Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Tuomas K kirjoitti:
jkk kirjoitti:
jeQQ kirjoitti:Pikakyssäri: 156V6 napamutterin koko? 36? Jotain spesiaalivinkkiä, miten saisi ilman tuskia irti? Aika helvetin piukassa tuntuisi olevan.
36 mm on se napamutteri! jatkovarrella tai pulttipyssyllä. haet biltemasta pyssyn ja hylsyn
Paitsi että bilhelvetin myymä hylsy ei sovi. Eikä Motonetin. Eikä IKH:n. Stahlwille ainakin sopii, joskaan ei täydellisesti sekään.
Pelimies ottaa laikkakoneella hylsyn reunoilta millin tavaraa pois ni johan soppii

JHel
Viestit: 147
Liittynyt: 05 Elo 2012, 12:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JHel »

156 JTS:ää käynnistäessä kuuluu rätisevä ääni, mutta tyhjäkäynti kuulostaisi kuitenkin normaalilta.. Mikä mahtaa olla?

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Startissa häikkää? En kyllä hirveesti ole kuullut, että 156:sta hajoisi startit..

JHel
Viestit: 147
Liittynyt: 05 Elo 2012, 12:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JHel »

jeQQ kirjoitti:Startissa häikkää? En kyllä hirveesti ole kuullut, että 156:sta hajoisi startit..
Okei. Mitäs tämmöinen uusi startti kustantaa ja onko voiko sitä tämmöinen asiasta mitään tietämätön vaihtaa? Vai onko taas edessä monen sadan euron homma? Ihan näin vaan alustavaa kyselyä kun rupee usko loppumaan koko autoon.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Kävin tänään ruokimasa uteliaisuuttani auton moottorin hitaan lämpenemisen takia (josta on puhuttu täällä aikaisemmin).
Syynä se että toissapäivänä ajoimme avoparini autolla uutta asuntoa katsomaan ja ihmettelin kun X-Trailin mittari nousi 90 C kohdalle noin 1.5 km ajon jälkeen ulkolämpötilann ollessa pari->5 astetta päälle 0. Olen ihemtellyt kyseisen auton lämpenemiskykyä aikaisemminkin. Omalla autolla 8.6 km työreissun aikana ei se mittari ehdi edes nousta 1/4 kohdalle.

No tänään sitten AlfaDiagin uusin versio asennettuna (joka on muuten muuttunut ilmaiseksi ohjelmaksi!) läppäri mukaan ja istumaan autoon.

Ulkolämpätila auton mukaan: 2 C

Tapahtumat:
1. Johto piuhaan, AlfaDiagin käynnistys ja auto käyntiin (kyseessä on tyhjäkäynti kotaan 4 asti).
2. Melko nopeasti jäähdytysnesteen lämpö lähti kohoamaan tosin hyvin pienissä askelissa.
3. Noin 58 C kohdalla auton sisäilmatuuletin käynnistyi (climate control asetettu 19,5 C puoliautomaattiseen tilaan: kompressori pois päältä, suuntauksena alin + ylin kohtaan) ja jäähdytysnesteen lämpö aloitti pienen alamäen ja jäi 57 C kohdalle hyvin pitkäksi aikaa.
4. Kului melkein tunti ja auton sisällä alkoi olla ihanan lämmintä ennen kuin mittari jotkoi nousua taas.
5. Tässä vaiheessa ajattelin että tähän menee ikuisuus joten lähdin ajamaan naapuristossa rentoa ajotyyliä alhaisilla kierroksilla ja se mittari uskalsi kohota vähän rohkeammin.
6. Alla näkyy mittarin ja anturin vertaus.

Mittarin mielenkiintoinen persoona näkyy ja on kiva tietää omassa päässä oikeat anturin numbat.

Olisin hyvin yllättynyt ellei tuo huhtikuussa asennettu termostatti olisi edes hieman jumissa...vai mitä mieltä?
Liitteet
Capture.JPG
(29.56 KiB) Tiedosto ladattu 3725 kertaa
Kuva

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Jos se rätisee startatessa, niin vika voi olla bendix laitteessa, siis laite joka on starttimoottorissa. Voi korjata ostamalla uusi bendix. Hintaa en uskalla arvailla, mutta arvelisin 50-100 euroa+ asennukset päälle. Mutta on kyllä helppo vaihtaa itsekin.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

jeQQ kirjoitti:Startissa häikkää? En kyllä hirveesti ole kuullut, että 156:sta hajoisi startit..
1 jannu osti multa startin kun bendiin ratas paskana, voisiko olla tässäkin? tosin mitä tarkalleen ottaen meinaa rätinä? toisen mielestä se voi olla raksutus / nakutus/ kilinä ym ym. kuuluuko ääni vaan kun startti pyörittää vai myös sen jälkeen kun kone on käynnistynyt?

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

jkk kirjoitti:
jeQQ kirjoitti:Startissa häikkää? En kyllä hirveesti ole kuullut, että 156:sta hajoisi startit..
1 jannu osti multa startin kun bendiin ratas paskana, voisiko olla tässäkin? tosin mitä tarkalleen ottaen meinaa rätinä? toisen mielestä se voi olla raksutus / nakutus/ kilinä ym ym. kuuluuko ääni vaan kun startti pyörittää vai myös sen jälkeen kun kone on käynnistynyt?
Jos koneesta kuuluu startissa rätinää niin olettaisin sen olevan sähköstä peräisin. Onkohan maa/plussa johto tai hiilet huonossa kunnossa. Toisaalta jos se rätisee niin sen pitäis myös haista...
Jos taas kolinaa, rytinää, helinää niin mekaaninen vika.

Aika vaikee sanoo toisen kuulemasta äänestä mistä se vois johtua, mutta ei se varmaan hyvästä ole...

JHel
Viestit: 147
Liittynyt: 05 Elo 2012, 12:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JHel »

Näinhän se on. On tää vaan syvyydestä kun ei ite oikein autoista mitään tiedä. (Senkö takia Alfaan päädyin?) Heh.. Nojoo.

Tekeekö korjaamot mitään täystarkastuksia autoihin, selvittäisivät ja listaisivat kaikki viat? Tietysti kaikkea tehdään jos summa on oikea mut mut..

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

koltiainen kirjoitti:Jos koneesta kuuluu startissa rätinää niin olettaisin sen olevan sähköstä peräisin.
Tuosta tuli mieleen että releet voi joskus rätistä jos joku sähköfiba saa ne vetämään ja irrottamaan jatkuvasti. Starttivirta on niin iso että voi aiheuttaa kaikkea outoa, varsinkin jos on maavikaa.
JHel kirjoitti:Tekeekö korjaamot mitään täystarkastuksia autoihin, selvittäisivät ja listaisivat kaikki viat? Tietysti kaikkea tehdään jos summa on oikea mut mut..
Jotkut katsastusasemat ainakin tekee noita autotohtoritarkistuksia, eli tutkivat moottorin, alustan, jarrut ja korin. Korjaamot varmaan hinnoittelee itsensä ulos tuommoisista hommista.

JHel
Viestit: 147
Liittynyt: 05 Elo 2012, 12:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JHel »

^Osaatko sanoa mimmosista summista puhutaan jos katsastusasema moisen työn duunaa?

E: KVG tai muuta semmosta. ;) 89e näyttäisi olevan joku autotohtori.fi

E2: Kenelläkään kokemusta: http://www.autotohtori.fi/#mita" onclick="window.open(this.href);return false; Jotenkin tuntuu vain oudolta, että alle satasella tarkastavat noin suuren määrän asioita? Vai tarkoittaako tämä nyt sitä et kun ne esim ton rätisevän äänen autoa käynnistäessä huomaa niin ne antaa mulle pitkän listan siitä mikä voi olla syypää vai selvittävätkö oikeasti mikä sen aiheuttaa?

JepJap
Viestit: 13
Liittynyt: 24 Syys 2012, 19:58

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JepJap »

Hei taas. Olen ottanu selvää jotta emännän roomeosta on airbagin poksi käräytetty. Nyt tarttisin uuden mutta onko tälle poksille korvaavaa? 60663040 oli poksin koodi

Avatar
masaboy
Viestit: 225
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 10:11
Car(s): Audi A6 Avant 2.4V6 -01

Ex: 156 1.8 -98
(JJB-19)
Hyundai Coupé -99
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja masaboy »

Miten lähivalokuvio tulee olla suunnattu noin sivusuunnalla?
Sen käsityksen sain korkeudensäädöstä että vasenpuoli osoittaa aina alemmas kuin oikea, jotta kohtaustilanteessa vastaantulijaan kohdistuisi vähemmän häiriötä?

Toisesta (oikeasta) umpiosta puuttuu se vipperä polttimon edestä koska irtosi umpion sisälle, lisäksi autossa on Cobran Xenon-Muutossarja, joka lentää viikonloppuna roskiin uusien halogen-polttimoiden tieltä. Eikä tuo valokuvio muutenkaan kovin kaunis ole. Kuvattu 1,5m päässä tallin ovelta. Peruuttaessa leviää pitkin talon seinämää.
Liitteet
Kuva1026.jpg
(65.83 KiB) Tiedosto ladattu 3464 kertaa

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Molemmat valot pitää suunnata samalle korkeudelle. Vastaantulijan häikäistyminen estetään valon kuviolla. Taitaa 156:ssakin olla 1% se oikea suuntaus (sähköinen säätö "ylimmässä" asennossa, eli metrin matkalla valokuvio laskee sentin. Sivusuunnassa suuntaus suoraan eteenpäin. Toi sun nykyisten valojen heittämä kuvio näyttää aivan kaamealta.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Kun itse saatelin valojen suuntaa 146:ssa kaytin seuraavaa:

1. Aja mahdollisimman lahelle seinaa tasaisella pinnalla jossa on paljon tilaa peruuttaa.
2. Merkitse seinaan molempien valojen keskipiste.
3. Peruuta aivan suoraan 7,6 m.
4. Saada valojen suuntausta niin etta uusi keskipiste on 2" seinalla merkitsemasi kohdan alapuolella ja hiukan oikealle.

Löysin muuten tuon linkin jossa ohjeet alunperin olivat! http://www.helium.com/items/1054164-how ... headlights
Kuva

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Kuinka usein vaihdatte öljyt esim JTS:ssa.
Itse olen aina kayttanyt 1 v / 10 t. km saantöa aikaisemmissa autoissani eli se joka tulee ensin tayteen.

Nyt tuon nykysen autoni öljyt vaihdoin oston yhteydessa huhtikuussa 103 t. km kohdalla ja pian mittarissa on 110 t. km. Jarki sanoo etta vaihtoon ehdottomasti kun tahan öljyyn on mahtunut nokkien vaihtokin. Mutta muuten kiinnostaisi kuulla muiden vaihtovalistrategiaa.
Kuva

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Itse olen vaihtanut aina öljyt 10tkm välein. Tulee muutama vaihto vuoteen, mutta monet öljyt taitaa olla kyllä jo ehtoo puolella 10tkm jälkeen, joten eiköhän se ole koneelle parempi, vaikka lompakkoa joutuukin levittämään useammin.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja lerppu »

JTS öljyt vaihtuu alle 5tkm välein. Ei mitään "järkevää" syytä - pinta ei vajene tai öljyt muuta pahasti väriään, vaihtelen vaan suht samaan tahtiin kuin kesä- ja talvirenkaita. Kenties turhaan, kenties ei.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Uskon etta 10 on oikein hyva vaihtovali ottaen huomioon etta huoltokirja suosittelee 20.
5 valein on mielestani aivan liian usein mutta ei se koneelle pahaksi ole! Kaytöstahan se on kiinni.
Kuva

JepJap
Viestit: 13
Liittynyt: 24 Syys 2012, 19:58

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JepJap »

Saako etukallistuksen vakaajaan jostain jotain uusia runkokumia ettei tartte koko vakaajaa ostaa?

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^heikka.fi

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Saa..ja itse ostin koko vakaajan kerran koska en tiennyt.
http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... cts_id=708
Kuva

JepJap
Viestit: 13
Liittynyt: 24 Syys 2012, 19:58

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JepJap »

Kiitoksia pitää pistää tulemaan tuolta.

Avatar
Möri
Viestit: 84
Liittynyt: 20 Loka 2011, 00:31
Car(s): 156 1.6 -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Möri »

Johtuukohan kuluneesta avaimesta kun joskus joutuu vähän venkslaamaan että saa ovet auki autosta. Ei siis avain käänny ollenkaan joka kerta ennen kuin vähän heiluttelee ja etsii oikean kohdan (Tosin en ole kokeillut apukuskin puolella). Sama virtalukon kanssa, tosin siihen auttaa ratin heiluttelu.

Voiko tuommoisen peruavaimesta teettää uuden halvalla? Samalla olisi mahdollisuus saada vara-avain kun sellaista ei ole.

Oma avain siis tätä mallia:
http://forum.alfa145.com/uploads/post-1 ... _thumb.jpg

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kuulostaa siltä että hyvinkin voi johtua kuluneista lukoista/avaimesta.

Yhtään 156:sta omistamatta, mutta toisenmerkkisen kanssa käyneestä vahingosta viisastuneena en teetä enää yhtään avainta kopioimalla vanhasta, vaan joko tilaamalla sylinterikoodilla lukkosepältä tai alustanumerolla marmorilta. Fyysisen avaimen kopiointiprosessissa on meinaan semmonen käytännön feelu, että ne kulumatkin tulee helposti kopioitua. Lisäksi oma historia muistaa yhden kopioavaimen, joka oli liian paksu - ja sen marmorilta tilatun seuraajan, joka tuli kivasti uuden virtalukon kanssa samassa paketissa.

Btw, harkitse myös niiden lukkojen virkistämistä. Nekin meinaan kuluu.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

Möri kirjoitti:Sama virtalukon kanssa, tosin siihen auttaa ratin heiluttelu.

Oma avain siis tätä mallia:
http://forum.alfa145.com/uploads/post-1 ... _thumb.jpg
Rattilukko laittaa vastaan.

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JackFry »

Mä vaihdan JTS:ään öäljyt 10tkm välein, niin kuin huoltokirjassa lukee.

Mulla narisee edestä oikean ylätukivarren puslat. Rasvasin ne kunnolla keväällä kun pitivät samaa narinaa, mutta nyt se narina taas palasi.
Tukivarren pallonivel on ehjä, joten korjaanko narinan ostamalla uuden tukivarren vai Powerflexin puslat?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

JackFry kirjoitti:Mä vaihdan JTS:ään öäljyt 10tkm välein, niin kuin huoltokirjassa lukee.
Eikös siellä lue että vaihtoväli on 20 tkm, raskaissa olosuhteissa 10 tkm.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Tuomas K kirjoitti:
JackFry kirjoitti:Mä vaihdan JTS:ään öäljyt 10tkm välein, niin kuin huoltokirjassa lukee.
Eikös siellä lue että vaihtoväli on 20 tkm, raskaissa olosuhteissa 10 tkm.
Suomi kuuluu ns. "Vaativiin käyttöoloihin" suurien lämpövaihtelujen takia..

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Möri kirjoitti:Johtuukohan kuluneesta avaimesta kun joskus joutuu vähän venkslaamaan että saa ovet auki autosta. Ei siis avain käänny ollenkaan joka kerta ennen kuin vähän heiluttelee ja etsii oikean kohdan (Tosin en ole kokeillut apukuskin puolella). Sama virtalukon kanssa, tosin siihen auttaa ratin heiluttelu.

Voiko tuommoisen peruavaimesta teettää uuden halvalla? Samalla olisi mahdollisuus saada vara-avain kun sellaista ei ole.

Oma avain siis tätä mallia:
http://forum.alfa145.com/uploads/post-1 ... _thumb.jpg
Kyllä lukkoseppä tekee sulle oikean avaimen kompuutterilla. Vein kerran sinne aika loppuun kulutetun fiatin avaimen ja se aikansa rassas kompuutteria ja höyläs uuden avaimen, ei tehnyt kopioimalla.
Siitä en tiedä miten se sen tiesi mikä avain pitää tehdä, se tihrusti avainta hetken ja antoi ohjelmalle tietoja ja hups uus avain tuli sorvista.

Toisaalta miks rassaat oven lukkoa avaimella, osta multa kaukosäädin, asennus ohjeetkin voin tekasta kun juuri omaani asensin sellasen.

Smasa
Viestit: 17
Liittynyt: 08 Syys 2012, 21:26
Car(s): 156 2.0 JTS -03
Paikkakunta: Vaasa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Smasa »

No niin, nyt on ensimmäinen Alfa pihassa. Ostin sitten heti katsastamattoman ja vikakoodein varustetun yksilön. Täältä on hyvä varmasti aloittaa :)

Tavoitteena on saada Alfa katsastuksesta läpi ja vikakoodit olen saanut pudotettua vain yhteen kappaleeseen.

Ongelma ja vikakoodi P0100:
Normaalisti JTS:ssä MAF:in fyysinen paikka pitäisi olla heti ilmansuodattimen jälkeen? Vai olenko käsittänyt väärin?
Edellinen omistaja on vaihtanut ilmansuodattimen vapaavirtaussuodattimeen. Nyt MAF:ia ei taida olla ollenkaan...

Voisiko joku ystävällinen sielu selittää tai ottaa valokuvan mistä MAF:in kaapelin pitäisi lähteä? ECU:lta? En löytänyt koko kaapelia.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ööö siis maffia ei ollenkaan missään :shock: aikamoinen tomppeli ollut mikäli kaikkein tärkein moottorinohjauksen palikka pois.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Smasa kirjoitti:Ongelma ja vikakoodi P0100:
Normaalisti JTS:ssä MAF:in fyysinen paikka pitäisi olla heti ilmansuodattimen jälkeen? Vai olenko käsittänyt väärin?
Edellinen omistaja on vaihtanut ilmansuodattimen vapaavirtaussuodattimeen. Nyt MAF:ia ei taida olla ollenkaan...
Olet oikeassa tuon sijainnin kanssa, mutta johdosta en osaa sanoa tarkemmin, Ecultahan se tulee, mutta erkanee jossain kohtaa moottorinjohtosarjalta ilmamassamittarille.

Mahtaa tuntua aika nuihaiselta ilman asiallista ilmamassamittaria :shock:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^^ voi voi voi, nyt on joku ammarituunaaja ollut asialla! :? tuossa vehkeessä taitaa olla seokset hiukan sekasin. maffihan on jts just siinä ennen ilmanputsarin koteloa.

Smasa
Viestit: 17
Liittynyt: 08 Syys 2012, 21:26
Car(s): 156 2.0 JTS -03
Paikkakunta: Vaasa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Smasa »

Kiitokset vastauksista.
Pitääpä huomenna lähteä seurailemaan kaapeleita ECU:lta. Alfaan on tehty pari muutakin mielenkiintoista korjausta, joten ei toi MAFfin puuttuminenkaan hirveästi yllätä. Tehojen osalta toimi yllättävänkin hyvin siihen nähden että MAF puuttuu, mitä nyt ylämäessä piti laittaa kolmoselle ettei vauhti hidastunut. En muutenkaan kierrätellyt konetta hirveästi kun moottorin vikavalo oli(on) päällä.

Vinkkejä saa laittaa mistä vois löytää alkuperäisen suodatinboksin ja putken kaikkine rekkuleineen. DE ja UK Ebayssä ei ainakaan ollut koko settiä myynnissä. Tai jos joku haluaa vaihtaa alkuperäisen suodatinratkaisun Novitecin vapariin, niin sopii mulle :)

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

vinkkejä ajovalojen suuntauksen säätöön? mitä nipukkaa pitää vääntää umpiostaja mihin suuntaan jotta ajovalojen suuntaus nousee, myötä vai vastapäivään? mulla näyttää niin alas ettei niillä mitään näe.

JHel
Viestit: 147
Liittynyt: 05 Elo 2012, 12:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JHel »

Mitäs tuo 2.0 JTS:än 180t määräaikaishuolto pitää sisällään?

stinger
Viestit: 125
Liittynyt: 05 Marras 2011, 20:49
Paikkakunta: Hki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja stinger »

jkk kirjoitti:vinkkejä ajovalojen suuntauksen säätöön? mitä nipukkaa pitää vääntää umpiostaja mihin suuntaan jotta ajovalojen suuntaus nousee, myötä vai vastapäivään? mulla näyttää niin alas ettei niillä mitään näe.
Onko korkeudensäätö yläasennossa ja polttimo oikeassa asennossa? Vinossa olevalla polttimolla saa suuntauksen niin pieleen, ettei säädötkään riitä.

Kuva

1. nupista säätyy pystysuunnassa ja 2. nupista vaakasuunnassa. Ajat auton tasaiselle seinää vasten niin on helpompi säätää kuvio oikealle korkeudelle.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^ok, kiitos tuosta kuvastaon todellapaljon apua! :)

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kuinkas hereästi JTS:t tapaa pakkasella käynnistyä? Töistä lähtiessä oli pakkasta auton mittarin mielestä 7 astetta ja aika hitaasti pyöritti. Sen mitä pari kertaa näillä pakkasilla aiemminkin lähtenyt liikenteeseen, niin aika laiskasti pyörii, niin laiskasti että jos olisi luvassa parinkymmenen asteen pakkasia niin en uskaltaisi tuon varaan jättää töihin pääsyä...

Akku lienee aika uusi kun on ihan siisti ja puhdas, jännitteitä en ole ehtinyt mittailemaan.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kuulostaa ihan samoilta oireilta, jotka omassa JTD:ssä poistuivat ihan startin kontaktien ja maaliitosten putsaamisella.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Jepa
Viestit: 39
Liittynyt: 25 Kesä 2011, 21:55
Car(s): No alfa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jepa »

Tuomas K kirjoitti:Kuinkas hereästi JTS:t tapaa pakkasella käynnistyä? Töistä lähtiessä oli pakkasta auton mittarin mielestä 7 astetta ja aika hitaasti pyöritti. Sen mitä pari kertaa näillä pakkasilla aiemminkin lähtenyt liikenteeseen, niin aika laiskasti pyörii, niin laiskasti että jos olisi luvassa parinkymmenen asteen pakkasia niin en uskaltaisi tuon varaan jättää töihin pääsyä...

Akku lienee aika uusi kun on ihan siisti ja puhdas, jännitteitä en ole ehtinyt mittailemaan.
Minulla lähtee kuin palmun alta, kunhan akussa riittää virtaa. Ohjaustehostin vaan pitää aika pahaa ääntä kun mennään alle -5. Aika nopeasti se siitä vertyy, mutta ikävä kuunnella 5 minuuttia aikamoista kitinää.

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

JTS lähtee mullakin kuin palmun alta JOS vaan akussa on virtaa. Sillä ei ole väliä kuinka uusi akku on jos siinä ei ole virtaa, tiedän tapauksen että alle vuoden ikäinenkin akku on mennyt vaihtoon (ei tosin alfassa). Mulla on alkuperäinen 8v vanha akku edelleen ja sen toimintaikää olen saanut jatkettua älylaturilla (itellä CTEK) jota kannattaa pakkasilla käyttää. Latasin pe-la pakkasasetuksilla jotain 18h jonka jälkeen en ole ennen tätä päivää ajellut ja välissä on ollut 15 asteen pakkasia. Hyvin lähti ilman lohkolämppäriäkin käyntiin tänäänkin.

Viimetalven jälkeen en ollut ctekkiä käyttänytkään. Akkukauppiaiden mielestähän mun olisi pitänyt akku vaihtaa jo 2 vuotta sitten kun alkoi pakkasilla akku hyytymään, mutta parempi investointi toi ctek-laturi on, etenkin kun laitoin pikaliittimen akunnapoihin jolloin ton saa aina käynnistettyä laturilla jos vaan sähkövirtaa saa jostain.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Täytyy kokeilla ladata se akku aivolaturilla, ei vaan tule lämmitystolpasta sähköä kuin kaksi tuntia kerrallaan eli pitäisi jaksaa vetää jatkoroikka tuohon parkkipaikalle.

Ajoa tuolla on vähän harvakseltaan, mutta aina kuitenkin sen verran pitkiä matkoja että pitäisi ehtiä latautumaan ajossakin.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Halvattu, taitaa olla laturi 75:n takakontissa, 75 taas on 130 km päässä :roll:

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jknracing »

2.5 V6:n sisempi vetonivel. Onko missään muussa merkissä samaa niveltä? Motonetin luettelo (ja varaosaliikkeen kirjakin) tyrkyttää halkaisijaltaan 100mm 25 rihlaista niveltä, mutta kun tuo on liian pieni. Ricambi Heikan verkkokaupan mukaan pitäisi olla 108mm ja 28 rihlaa. Audi A4 1.8/1.8T:stä löytyy nivel samoilla mitoilla ja sama nivel menee taas 164 V6:seen (niin siis ehkä, ainakain motonetin luettelon mukaan), niin kävisikö se sitten 156:kin?

T: Nimimerkki epätoivoinen ja epätietoinen vetonivelenvaihtaja lahdesta.

P.S. Kelit on suosineet parina päivänä. Vaatteet ei oo kastuneet yhtään, vaikka kuinka on konttaillut ja makaillut auton vieressä. :mrgreen:

Edit. Kävin hakemassa nivelen. Tuo rinkelinipun nivel on ainakin ihan saman näköinen kuin tuo Alfan nivel ja sopi ainakin vetoakseliin.
Viimeksi muokannut jknracing, 05 Joulu 2012, 11:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Tankkasin tankin täyteen tuossa myöhään lauantai-iltana moottorin käydessä kun tytöt olivat kyydissa ja ilmassa oli kylmää. Tankkauksen jälkeen kotimatka ei ollut kuin parisataa metriä.
Seuraavana aamuna bensamittari nousi vain puoliväliin 8.6 km työmatkan aikana. :shock: Ihmettelin ko asiaa! Pikkuhiljaa se on noussut loput matkasta mutta mitä ihmettä tuo nyt meinaa! :shock:
Kuva

Avatar
Vehje
Viestit: 327
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Vehje »

^ Samalla tavalla kävi minulla. Jätin auton käyntiin ja tankkasin tankin täyteen. Tankkauksen jälkeen ihmettelin kun mittari näytti vain puolta tankkia. Muutama päivä meni, ennenkuin mittari näytti oikein...Joka päivä se näytti aina enemmän :) Tapahtuman jälkeen olen aina sammuttanut auton tankkauksen ajaksi ja mittari on näyttänyt oikein. Auto JTS 2003.
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

Avatar
Bumper
Viestit: 13
Liittynyt: 03 Loka 2012, 20:07
Car(s): 156 2.5 '98
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Bumper »

Tuntuu tuo 156:n tankkaaminen talvella olevan hankalaa muutenkin, kun se luukku yrittää kovasti jäätyä kiinni.

Mutta erikoisempi juttu on, että sain tankkia tankattua vain puoleenväliin, sen jälkeen ei meinannut mahtua yhtään lisää bensaa muuten kuin todella hitaasti liruttamalla. Mistä tuo voi johtua, tankki siis todellakin oli lähes tyhjä. Olisiko joku tankin hengitysputki jäässä, vai mikä muu moisen voi aiheuttaa? :o:

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Jotkuilla bensa-asemilla on herkat letkut. Itsella on kaynyt samoin kerran aikoja sitten.
Kuva

Vastaa Viestiin