
156 mittarivalot
Valvoja: Moderators
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: 156 mittarivalot
^jees! Tämän tyyppisestä ongelmanratkaisusta vanhana elektroniikkamiehenä tykkään! 

facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
-
- Viestit: 95
- Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
- Car(s): 156 2.0 TS 1999
Re: 156 mittarivalot
Ensimmäinen ison mittarin taustavalo sammui jokin aikaa sitten runsaan 12 vuoden ja 160 000 km:n jälkeen (mittarivalaistus on pidetty keskimmäisellä teholla). Uudet hehkulankapolttimot maksoivat selvästi alle euron kappale, joten vaihdoin kaikki isojen mittarien polttimot kerralla. Aikaisemmin kerrotuilla ohjeilla homma onnistui varsin helposti.
Alkuperäiset polttimot olivat 1,2 wattisia, mutta siirryin loistavampiin 2,3 wattisiin. Muuten hyvä ratkaisu, mutta jo samana päivänä vaihdoin matkamittarin taustavaloon pienempitehoisen uuden 1,2 wattisen. Syynä oli se, että ainakin minun silmilleni nestekidenäytön kontrasti muuttui kirkkaammalla valolla yllättäen heikommaksi. Öisellä maantiellä matkamittaripaneeli olisi ilmeisesti tuntunut myös tarpeettoman kirkkaalta, sitähän ei voi säätää himmennyksellä.
Itse suosittelen tämän kokemuksen perusteella hankkimaan isoille mittareille viisi 2,3 W:n ja yhden 1,2 W:n polttimon. Pikkumittareita en ole vielä vaihtanut. Siellä voisi olla tarkoituksenmukaista laittaa polttoaine- ja lämpömittarin varoitusvaloiksi 2,3 W:n polttimot, sillä ainakin valoisaan aikaan bensamittarin varoitusvalo on tuntunut hiukan himmeältä. Sen sijaan taustavalona nuo vanhat 1,2 W polttimot tuntuvat sopivan hyvin yhteen tehokkaampien isojen mittarien taustavalojen kanssa.
Alkuperäiset polttimot olivat 1,2 wattisia, mutta siirryin loistavampiin 2,3 wattisiin. Muuten hyvä ratkaisu, mutta jo samana päivänä vaihdoin matkamittarin taustavaloon pienempitehoisen uuden 1,2 wattisen. Syynä oli se, että ainakin minun silmilleni nestekidenäytön kontrasti muuttui kirkkaammalla valolla yllättäen heikommaksi. Öisellä maantiellä matkamittaripaneeli olisi ilmeisesti tuntunut myös tarpeettoman kirkkaalta, sitähän ei voi säätää himmennyksellä.
Itse suosittelen tämän kokemuksen perusteella hankkimaan isoille mittareille viisi 2,3 W:n ja yhden 1,2 W:n polttimon. Pikkumittareita en ole vielä vaihtanut. Siellä voisi olla tarkoituksenmukaista laittaa polttoaine- ja lämpömittarin varoitusvaloiksi 2,3 W:n polttimot, sillä ainakin valoisaan aikaan bensamittarin varoitusvalo on tuntunut hiukan himmeältä. Sen sijaan taustavalona nuo vanhat 1,2 W polttimot tuntuvat sopivan hyvin yhteen tehokkaampien isojen mittarien taustavalojen kanssa.
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: 156 mittarivalot
Ledejä viritellessä kävi sama homma vissiin täällä. ei syty enää polttimot. viittiskö joku vinkata mikä palikka tuo nyt sitten on. vaikka.maantiesika kirjoitti:Vastaan itse omaan kysymykseeni.
Heräte apumittariston taustavaloille tulee nopeusmittarilta (liitin A, nasta 12), ja on yhteydessä apumittarin liittimen nastaan 7. Mittasin yleismittarilla maata vasten (radion antennisuojamaa) että pinnin 7 jännite muuttui samalla kun painelin himmenninpainiketta mittarivalot päällä. Näin ollen vikaa piti etsiä apumittarin sisältä.
7-pinnin heräte tulee transistorille bensamittarin piirilevyssä, joka oli kärähtänyt ja jonka vaihdoin NEC:n D986:een. Joku muukin NPN-transistori käynee tässä.
Apumittarivalot toimivat taas normaalisti, ja leditutkimukset pääsevät jatkumaan.
http://www.vekoy.com" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: 156 mittarivalot
Auttakee ny. Saanko tarkastettua transistorin kunnon kotikonstein. Voinko istuttaa tollasen kolmisakaraisen mallin mikä maantiesian 156 mittarissa tuon tilalle?





- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: 156 mittarivalot
Moi!
Pikaseen katottuna toi 7808 on 8 voltin regulaattori, eli tekee 13 voltista 8 volttisen.
Sit toi T3055EL on motorolan tekemä ohjain, sitä käytetään pienten moottoreiden tehonsäädössä PWM kytkimenä. Tässä se taitaa olla valojen valotehon säädössä.
Sit se vaikee kysymys mistä niitä saa? Regulaattori kyllä löytyy suomesta, T3055 Kiinasta näky saavan Googlella voi hakea.
Pikaseen katottuna toi 7808 on 8 voltin regulaattori, eli tekee 13 voltista 8 volttisen.
Sit toi T3055EL on motorolan tekemä ohjain, sitä käytetään pienten moottoreiden tehonsäädössä PWM kytkimenä. Tässä se taitaa olla valojen valotehon säädössä.
Sit se vaikee kysymys mistä niitä saa? Regulaattori kyllä löytyy suomesta, T3055 Kiinasta näky saavan Googlella voi hakea.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 156 mittarivalot
http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Varmana osaavat myös kuvien perusteella kaivella sopivaa komponenttia
Varmana osaavat myös kuvien perusteella kaivella sopivaa komponenttia
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- maantiesika
- Viestit: 23
- Liittynyt: 03 Helmi 2009, 10:31
- Paikkakunta: Kemi
Re: 156 mittarivalot
Ledit tuli sitten testattua. Tulokset vaan oli kaksijakoiset siinä mielessä että himmentimen taakse on melko turha haaveilla muuta kuin vakio T5-lamppuja. Jännite ei riitä ledille.
Tarvikkeet tilasin tasan DX:sta. Monenlaista tuli kokeiltua, ja turhia eriä hommailtua, mutta nyt tietääpi tämänkin asian. SKU 34609: Nämä T5-kantaiset ledit tilasin tämän foorumin vinkkien perusteella, ja näillä sain aikaan oikosulun apumittariin. Kun katsoo millainen peltiämpäri oranssissa sovittimessa on vastassa, ei liene kumma että kärähti. Lisäksi ledin pää on liian leveä sopimaan muovisten ’valopolkujen’ sisään jollaiset mittareissa on.
SKU 5820: Nämä T5-kantaiset tilasin kokemuksesta viisastuneena, mutta edelleenkään eivät tuottaneet valoa apumittarissa. Saivat kuitenkin ansaitun paikan tuhkakupissa kannen valossa ja sytyttimen renkaassa, kun olivat alkuperäiset siellä mustuneet.
SKU 152346: Tämä valo sopii hyvin ilmastoinnin namikoiden taustavaloksi, remppani pääkohde jonka vuoksi keskikonsoli piti purkaa atomeiksi.
SKU 47998: Vastaava perinteinen vaihtoehto samaan paikkaan laadukkaan oloisella kannalla. Oli kuitenkin ikävän alitehoinen.
Testin ulkopuolelle jäivät sopivuusongelmien vuoksi tilaamani SKU 144599, SKU 47980 ja SKU 152346.
Yritin valottaa tässä miten homma käytännössä näkyy. Kuvassa himmentimellä täysin vakio lamputus ja himmennin on kirkkaimmalla asetuksella. Vertailussa lämpötilavalitsimen valona halpis autotarvikeliikkeestä hommattu lamppu, jotka hapettuivat kantoihin melko pian edellisen asennuksen jälkeen. Teholtaan kuitenkin sopiva. Keskimmäinen puhaltimen valitsin on valaistu SKU 47998:lla, vastaa suunnilleen himmentimen pienintä asetusta, eikä mielestäni oikein riittänyt hommaan. Oikealla SKU 152346 hieman ylitehoisena ja värikin turkoosin suuntaan, ei kuitenkaan epämiellyttävä.
Summa summarum, päädyin pitämään ledit valitsimissa ja tuhkakupissa. Muuten mennään vakiokalustolla.
Tarvikkeet tilasin tasan DX:sta. Monenlaista tuli kokeiltua, ja turhia eriä hommailtua, mutta nyt tietääpi tämänkin asian. SKU 34609: Nämä T5-kantaiset ledit tilasin tämän foorumin vinkkien perusteella, ja näillä sain aikaan oikosulun apumittariin. Kun katsoo millainen peltiämpäri oranssissa sovittimessa on vastassa, ei liene kumma että kärähti. Lisäksi ledin pää on liian leveä sopimaan muovisten ’valopolkujen’ sisään jollaiset mittareissa on.
SKU 5820: Nämä T5-kantaiset tilasin kokemuksesta viisastuneena, mutta edelleenkään eivät tuottaneet valoa apumittarissa. Saivat kuitenkin ansaitun paikan tuhkakupissa kannen valossa ja sytyttimen renkaassa, kun olivat alkuperäiset siellä mustuneet.
SKU 152346: Tämä valo sopii hyvin ilmastoinnin namikoiden taustavaloksi, remppani pääkohde jonka vuoksi keskikonsoli piti purkaa atomeiksi.
SKU 47998: Vastaava perinteinen vaihtoehto samaan paikkaan laadukkaan oloisella kannalla. Oli kuitenkin ikävän alitehoinen.
Testin ulkopuolelle jäivät sopivuusongelmien vuoksi tilaamani SKU 144599, SKU 47980 ja SKU 152346.
Yritin valottaa tässä miten homma käytännössä näkyy. Kuvassa himmentimellä täysin vakio lamputus ja himmennin on kirkkaimmalla asetuksella. Vertailussa lämpötilavalitsimen valona halpis autotarvikeliikkeestä hommattu lamppu, jotka hapettuivat kantoihin melko pian edellisen asennuksen jälkeen. Teholtaan kuitenkin sopiva. Keskimmäinen puhaltimen valitsin on valaistu SKU 47998:lla, vastaa suunnilleen himmentimen pienintä asetusta, eikä mielestäni oikein riittänyt hommaan. Oikealla SKU 152346 hieman ylitehoisena ja värikin turkoosin suuntaan, ei kuitenkaan epämiellyttävä.
Summa summarum, päädyin pitämään ledit valitsimissa ja tuhkakupissa. Muuten mennään vakiokalustolla.
156 2,5 V6 1998
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
156 mittarivalot
^ Mainio vertailu ja dokumentointi! Kiitos ja kumarrus!
Säätimien valoista tuli aika sinertävä, vai valehteleeko kuva jonkin verran?
Säätimien valoista tuli aika sinertävä, vai valehteleeko kuva jonkin verran?
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
- maantiesika
- Viestit: 23
- Liittynyt: 03 Helmi 2009, 10:31
- Paikkakunta: Kemi
Re: 156 mittarivalot
Kyllä värit pitää tuossa aika hyvin eli lopputulos on enemmän turkoosi kuin vihreä vaikka ledit ovat nk. keltaista valoa. Värilämpötila on kelvineinä edelleen huomattavasti isompi kuin mitä on perinteisissä hehkulankapolttimoissa.
Muttamutta nyt vain tuli jälkiviisaasti mieleen notta olisi pitänyt kokeilla tussata niitä ledejä keltaisella tai oranssilla markkerilla, koska niin tein aikaisemmin mankan valitsimille. Väri saattaisi korjaantua pikkaisen, ja joka tapauksessa lumenit laskevat ystävällisemmälle tasolle. Noh, tämä saa odottaa uutta inspistä ja lisää ledejä.
Muttamutta nyt vain tuli jälkiviisaasti mieleen notta olisi pitänyt kokeilla tussata niitä ledejä keltaisella tai oranssilla markkerilla, koska niin tein aikaisemmin mankan valitsimille. Väri saattaisi korjaantua pikkaisen, ja joka tapauksessa lumenit laskevat ystävällisemmälle tasolle. Noh, tämä saa odottaa uutta inspistä ja lisää ledejä.
156 2,5 V6 1998
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 19 Marras 2012, 19:20
- Car(s): 156 2.0 TS -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 156 mittarivalot
Nappasin sokkona Motonetistä T5-kantaiset LEDit, ajatuksena heittää ne isojen mittareiden palaneiden lamppujen paikalle. Kappas kehveliä, nehän onkin ympärysmitaltaan puoli milliä liian isot, mikä tarkoittaa sitä että kanta ei uppoa paikalleen. Vaihdoin sitten tavan Biltema-hehkut tilalle.
Vaan mitäs perkelettä, kierrosmittari on edelleen pimeä? Mittari sinänsä toimii ja varoitusvalot ovat ilmeisesti myös iskussaan, mutta valot on ja pysyy pimeänä vaihdetuista lampuista huolimatta. Onko tuohon jotain kotikikkaa, jolla nuo saisi pelittämään vai pitäisiköhän lähteä suosiolla hakemaan romikselta uutta mittaria?
Vaan mitäs perkelettä, kierrosmittari on edelleen pimeä? Mittari sinänsä toimii ja varoitusvalot ovat ilmeisesti myös iskussaan, mutta valot on ja pysyy pimeänä vaihdetuista lampuista huolimatta. Onko tuohon jotain kotikikkaa, jolla nuo saisi pelittämään vai pitäisiköhän lähteä suosiolla hakemaan romikselta uutta mittaria?
Re: 156 mittarivalot
Katson eBaystä noita T5 polttimoita mittaristoon ja keskikonsoliin mutta niitä myydään keikenvärisinä. Ovatko orgit pelkästään valkoisia?
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 mittarivalot
^jos valkoinen = kirkas lasi, niin ovat valkoisia