
Moottori kuulostaa aivan terveeltä eikä mitään ylimääräistä kolinaa tms. kuulu.
Myös tehot on hyvin tallella. Koeajolla, myyjän luvalla, kierrätettiin jonkun aikaa n. 5500 kiekalla eikä mitään ylimääräistä kuulunut.
-
- Viestit: 548
- Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
- Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01 - Paikkakunta: Akaa/ Viiala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Moro. Kuka tietää missä ongelma piilee, kun 156nen nykii 3s vaihteella taajamanopeuksissa? Mitkään muut vaihteet eivät renaa, vaan auto kulkee tasaisesti. Kiitos.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Morjens. Katsastusmies tuumas, että on liikaa klappia alustassa siellä sun täällä. Myös takaiskarit oli finaalissa.
Vaihtoon ois menossa ainakin
- kaikki koiranluut, edessa&takana
- kaikki etutukivarret, ylä sekä ala
Saksan ebaystä löytyy muuten varsin edukkaasti paketti jossa kaikki etutukivarret ja koiranluut (eteen).
Alustasarja on ollut mielessä jo pitkään, niin nyt samalla rytinällä ajattelin pistää Koni Street iskarit ja Eibach Prokit sport jouset joka kulmaan (tai oliko parempia ehdotuksia samassa hintaluokassa?).
Onko vielä jotain muuta nippeliä ja nappulaa mitä tuossa kannattaisi samalla vaihtaa, tai mitä ym. osien lisäksi remontissa täytyy kuitenkin uusia?
Iskareiden ja etuylätukivarsien vaihtoon löysinkin jo hyvät ohjeet, mutta löytyiskö ohjeistusta etualatukivarsien vaihtoon?
Vaihtoon ois menossa ainakin
- kaikki koiranluut, edessa&takana
- kaikki etutukivarret, ylä sekä ala
Saksan ebaystä löytyy muuten varsin edukkaasti paketti jossa kaikki etutukivarret ja koiranluut (eteen).
Alustasarja on ollut mielessä jo pitkään, niin nyt samalla rytinällä ajattelin pistää Koni Street iskarit ja Eibach Prokit sport jouset joka kulmaan (tai oliko parempia ehdotuksia samassa hintaluokassa?).
Onko vielä jotain muuta nippeliä ja nappulaa mitä tuossa kannattaisi samalla vaihtaa, tai mitä ym. osien lisäksi remontissa täytyy kuitenkin uusia?
Iskareiden ja etuylätukivarsien vaihtoon löysinkin jo hyvät ohjeet, mutta löytyiskö ohjeistusta etualatukivarsien vaihtoon?
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
käyttäjä Willez totesi hyvin toisessa topicissa jokseekin näin: pultit auki, vanha varsi pois ja uus tilalle.autoilija kirjoitti:Morjens. Katsastusmies tuumas, että on liikaa klappia alustassa siellä sun täällä. Myös takaiskarit oli finaalissa.
Vaihtoon ois menossa ainakin
- kaikki koiranluut, edessa&takana
- kaikki etutukivarret, ylä sekä ala
Saksan ebaystä löytyy muuten varsin edukkaasti paketti jossa kaikki etutukivarret ja koiranluut (eteen).
Alustasarja on ollut mielessä jo pitkään, niin nyt samalla rytinällä ajattelin pistää Koni Street iskarit ja Eibach Prokit sport jouset joka kulmaan (tai oliko parempia ehdotuksia samassa hintaluokassa?).
Onko vielä jotain muuta nippeliä ja nappulaa mitä tuossa kannattaisi samalla vaihtaa, tai mitä ym. osien lisäksi remontissa täytyy kuitenkin uusia?
Iskareiden ja etuylätukivarsien vaihtoon löysinkin jo hyvät ohjeet, mutta löytyiskö ohjeistusta etualatukivarsien vaihtoon?
Alatukivarren nivelen saa irti joko lekalla paukuttamalla tai helpommin paikkoja tuhoamatta pallonivelen irrotushaarukalla tai ulosvetäjällä.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ainut juttu etualatukivarsien takasin päin laittamisessa,et pitäis saada mahdollisen suorassa paikalleen. Että saa helat kohalleen ja pultit oikeille jengoille,niitä kannattaa myös vääntää vakaajaa vasten suorempaan asentoon.
Kannattaa myös varoo kiristysvaiheessa,tukivareen hitsatut mutterit tuntuu olevan aika paskaa laatua,jos pulttikoneella vetää "ihan normisti" kiinni ni voi revetä.. Tosin siihe saa muistaakseni 17mm lenkin.
Kannattaa myös varoo kiristysvaiheessa,tukivareen hitsatut mutterit tuntuu olevan aika paskaa laatua,jos pulttikoneella vetää "ihan normisti" kiinni ni voi revetä.. Tosin siihe saa muistaakseni 17mm lenkin.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kiitos vinkeistä. Katotaan kuinka käy kunhan palikat tulee.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^uusilla pulteilla, muttereilla (ja prikoilla) voi olla käyttöä, riippuen missä kunnossa vanhat on.
Ainakin iskarien alapäähän.
Ainakin iskarien alapäähän.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Noniin. Moottorin vikavalon kuittauksesta n. ~200km ajoa ja nyt tuli valo takaisin kesken ajon.
Kuittauksen yhteydessä korjaamolla tosiaan suositeltiin tulppien vaihtoa ja tulpat on tilattu.
Mikäli nuo tulpat nyt jotenkin tämän vikavalon aiheuttaa ja kunhan ne tuolta postista tulevat ja saan ne vaihdettua, niin se vikavalo ei siitä häivy ennenkuin vasta kuittaamalla, eikö?
EDIT: Mainittakoon vielä että jokunen aika sitten alko ajaessa kuulumaa semmoista pientä tasasta ininää. En saa millään paikannettua mistä ääni tulee. Mutta kuuluu yhtä pienenä oli ikkunat auki tai ei..
Kuittauksen yhteydessä korjaamolla tosiaan suositeltiin tulppien vaihtoa ja tulpat on tilattu.
Mikäli nuo tulpat nyt jotenkin tämän vikavalon aiheuttaa ja kunhan ne tuolta postista tulevat ja saan ne vaihdettua, niin se vikavalo ei siitä häivy ennenkuin vasta kuittaamalla, eikö?
EDIT: Mainittakoon vielä että jokunen aika sitten alko ajaessa kuulumaa semmoista pientä tasasta ininää. En saa millään paikannettua mistä ääni tulee. Mutta kuuluu yhtä pienenä oli ikkunat auki tai ei..
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Se valo sammuu kun tulee pari käynnistystä ja jonkin verran kilometrejä jos vika ei enään esiinny. Ininä kuuluu vain kun auto liikkuu? ei mikään imu/pako puolen vuoto joka kuuluisi koko ajan?
Minkälaista ajoa muuten tulee? ei tekisi pahaa käydä vähän "lämmittelemässä" moottoritiellä jos on pelkkää kaupunkia
Minkälaista ajoa muuten tulee? ei tekisi pahaa käydä vähän "lämmittelemässä" moottoritiellä jos on pelkkää kaupunkia
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Juu eli vain auton liikkuessa kuuluu tämä ininä. Ja tosiaan aika pieni se on. Ei tarvitse paljoa olla ääntä radiossa että sitä ei enää kuule.
Aika sekalaista tuo ajo. Välillä siellä motarilla myös.
Aika sekalaista tuo ajo. Välillä siellä motarilla myös.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
sitte se ininä on varmaan joku oven tiiviste tai sisäpistokkeen läpivienti.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^voi olla puhaltimen, itsellä sirisee snadisti potikan ollessa 3 vauhdilla, kokeile häviiko 0 asenossa
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
eipä taida sammua ilman lukijaaDaViega kirjoitti:Se valo sammuu kun tulee pari käynnistystä ja jonkin verran kilometrejä jos vika ei enään esiinny
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kyllä se saattaa sammua jos vika poistuu kun ajelee muutaman kymmenen kilometriä ja jokunen käynnistys siihen väliin. Vikakoodi jää kyllä vikamuistiin, joten OBD seuraavassa katsastuksessa tökkää jos ei käy poistattamassa koodeja.stoichiometric kirjoitti:eipä taida sammua ilman lukijaaDaViega kirjoitti:Se valo sammuu kun tulee pari käynnistystä ja jonkin verran kilometrejä jos vika ei enään esiinny
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^olen kyllä ymmärtänyt tälläisen koodin olevan sellainen, että se ei syty ensimmäisestä raja-arvon ylityksestä vaan ecu "tarkkailee" tilannetta ja jos tietyllä jaksolla arvot ylittyvät niin valo syttyy ja pysyy kunnes kuitataan lukijalla pois, liittyy päästöjen obd-määrityksiin.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Puhaltimet ollu jo muutaman päivän pois päältä kokonaan. Lähinnä juuri näiden äänien takana. Ehkä se täytyy vaan laittaa maideni soimaan kovemmalle.jkk kirjoitti:^voi olla puhaltimen, itsellä sirisee snadisti potikan ollessa 3 vauhdilla, kokeile häviiko 0 asenossa
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kyllä, Ecu jää tarkkailemaan, mutta kun tarpeeksi monen km/starttauksen jälkeen vikaa ei ilmene, valo sammuu, noin 40-50 käynnistystä (joiden välissä tarpoeeksi ajoa) ilman vikaa ja vikakoodikin häviää.stoichiometric kirjoitti:^olen kyllä ymmärtänyt tälläisen koodin olevan sellainen, että se ei syty ensimmäisestä raja-arvon ylityksestä vaan ecu "tarkkailee" tilannetta ja jos tietyllä jaksolla arvot ylittyvät niin valo syttyy ja pysyy kunnes kuitataan lukijalla pois, liittyy päästöjen obd-määrityksiin.
Airbagin valot pitää aina kuitata
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mitäs kamaa pitää jakohihnarempan yhteydessä ite hihnan lisäksi vaihtaa? Viime lauantaina hommaamaani 156 seen tulee syyskuun lopulla jakohihnan vaihto myyjäliikkeen piikkiin. Homma itseasiassa siirty saman ketjun toiseen liikkeeseen, kun siellä on kuulemma heppu joka on ennenkin vaihtanut alfaan jakohihnan. Alko vain mietityttämään, että kerran kun ei ole ihan tuttua puuhaa heille, mahtavatko osata vaihtaa kaiken tarpeellisen. Yritän siis itse viisastua hommasta, jotta osaisin huomata jos jotain tärkeää jää vaihtamati. Viimeksi hihna vaihdettu syyskuussa 09 eli nyt tulisi ensikuussa 3v täyteen, kilometrejä autolla mittarissa 157 tuhatta. Huoltokirjassa ei muistaakseni lukenut muuta, kuin jakohihna vaihdettu ilman sen tarkempia tietoja. Pitää varmaan yrittää selvittää onko esim vesipumppu vaihdettu viimeksi, sitähän ei kai tarvitse välttämättä joka kerta vaihtaa.
Lisäksi alkoi kuulumaan ajaessa takaosasta, joku 300km ajettuani "jurinaa". Nostin tänään hallitunkilla takarenkaat ilmaan ja pyörittelin niitä, kuulosti kun olisi takarenkaiden laakerit metelöiny. Apukuskin puolen takarenkaasta kuului mielestäni selvä jurina rengasta pyöritellessä, kuskin puoleinen takarengas piti kanssa hieman mielestäni ylimääräistä ääntä. Kuuluisiko mahdollisen takarenkaan laakerin vaihdon mennä teidän mielestänne myyjäliikkeen piikkiin?
Loppuun vielä varsinainen tyhmä kysymys Se, että auton jarrut hieman laahaavat on kai ihan normaalia? (huomaa käsin rengasta pyöritellessä että palat hinkkaavat hieman levyihin, mutta rengas pyörii silti kevyesti.)
Lisäksi alkoi kuulumaan ajaessa takaosasta, joku 300km ajettuani "jurinaa". Nostin tänään hallitunkilla takarenkaat ilmaan ja pyörittelin niitä, kuulosti kun olisi takarenkaiden laakerit metelöiny. Apukuskin puolen takarenkaasta kuului mielestäni selvä jurina rengasta pyöritellessä, kuskin puoleinen takarengas piti kanssa hieman mielestäni ylimääräistä ääntä. Kuuluisiko mahdollisen takarenkaan laakerin vaihdon mennä teidän mielestänne myyjäliikkeen piikkiin?
Loppuun vielä varsinainen tyhmä kysymys Se, että auton jarrut hieman laahaavat on kai ihan normaalia? (huomaa käsin rengasta pyöritellessä että palat hinkkaavat hieman levyihin, mutta rengas pyörii silti kevyesti.)
Suoraan vaan suoraa
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jakohihnan kanssa (ilmeisesti kyseessä tuo '03 JTS?): Vesipumppu, jakohihnan kiristin, apulaitehihna ja tarvittaessa sen kiristin (JTS:n osalta tästä en ole varma, TS:ssä menee "jos tarve niin vaihdetaan". Jos myyjäliike alkaa urputtamaan vesipumpusta, niin sitten ne itkee ja vaihtaa sen - vaikka olisi edellisen hihnanvaihdon yhteydessä vaihdettukin. Suomen oloissa, etenkin halvemmin tehdyt (eli huonolaatusemmat) + muoviset vesipumput on kulutustavaraa ja ei todellakaan kannata ottaa riskiä sen leipomisesta. Osan hintahan on jossain sadan euron pintaan, että otatko satasen riskin ja huonolla tuurilla maksat sitten uuden moottorin?
En osaa noita lakipykäliä kuluttajansuojalaista ulkoa, mutta ymmärtääkseni myyjäliikkeellä on 6kk vastuu myös kuluvista osista - laakerithan on olleet jo ihan lopussa ostohetkellä ja tuskin näkyi hinnassa? Kyseessä toki on piilevähkö vika, että en tiedä... '99 TS:ään laakerit töineen ~300eur kappale, ainakin takana. Samalla kannattaa ottaa jarrujen herkistely, ettei käy ohrasia niiden suhteen.
Ja sitten muista ne öljyt Eli ei mitään hulapaloo-viskositeettejä sinne JTS:n koneeseen, vaan vain sellasta mitä ihte manuaalissa / Alfan suosituksissa sanotaan.
En osaa noita lakipykäliä kuluttajansuojalaista ulkoa, mutta ymmärtääkseni myyjäliikkeellä on 6kk vastuu myös kuluvista osista - laakerithan on olleet jo ihan lopussa ostohetkellä ja tuskin näkyi hinnassa? Kyseessä toki on piilevähkö vika, että en tiedä... '99 TS:ään laakerit töineen ~300eur kappale, ainakin takana. Samalla kannattaa ottaa jarrujen herkistely, ettei käy ohrasia niiden suhteen.
Ja sitten muista ne öljyt Eli ei mitään hulapaloo-viskositeettejä sinne JTS:n koneeseen, vaan vain sellasta mitä ihte manuaalissa / Alfan suosituksissa sanotaan.
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Aquatica kirjoitti:Jakohihnan kanssa (ilmeisesti kyseessä tuo '03 JTS?): Vesipumppu, jakohihnan kiristin, apulaitehihna ja tarvittaessa sen kiristin (JTS:n osalta tästä en ole varma, TS:ssä menee "jos tarve niin vaihdetaan". Jos myyjäliike alkaa urputtamaan vesipumpusta, niin sitten ne itkee ja vaihtaa sen - vaikka olisi edellisen hihnanvaihdon yhteydessä vaihdettukin. Suomen oloissa, etenkin halvemmin tehdyt (eli huonolaatusemmat) + muoviset vesipumput on kulutustavaraa ja ei todellakaan kannata ottaa riskiä sen leipomisesta. Osan hintahan on jossain sadan euron pintaan, että otatko satasen riskin ja huonolla tuurilla maksat sitten uuden moottorin?
En osaa noita lakipykäliä kuluttajansuojalaista ulkoa, mutta ymmärtääkseni myyjäliikkeellä on 6kk vastuu myös kuluvista osista - laakerithan on olleet jo ihan lopussa ostohetkellä ja tuskin näkyi hinnassa? Kyseessä toki on piilevähkö vika, että en tiedä... '99 TS:ään laakerit töineen ~300eur kappale, ainakin takana. Samalla kannattaa ottaa jarrujen herkistely, ettei käy ohrasia niiden suhteen.
Ja sitten muista ne öljyt Eli ei mitään hulapaloo-viskositeettejä sinne JTS:n koneeseen, vaan vain sellasta mitä ihte manuaalissa / Alfan suosituksissa sanotaan.
Kiitos tiedoista Juu tuli surffailtua koeajon jälkeen viikon ajan joka ilta täällä foorumilla tietoa alffoista lueskellen, joten osasin ostaa oikeata öljyä. (Oli olo kuin lapsena joulua odotellessa pari päivää ostopäätöksen jälkeen, ennen kuin pääsi autoa hakemaan.) Ja on sitä muihinkin vekottimiin tullut tarkistelua mitä öljyä ne syö ennen lisäämisiä/vaihtoja. Hyvä, että tarkistin öljyt melkein heti, olivat noin puolessa välissä max-min asteikkoa.
Suoraan vaan suoraa
-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Omaan 156 TS:ään vaihdoin edellämainittujen lisäksi 180 000 km:m kohdalla myös kampiakselin hihnapyörän ( jakohihnan ), vanha hihnapyörä oli uuteen verrattuna selvästi kulunut. Jälkeenpäin on tullut mieleen, että voisiko kulunut kampiakselin hihnapyörä olla syyllinen hihnavaurioihin, joista aika-ajoin saa tälläkin palstalla lukea.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^
Kyllä. Tuota en edes ajatellut, toki kaikki pyörivät sieltä mitkä on selvästi kuluneita tai kärsineen näkösiä. Se toisaalta taitaa ihan hieman vaan nostaa hintaakin...
Täältä foorumilta bongattua (en allekirjoita sitä lausahdusta ) "kaikki pyörivät meneekin siinä 160tkm kohdilla vaihtoon joka tapauksessa, viimestään 180tkm hihnanvaihdossa"...
Kyllä. Tuota en edes ajatellut, toki kaikki pyörivät sieltä mitkä on selvästi kuluneita tai kärsineen näkösiä. Se toisaalta taitaa ihan hieman vaan nostaa hintaakin...
Täältä foorumilta bongattua (en allekirjoita sitä lausahdusta ) "kaikki pyörivät meneekin siinä 160tkm kohdilla vaihtoon joka tapauksessa, viimestään 180tkm hihnanvaihdossa"...
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Pitääpä kysäistä, että jos vaihtais noi "kaikki pyörivät" uusiin, ja vaikka sitten ite kustantaisi ne ns. ylimääräiset osat.
Suoraan vaan suoraa
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Katsomallahan se selviää, että onko siellä kulumaa tai onko saanut runtua syystä tai toisesta. Itsehän sopivasti 155tkm:Ssä vaihdatin jakopään hilppeet ja "vähän kaikkea muutakin kivaa" eikä kukaan etukäteen maininnut edes kahtoa noita... No, kai ne oli kunnossa, kun ei huollossa mitään sanottu - silti löysivät muita juttuja auton puolelta, paitsi tietenkin tuo epäilty imusarjan vuoto...
Oisko jollakulla ymmärrettävää selostusta imusarjan aukasusta? Yksi paikka sanoo, että venakoppa hiiteen ja jopa jakohihna pitäis irrottaa - toinen sanoo että moottorin takaa (?) pakosarjan irrottamalla. Häh?
Oisko jollakulla ymmärrettävää selostusta imusarjan aukasusta? Yksi paikka sanoo, että venakoppa hiiteen ja jopa jakohihna pitäis irrottaa - toinen sanoo että moottorin takaa (?) pakosarjan irrottamalla. Häh?
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Juu kyllä valo sammuu ja koodit häviää vaikkapa sytytyshäiriön jälkeen jos kone jatkossa pelittää. Hieman ristiriitaista tietoa sitten tuleekin tuon päästöpuolen koodien kanssa esim. belton massey kattivalmistaja ohjeissaan ilmoittaa, että katin uusinnan jälkeen valo on kuitattava pois lukijalla koska ecu ei sitä itse poista. Omalla kohdalla kun tuolla p0430 koodilla syttyy valo niin johonkin moodin ecu menee koska takalampdojen käyrät on suorat joten mitenkäs ecu sitten osaisi päätellä että josko katti sitten toimisikin? Sitten kun koodin kuittaa pois niin alkaa tulemaan normaalia käyrää taas. No tää on tämmöstä mutustelua ja voit hyvinkin olla täysin oikeassaDaViega kirjoitti:Kyllä, Ecu jää tarkkailemaan, mutta kun tarpeeksi monen km/starttauksen jälkeen vikaa ei ilmene, valo sammuu, noin 40-50 käynnistystä (joiden välissä tarpoeeksi ajoa) ilman vikaa ja vikakoodikin häviää.
Airbagin valot pitää aina kuitata
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kampiakselin pyörän uusiminen ei välttämättä ole huono idea, kuluva osa sekin on. Nokka-akselien pyörät taas pyörii puolella nopeudella, eli saman matka kuin kampiakselin pyörällä tulee vasta tuplakilometreillä ja siirrettävät voimat on reilusti pienempiä eli niistä en kantaisi huolta. Ihan "kaikkia" pyöriviä ei siis kannata uusiaGarmund kirjoitti:Pitääpä kysäistä, että jos vaihtais noi "kaikki pyörivät" uusiin, ja vaikka sitten ite kustantaisi ne ns. ylimääräiset osat.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
se liitin mihin lambda anturin piuha tulee kiinni niin mun autossa siinä liittimessä lähtevistä johdoista yksi on katkaistu.. kuuluuko olla?
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^no ei, olisko joku ecun huijausviritys.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
näin vähän arvelinkin.. ei hyvä, ei hyvä ollenkaan!stoichiometric kirjoitti:^no ei, olisko joku ecun huijausviritys.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^ihan kiinnostuksesta, mitä se voi meinata?
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Eikös auton pitäisi vähintäänkin käydä aika epämääräisesti jos lambdan yksi johto on poikki? Vai voisiko olla niin että autoon on vaihdettu jokin muu lambda ja "ylimääräiset" johdot pätkitty poikki?
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^sitä mäkin mietin, koska joskus hairahduin väärälle polulle ja ostin motonetistä yleislambdan jossa oli paljon johtoja, ja ohjeissa neuvottiin olla kytkemättä tiettyjä jos autossa tietty määrä? mutta kuka idiootti pätkii auton omia johtoja, tässä ilmeisesti edellinen omistaja jos oikein ymmärsin?
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
JTS:n hihna päätyyn: Jakohihna, kiristin, ohj. rulla (nämä tulevat yleensä sarjan mukana, esim. gates;n hihnasarjassa), vesipumppu, tasapainokaselin hihna ja sen kiristin. vesipumpun vaihto olisi hyvä tehdä joka kerta, onhan se sopivasti esillä hihnaa vaihdettaessa, jos pumppuun tulee vika joutuu taas hihnan vaihtamaan, koska käytettyä hihnaa ei vaan ole järkevä laittaa takaisin.Garmund kirjoitti:Mitäs kamaa pitää jakohihnarempan yhteydessä ite hihnan lisäksi vaihtaa? Viime lauantaina hommaamaani 156 seen tulee syyskuun lopulla jakohihnan vaihto myyjäliikkeen piikkiin. Homma itseasiassa siirty saman ketjun toiseen liikkeeseen, kun siellä on kuulemma heppu joka on ennenkin vaihtanut alfaan jakohihnan. Alko vain mietityttämään, että kerran kun ei ole ihan tuttua puuhaa heille, mahtavatko osata vaihtaa kaiken tarpeellisen. Yritän siis itse viisastua hommasta, jotta osaisin huomata jos jotain tärkeää jää vaihtamati. Viimeksi hihna vaihdettu syyskuussa 09 eli nyt tulisi ensikuussa 3v täyteen, kilometrejä autolla mittarissa 157 tuhatta. Huoltokirjassa ei muistaakseni lukenut muuta, kuin jakohihna vaihdettu ilman sen tarkempia tietoja. Pitää varmaan yrittää selvittää onko esim vesipumppu vaihdettu viimeksi, sitähän ei kai tarvitse välttämättä joka kerta vaihtaa.
Lisäksi alkoi kuulumaan ajaessa takaosasta, joku 300km ajettuani "jurinaa". Nostin tänään hallitunkilla takarenkaat ilmaan ja pyörittelin niitä, kuulosti kun olisi takarenkaiden laakerit metelöiny. Apukuskin puolen takarenkaasta kuului mielestäni selvä jurina rengasta pyöritellessä, kuskin puoleinen takarengas piti kanssa hieman mielestäni ylimääräistä ääntä. Kuuluisiko mahdollisen takarenkaan laakerin vaihdon mennä teidän mielestänne myyjäliikkeen piikkiin?
Loppuun vielä varsinainen tyhmä kysymys Se, että auton jarrut hieman laahaavat on kai ihan normaalia? (huomaa käsin rengasta pyöritellessä että palat hinkkaavat hieman levyihin, mutta rengas pyörii silti kevyesti.)
Apulaitehihna on siinä ja siinä, kunnon kyllä näkee itse, jos halkeamia -> vaihtoon, kiristin on turha vahtaa jos ei kuulu ylimääräisiä ääniä eikä se takertele.
Kyllä kannataa ottaa yhteyttä myyjä liikeeseen (pitkäkin aika ostosta?), takajarrut ja laakerin vaihto samalla kertaa ei ole niin paha rasti, säästyisi aikaa ja vaivaa kun samalla kertaa laittaa kuntoon. paljonko laahaa, taitaa kuitenkin rengas pyöriä vapaasti kun sen pistää pyörimään? vähän "urheilullista ajoa" ja käsijarrun käyttöä aina kun auto jätetään parkkiin, saataa laahaus olla käytön puuteta.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Vajaa viikko ostosta, joku 600km tullu ajettua. Takarenkaat pyörivät vapaasti, testasin äsken myös eturenkaat, ne pyörivät paljon huonommin, kuin takarenkaat.DaViega kirjoitti: JTS:n hihna päätyyn: Jakohihna, kiristin, ohj. rulla (nämä tulevat yleensä sarjan mukana, esim. gates;n hihnasarjassa), vesipumppu, tasapainokaselin hihna ja sen kiristin. vesipumpun vaihto olisi hyvä tehdä joka kerta, onhan se sopivasti esillä hihnaa vaihdettaessa, jos pumppuun tulee vika joutuu taas hihnan vaihtamaan, koska käytettyä hihnaa ei vaan ole järkevä laittaa takaisin.
Apulaitehihna on siinä ja siinä, kunnon kyllä näkee itse, jos halkeamia -> vaihtoon, kiristin on turha vahtaa jos ei kuulu ylimääräisiä ääniä eikä se takertele.
Kyllä kannataa ottaa yhteyttä myyjä liikeeseen (pitkäkin aika ostosta?), takajarrut ja laakerin vaihto samalla kertaa ei ole niin paha rasti, säästyisi aikaa ja vaivaa kun samalla kertaa laittaa kuntoon. paljonko laahaa, taitaa kuitenkin rengas pyöriä vapaasti kun sen pistää pyörimään? vähän "urheilullista ajoa" ja käsijarrun käyttöä aina kun auto jätetään parkkiin, saataa laahaus olla käytön puuteta.
Alkoi mietityttämään tuo autoni selespeed vaihteisto, kun näköjään jonkunverran huonoja kokemuksia siitä. Mites sen kunnossa pysymistä voisi avittaa? Tietenkin huolehtia vaihteisto -ja sele öljyn vaihdosta ja tarkistella sele öljyn määrä. Kannattaako myös vaihteistoöljyn määrää tarkistella?
Kysytääs vielä käyntilämpötilasta. Näyttäisi itellä olevan ajossa noin 70C, olisiko 80-90C optimi?
Suoraan vaan suoraa
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Lämpömittari ei ole lineaarinen n. 95% 156:sta. Eli se "70"-viiva on 95% todennäköisyydellä oikeasti 80. Jos viisari ei seilaa pahasti normaalisti (eli esim. parkissa jossain "70" ja 90-välillä, eikä tipahda "70"-viivan alle ajossa) niin pitäs olla kaikki OK. Talvellahan sen huomaa hyvin.