Alfastani on alkanut kuulua ihme "jurnutusta" kun kääntää vasemmalle ja samalla painaa kaasua esim. kääntyessä risteyksessä. Varsinaista "ratinaa" ja kolinaa ei vielä kuulu, mutta tuo oireet viittaavat valitettavasti siihen että oikean puolen vetonivel olisi loppu, nostin ylös ja nitkuttelin rengasta ja pientä välystä on (toisella puolella ei ole). Onko tämä mahdollista sillä autolla on ajettu vasta 80tkm
No niveliä saa kaupasta, mutta oletteko samalla vaivalla vaihtaneet sekä ulomman ja sisemmän nivelen? Luulen että minun tuurilla heti tuo toinenkin rikkoituu ja toki jos vaihtoon aletaan niin vaihdan(tan) molemmat puolet samalla kertaa.
Lisäksi löytyykö infoa, mistä tuollaisen vaihtotyön saattaisi saada edullisesti pääkaupunkiseudulta? En tiedä jaksanko itse nostaa autoa ylös ja alkaa vaihtamaan...riippuen toki siitä kuinka hintava homma tuo on
Vetonivelet?
Valvoja: Moderators
Vetonivelet?
**************************
Audi A6 2.7T quattro
Toyota Yaris T-Sport
Audi A6 2.7T quattro
Toyota Yaris T-Sport
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Nitkuttelu ei oikein vetoniveltä paljasta. Pyörittele pyörää ääriasennoissa ennemmin ja jos takertelee niin nivel uusiksi. Tuo välys on pikemminkin laakeri, tukivarsi tai raidetangonpään ongelmia.
Vielä pieni tarkennus: mihin suuntaan välystä tuntuu pyörää nitkuttaessa - vaaka vai pysty?
Jos vetoakselin suojakumit ovat ehjät niin ainakin sisempi vetonivel on suurella todennäköisyydellä kunnossa.
Vielä pieni tarkennus: mihin suuntaan välystä tuntuu pyörää nitkuttaessa - vaaka vai pysty?
Jos vetoakselin suojakumit ovat ehjät niin ainakin sisempi vetonivel on suurella todennäköisyydellä kunnossa.
Alfaton ainakin hetkellisesti...
Vaihdoin kerran turhaan pyöränlaakerin, kun kuului juuri rikkinäiselle laakerille ominainen jurnutus koko ajan ajaessa ja voimistui vaan vauhdin kasvaessa. Olikin sit lopulta sisempi vetonivel.
Eikös kivikautinen keino testata nivelet ole, että (riittävän isossa) pihassa kierretään niin pientä rinkiä kuin autolla pääsee välillä vedättäen ja mieluusti molempiin suuntiin Jos ei siinä rutise niin ei kyllä ulommat nivelet ainakaan ole rikki.
Eikös kivikautinen keino testata nivelet ole, että (riittävän isossa) pihassa kierretään niin pientä rinkiä kuin autolla pääsee välillä vedättäen ja mieluusti molempiin suuntiin Jos ei siinä rutise niin ei kyllä ulommat nivelet ainakaan ole rikki.