Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
alezi
Viestit: 64
Liittynyt: 05 Maalis 2012, 16:35
Car(s): 156 JTS -02
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alezi »

Onkos sinulla kauankin ollut tuo sama ongelma? Mietin vain alkaako se pahenemaan jossakin vaiheessa.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Huomasin kesan paattyessa kun saa viileni. Ei ole ainakaan lahtenyt pahenemaan mutta otan tosi iisisti kun kone on kylma.
Kuva

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

^ ja ^^ vinkuna siis lakkaa,kun kytkinpolkimen päästää ylös ?

Avatar
alezi
Viestit: 64
Liittynyt: 05 Maalis 2012, 16:35
Car(s): 156 JTS -02
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alezi »

Joo, ääni loppuu kokonaan. Itsellä kuuluu siis vain kierroksia antaessa kytkin pohjassa. Tyhjäkäynnillä taas ei kuulu.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Onko askissa öljyä ja oikeata sellaista ?

Avatar
alezi
Viestit: 64
Liittynyt: 05 Maalis 2012, 16:35
Car(s): 156 JTS -02
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alezi »

Itse asiassa onkin pitänyt ne vaihdattaa, ei ole tietoa milloin on vaihdettu. Redlinen öljyt on tulossa nyt. Katsotaan josko auttaisi.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

jeQQ kirjoitti:Jesjesjes.

Varmaa tapaa varmistaa, mikä vetonivelistä / onko edes vetonivel rikki? Pitää aivan paskana olevan vetarin kaltaista rutinaa satunnaisesti liikkeelle lähtiessä. Täyskäännöksessä ei rutise, joten oletan sisempää murrosta? Aber kumpi, ei huvikseen molempia vaihtaisi. Onko muuten erikoinen homma?

Vai onko tuolla alustassa jotain, mikä voisi kyseisenkaltaista rutinaa aiheuttaa? ABS-antureistahan joku on rikki, voiko absit aiheuttaa samankaltaista ääntä? Eihän toi anturi mitenkään pääse nappaamaan abs kehään kiinni..?
Niin joo. Vanhemmissa siis OBD1? Eli pakko tonkia noita piuhahässäköitä. Multiecuscan ilmeisesti osaa kuitenkin tulkita risat abs-anturit, ettei tartte käsipelein välttämättä mittailla? Kepuusimiittiin voinee joku taas kamat ottaa mukaan..

E: Tutkiskelin autoa ja kyllä tuosta löytyy OBD2 liitin! :)

E2: Elearnista tuli vähän katseltua kuvia. Aika pitkälti vaan suurin osa kamoista irti ja vetoakseli kokonaisuudessaan pois.

Osaako joku kertoa varman keinon varmistaa, kumpi sisemmistä on rikki? Vai olisiko sittenkin ulompi.. :/
Viimeksi muokannut jeQQ, 09 Marras 2012, 19:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

alezi kirjoitti:Mikäs osa kytkimestä pitää vinkuvaa ääntä? Kylmällä koneella kun antaa vähänkin kaasua niin alkaa kytkin pohjassa kuulumaan hieman samalainen ääni kuin luistavasta laturinhihnasta. Aluksi epäilinkin hihnaa, mutta huomasin, että kuuluukin vain kytkin pohjassa.
Painelaakeri siellä ääntelee. En olis kovin huolissani. Itsellä ollut autoja joissa vastaavilla oireilla oleva kytkin on kestänyt kymmeniä tuhansia.

Coupessa ääntelee tälläkin hetkellä vähäsen ja varsinkin kylmänä, mutta enpä viitsi muuten ehjää kytkintä ruveta aukomaan.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Jakke kirjoitti:
alezi kirjoitti:Mikäs osa kytkimestä pitää vinkuvaa ääntä? Kylmällä koneella kun antaa vähänkin kaasua niin alkaa kytkin pohjassa kuulumaan hieman samalainen ääni kuin luistavasta laturinhihnasta. Aluksi epäilinkin hihnaa, mutta huomasin, että kuuluukin vain kytkin pohjassa.
Painelaakeri siellä ääntelee. En olis kovin huolissani. Itsellä ollut autoja joissa vastaavilla oireilla oleva kytkin on kestänyt kymmeniä tuhansia.

Coupessa ääntelee tälläkin hetkellä vähäsen ja varsinkin kylmänä, mutta enpä viitsi muuten ehjää kytkintä ruveta aukomaan.
Yleensä painelaakeri tekee juuri päin vastoin , eli kun poljin on ylhäällä , ääni kuuluu. Kun painaa polkimella "välykset pois" , ääni häviää , kuten omassani oli n.vuoden ja sen jälkeen hajos kytkin..

stinger
Viestit: 125
Liittynyt: 05 Marras 2011, 20:49
Paikkakunta: Hki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja stinger »

Onko etupenkkien selkänojien rungoissa mitään eroa LHD- ja RHD-mallien välillä?

Mietin vaan sopiiko kuskin penkin kyynärnoja heittämällä brittimallin vänkärin penkkiin?

Avatar
alezi
Viestit: 64
Liittynyt: 05 Maalis 2012, 16:35
Car(s): 156 JTS -02
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alezi »

Nyt tulee ertittäin tyhmä kysymys, mutta tännehän se sopii. Apparin jalkotilassa roikkuu sellainen pehmeä "kansi", pitäisikö siellä olla jokin muovinen kuori tämän päällä vai onko tämä vain irronnut kiinnikkeistään? Toivottavasti selitin tarpeeksi vaikeasti :D

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^se on ylhäältä parilla mutterilla ja rintapellin puolella metallisten "knääkkien" välissä. Eli tuo esim raitisilmasuodatinta vaihdettaessa irroitettava verhoilun osa on helpannut kiinnikkeistään.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuohon voinee auttaa ne kahden 10millisen mutterin avaus -> koko roska irti -> katsot miten kuuluu kiinni ja yrität saada sen takaosan paikalleen. Itselläni oli sama juttu, ei tosiaan muuta vaatinut kuin tuon ja jo kesti. Mutterit kiinni en saanut taiteltua tuota mitenkään siihen hakaseen, johon tarkoitettu meneväksi.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

jeQQ kirjoitti:
jeQQ kirjoitti:Jesjesjes.

Varmaa tapaa varmistaa, mikä vetonivelistä / onko edes vetonivel rikki? Pitää aivan paskana olevan vetarin kaltaista rutinaa satunnaisesti liikkeelle lähtiessä. Täyskäännöksessä ei rutise, joten oletan sisempää murrosta? Aber kumpi, ei huvikseen molempia vaihtaisi. Onko muuten erikoinen homma?

Vai onko tuolla alustassa jotain, mikä voisi kyseisenkaltaista rutinaa aiheuttaa? ABS-antureistahan joku on rikki, voiko absit aiheuttaa samankaltaista ääntä? Eihän toi anturi mitenkään pääse nappaamaan abs kehään kiinni..?
Niin joo. Vanhemmissa siis OBD1? Eli pakko tonkia noita piuhahässäköitä. Multiecuscan ilmeisesti osaa kuitenkin tulkita risat abs-anturit, ettei tartte käsipelein välttämättä mittailla? Kepuusimiittiin voinee joku taas kamat ottaa mukaan..

E: Tutkiskelin autoa ja kyllä tuosta löytyy OBD2 liitin! :)

E2: Elearnista tuli vähän katseltua kuvia. Aika pitkälti vaan suurin osa kamoista irti ja vetoakseli kokonaisuudessaan pois.

Osaako joku kertoa varman keinon varmistaa, kumpi sisemmistä on rikki? Vai olisiko sittenkin ulompi.. :/
Noniin! Pamahti sitten enemmän paskaksi. Kesken ajon paukutteli ja yhtäkkiä rupesi kuulumaan jatkuva laahaus / rutinanomainen ääni. Joutui auton sitten jättämään Teboilille ja mennä kävellen töihin.

Nyt siis tarvittaisiin ideoita, mitä vaihtaa? Ääni kuuluu selkeästi oikealta puolelta. Ostanko mä pyöränlaakerin, sisemmän vetonivelen vai ulomman vetonivelen?

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Vahan riskia lahteen ostamaan osia ennen kuin katsoo mita siina mattaa.
Kuva

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

No sitäpä tässä ihmetelläänkin.. :lol: Vinkit otetaan mielellään vastaan. Toki illansuussa saa tulla Helsinkiin ihmettelemään, josko joku osaisi antaa suoran diagnoosin.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Miten tuo viimeinen vaikutti ajoon ja tuntumaan..vai ehditkö pohtia ennen kuin veit auton sivuun?
Kuva

Avatar
Dio Natale
Viestit: 833
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

On kyllä harvemmassa vetareiden rikkimenot mutta mahdollista myös ..lakrua epäilisin ensin ja tämä vain arvaus nro 1
molex to sata, lose all your data.

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja roude »

Mistä saan tilattua sen jarrusatulan jousen. Oli tippunu toinen kyydistä. ei ollu motonetis..

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Dio Natale kirjoitti:On kyllä harvemmassa vetareiden rikkimenot mutta mahdollista myös ..lakrua epäilisin ensin ja tämä vain arvaus nro 1
Samaa mäkin epäilin, koska auto tuntuu normaalilta ajaa, eikä juurikaan rattia täristä. Äänikin muistutti ehkä enemmän jatkuvaa laahaamista...

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Eipä tuota kannata hirveesti arvailla ennen ku ottaa pyörän irti ja vähän tutkii. Joskus on jarrukilven ja levyn väliin mennyt ylimääräinen tavarakin päästänyt kaameita ääniä.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Joo. Täytyy koittaa tänä iltana avata tuo ja vaikka nappaista levykin irti ja ihmetellä hieman.

Avatar
-TTY-
Viestit: 1442
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Aapuuva! Katsastustarkastuksessa todettiin seuraavaa:
156:ssa osia uusittavaa:
-oikea alapallo väljä ( menee vissiin koko tukivarsi vaihtoon?)
-oikea koiranluu väljä
-oikea takatukivarren takahela väljä
Ovatko miten veemäisiä osia vaihtaa? Oli sen verran suolanen Deltan kustannusarvio että ihan mielellään käytän päivän tai pari kiroillen kylmässä tallissa jos ne on normaali-ihmisen vaihdettavissa olevia... Jotain pikkujuttuja on joutunut/päässyt autoihin tekemään mutta ku sattuu vaan olemaan ensimmäinen italiaano itsellä niin ei ole vielä ihan hirveästi kokemusta Alfasta. Onko siinä jotain erilaisia ratkaisuja tehty tuon alatuennan suhteen mitkä eroaisi kovasti näistä massakulkineista? Ainakaan Volvoon ei koiranluu tuottanu kyllä ongelmia eikä siihen paljo muuta joutunutkaan laittelemaan aikanaan... Autohan siis oli 156 2.0 SW, ´00.
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

^Koiranluu on helppo, kaks mutskua ja vaihtoon. Voi toki olla hieman jumissa. Alatukivarressa joutuu hieman enempi purkamaan, mutta maalaisjärjellä pitäisi kait mennä. Takahelasta en osaa sanoa..

Kävin diagnosoimassa omaani. Rengas ilmaan ja heiluttelemaan, tuntui siltä kuin vanne olisi ollut löysällä, eli aivan selkeä klappi. Laakeria siis ostelemaan.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja DaViega »

1) Menee koko tukivarsi, ei ole paha vaihtaa
2) Peruskauraa, vaikka joutuisi rälläköimään
3) mulla raksuttaa tyhjää tämän kanssa :mrgreen: siis mikä hela?

Edit: JeQQ kekis eka!
Täältä ensi apua: heikka.fi

Siis tarkotettaanko tossa niitä taka-akselin pitkittäistukivarsia? siellähän on yhteensä 4 helaa/puoli, pitkittäistukivarsia tietenkin saa samasta osotteesta
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

DaViega kirjoitti:1) Menee koko tukivarsi, ei ole paha vaihtaa
2) Peruskauraa, vaikka joutuisi rälläköimään
3) mulla raksuttaa tyhjää tämän kanssa :mrgreen: siis mikä hela?
Siellähän on takana kaksi poikkittaista ja yksi pitkittäinen tukivarsi puolellaan. En ole itse tarvinnut vaihtaa, mutta eipä nuo ainakaan näyttäis vaikeusasteeltaan ykkös ja kakkoskohtia hankalammalta.

Ja yleensäkin: Ei 90-luvulla tai sen jälkeen suunnitellussa Alfassa työtä vaikeuttavia eksoottisia ratkaisuja juurikaan ole.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Nyt mulki rupes leikkaamaan... Tämä?
http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... cts_id=214" onclick="window.open(this.href);return false;

Tolla katsurilla oli jotain hampaan kolossa oikeaa puolta vastaan
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

JepJap
Viestit: 13
Liittynyt: 24 Syys 2012, 19:58

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JepJap »

-TTY- kirjoitti:Aapuuva! Katsastustarkastuksessa todettiin seuraavaa:
156:ssa osia uusittavaa:
-oikea alapallo väljä ( menee vissiin koko tukivarsi vaihtoon?)
-oikea koiranluu väljä
-oikea takatukivarren takahela väljä
Ovatko miten veemäisiä osia vaihtaa? Oli sen verran suolanen Deltan kustannusarvio että ihan mielellään käytän päivän tai pari kiroillen kylmässä tallissa jos ne on normaali-ihmisen vaihdettavissa olevia... Jotain pikkujuttuja on joutunut/päässyt autoihin tekemään mutta ku sattuu vaan olemaan ensimmäinen italiaano itsellä niin ei ole vielä ihan hirveästi kokemusta Alfasta. Onko siinä jotain erilaisia ratkaisuja tehty tuon alatuennan suhteen mitkä eroaisi kovasti näistä massakulkineista? Ainakaan Volvoon ei koiranluu tuottanu kyllä ongelmia eikä siihen paljo muuta joutunutkaan laittelemaan aikanaan... Autohan siis oli 156 2.0 SW, ´00.

Itse juuri viime viikonloppuna takimmaiset poikittaisvarret vaihtaneena takaakselille, voin sanoa jotta jos ei ole ollut viime aikoina auki, pyörännavassa oleva pitkä pultti on kiinni. Ei saa ilman lämpöä, lekaa, myrkkyä, nitkutusta liikkeelle. Itsellä meni 2h pelkän pultin saamiseen liikkeelle per puoli. Sai toimitella auton kanssa kans ihan kiitettävästi. Varaudu uudella pultilla niin ei tartte niin peljätä jenkoja. Itsellä ei ollut uutta sen takia taistelin. Jos nyt on takaakselista kyse

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Kyllä,kiinni on ja kovaa ! Ite vedin pillillä kuumaksi heloja varoen , sitten tuumasella pulttikoneella aukipäin , savun ja lieskojen häivettyä sai pultin naputettua tuurnalla ulos :D tämä siis takaiskareiden vaihdon yhteydessä

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

DaViega kirjoitti:Nyt mulki rupes leikkaamaan... Tämä?
http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... cts_id=214" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Tolla katsurilla oli jotain hampaan kolossa oikeaa puolta vastaan
Tai sitten se perinteinen: kaivot. Ajetaan sopivasti oikeassa reunassa (kuten pitäisikin) ja jyrryytellään kaivonkansien yli. Ainakin PK-seudulla nuo tuppaa olemaan pahimmillaan 15cm syvemmällä kuin muu tie, joten joutuu oikean sivun ripustukset aika kovalle koetukselle. Tämän vuoksi käytänkin autokoulussa opittua asiaa: "Ei se keskiviiva ole vihollinen, rohkeesti vaan!" :D Tämä siis huomioiden, että on tilaa ja jos tien kunto on oikeassa laidassa huono -> ei siellä kannata ajaa.

Avatar
-TTY-
Viestit: 1442
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Oli pitkittäinen se takatukivarsi... Kiitokset auttaneille ja rohkaisseille. Osat on tilauksessa, ensi viikolla sitten reissulle vanhempien luo, siellä kun on vielä tallissa tilaa missä temmeltää. Oma on jo talveksi täynnä. Näin arvelinkin että eivät mitään ylimaallisen vaikeita ole vaihtaa, mutta sen verran on oppinut että aina kun ruvetaan pultteja availemaan, niin hyvä tuuri on, jos on "helppo tunnin homma." Juuri tuommoinen yksittäisen pultin keljuilemaan rupeaminen kun usein pysäyttää koko muun projektin, varsinkin viikonloppuisin syrjäkylillä.
Mikä piru sieltä taas on rikki?

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja quppe »

Mikähän mahtaa aiheuttaa sen, että radio ratisee / napsuu alhasilla kierroksilla ajellessa satunnaisesti.. varsinkin liikkeelle lähdössä. Liittyy varmasti jotenkin maadoitukseen, mutta onko kellään ollut vastaavaa ja mistä voisi tätä hieman ärsyttävää vikaa lähteä tutkiman. Napsuminen kuuluu aina samalla kovuudella vaikka radio on hiljaisemmalla.. Vai napsuuko minulla jo päässä :silly:

Avatar
Joonake
Viestit: 222
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
Car(s): Skoda Superb -17
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Joonake »

quppe kirjoitti:Mikähän mahtaa aiheuttaa sen, että radio ratisee / napsuu alhasilla kierroksilla ajellessa satunnaisesti.. varsinkin liikkeelle lähdössä. Liittyy varmasti jotenkin maadoitukseen, mutta onko kellään ollut vastaavaa ja mistä voisi tätä hieman ärsyttävää vikaa lähteä tutkiman. Napsuminen kuuluu aina samalla kovuudella vaikka radio on hiljaisemmalla.. Vai napsuuko minulla jo päässä :silly:
Tämä ei nyt varsinaisesti auta muutakun henkisesti, mutta itellä samanlaista vikaa havaittavissa. Kun radiosta painaa nappia, kuuluu pieni "piip"-ääni, se on hyvä. Kun vilkku päällä kääntää rattia, kuuluu samanlainen "piip"-ääni, vaikka radio olisi kiinni kokonaan. Jotkut johdot menee varmaankin ristiin, mutta onneksi siihen piippailuun tottuu :roll:

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

quppe kirjoitti:Mikähän mahtaa aiheuttaa sen, että radio ratisee / napsuu alhasilla kierroksilla ajellessa satunnaisesti.. varsinkin liikkeelle lähdössä. Liittyy varmasti jotenkin maadoitukseen, mutta onko kellään ollut vastaavaa ja mistä voisi tätä hieman ärsyttävää vikaa lähteä tutkiman. Napsuminen kuuluu aina samalla kovuudella vaikka radio on hiljaisemmalla.. Vai napsuuko minulla jo päässä :silly:
Löysä liitos jossain. Mahdollisuuksia on sitten paljon: Maadoitus- tai virtajohto kannattaa tsekata ensin. Yksi mahdollisuus myös irronnut juotos itse laitteen piirilevyllä. Kauempaa haettuna myös pätkivä maadoitus konehuoneen puolella, esim. akusta runkoon tai moottorin (laturin) maadoitus...

Joku irti jossain, mahdollisuuksia miljoona. :?
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

haumeni
Viestit: 1
Liittynyt: 30 Loka 2012, 02:29

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja haumeni »

Kahvan napin voitelu käy helpoiten avaamalla kahvan korkeudella oleva ruuvi oven välistä. Ruuvinreiästä painoin HHS2000 kunnon turaukset ja kaskas nappi pelittää moitteetta!


quote="Jakke"]
andr kirjoitti:>> Puolityhmä kysymys:
>> - miksi ovikahvan lukkonappi jää pohjaan? Olen yrittänyt suikuttaa voiteluainetta sinne,
>> mutta vaikuttaa siltä että ongelma en syvemmällä... onko jousi väsynyt?


>aseöljyä ja rätti kouraan ja painelet nappia edestakaisin että saat liat pois välistä,
>siellä on joko paskaa välissä tai sitte se nappi on >murjottu muodottomaksi. Sovite
>on niin tiukka että riittää kun siellä on vähänkin paskaa välissä-

Jep!! Näin tein ja suihkutin myös torx-reiästä. Vähän parani, mutta kuljettajanpuoleinen
lukko jää vielä pohjaan - varsinkinnyt -1 keleillä!! - Mitä öljyä suosittelette?? Aloitin
ihan CRCllä kun oli ainoa spray kotona, mutta tuntuu että se ei ole ihan paras tähän?
Juurikin tuolla edellä mainitulla aseöljyllä olen omani pitänyt toimivina. En muista merkkiä, jostain marketista tai motonetistä varmaankin ostettua. Nyt pitäs ostaakin uus purkki ja voidella myös toisen auton lukot. Lukkosulana ja jopa -öljynä myytävät tökötit ei kokemukseni mukaan toimi.[/quote]

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Saattaa kuulostaa oudolta joillekki mutta syytä kysyä kun kaipaan asiantuntemusta.

Tilasin juuri jarrusetin taakse (levyt ja palat). Nykyiset levyt ovat menneen talven lumia. Mutta jarrupaloista ulkoa päin katsottuna en tietenkään voi kuntoa kommentoida vaikka lihaa on jäljellä.
Jos nykyiset palan ovat OK kunnossa, käykö levyjen vaihto ja vanhojen palojen jatko?
Kuva

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Älä suotta pilaa uusia levyjä vanhoilla paloilla, ellet sitten jyrsi vanhoja paljoa suoriksi.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Pikakyssäri: 156V6 napamutterin koko? 36? Jotain spesiaalivinkkiä, miten saisi ilman tuskia irti? Aika helvetin piukassa tuntuisi olevan.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

jeQQ kirjoitti:Pikakyssäri: 156V6 napamutterin koko? 36? Jotain spesiaalivinkkiä, miten saisi ilman tuskia irti? Aika helvetin piukassa tuntuisi olevan.
36 mm on se napamutteri! jatkovarrella tai pulttipyssyllä. haet biltemasta pyssyn ja hylsyn, avaat mutterin ja sitten paketoit pyssyn nätisti takasin pakettiin ja palautat, "tää tuote ei ollut hyvä tarvitsemaani tarkoitukseen" näin on monet tehnyt :mrgreen:

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Jatkovarsi lattiaa vasten ja startilla nykäys tai pari, yleensä lähtee.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

rasvanäppi kirjoitti:Jatkovarsi lattiaa vasten ja startilla nykäys tai pari, yleensä lähtee.
täähän kuullostaa hyvältä kikalata! :)

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Ei kait näissä enään lähde vetoskseli irti sisemmästä nivelestä vetämällä? Pitäis melkeen vetatin suojskumikin vaihtaa, mutta silloin joutunee irroittamaan iskarin?

E: Riittäisköhän 450nm avaamaan ton napamutterin? Auton päästä toki sain irti, mutta irtonaisesta olka-akselista on hieman vaikea irroittaa, kun pätkä vetaria kiinni...

Watsoni
Viestit: 25
Liittynyt: 17 Marras 2012, 11:37
Car(s): Ex: 156 JTS Selespeed -03

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Watsoni »

Olen uusi käyttäjä, moro kaikille. Täällä kun on asiaan perehtynyttä porukkaa, niin muutamia kysymyksiä heti alkuun. :)

Hommasin pari viikkoa sitten boselift 156 JTS:n. Ajettu n. 190 tkm. Auto pelasi hyvin, silloin tällöin kylmänä tuli ns. MCSF, uudelleenkäynnistyksellä hävisi. Vikakoodit jäi lukematta.

Tein autolle perushuollon, tulpat, öljyt, putsarit jne. Tämän jälkeen vikavalo palaa jatkuvasti, koodeina P0430 "Catalyst System Efficiency Below Threshold" ja P0100 "Mass or Volume Air Flow Circuit Malfunction", kai. Resetoin ecun ilman vaikutusta. Ilmamassamittari sökö? Hajoaako se helposti kun putsarikoteloon kajoaa? Tyhjäkäynti on varsinkin kylmänä hieman röpsöttelevä, kierrokset pysyy kuitenkin aika hyvin siellä tuhannen tuntumassa. Muuten auto vetää hienosti ja bensankulutus on kohtuullinen.

Toinen juttu. Pari kertaa pirssi on tehnyt niin, että Selen vaihtaessa sekä ylös että alas kierrokset karkaavat johonkin 4-5krpm. Siis vedottomalla hetkellä. Lisäksi tämän oireen sattuessa auto ei kulje mihinkään, ei juuri reagoi kaasuun. :bad-words: Tämäkin "korjaantuu" käynnistämällä auto uudestaan. Mikähän lie? Resetoinnin jälkeen ei ole kyllä nyt ilmennyt.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

^ ettei oo huollon yhteydessä joku alipaineletku tms. Irronnut , imuvuotoja ? Onko ilmin ja imusarja välissä joku klemmari auki. Tietysti jos ilmiä on käsitelty väkivalloin voi olla,että on hajonnut. Onko liitin kiinni ?

Watsoni
Viestit: 25
Liittynyt: 17 Marras 2012, 11:37
Car(s): Ex: 156 JTS Selespeed -03

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Watsoni »

Kiitti vastauksesta, itseasiassa siinä muovisen käyrän ja imusarjan välissä olevassa kumiputkessa on halkeama, mutta se on paikattu enkä oikein usko ilmavuotoon. Klemmarit on kyllä kiinni. Pitänee vielä tarkastaa ilmin liittimen kontakti. Viittaisiko nuo oireet joka tapauksessa ilmiin liittyvään ongelmaan? Voiko anturin toimivuutta tarkastaa jotenkin?

andr
Viestit: 65
Liittynyt: 13 Elo 2012, 09:16

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja andr »

- missäpäin sijaitsee takalasin pyyhkijän rele / ohjaus ?? 156 SW 2001

#pätkii

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

^^ tietysti voit irroittaa ilmin johdon ja kattoa vaikuttaako mitään. Jos eroa ei huomaa , on se luultavasti hajalla.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

jeQQ kirjoitti:Ei kait näissä enään lähde vetoskseli irti sisemmästä nivelestä vetämällä? Pitäis melkeen vetatin suojskumikin vaihtaa, mutta silloin joutunee irroittamaan iskarin?

E: Riittäisköhän 450nm avaamaan ton napamutterin? Auton päästä toki sain irti, mutta irtonaisesta olka-akselista on hieman vaikea irroittaa, kun pätkä vetaria kiinni...
Kävin sitten porukoilla avaamassa painepyssyllä. Faija oli ostanut uuden kompuran, niin aukes kaupan halvimmalla pyssyllä(ostettu jo vuosia sitten).

ABS-anturi katkesi sisälle, uuden olka-akselin jokainen jarrukilven pultti katkesi sisälle. Sisemmän vetonivelen kumi riekaileina, muuten OK!

Vanhasta laakerista putosi puolikkaita kuulia pois, magneettikehä irtosi samantien kun vetaria veti ulommas. Napaa pyörittäessä kuulat eivät juurikaan pyörineet ja klappia oli hieman. Laittelen vielä videon myöhemmin illasta.

Nyt kahvit ja testiajolle. 8)

E: http://www.youtube.com/watch?v=Rxt2RyED ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false; Tuosta

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

jkk kirjoitti:
jeQQ kirjoitti:Pikakyssäri: 156V6 napamutterin koko? 36? Jotain spesiaalivinkkiä, miten saisi ilman tuskia irti? Aika helvetin piukassa tuntuisi olevan.
36 mm on se napamutteri! jatkovarrella tai pulttipyssyllä. haet biltemasta pyssyn ja hylsyn
Paitsi että bilhelvetin myymä hylsy ei sovi. Eikä Motonetin. Eikä IKH:n. Stahlwille ainakin sopii, joskaan ei täydellisesti sekään.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Juu motonetin hylsyllä mä sen kyllä avasin. Auton päästä motonetin jatkovarrella ja irto-osasta motonetin pulttipyssyllä(ja hylsyllä). :drinking:

Vastaa Viestiin