Sian irroitus ja kiinnitys
Valvoja: Moderators
Sian irroitus ja kiinnitys
Tulipa nyppästyä helmat irti kuumailmapuhaltimella ja mattoveitsellä ja pitäisi jotenkin siististi saada poistettua maalista silikooni tai mikälie sikamassa millä helmat oli liimattu paikoilleen. Onko raadilla tehokkaita vinkkejä?
Viimeksi muokannut jaacco, 29 Elo 2012, 14:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- dilledong
- Viestit: 428
- Liittynyt: 04 Syys 2008, 21:49
- Car(s): ex. 156 GTA Q2 -02
- Paikkakunta: Tampere
Re: Sian irroitus
kumilaikka rälläkkään/porakoneeseen? joku vissiin toffeelaikaksikin sanonut tollasta.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Sian irroitus
Xyleenillä itse irrottelin pikkuhiljaa.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
-
- Viestit: 145
- Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
- Car(s): 159 TBi SW
Ex: 156 2.0 TS - Paikkakunta: Tampere
Re: Sian irroitus
Mekillä, siis metyylietyyliketonilla ja muovisella kittilastalla itse irrottelin kun talvella helmalevikkeitä piti korjailla.
Re: Sian irroitus
Koitin ksyleeniä ja pitää tässä kohden tunnustaa pettymys kemianteollisuuteen. Ei tuntunut tehoavan ainakaan tarpeeksi äkäisesti kärsimättömälle joten seuraavaksi laikkaa ostamaan, harmillisesti näytti vaan poistuneen pilteman valikoimasta.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Sian irroitus
Joo, ei se "huuhtele" sitä siitä pois. ja tietty se käytetty ainekkin vaikuttaa, onko se sikaa vai mitä sit lieneekään. En tiedä mitä se minulla oli, mutta 30min "märkänäpidon" jälkeen lähti aika helposti, ilman että maalipinta juurikaan kärsi.jaacco kirjoitti:Koitin ksyleeniä ja pitää tässä kohden tunnustaa pettymys kemianteollisuuteen. Ei tuntunut tehoavan ainakaan tarpeeksi äkäisesti kärsimättömälle joten seuraavaksi laikkaa ostamaan, harmillisesti näytti vaan poistuneen pilteman valikoimasta.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Re: Sian irroitus
No, ei se kyllä lähtenyt xyleenillä eikä kyllä tällä toffeelaikallakaan:
Tyydyin siis leikkailemaan ne pois mitä uskalsin. Tästä päästäänkin miettimään että millähän liimalla helmat laittaisi takaisin kiinni? Korissa on kuitenkin vanhaa mönjää pinnoilla ja mietityttää pitävyys. Sian tuulilasimassa?
Tyydyin siis leikkailemaan ne pois mitä uskalsin. Tästä päästäänkin miettimään että millähän liimalla helmat laittaisi takaisin kiinni? Korissa on kuitenkin vanhaa mönjää pinnoilla ja mietityttää pitävyys. Sian tuulilasimassa?
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: Sian irroitus
Sikaa 221 on hyvä liima. Pohjat pitää puhdistaa kunnolla ainakin sikaclean (en muista numeroa) toimii. Voi olla, että joku muukin silikonin+rasvan poistava mömmö toimii. Liimaus ja vaikka saumaus vielä lopuksi. Kun teippaa rajat kunnolla ja täyttää ainoastaan mahdolliset raot niin toimii. Voi vaikka tarvittaessa maalata kärkipesselillä sen sauman.
Niin ja ne muovit sekä helma kannattaa maalata ennen liimausta, jottei ala maali kuoriutumaan siitä sauman kohdalta. Ei ole kovin kaunista. Kuitenkin se helmamuovi ja pelti laajenee lämmetessään eri tahtiin. Tuo sika on hiukan joustavaa ja toimii siksi aika kivasti.
Toki niitä muunkin merkkisiä asennusliimoja on ja sika:llakin muita tuotteita esim. 252, joka oli muistaakseni hieman jämäkämpää ,ei meinaa tulla tuubistakaan ulos ilman lämmittämistä.
Tuo pintojen puhtaus on a ja o, jotta se liima ei irtoa. Sikaflex oikein liimattuna ei kyllä tahdo lähteä muuta kuin hiomalla oikein kunnolla ja maalitkin lähtee samalla. Märkänä sen saa vielä pois.
Niin joo, hengityssuojaimia muistaakseni pitää käyttää kun suon kanssa leikkii. On vissiin aika kova myrkky maksalle, vaikka ei kauheasti edes käryä.
Niin ja ne muovit sekä helma kannattaa maalata ennen liimausta, jottei ala maali kuoriutumaan siitä sauman kohdalta. Ei ole kovin kaunista. Kuitenkin se helmamuovi ja pelti laajenee lämmetessään eri tahtiin. Tuo sika on hiukan joustavaa ja toimii siksi aika kivasti.
Toki niitä muunkin merkkisiä asennusliimoja on ja sika:llakin muita tuotteita esim. 252, joka oli muistaakseni hieman jämäkämpää ,ei meinaa tulla tuubistakaan ulos ilman lämmittämistä.
Tuo pintojen puhtaus on a ja o, jotta se liima ei irtoa. Sikaflex oikein liimattuna ei kyllä tahdo lähteä muuta kuin hiomalla oikein kunnolla ja maalitkin lähtee samalla. Märkänä sen saa vielä pois.
Niin joo, hengityssuojaimia muistaakseni pitää käyttää kun suon kanssa leikkii. On vissiin aika kova myrkky maksalle, vaikka ei kauheasti edes käryä.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
Re: Sian irroitus
Tänks, kävin kurkkimassa Sian kataloogia ja 221:n lisäksi ilmeisesti 227 on tarkoitettu juurikin tähän puuhaan. Tiedä sitten onko noilla ratkaisevaa eroa, kuivumistaulukkokin on sama.
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: Sian irroitus ja kiinnitys
Taitaa olla aika samaa tavaraa, jotain pientä eroa. Veikkaan että molemmat ajaa asiansa. Tuo 221 oli/on käytössä teollisuudessa ilmeisesti tuo 227 on enemmän kuluttajille suunnattu liima. Molemmat varmaan on ihan ok. Kannattaa tosiaan putsata heti jos menee jonnekin muualle, mihin tarkoitus.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: Sian irroitus ja kiinnitys
Mulle ei vielä sellaista liimaa vastaan ole tullut, etteikö ksyleenille antautuisi...
Olisko mahdollisesti itse aine ollut jotenkin sekundaa..?
Olisko mahdollisesti itse aine ollut jotenkin sekundaa..?
Re: Sian irroitus ja kiinnitys
Onhan se täysin mahdollista mikäli vikaa ei jaksa panna poropeukalon duunarin piikkiin. Kävin hakemassa 221:sta kaupasta, myyjä tiesi informoida että 221 on 227:n korvaava tuote?
Re: Sian irroitus ja kiinnitys
Tein vielä uusintayrityksen ksyleenillä ja lähtihän sitä jatkuvalla sivelyllä ja nylpyttämisellä mutta ei kyllä taida olla tuntipalkkaisen asentajan metodi .
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: Sian irroitus ja kiinnitys
Tuo kyseinen sikaliima voi toki olla xyleenillekin hieman tiukkaa. Ite oon kastanu esim. mikrokuituliinan sillä ja hauduttanu ensin hetken. Xyleeni kun tuppaa levitettynä haihtumaan suht liukkaasti, niin kankaan kappaleella sitä saa hieman rajoitettua.
Re: Sian irroitus ja kiinnitys
Tänään meinasin tällätä sitten helmat kiinni, saas nähä miten teippailussa käy. Jos tulee möhlittyä niin varmaan tuo märkänä lähtee pois tinnerillä? Toinen asia mikä vähän mietityttää on kuivumistuenta. GTA:n helma kun on kaksiosainen ja näyttää rumalta jos se pääsee nuupahtamaan liitoksen kohdalta.
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: Sian irroitus ja kiinnitys
Helmoja en ole liimaillut, mutta kaikkea muuta kyllä paljonkin aikanaan noilla mömmöillä.
Lähtee märkänä, tinnerilläkin varmaan ihan hyvin. Siihen on omat aineensakin, mutta en tiedä mitä sisältää. KAnnattanee ainakin mallailla hyvin ja harjoitella ilman sitä liimaa tuo tuenta ensin. Se sikahan ei märkänä pidä juuri mitään. Jotain palikoita/teippiä varmaan kannattaa käyttää siinäkin. Liimatessahan tuota voi mallailla vielä hieman, joten siinä ei ole kova kiire.
Lähtee märkänä, tinnerilläkin varmaan ihan hyvin. Siihen on omat aineensakin, mutta en tiedä mitä sisältää. KAnnattanee ainakin mallailla hyvin ja harjoitella ilman sitä liimaa tuo tuenta ensin. Se sikahan ei märkänä pidä juuri mitään. Jotain palikoita/teippiä varmaan kannattaa käyttää siinäkin. Liimatessahan tuota voi mallailla vielä hieman, joten siinä ei ole kova kiire.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----