Jakohihna 156 2.5 V6
Valvoja: Moderators
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Olisi tietty kiva jotkut tarkistusviivat, että voisi edes tsekata menikö kampiakselin ja kummankin kannen osalta riittävän lähelle, mutta nokkahihnapyörien tarkkaan säätöön ei pelkät merkkiviivat oikein riitä kuin ehkä oikein hyvähermoisille. (kyllä nekin tosin muutaman iteraatiokierroksen jälkeen saisi kohdilleen, muutetaanhan joissain ralliautoissakin nokkien ajoitusta viritellessä)
Ajoituksella pitäisi saada nokka-akselin nokka avautumaan tietyssä kampiakselin kulmassa: jos lasketaan vain hampaat ja laitetaan kaikki hammaspyörät oikein sen mukaan saadaa suhteellisen hyvä tulos jos hihna on lyhyt eikä paljon veny. V6:ssa hihna on kuitenkin melko pitkä ja hihnan paksuuskin vaikuttaa ajoitukseen (koska mutkittelee ja kiertää ohjureita). Matka jonka hihna kiemurtelee kampiakselin vetohammaspyörältä viimeiseen nokka-akselin hihnapyörään on yksinkertaisesti niin pitkä, että hihnojen ja/tai kireyden erot (toleranssi, venymä ja paksuus) voi aiheuttaa liian suuren kulmaheiton. Siksi on tarkoitus ajoittaa siten että kaikki palikat lukitaan (tai kampiakselia ei taideta lukita, mutta sen asento kuitenkin tarkistetaan mittakellolla) ja vasta sitten kiristetään kaikki palikat oikealle asteelleen kohdilleen. Hyvällä tuurilla perinteiselläkin tavalla voi osua vaikka täysin kohdalleen - mutta mistäs sen tietää? Jos taas merkkaa vanhalla hihnalla paikat - tiedetäänkö kuinka paljon hihna on venynyt ja ohentunut -> se vaikuttaa ajoitukseen.
Jonkinlainen lukitus + hihnapyörien säätötapa on käytössä jo aika monessa lyhyemmällä nokkahihnalla ja kahdella nokka-akselilla varustetussa nykynelikossakin, ajoitus on niissäkin mahdollista saada tarkemmin paikalleen -> siksi näin (näin ainakin jo -90 luvulta alkaen). Vanhemmissa autoissa saattoi olla lyhyempi hihna, eikä edes ollut niin asteen päälle tarkkaa ketjun/hihnan kanssa (teho/päästöt). V6:sessa jo kahden kannen välissä on saman pituinen hihnan pätkä kuin tyypillisessä nelikossa vetopuolella.
(Nykyautoissa on taas palattu joissain ketjuihin ja monellakin merkillä on ollut ongelmia venyvien jakoketjujen kanssa, jopa nelikoissa siten että moottorihäiriövalot syttyy kun nokat on liikaa väärässä asennossa -> tästä voi arvoida riittääkö joustavamman hihnan valmistus- ja kiristystarkkuus pitkällä V6:n hihnalla siten että eri valmistajien kaikilla hihnoilla ja hihnapyörillä sekä kaikkien asentajien laittamilla kireyksillä päästäisiin hyviin tuloksiin joka kerta)
(oho, muutama muukin ehti kommentoida samaa kirjoituksen aikana...)
Ajoituksella pitäisi saada nokka-akselin nokka avautumaan tietyssä kampiakselin kulmassa: jos lasketaan vain hampaat ja laitetaan kaikki hammaspyörät oikein sen mukaan saadaa suhteellisen hyvä tulos jos hihna on lyhyt eikä paljon veny. V6:ssa hihna on kuitenkin melko pitkä ja hihnan paksuuskin vaikuttaa ajoitukseen (koska mutkittelee ja kiertää ohjureita). Matka jonka hihna kiemurtelee kampiakselin vetohammaspyörältä viimeiseen nokka-akselin hihnapyörään on yksinkertaisesti niin pitkä, että hihnojen ja/tai kireyden erot (toleranssi, venymä ja paksuus) voi aiheuttaa liian suuren kulmaheiton. Siksi on tarkoitus ajoittaa siten että kaikki palikat lukitaan (tai kampiakselia ei taideta lukita, mutta sen asento kuitenkin tarkistetaan mittakellolla) ja vasta sitten kiristetään kaikki palikat oikealle asteelleen kohdilleen. Hyvällä tuurilla perinteiselläkin tavalla voi osua vaikka täysin kohdalleen - mutta mistäs sen tietää? Jos taas merkkaa vanhalla hihnalla paikat - tiedetäänkö kuinka paljon hihna on venynyt ja ohentunut -> se vaikuttaa ajoitukseen.
Jonkinlainen lukitus + hihnapyörien säätötapa on käytössä jo aika monessa lyhyemmällä nokkahihnalla ja kahdella nokka-akselilla varustetussa nykynelikossakin, ajoitus on niissäkin mahdollista saada tarkemmin paikalleen -> siksi näin (näin ainakin jo -90 luvulta alkaen). Vanhemmissa autoissa saattoi olla lyhyempi hihna, eikä edes ollut niin asteen päälle tarkkaa ketjun/hihnan kanssa (teho/päästöt). V6:sessa jo kahden kannen välissä on saman pituinen hihnan pätkä kuin tyypillisessä nelikossa vetopuolella.
(Nykyautoissa on taas palattu joissain ketjuihin ja monellakin merkillä on ollut ongelmia venyvien jakoketjujen kanssa, jopa nelikoissa siten että moottorihäiriövalot syttyy kun nokat on liikaa väärässä asennossa -> tästä voi arvoida riittääkö joustavamman hihnan valmistus- ja kiristystarkkuus pitkällä V6:n hihnalla siten että eri valmistajien kaikilla hihnoilla ja hihnapyörillä sekä kaikkien asentajien laittamilla kireyksillä päästäisiin hyviin tuloksiin joka kerta)
(oho, muutama muukin ehti kommentoida samaa kirjoituksen aikana...)
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Varmasti sen takia että niitä ei tehtäisi merkkien avustuksella...jmi kirjoitti:Miksei sinne sitten ole voinut laittaa merkkejä, kai siihen jokin peruste on?

ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- Carlos
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
- Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15 - Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi
Re: Jakohihna 156 2.5 V6



Voihan jakohihna.
Paloja tai ei saahan sen kohilleen, mutta kukin tyylillään.
Itsehän pidän työkaluista.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
@jarsan & co
Ok, minähän en ole yhtäkään jakopääremppaa, huoltoa tai muutakaan tehnyt ikinä yhteenkään autoon, joten olettamuksillani ja käsityksilläni kommentoin. Hyvähän se, että korjataan, niin tulee mullekkin oikeata tietoa ja käsitykset korjaantuu - katsotaan, kuinka kauan muistan...
Ok, minähän en ole yhtäkään jakopääremppaa, huoltoa tai muutakaan tehnyt ikinä yhteenkään autoon, joten olettamuksillani ja käsityksilläni kommentoin. Hyvähän se, että korjataan, niin tulee mullekkin oikeata tietoa ja käsitykset korjaantuu - katsotaan, kuinka kauan muistan...

- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
kyllä on tosiaankin jakohihnan vaihto kovvoo touhua, ainakin sen oikeintekeminen



- Carlos
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
- Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15 - Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi
Re: Jakohihna 156 2.5 V6

Keskimmäinen vaihtamassa jakohihnaa noin 6veenä, et ei se sen kovempaa hommaa ole.
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Niinpä, vaikka ketjun otsikko on aikas selkeä niin viisauksia busson hihnan vaihtoon jakaa myös ne hihnan joskus johonkin moottoriin vaihtaneet ja ne jotka eivät ole niitä mihinkään vaihtaneet...
Toki mielipiteisiin ja kommentointiin kaikilla internetissä on oikeus.
Itse olen vaihtanut lukkopaloilla mutta mun autoon on on vaihdettu 2 kertaa hihna Deltassa ennen omia nysväyksiä... tussimerkintöjä ja korkattuja kierteitä löytyi jakopäästä.. tuskin tehtaan jäljiltä?? eikä se jakokaan ihan kohdillaan ollut vaikka huoltokirjassa leimat on täälläkin kehuttujen "konalan gurujen"..
Eli, vaihtaa voi ammattimiehetkin ilman paloja (vai tekeekö ne tussimerkinnät lisäksi?) mutta... jokainen tyylillään, ainakin tämmönen nysvääjä ne tarvii


Itse olen vaihtanut lukkopaloilla mutta mun autoon on on vaihdettu 2 kertaa hihna Deltassa ennen omia nysväyksiä... tussimerkintöjä ja korkattuja kierteitä löytyi jakopäästä.. tuskin tehtaan jäljiltä?? eikä se jakokaan ihan kohdillaan ollut vaikka huoltokirjassa leimat on täälläkin kehuttujen "konalan gurujen"..

Eli, vaihtaa voi ammattimiehetkin ilman paloja (vai tekeekö ne tussimerkinnät lisäksi?) mutta... jokainen tyylillään, ainakin tämmönen nysvääjä ne tarvii

- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
^^ Kuinka monta Hello Kitty-tuotetta tuo nuori nainen haluaa palkkioksi Busson jakohihnan vaihdosta? Mä hädintuskin edes tiedän, missä se remmi vaikuttaa.
- Xehpuk
- Viestit: 697
- Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
- Car(s): Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998 - Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Meinasi aamuteet pärskähtää läppäriä päin

Re: Jakohihna 156 2.5 V6
"[/quote]
Ongelma on edelleen yksinkertainen, jako menee väärin. Syy tähän on varmaankin se että merkit laitetaan vanhalla kuluneella hihnalla ja uudella hihnalla kun ne ei osu ihan jämptisti niin sitten arvotaan että kummalle hampaalle tuo kuuluisi, ja hyvin usein jokin neljästä osuu väärin[/quote]
Ensiksi anteeksi vaan jos joku on kokenut juttuni vittuiluna, se ei ole ollut tarkoitukseni.
Otetaan tämä homma vielä kuitenkin kerran...
Laitoin vanhan ja "viruneen" hihnan ja uuden vierekkäin, silmämääräisesti niistä ei löydy eroja, ei edes mittaamalla.
Ero on ehkä kymmenesosamillimetrejä kun hihnan hampaan jako on n. 3-4 milliä
Hihna ei siis todellisuudessa viru yhtään ... miten voisikaan koska silloinhan kone olisi ajoituksen vuoksi täysin sekaisin tietyn kilometrimäärän jälkeen, eikö?
Onko kellään hihna vaihdettu sentakia että se on virunut ja kone ei käy kunnolla, kone on siis täysin sekaisin?
Ei varmasti kellään...
Jos näin olisi aika pitkä jono olisi kaikkien automerkkien huoltokorjaamolla viruneen hihnan vaihtoon.
Ja kokemuksesta voin sanoa että merkit osuu kohdalleen varsin jämptisti uudella hihnalla, eroa ei silmällä edes huomaa.
Sinällään tää keskustelu on kun entisestä neuvostoliitosta kun kommarit puolusti vanhoja ja täysin paikkansa pitämättömiä asioita, silloin "kaikki oli kuulemma paremmin"!
Vitut!
Silloin kaikki oli huonommin mutta kun ei myönnetä tosi asioita!
Niin se on tässäkin...
Tuossa hihna-asiassa on monta faktaa jotka kannattaa huomioida:
1. Heittokello on 50-luvun tekniikkaa ja sillä ei ole nykymoottorien säädön/ajoituksen kanssa mitään tekemistä.
siihen on nykyään omat vermeet.
2. Nyt alko nukuttamaan joten olkoon muut...
Loppuun vielä ajatus siitä miten elämä yleensä kulkee:
Kun haen aamulla lehden postilaatikosta avaamalla kannen ja ottamalla lehden sieltä ja sitten lähden sisälle lehteä lukemaan...ja naapuri tulee ruuvimeisselin kanssa ja irroittaa saranat, ottaa lehden saranapuolelta ja kiertää saranaruuvit takaisin kiinni ja lähtee lehteä lukemaan.,,
Mikä minä olen sanomaan että hän tekee väärin?
Jos se olenkin minä joka tekee väärin?
Toimikaa näin myös te lukituspalojen käyttäjät.
Ongelma on edelleen yksinkertainen, jako menee väärin. Syy tähän on varmaankin se että merkit laitetaan vanhalla kuluneella hihnalla ja uudella hihnalla kun ne ei osu ihan jämptisti niin sitten arvotaan että kummalle hampaalle tuo kuuluisi, ja hyvin usein jokin neljästä osuu väärin[/quote]
Ensiksi anteeksi vaan jos joku on kokenut juttuni vittuiluna, se ei ole ollut tarkoitukseni.
Otetaan tämä homma vielä kuitenkin kerran...
Laitoin vanhan ja "viruneen" hihnan ja uuden vierekkäin, silmämääräisesti niistä ei löydy eroja, ei edes mittaamalla.
Ero on ehkä kymmenesosamillimetrejä kun hihnan hampaan jako on n. 3-4 milliä
Hihna ei siis todellisuudessa viru yhtään ... miten voisikaan koska silloinhan kone olisi ajoituksen vuoksi täysin sekaisin tietyn kilometrimäärän jälkeen, eikö?
Onko kellään hihna vaihdettu sentakia että se on virunut ja kone ei käy kunnolla, kone on siis täysin sekaisin?
Ei varmasti kellään...
Jos näin olisi aika pitkä jono olisi kaikkien automerkkien huoltokorjaamolla viruneen hihnan vaihtoon.
Ja kokemuksesta voin sanoa että merkit osuu kohdalleen varsin jämptisti uudella hihnalla, eroa ei silmällä edes huomaa.
Sinällään tää keskustelu on kun entisestä neuvostoliitosta kun kommarit puolusti vanhoja ja täysin paikkansa pitämättömiä asioita, silloin "kaikki oli kuulemma paremmin"!
Vitut!
Silloin kaikki oli huonommin mutta kun ei myönnetä tosi asioita!
Niin se on tässäkin...
Tuossa hihna-asiassa on monta faktaa jotka kannattaa huomioida:
1. Heittokello on 50-luvun tekniikkaa ja sillä ei ole nykymoottorien säädön/ajoituksen kanssa mitään tekemistä.
siihen on nykyään omat vermeet.
2. Nyt alko nukuttamaan joten olkoon muut...
Loppuun vielä ajatus siitä miten elämä yleensä kulkee:
Kun haen aamulla lehden postilaatikosta avaamalla kannen ja ottamalla lehden sieltä ja sitten lähden sisälle lehteä lukemaan...ja naapuri tulee ruuvimeisselin kanssa ja irroittaa saranat, ottaa lehden saranapuolelta ja kiertää saranaruuvit takaisin kiinni ja lähtee lehteä lukemaan.,,
Mikä minä olen sanomaan että hän tekee väärin?
Jos se olenkin minä joka tekee väärin?
Toimikaa näin myös te lukituspalojen käyttäjät.
Jopi
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Totta turiset! Mutta eikös ruuvimeisseli ole vieläkin vanhempi keksintö?pesojo-h kirjoitti:Sinällään tää keskustelu on kun entisestä neuvostoliitosta kun kommarit puolusti vanhoja ja täysin paikkansa pitämättömiä asioita, silloin "kaikki oli kuulemma paremmin"!
Niin se on tässäkin...
Heittokello on 50-luvun tekniikkaa ja sillä ei ole nykymoottorien säädön/ajoituksen kanssa mitään tekemistä.
siihen on nykyään omat vermeet.
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Taitaa olla hiprakassa kirjoitettuja juttuja, mutta yritätkö väittää että tehtaan ohjeessa ei ole käytössä heittokello ja lukkopalat?pesojo-h kirjoitti:1. Heittokello on 50-luvun tekniikkaa ja sillä ei ole nykymoottorien säädön/ajoituksen kanssa mitään tekemistä.
Tai onko sinulla sitten kertoa joku hieno teoria miksi Alfassa on jätetty merkit pois tai miksi aika usein nykään nokkahihnapyöristä on jätetty kiilaurat pois ja niistä tehty säädettävät.
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Joo, kännipäissään kirjoittelin...ensinnäkään en väitä mitään.oalfi kirjoitti:Taitaa olla hiprakassa kirjoitettuja juttuja, mutta yritätkö väittää että tehtaan ohjeessa ei ole käytössä heittokello ja lukkopalat?pesojo-h kirjoitti:1. Heittokello on 50-luvun tekniikkaa ja sillä ei ole nykymoottorien säädön/ajoituksen kanssa mitään tekemistä.
Tai onko sinulla sitten kertoa joku hieno teoria miksi Alfassa on jätetty merkit pois tai miksi aika usein nykään nokkahihnapyöristä on jätetty kiilaurat pois ja niistä tehty säädettävät.
Totean vain että heittokelloa ja lukkopaloja ei tarvitse jakohihnan vaihdossa.
Sitä vaan ihmettelen miksette kukaan voi myöntää sitä?
Jos haluatte käyttää niitä niin eipä siinä mitään, totesin vain että niitä ei tarvitse.
Ei ole hienoja teorioita, eiköhän se suurin syy ole että kaikki tehtaat haluavat ohjata autojen huollon omille korjaamoilleen.
Toinen syy saattaa olla yleistynyt cvvt, eka kerran 1980 Alfassa.
Continuous variable valve timing offers a unique ability to have independent control of the intake and exhaust valves in an internal combustion engine. For any engine load criteria, the timing of intake and exhaust can be independently programmed.[1] The main variations of valve timing are: Late intake valve closing, Early Intake valve closing, Early Intake valve opening and early exhaust valve closing. These variations exist on a spectrum, which means engine performance could be optimized under all conditions.[2] Variable Valve Timing has existed since Alfa Romeo implemented it in 1980.
Jopi
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Heittokello on 50-luvun tekniikkaa ja sillä ei ole nykymoottorien säädön/ajoituksen kanssa mitään tekemistä.
siihen on nykyään omat vermeet.[/quote]
Totta turiset! Mutta eikös ruuvimeisseli ole vieläkin vanhempi keksintö?[/quote]
Jep, heh kyllä...Ruuvimeisseli keksittiin 1780...
Näissä keskusteluissa on tietenkin kaikilla aina omia näkemyksiä MUTTA jos näkemykset eroaa pitää mielestäni esittää omille väitteilleen perustelut...
Olikohan se Werneri joka kyseli "Mitä se paljon säätämistä on?"-perään jakohihnan vaihdossa ja mitään vastausta ei tainnu siihenkään tulla.
Tämä on hyvä foorumi ja olen täältä saanut monenlaista vinkkiä hommaan jos toiseen.
Sentakia pelkät arvelut tai veikkaukset miten-mikäkin-pitäisi-tehdä kannattaisi jättää pois, siitä on hyötyä meille kaikille.
siihen on nykyään omat vermeet.[/quote]
Totta turiset! Mutta eikös ruuvimeisseli ole vieläkin vanhempi keksintö?[/quote]
Jep, heh kyllä...Ruuvimeisseli keksittiin 1780...
Näissä keskusteluissa on tietenkin kaikilla aina omia näkemyksiä MUTTA jos näkemykset eroaa pitää mielestäni esittää omille väitteilleen perustelut...
Olikohan se Werneri joka kyseli "Mitä se paljon säätämistä on?"-perään jakohihnan vaihdossa ja mitään vastausta ei tainnu siihenkään tulla.
Tämä on hyvä foorumi ja olen täältä saanut monenlaista vinkkiä hommaan jos toiseen.
Sentakia pelkät arvelut tai veikkaukset miten-mikäkin-pitäisi-tehdä kannattaisi jättää pois, siitä on hyötyä meille kaikille.
Jopi
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
En minäkään tarkoita etteikö saa hyvinkin ilmankin vaihdettua, näin usein tehdäänkin. Tehtaan suosittelemaan asennustarkkuuteen sillä ei ehkä kuitenkaan pääse, mutta toimivan koneen saa silti.
Alfan perusteluja rakenneratkaisulleen en löytänyt googlettamalla, mutta löytyi perustelut kiilattomille hihnapyörille toisesta V6:sta (Rover KV6)
Hihnan pituus- ja paksuuserot vaikuttavat ajoitukseen sekä jokaisen hihnapyörien kiinnityksen ja halkaisijan tarkkuus (lisäksi lohkon koneistus+kannen koneistuksen paksuus). Vaadittavaa ajoitustarkkuuta ei ole muuten mahdollista saavuttaa.
(Alfan V6:sta en tiedä onko sallittua kulmavirhetta edes annettu, mutta jossain uudemmassa ketjukoneessa asennustarkkuus vaihdettaessa on +-1 astetta ja kuluneena mitattaessa +0,5...-2,1 astetta (nämä nokka-akselin virheasteita, kampiakselin kulmavirheenä tietysti tuplaten))
Alfan perusteluja rakenneratkaisulleen en löytänyt googlettamalla, mutta löytyi perustelut kiilattomille hihnapyörille toisesta V6:sta (Rover KV6)
KV6, lukitus + hihnapyörät ilman kiilaa, hihnapyörät tarkoitettu löystytettäviksi hihnaa kiristettäessä, selityksenä kerrotaan (vapaa käännös)An unusual feature of this system is that it incorporates "floating" inlet cam drive pulleys that are not directly keyed to the shafts. This means that special setting tools are required to establish the cam timing before the pulley fixings are tightened. This requirement is the result of the complexity of the cam drive train. In addition to the length and thickness tolerance of the belts, the accuracy of the cam timing is also affected by the positional and diameter tolerance of each pulley and the thickness of each major engine casting. The result is that the required degree of timing accuracy could not otherwise be maintained.
Hihnan pituus- ja paksuuserot vaikuttavat ajoitukseen sekä jokaisen hihnapyörien kiinnityksen ja halkaisijan tarkkuus (lisäksi lohkon koneistus+kannen koneistuksen paksuus). Vaadittavaa ajoitustarkkuuta ei ole muuten mahdollista saavuttaa.
(Alfan V6:sta en tiedä onko sallittua kulmavirhetta edes annettu, mutta jossain uudemmassa ketjukoneessa asennustarkkuus vaihdettaessa on +-1 astetta ja kuluneena mitattaessa +0,5...-2,1 astetta (nämä nokka-akselin virheasteita, kampiakselin kulmavirheenä tietysti tuplaten))
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
^tuossa on juuri se juttu, ensiasennusremmi kun laitetaan tehtaalla niin se ajoitetaan juuri niille osille mitä paikalla on. Seuraavassa vaihdossa täytyy taas kohdistaa uudet osat ja mahdollinen kuluminen. Jos ihan 4 pyttyiseen 2 nokka-akseliseen moottoriin jossa on tehtaan ajoitusmerkit vaihdetaan hihna niin merkit eivät ole ihan kohillaan vanhalla eikä uudella remmillä, mutta tämä ei haittaa koska sallittu ajoituksen toleranssi on suurempi sekä oikea 0-kohta on tiedossa.
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Mitään arvailua tai veikkauksia ei ole esitetty ainakaan minun puolelta. Selvää on että tehdas ohjeissaan käskee käyttämään lukkopaloja ja tässä asiassa uskon täysin heidän olevan kykeneviä päättämään asiasta...
.
On selvää että jos ostan vielä Busson V6:en niin kyselen onko vaihdettu paloilla vai ei. Jos ei ole joudun tarkistamaan ajoituksen.
Tämä lainaus mitä "oalfi" löysi itse asiassa jo selittää vallan hyvin miksi paloja on hyvä käyttää:
An unusual feature of this system is that it incorporates "floating" inlet cam drive pulleys that are not directly keyed to the shafts. This means that special setting tools are required to establish the cam timing before the pulley fixings are tightened. This requirement is the result of the complexity of the cam drive train. In addition to the length and thickness tolerance of the belts, the accuracy of the cam timing is also affected by the positional and diameter tolerance of each pulley and the thickness of each major engine casting. The result is that the required degree of timing accuracy could not otherwise be maintained.
Myös se tosiasia että onko jako oikein edellisestä hihnanvaihdosta, miten se verifioidaan jos ei kopat oteta auki?
Muuten mainiota luettavaa tämä threadi...

On selvää että jos ostan vielä Busson V6:en niin kyselen onko vaihdettu paloilla vai ei. Jos ei ole joudun tarkistamaan ajoituksen.
Tämä lainaus mitä "oalfi" löysi itse asiassa jo selittää vallan hyvin miksi paloja on hyvä käyttää:
An unusual feature of this system is that it incorporates "floating" inlet cam drive pulleys that are not directly keyed to the shafts. This means that special setting tools are required to establish the cam timing before the pulley fixings are tightened. This requirement is the result of the complexity of the cam drive train. In addition to the length and thickness tolerance of the belts, the accuracy of the cam timing is also affected by the positional and diameter tolerance of each pulley and the thickness of each major engine casting. The result is that the required degree of timing accuracy could not otherwise be maintained.
Myös se tosiasia että onko jako oikein edellisestä hihnanvaihdosta, miten se verifioidaan jos ei kopat oteta auki?
Muuten mainiota luettavaa tämä threadi...

ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Eikö sitä muka havaitse jos jako on pielessä, eikö tyhjäkäynnistä lähtien ole pientä häiriötä?
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Pientä pielessäoloa ei ehkä huomaa kovin helpolla (Toki tietty joku saattaa heti kertoa että huomaa jos teho tietyillä kierroksilla on tippunut 5...10 %, mutta minä luulen että ei kovin moni huomaa: Moniko meistä huomaa esimerkiksi kesäkuussa että aamulla kylmässä voi olla paljon enemmän tehoa kuin iltapäivän helteessä? (teho vs. ilman tiheys lämpötilan muuttuessa))
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
e-leanista pikaseen katsottuna vaihdossa ja säädössä käytetään heittokelloa ja lukituspalikoita
- Liitteet
-
- lukitepalat.jpg
- (35.36 KiB) Tiedosto ladattu 4988 kertaa
-
- heittokello.jpg
- (31.12 KiB) Tiedosto ladattu 4988 kertaa
-
- Säätö.jpg
- (33.73 KiB) Tiedosto ladattu 4988 kertaa
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
jmi kirjoitti:Eikö sitä muka havaitse jos jako on pielessä, eikö tyhjäkäynnistä lähtien ole pientä häiriötä?
Mulla oli ennen hihnanvaihtoa juurikin pientä tärinää ja tutinaa havaittavissa. Se oli niin outo kun se tuntui lähinnä sisälle kun istui penkissä, mutta heti kun yhtään antoi kierroksia se rauhoittui. Hihnaa vaihtaessa huomattiin, että kakkoskannen jako oli hampaan tai puoli pielessä.
Toinen mikä olikin erikoisempaa oli, että vanha hihna oli silminnähden löysällä. Kylmänä kuului melkoinen naputus koneesta, eikä heti tajunnut mikä siellä voi ääntää kun se lämpöisenä ei enää kuulunut. Youtubesta löytyikin vastaava ääninäyte, joka edesauttoi työmotivaation löytymistä.. Hihnalla oli ajettu 50tkm, ja 3,5v, että kai se oli jo aikakin.
http://www.youtube.com/watch?v=61FlYZ48aKw" onclick="window.open(this.href);return false;
Abarth 500 Esseesse
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
^tosimiehet vaihtaa remmin tussimerkeillä paikalleen ja kiristin kiristetään sitten samointein kohilleen, eikä turhaan pyöritellä vaan ajoon. Kiristimen säätöalue loppuu sitten kesken, mutta ei haittaa, parempi tuli kuin turhilla tehtaan ohjeilla. 

Re: Jakohihna 156 2.5 V6
^Jep, niin se menee, ku on tekijämiehiä asialla!
Omassa on vaihdeltu hihna omilla merkeillä ~15tkm sitten ja nyt jo naputtelee hiukan kylmänä tyhjäkäynnin tuntumassa juurikin m.sa:n kuvailemalla tavalla... Ei tosin vielä ihan pahaa mekkalaa pidä, mutta pakko kiristellä tuo jossain vaiheessa. Hihna menee vaihtoon viimestään kesällä, ku tulee kolme vuotta edellisestä vaihdosta. Joo, tiietään ettei kannata - ennenkin remmit on kestäny vähintään sata vuotta.
Ps. Lukkopalat on jo hyllyssä, heittokellokin järjestyy ja venakopat harjaan varmaan lumiharjalla ennen avausta. =)

Omassa on vaihdeltu hihna omilla merkeillä ~15tkm sitten ja nyt jo naputtelee hiukan kylmänä tyhjäkäynnin tuntumassa juurikin m.sa:n kuvailemalla tavalla... Ei tosin vielä ihan pahaa mekkalaa pidä, mutta pakko kiristellä tuo jossain vaiheessa. Hihna menee vaihtoon viimestään kesällä, ku tulee kolme vuotta edellisestä vaihdosta. Joo, tiietään ettei kannata - ennenkin remmit on kestäny vähintään sata vuotta.
Ps. Lukkopalat on jo hyllyssä, heittokellokin järjestyy ja venakopat harjaan varmaan lumiharjalla ennen avausta. =)
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
mistas noin muinaisen ja turhan laitteen meinaat vielä löytääJarsan kirjoitti: heittokellokin järjestyy

- Fyr
- Viestit: 158
- Liittynyt: 28 Heinä 2010, 10:45
- Car(s): -03 156 JTS
-95 Fiat Coupe 16vt
-Punto -06 (Se tais olla) - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Vein just 10min sitten JTS`än jakopää remppaan, asentaja oli ensiks meinannut vaihtaa ihan tussimerkeillä(mikä varmastikkin olis onnistunut ihan hyvin) mutta ilahtu kun heitin lukkopalat kouraan.
kun mä olen aikausein näitten autojen kanssa ollut sitä mieltä että tärkein että tulee hyvä kun että tulee tunti lisätyötä à 65€ se nyt ei rahallisesti tunnu missää..
kun mä olen aikausein näitten autojen kanssa ollut sitä mieltä että tärkein että tulee hyvä kun että tulee tunti lisätyötä à 65€ se nyt ei rahallisesti tunnu missää..
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Jep, jep.
Tässä puhutaan oikeastaan kahdesta eri asiasta.
1. Jakohihnan ja hilppeiden vaihdosta.
2. Nokka-akseleiden ajoittamisesta kampiakseliin nähden.
Kohdan 1. osalta olen edelleenkin sitä mieltä, että voi tehdä aivan hyvin ilman lukkopaloja ja tulos on hyvä. Puheet siitä, että jakoa ei saisi kohdalleen ilman lukkopaloja on höpö höpöä. Jaolla tarkoitan/tarkoitetaan sitä että hihna on hihnapyörällä oikealla hampaalla. Jako voi olla minimissään yhden (1) hampaan pielessä (ei siis puolta tai osia kokonaisluvusta) maksimissaan voisi olla pielessä hihnapyörän kokonaishammasluku jaettuna kahdella, periaatteessa. Ja niin kuin aiemminkin olen kirjoittanut ei mitään 5mm leveitä tussimerkkejä, kannattaa miettiä miten ne ennen merkittiin kun vielä merkittiin hihnapyöriin.
Kohdan 2. osalta: jos lukkopaloja käyttää on, niin kuin joku (Jarsan?) sanoi, työ on tehtävä ehdottomasti löysäten nokka-akselin hihnapyörät ja siinä vaiheessa säädettävä kiristimen tiukkuus. Sen jälkeen kiristettävä hihnapyörien pultit. Tässähän ei ole enää kysymys jaon pysymisestä kohdillaan vaan nokka-akselien ajoittamisesta kampiakseliin nähden. Melko pienistä toleransseista lienee kysymys. Ainakin ne hihnat ja hilppeet joita itse olen asennellut on olleet hyvinkin samanlaisia. Epezi ja Ricambi kertokaapa paljonko nokkahihnapyörät ovat liikahtaneet kun olette löysänneet hihnapyörien pultit, jos olette alunperin laittaneet "jaon" kohdalleen, en usko että paljonkaan. Tietty tuo lukkopala systeemi mahdollistaa sen, että hihnan voi heitellä pyörille ns. sinne päin ja sitten löysäys hakee oikean ajoituksen, "jakohan" on ollut tuolla tavalla alunperin pielessä.
Kolmantenahan tässä tulee nämä muut asiat.
"Fahlsjy: Itse olen vaihtanut lukkopaloilla mutta mun autoon on on vaihdettu 2 kertaa hihna Deltassa ennen omia nysväyksiä... tussimerkintöjä ja korkattuja kierteitä löytyi jakopäästä.. tuskin tehtaan jäljiltä?? eikä se jakokaan ihan kohdillaan ollut vaikka huoltokirjassa leimat on täälläkin kehuttujen "konalan gurujen".."
Miten korkatut kierteet estetään lukkopalojen käytöllä? Miten jakokaan ei ollut ihan kohdillaan?
"Jarsan:Omassa on vaihdeltu hihna omilla merkeillä ~15tkm sitten ja nyt jo naputtelee hiukan kylmänä tyhjäkäynnin tuntumassa juurikin m.sa:n kuvailemalla tavalla..."
Kiristin voidaan säätää oikein tai väärin, hyvin tai huonosti, mutta se käytetäänkö lukkopaloja vai ei, ei todellakaan ole vastaus kiristimen oikeaan säätämiseen asennusvaiheessa. Se voidaan säätää oikein myös, vaikkei olisi lukkopaloja.
Oalfi: päinvastoin kuin ehkä ajaltellaan hihna ei kovin paljon veny vaihtovälillä, pieni oheneminen voi olla enemmän mahdollista. Tämä, jos vetopuolella on ohjain pyörä, aiheuttaa nokka-akselien lievän myöhälle menon. Kun sinne laitetaan uusi "samanlainen" hihna ajoitus palaa alkuperäiseksi tai ainakin lähelle sitä.
Lukkopalat ei ole välttämättömiä, jaon saa kohdalleen vallan hyvin ilman niitäkin. Nokkien ajoitukseen ne tarvitaan. Mutta jos haluaa varmistaa, että ajoitus on varmasti kohdallaan, pitääkö olla toinenkin sarja lukkopaloja. Ensimmäisessähän on saattanut tapahtua koneistusvirhe ja homma on varmistettava toisella sarjalla. Oletteko muuten kokeilleet antaako eri sarjat saman tuloksen, vai onko toisella sarjalla "jako vähän pielessä".
"Ricambi:Selvää on että tehdas ohjeissaan käskee käyttämään lukkopaloja ja tässä asiassa uskon täysin heidän olevan kykeneviä päättämään asiasta... "
Tehtaathan ohjeistaa myös, että 1,5 litran öljyn kulutus/1000km on normaalia kunnossa olevalla moottorilla. Eiköhän noissa lukkopaloissa kuitenkin ole kysymys ohjaamisesta merkkihuoltoon ja toisaalta tuotantokustannukset, jää muutama jyrsiminen vähemmän.
Ja tuo yleinen jakopäällä pelottelu, merkistä riippumatta, on kyllä onnistunut hyvin. Ihmiset(siis yleensä) on suunnilleen vauhkoja asian suhteen. Toisaalta niilläkin, jotka ei ole jakopäätä edes nähneet, heilläkin on varma mielipide ja näkemys asiasta.
Joku tuolla jo totesikin: Hyvää keskustelua.
Ja varmaan jatkuu vielä...
Tässä puhutaan oikeastaan kahdesta eri asiasta.
1. Jakohihnan ja hilppeiden vaihdosta.
2. Nokka-akseleiden ajoittamisesta kampiakseliin nähden.
Kohdan 1. osalta olen edelleenkin sitä mieltä, että voi tehdä aivan hyvin ilman lukkopaloja ja tulos on hyvä. Puheet siitä, että jakoa ei saisi kohdalleen ilman lukkopaloja on höpö höpöä. Jaolla tarkoitan/tarkoitetaan sitä että hihna on hihnapyörällä oikealla hampaalla. Jako voi olla minimissään yhden (1) hampaan pielessä (ei siis puolta tai osia kokonaisluvusta) maksimissaan voisi olla pielessä hihnapyörän kokonaishammasluku jaettuna kahdella, periaatteessa. Ja niin kuin aiemminkin olen kirjoittanut ei mitään 5mm leveitä tussimerkkejä, kannattaa miettiä miten ne ennen merkittiin kun vielä merkittiin hihnapyöriin.
Kohdan 2. osalta: jos lukkopaloja käyttää on, niin kuin joku (Jarsan?) sanoi, työ on tehtävä ehdottomasti löysäten nokka-akselin hihnapyörät ja siinä vaiheessa säädettävä kiristimen tiukkuus. Sen jälkeen kiristettävä hihnapyörien pultit. Tässähän ei ole enää kysymys jaon pysymisestä kohdillaan vaan nokka-akselien ajoittamisesta kampiakseliin nähden. Melko pienistä toleransseista lienee kysymys. Ainakin ne hihnat ja hilppeet joita itse olen asennellut on olleet hyvinkin samanlaisia. Epezi ja Ricambi kertokaapa paljonko nokkahihnapyörät ovat liikahtaneet kun olette löysänneet hihnapyörien pultit, jos olette alunperin laittaneet "jaon" kohdalleen, en usko että paljonkaan. Tietty tuo lukkopala systeemi mahdollistaa sen, että hihnan voi heitellä pyörille ns. sinne päin ja sitten löysäys hakee oikean ajoituksen, "jakohan" on ollut tuolla tavalla alunperin pielessä.
Kolmantenahan tässä tulee nämä muut asiat.
"Fahlsjy: Itse olen vaihtanut lukkopaloilla mutta mun autoon on on vaihdettu 2 kertaa hihna Deltassa ennen omia nysväyksiä... tussimerkintöjä ja korkattuja kierteitä löytyi jakopäästä.. tuskin tehtaan jäljiltä?? eikä se jakokaan ihan kohdillaan ollut vaikka huoltokirjassa leimat on täälläkin kehuttujen "konalan gurujen".."
Miten korkatut kierteet estetään lukkopalojen käytöllä? Miten jakokaan ei ollut ihan kohdillaan?
"Jarsan:Omassa on vaihdeltu hihna omilla merkeillä ~15tkm sitten ja nyt jo naputtelee hiukan kylmänä tyhjäkäynnin tuntumassa juurikin m.sa:n kuvailemalla tavalla..."
Kiristin voidaan säätää oikein tai väärin, hyvin tai huonosti, mutta se käytetäänkö lukkopaloja vai ei, ei todellakaan ole vastaus kiristimen oikeaan säätämiseen asennusvaiheessa. Se voidaan säätää oikein myös, vaikkei olisi lukkopaloja.
Oalfi: päinvastoin kuin ehkä ajaltellaan hihna ei kovin paljon veny vaihtovälillä, pieni oheneminen voi olla enemmän mahdollista. Tämä, jos vetopuolella on ohjain pyörä, aiheuttaa nokka-akselien lievän myöhälle menon. Kun sinne laitetaan uusi "samanlainen" hihna ajoitus palaa alkuperäiseksi tai ainakin lähelle sitä.
Lukkopalat ei ole välttämättömiä, jaon saa kohdalleen vallan hyvin ilman niitäkin. Nokkien ajoitukseen ne tarvitaan. Mutta jos haluaa varmistaa, että ajoitus on varmasti kohdallaan, pitääkö olla toinenkin sarja lukkopaloja. Ensimmäisessähän on saattanut tapahtua koneistusvirhe ja homma on varmistettava toisella sarjalla. Oletteko muuten kokeilleet antaako eri sarjat saman tuloksen, vai onko toisella sarjalla "jako vähän pielessä".
"Ricambi:Selvää on että tehdas ohjeissaan käskee käyttämään lukkopaloja ja tässä asiassa uskon täysin heidän olevan kykeneviä päättämään asiasta... "
Tehtaathan ohjeistaa myös, että 1,5 litran öljyn kulutus/1000km on normaalia kunnossa olevalla moottorilla. Eiköhän noissa lukkopaloissa kuitenkin ole kysymys ohjaamisesta merkkihuoltoon ja toisaalta tuotantokustannukset, jää muutama jyrsiminen vähemmän.
Ja tuo yleinen jakopäällä pelottelu, merkistä riippumatta, on kyllä onnistunut hyvin. Ihmiset(siis yleensä) on suunnilleen vauhkoja asian suhteen. Toisaalta niilläkin, jotka ei ole jakopäätä edes nähneet, heilläkin on varma mielipide ja näkemys asiasta.
Joku tuolla jo totesikin: Hyvää keskustelua.
Ja varmaan jatkuu vielä...
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
puoli hammasta pakonokassa heittoa aiheuttaa epätasaista tyhjäkäyntiä ja vikakoodia sytytyskatkoksista, kokemusta on. Tämäkin korjattiin ajoittamalla uusiksi lukkopalojen kanssa.
- Carlos
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
- Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15 - Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Tuo neiti on tällä hetkellä 12v, ettei taida kityt enää toimia niin hyvin.Cuore Sportivo kirjoitti:^^ Kuinka monta Hello Kitty-tuotetta tuo nuori nainen haluaa palkkioksi Busson jakohihnan vaihdosta? Mä hädintuskin edes tiedän, missä se remmi vaikuttaa.

- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Kun oikeen kysytään niin silloin vastataan"Fahlsjy: Itse olen vaihtanut lukkopaloilla mutta mun autoon on on vaihdettu 2 kertaa hihna Deltassa ennen omia nysväyksiä... tussimerkintöjä ja korkattuja kierteitä löytyi jakopäästä.. tuskin tehtaan jäljiltä?? eikä se jakokaan ihan kohdillaan ollut vaikka huoltokirjassa leimat on täälläkin kehuttujen "konalan gurujen".."
Miten korkatut kierteet estetään lukkopalojen käytöllä? Miten jakokaan ei ollut ihan kohdillaan?

1.Ei mitenkään...
2. Innokkaana nysvääjänä ennen purkukamista kokeilin paloja sovitella paikoilleen, yllättäen 3 loksahti paikalleen, takimmaisen pakonokan pala ei..
Selitys tietysti voi olla tämä
Hyvää teknistä keskustelua, täst mie tykkäänEnsimmäisessähän on saattanut tapahtua koneistusvirhe ja homma on varmistettava toisella sarjalla

Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Ehdottoman vahvasti samaa mieltä tuosta, vaikka lukkopalojen kannalla olenkin. Jaon osuminen tosin edellyttää, että jako on kohdallaan hommaan ryhdyttäessä. Ihan heti en itse siihen luottaisi, jos edellisestä tekijämiehestä ei voi olla varma. Sen verran monella tuo jako on kuitenkin pielessä ollut, ainakin keskustelujen perusteella. Tämähän tosin lähentelee enemmän sitten noita uskon asioita...Werneri kirjoitti:Kohdan 1. osalta olen edelleenkin sitä mieltä, että voi tehdä aivan hyvin ilman lukkopaloja ja tulos on hyvä. Puheet siitä, että jakoa ei saisi kohdalleen ilman lukkopaloja on höpö höpöä.
Joku tuolla jo totesikin: Hyvää keskustelua.
Ja varmaan jatkuu vielä...
Tämä on kyllä aivan totta.Kiristin voidaan säätää oikein tai väärin, hyvin tai huonosti, mutta se käytetäänkö lukkopaloja vai ei, ei todellakaan ole vastaus kiristimen oikeaan säätämiseen asennusvaiheessa. Se voidaan säätää oikein myös, vaikkei olisi lukkopaloja.
Heitetään jatkoksi keskusteluun - Jakohan ei voi mennä edes yhtä hammasta pieleen, kun laskee merkkien väliin jäävät hampaat. Silloin ei tarvi arpoa kummalle puolen hammasta laitetaan, jos jostain syystä merkki osuu puoli hammasta pieleen. Tämä tosin edellyttää sitä, että osaa laskea.

- Fyr
- Viestit: 158
- Liittynyt: 28 Heinä 2010, 10:45
- Car(s): -03 156 JTS
-95 Fiat Coupe 16vt
-Punto -06 (Se tais olla) - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Eikös jakopää rempaan ole jonkinlainen takuu olemassa, tekee sitten firma paloilla vai miten itte lystää?
Tää mun om paja ei ainakaan halunut että itte tuon rojut, sentakia että niillä just on jonkunlainen takuu siihen hommaan omilla osilla (ja hinnat ei montaa kymppiä heittänt vaikka oiwsin itte tilannut)...
Tää mun om paja ei ainakaan halunut että itte tuon rojut, sentakia että niillä just on jonkunlainen takuu siihen hommaan omilla osilla (ja hinnat ei montaa kymppiä heittänt vaikka oiwsin itte tilannut)...
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Kaikki tapaukset muuten mitä olen kuullut tai tullut itsellä vastaan on ollut juutikin taaempi pakonokka pielessä, tuskin ihan sattumaa?
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Komppaan!Epezi kirjoitti:Kaikki tapaukset muuten mitä olen kuullut tai tullut itsellä vastaan on ollut juutikin taaempi pakonokka pielessä, tuskin ihan sattumaa?
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Periaatteessahan niillä on vaihtovälin pituinen takuu, mutta käytännössä se ei aina toimi, kuten täältäkin valitettavasti saa välillä lukea...Fyr kirjoitti:Eikös jakopää rempaan ole jonkinlainen takuu olemassa, tekee sitten firma paloilla vai miten itte lystää?
Tää mun om paja ei ainakaan halunut että itte tuon rojut, sentakia että niillä just on jonkunlainen takuu siihen hommaan omilla osilla (ja hinnat ei montaa kymppiä heittänt vaikka oiwsin itte tilannut)...
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Olen siinä ymmärryksessä että kuluttajasuoja vaatii korjaamolta puolenvuoden takuun koskien työtä, mahdollinen takuu tämän jälkeen on korjaamon oman harkinnan takana. Varaosilla on sitten omia takuitaan riippuen valmistajasta. Esim Gates antaa vaihtovälin takuun joka korvaa tuotevirheestä johtuneet vauriot. Yleinen ongelma on vaan siinä että jakopäävauriot ei yleensä johdu osista vaan asennusvirheestä tai ulkopuolisesta aiheuttajasta, ja jos johtuvat osista on se vaikeaa osoittaa. Täytyy esim muistaa että huoltokirja täytyy olla aukoton 
Yhden 2,5TDI Audin jakopää porsi viallisen hihnan johdosta, ja tämän gates korvasi moitteettomasti, käsittelyaika oli pitkä, mutta korvaukset muuten meni hienosti.

Yhden 2,5TDI Audin jakopää porsi viallisen hihnan johdosta, ja tämän gates korvasi moitteettomasti, käsittelyaika oli pitkä, mutta korvaukset muuten meni hienosti.
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
^ Juu muistelin väärin, tuo koskikin vain käytetyn auton kauppaa.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
en nyt löytänyt tietoa koskien alfan jakohihna vaatimuksia mutta näkyy olevan tehollisen pituuden toleranssit luokkaa +/- 0,4mm - +/- 0,8 mm per metri noin yleensä. Rullissa näyttäis olevan heitot väliltä 0.1mm-0.03mm. Epäilen vain, että toleranssivaatimus ei ole kovimmasta päästä koska ajoitus tehdään tehtaalla paikallaan oleville palikoille sekä on huoltoohjeen mukaisesti tarkoitettu tehtäväksi uudelleen jokaisen remminvaihdon yhteydessä.
-
- Viestit: 345
- Liittynyt: 13 Syys 2005, 11:33
- Car(s): 2x75 ts,156 jtd sw, Kappa sw turbo, Quattroporte biturbo, 130 3.2 v6. Vaimon Giulia, Barzetta ja 500
- Paikkakunta: Nurmes
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Minä kyllä allekirjoitan "Wernerin" näkemyksen tässä asiassa.Yli 20 vuoden tunarointikokemuksella yhtään epäonnistunutta hihnanvaihtoa ei ole tullut eikä niihin ole tarvinnut yhtään merkkikohtaisia välineitä käyttää.Jo ensimmäinen hihnanvaihto,minkä tein aikoinaan,oli Fiatin kutoskoneeseen.Enemmän tosiaan tuntuu siltä,että kaikki ne kauhutarinat saavat toiset tutisemaan ja viemään auton merkkihuoltoon hihnanvaihtoon mieluummin kuin säästäisi itse tehtynä satasia.Masen hihnaa vaihtaessa tuli kyllä mieleen,että lukkopalat vois olla kiva,kun toiset nokat pyrkivät karkaamaan koko ajan.Mutta luovuudella pärjäsi siinäkin
Pari hihnaakin on poikki napsahtanut joskus,ei kylläkään oman työn tuloksena,ja se vain aiheutti hieman suuremman koneremontin hihnan uusimisen lisäksi.Autohan ei ole suinkaan kasa romua,jos hihna katkeaakin.
Kannattaa joka tapauksessa opetella itse auto korjaamaan,se ei ole rakettitiedettä ja on mitä parasta terapiaa kiireiden keskellä.(Nimimerkillä ladan kannentiivisteen vaihtanut 30 asteen pakkasessa iltapimeässä,jotta aamulla taas töihin pääsi)

Pari hihnaakin on poikki napsahtanut joskus,ei kylläkään oman työn tuloksena,ja se vain aiheutti hieman suuremman koneremontin hihnan uusimisen lisäksi.Autohan ei ole suinkaan kasa romua,jos hihna katkeaakin.
Kannattaa joka tapauksessa opetella itse auto korjaamaan,se ei ole rakettitiedettä ja on mitä parasta terapiaa kiireiden keskellä.(Nimimerkillä ladan kannentiivisteen vaihtanut 30 asteen pakkasessa iltapimeässä,jotta aamulla taas töihin pääsi)
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
^Allekirjoitan tämän, pääsääntöisesti onnistuukin lähes autoon kuin autoon, ja hyvällä tuurilla 24V busso V6:seenkin. Oletko itse tehnyt ilman lukkopaloja tuohon?
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
"Epezi: puoli hammasta pakonokassa heittoa aiheuttaa epätasaista tyhjäkäyntiä ja vikakoodia sytytyskatkoksista, kokemusta on. Tämäkin korjattiin ajoittamalla uusiksi lukkopalojen kanssa."
Jaa-a, onko tämä sitä urbaani legendaa...???
" Jarsan: Heitetään jatkoksi keskusteluun - Jakohan ei voi mennä edes yhtä hammasta pieleen, kun laskee merkkien väliin jäävät hampaat. Silloin ei tarvi arpoa kummalle puolen hammasta laitetaan, jos jostain syystä merkki osuu puoli hammasta pieleen. Tämä tosin edellyttää sitä, että osaa laskea."
En kyllä ikinä ole tarvinnut laskea hampaita hihnalla, voi olla että se on tarkka tapa, mutta ei sovi kaikille. Minulla ei kertaakaan ole osunut merkki puolta hammasta pieleen, vaan kohdalleen tai yhden hampaan erolla joka on helppo korjata. Miten jako, joka menee koko hampaan askelin, miten se voi mennä puoli hammasta pieleen...???
"stoichiometric: ^tosimiehet vaihtaa remmin tussimerkeillä paikalleen ja kiristin kiristetään sitten samointein kohilleen, eikä turhaan pyöritellä vaan ajoon. Kiristimen säätöalue loppuu sitten kesken, mutta ei haittaa, parempi tuli kuin turhilla tehtaan ohjeilla."
Miten tämä liittyy lukkopaloilla/lukkopaloitta hihnan vaihtamiseen? Kiristimen säätö ei ole millään tavoin kiinni lukkopaloista, sen voi kyrsiä ihan millä tyylillä hyvänsä.
stoichiometric: kysymys sinulle jos uskallat vastata: möntako V6:n hihnaa olet vaihtanut, lukkopaloilla tai ilman. Jotenkin aistin, ettet ainuttakaan. Mutta niin kuin aiemmin kirjoitin, mielipidehän tähän on lähes kaikilla...
Jaa-a, onko tämä sitä urbaani legendaa...???
" Jarsan: Heitetään jatkoksi keskusteluun - Jakohan ei voi mennä edes yhtä hammasta pieleen, kun laskee merkkien väliin jäävät hampaat. Silloin ei tarvi arpoa kummalle puolen hammasta laitetaan, jos jostain syystä merkki osuu puoli hammasta pieleen. Tämä tosin edellyttää sitä, että osaa laskea."
En kyllä ikinä ole tarvinnut laskea hampaita hihnalla, voi olla että se on tarkka tapa, mutta ei sovi kaikille. Minulla ei kertaakaan ole osunut merkki puolta hammasta pieleen, vaan kohdalleen tai yhden hampaan erolla joka on helppo korjata. Miten jako, joka menee koko hampaan askelin, miten se voi mennä puoli hammasta pieleen...???
"stoichiometric: ^tosimiehet vaihtaa remmin tussimerkeillä paikalleen ja kiristin kiristetään sitten samointein kohilleen, eikä turhaan pyöritellä vaan ajoon. Kiristimen säätöalue loppuu sitten kesken, mutta ei haittaa, parempi tuli kuin turhilla tehtaan ohjeilla."
Miten tämä liittyy lukkopaloilla/lukkopaloitta hihnan vaihtamiseen? Kiristimen säätö ei ole millään tavoin kiinni lukkopaloista, sen voi kyrsiä ihan millä tyylillä hyvänsä.
stoichiometric: kysymys sinulle jos uskallat vastata: möntako V6:n hihnaa olet vaihtanut, lukkopaloilla tai ilman. Jotenkin aistin, ettet ainuttakaan. Mutta niin kuin aiemmin kirjoitin, mielipidehän tähän on lähes kaikilla...
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Vaikkei kysytty minulta, niin vastaan, ei ole legendaa, seen that! Muihin kysymyksiin en vaivaudu ottamaan kanttaaWerneri kirjoitti:"Epezi: puoli hammasta pakonokassa heittoa aiheuttaa epätasaista tyhjäkäyntiä ja vikakoodia sytytyskatkoksista, kokemusta on. Tämäkin korjattiin ajoittamalla uusiksi lukkopalojen kanssa."
Jaa-a, onko tämä sitä urbaani legendaa...???
...

-t-
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Ei ole ainakaan mulla tästä kiinni. Siihen asti kun on varaa ostaa aski röökiä päivässä, on myös varaa käydä korjaamolla vaihdattamassa autoon kaikki tarvittava polttimoita myöden - siis ammattilaisella, joka tekee sitä työkseen. Alfa on kiva omistaa ja sillä on kiva ajaa, mutta minua ei henk.koht. kiinnosta likastaa käsiäni sen peltikasan teknisessä huoltamisessa. Tuskin siinäkään tapauksessa, vaikka osaisin. Mieluummin kudon villasukkia kotisohvalla, se on enemmän mun juttu.Ipi kirjoitti:Enemmän tosiaan tuntuu siltä,että kaikki ne kauhutarinat saavat toiset tutisemaan ja viemään auton merkkihuoltoon hihnanvaihtoon mieluummin kuin säästäisi itse tehtynä satasia.
En tiiä millä menetelmällä Delta-Auto hihnani vaihtaa, eikä juurikaan edes kiinnosta, kunhan se vain kestää.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Ei tuossa mitään uskaltamista ole, en yhteenkään. Asiaa kun vain vähän miettii niin mitenkään sitä ei saa käännettyä pelkäksi merkkihuollon suosimiseksi.Werneri kirjoitti: stoichiometric: kysymys sinulle jos uskallat vastata: möntako V6:n hihnaa olet vaihtanut, lukkopaloilla tai ilman. Jotenkin aistin, ettet ainuttakaan. Mutta niin kuin aiemmin kirjoitin, mielipidehän tähän on lähes kaikilla...
Tottakai sen remmin saa siihen samoille hampaille kuin ennenkin ja ajoitus saattaa olla kohillaa, mutta täyttä varmuutta ei ole. Ammattipajassa tuo vaihto tehdään nopeasti ja niinkuin kuuluu, ja niitä pajoja myös on. Kommentointini yleisesti kiristimestä oli se, kun tyypillisesti korjaamolla missä se remmi heitetään siihen puoli huolimattomasti niin oikeaa kiristimen säätöäkään ei tehdä + ja laitetaan kuoret ja kierteet pääliskauppaa paskaksi.
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
"Ipi:Yli 20 vuoden tunarointikokemuksella yhtään epäonnistunutta hihnanvaihtoa ei ole tullut eikä niihin ole tarvinnut yhtään merkkikohtaisia välineitä käyttää."
Minun täytyy tunnustaa, että mulla on yksi epäonnistunut 30 vuodessa, mutta sulla on vielä 10 vuotta aikaa yrittää.
Yhdessä Samarassa onnistuneen hihnanvaihdon jälkeen totesin, että nokkapyörällä hihna kulkee n. 2mm ulkopuolella pyörän. Ajattelin sitten, että josko hihnan kääntämällä se korjaantuisi. Pyörimissuuntahan siinä ei ollut merkitty. Ei korjaantunut, mutta unohdin sitten tässä toisessa asennuksessa laittaa kampiakselin pultin paikalleen. Samaran kone sanoi Zirpp ja Kampiakselin hihnapyörä vieri nätisti pihalle oikeasta etupyörän pesästä. Kahdella venttiilillä selvittiin.
Minun täytyy tunnustaa, että mulla on yksi epäonnistunut 30 vuodessa, mutta sulla on vielä 10 vuotta aikaa yrittää.

Yhdessä Samarassa onnistuneen hihnanvaihdon jälkeen totesin, että nokkapyörällä hihna kulkee n. 2mm ulkopuolella pyörän. Ajattelin sitten, että josko hihnan kääntämällä se korjaantuisi. Pyörimissuuntahan siinä ei ollut merkitty. Ei korjaantunut, mutta unohdin sitten tässä toisessa asennuksessa laittaa kampiakselin pultin paikalleen. Samaran kone sanoi Zirpp ja Kampiakselin hihnapyörä vieri nätisti pihalle oikeasta etupyörän pesästä. Kahdella venttiilillä selvittiin.
-
- Viestit: 345
- Liittynyt: 13 Syys 2005, 11:33
- Car(s): 2x75 ts,156 jtd sw, Kappa sw turbo, Quattroporte biturbo, 130 3.2 v6. Vaimon Giulia, Barzetta ja 500
- Paikkakunta: Nurmes
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Niin,kyllä niitä epäonnistumisiakin tulee joskus kaikille.Paljon kun tekee,niin todennäköisyys kasvaa.Yksi seikka,mikä pitää myös ottaa huomioon näiden pienten mutta mainittavien mokien suhteen on,että erinäisten korjaamojen asenne ja tahti on sellainen,että niitä tulee enemmän kuin itse tehtynä(edellyttäen,ettei ole kiire).Minullakin on lähes pelkästään huonot kokemukset muilla teettämisestä,silläkin vähällä mitä olen muita käyttänyt.Itselleenhän ei kukaan huonoa tee?
Epezi
Minulla ei ole ollut kunniaa omistaa vielä Alfan 24v bussoa,joten en ole sellaiseen hihnojakaan vaihtanut,vielä.Masessahan on yksillä pyörillä nokkien käyttö ja ketjut hoitavat viereisille nokille välityksen.Siksi se on todennäköisesti helpompi tehdä,vaikkakin haasteellinen.Tosin tuskin paljonkaan loppujen lopuksi eroaa hihnanvaihtotekniikka Alfasta.Lähinnä tarkoitus on karistaa mörköjä niiltä,jotka joutuvat miettimään,mistä rahaa autonsa huoltamiseen.
Epezi
Minulla ei ole ollut kunniaa omistaa vielä Alfan 24v bussoa,joten en ole sellaiseen hihnojakaan vaihtanut,vielä.Masessahan on yksillä pyörillä nokkien käyttö ja ketjut hoitavat viereisille nokille välityksen.Siksi se on todennäköisesti helpompi tehdä,vaikkakin haasteellinen.Tosin tuskin paljonkaan loppujen lopuksi eroaa hihnanvaihtotekniikka Alfasta.Lähinnä tarkoitus on karistaa mörköjä niiltä,jotka joutuvat miettimään,mistä rahaa autonsa huoltamiseen.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
kyllä se vaihtotekniikka loppupelissä eroaa melkoisesti neljällä nokalla varustetussa koneessa kun se mokaamisen mahdollisuushan on yksin kahdella kädellä tehtynä paljon isompi kuin kahdella nokalla varustetussa varsinkin jos kone on suht ahtaalla kuten esim 156:ssa.. helpottaa oleellisesti touhua tuo lukkopalojen käyttö joka mahdollistaa nokkapyörien löysäämisen.. alfojen kohdalla tarkoitan siis 24V busso vs 12V busso... 12- tappinen bussohan ei ole homma eikä mikään kun on vain kaksi nokkaa ja kunnon merkit, takapotkuissa oikeastaan ylihelppo ja melkoisen helppo myös vanhemmissa etupotkuissakin kuten esim 164 jossa konehuoneen ja pyöränaukon väli on melko avonainen kun sisäloksun irroittaa ..
maseratiin en ole itse hihnaa vaihtanut enkä vaihda.. on sen verta aukoton huoltohistoria että kerään jatkossakin leimat huoltokirjaan..
onkos ipillä tai jollain muulla maseratin omistavalla kertoa mitään faktaa noiden ketjujen vaihdon suhteen maseratia koskien.. onko olemassa mitään virallista vaihtoväliä vai ovatko ikuiset ja vaihto vain tarvittaessa? netistä tongin sen verta toisen käden tietoa että vaihtaa täytyy mutta en löytänyt sen tarkempaa tietoa edes enricon sivustolta, omassa nyt mittarissa muistaakseni 92tkm ja isohuolto tehty n 78-80tkm..
maseratiin en ole itse hihnaa vaihtanut enkä vaihda.. on sen verta aukoton huoltohistoria että kerään jatkossakin leimat huoltokirjaan..

onkos ipillä tai jollain muulla maseratin omistavalla kertoa mitään faktaa noiden ketjujen vaihdon suhteen maseratia koskien.. onko olemassa mitään virallista vaihtoväliä vai ovatko ikuiset ja vaihto vain tarvittaessa? netistä tongin sen verta toisen käden tietoa että vaihtaa täytyy mutta en löytänyt sen tarkempaa tietoa edes enricon sivustolta, omassa nyt mittarissa muistaakseni 92tkm ja isohuolto tehty n 78-80tkm..
- Ghost
- Viestit: 456
- Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
- Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S - Paikkakunta: Tampere
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Itse olen niitä miehiä, jotka tekee itse kaiken, mihin olettaa pystyvänsä, vaikka ei edes taloudellisesti olisi pakko. Se vaan on kivaa, kun osaa...V6 hihnaa en ole vaihtanut, enkä vaihdakaan, mutta kannustan kaikkia jotka uskovat siihen pystyvänsä tekemään homman itse. Aika monessa kommentissä tässäkin ketjussa paistaa läpi kaupallinen näkökulma.
16V tessun remmin vaihdoin itse erinäisten sattumien johdosta ja totesin, että siinä ei ollut mitään mystiikka, vaikka paljon on peloteltu.
edit: oli muuten tessuun tehnyt Automilano kaksi edellistä remminvaihtoa ja maalimerkit oli tehty, joten tuskin ovat lukkopaloja käyttäneet.
16V tessun remmin vaihdoin itse erinäisten sattumien johdosta ja totesin, että siinä ei ollut mitään mystiikka, vaikka paljon on peloteltu.
edit: oli muuten tessuun tehnyt Automilano kaksi edellistä remminvaihtoa ja maalimerkit oli tehty, joten tuskin ovat lukkopaloja käyttäneet.
Viimeksi muokannut Ghost, 18 Marras 2012, 01:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Mä ostin GTAn syksyllä eräästä rannikon merkkiliikkeestä. Myyjä sanoi ettei heillä ole töissä ketään, joka osaa oikeasti vaihtaa siihen jakohihnaa. Siinä oli jako ollut hieman pielessä, niinpä teettvät sen jollain ex-asentajallaan. Myyjä vihjaisi ko.liikkeen asentajien olevan nuoria jannuja, jotka pärjäävät kyllä hyvin, niin kauan kuin homma hoituu piuhalla ja tietokoneella. Ihailen myyjän rehellisyyttä, mutta ei silti huvita antaa heille 1200€ hihnanvaihdosta, jota eivät ehkä osaa tehdä 100% oikein. Varmasti maalimerkein päästään lähelle toivottua lopputulosta. No heidän ex-asentajansa oli laittanut jaon kohilleen ja mä ihmettelin täristävää tyhjäkäyntiä. Vaihdoin "alfa156v6" kanssa hihnan itse ja kas kummaa nyt käy siivosti ja kulutuskin tippui hieman. Kummasti taas kerran vaan luotto merkkiliikkeitä kohtaan koki kolauksen.
Abarth 500 Esseesse
- Ghost
- Viestit: 456
- Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
- Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S - Paikkakunta: Tampere
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Vaihdetaankohan mun autoon seuraava remmi Keuruulla? 
