159 1.9 JTDm lohkolämmitin
Valvoja: Moderators
- cri
- Viestit: 91
- Liittynyt: 18 Heinä 2011, 14:22
- Car(s): Alfa 159 1.9 JTDm Ti -09
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Punto 1.2 -04
159 1.9 JTDm lohkolämmitin
Pitäisi pikkuhiljaa alkaa miettimään lämmittimen asennusta Alfaan. Esim. Motonet myy Defan pintalätkää 124,90 € ja Calixin vesitilavastusta 65 €. Defaan olisi johtoja tallessa ennestään, mutta kunnon vettä lämmittävä vastus tuntuisi muuten paremmalta vaihtoehdolta. Onko näistä millaisia kokemuksia? Tuon pintalämmittimen pystynee ainakin paremmin itsekin asentamaan, koska ei tarvitse vesiä tyhjentää ja ilmausten kanssa painia?
Mihin olette ulkopistokkeen kytkeneet, eli onko jokin paikka asiaan erityisen ok? Itse mietin upottamista suoraan puskurin etupintaan. Ranskalaisen kilven jäljiltä on rumia reikiä melkein puolen metrin välillä, joten kuskin puoleisen reiän voisi saman tien avartaa tuolle pistokkeelle. Eihän se tosin mustana valkoisella mitenkään kaunis olisi, ja tuskin pistokkeessa maalikaan pysyy.
Entä johtoreitti sisätilaan? Onko autossa olemassa jopa lähes valmis reikä jossain?
Mihin olette ulkopistokkeen kytkeneet, eli onko jokin paikka asiaan erityisen ok? Itse mietin upottamista suoraan puskurin etupintaan. Ranskalaisen kilven jäljiltä on rumia reikiä melkein puolen metrin välillä, joten kuskin puoleisen reiän voisi saman tien avartaa tuolle pistokkeelle. Eihän se tosin mustana valkoisella mitenkään kaunis olisi, ja tuskin pistokkeessa maalikaan pysyy.
Entä johtoreitti sisätilaan? Onko autossa olemassa jopa lähes valmis reikä jossain?
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: 159 1.9 JTDm lohkolämmitin
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=24125
Toimii hyvin. Pistoke on kuljettajan puolen "kromilistan" ja puskurin välissä.
Toimii hyvin. Pistoke on kuljettajan puolen "kromilistan" ja puskurin välissä.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 1.9 JTDm lohkolämmitin
Sen kummemmin ottamatta kantaa vesi- vai öljylämmitin keskusteluun... pää asia, että jonkinmoinen löytyy.
Omassa on puskurin pistoke ala ritilässä, siinä "hunajakennossa", sisälle vedin vesikaukalon kautta (vatii 0,5m jatkokaapelin), joutuu poraamaan joka tapauksessa, koska valmista reikää ei ole. Muilla tuntuu olevan vedetty läpi jostain pelkääjän jalkatilasta, itse en tuota vaihtoehtoa paljoakaan katsellut, mutta siinä mielessä on helpompi, ettei hanskalokeroa tarvitse purkaa edestä, kunhan muistaa varmistaa, että kyseinen kohta on yksikerroksinen mielellään, eikä takana ole johtoja tai jarruputkia.
Etupuskurin takana taitaa olla palkkia aika hyvissä määrin, siksi pinta upotus on haasteellinen/mahdoton
Omassa on puskurin pistoke ala ritilässä, siinä "hunajakennossa", sisälle vedin vesikaukalon kautta (vatii 0,5m jatkokaapelin), joutuu poraamaan joka tapauksessa, koska valmista reikää ei ole. Muilla tuntuu olevan vedetty läpi jostain pelkääjän jalkatilasta, itse en tuota vaihtoehtoa paljoakaan katsellut, mutta siinä mielessä on helpompi, ettei hanskalokeroa tarvitse purkaa edestä, kunhan muistaa varmistaa, että kyseinen kohta on yksikerroksinen mielellään, eikä takana ole johtoja tai jarruputkia.
Etupuskurin takana taitaa olla palkkia aika hyvissä määrin, siksi pinta upotus on haasteellinen/mahdoton
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 1.9 JTDm lohkolämmitin
Mä siirsin ulkopistokkeen Scudetton keskelle yläreunaan, heti logon alle. Ylttää piuha tolppaan oli tolppa kummalla puolella autoa tahansa ja on mahdollisimman ylhäällä, että on kiva käyttää (ei tartte maata hangessa). Piiloutuukin melko hyvin eikä riko tehtaan linjoja. Kiinnitys on vielä vähän hutera, tarttee tehdä ihan kunnon teline jossain välissä.
Sisätilaan pääsee poraamatta oikeanpuoleisen sisälokarin takaa, sieltä löytyy läpivienti - tulee melko ylös hanskalokeron taakse, äänieristevällyn alle. Sisälokarin alle puolestaan pääsee joko akvaariokotelosta (moottoritilan ja tuulilasin välissä oleva tila) tai pidempää reittiä ihan lokasuojan etureunasta. Ite rykäsin etureunan kautta, kun ei ainakaan heti osunut silmään valmista reittiä konetilasta akvaariokoteloon.
Sisätilaan pääsee poraamatta oikeanpuoleisen sisälokarin takaa, sieltä löytyy läpivienti - tulee melko ylös hanskalokeron taakse, äänieristevällyn alle. Sisälokarin alle puolestaan pääsee joko akvaariokotelosta (moottoritilan ja tuulilasin välissä oleva tila) tai pidempää reittiä ihan lokasuojan etureunasta. Ite rykäsin etureunan kautta, kun ei ainakaan heti osunut silmään valmista reittiä konetilasta akvaariokoteloon.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 159 1.9 JTDm lohkolämmitin
159:n paras paikka pistokkeelle on scudetton alimmaiseen kolmioon, on 

- ragazza
- Viestit: 296
- Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
- Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere
Re: 159 1.9 JTDm lohkolämmitin
Haha, niin onstoichiometric kirjoitti:159:n paras paikka pistokkeelle on scudetton alimmaiseen kolmioon, on

- cri
- Viestit: 91
- Liittynyt: 18 Heinä 2011, 14:22
- Car(s): Alfa 159 1.9 JTDm Ti -09
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Punto 1.2 -04
Re: 159 1.9 JTDm lohkolämmitin
Hain sitten eilen Defan öljypohjan kylkeen asennettavan lämmitysvastuksen. Tuohon koneeseen ei kuulemma vesilämppäriä saa laittaakaan, koska se sotkee auton tietokoneen toiminnan ja hankaloittaa käynnistymistä. Asennus lienee kohtuullisesti itsekin tehtävissä vaikka äkkikatsomalla konetilassa on aika ahdasta.
Toistaiseksi autolla on päästy aamulla pakkasesta liikkeelle muutenkin kuin "palmun alta" kunhan vaan akussa on virtaa. Ensimmäisen diisselin omistajana vaan oudoksuttaa koneen todella hidas lämpeneminen. Vielä n. 20 min taajama-ajon jälkeenkin lämpömittari näyttää jotain alta 80 astetta. Tähän kun liittää vielä sen, että n. 6 km ajon jälkeen joka aamu lähes samassa paikassa automaatti-ilmastointi rykäisee jostain kumman syystä päälle täyden puhalluksen. Kylmä tulee, korvat soi ja puhallinta on pakko käskeä manuaalisesti. Ei ehkä ihan tämän ketjun asiaa, mutta lämppärin toiminnassa on muutakin outoa. Maantieajossakin kuskin puolen sivuikkuna alkaa jossain kohtaa huurtumaan AUTO-asennossa, ja tilanne korjaantuu vasta säätämällä manuaalisesti puhallusta kuskin puolella.
Toistaiseksi autolla on päästy aamulla pakkasesta liikkeelle muutenkin kuin "palmun alta" kunhan vaan akussa on virtaa. Ensimmäisen diisselin omistajana vaan oudoksuttaa koneen todella hidas lämpeneminen. Vielä n. 20 min taajama-ajon jälkeenkin lämpömittari näyttää jotain alta 80 astetta. Tähän kun liittää vielä sen, että n. 6 km ajon jälkeen joka aamu lähes samassa paikassa automaatti-ilmastointi rykäisee jostain kumman syystä päälle täyden puhalluksen. Kylmä tulee, korvat soi ja puhallinta on pakko käskeä manuaalisesti. Ei ehkä ihan tämän ketjun asiaa, mutta lämppärin toiminnassa on muutakin outoa. Maantieajossakin kuskin puolen sivuikkuna alkaa jossain kohtaa huurtumaan AUTO-asennossa, ja tilanne korjaantuu vasta säätämällä manuaalisesti puhallusta kuskin puolella.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 1.9 JTDm lohkolämmitin
OBD-dataa kattelemalla olen tullut siihen tulokseen, että ilmastointiautomagia alkaa tosissaan lämmittämään sisätilaa, kun jäähdytysnesteen lämpötila ylittää 40C. Jos auton sisätila on esilämmitetty, tuntuu alkuhönkäys tosiaan kylmältä. Tuo lämmön puhaltaminen sisätilaan puolestaan hidastaa moottorin lämpenemistä huomattavasti (kun sitä lämpöä "kaivetaan" sieltä pois oikein urakalla).cri kirjoitti:Ensimmäisen diisselin omistajana vaan oudoksuttaa koneen todella hidas lämpeneminen. Vielä n. 20 min taajama-ajon jälkeenkin lämpömittari näyttää jotain alta 80 astetta. Tähän kun liittää vielä sen, että n. 6 km ajon jälkeen joka aamu lähes samassa paikassa automaatti-ilmastointi rykäisee jostain kumman syystä päälle täyden puhalluksen.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: 159 1.9 JTDm lohkolämmitin
Tuo toimii siis yhtä "älykkäästi" kuin facelift-156:n autokylmästöinti. Jos kolmenkympin pakkasilla aletaan puhaltaa täysillä pakkasilmaa kennolle, ei se JTDm-kone koskaan pääse normaaliin käyntilämpötilaan eikä toisaalta sisäänpuhallus tunnu erityisen miellyttävältä. Purkissa lienee sama softa kuin bensakoneissa joista lämpöä irtoaa paremmin?
- Epäkelpokeräilijä -
Re: 159 1.9 JTDm lohkolämmitin
275 CO2/km, no problem.Rasvis kirjoitti:Purkissa lienee sama softa kuin bensakoneissa joista lämpöä irtoaa paremmin?

Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 1.9 JTDm lohkolämmitin
Jep, sama tarve on täälläkin räplätä tota ilmastointia aina kun se alkaa hönkäämään täysillä. Ja toi automaatti meinaa joskus vetää tuulilasin ja sivuikkunan aavistuksen huuruun.cri kirjoitti: Tähän kun liittää vielä sen, että n. 6 km ajon jälkeen joka aamu lähes samassa paikassa automaatti-ilmastointi rykäisee jostain kumman syystä päälle täyden puhalluksen. Kylmä tulee, korvat soi ja puhallinta on pakko käskeä manuaalisesti. Ei ehkä ihan tämän ketjun asiaa, mutta lämppärin toiminnassa on muutakin outoa. Maantieajossakin kuskin puolen sivuikkuna alkaa jossain kohtaa huurtumaan AUTO-asennossa, ja tilanne korjaantuu vasta säätämällä manuaalisesti puhallusta kuskin puolella.
Kyselinkin tuolla tyhmien kysymysten puolella, että saakohan noita asetuksia jollain konstilla muutettua. Vielä ei ole vastausta löytynyt.
Minkähän firman tekemä toi 159:n ilmastointiautomatiikka on? Jos vaikka sais jonkun datasheetin kaivettua.
Eihän toi nyt oikeesti edes oo mikään ongelma mut ainahan sitä jotain räplättävää pitää keksiä.
Edit: Jahas, näköjään Delphin valmistama tuo ilmastoinnin älylaatikko. Taitaakin olla hankalampi tapaus muutella asetuksia.
Viimeksi muokannut Vainio, 13 Joulu 2012, 21:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 1.9 JTDm lohkolämmitin
Ketjun aiheeseen liittyen: säteilylämmittimen asennus öljypohjaan on alapuolelta helppoa, ei ole mitään tiellä. Pistokkeen asentamisen kanssa joutunee askartelemaan enemmän. Ai niin mutta 1.9, enpä sitten tiedä meneekö samalla tavalla.
Automaatti-ilmastoinnin toimintaan ja lämpenemiseen liittyen: Mielestäni toimii paremmin kuin 156:ssa, vertailukohta pihassa. Mutta kieltämättä samanlainen halu sillä on alkaa työntää puhallusta isolle turhan ajoissa. Toisaalta 156:ssa puhallus meni sitten vain jaloille, joten ihan turha. 159:ssä sen sijaan taitaa puhaltaa myös ylös tuossa vaiheessa. Mutta sitten kun auto on lämmennyt, niin taas olen itsekin huomannut että päästää ikkunat huurtumaan turhan helposti jos autossa enemmän porukkaa.
2.4 dieseli kyllä kehittää mielestäni kivasti lämmintä, lämpimämpi tuo on kuin 156 bensa neloskoneet, kuutosista ei kokemusta. Vaikka sama lämppärin kenno niissä varmaan on.
Automaatti-ilmastoinnin toimintaan ja lämpenemiseen liittyen: Mielestäni toimii paremmin kuin 156:ssa, vertailukohta pihassa. Mutta kieltämättä samanlainen halu sillä on alkaa työntää puhallusta isolle turhan ajoissa. Toisaalta 156:ssa puhallus meni sitten vain jaloille, joten ihan turha. 159:ssä sen sijaan taitaa puhaltaa myös ylös tuossa vaiheessa. Mutta sitten kun auto on lämmennyt, niin taas olen itsekin huomannut että päästää ikkunat huurtumaan turhan helposti jos autossa enemmän porukkaa.
2.4 dieseli kyllä kehittää mielestäni kivasti lämmintä, lämpimämpi tuo on kuin 156 bensa neloskoneet, kuutosista ei kokemusta. Vaikka sama lämppärin kenno niissä varmaan on.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: 159 1.9 JTDm lohkolämmitin
mml kirjoitti:275 CO2/km, no problem.Rasvis kirjoitti:Purkissa lienee sama softa kuin bensakoneissa joista lämpöä irtoaa paremmin?
Allekirjoitan....kuumaa tulee...ja rutosti...

ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: 159 1.9 JTDm lohkolämmitin
Ammutaan ankka alas. Tuo kielto koskee sitä edeltävää 1,9 pannua. Täällä ei toistaiseksi ole ollut kuin positiivisia kokemuksia.cri kirjoitti:Tuohon koneeseen ei kuulemma vesilämppäriä saa laittaakaan, koska se sotkee auton tietokoneen toiminnan ja hankaloittaa käynnistymistä.
Ensimmäisen diisselin omistajana vaan oudoksuttaa koneen todella hidas lämpeneminen. Vielä n. 20 min taajama-ajon jälkeenkin lämpömittari näyttää jotain alta 80 astetta. Tähän kun liittää vielä sen, että n. 6 km ajon jälkeen joka aamu lähes samassa paikassa automaatti-ilmastointi rykäisee jostain kumman syystä päälle täyden puhalluksen.
Olisiko termostaatti vaihtokunnossa? Mun kulkine alkaa puskea lämmintä sisään 500 metrin jälkeen, jos lohkolämmitintä on käytetty ja reilun kilometrin jälkeen jos ei. Kylmempi tämä 159 toki on GT:hen verrattuna.
- cri
- Viestit: 91
- Liittynyt: 18 Heinä 2011, 14:22
- Car(s): Alfa 159 1.9 JTDm Ti -09
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Punto 1.2 -04
Re: 159 1.9 JTDm lohkolämmitin
Kas vaan! Oma käsitykseni perustuu paikallisen merkin tuntevan huoltoliikkeen kanssa käymääni keskusteluun. Vesitilaa lämmittävä vastus olisi tietysti paras vaihtoehto, mutta ainakin Motonetin listalla Defakin tarjoaa tälle koneelle vain tuota silitysrautamallia. Mikä siis lienee totuus tässäkin asiassa?
- cri
- Viestit: 91
- Liittynyt: 18 Heinä 2011, 14:22
- Car(s): Alfa 159 1.9 JTDm Ti -09
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Punto 1.2 -04
Re: 159 1.9 JTDm lohkolämmitin
Tuli mieleen, että onko Defa julkaissut jossain tarkkaa ohjetta 159:n haaroitussarjan sisäänvientiä varten? Luulisi, että korjaamoilla olisi syytä olla jokin valmistajan ohje asiaa varten, jotta ei tule jälkipuheita. Aikoinaan asensin Xsaraan sisäjohdon tällaisen Defan kuvallisen ohjeen avulla ja homma hoitui kerralla oikein, mikä on olennaista jos pitää vaikka porailla reikiä rakenteisiin.
- cri
- Viestit: 91
- Liittynyt: 18 Heinä 2011, 14:22
- Car(s): Alfa 159 1.9 JTDm Ti -09
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Punto 1.2 -04
Re: 159 1.9 JTDm lohkolämmitin
Lohko- ja sisälämppäri on nyt sitten asennettu. Defan säteilylämmitin oli erittäin helppo kiinnittää öljypohjan kylkeen kun moottorin pohjamuovi on poistettu. Samalla sitten aukeaa selvä reitti kiinnittää puskurijohto puskurin etupintaan kuvan osoittamaan paikkaan. Avarsin tarkoitukseen ranskalaisten joskus tekemän rekisterikilven kiinnitysreiän, joten sekin asia tuli samalla hoidettua. Tuossa paikassa sattuu olemaan juuri sopiva kohta tutka-anturin ja puskurin tukipalkin välissä, eikä ulkonäkökään nyt ihan paha lopulta ole. Takaa pystyy hyvin kiertämään johdon vastamutterin tiukalle. Sisälämppärille oli lopulta helpointa painaa 22 mm kartioterällä reikä kuvan osoittamaan paikkaan juuri lattiamaton yläreunan kohdalle. Sisäpistoke puolestaan pysyy sitten hyvin keskikonsolin kyljessä lattiapahviin ruuvattuna (peltiruuvit ja peltimutterit pahvin taakse koska itse pahvissa ei kierteet pidä) juuri siinä muovisen kiinnitysnastan takana. Tuon muovinastan vastareiän tukirakenne tukee hyvin myös pistorasiaa. Mainittakoon vielä, että rekisterikilvet pysyy hyvin paikallaan suoraan puskurimuoviin jengatuilla 6 mm muoviruuveilla (esim. Bauhaus).
- Liitteet
-
- IMG_0086.jpg
- (156.29 KiB) Tiedosto ladattu 370 kertaa
-
- IMG_0088.jpg
- (172.63 KiB) Tiedosto ladattu 370 kertaa
-
- IMG_0079.jpg
- (95.76 KiB) Tiedosto ladattu 370 kertaa