156 1.8TS - Vikakoodit P0335, P0336, P0340

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

156 1.8TS - Vikakoodit P0335, P0336, P0340

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Auto (156 1.8TS -00) sammui eilen ajosta kera nykäyksen ja pahin ei toteutunut, ts. jakohihna oli ehjä. Vaan eipä lähtenyt käyntiin ennenkuin ratsuväki oli ehtinyt rientää paikalle hinaaman toisella autolla ehkä 30 minuutin kuluttua pysähdyksestä. Hinauksesta luovuttiin ja autot vaihdettiin ja kaikki näytti toimivan OK. Ratsuväki lähti siirtämään Alfaa kotipihaan ja itse lähdin toisaalle. Myöhemmin sain kuulla että auto oli sammahdellut useita kertoja kotimatkalla, nykinyt ja horkannut taas käynnistyttyään (mutta myös toiminut normaalisti) ja lopulta taas ollut käynnistymättä ~200 metriä kotipihasta. Lisämausteena yhdellä sammumiskerralla autosta oli mennyt kuulemma myös valot (hätävilkut), mutta olivat palanneet "itsestään".

Tänään tutkin olisiko vikakoodeja ja olihan niitä -> https://www.dropbox.com/sh/e9ygy7s3wtppfer/zE42ZNi84q" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

P0335 (kampiakselin tunnistin möks) on tuttu ja ko. sensorin olen kerran vaihtanut ~30tkm sitten. Tuolloin vain jätti käynnistymättä lämpimänä ilman mitään ajonaikaisia oireita.
P0340 (nokka-akselin tunnistin möks) on muiden murheista luettuna tuttu.
P0336 (jako pielessä ?) oli minulle uusi.

Mistä arvon foorumin tee-se-itse turaajat alkaisivat tätä selvittämään. Erikoinen kombinaatio että nuo kaikki kolme yhtätaikaa.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: 156 1.8TS - Vikakoodit P0335, P0336, P0340

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

P0340 voi tulla myös rikkoutuneen kampiakselin asentotunnistimen seurauksena. P0335 ja P0336 kertoisi molemmat, että kampuran tunnistin rikki.

Lähtisin siis etsimään vikaa kampuran tunnistimesta. :)

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Re: 156 1.8TS - Vikakoodit P0335, P0336, P0340

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Laadukas oli Facetin anturi jos taas on porsinut :) - tuo P0340 (Short to Gnd) tuossa lähinnä itseä hämää, miten se toisen sensorin porsimisesta seuraisi? En epäile etteikö voi, mutta olen utelias.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: 156 1.8TS - Vikakoodit P0335, P0336, P0340

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Luulisi sen pidempäänkin kestävän. :D En aukotonta selitystä sille yht'äkkiä osaa antaa, mutta täältä katselin selityksiä tuolle 340-koodille.


Causes - A code P0340 could mean one or more of the following has happened:
  • a wire or connector in the circuit could be grounded/shorted/broken
  • the camshaft position sensor may have failed
  • the PCM may have failed
  • there exists an open circuit
  • the crankshaft position sensor may have failed


Possible Solutions - With a P0340 OBD-II trouble code, diagnosis can be tricky at times. Here are some things to try:

  • Visually inspect all the wiring and connectors in the circuit
  • Check for continuity in the circuit wiring
  • Check the operation (voltage) of the camshaft position sensor
  • Replace the camshaft position sensor as required
  • Check the crankshaft position circuit as well
  • Replace circuit wiring and/or connectors as required
  • Diagnose/replace the PCM as required

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Re: 156 1.8TS - Vikakoodit P0335, P0336, P0340

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Juu, taidan tuon kampuran sensorin vaihtaa ensin kun on tuttu homma (valitettavasti) & halpa osa - rystyset ruvella on sinun autosi korjattava.

Kaipa se P0340 on hämääntyneen ECUn tuotoksia kun toinen ajoitussensori tippuu kyydistä moottorin pyöriessä. Toki mahdollistahan on että olen iskenyt tuplajättipotin itselleni ja myös nokka-akselin sensori hajosi oikeasti. :twisted:

Vastaa Viestiin