2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Flow
Viestit: 34
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 14:38
Paikkakunta: Tampere

2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Flow »

Moro,

käynnistymisen kanssa ollut nyt muutaman viikon ajan ongelmia. Homma liittyy tavalla tai toisella selen pumppuun. Tällä hetkellä se ei nimittäin enää aloita pumppaamista oven auettua ja auto seisoo pihassa, eikä pihisekkään, eikä selespeedin merkkivalokaan sammu. Jarrupoljin on muuten myös ihan kivikova eikä juuri painaudu käynnistysyrityksissä. Aluksi luulin ongelman liittyvän selen öljyn määrään, mutta sitä on nyt hartaudella lisäilty ja vähennelty, eikä enää näytä ratkaisevan ongelmaa. Seuraavaksi paikallistin ongelman oven sähköihin. Oven sähköliitintä renkkaamalla sain auton pari kertaa liikkeelle, ei vaikutusta silläkään enää. Myös releet, siinä akun etupuolella on naputeltu ja heiluteltu, ei vaikutusta. Akku myös irrotettu 45 min ajaks - ei vaikutusta.

Tuleeko kenellekkään ideoita mieleen mitä pitäisi seuraavaksi koittaa? Vai hinautanko suoraan huoltoon? Mitään diagnostiikka ohjelmaa mulla ei ole, olisko hyötyä tässä tapauksessa?

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Zulak »

No se ovikytkin varmaan kannattais tarkastaa ihan oikeasti mittaamalla (tai Alfadiagilla) ja johtojen kunto siihen liittyen. Normaalistihan pumppu lähtee käyntiin kun kuskin oven avaa.

Yleisesti ottaen Selessä äärimmäisen tärkeää on HYVÄ ja täysi akku.. kannattaa ainakin kokeilla jollain kunnon akulla ihan ekana.

Myös se vaihteiston (tarkemmin ottaen selespeed-yksikön) päällä oleva moninapaliitin on yleinen murheen aiheuttaja. Avaa sen, puhdistaa huolella ja kiristelee pinnejä tarvittaessa. Vaatii akun irrotuksen kun se liitin on akun alla..

Sit yks todella mitättömältä tuntuva juttu, mutta estää parhaimmillaan auton käynnistymisen on jarrupiiri. Siellähän on 2 erillistä mikrokytkintä jarrupolkimelle. Molempien on toimittava, jotta Selespeedi toimi täysin oikein. Toinen vieläpä kiertää jarruvalojen kautta, joten esim. palanut jarrupolttimo tai irtonainen liitin esim. takaluukussa voi aiheutta ongelmia.

Parasta ois jos saisit auton jossain Alfadiagin päähän ja vois kattoa nuo kaikki kytkimet yms. asiat suoraan sieltä. Todennäköisesti jonkun vikakoodinkin antais.

Jarrupolkimen kovuus ei liity varmaan tähän mitenkään. Sehän kovettuu heti kun vähän aikaan pumppailet auton ollessa sammuksissa (jarrutehostimen alipaine loppuu)...

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja jkk »

Mulla paloi kerran selessä sulakkeita jotka esti sitten käynnistyksen jostain syystä, eli hanskalokeron takana oli jotain sulakkeita, sit siel kuskin puolella. kato että se oven pikaliitin on kunnolla kiinni, sehän aukee ja sulkee kiertämällä. kokeile myös muita ovia, mulla jostain kumman syystä pumppu saattaa surahtaa päälle kun avaa jommankumman takaovista :D

Avatar
Flow
Viestit: 34
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 14:38
Paikkakunta: Tampere

Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Flow »

Mahtavaa, kiitos neuvoista. Näillä pääsen jälleen vähän eteenpäin. Tänään Ei ollut aikaa sen ihmeemmin tehdä mitään muuta kuin irrottaa akku ja laittaa lataukseen. Piruuttani koitin josko lähtis auto liikkeelle, mutta yllätyksekseni akku oli todella tyhjä. Pidän peukkuja että koko ongelma liittyis tyhjenneeseen akkuun. Laturi uusittu 1,5v sitten ja akku 1v sitten, mutta kun päivittäinen käyttö on luokkaa 10km niin ei liene ihme jos akku ei ehdi latautua.

Avatar
Flow
Viestit: 34
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 14:38
Paikkakunta: Tampere

Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Flow »

Pientä updeittiä. Latasin akun ja kuinka ollakkaan pumppu alkoi heti suriseen kun kytkin akun takaisin. Pari päivää auto toimi ok, mutta pumppu ei toiminut ovea avatessa. Vaikutti siltä että systeemissä oli riittävästi painetta??? Tänään sitten sama vaiva palasi. Sele valo vilkkuu eikä pumppu toimi eikä auto starttaa.

Taidan kääriä hihat ja tarkistaa noi luettelemanne kohdat.... Akku jälleen myös laturin päähän.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja jkk »

^usein kun akku tyhjenee sen verran ettei se kykenen tarjoamaan riittävää virtaa on se vaihtokunnossa, ei se latauksella välttämättä elvy, eli uutta akkua vaan!

itsellä olis tähän snadu kyssäri, voiko seleen vaihtaa akun ihan ilman murheita, siis samanlailla kun tavalliseen manuun? tarviiko mtn testerii ym tai tuleeko varautua mihinkään mielenkiintoiseen?

Avatar
Flow
Viestit: 34
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 14:38
Paikkakunta: Tampere

Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Flow »

Tohon akkuhommaan tää vahvasti viittaa. Tosin täytyy kyllä ihmetellä mikäli Boschin, normia isompi, akku on vaihtokunnossa vuoden välein...

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja jkk »

^millasta ajoa? lyhyttä pätkää, paljon käynnistyksiä, seisöntaa? mulla 99 sele ja alkup bosh autossa.

Avatar
Flow
Viestit: 34
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 14:38
Paikkakunta: Tampere

Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Flow »

Joo lyhyttä pätkää tulee ajettua. Peruspäivä: käynnistys + 1,5km ajoa, käynnistys + 1km ajoa. Sit iltapäivällä sama juttu. Lisäks pikkasen pidempääkin ajoa mutta noi joka arkipäivä. Vuodessa tulee ajoa alle 10 000km.

Avatar
Mouho
Viestit: 124
Liittynyt: 01 Joulu 2008, 19:48
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Mouho »

Oliskohan ideaa hommata akkulaturi lohkiksen kanssa? Jos ei sit tarvis joka vuosi ostella uutta akkua..

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuo on niin lyhyttä ajoa, ettei varmaan kerkee akku latautumaan. Vinkki: lähden reissuun 15min aikasemmin n. 15min pidemmän lenkin kautta, ehkä riittäisi. Ja onhan Alfalla kiva ajaa, joten miksi ei? :)

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja jkk »

^niin, tai vaikka päivällä mukava vauhtilenkki kickdownilla leikkien motarilla?

Skodisti
Viestit: 87
Liittynyt: 03 Syys 2012, 16:36
Car(s): Rouvalla oli -03 147 2.0 TS Selespeed

Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Skodisti »

Tuleeko järjestelmältä pyyntö pumpun pyöritykseen, eli jännite pumpulle? Ennen pumpun hiiltenvaihtoa toimi miten sattuu. Välillä lähti pyörimään, ku käytti akunkenkiä irti. Hiilet oli loppu mittarilukemalla 130 000 km, kaupunkipyörittelyä. Tulevaksi talveksi olen ajatellut asentaa ylläpitolaturin ton Bilteman patterin kaveriksi.

Avatar
Flow
Viestit: 34
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 14:38
Paikkakunta: Tampere

Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Flow »

No niin.... Pientä päivitystä: auto käytetty Pirkkalan autosähkössä eikä löytäneet diagnostiikalla vikaa. Heillä ei tosin ollut alfadiagia. Selen rele uusittu siitä akun etupuolen boxista - ei vaikutusta. Uus akku kans hommattu - ei vaikutusta. Pienen pieni epäilys on että auto purkaa akkua. Aina kun lataan akun ihan täyteen lähtee pummpu käyntiin ja homma toimii. Lenkkejä heitetty pariin otteeseen mutta joka kerta on tullut tuuleteltua turhan aikaisin. Kun auton sammuttaa tunniksi, ei taas tapahdu muuta kuin selen valon villkumista käynnistettäessä. En tiedä antaako tää kenellekkään mitään ideaa ongelmasta, mutta täyteen ladatulla akulla, pumppu tuntuis käyvän vähän väliä. Eli pumpun surinaa kuuluu auton käydessä tyhjäkäyntiä.

Nyt alkaa pikkuhiljaa loppuun kärsivällisyys ja oma "taito". Pakko kai tää kaunotar on johonkin kunnon pajaan ajaa. Onko ehdotuksia tampereen suunnalla? F40?

jukka22
Viestit: 318
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Jos autoon ei ole pumppua vaihdettu niin veikkaan että on tullut tiensä päähän. Kunnossa oleva pumppu käy nopeasti surahtaen, huonossa kunnossa oleva hitaasti ja vaivalloisesti. Pumppuhan on ihan flipperitekniikkaa, rautamosa hiilillä jotka kuluu eikä pienellä jännitteellä enää toimi siinäkään missä täydellä akulla. Itselläni poltti kertaalleen sulakkeet mikä viittaa aikamoisiin virtapiikkeihin, oli moottorikin sen näköinen että lämpimänä oli käynyt. Diagnoosin voi varmistaa ottamalla säiliön muovikuoren pois ja kopauttamalla pumppua oven ollessa auki, jos hiilet on huonot alkaa pumppu käydä.

Avatar
Flow
Viestit: 34
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 14:38
Paikkakunta: Tampere

Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Flow »

Ok, kiitos Jukka vinkistä. Ton voisin vielä tarkistaa. Pumppua ei ole koskaan vaihdettu. Just luin toisesta ketjusta että ebaystä löytyy uusia pumppuja kohtuu rahalla.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja jkk »

^viitisen satkua maksaa suomessa orkkis, jos löydät marellin pumpun ebaysta selkeesti halvemmalla niin kannattaa uusi hankkia sieltä. En usko että kannattaa tuollaista hommata tarvikkeena. mulla vaihdatettu pumppu edellisen omistajan toimesta n.140 tkm kohdalla, deltan kuitissa osalle hinta 750 e :oops: , eli sielt ei varmaan kannatta hankkia ainakaan

Jepa
Viestit: 39
Liittynyt: 25 Kesä 2011, 21:55
Car(s): No alfa

Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Jepa »

170£ eli n. 210€ näyttää maksavan orkkis pumppu ebay.co.uk:ssa tällä hetkellä.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja jkk »

^sit vaan sieltä!:)

Avatar
Flow
Viestit: 34
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 14:38
Paikkakunta: Tampere

Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Flow »

Koputtelu ei vaikuttanut millään tapaa pumppuun. Voi olla että se pyörähti viikonloppuna viimesen kerran. Oli niin vaivalloisen kuulonen pyörähdys kun liitin ladatun akun kiinni. Kai se uus pumppu nyt sitten pitää tilata Ebaystä. Kertokaas nyt hyvät miehet vielä, että onnistuukohan pumpun vaihto kotikonstein, vai pitäiskö hinata auto pajalle? Ahdas paikkahan se on, mutta tuskin hirvittävän vaativa työ.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja jkk »

^jossain ketjussa oli pumpunvaihto ohjeet, en vain tähän hätään löytänyt, mutta eiköhän se onnistu kotikonstein, lenkkiavaimia / räikkää ja ruuvaria kummempia työkaluja ei kai tarvitse. Pumppuhan on sielä lokarin takana, otat sen mustan suojamuovin irti, siis se joka ympäröi seleöljy korkkia ja sit näät missä ja miten pumppu on kiinni, muutamalla mutterilla. sit tietenki letkut / putket irti siitä ja johtojen liitin auki.

Avatar
Flow
Viestit: 34
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 14:38
Paikkakunta: Tampere

Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Flow »

No niin. Nostetaas tätä ketjua taas hiukan. Tää projekti on venyny jo turhan pitkäks muiden kiireiden takia. Nyt oon kumminkin hommannut pumppuun uudet hiilet ja itse pumppukin on irti autosta. Seuraava ongelma onkin pumpun avaus. Millä helevetillä se aukee? Oon netistä löytäny muutaman kuvan, mutta ne pumput on hiukan eri näkösiä... Ts. ilmeisesti ton päällä olevan alumiinisen osan tulis irrota tuosta allaolevasta messinkisestä, mutta miten? Väkivallalla?

Kiitos jos etukäteen.
ps. testasin ja pumppu tuntuu toimivan loistavasti kun oon hiukan sitä koputellut ja kytkin sen takaisin liittimeensä, mutta tietty noi hiilet meinasin vaihtaa.
Liitteet
IMG_0560.JPG
(146.12 KiB) Tiedosto ladattu 2362 kertaa
IMG_0559.JPG
(169.34 KiB) Tiedosto ladattu 2362 kertaa
IMG_0561.JPG
(161.42 KiB) Tiedosto ladattu 2362 kertaa

PuuCee
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Loka 2012, 21:22

Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja PuuCee »

Moro,
eka postaus palstalle, introt sikseen, ajattelin jakaa omat kokemukseni saman ongelman kanssa juuri painineena.
Mulla siis kanssa 2001 156 2.0 selespeed.

Ongelma alkoi ilmojen kylmetessä siten että pumppu ei ensin satunnaisesti käynyt joka kerta ovea avatessa ja tiheni siten että välillä jätti auto valoihin ja pumppu kävi satunnaisesti kun jaksoi.
Ongelman ydin oli lopulta vastoin kaikkia odotuksia itse selen rele. Aiempaa kokemusta autojen rassauksesta ei käytännössä ole, eli ihan peruskaluilla ja uteliaalla asenteella + internetin ihmemaan ohjeilla nää on tehty.

Jotenkin näin se ratkaisuketju meni:
- uusi akku (tämä olisi tullut tehtyä talvea varten anyway)
- kaikkien asiaan liittyvien liittimien putsaus / herkistely
- releen avaaminen / herkistely .Tässä tein virheen, kun rassasin foorumeilta luetun infon perusteella väärää relettä ja totesin sen toimivaksi. Luulin että selen rele on se toinen niistä 50A mustista releistä, mutta minun autossani se olikin 30A punainen siinä akun edessä olevan setin alarivissä keskellä.
- monivikaliittimen putsaus
- selen hydrauliöljyjen vaihto (ilmaruuviin asti imemällä / pumppaamalla)
- selen pumpun hiilten vaihto. Irroitus oli pain in the ass ja vei arpomisineen jonkun tunnin, mutta tulee kyllä "yläkautta" ulos. Mun pumppu oli erinäkönen kuin sulla. Eli niitä kahta puolikasta piti toisissaan sellaiset "väkäset" jotka sai väkivallalla ja erinäköisillä vimpaimilla taivuteltua auki ja sitten väkisin vetämällä puolet irti toisistaan. Eli en osaa valitettavasti tuon sinun pumpun kohdalla auttaa tarkemmin. Huom: puolikkaita pitää kiinni toisissaan aika vahva magneettikenttä, eli ihan rohkeesti vaan voimaa siihen irrotukseen. Hiilet löyty motonetistä tilaamalla mittojen mukaan ja snadisti muotoilemalla hiekkapaperilla ja rautasahan terällä että liikkuvat kolossaan ilman kitkaa. Sitten pumppu akkukaapeleilla suoraan akkuun kiinni about 10 kertaa putkeen kokeilemalla että varmasti toimi joka kerta. Sitten koko roskan kasaus -> yhteensä joku 3-4h operaatiossa meni.
- ongelma ei poistunut, joten funtsin että pakko liittyä releisiin / pumpuille tulevaan sähköön -> löysin sormenpäillä tunnustelemalla oikean releen. Naksui niin kuin pitää mutta ei ilmeisesti sisällä oleva kieli ei ottanut kosketusta tästä huolimatta. Väkivalloin punainen muovikuori pois tieltä (ei lähtenyt ehjäjä millään) ja hiomapaperi + sähköspray yhdistelmällä joka mahdollinen pinta herkistellen. Rele kiinni takaisin ja nyt toimii vissiin kolmatta viikkoa jo ilman ongelmia eikä pumpun vikavaloa ole näkynyt kertaakaan.

Toivottavasti näistä on apuja.

PS.
varmuuden vuoksi on tullut pidettyä vaihdetta vapaalla autoa pysäköidessä vieläkin. Kun pumppu ei toiminut kunnolla, niin tuli pidettyä vapaalla että sai mopon käyntiin vaikkei pumppu käynytkään ja yleensä koneen lämmettyä hetken on käynnistynyt itsestään ja päässyt liikkeelle. Onko kellään tietoa onko vapaalla pysäköimisestä jotain erityistä haittaa?

Avatar
Flow
Viestit: 34
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 14:38
Paikkakunta: Tampere

Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Flow »

Kiitos PuuCee pitkästä viestistä, uskon että tästä oli todellakin apua. Omat korjaukset on noudattanu pitkälti samaa kaavaa. Eka akku, liittimien putsaus, uuden releen tilaus (saataa olla väärä hommasin nimenomaan sen 50A mustan releen), hydrauliöljyn vaihto, pumpun irrotus ja seuraavaks jotenkin sen pumpun avaus ja hiilten vaihto. Ne kuvat mitä mä oon pumpuista nähnyt oli myös sellasia missä "väkäset" piti osia yhdessä. Nyt hiilet odottaa vaan että saan pumpun auki...

Pitää varmaan käydä tässä välissä noi releet uudelleen läpi. Josko mullakin selen rele olis joku niistä punasista pienemmistä?

Avatar
JPeltola
Viestit: 1129
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Minun vuoden 2000 (CF2) selessä pumpun rele oli nimenomaan se 50A musta. Pumppu alkoi taas toimimaan kun vaihdoin sen ristiin flektin samanlaisen releen kanssa. Myöhemmin vaihdoin tilalle Motonetin hyllystä löytyneen pinneiltään yhteensopivan 70A releen. Hyvin on pelannut siitä (viime juhannus) saakka.

jukka22
Viestit: 318
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

On näemmä mun hiilet löytäneet perille, hyvä:)
Mulla oli samanlainen pumppu, pääty irtoaa helposti kun laitat sen ruuvipenkkiin kiinni niin, etttä roikkuu päädyn varassa ja talttapäisellä meisselillä tms naputtelet noita päätykannen läpi tulevia kiinnityskynsiä vuorotellen. Älä siis purista kiinni vaan anna roikkua siinä penkissä, niin sillloin staattorin ja magneettien paino auttaa irrotuksessa eikä mitään mene rikki. Toivottavasti saat selvää mitä tarkoitan!

Avatar
Flow
Viestit: 34
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 14:38
Paikkakunta: Tampere

Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Flow »

Hienoo, kiitos Jukka. Hyvä vinkki, sain kyllä selvää.

Avatar
Flow
Viestit: 34
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 14:38
Paikkakunta: Tampere

Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Flow »

Kiitokset asiantuntijoille. Tänään sain hiilet vaihdettua ja kissa kehrää jälleen! Ihan mahtavaa. Pakko oli käydä testaamassa vaikka oli kesäpallot alla.

Eilen illalla sain pumpun nakuteltua auki ja ammuttua toisen hiiltä pitävän jousen + sen kannen toiselle puolelle tallia... Aika pitkäänhän siinä meni että löysin osat. Pääasia että löytyivät.

Ite moottorin kupu oli aivan täynnä hiilipölyä ja toinen hiilistä oli melkonen nysä. Nyt siis homma taas kunnossa, kiitos alfafoorumin avuliaiden hemmojen.

jukka22
Viestit: 318
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Re: 2001 156 2.0 selespeed käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Hyvä että tuli kuntoon!

Vastaa Viestiin