Vielä hieman tarkennan, jos ilmaisin itseni epäselvästi. Totesin, että tehtaan noista viallisista komponenteista pitää vastata. Aivan riippumatta siitä, missä ne on valmistettu. Toki itsekin tuon vian mahdollisesti kohdatessa vien autoni takuun antamalle maahantuojalle korjattavaksi. Yritin lähinnä tuoda esiin sitä tosiasiaa, ettei auton (tai sen osien) alkuperämaa välttämättä kerro sen laadusta sitä eikä tätä. Yksi huono komponentti voi pilata kokonaisuuden, eikä hyvistäkään osista saada vältämättä kelvollista lopputulosta, jos kokoonpanossa on puutteita.
Tehdas antaa speksit, ja alihankkija valmistaa osan tehtaan speksien mukaan. Joskus sattuu suunnitteluvirhe, joskus materiaali- tai valmistusvirhe, jolloin osa ei täytä tarkoitustaan toimintansa tai kestävyytensä osalta. Tehdas vastaa auton ostajalle takuun puitteissa, komponenttivalmistaja toimitussopimuksensa pykälien mukaan. Juristit rupeavat lukemaan sopimuspykäliä tarkemmin, ja katsotaan, kuka vastaa ja mistä. En usko ZF:n antaneen ikuista takuuta ohjausvaihteelleen. Ja toisaalta en myöskään usko Alfan olevan niin merkittävä asiakas ZF:lle, että saisi parhaat mahdolliset osto- ja takuuehdot. Ja vaikka en tunne autoteollisuuden alihankintasuhteitaa tarkemmin, väitän saksalaisten olevan sopimusasioissa viheliäisimpiä neuvottelukumppaneita. Loppupeleissä näistä kehnoista komponenteista sitten kärsii auton ostaja.
Ex-farkkukappassani oli Bogen valmistamat Nivomat-takaiskarit, joiden tarkoituksena on pitää takapään korkeus vakiona kuormituksesta riippumatta. Vastaavia on käytetty kait 156:ssa, volvoissa, mersuissa... Ainakin itseäni on ihmetyttänyt, ettei konstruktiota ole alunperin suunniteltu tai valmistettu niin, että se kestäisi pidempään kuin reilut 100 tkm. 10-vuotiaan auton kohdalla ongelmaan on mielestäni kaksi syyllistä: Lancian tehdas, joka on valinnut auton muuhun laatutasoon nähden kelvottoman osan, ja Boge, joka edelleen vuosien jälkeenkin tarjoaa autoon samanlaisia, yhtä kehnoja uusia takaiskareita (olisiko yhtenä syynä se, että parin hinta oli muutama vuosi sitten 1100 €).
Ja pahoittelut viivästyneestä kommentista, mutta vietin välillä talvilomia netin ulottumattomissa.
mattijus kirjoitti:
Argumentti Helmutin syyllisyydestä on aukoton mutta en silti ymmärrä Helmutin syyttämistä. Helmut rakentaa kilkkeet tilaajan speksien mukaisesti ja koko höskä on täysin tilaajan vastuulla. Ihan sama onko Helmutin tekemä värkki rikki tai muuten huono, Luigi kantaa vastuun.
(Valitatko hammastangon viasta Alfalle vaiko ZF:lle?)