156 2.5 v6 öljyt

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Spider
Viestit: 12
Liittynyt: 11 Elo 2004, 06:22
Paikkakunta: Kempele

156 2.5 v6 öljyt

Viesti Kirjoittaja Spider »

Joo elikkäs mikä ois hyvä öljy merkki/tyyppi tohon Veekutoseen?

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Tästä on useampikin threadi olemassa mutta itselläni on GTA:ssa kesän ajan liukastimena ollut Castrol TVS 10w-60 ja esim. öljyn kulutus on huomattavasti pienempi kuin entisillä 5w-40 helixeillä joita DA koneeseen pisti.

Nyt talveksi pitänee kuitenkin miettiä jotain kylmänä notkeampaa jotta uskaltaa käynnistää pakkasellakin. Suosituksia?
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Spider
Viestit: 12
Liittynyt: 11 Elo 2004, 06:22
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Spider »

Itekki oon miettiny 10w-60 mutta merkki vaan on vähän hakusessa.
Talveksi ehkä 5w-50 ois sopiva.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

mobil 5w 50/40 , helixiä en laittaisi mihinkään koneeseen :mrgreen:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
niki
Viestit: 1633
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

V6 kirjoitti:helixiä en laittaisi mihinkään koneeseen :mrgreen:
Mikäs vika siinä on? Oli kyllä jossain testissä toisena sijoittuen huomattavasti Mobilia paremmin... Eiköhän ne laatumurheet Shellin öljyissä ole vähän eri vuosikymmeneltä :wink:

EDIT: Omassa koneessa 0W-40 Castrol RS ja mahtavasti pelittää (edelleen)
Ammattina autokauppa

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

niki kirjoitti:Oli kyllä jossain testissä toisena sijoittuen huomattavasti Mobilia paremmin..
Lehtien testit... Kuva

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Hah :P

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Juu, lukekaa TM testejä ja ostakaa tesivoittajaa! Saatta parasta mitä matti meikäläinenkin saa rahallaan.

Valvoline 10W40 vaihtui Mobil 5W50 ja öljyn kulutus väheni puolella.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Shell Helix ultra 10W40 koneessa. 0,5l olen lisännyt 5000km jälkeen kun oli hiukan alle puolivälin. Kävin kyselemässä paikallisesta liikkeestä castrolin 10W60. Myyvät litroittain ja hinnaksi suodatimineen töineen kertoi about 100 eskoa. Onko paha? Litrahinta taisi olla 13€

Niin ensi kevääksi suunnittelin kun silloin tulee ajankohtaiseksi.Minkälaisilla pakkasilla tuollainen on vielä turvallinen?
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Motonet myy tota Castrol litkua 49€/4l , joten töineen vaihto satkun paikkeilla ei liene paha.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
niki
Viestit: 1633
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Wile E. Coyote kirjoitti: Kävin kyselemässä paikallisesta liikkeestä castrolin 10W60. Myyvät litroittain ja hinnaksi suodatimineen töineen kertoi about 100 eskoa. Onko paha? Litrahinta taisi olla 13€
No jos siitä lähdetään, että mulla kun öljyt vaihdettiin (litrahinta sama 13 eur) niin laskun loppusumma oli suodattimineen 75 euroa... Sinäänsä tuon öljyn litrahinta korjaamolla ei kuulosta kovin pahalta...

EDIT: Mitäs kutvosen öljyntilavuus taas tarkalleen olikaan?
Viimeksi muokannut niki, 29 Elo 2004, 08:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ammattina autokauppa

Avatar
niki
Viestit: 1633
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Rolle kirjoitti: Lehtien testit... Kuva
Ehkä näin, mutta joskus vaan en jaksa käsittää, miksi tuotteet arvostellaan sen perusteella, että joskus aikoinaan Shellin öljyissä oli vakavia laatuongelmia :roll:
Ammattina autokauppa

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Shellin Helixeissä nyt on yhtenä rajoittavana tekijänä tuo kuumaviskositeetti jos ajatellaan jotain muuta kuin ihan normaali perhekaaraa, esim. deltan apinat koittavat änkeä sitä GTA:han jossa luullakseni on vähintään 50 kuumaviskositeetin suosituksena.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

niki kirjoitti:miksi tuotteet arvostellaan sen perusteella, että joskus aikoinaan Shellin öljyissä oli vakavia laatuongelmia
Miten olisi tuotteiden arvosteleminen ihan omien kokemuksien perusteella? Ja vielä ennenkuin lukee testistä mitä mieltä kuuluu olla?

Mobilit toiminut moitteetta kaikissa autoissani, sen perusteella uskaltaisin kokeilla sitä missä vaan.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

En kyllä muista että Shell öljyissä olisi ollut laatuongelmia. Polttonesteessä kylläkin. Muutama vuosi sitten Shell bensa sai ala-arvoisen tuloksen, oli satoja kertoja enemmän karstaa aiheuttavaa ainesa. Jatkuva käyttö olisi aiheuttanut jopa mootoririkon. Näin siis TM testissä...
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Giri
Viestit: 515
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Viesti Kirjoittaja Giri »

Wile E. Coyote kirjoitti:.Minkälaisilla pakkasilla tuollainen on vielä turvallinen?
Turvallisempaa se on -30 asteen pakkasella kuin moni 5W-40:nen

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mikäs niissä testeissä mättää? Meinaatteko, että oma perstuntuma on tarkempi kuin VTT? :mrgreen:
- Epäkelpokeräilijä -

Cotson
Viestit: 114
Liittynyt: 04 Syys 2003, 23:09
Car(s): 159 1.75 TBi,
ex. 156 2.5 V6,
ex. 156 2.0 TS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Cotson »

Rolle kirjoitti:Miten olisi tuotteiden arvosteleminen ihan omien kokemuksien perusteella? Ja vielä ennenkuin lukee testistä mitä mieltä kuuluu olla?
Vähän ihmetyttää tällaiset kommentit. Ainakin TM:n testaajilla on varmasti enemmän tietoa ja paremmat testimenetelmät kun 99.9%:lla tämän palstan kirjoittajista.

Tuollaisen "älä kuuntele ammattilaisia, ne vaan puhuu paskaa"- asenteen voisi jotenkuten ymmärtää TV:tä tai muuta silmämääräisesti arvioitavaa tuotetta ostaessa mutta miten normaali autoilija muka voi kunnolla vertailla öljyjä? Itse ainakin paljon mielummin luen testin TM:stä ja valitsen itselleni hyvin pärjänneen öljyn kun uskon jollain nettifoorumilla kaveria joka toitottaa omaa valintaansa maailman suvereenisti parhaaksi koska ikinä ei ole ollut ongelmia ja sai kaverin kautta halvalla (en tarkoita ketään täällä). Tilanteet joissa jonkun tietyn öljyn kanssa ON ollut ongelmia ja merkin vaihto auttoi ovat tietty hyödyllisiä. Ja tietty on kiva tietää mitä muut autoonsa laittavat :)

--edit
Meinasi jo unohtua kirjoittaa itse aiheesta :roll: Eli itsellä on tällä hetkellä Nesteen 5W40:stä ja ei ole joutunut lisäämään ollenkaan 5tkm:lla. Vanhassa 2-litraisessa oli Helixiä ja senkään kanssa ei mitään ongelmia. Kun tässä kohta öljynvaihto tulee eteen niin taidan vaihta pois Nesteestä, en vielä tiedä mihin.
Viimeksi muokannut Cotson, 29 Elo 2004, 17:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Eikös niitä testejä tehdä kaikenmaailman oskiloskoopin kanssa. Käyrää käyrän perään... Ja testeissä (esim rengas) yleensä painotetaan "epäolennaisia" asioita. Sellaisia joista ei ole haittaa tavallisille sukankuluttajille, tuotteet ovat niitä kaikille sopivia.
En tosin väitä itse olevani mikään extreme kuluttaja...

Eli, perstuntuma, mutu yms rulaa! :mrgreen:
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Cotson kirjoitti:Tuollaisen "älä kuuntele ammattilaisia, ne vaan puhuu paskaa"- asenteen voisi jotenkuten ymmärtää TV:tä tai muuta silmämääräisesti arvioitavaa tuotetta ostaessa mutta miten normaali autoilija muka voi kunnolla vertailla öljyjä?
My point exactly.
- Epäkelpokeräilijä -

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

no onko shelliltä joskus tullut jotain hyvää sekä öljyissä että bensassa on/oli mätää, kaiken lisäksi bensan hinta on poskettoman kallis, Ei ole ikinä tarvinnut ko. puljun tuotteita käyttää.
:crazyeyes: tai on tuossa nykyisessä autossa kerran ollut helixit kun eräässä italialaisia urheiluautoja huoltavassa yrityksessä niitä joudutaan
"väkisin" käyttämään.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Cotson kirjoitti:..mutta miten normaali autoilija muka voi kunnolla vertailla öljyjä?
Eli sama se on mitä sinne laittaa, ei niissä eroa huomaa. :)
Juu, kuunnellaan vaan näitä käveleviä Tekniikan Maailmoja, ja tehdään valintamme niiden peruusteella.

Avatar
niki
Viestit: 1633
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

En tietenkään tarkoittanut, että johonkin GTA:han pitäisi tunkea jotain 5w-40 litkuja, siihen itsekin laittaisin jotain kuumaviskositeetiltaan ihan muuta. 2.5 litrainen on kuitenkin paljon tavanomaisempi moottori...

Itse olen myös sitä mieltä, että VVT:llä teetetyt testit ovat paljon parempi mittari kuin perstuntuma, niistä näkee hyvin, kuinka kovalle rasitukselle moottori joutuu ääriolosuhteissa tietyllä oljyllä käytettäessä niin uutena kuin vanhanakin. Muistaakseni juuri Helixin kuumuuskestävyys oli hyvää tasoa... Täällä kun kysytään, mikä on hyvä talvikäytössä ja mikä kestää kuumuutta niin silloin esim. TM:n VVT:llä teetetyt testit ovat mielestäni ehkä parhain lähde- koska niissä näkee selvistä käyristä, miten öljyn ominaisuudet (ja erityisesti lisäaineet) toimivat. Esim. Nesteen tavara on ihan ok uutena, mutta huonot lisäaineet aiheuttaa sen, että vanhemmiten Nesteen öljy on aika ala-arvoista.

Shellin öljyongelmat liittyivät tietääkseni juuri hinnoitteluun. Joskus tuotteet oli hyviä, mutta hinta täysin kilpailukyvytön joten jotain oli pakko tehdä. Shell lähti alelinjalle- jolloin öljyjen hinnat saatiin kyllä kilpailijoiden tasolle, mutta tavaran laatu muuttui niin radikaalisti, etten olisi pistänyt sitä edes vanhaan ladaan. Ongelmiin tietysti puututtiin eikä minun tietääkseni enää pitkään aikaan ole ollut ongelmia tuotteiden laadun kanssa. Polttoaineeni ostan kyllä edelleenkin ihan jostain muualta kuin Shelliltä- en laadun vaan hinnan vuoksi.

Rengastestit on juuri esim. Puuhan tapauksessa käyttökelvottomia. Suomessa näissä testeissä vesiliirto-ominaisuudet yms. ovat tärkeimmässä asemassa... Kuivan rata-ajon ominaisuuksille ei paljon painoarvoa anneta mutta arvostelupainotuksiahan voi muutella haluamikseen (%) ja näin sitten ala-astematikalla laskea pistemääristä, mikä omin kriteerein on paras- jos tälle linjalle halutaan lähteä. Rengaspuolella on tosin myös niin autosta kiinni, mikä sopii mihinkin (ainakin osittain, 2 viimeisessä TM:ssä testiautona on ollut muuten Alfa) joten siinä perstuntuma on huomattavasti parempi peruste kuin öljyjen kanssa. Ostan renkaani edelleen omien ja tuttujen kokemusten mukaan, mutta öljyissä katson kyllä ammattilaisen mielipidettä, joka on kriittisesti testannut öljyn oikeat ominaisuudet, eikä pelkästään musta tuntuu-ominaisuuksia :wink:

Perstuntumalla em. TM testin häntäpään Nesteen öljy on selvästi huonompaa tavaraa kuin kärkipäässä ollut Castrol... Tottakai perstuntumalla eroja huomaa mm. pöllähtelyistä, moottorin käynnistä ja kulusta kovalla pakkasella yms... mutta nämä kokemukset ovat tähän asti olleet täysin samat mitä ammattilaisillakin joten...
Ammattina autokauppa

Avatar
niki
Viestit: 1633
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

puuha kirjoitti: Muutama vuosi sitten Shell bensa sai ala-arvoisen tuloksen, oli satoja kertoja enemmän karstaa aiheuttavaa ainesa. Jatkuva käyttö olisi aiheuttanut jopa mootoririkon. Näin siis TM testissä...
Viimeisimmässä testissä kaikki osaanottaneet saivat täydet 5 tähteä, JET:n bensiini taisi olla huonoin, mutta silti niin laadukasta, ettei käytännön eroa muihin ollut. Ehkä ko. alalla kauttaaltaankin laatuerot ovat tasoittuneet... Polttoainehan sitäpaitsi taitaa suurimmalle osalle Suomen asemista tulla nykyään täysin samasta paikasta, eli fortumilta.
Ammattina autokauppa

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

niki kirjoitti:En tietenkään tarkoittanut, että johonkin GTA:han pitäisi tunkea jotain 5w-40 litkuja, siihen itsekin laittaisin jotain kuumaviskositeetiltaan ihan muuta. 2.5 litrainen on kuitenkin paljon tavanomaisempi moottori...
Eipä noiden rakenteessa taida suuren suurta eroa olla, iskunpituuden ja porauksen lisäksi siis.

2.5; 190 hv/2,5 l = 76 hv/l, 218 Nm/2,5 l = 87,2 Nm/l
GTA; 250 hv/3,2 l = 78 hv/l, 300 Nm/3,2 l = 93,75 Nm/l

Litrateho ja -vääntökin ovat lähes samat. Tietysti jos tavanomaisuudella tarkoitetaan voimavaroja tai yleisyyttä, on asia toinen, mutta öljyvaatimuksilla ei luulisi olevan kovin kummoista eroa.
niki kirjoitti:Perstuntumalla em. TM testin häntäpään Nesteen öljy on selvästi huonompaa tavaraa kuin kärkipäässä ollut Castrol... Tottakai perstuntumalla eroja huomaa mm. pöllähtelyistä, moottorin käynnistä ja kulusta kovalla pakkasella yms... mutta nämä kokemukset ovat tähän asti olleet täysin samat mitä ammattilaisillakin joten...
Lienen sitten tavallista tyhmempi tallaaja :roll: mutta minä en kyllä osaa tehdä niin tarkkoja havaintoja öljyn lämpötilasta, akun varaustilanteesta, öljyn iästä ja taivaankappaleiden asennoista verrattuna startin pyörimisnopeuteen, että osaisin siitä tulkita mikä 5W50-öljy on hyvää ja mikä ei. Ja jos pata alkaa pöllyttelemään, vikaa kannattaa ensimmäiseksi etsiä ihan muualta kuin öljystä...

Muusta suht samaa mieltä.
- Epäkelpokeräilijä -

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: 2.5; 190 hv/2,5 l = 76 hv/l, 218 Nm/2,5 l = 87,2 Nm/l
GTA; 250 hv/3,2 l = 78 hv/l, 300 Nm/3,2 l = 93,75 Nm/l
viilataan pilkkua vähän :mrgreen:

192 218/2,492 77.04 87.48
250 300/3.179 78.64 94.37

juu ei tosiaan taida olla eroja öljynvaatimuksissa, lisäksi suomessa on sen verran viileät kesät että kuumakesto riittää hyvin :wink:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
wetear
Viestit: 168
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 03:42
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja wetear »

Onks nää Alfat niinku jotain kilpa-autoja kaikki tyyni vai? :twisted:

Duunimatkaa kun rötköttelee, eikä yritä olla ensimmäisenä joka valoissa, on aivan sama paneeko pannuun helixiä vai nestettä (kusta :mrgreen: ei sovi vaikka skodan tai ladan pannussa käy sekin), tärkeintä on että siellä on jotain märkää koko huiman 10000 km:n vaihtovälin.

GTV lienee ainoa Alfa-urheiluauto 8) , muut lievästi viritettyjä, hyvillä ajo-ominaisuuksilla varustettuja tehdasviritettyjä henkilöautoja - niiden virittämättömien öljynvaihtoväli nykyään on muuten 25000 km tai enemmän, eikä laadulla pahemmin väliä (kunhan ei ole Biltema-oil).

Onnistuneen remontin jälkeen kuulemma pitää :drinking: , joten anteeksi julmat arviot.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

V6 kirjoitti:viilataan pilkkua vähän
Jätkä on insinööri :roll: :mrgreen:
wetear kirjoitti:GTV lienee ainoa Alfa-urheiluauto
Juu, varsinkin tuo 1.8 TS on oikea supersportti :wink: Tai no, onhan se kaikin puolin mahdollisimman epäkäytännöllinen ja järjetön, eli sikäli täyttää aidon urheiluauton kriteerit.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
wetear
Viestit: 168
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 03:42
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja wetear »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
Jätkä on insinööri :roll: :mrgreen:
wetear kirjoitti:GTV lienee ainoa Alfa-urheiluauto
**tut olen, hyvä kun joskus nähnyt niitä elokuvissa! :mrgreen:

(edited qoyote :-D )

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Nyt tuli niin hyvä qoyote etten osaa edes korjata :lol:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Cotson kirjoitti:Vähän ihmetyttää tällaiset kommentit. Ainakin TM:n testaajilla on varmasti enemmän tietoa ja paremmat testimenetelmät kun 99.9%:lla tämän palstan kirjoittajista.
Ihmettele ihan vapaasti. Mutta jos x öljyä kuluu alfani koneessa 1l/1000km kun taas toinen merkki on alle puolet siitä ja paineet mittarin mukaan aina hyvät niin en ymmärrä miksi pitäisi sitten laittaa sitä x-öljyä, sen takia että siinä oli marginaalisesti paremmat arvot joista en ymmärrä hevonvittuakaan?
Cotson kirjoitti:Tuollaisen "älä kuuntele ammattilaisia, ne vaan puhuu paskaa"- asenteen
Kivat johtopäätökset vedät yhdestä lauseesta, taidan antaa itsestäni tosin idiootin kuvan :crazyeyes:

Kyseessä nyt ei ollut siitä että en uskoisi esim. TM:ää jota olen kehunut joka kerta kun asiasta on ollut puhetta. Tässä kysyttiin muistaakseni että mitkä öljyt 2.5 veekutoseen, jos kaveria olisi kiinnostanut vain mikä on paras öljymerkki niin olisi asian voinut esittää niin.

Pitääkin muistaa seuraavaksi kun kysytään kokemuksia Alfasta niin ottaa TM:ä käteen ja quotee sieltä, tosin sen voi jokainen itsekin tehdä.
Cotson kirjoitti:Itse ainakin paljon mielummin luen testin TM:stä ja valitsen itselleni hyvin pärjänneen öljyn kun uskon jollain nettifoorumilla kaveria joka toitottaa omaa valintaansa maailman suvereenisti parhaaksi koska ikinä ei ole ollut ongelmia ja sai kaverin kautta halvalla
Jos ei kiinnosta mitä mieltä muut ovat niin voin sanoa että nettifoorumi saattaa sitten olla väärä paikka sinulle :roll:

Avatar
niki
Viestit: 1633
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: Lienen sitten tavallista tyhmempi tallaaja :roll: mutta minä en kyllä osaa tehdä niin tarkkoja havaintoja öljyn lämpötilasta, akun varaustilanteesta, öljyn iästä ja taivaankappaleiden asennoista verrattuna startin pyörimisnopeuteen, että osaisin siitä tulkita mikä 5W50-öljy on hyvää ja mikä ei. Ja jos pata alkaa pöllyttelemään, vikaa kannattaa ensimmäiseksi etsiä ihan muualta kuin öljystä...

Muusta suht samaa mieltä.
Eipä ole omassa koskaan kone pölläytellyt.. ko seikka oli kuultu juttu- joten taaskaan ei ollut muiden sanomisiin uskominen :wink: Hyvä että korjasit tuon seikan tuosta GTA:sta... Luulin, että sen kone olisi suhteessakin paljon 2.5:sta viritetympi, koska GTA:sta on näin kirjoitettu, mutta erot on näköjään mitättömiä GTA:n hyväksi...
Ammattina autokauppa

hrnt
Viestit: 85
Liittynyt: 13 Elo 2003, 07:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hrnt »

puuha kirjoitti:En kyllä muista että Shell öljyissä olisi ollut laatuongelmia. Polttonesteessä kylläkin. Muutama vuosi sitten Shell bensa sai ala-arvoisen tuloksen, oli satoja kertoja enemmän karstaa aiheuttavaa ainesa. Jatkuva käyttö olisi aiheuttanut jopa mootoririkon. Näin siis TM testissä...
Viimeksi testeissä Shellin bensa oli parhaiden joukossa, ja sitä edellisissä testeissä (juuri muutama vuosi sitten) oli myös. Muutama vuosi testeissä sitä karstaa oli ST1:sen, ei Shellin, bensassa moninkertainen määrä.
164 TS -91, VW Kleinbus -69 (lauluautoprojekti parin kaverin kanssa)

hrnt
Viestit: 85
Liittynyt: 13 Elo 2003, 07:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hrnt »

GAMMA500 kirjoitti:Shellin Helixeissä nyt on yhtenä rajoittavana tekijänä tuo kuumaviskositeetti jos ajatellaan jotain muuta kuin ihan normaali perhekaaraa, esim. deltan apinat koittavat änkeä sitä GTA:han jossa luullakseni on vähintään 50 kuumaviskositeetin suosituksena.
Shellin katalogissa mikä kertoo mitä öljyä mihinkin autoon laitetaan sanotaan että 156:seen (ainakin JTS:ään) pitäisi laittaa Shell Helix Ultra Racing 10W-60 öljyä, eikä suinkaan Shell Helix Ultra 5W-40:stä.
164 TS -91, VW Kleinbus -69 (lauluautoprojekti parin kaverin kanssa)

Avatar
wetear
Viestit: 168
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 03:42
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja wetear »

Hmmm... GTV/GTA :oops:

hrnt
Viestit: 85
Liittynyt: 13 Elo 2003, 07:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hrnt »

Wile E. Coyote kirjoitti:Shell Helix ultra 10W40 koneessa.
Ööh, oletko ihan varma että on helix ultra eikä helix plus?

Helix plus on puolsynteettistä (purkissa lukee hämäävästi että "synthetic technology"), kun taas ultra on täyssynteettistä.

Ultraa saa tietääkseni vaan viskositeeteillä 0W-30 (longlife öljyt), 0W-40, 5W-40 ja 10W-60.
164 TS -91, VW Kleinbus -69 (lauluautoprojekti parin kaverin kanssa)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Rolle kirjoitti:Mutta jos x öljyä kuluu alfani koneessa 1l/1000km kun taas toinen merkki on alle puolet siitä ja paineet mittarin mukaan aina hyvät niin en ymmärrä miksi pitäisi sitten laittaa sitä x-öljyä, sen takia että siinä oli marginaalisesti paremmat arvot joista en ymmärrä hevonvittuakaan?
Onhan se tietysti jo aika paljon jos mittari näyttää toisilla öljyillä parempia paineita kuin toisilla. Mutta öljyllä on muitakin, vaikeammin arvioitavia ominaisuuksia, esmes kuinka nopeasti se öljynpaine saavutetaan kylmällä moottorilla, koneelle aiheutuva vastus ja lisäaineistuksen kesto rasvan ikääntyessä. En tiedä noista sen tarkemmin enkä ala heittelemään sen kummempia kommentteja, kunhan muistutin että niilläkin on väliä.

Kyllä minäkin varmaan laittaisin koneeseen saman viskositeettiluokan öljyistä sitä, joka näyttäisi antavan paremmat paineet. Niistä on vaan paha mennä sanomaan mitään kun Luigi on uudemmissa malleissa mennyt vaihtamaan öljynpainemittarit viisarikelloihin :evil:
niki kirjoitti:Eipä ole omassa koskaan kone pölläytellyt.. ko seikka oli kuultu juttu- joten taaskaan ei ollut muiden sanomisiin uskominen
No joo, voihan siinä tietty olla perääkin; joku kura jää helpommin sylinterin seinämille ja joku toinen (paksumpi) kaapiutuu öljyrenkaiden mukaan eikä jää palotilaan poltettavaksi. Mutta se, kuinka tarkasti sitä pöllyttämistä voi analysoida :lol: on sitten eri juttu. Ehjän, hyväkuntoisen bensavaparin ei pitäisi niin paljoa pöllyttää että sen perusteella voisi arvella jotain öljyn ominaisuuksista. Turbot ovat kai eri juttu, niistä mää en tiä mitään.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

GTA:n huoltokirja hyväksyy vain yhden öljyn: Selenia Racing 10w-60. Ja sitähän voi miettiä että jos moottorivaurio tulee ja on ajanut joillain litkuilla niin kenen on vastuu...

Mitä viskositeetteja 2.5 litraisen ohjekirjassa suositellaan?

Pitänee pistää 5w-50 öljyt talveksi - kuitenkin... järkeäkin saa käyttää kun ei tuota moottorinlämmitintä viitsi käyttää kuin kovimmilla pakkasilla moottorin virhediagnostiikan herkkyyden vuoksi :(

Vielä noista litratehoista ja öljystä: Vaikka litratehot ovat jotakuinkin samat kehittää GTA:n moottori enemmän lämpöä (kuluttaa enemmän polttoainetta) ja siksi öljy saattaa joutua kovemmalle lämporasitukselle.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

hrnt kirjoitti:
Wile E. Coyote kirjoitti:Shell Helix ultra 10W40 koneessa.
Ööh, oletko ihan varma että on helix ultra eikä helix plus?

Helix plus on puolsynteettistä (purkissa lukee hämäävästi että "synthetic technology"), kun taas ultra on täyssynteettistä.

Ultraa saa tietääkseni vaan viskositeeteillä 0W-30 (longlife öljyt), 0W-40, 5W-40 ja 10W-60.
Sori. 5W40 piti kirjoittaa. ja se kutvosen öljyntilavuus jota joku kyseli on 6,4l :silly: Paljos GTA pitää sisuksissaan? 7l?
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

BSTR kirjoitti:Vielä noista litratehoista ja öljystä: Vaikka litratehot ovat jotakuinkin samat kehittää GTA:n moottori enemmän lämpöä (kuluttaa enemmän polttoainetta) ja siksi öljy saattaa joutua kovemmalle lämporasitukselle.
Jaa, tuotapas en tullutkaan ajatelleeksi. Pienemmällä kuormituksellahan se pyörii, mutta hyötysuhdekin on pienellä kuormalla huonompi ja jos ja kun löpöä menee enemmän kuin 2.5:ssa, syntyy tietysti enemmän lämpöäkin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

BSTR kirjoitti:GTA:n huoltokirja hyväksyy vain yhden öljyn: Selenia Racing 10w-60. Ja sitähän voi miettiä että jos moottorivaurio tulee ja on ajanut joillain litkuilla niin kenen on vastuu...

Mitä viskositeetteja 2.5 litraisen ohjekirjassa suositellaan?

Pitänee pistää 5w-50 öljyt talveksi - kuitenkin... järkeäkin saa käyttää kun ei tuota moottorinlämmitintä viitsi käyttää kuin kovimmilla pakkasilla moottorin virhediagnostiikan herkkyyden vuoksi :(

Vielä noista litratehoista ja öljystä: Vaikka litratehot ovat jotakuinkin samat kehittää GTA:n moottori enemmän lämpöä (kuluttaa enemmän polttoainetta) ja siksi öljy saattaa joutua kovemmalle lämporasitukselle.
10w40

ja "erikoisen urheilulliseen ajoon (?) 10w60 selenia racing
Ayrton Senna da Silva forever

pee
Viestit: 447
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Mulla on ollut Liqui Moly GT1 10w-60 75TS:ssa noin 2 tkm:n matkan. Vaikuttaa ihan asialliselta öljyltä. Kulutusta ei ole tänä aikana ilmennyt ja öljynpaine lämpimänä vaikuttaa todella hyvältä. Samaa ei voi sanoa Teboil Gold 5w-40:sta(muistaakseni), jota moottori varmaan luuli 2-tahtiöljyksi :-) Ainakin kulutuksen perusteella...

Edit: Unohtui vielä mainita, että tuo Liqui Moly maksoi 32€/5l, joten on siis noin puolenhintaista verrattuna Castrolin 10w-60 -öljyyn.
Viimeksi muokannut pee, 30 Elo 2004, 18:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

BSTR kirjoitti: öljyn kulutus on huomattavasti pienempi kuin entisillä 5w-40 helixeillä joita DA koneeseen pisti.
hrnt: pohjasin mielipiteeni tähän tietoon

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: Turbot ovat kai eri juttu, niistä mää en tiä mitään.
Turbot pölläyttää mustaa voimasavua :wink: Ei tosin mulla...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

...ja kallista sinistä savua kun akselin laakerointi alkaa olla sökö. Niin ne isot pojat kertoi.
- Epäkelpokeräilijä -

mickey69
Viestit: 33
Liittynyt: 03 Syys 2004, 23:28
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mickey69 »

Hmm... Tämäpäs olikin mielenkiintoinen aihe.. Öljyn valinta riippuu toki auton käytöstä, mutta noin normaaliajossa esim Mobil Rally Formula 5w/50 on ihan hyvä vaihtoehto.. Itse käytän Valvoline Racing 10w/60 öljyä, koska käyn myös radalla "kiusaamassa" Alfaani.. (toinen hyvä vaihtoehto Castrol TWS 10w/60) Itse tulee harrastettua autourheilua ja niissä hommissa Rally Formulan ominaisuudet ei enää riitä.. (ei mm. kestä suuria lämpötiloja, eli öljykalvo laakereissa menee liian ohueksi) Mutta minunlaiset auton rääkkääjät ja tietty kilpailukäyttö on luku erikseen.. Ja tänäpäivänä ei enää huonoja öljyjä edes myydä, joten eiköhän sopiva öljy löydy jokaiseen autoon.... :wink:

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Mobil

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Mobil 1 5W/50 on aina hyvä valinta.

LeBLoB
Viestit: 43
Liittynyt: 28 Elo 2004, 04:01

Viesti Kirjoittaja LeBLoB »

apuva! :crazyeyes: uusi alfan omista tarvii taas apua

Eli pitäs viikonloppuna vaihtaa öljyt 2,5l alfan ja nyt olen tästä pitkästä viestiketjusta päätellyt, että castrol tws 10w60 on saanut eniten ääniä.

Muuten onko kellään kokemusta että kannataako itse vaihtaa ( eli onko hankalaa ) verrattuna 49€ vaihto tarjouksiin.

Ilmeisesti pääkaupunki seudulla edullisimmin öljyt ja suodattimet myy motonet?

Avatar
Sixgear
Viestit: 338
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 00:07

Viesti Kirjoittaja Sixgear »

euro stainless tikkurilassa on halpa paikka. suodatin+6.5l 5w/50 mobilia+työt yhteensä 90euroa.
Tallissa Alfan mentävä aukko

Vastaa Viestiin