159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
Valvoja: Moderators
159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
Moikka,
Olen uusi foorumilla, joten pahoittelut jos tämä tuli väärään paikkaan tai on jo samanmoinen topicci olemassa. Mutta kun tässä kiirettä pukkaa, niin ei kerkiä vielä perehtyä foorumiin. Vanha auto just myyty ja seuraava kulkine olisi sitten otsikon mukainen alfa ja siis ensimmainen alfa meikäläiselle!
Onko jotain tiettyjä kohtia/juttu mitä kannattaa tai pystyy ostaessa katsomaan/tarkastamaan. Siis noin niin kun yleisten huoltokirjan yms. renkaan potkimisien lisäksi, jotain tyyppi"vikoja"?
Onko tämä http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/4944031" onclick="window.open(this.href);return false; kellekkään tuttu?
Kaikki vinkit ja infot ovat tervetulleita!
Kiitokset jo etukäteen!
-Pete-
Olen uusi foorumilla, joten pahoittelut jos tämä tuli väärään paikkaan tai on jo samanmoinen topicci olemassa. Mutta kun tässä kiirettä pukkaa, niin ei kerkiä vielä perehtyä foorumiin. Vanha auto just myyty ja seuraava kulkine olisi sitten otsikon mukainen alfa ja siis ensimmainen alfa meikäläiselle!
Onko jotain tiettyjä kohtia/juttu mitä kannattaa tai pystyy ostaessa katsomaan/tarkastamaan. Siis noin niin kun yleisten huoltokirjan yms. renkaan potkimisien lisäksi, jotain tyyppi"vikoja"?
Onko tämä http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/4944031" onclick="window.open(this.href);return false; kellekkään tuttu?
Kaikki vinkit ja infot ovat tervetulleita!
Kiitokset jo etukäteen!
-Pete-
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
EGR (nykimistä tasakaasulla ajaessa) ja Ohjaustanko, joka väljistyy tai rupeaa vuotamaan, tosin, ne on useasti olleet jo alle 100tkm ajolla vaihdossa, joten luulisin tässä olevan jo uusi tanko. Muuten aika lailla huolettomia pelejä, satunnaisia hehkuja viime talvena
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
Kiitoksia vastauksista. Onneksi nuo mahdolliset EGR ja ohjaustako ongelmat tod. näk. huomaa koeajossa.
Onkos muuten hehkujen vaihdot kalliita tälläseen?
Juu, hinta on aika kohillaan. Toisaalta 180tkm huolto tekemättä ja jakohihnan vaihtoon on alle 10tkm (sekin siis pitäs heti vaihtaa). Joten aika suoriks sen joutuis pajalle ajamaan ja euroja kaivaa kohtuu ison nipun...
Onkos muuten hehkujen vaihdot kalliita tälläseen?
Juu, hinta on aika kohillaan. Toisaalta 180tkm huolto tekemättä ja jakohihnan vaihtoon on alle 10tkm (sekin siis pitäs heti vaihtaa). Joten aika suoriks sen joutuis pajalle ajamaan ja euroja kaivaa kohtuu ison nipun...
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
EGR on sen verran helppo puhdistaa itse, että en panikoisi siitä hirveesti...
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
Ei ole vaikea homma vaihtaa hehkua itsekkään. Helposti löytyy ja uusi hehku taitaa olal 20-30€ hintaluokkaa. Jossain oli ohjeetkin siihen hehkun vaihtoon mut en muista missä.
Life is too short to drive boring cars.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
Jos sytytystulppa onnistuu mistä tahansa autosta, jossa vain 1 puola, niin hehkut ei ole sen kummempia.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
Jaaaaaaaa, nyt tuo seisoo pihassa
Pientä fiksausta vaatii ja tosiaan huoltoon menee het huomenna. Tän ekan 400km ajon jälkeen ei voi muuta sanoa kun on kyllä hyvä ajaa! Aika & km näyttää millänen yksilö on kyseessä.
Pientä fiksausta vaatii ja tosiaan huoltoon menee het huomenna. Tän ekan 400km ajon jälkeen ei voi muuta sanoa kun on kyllä hyvä ajaa! Aika & km näyttää millänen yksilö on kyseessä.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
MoiKuPa kirjoitti:Jaaaaaaaa, nyt tuo seisoo pihassa
Pientä fiksausta vaatii ja tosiaan huoltoon menee het huomenna. Tän ekan 400km ajon jälkeen ei voi muuta sanoa kun on kyllä hyvä ajaa! Aika & km näyttää millänen yksilö on kyseessä.
Onnea uudelle hankinnalle. Teknisesti näyttävät nämä riisseli-Alfat olevan keskimäärin
aika paljon helpompia tapauksia kuin gaso-veljensä. Minullakin ollut vasta vajaan vuoden
1,9 JTD ja jo 15 tkm mennyt kuin siivillä... huono puoli näissä Alfoissa on se, että hupiajoa tulee ajettua
selvästi enemmän kuin muilla merkeillä
JT
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
"Teknisesti näyttävät nämä riisseli-Alfat olevan keskimäärin
aika paljon helpompia tapauksia kuin gaso-veljensä"
Tuosta väitteestä saisikin aikasiksi taas uuden, kattavan aiheen joka menee lopulta lukkoon
aika paljon helpompia tapauksia kuin gaso-veljensä"
Tuosta väitteestä saisikin aikasiksi taas uuden, kattavan aiheen joka menee lopulta lukkoon
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
No offense, mutta käsittääkseni sulla on tähän mennessä kertynyt omaa kokemusta yhdestä diesel- ja nollasta bensa-AlfastaJiitee kirjoitti:Teknisesti näyttävät nämä riisseli-Alfat olevan keskimäärin
aika paljon helpompia tapauksia kuin gaso-veljensä.
- Epäkelpokeräilijä -
- Dio Natale
- Viestit: 833
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
- Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
- Paikkakunta: Hackensack NJ
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
No offense, mutta käsittääkseni sulla on tähän mennessä kertynyt omaa kokemusta yhdestä diesel- ja nollasta bensa-Alfasta +
molex to sata, lose all your data.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
Myös no offence, mutta oma kokemus käsittää vain yleensä 1-2 autoa kerrallaan kullakin. Bensa-Alfasta ei ole omia kokemuksia, mutta kun seilailee tätä ja paria muuta alfa-saittia esim. Saksasta tai briteistä niin jos parisatkua ajetun Alfan aikoo ostaa niin ainakaan itsellä ei ole jonon keulilla TS tai JTS- moottorinen auto selellä ilman tarkkaa huoltohistoriaa Kyllä Vseksan ottaisin anyday mielummin, tiedätte kyllä miksi.Rasvis kirjoitti:No offense, mutta käsittääkseni sulla on tähän mennessä kertynyt omaa kokemusta yhdestä diesel- ja nollasta bensa-AlfastaJiitee kirjoitti:Teknisesti näyttävät nämä riisseli-Alfat olevan keskimäärin
aika paljon helpompia tapauksia kuin gaso-veljensä.
Mutta kuten sanottu , ei kannata ottaa herneitä...
JT
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
Joo ei mullakaan ole suurta poltetta 16v TS:ään tai 156 JTS:ään (ensimmäinen on ollut itselläkin, jälkimmäistä ei). Mutta tällä hetkelläkin tuossa lojuu parikin eri tavoin moottoroitua bensa-Alfaa, eikä kumpikaan ole TS tai JTS. Lisäksi noista viimeksimainituistakin on myös ihan toimivia sovelluksia kuten kaikki 8v TS:t tai muut kuin ensimmäisten vuosikertojen JTS:t. Toisilla kuulemma jopa toimivat ne loputkin
- Epäkelpokeräilijä -
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
Löysin sellainen iso firma Robetas liettuasta,englantia hyvin puhuva tuli heti auttamaan JTD-pumpun ylipaineventtili (boost regulator valve) löytyi heti paljon kuin tämä Boschin tavaraa Alfoissa.Ostin tulppia varalle vaikkei niitä tarvitsisikaan 10,-/kpl.
Toimitus 4 pv.Jos on kiirua niin Heikka ettei Wetteriä tarvitse käyttää.Ikävä kyllä Boschin laatu on huonompi kuin japanilaisten mutta onko ikinä tehty kaunista japsiautoa.Ikävä kyllä rasitteena minun 156 SW:ssä on ikä (2000).Unelmaautoni olisi viimeisimpiä 156-mallisia 1,9 litraisia missä alunperin 150 hv ja 90,- euron chipsillä noin 190 hv. Elikkä ei liikaa painoa edessä varsinkin jos on pkt-rekisterissä,nahkaiset takapenkit painavat 100 kg.!
Toimitus 4 pv.Jos on kiirua niin Heikka ettei Wetteriä tarvitse käyttää.Ikävä kyllä Boschin laatu on huonompi kuin japanilaisten mutta onko ikinä tehty kaunista japsiautoa.Ikävä kyllä rasitteena minun 156 SW:ssä on ikä (2000).Unelmaautoni olisi viimeisimpiä 156-mallisia 1,9 litraisia missä alunperin 150 hv ja 90,- euron chipsillä noin 190 hv. Elikkä ei liikaa painoa edessä varsinkin jos on pkt-rekisterissä,nahkaiset takapenkit painavat 100 kg.!
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
Onnea uudelle hankinnalle!
Oma diisseli on ainakin toiminut varsin hyvin jo kaksi vuotta ja n.90tkm.
Vikoja ei ole ollut EGR:n poiston jälkeen, eikä tuota paljon puhuttua ohjausvaihdettakaan taikka muita niveliä ole vaihdettu autoon vielä kertaakaan. Nyt kilsoja on mittarissa 190tkm.
Melkein heti auton hommattuani siihen jouduttiin vaihtamaan yksi ABS anturi mikä ei ilmeisesti ole kovin yleistä.
EGR:n poistoa voisin melkein mainostaa, koska taitaa jäädä moni murhe väliin kun sen teettää ja bonuksena veto paranee. Siitä taisinkin kirjoitella tuonne EGR-ketjun alle joskus.
Murheena ollut lähinnä huollon tekemät mokailut. Esim. ilmastoinnin ylitäyttö joka aiheutti ylimääräistä mekkalaa. Myös tuo moottorin pohjamuovi oli asennettu itseporautuvilla ruuveilla apurunkoon (miksiköhän? kun ois ne alkuperäisetkin vielä toimineet). Siitä seurannaisena näyttäisi olevan pieni apurungon paikkamaalauksen tarve.
Oma diisseli on ainakin toiminut varsin hyvin jo kaksi vuotta ja n.90tkm.
Vikoja ei ole ollut EGR:n poiston jälkeen, eikä tuota paljon puhuttua ohjausvaihdettakaan taikka muita niveliä ole vaihdettu autoon vielä kertaakaan. Nyt kilsoja on mittarissa 190tkm.
Melkein heti auton hommattuani siihen jouduttiin vaihtamaan yksi ABS anturi mikä ei ilmeisesti ole kovin yleistä.
EGR:n poistoa voisin melkein mainostaa, koska taitaa jäädä moni murhe väliin kun sen teettää ja bonuksena veto paranee. Siitä taisinkin kirjoitella tuonne EGR-ketjun alle joskus.
Murheena ollut lähinnä huollon tekemät mokailut. Esim. ilmastoinnin ylitäyttö joka aiheutti ylimääräistä mekkalaa. Myös tuo moottorin pohjamuovi oli asennettu itseporautuvilla ruuveilla apurunkoon (miksiköhän? kun ois ne alkuperäisetkin vielä toimineet). Siitä seurannaisena näyttäisi olevan pieni apurungon paikkamaalauksen tarve.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
Pikainen kyssäri vielä, miten pari satkua ajettu huoltohistoriaton JTD on sitten yhtään parempi...?Jiitee kirjoitti:Bensa-Alfasta ei ole omia kokemuksia, mutta kun seilailee tätä ja paria muuta alfa-saittia esim. Saksasta tai briteistä niin jos parisatkua ajetun Alfan aikoo ostaa niin ainakaan itsellä ei ole jonon keulilla TS tai JTS- moottorinen auto selellä ilman tarkkaa huoltohistoriaa
Muutenkin aihe seikkailee 159:ssä
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
Onnea vain,taas sinä ja minä saimme nenuille,"parisataatuhatta ajettu" ja ilman huoltokirja.Ei hätää,kyllä jos haluat joku voi tarkistaa auton,muista että jousituksen,ohjauksen ja jarrujen osat kuluvat.Niin kuuluu ollakin sen vuoksi on ajamisen ilo kuin
palikat vaihdetaan välillä. "Tiisseli" on luotettavampi ei yleensä moottorivikoja. !59 ja 156 samat moottorit jne miksi uskalduin
kirjoittamaan. Mutta taas opin: aina niitä v-maisia tiukkapipoja löytyy myös alfapiireissä.
palikat vaihdetaan välillä. "Tiisseli" on luotettavampi ei yleensä moottorivikoja. !59 ja 156 samat moottorit jne miksi uskalduin
kirjoittamaan. Mutta taas opin: aina niitä v-maisia tiukkapipoja löytyy myös alfapiireissä.
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
Vainio kirjoitti:Onnea uudelle hankinnalle!
Oma diisseli on ainakin toiminut varsin hyvin jo kaksi vuotta ja n.90tkm.
Vikoja ei ole ollut EGR:n poiston jälkeen, eikä tuota paljon puhuttua ohjausvaihdettakaan taikka muita niveliä ole vaihdettu autoon vielä kertaakaan. Nyt kilsoja on mittarissa 190tkm.
Melkein heti auton hommattuani siihen jouduttiin vaihtamaan yksi ABS anturi mikä ei ilmeisesti ole kovin yleistä.
EGR:n poistoa voisin melkein mainostaa, koska taitaa jäädä moni murhe väliin kun sen teettää ja bonuksena veto paranee. Siitä taisinkin kirjoitella tuonne EGR-ketjun alle joskus.
Murheena ollut lähinnä huollon tekemät mokailut. Esim. ilmastoinnin ylitäyttö joka aiheutti ylimääräistä mekkalaa. Myös tuo moottorin pohjamuovi oli asennettu itseporautuvilla ruuveilla apurunkoon (miksiköhän? kun ois ne alkuperäisetkin vielä toimineet). Siitä seurannaisena näyttäisi olevan pieni apurungon paikkamaalauksen tarve.
Reissusta palattu ja auto haettu pajalta. 180tkm huolto tehty, apulaitehihnat vauhdettu, yksi koiranluu takaa vauhdettu ja yleistsekkaus tehty ja nyt vaan kovaa ajoa. Oli kuulemma parin päivän kaatosateen jälkeen kuskin jalkatilassa ollu aika paljon vettä!! Vedenpoistokanavat puhallettu ja puhdistettu, toivotaan että auttoi! Jos ei, niin sitten pitää tuulilasi tiivistää uudestaan. Se on meinaan juuri vauhdettu, joten sen vituralleen asentaminen voisi falskata vettä sisään. Vai oisko vielä jotain muita tyypillisiä vuotopaikkoja näissä peleissä (oven tiivisteet tsekattu ja on ok)??
Jahas, ai että näissäkin kannattaisi ottaa samantein egr pois käytöstä, vai..??
Mikäs tämä "paljon puhuttua ohjausvaihdettakaan" ongelma on? Miten ilmenee?
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 14 Syys 2010, 21:19
- Car(s): 159 2.4 JTDm SW
Ex. 156 V6 - Paikkakunta: Naantali
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
Mulla vuoti vedet ensimmäisellä kerralla ovien sisältä, piti tiivistää paremmin ne peltilevyt verhoilun alta. Nyt viime kesänä tuulilasin vaihdon jälkeen vuoti liimaus, rankka sateen jälkeen tuli kojetaulun alta vettä, kun kurvas sopivaan suuntaan.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
Sama operaatio täälläkin tehty, joka oveen tuli laitettua tiivistystä, en kuitenkaan muista vuotiko joka ovesta, pelasin varman päälle.NK kirjoitti:Mulla vuoti vedet ensimmäisellä kerralla ovien sisältä, piti tiivistää paremmin ne peltilevyt verhoilun alta.
Kun sateen jälkeen avaat oven, katso tarkkaan näkyykö kynnyskotelossa merkkejä kosteudesta. mulla ainakin se vesi oli aina ihan siinä oven lähellä
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
Ja vettä tuloo edelleen sisään! Ovista ei näytä tulevan, tiivisteet ja kynnykset näyttää olevan jotakunkin kuivat.
Tulee ilmeisesti runkoa tms. pitkin jostain kaulan puolelta, koska on ihan märkä siltä alueelta missä on konepellin avauskahva. Elikkä kuskin jaloissa on eniten märkää, sekä kosteutta on myös taka jalkatiloissa, apparin etujalkatila on kuiva. Kai se pitää alottaa sillä ikkunan uudelleen tiivistämisellä...
Tulee ilmeisesti runkoa tms. pitkin jostain kaulan puolelta, koska on ihan märkä siltä alueelta missä on konepellin avauskahva. Elikkä kuskin jaloissa on eniten märkää, sekä kosteutta on myös taka jalkatiloissa, apparin etujalkatila on kuiva. Kai se pitää alottaa sillä ikkunan uudelleen tiivistämisellä...
- pal
- Viestit: 90
- Liittynyt: 15 Maalis 2008, 17:22
- Car(s): Giulietta MA -12. Ex-Alfat 159 TBi TI, 159 JTDm Q4 & 156 JTS Selespeed
- Paikkakunta: Espoo
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
Samanlainen otsikko on ollut vähän mielessä viime aikoina. Tekisi mieli järkevää perhefarkkua
Kävin koeajamassa yksilöä, jossa pitäisi olla tämä uudempi 210-heppainen versio. Tämän kai pitäisi vääntää vanhempaa miellyttävämmin? Kysyn silti onko tuonkin version ominaisuus kuitenkin lähes olematon vääntö ihan alakierroksilla. Tuntuu, että vasta jossain n. 1800 rundin paikkeilla moottori huomaa kaasun olevan pohjassa ja sen jälkeen herääsikin kyllä hyvin ja kiersi dieseliksi erittäin innolla ylös asti.
Onko tuo alakierrosten väännöttömyys vika vai ominaisuus? Esim EGR tms.
Kävin koeajamassa yksilöä, jossa pitäisi olla tämä uudempi 210-heppainen versio. Tämän kai pitäisi vääntää vanhempaa miellyttävämmin? Kysyn silti onko tuonkin version ominaisuus kuitenkin lähes olematon vääntö ihan alakierroksilla. Tuntuu, että vasta jossain n. 1800 rundin paikkeilla moottori huomaa kaasun olevan pohjassa ja sen jälkeen herääsikin kyllä hyvin ja kiersi dieseliksi erittäin innolla ylös asti.
Onko tuo alakierrosten väännöttömyys vika vai ominaisuus? Esim EGR tms.
- Carlos
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
- Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15 - Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
Tuolla lailla oma vuotaa, toistaiseksi.
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
Tuolla lailla oma vuotaa, toistaiseksi.[/quote]
Perse homma! Nuo taitaa tulla ovista??
Emäntä soitteli töihin ajaessa, että oli kuulemma etutolpat (eli siis ilmeisesti a-pilarit ) märkinä. Joten tuo tukeepi sitä meikäläisen tuulilasin vuototeoriaa, toivottavasti ainakin. Huomenna selviää, aika varattu Carglassille.
Perse homma! Nuo taitaa tulla ovista??
Emäntä soitteli töihin ajaessa, että oli kuulemma etutolpat (eli siis ilmeisesti a-pilarit ) märkinä. Joten tuo tukeepi sitä meikäläisen tuulilasin vuototeoriaa, toivottavasti ainakin. Huomenna selviää, aika varattu Carglassille.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
Ihan samalla lailla mullakin kun Carlosilla. Tuossa näkyy yhtä selvästi mistä vesi on tullut...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
Homma alkoi selviämään. Tuulilasi (mikä kunnosta päätellen on tosiaan ihan hiljattain sitten vaihdettu) oli asennetu päin pertsettä, liimaukset puuttu isoilta alueilta ylhäältä, vasemmalta ja oikealta. Oli kuulemma käytännössä vaan alhaalta kiinni. Nyt se on irrotettu ja liimattu ja tiivistetty uudestaan. Nyt ei siis pitäis enään vuotaa Kunnon sateita odotellessa, niin selviää. Ja nyt pitää vaan kuivatella auto kunnolla...
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
Nonniin, siinä on ollut ammattimies asialla...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Alfa Milano
- Viestit: 306
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 12:38
- Car(s): 159
- Paikkakunta: Tampere
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
En ole vanhempaa 200 hp versiota ajellut, mutta kyllä mielestäni tämä 210 heppainen on oikein mukava ja vaivaton kone myös kaupunkiajossa ja matalilta kierroksilta kiihdytettäessä. Lähtee vetämään kunnolla jo reilusti alle 1500 kierroksen. Tietysti isoin voima tulee vasta korkeammalta, ja lähellä 1000 kierrosta ei kyllä tapahdu mitään. Tosin tämä taitaa kyllä olla aika monen turbodieselin "ominaisuus".pal kirjoitti:Samanlainen otsikko on ollut vähän mielessä viime aikoina. Tekisi mieli järkevää perhefarkkua
Kävin koeajamassa yksilöä, jossa pitäisi olla tämä uudempi 210-heppainen versio. Tämän kai pitäisi vääntää vanhempaa miellyttävämmin? Kysyn silti onko tuonkin version ominaisuus kuitenkin lähes olematon vääntö ihan alakierroksilla. Tuntuu, että vasta jossain n. 1800 rundin paikkeilla moottori huomaa kaasun olevan pohjassa ja sen jälkeen herääsikin kyllä hyvin ja kiersi dieseliksi erittäin innolla ylös asti.
Onko tuo alakierrosten väännöttömyys vika vai ominaisuus? Esim EGR tms.
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
Kyllä kaikki turbodieselit ovat suhteellisen ponnettomia ennen kuin turbo tulee mukaan. Nykymoottoreissa se sentään tapahtuu jo melko alhaalta. Automaatin kanssa tuo ei juuri haittaa, mutta väkisinvaihdettavassa se voi tehdä kytkimen annostelusta tarkkaa. Väittävät käsivaihteista 159 1,9 JTD:tä ajaneet tämän olevan auton ikävin piirre. En ole tosin itse kokeillut, joten toisen käden tiedoilla tässä mennään. 2,4 on tietysti hiukan rivakampi.
Viime keväänä pääsin opiskelemaan foorumilaisten avustuksella JTD:n patologista ponnettomuutta. EGR on yksi mahdollisuus, ja imuvuoto toinen - minulla oli molemmat vaivat osin päällekkäin. EGR:ää on tosiaan turha pelätä, koska venttiilin putsaus onnistuu tarvittaessa vaikka tien päällä. Viisaampi nuohoaa sen jo etukäteen, vaikka 100.000 km välein.
Viime keväänä pääsin opiskelemaan foorumilaisten avustuksella JTD:n patologista ponnettomuutta. EGR on yksi mahdollisuus, ja imuvuoto toinen - minulla oli molemmat vaivat osin päällekkäin. EGR:ää on tosiaan turha pelätä, koska venttiilin putsaus onnistuu tarvittaessa vaikka tien päällä. Viisaampi nuohoaa sen jo etukäteen, vaikka 100.000 km välein.
Järkiautoilija
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
Täällä tosiaan on aika paljon puhetta tuosta egr:stä. Kannattaisiko se nyt samantein ottaa pois käytöstä? Meneekö ihan tulppaamalla vai miten kannattaa alfoissa tehdä? Aiheutuuko sen pois pelistä ottamisesta jotain haittoja? Herjaako ajotietokone vikailmoitusta?
- SaLexi
- Viestit: 549
- Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
1.9:ssä onnistuu tällaisella, ei pitäisi sytyttää vikavaloa: http://www.ebay.com/itm/180947852254?ss ... 1497.l2649" onclick="window.open(this.href);return false;KuPa kirjoitti:Täällä tosiaan on aika paljon puhetta tuosta egr:stä. Kannattaisiko se nyt samantein ottaa pois käytöstä? Meneekö ihan tulppaamalla vai miten kannattaa alfoissa tehdä? Aiheutuuko sen pois pelistä ottamisesta jotain haittoja? Herjaako ajotietokone vikailmoitusta?
2.4:ään käy tällainen, mutta en tiedä vikavalosta: http://www.ebay.com/itm/VD-EGR-blanking ... f8&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
EGR:n saa kai osaava kaveri ohjelmoitua kokonaan pois käytöstä.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
Pelkkä mekaaninen tulppaus ei onnistu, koska syttyy vikavalo tauluun.
Edellisen omistajan aikana oli laitettu tommonen reikälevy, mutta minulle jäi sen merkitys vähän hämäräksi.
2.4jtdm moottorinohjaus ottaa feedbackin ilmamassamittarilta siitä kuinka paljon pakokaasua kierrätetään.
Eli jos tukit EGR:n reikää niin moottorinohjaus aukasee vaan venttiiliä lisää kunnes haluttu pakokaasumäärä toteutuu.
Reikälevy siis tekee sen, että ajellaan EGR enemmän auki.
Ohjelmointi on tietääkseni ainoa konsti jolla venttiilin nuohoamisesta pääsee eroon.
Oman kokemuksen perusteella EGR:n poistosta ei ole tähän asti ollut mitään haittaa. N. 80tkm on menty ilman EGR:ää.
Testailin joskus tota ohjauksen toimintaa tommosella virityksellä. Siinä oli tarkoitus kokeilla toimintaperiaatetta, sekä sitä kuinka paljon venttiiliä voi kuristaa
ennen kuin vikavalo syttyy.
Edit: niin, jos joku sattuu tarviimaan kuvassa näkyvää mokkulaa niin laittakaa viestiä.
Edellisen omistajan aikana oli laitettu tommonen reikälevy, mutta minulle jäi sen merkitys vähän hämäräksi.
2.4jtdm moottorinohjaus ottaa feedbackin ilmamassamittarilta siitä kuinka paljon pakokaasua kierrätetään.
Eli jos tukit EGR:n reikää niin moottorinohjaus aukasee vaan venttiiliä lisää kunnes haluttu pakokaasumäärä toteutuu.
Reikälevy siis tekee sen, että ajellaan EGR enemmän auki.
Ohjelmointi on tietääkseni ainoa konsti jolla venttiilin nuohoamisesta pääsee eroon.
Oman kokemuksen perusteella EGR:n poistosta ei ole tähän asti ollut mitään haittaa. N. 80tkm on menty ilman EGR:ää.
Testailin joskus tota ohjauksen toimintaa tommosella virityksellä. Siinä oli tarkoitus kokeilla toimintaperiaatetta, sekä sitä kuinka paljon venttiiliä voi kuristaa
ennen kuin vikavalo syttyy.
Edit: niin, jos joku sattuu tarviimaan kuvassa näkyvää mokkulaa niin laittakaa viestiä.
- Liitteet
-
- P7260828_r.jpg
- (216.92 KiB) Tiedosto ladattu 3226 kertaa
Viimeksi muokannut Vainio, 29 Syys 2012, 11:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
^
Eikös nimenomaa se venttiilin avaaminen enemmän aiheuta sen, että ei mene ihan yhtä nopeasti tai helposti tukkoon? Eli reikälevy on ollut hyvin monella ainakin helpotus, jos ei täysi ratkaisu - myös tällä foorumilla.
Eikös nimenomaa se venttiilin avaaminen enemmän aiheuta sen, että ei mene ihan yhtä nopeasti tai helposti tukkoon? Eli reikälevy on ollut hyvin monella ainakin helpotus, jos ei täysi ratkaisu - myös tällä foorumilla.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
Se reikälevy saattaa kyllä pidentää nuohousväliä kun venttiili heiluu enemmän. Ehkä?
Kun ekan kerran irrotin EGR:n niin se näytti takertelevan venttiilin karaan ja solenoidin sisään kertyneen noen takia.
Kun toi ERG otettiin pois käytöstä niin tuntui, että liikkeellelähdöt helpottui aika huomattavasti. Nyt auto on aika vaikea saada sammumaan nosti kytkimen miten hyvänsä.
Kun ekan kerran irrotin EGR:n niin se näytti takertelevan venttiilin karaan ja solenoidin sisään kertyneen noen takia.
Kun toi ERG otettiin pois käytöstä niin tuntui, että liikkeellelähdöt helpottui aika huomattavasti. Nyt auto on aika vaikea saada sammumaan nosti kytkimen miten hyvänsä.
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
Kiitoksia vastauksista
Eli siis EGR edotottomasti pois, jos ei kerta mitään haittaa ilmene, päinvastoin näköjään. Onnistuukohan ohjelmointi ihan normi vehkeillä pajalla, eli piuhan päähän auto ja sieltä sitten moottorinohjaukseen (tms.) ja EGR pois käytöstä...vai pitääkö olla joku oma ohjelma? Eli siis tarvisikohan tässä jonkun foorumilaisen mestarin apua?
Niin ja tietenkin, sen voisin tossa viikonloppuna vaikka ihan ekana nyt putsailla....
Eli siis EGR edotottomasti pois, jos ei kerta mitään haittaa ilmene, päinvastoin näköjään. Onnistuukohan ohjelmointi ihan normi vehkeillä pajalla, eli piuhan päähän auto ja sieltä sitten moottorinohjaukseen (tms.) ja EGR pois käytöstä...vai pitääkö olla joku oma ohjelma? Eli siis tarvisikohan tässä jonkun foorumilaisen mestarin apua?
Niin ja tietenkin, sen voisin tossa viikonloppuna vaikka ihan ekana nyt putsailla....
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
Plussat ovat selkeästi huomattavia. Ainoa miinus on että kone lämpenee hieman hitaammin sekä myös kylmällä kelillä tyhjäkäynnin tuntumassa moottorilämmöt laskevat aavistuksen nopeammin kuin että jos kuumaa savua kierräteltäisiin koneeseen.KuPa kirjoitti:Eli siis EGR edotottomasti pois, jos ei kerta mitään haittaa ilmene, päinvastoin näköjään. Onnistuukohan ohjelmointi ihan normi vehkeillä pajalla, eli piuhan päähän auto ja sieltä sitten moottorinohjaukseen (tms.) ja EGR pois käytöstä...vai pitääkö olla joku oma ohjelma?
Eipä tuota mikään normi aadeekorjaamo tee. Vihkiytymistä moottorin optimointiin tarvitaan.
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
Uudella ohjelmalla saa kytkettyä EGR:n pois käytöstä. En tiedä johtuuko siitä ohjelmasta(lastutukesta) vai mistä mutta autolla tosi paljon helpompi ajaa pienillä kierroksilla ja alavääntö parani tuntuvasti. Vaikka itsellänikin on EGR vaihdettu muutama kuukausi sitten.
Esim itseäni vaivasi kotipihasta tielle siisrtyminen ylämäkeen, ykkösellä tuntui kääntyminen liian raa'alta ja kakkosella ei jaksanut kunnolla mennä. Tämä "ominaisuus" poistui kyllä tuolla lastulla.
Esim itseäni vaivasi kotipihasta tielle siisrtyminen ylämäkeen, ykkösellä tuntui kääntyminen liian raa'alta ja kakkosella ei jaksanut kunnolla mennä. Tämä "ominaisuus" poistui kyllä tuolla lastulla.
Life is too short to drive boring cars.
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
Elikkä siis ei muuta kun lastuttamaan Meinaan tuo alaväännön puute ja kaasuun myöhäinen herääminen on aika pirun häiritsevää, ei siis pelkästään nuo egr:n mahdolliset ongelmat.
Onko kellään tietoa kuka tekisi sopivasti ja eritoten HYVIN tuon lastuttamisen pk-seudulla?
Olisiko tälläinen http://www.jpro.fi/tuotteet.html?id=584/176" onclick="window.open(this.href);return false; hyvä vaihtoehto? Pääsekö tuolla ottamaan myös egr:n pois käytöstä?
Tietenkin kiinnostaa myös kokemukset, että miten alfat on kestäny tehon ja varsinkin väännön lisäykset, kestääkö paikat (esim. vetarit, kone, laatikko yms...)??
Onko kellään tietoa kuka tekisi sopivasti ja eritoten HYVIN tuon lastuttamisen pk-seudulla?
Olisiko tälläinen http://www.jpro.fi/tuotteet.html?id=584/176" onclick="window.open(this.href);return false; hyvä vaihtoehto? Pääsekö tuolla ottamaan myös egr:n pois käytöstä?
Tietenkin kiinnostaa myös kokemukset, että miten alfat on kestäny tehon ja varsinkin väännön lisäykset, kestääkö paikat (esim. vetarit, kone, laatikko yms...)??
-
- Viestit: 266
- Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
- Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
- Paikkakunta: Kuopio
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
Alfalla pittää ajaa eikä turruuttaa. Käsivalintaisella 08- mallilla tuli ajeltua 80 tkm ilman ongelmia. Ihan loppuvaiheessa vielä tsekkasin venttiilin ja oli aivan pelikunnossa. Tomaatilla tämä on varmaankin pahempi ongelma..
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
Boxista ei ole mitään tietoa kuinka hyvin pelaa.
Karala teki omaani tuon "softapäivityksen".
Palvelu pelasi hyvin ja homma onnistui kerralla eli ainakin heidän touhusta jäi itselle varsin hyvä kuva.
Tehoja ei tietääkseni ole ohjelmalla revitty äärimmilleen, mutta hyvin on kytkin ja vaihteet kestäneet tähän asti.
Olen kiskonut autolla aika paljon n.1400kg kärryä joten kyllä toi voimansiirto on ainakin tullut koeponnistettua huolella .
Karala teki omaani tuon "softapäivityksen".
Palvelu pelasi hyvin ja homma onnistui kerralla eli ainakin heidän touhusta jäi itselle varsin hyvä kuva.
Tehoja ei tietääkseni ole ohjelmalla revitty äärimmilleen, mutta hyvin on kytkin ja vaihteet kestäneet tähän asti.
Olen kiskonut autolla aika paljon n.1400kg kärryä joten kyllä toi voimansiirto on ainakin tullut koeponnistettua huolella .
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
Joo, Karalan ohjelma siis täälläkin. http://www.turbotec.com/henkiloautot/yh ... y=helsinki" onclick="window.open(this.href);return false;. Tuolta löytyy firmat mitkä tekee Karalan softaa. Eli käytännössähän homma menee niin, imastaan auton olemassa oleva ohjelma tietokoneelle, heppu lähettää sen Jyväskylään Karalalle joka tekee ohjelmaan muutokset, ohjelma takaisin hepulle joka imaisi sen, ja koneelta uusittu ohjelma takas autoon.
Tässä se hyvä puoli että on hyväksi todettu monessa autossa jo tuo ohjelma ja toimivuus taattu.
Vieläkun saisi täyden varmuuden DPF:n poistamiseen, että vaikuttaako katsastuksessa mihinkään? Sillä saisi vielä lisää tehoja Siihenkin kyllä pitää tehdä oma ohjelma että ei sytytä vikavaloa palamaan. Sekin onnistuu tuolla Karalalla tehdä.
Tässä se hyvä puoli että on hyväksi todettu monessa autossa jo tuo ohjelma ja toimivuus taattu.
Vieläkun saisi täyden varmuuden DPF:n poistamiseen, että vaikuttaako katsastuksessa mihinkään? Sillä saisi vielä lisää tehoja Siihenkin kyllä pitää tehdä oma ohjelma että ei sytytä vikavaloa palamaan. Sekin onnistuu tuolla Karalalla tehdä.
Life is too short to drive boring cars.
- SaLexi
- Viestit: 549
- Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
Näyttäisi olevan nätti 2.4 myynnissä, alkoi vähän itseäkin houkuttamaan, mutta taidan passata: http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/5102309" onclick="window.open(this.href);return false;
Hinta ehkä hieman yläkanttiin noilla kilometreillä ja yksityisen myymänä, mutta kaippa tuosta voi tinkiä
Hinta ehkä hieman yläkanttiin noilla kilometreillä ja yksityisen myymänä, mutta kaippa tuosta voi tinkiä
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
Tuota kannattaa vakavasti harkita että kannattaako. Vikavalon mahdollista syttymistä suurempi huoli on että autoon saa sellaisen ohjelman että se oikeasti pelaa paremmin kuin ennen dpf:n poistoa. Ei vaikuta olevan kovin helppo juttu. DPF saa aikaan melkoisen vastapaineen putkistossa ja sen poistuminen vaikuttaa pakokaasun kierrätykseen, johdesiipien asentoon, imusarjan läppiin, syöttöön,... Melkoinen matriisi jonka pitäisi kaikissa olosuhteissa pelata.KauGoH kirjoitti:Vieläkun saisi täyden varmuuden DPF:n poistamiseen, että vaikuttaako katsastuksessa mihinkään? Sillä saisi vielä lisää tehoja Siihenkin kyllä pitää tehdä oma ohjelma että ei sytytä vikavaloa palamaan. Sekin onnistuu tuolla Karalalla tehdä.
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
Jos nyt ihan puhtaan teknisesti spekuloidaan, niin eikös tuohon voisi heittää sellaisenaan hiukkassuodattimettoman moottorin ohjelman? Vai onko komponenteissakin oikeasti eroa? Eperistähän tuo selviää jos jaksaa kollata, mutta joku varmaan on sen jo setvinyt.
Järkiautoilija
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
Yheltä tutun tutun kaiman serkulta sais ohjelmoinnin tohon 500€:llä (sis. penkitykset), ei kuulosta pahalta...? Sillä tulisi juurikin tuo 231hv/460Nm. Se pulju on kuulemma tehnyt paljon päivityksiä, useisiin eri merkkeihin ja ilmeisesti hyvällä menestyksellä.
Ilmeisesti siis Alfa kestää tehon nousut. Mites tuon koneen lämpiämisen kanssa? Esim. Turbotecin mukaan kovilla pakkasilla ei välttämättä päästä enään normaaliin käyntilämpöön, egr:än sulkemisen jälkeen Onko tästä suurtakin haittaa? Kulutus tieten nousee ja kone kärsii...?
Ilmeisesti siis Alfa kestää tehon nousut. Mites tuon koneen lämpiämisen kanssa? Esim. Turbotecin mukaan kovilla pakkasilla ei välttämättä päästä enään normaaliin käyntilämpöön, egr:än sulkemisen jälkeen Onko tästä suurtakin haittaa? Kulutus tieten nousee ja kone kärsii...?
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
Paha sanoa miten paljon vaikuttaa kun ei ole tullut kerättyä mitään dataa ennen ja jälkeen EGR:n tukkimisen.
Perstuntumalta voisin kyllä sanoa ettei lämpenemisessä mitään isoa eroa ole huomannut.
Kaupunkiajossa on kovilla pakkasilla lämmöt alkaneet tippua esim. liikennevaloissa seistessä. Tämä kyllä tapahtui silloinkin kun EGR oli vielä käytössä.
Muuten kyllä lämmöt on pysyneet aika hyvin siinä 80-90C välillä
Auton orginaali ohjelmakin pitää EGR:n pois käytöstä kunnes kone on vähän lämmennyt ja tyhjäkäynnillä tuo nokiluukku on myös suljettuna.
Noissa viriohjelmissa taidetaan yleensä lisätä koneeseen menevää ilmamäärää ja se saattaa viilentää konetta osakuormalla ajaessa.
Perstuntumalta voisin kyllä sanoa ettei lämpenemisessä mitään isoa eroa ole huomannut.
Kaupunkiajossa on kovilla pakkasilla lämmöt alkaneet tippua esim. liikennevaloissa seistessä. Tämä kyllä tapahtui silloinkin kun EGR oli vielä käytössä.
Muuten kyllä lämmöt on pysyneet aika hyvin siinä 80-90C välillä
Auton orginaali ohjelmakin pitää EGR:n pois käytöstä kunnes kone on vähän lämmennyt ja tyhjäkäynnillä tuo nokiluukku on myös suljettuna.
Noissa viriohjelmissa taidetaan yleensä lisätä koneeseen menevää ilmamäärää ja se saattaa viilentää konetta osakuormalla ajaessa.
- Carlos
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
- Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15 - Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
Mittarin mukaan, vai minkä? Mulla ainakin mittari valehtelee, vaihtelevasti.Vainio kirjoitti:Paha sanoa miten paljon vaikuttaa kun ei ole tullut kerättyä mitään dataa ennen ja jälkeen EGR:n tukkimisen.
Perstuntumalta voisin kyllä sanoa ettei lämpenemisessä mitään isoa eroa ole huomannut.
Kaupunkiajossa on kovilla pakkasilla lämmöt alkaneet tippua esim. liikennevaloissa seistessä. Tämä kyllä tapahtui silloinkin kun EGR oli vielä käytössä.
Muuten kyllä lämmöt on pysyneet aika hyvin siinä80-90C välillä
Auton orginaali ohjelmakin pitää EGR:n pois käytöstä kunnes kone on vähän lämmennyt ja tyhjäkäynnillä tuo nokiluukku on myös suljettuna.
Noissa viriohjelmissa taidetaan yleensä lisätä koneeseen menevää ilmamäärää ja se saattaa viilentää konetta osakuormalla ajaessa.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
No se mittari seilaa siinä klo kolmen ja neljän väliä yleensä kesät talvet.Carlos kirjoitti: Mittarin mukaan, vai minkä? Mulla ainakin mittari valehtelee, vaihtelevasti.
Talvella viisari viihtyy enemmän siellä kello neljän suunnalla.
Sitä en osaa sanoa paljon toi mittari valehtelee, mutta tuskin se kone kovin kylmä on jos mittari yleensä jaksaa nousta noihin lukemiin.
- Carlos
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
- Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15 - Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi
Re: 159 2,4 jtdm farkkua ostamassa...
Kojetaulun mittari väittää tuossa omassa yksilössä käyntilämmöksensä 90c, ecu:n samanhetken tilanne 75c.