Olisiko tähän mitään ohjeita mielellään kuvien kera? Voisihan tuota kokeilla ennenkuin raahaa autoa taas kerran Deltaan korjattavaksi.HopeinenQ kirjoitti:Meni muistaakseni niin, että irroitettiin läppiä ohjaava tanko säätömoottorista ja lukittiin se auki asentoon (muistaakseni vieläpä ihan ruuvilla). Säätömoottorille ei tehty mitään, eli se siellä mukamas vieläkin ohjailisi onnesta soikeana noita läppiä.Jevgen kirjoitti:Miten läpät lukitaan auki?Manukki kirjoitti:Eipä ole nykinyt kertaakaan vuoteen, eli loppui siihen kun läpät lukittiin auki.
Alfa 159 jtd nykimisongelmia
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 84
- Liittynyt: 10 Helmi 2010, 10:56
- Car(s): jotain muuta mikä toimii
- Paikkakunta: Hyvinkää
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Täälläkin oli (kop kop) nykimisongelmia pintakaasulla 1500-2500 rpm välillä. Vikaa etsittiin ahkerasti kun moottorin häiriövalo syttyi useampaan otteeseen. Lopulta vaihdettiin jokin anturi joka ilmeisesti antoi vääriä lukemia ja käynnisteli jatkuvasti egr-polttoa turhaan. Anturin vaihdon jälkeen tuntuisi toimivan paremmin.
Alfa Romeo - immagine di bellezza
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 26 Elo 2009, 21:44
Osaako joku suositella pk-seudulta tai sen läheisyydestä pajaa, jossa tämä voitaisiin tehdä, ja jossa tiedettäisiin muutenkin alfoista? Omassa 159:ssä egr-venttiili on nyt vaihdettu kahteen kertaan nykimisongelman takia, viimeksi 20 000 km sitten ja taas on sama ongelma ilmennyt. Pitäisi etsiä joku pysyvämpi ratkaisu.HopeinenQ kirjoitti:Meni muistaakseni niin, että irroitettiin läppiä ohjaava tanko säätömoottorista ja lukittiin se auki asentoon (muistaakseni vieläpä ihan ruuvilla). Säätömoottorille ei tehty mitään, eli se siellä mukamas vieläkin ohjailisi onnesta soikeana noita läppiä.Jevgen kirjoitti:Miten läpät lukitaan auki?Manukki kirjoitti:Eipä ole nykinyt kertaakaan vuoteen, eli loppui siihen kun läpät lukittiin auki.
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
tmv kirjoitti:Täälläkin oli (kop kop) nykimisongelmia pintakaasulla 1500-2500 rpm välillä. Vikaa etsittiin ahkerasti kun moottorin häiriövalo syttyi useampaan otteeseen. Lopulta vaihdettiin jokin anturi joka ilmeisesti antoi vääriä lukemia ja käynnisteli jatkuvasti egr-polttoa turhaan. Anturin vaihdon jälkeen tuntuisi toimivan paremmin.
Tai sitten ei. Tänään duuniin ajellessa häiriövalo uudelleen tauluun ja motarilla ajotietokone säästötilaan. Jipii. Sama ruljanssi taas. Auto huoltoon odottelemaan koska joku ehtii tutkailla sitä, sijaisauto alle ja duuniin.
Tällä kertaa alla Nissan Qashqai sentään. Edelliset menopelit mm. Kia Ceeeeeeee'd ja Nissan Nuotti ja joku muu IhanSamakin tossa oli välissä.
Nyt alkaa ottaa kupoliin. Huollossa ovat EGR:n tsekanneet ja kuulemma toimii kuten pitää. Alkaa silti tuntua että jollei EGR vaihdu niin tämä ei lopu...
Update 25.8.: ei mitään uutisia. Siellä makaa ja täällä Qashqaillaan...
Viimeksi muokannut tmv, 25 Elo 2011, 20:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alfa Romeo - immagine di bellezza
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
On se vaan niin peestä tuo Alfan 2,4 diesel. Joka päivä pinna kireellä kun tuolla surkeudella ajaa. 200hv 400Nm aivan surkeasti käytettävissä.
Jotkut saa ajaa 3.2l nelivetobensalla ja nauttia autosta. Vielä kun tuo oma on manuaalilaatikolla niin saa vaihtaa vaihteitakin kokoajan.
Mitä hyötyä olette muuten hakeneet tuolla läppien lukitsemisella???? Niiden tarkoitushan käsittääkseni on parantaa suorituskykyä ja polttoainetaloutta muuttamalla imusarjan ilmavirtauksia. BMW miehethän poistavat läppiä sen takia että ne hajoavat ja rikkovat koneen.
Jotkut saa ajaa 3.2l nelivetobensalla ja nauttia autosta. Vielä kun tuo oma on manuaalilaatikolla niin saa vaihtaa vaihteitakin kokoajan.
Mitä hyötyä olette muuten hakeneet tuolla läppien lukitsemisella???? Niiden tarkoitushan käsittääkseni on parantaa suorituskykyä ja polttoainetaloutta muuttamalla imusarjan ilmavirtauksia. BMW miehethän poistavat läppiä sen takia että ne hajoavat ja rikkovat koneen.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Matti_S
- Viestit: 595
- Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
- Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08
Pärtsätin: Triumph Thruxton '06 - Paikkakunta: Oulu
Jahas. Ainakin mun savutukseen löyty syy: hehkut paskana. Uudet tilattu ja saan alle alkukuusta.
Ihan sinällään loogista kun tuo vähän nahkeesti on starttaillu pikkukylmässäkin. Samoin välillä kuulostaa niinku se käynnistys kolmella padalla kun kylmänä käynnistelee. Tiedä onko tuo sitten syy vai seuras tuosta keväisestä moottorivauriosta.
Ihan sinällään loogista kun tuo vähän nahkeesti on starttaillu pikkukylmässäkin. Samoin välillä kuulostaa niinku se käynnistys kolmella padalla kun kylmänä käynnistelee. Tiedä onko tuo sitten syy vai seuras tuosta keväisestä moottorivauriosta.
-Matti-
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Ihme, ettei se käryttänyt vieterivaloa, kuten meidän 156 keväällä. Sekin savutti normaalia enemmän. Valo tosin syttyi vasta yli satasen vauhdeissa, olikohan kolmosen hehku kun oli särki.Matti_S kirjoitti:Jahas. Ainakin mun savutukseen löyty syy: hehkut paskana. Uudet tilattu ja saan alle alkukuusta.
Ihan sinällään loogista kun tuo vähän nahkeesti on starttaillu pikkukylmässäkin. Samoin välillä kuulostaa niinku se käynnistys kolmella padalla kun kylmänä käynnistelee. Tiedä onko tuo sitten syy vai seuras tuosta keväisestä moottorivauriosta.
Suorituskykyyn ei juuri kauheasti vaikuta mutta läppien ollessa kiinni (jos toimivat) imusarjan alipaine ón suurempi mikä vaikuttaa taas egr venttiilin toimintaan..Mitä hyötyä olette muuten hakeneet tuolla läppien lukitsemisella???? Niiden tarkoitushan käsittääkseni on parantaa suorituskykyä ja polttoainetaloutta muuttamalla imusarjan ilmavirtauksia. BMW miehethän poistavat läppiä sen takia että ne hajoavat ja rikkovat koneen.
Vanhemmissa bemareissa läpät tosiaan kannatti deaktivoida turvallisyys syistä mutta uudemmissa ne on huomattavasti järeämpi tekoisia, vaara pienempi. En tiedä kuinka vahvat Fiat/Alfa koneissa on?
Kuva jostakin Opel koneesta, ei tietoa onko Fiat vai Opel/Izusu...läpillä ei mitään virkaa ole ollut pitkään aikaan.
http://kuvablogi.com/nayta/2461865/
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Ton kun putsaa, niin tuntuu että auto lentää taas! Pakokaasujen kierrätys hurraa!
Ei ole ainakaan noussut samanlaista haloota läppien rikkoutumisesta kuin biimerillä, enkä edes muista lukeneeni täältä, että jonkun moottori olisi noita niellyt - en ainakaan muista
Ei ole ainakaan noussut samanlaista haloota läppien rikkoutumisesta kuin biimerillä, enkä edes muista lukeneeni täältä, että jonkun moottori olisi noita niellyt - en ainakaan muista
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Dodiih. Sain eilen auton takaisin ja nyt meni sitten vaihtoon koko hiukkassuodatusta hoitava härpätin. Ja nytpä muuttui auto kerralla! Kaikenlainen pieni nykiminen ja pienillä kierroksilla nyykähtely katosi. Auto tuntuu muutenkin kuin uudelta ajettaessa. Vääntää todella hyvin ja tasaisesti. Lukitaan tämä vaihtoehto (jookos...).tmv kirjoitti:Tai sitten ei. Tänään duuniin ajellessa häiriövalo uudelleen tauluun ja motarilla ajotietokone säästötilaan. Jipii. Sama ruljanssi taas. Auto huoltoon odottelemaan koska joku ehtii tutkailla sitä, sijaisauto alle ja duuniin.
Alfa Romeo - immagine di bellezza
- Formula-Masa
- Viestit: 91
- Liittynyt: 24 Syys 2009, 00:58
Heitetään tää topicci ylös, katselin tuossa eilen mutsin Alfa 159 1,9 jtd:n lähtöä, kylmänä tuli jonkin verran savua pakoputkesta, mutta se kyllä katosi heti pienen ajon jälkeen. Ajelin siis peräsä omalla autolla, mitään savupilveä ei noussut, että Alfan ajaja olisi nähnyt. Auto ei tietääkseni ole nykinyt, onko tuo pieni savu kenties merkki jostain viasta? Auto menee vuosihuoltoon tässä syyskuussa.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Kyllä auton savuttaa pitää, enempi tai vähempi näkyvästi. Kylmänä kone kuin kone käy epäpuhtaasti ja varmasti savuttaa; jos putkessa on kosteutta niin se aiheuttaa höyryä. Ei kuulosta mitenkään ihmeelliseltä, täällä bensapuolisena talvipakkasella / kostealla tai kolealla ilmalla kun lähtee, tulee semmoset höyryt, ettei takalasista näe läpi ja silti kaikki on kuitenkin OK.
Joku muu täällä, kuka asioista jotain edes tietää, voi toki tarkentaa, mutta mun käsitykseni on, ettei noista kiisseleiden sauhuamisista kannata huolestua varsinkaan kylmällä koneella, "kuuluu asiaan". Varmaan se on aina savuttanut samalla tavalla kuin nytkin, et vaan ole sitä ennen nähnyt
Mutta oli siinä vikaa tai ei, niin muistakaa välillä antaa noille kiisseleillekin kenkää oikein kunnolla. Pitää paikat vetreänä ja elossa
Joku muu täällä, kuka asioista jotain edes tietää, voi toki tarkentaa, mutta mun käsitykseni on, ettei noista kiisseleiden sauhuamisista kannata huolestua varsinkaan kylmällä koneella, "kuuluu asiaan". Varmaan se on aina savuttanut samalla tavalla kuin nytkin, et vaan ole sitä ennen nähnyt
Mutta oli siinä vikaa tai ei, niin muistakaa välillä antaa noille kiisseleillekin kenkää oikein kunnolla. Pitää paikat vetreänä ja elossa
- Formula-Masa
- Viestit: 91
- Liittynyt: 24 Syys 2009, 00:58
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Tuli kokeiltua myös viallisella EGR:llä ajamista viime keväänä. Aikani sitä ihmettelin ja totesin, että ehkä siitä pitäisi päästä eroon. Omasta autosta EGR on poistettu "softapäivityksellä". Silloin tuli nauhoitettua FiatEcuscanilla vähän ajon aikaista dataa josta saa tehtyä jonkinlaisen tulkinnan venttilin toiminnasta. Liitteenä file.Billie kirjoitti:Tämä kysymys on kaiketi uusinta?, mutta missä kohtaa se EGR venttiili alkaa toimimaan. Tasakaasulla, moottorijarrutuksessa vai.
Täyskaasukiihdytyksessä EGR menee kiinni. Osakaasulla ajettaessa EGR on mukana johonkin ~2500rpm asti.
Oma tulkintani varsinaisesta nykimisen syystä on se, että takerteleva EGR häiriköi ahtopaineita ja moottorinohjaus yrittää korjata tilannetta joka tuntuu nykäisynä (tai sammumisena liikkeelle lähdössä).
Excelin käppyröistä on ympyröity ne kohdat missä nykäisy tuntui.
- Liitteet
-
- EGR_nykiminen.xls
- FES_dataa
- (96.5 KiB) Tiedosto ladattu 167 kertaa
Pitääpä laittaa tännekin kun oma AR oireili pitkän aikaa nykiminen kiihdyttäessä isoilla vaihteilla kierrosten ollessa yli 2 500rpm). Kyseessä ei ollut EGR (puhdas), hiukkasloukku (puhdas), kytkin (kunnossa) tai mikään muukaan aikaisemmin silmiini sattunut
Tarkemmin sanottuna vian huomasi siitä että turbon paineet kävi heittelemään 1,5 barin jälkeen ja ikinä ei päästy täysiin paineisiin, samalla auton nyki selvästi.Auto kävi takuusyistä Autokeskuksella neljään kertaan ennen kuin homma selvisi.
Kyseessä oli lopulta imusarjan läppien akselin holkkien kuluminen jonka takia akseli oli päässyt luiskahtamaan poispaikoiltaan, jolloin ilmavirtaukset palotilassa olivat täysin pielessä.
Auto 159 vm 2008 2,4 dieseli, jolla ajettu 80tkm.
Tarkemmin sanottuna vian huomasi siitä että turbon paineet kävi heittelemään 1,5 barin jälkeen ja ikinä ei päästy täysiin paineisiin, samalla auton nyki selvästi.Auto kävi takuusyistä Autokeskuksella neljään kertaan ennen kuin homma selvisi.
Kyseessä oli lopulta imusarjan läppien akselin holkkien kuluminen jonka takia akseli oli päässyt luiskahtamaan poispaikoiltaan, jolloin ilmavirtaukset palotilassa olivat täysin pielessä.
Auto 159 vm 2008 2,4 dieseli, jolla ajettu 80tkm.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Tosiaan, omassa autossa toi nykiminen tapahtui melkein aina siinä 1600-1800rpm välillä.
EDIT: imusarjan läpät tuli kanssa tarkistettua, mutta edellisen omistajan aikana läpät oli näköjään lukittu auki.
Löysin silloin oheisen läppiä koskevan dokun joka on julkaissut imusarjan valmistaja.
Tässä linkki jos siitä vaikka jotain apua sattuu olemaan diesel-alfisteille:
http://art.rexbo.net/pierburg/pdf/pg-si ... en-web.pdf
EDIT: imusarjan läpät tuli kanssa tarkistettua, mutta edellisen omistajan aikana läpät oli näköjään lukittu auki.
Löysin silloin oheisen läppiä koskevan dokun joka on julkaissut imusarjan valmistaja.
Tässä linkki jos siitä vaikka jotain apua sattuu olemaan diesel-alfisteille:
http://art.rexbo.net/pierburg/pdf/pg-si ... en-web.pdf
Viimeksi muokannut Vainio, 11 Loka 2011, 19:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 29 Elo 2011, 16:29
- Car(s): 159 2,4 jtdm Qtronic -08/09
- Paikkakunta: Oulu
Re:
Itselläni 159 jtdm 2,4 Alfassa oli jatkuvaa nykinmishäiriötä alle 2000 kierrosalueella ajettaessa varsinkin tasakaasulla. Egr:n poisohjelmoinnilla löytyi taas tehot ja alaväännöt ja auto on ihan kuin eri aikaisempaan nähden. Ohjelmoinnin jälkeen on ajettu nyt noin 7000 km ja autolla yhteensä vajaa 90 tkm eikä ongelmia enää ole ollut. Tosin hiukkassuodatin pekee puhdistuspolttoa aika tiuhaan. Toisaalta ajan suurimmaksi osaksi lyhyttä ajoa.Maunu kirjoitti:Eräs 159:sin omistaja sanoi että hänellä läppien ohjaus takerteli aiheuttaen nykimistä.
Wd-40:stä läppävivustoon ja taas kulki auto normaalisti.
Re: Re:
on hieno lukea tälläistä palautetta tosin en oo varma onko osoite oikeaKanada kirjoitti:Itselläni 159 jtdm 2,4 Alfassa oli jatkuvaa nykinmishäiriötä alle 2000 kierrosalueella ajettaessa varsinkin tasakaasulla. Egr:n poisohjelmoinnilla löytyi taas tehot ja alaväännöt ja auto on ihan kuin eri aikaisempaan nähden. Ohjelmoinnin jälkeen on ajettu nyt noin 7000 km ja autolla yhteensä vajaa 90 tkm eikä ongelmia enää ole ollut. Tosin hiukkassuodatin pekee puhdistuspolttoa aika tiuhaan. Toisaalta ajan suurimmaksi osaksi lyhyttä ajoa.Maunu kirjoitti:Eräs 159:sin omistaja sanoi että hänellä läppien ohjaus takerteli aiheuttaen nykimistä.
Wd-40:stä läppävivustoon ja taas kulki auto normaalisti.
joku kysyi aiemmion egr systeemin päällä olosta
se riippuu moottorn kuormitus tilanteesta mutta kun kierroksia on 3300rpm niin sen jälkeen se on kokonaan pois ohjelman mukaan
sitä alemmilla kirroksilla se on pois vain silloin kun moottoriin menevä ilmamäärä on suurimmillaa (kaasu pohjassa)
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia
Pitää itse myös ilmoittaa oma 159 2.0 tiisseli tähän kerhoon. Usein, ei kuitenkaan joka kerta auto nykäisee ikävästi vaihteilla 1-3 kierrosalueella 1700-1900. Lyhyt nykäisy ja sitten taas mennään. AK ei löytänyt viimeisessä huollossa asiaan selitystä, tai siis vikaa ei heidän mielestään ole. Ongelmana tässä on se että tuo tulee parhaiten esiin kaupunkiajossa, jota minulla tulee 80% ajasta. AK:t taas sijaitsee isojen teiden varrella. 4-6 vaihteilla ei ole ongelmia, tosin eipä noilla kierroksilla 4-6 vaihteita käytetäkkään. Vastaako tämä muiden ongelmia, eli siis eikö Alfa ole saanut tähän uuteen versioonkaan vikaa korjattua?!?!
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
- Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super - Paikkakunta: Hollola
Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia
Nykimisongelmissa kannattaa tehdä imusarjan alipaineanturin puhdistus, anturi oli ainakin mulla paksun noen peitossa ja ilmamassamittarispraylla puhdistamisen jälkeen ei ole nykinyt. Anturi on suoraan imusarjassa kiinni, yhdellä pultilla. Fiatecuscan näyttää myös ilmamäärämittarin toiminnan, itselläni se menee vielä vaihtoon. Sen jälkeen ajattelin vielä tehdä imusarjan puhdistuksen Forten aineella, se ruiskutetaan suoraan imsarjaan koneen käydessä. Jos vielä jaksan niin polttoainesuodattimen vaihdon yhteydessä teen Forten aineella polttoainepuolen puhdistuksen.
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia
Jos ilmamassamittari antaa vikakoodin kannattaa ekaks tutkia EGR. Omassani antoi vikakoodin ilmistä ja vaihdettiin, viikon päästä sama ongelma. Poistui lopulta EGR:n vaihtamisella. Puhdistuskin olisi auttanut.
Auto nyki minullakin kylmänä, EGR:n pois ohjelmoinnilla ja viritys ohjelmalla kaikki nykiminen, öykkiminen, tökkiminen ja muu alaväännön puute on jäänyt täysin pois. Auto toimii kuin unelma.
Auto nyki minullakin kylmänä, EGR:n pois ohjelmoinnilla ja viritys ohjelmalla kaikki nykiminen, öykkiminen, tökkiminen ja muu alaväännön puute on jäänyt täysin pois. Auto toimii kuin unelma.
Life is too short to drive boring cars.
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
- Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super - Paikkakunta: Hollola
Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia
Mulla ei ilmi antanut vikakoodia, mutta sensijaan vääriä arvoja. Ilmin vaihto paransi alavääntöä, ja jos nyt tuollaisena vaan pysyisi niin olisin tyytyväinen:)
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia
159 tuntuu satunnaisesti nykivän kiihdytettäessä. Johtuneeko sitten juurikin tästä EGR:stä?
Tarvii se tässä joku päivä putsata, nimimerkki ”Smacket:in” projektiketjun ohjeiden avulla Mites se välilevy/kuristin. Kannattaako sinne laittaa sellainen?
Tarvii se tässä joku päivä putsata, nimimerkki ”Smacket:in” projektiketjun ohjeiden avulla Mites se välilevy/kuristin. Kannattaako sinne laittaa sellainen?
- Carlos
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
- Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15 - Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi
Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia
^Kannattaa.
Mulla on siinä levyssä 13mm reikä, eikä tule vikakoodia. 9mm reijällä tuli.
Mulla on siinä levyssä 13mm reikä, eikä tule vikakoodia. 9mm reijällä tuli.
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia
Mites tämä levy?
Vaikuttaa fiksulta ja pitäisi sopia myös 2.4JTDm:ään. Ei tarvitse erillisiä tiivisteitä/tiivistämistä. Ebaysta tuppasi löytyvän levyjä lähinnä 1.9:iin (tiedä sitten mitä eroa niillä?)
^Oliko sulla Carlos siis vaan yksi reikä siinä?
Vaikuttaa fiksulta ja pitäisi sopia myös 2.4JTDm:ään. Ei tarvitse erillisiä tiivisteitä/tiivistämistä. Ebaysta tuppasi löytyvän levyjä lähinnä 1.9:iin (tiedä sitten mitä eroa niillä?)
^Oliko sulla Carlos siis vaan yksi reikä siinä?
- Carlos
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
- Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15 - Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi
Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia
Juu yhdellä reijällä, säästin tein ite. Mutta se ei ole tuo levy vaan se aikaisempi, joka on egrrän alapuolella.
Tämän muotoinen.
Tuossa välissä.
Tämän muotoinen.
Tuossa välissä.
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia
Mitäs kettua? Smacket on ainakin vaihtanut vaan juuri tuon mainitsemani levyn. Kumpi/kumpikin/vai ei kumpaakaan sinne kannattaa vaihtaa? Nimim. pamahtaa kohta koko pascha...Carlos kirjoitti:Juu yhdellä reijällä, säästin tein ite. Mutta se ei ole tuo levy vaan se aikaisempi, joka on egrrän alapuolella.
Tämän muotoinen.
- Carlos
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
- Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15 - Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi
Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia
Elikkä samalla tavalla oli näköjään Maunukin pähkäilly tuossa ketjussa.Maunu kirjoitti: EGR:n kuristin itse toiselta puolelta eli pakoputkenpuolelta, koska ajattelin näin säästää myös egr venttiilin koneistoa likaantumiselta.
Vapaa valinta kumman laitat.. mutta vain yksi.
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia
No nyt alkaa Lyyti kirjoittaan! Taidanpa laittaa eBaysta tuolta samalta myyjältä vastaavan, mutta reiättömän levyn tilaukseen ja täräytän siihen itse 13mm reiän. 5 euroa näköjään posteineen. Mites tuon tiivistäminen, kai sitä vähän pitäisi tiivistä, ettei tule pakokaasut konehuoneeseen? Leikattavaa pahvitiivistettä vaan?
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re:
einari kirjoitti:Onneksi minulla ei ainakaan toistaiseksi ole ollut mitään häiriöitä EGR:n kanssa. Nimenomaan toistaiseksi - monella tuntuu olevan jokseenkin ikäviä kokemuksia moisesta.Billie kirjoitti: Olen lukenut tuosta EGR:stä, mutta toiset valittavat ettei auta kun hetken jos hetkeäkään. Niin ja onko se ongelmakaan ollut sama kuin minun.
Meitinkin 159 hyytyi pari kuukautta oston jälkeen tienvarteen talvella (ensin katosi tehot ja sit lopulta sammui) juurikin EGR:n takia.
Mitä tohon EGR:n tulee, niin kyllä täällä on porskuteltu ilman huolia huolellisen puhdistuksen jälkeen.
Kun sitä puhdistaa niin hoitelee myös sen solenoidin kuntoon (reikä kuoreen ja öljyä sisään), eikä vaan tyydy poistmaan karstaa siitä läppärungosta.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia
eBaysta tämä? Vaikuttaisi ihan fiksulta ja siihen vaan poralla 13mm reikä. Mites sen tiivistämisen kanssa? Tarviiko ja kuinka kannattaisi toteuttaa?
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia
ei kai alumiinilätkän kanssa erillistä tiivistettä tarvi...-Tomi- kirjoitti:eBaysta tämä? Vaikuttaisi ihan fiksulta ja siihen vaan poralla 13mm reikä. Mites sen tiivistämisen kanssa? Tarviiko ja kuinka kannattaisi toteuttaa?
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia
Viime torstaina laitoin tuon levyn tilaukseen Briteistä ja nyt se jo tuli maanantaina. Ripeetä toimintaa! Nyt alkaa homma olemaan kokolailla selvillä ja tarvii tuo EGR tässä joku päivä puhdistaa, kunhan pakkanen tuosta vähän hellittäisi (kylmä autotalli.)
Miten tämä solenoidin puhdistus käytännössä tapahtuisi ja mitä öljä sinne pitäisi tuutata?
Miten tämä solenoidin puhdistus käytännössä tapahtuisi ja mitä öljä sinne pitäisi tuutata?
Pasi kirjoitti:Kun sitä puhdistaa niin hoitelee myös sen solenoidin kuntoon (reikä kuoreen ja öljyä sisään), eikä vaan tyydy poistmaan karstaa siitä läppärungosta.
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia
Ei nykimisongelma, mutta nypytysongelma. Sopinee kuitenkin tähän ketjuun.
Viimeisen kuukauden aikana olen alkanut kiinnittää huomiota, että auto pitää hyvin kevyttä tärinää/nypytystä. Tämä ilmenee, kun ajaa noin 1500 RPM:llä 70-80 km/h. Nypytys loppuu, kun auton heittää vapaalle tai ajaa kovempaa.
Muutoksia mitä olen tehnyt: puhdistin EGR-venttiilin helmikuussa. Se oli kyllä varsin puhdas jo muutenkin. EGR-venttiilin ja moottorin välissä olikin jo valmiiksi kuristinlevy. Heitin sen kuikkaan ja laitoin tilaamani kuristimen pakoputken puolelle. Oireilu ei kyllä alkanut tämän jälkeen vielä kuukausiin, merkitystä? MES ei näytä vikakoodeja.
Viimeisen kuukauden aikana olen alkanut kiinnittää huomiota, että auto pitää hyvin kevyttä tärinää/nypytystä. Tämä ilmenee, kun ajaa noin 1500 RPM:llä 70-80 km/h. Nypytys loppuu, kun auton heittää vapaalle tai ajaa kovempaa.
Muutoksia mitä olen tehnyt: puhdistin EGR-venttiilin helmikuussa. Se oli kyllä varsin puhdas jo muutenkin. EGR-venttiilin ja moottorin välissä olikin jo valmiiksi kuristinlevy. Heitin sen kuikkaan ja laitoin tilaamani kuristimen pakoputken puolelle. Oireilu ei kyllä alkanut tämän jälkeen vielä kuukausiin, merkitystä? MES ei näytä vikakoodeja.
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
- Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia
Olisko DPF tukkeutumassa? Pikkukierroksilla kakistelee. Oma ehkä aavistuksen tukkonen juuri tuolla kierrosten alapäässä. Tee regenerointi. Eron kyllä huomaa heti, jos tuosta johtuu..-Tomi- kirjoitti:Ei nykimisongelma, mutta nypytysongelma. Sopinee kuitenkin tähän ketjuun.
Viimeisen kuukauden aikana olen alkanut kiinnittää huomiota, että auto pitää hyvin kevyttä tärinää/nypytystä. Tämä ilmenee, kun ajaa noin 1500 RPM:llä 70-80 km/h. Nypytys loppuu, kun auton heittää vapaalle tai ajaa kovempaa.
Muutoksia mitä olen tehnyt: puhdistin EGR-venttiilin helmikuussa. Se oli kyllä varsin puhdas jo muutenkin. EGR-venttiilin ja moottorin välissä olikin jo valmiiksi kuristinlevy. Heitin sen kuikkaan ja laitoin tilaamani kuristimen pakoputken puolelle. Oireilu ei kyllä alkanut tämän jälkeen vielä kuukausiin, merkitystä? MES ei näytä vikakoodeja.
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Alfa 159 jtd nykimisongelmia
Ääni täältä myös DPF:lle, samoja oireita oli myös minulla mutta regenerointi auttaa hetkeksi. Vasta suodattimen tyhjennyksen jälkeen ongelma poistui täysin ja menohaluja tuli muutenkin lisää.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 29 Elo 2011, 16:29
- Car(s): 159 2,4 jtdm Qtronic -08/09
- Paikkakunta: Oulu
Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia
Moro!
Itselläni auton ongelmat loppui, kun egr ohjelmoitiin pois (Kauhava) ja sen jälkeen, kun tympäännyin jatkuvaan puhdistuspolttoon, otatin hiukkasloukun Oulussa pois (DTC) ja ajettiin uusi softa (Harilan) sisään. Katsastuksessa ei ole ollut poistatuksista ongelmaa.
Viime talvena alkoi uudenlainen oire: ahtopaineet heittelee välillä 1-1,4 painettaessa kaasua reilusti. Pintakaasulla auto käy ja kulkee ihan normaalisti, mutta silloin kun haluaisi kaikki tehot heti ulos, alkaa oikuttelu. Tarkastettiin, että alipaineletkuissa turbolle/alipaineventtiilille ei ole vuotoja. Turbon siivekkeille on tehty Forte-puhdistusaineella puhdistus, mutta merkittävää eroa ei ole havaittu.
Onko muilla ollut ahtopaineiden heittelyä "riisutuissa" kamppeissa? Turbon hinta on noin 1000 euroa ja vaihtoturbo noin 730 euroa. Kannattaisi ehkä vaihtaa turbo 210 hp moottorin vastaavaan. Joutuukohan myös softaa herkistelemään tuolloin vai meneekö tehokkaampi turbo heittämällä sisään?
Itselläni auton ongelmat loppui, kun egr ohjelmoitiin pois (Kauhava) ja sen jälkeen, kun tympäännyin jatkuvaan puhdistuspolttoon, otatin hiukkasloukun Oulussa pois (DTC) ja ajettiin uusi softa (Harilan) sisään. Katsastuksessa ei ole ollut poistatuksista ongelmaa.
Viime talvena alkoi uudenlainen oire: ahtopaineet heittelee välillä 1-1,4 painettaessa kaasua reilusti. Pintakaasulla auto käy ja kulkee ihan normaalisti, mutta silloin kun haluaisi kaikki tehot heti ulos, alkaa oikuttelu. Tarkastettiin, että alipaineletkuissa turbolle/alipaineventtiilille ei ole vuotoja. Turbon siivekkeille on tehty Forte-puhdistusaineella puhdistus, mutta merkittävää eroa ei ole havaittu.
Onko muilla ollut ahtopaineiden heittelyä "riisutuissa" kamppeissa? Turbon hinta on noin 1000 euroa ja vaihtoturbo noin 730 euroa. Kannattaisi ehkä vaihtaa turbo 210 hp moottorin vastaavaan. Joutuukohan myös softaa herkistelemään tuolloin vai meneekö tehokkaampi turbo heittämällä sisään?
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia
Taisin toiseen ketjuun kirjottaa että itsellä nykii ja loppuu pariksi viikoksi kun käytän ahtopaineen säätimeltä letkua irti ja ajan pikku matkan. Eli alipaine pumppu - säädin - turbon siivet takertelee, seuraavaksi ajattelin kokeilla puhdistaa säätimen.
Ajettu 126tkm, dpf tyhjä, ei softattu, egr kuristettu
Ajettu 126tkm, dpf tyhjä, ei softattu, egr kuristettu
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 29 Elo 2011, 16:29
- Car(s): 159 2,4 jtdm Qtronic -08/09
- Paikkakunta: Oulu
Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia
Joo, ihmetellään seuraavaksi, onko alipainesäätimessä vikaa. Elämä olisi niin helppoa, jos aina olisi itsellä hyllyssä tarvittava ehjä osa, jotta voisi testata varmasti ehjällä osalla...
Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia
Millä te olette noita DPF:iä tyhjänneet?
Meneekö sieltä voimalla kanki läpi ja jääkö sinne sisälle enään mitään?
Meneekö sieltä voimalla kanki läpi ja jääkö sinne sisälle enään mitään?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia
Kankikin voi mennä läpi, mutta kuulemma aika yleinen tyyli on ottaa yläpuolelta laikalla tahi puukkosahalla pönttö auki, taittaa kuorta raolleen, nuijia raosta vasaran ja taltan kanssa kennot palasiksi ja hitsata pönttö takaisin umpeen. Tämä toimii kankea paremmin ainakin, jos samassa pöntössä olevan katalysaattorin haluaa säästää.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia
Tuossa on avattu kansi turhankin isosti, vasemmalla näkyy lyhyt katin osuus. Pienemmän reiän kun tekee niin ei tarvitse lähteä kääntämään paine-ero putkea sivuun, mutteri voi olla tiukassa ja murtaa nipan pöntöstä. Kannattaa myös rälläköidä 1mm laikalla eikä paksummalla niin kiinni hitsatessa ei tarvitse niin leveää rakoa täyttää.
- Liitteet
-
- image.jpg
- (122.25 KiB) Tiedosto ladattu 3163 kertaa
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia
Tuo mekaaninen poisto vaikuttaa melko helpolta osuudelta. Mites sen pakkopolton saisi vielä poistettua käytöstä?