Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuo ilmastointiin liittyvä pärinä (sirkkeliääni) on omituinen vaiva. Se tuntuu vaivaavan yllättävän useaa. Maailmallakin varmaan ajavat ilmastointi päällä, onko siellä mitään ratkaisua löydetty.
Toistan edelleen itseäni, mutta itselläni ne äänet hävisivät moninkertaisella hinkkaamisella kylmäaineiden suhteen. Oli pienestä kiinni.
Pitää oikiastaan ottaa ne tarkat täyttömäärät seuraavalla huoltokerralla ylös, miten ne niitä hienosääti.
Onko näin että ilmastoinnin huoltokoneissa on automallikohtaiset ainemäärät muistissa ja kone täyttää sen mukaan? Näissä oli muistaakseni jotain heittoa kun oman kiesini kanssa huollossa alati ramppasin.
Toistan edelleen itseäni, mutta itselläni ne äänet hävisivät moninkertaisella hinkkaamisella kylmäaineiden suhteen. Oli pienestä kiinni.
Pitää oikiastaan ottaa ne tarkat täyttömäärät seuraavalla huoltokerralla ylös, miten ne niitä hienosääti.
Onko näin että ilmastoinnin huoltokoneissa on automallikohtaiset ainemäärät muistissa ja kone täyttää sen mukaan? Näissä oli muistaakseni jotain heittoa kun oman kiesini kanssa huollossa alati ramppasin.
Alfa Romeo 155 V6 1992
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Uv-valolla ja siihen tarkoitetuilla laseilla "csi-tyyliin" vuotojen tarkistus. Kone myös kertoo järjestelmän paineen,kun letkut kytketään kiinni , jos on alhaiset , on syytä epäillä vuotoja.arv kirjoitti:Miten ne vuodot selvitetään ja miksi toimiva järjestelmä alipaineistetaan?willez kirjoitti:Huollossa myös selvitetään mahdolliset vuodot , alipaineistetaan järjestelmä.
Alipaineistamalla kone selvittää mahdollisia vuotokohtia ja myös erottaa öljyt ja kylmäaineet. Öljyt se ottaa talteen erilliseen astiaan.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Uskomattomalta kuulostaa jos 2000 malliseen autoon ei ole koskaan tehty ac-huoltoa. Kannattaa myös muistaa että puhutaan ilmastointiHUOLLOSTA , eikä korjauksesta. Voihan moottoriöljyillä ajaa 50tkm mutta onko siinä sitten mitään järkeä ?fahlsjy kirjoitti:Mulla on Alfassa varmaan ollut rikki jo tehtaalta lähtiessä kun ekan kerran ainetta piti lisätä 10 vuoden käytön jäljiltä 300g... ?? Jaggessa vielä pahemmin koska ei oo tarvinnu lisäillä 2000 malliseen autoon vielä kertaakaan ja aina vaan puhkuu kylmääTäysin ehjästä järjestelmästä haihtuu n.100g kylmäainetta vuodessa.
Oho, niin se tekniikka kehittyy? Mites toi kylmäaineen punnitseminen kompressorissa toimii??Esim. Mersuissa on vaaka kompressorissa , kun kylmäaineen paino tippuu tietyn rajan alle , menee ac-järjestelmä vikatilaan ja katkaisimen viereen syttyy toinen led palamaan. Tämän vikatilan nollaaminen veholla maksaa 100-120€.
Painekytkimiä kait kuitenkin yleisimmin käytetään?
En tunne Mb järjestelmää tarkkaan , vehon äijiltä vaan kuullut tästä systeemistä ja itse todennut muutamia kertoja kyseisen vian huollon jälkeen , kun kompura ei käynnistykään vaikka täyttö on tehty.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Pidä huoli, että vika korjataan ja että et joudu maksamaan latin latia, vaikka takuukin olisi mennyt umpeen. Olet kuitenkin ajoissa kertonnut viasta, se että vikaa ei löydetä tai osata korjata ei missän kohtaa saa mennä siihen että asiakas joutuu maksamaan mitäänspm kirjoitti:Tänään sain AK.sta soiton, että ilmastointiongelmaa jatkossakin tutkitaan (kompuraa ei suostu maahantuoja kuulemma takuuseen vielä vaihtamaan). Viimeksi siis kylmäaineita vähennettiin. Sirkkeliääni ei hävinnyt (vaimeni ehkä), eli ei se kunnossa ole eikä AK tiedä miten korjataan. Auto on eri syistä seissyt AK:ssa useita, useita päiviä, joten tämä alkaa ärsyttämään. 2 vuotta vanha auto kun saisi mielestäni olla kunnossa.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Jep, eikä muuten mun jääkaappiin eikä pakastimeenkaan ole lutrattu kylmäaineita edestakas parin vuoden välein Lutraako muut niitä ? Toki höyrystimet, lauhduttimet ja suodattimet pidän puhtaina niin autoissa kun kodin kylmäkoneissakin.Uskomattomalta kuulostaa jos 2000 malliseen autoon ei ole koskaan tehty ac-huoltoa. Kannattaa myös muistaa että puhutaan ilmastointiHUOLLOSTA , eikä korjauksesta. Voihan moottoriöljyillä ajaa 50tkm mutta onko siinä sitten mitään järkeä ?
Tekninen ymmärrykseni on tietty vajavainen mutta miten moottoriöljyt liittyy tähän? Järjestelmäthän ja voitelun luonne kait hieman poikkeavat toisistaan?? Moottoriöjyillä ajetaan valmistajien suosittelema määrä, paljonkos on kylmäainejärjestelmien valmistajien suosittelema vaihtoväli esim jääkaapissa?? Miten auton kylmäainepiiri eroaa tästä??
Joo, en minäkään ja siksi kiinnostaa kylmäjärjestelmä jossaEn tunne Mb järjestelmää tarkkaan , vehon äijiltä vaan kuullut tästä systeemistä ja itse todennut muutamia kertoja kyseisen vian huollon jälkeen
Esim. Mersuissa on vaaka kompressorissa , kun kylmäaineen paino tippuu tietyn rajan alle , menee ac-järjestelmä vikatilaan
Näkyykö alipaineistetun järjestelmän vuodot UV valolla??159:stä
arv kirjoitti:
willez kirjoitti:
Huollossa myös selvitetään mahdolliset vuodot , alipaineistetaan järjestelmä.
Miten ne vuodot selvitetään ja miksi toimiva järjestelmä alipaineistetaan?
Uv-valolla ja siihen tarkoitetuilla laseilla "csi-tyyliin" vuotojen tarkistus. Kone myös kertoo järjestelmän paineen,kun letkut kytketään kiinni , jos on alhaiset , on syytä epäillä vuotoja
Alipaineistamalla kone selvittää mahdollisia vuotokohtia ja myös erottaa öljyt ja kylmäaineet. Öljyt se ottaa talteen erilliseen astiaan.
En ole ikinä käyttänyt noita automaattikoneita mutta kytkenyt muutaman kerran kyllä perinteiset mittarit kylmäjärjestelmään. Niissä on näkynyt sekä yli että alipainetta ja paineet on vaihdellut sen mukaan missä tilassa järjestelmä on Fiksuja vehkeitä tuntuu olevan noi nykylaitteet kun kertoo pelkän järjestelmän paineen alhaisuuden perusteella että on syytä epäillä vuotoja.. koska
muttaTäysin ehjästä järjestelmästä haihtuu n.100g kylmäainetta vuodessa
Eikä herneitä, pliis.. mua vaan kiinnostaaekan kerran ainetta piti lisätä 10 vuoden käytön jäljiltä 300g...
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Jääkaapin kompressori on hermeettisesti suljettu mötti, auton kompressori taas ei koska se ottaa käyttövoimansa akselilla hihnapyörältä. Tuosta akselitiivisteestä nuo kait vähän falskaavat ihan luonnostaan. Ympäröivät olosuhteetkin ovat hiukan haastavampia kuin kodinkoneilla, esmes 60 asteen lämmönvaihtelut pitää ottaa rakenteessa huomioon.fahlsjy kirjoitti:paljonkos on kylmäainejärjestelmien valmistajien suosittelema vaihtoväli esim jääkaapissa?? Miten auton kylmäainepiiri eroaa tästä??
- Epäkelpokeräilijä -
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
ja kuinkas paljon jääkaapissa on ei metallisia putkia? Miksiköhän muuten rengaspaineet laskee?
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
En ole varma , vaikuttaako kylmäaineen laatu "vaihtoikään" kun kodinkoneet käyttää r600a:ta ja ajoneuvoissa paremmin tunnettu r134a.
Veholta voit mennä kyselemään mb järjestelmän toimintaa tarkemmin , myös mersufoorumilta voi löytyä tietoa.
Kuten jo mainittu , autossa oleva kompressori joka on hihnakäyttöinen , lämmönvaihtelut ovat 60-70c ja jotkut pölvästit sammuttavat ac:n talven ajaksi , kun "täällähän on jo kylmä" ...
Stefat ja liittimet falskaa jne.. Usein kompura on vielä sijoitettu alas , eli vesi ja paska , suola jne. Lentää suoraan päälle kun pohjamuovi on ajettu paskaksi kotikonnun kaivonkanteen...
Ja tietysti voi olla , että jaguarissa on laadukkaampi kompressori jne. Kun vuotaa 300g / 12v.. Tällä sais kyllä makiat naurut kahvipöydässä
Toihan on mondeo , jossa on nisäkäs konepellillä... Mondeoissa ja muna-focuksessahan räjähtelee noi ilmastoinnin letkut omia aikojaan , automaassa hyllytavaraa tästä johtuen. Nimimerkillä : 5-7 vaihdettu jo...
Veholta voit mennä kyselemään mb järjestelmän toimintaa tarkemmin , myös mersufoorumilta voi löytyä tietoa.
Kuten jo mainittu , autossa oleva kompressori joka on hihnakäyttöinen , lämmönvaihtelut ovat 60-70c ja jotkut pölvästit sammuttavat ac:n talven ajaksi , kun "täällähän on jo kylmä" ...
Stefat ja liittimet falskaa jne.. Usein kompura on vielä sijoitettu alas , eli vesi ja paska , suola jne. Lentää suoraan päälle kun pohjamuovi on ajettu paskaksi kotikonnun kaivonkanteen...
Ja tietysti voi olla , että jaguarissa on laadukkaampi kompressori jne. Kun vuotaa 300g / 12v.. Tällä sais kyllä makiat naurut kahvipöydässä
Toihan on mondeo , jossa on nisäkäs konepellillä... Mondeoissa ja muna-focuksessahan räjähtelee noi ilmastoinnin letkut omia aikojaan , automaassa hyllytavaraa tästä johtuen. Nimimerkillä : 5-7 vaihdettu jo...
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Miksi ilmastointilaite pitää huoltaa
Suljettu järjestelmä ei pysy Suomen oloissa täysin suljettuna. Jopa uusista laitteista karkaa vuosittain 10-15 % kylmäainetta. Siksi ilmastointilaitteille suositellaan vuosittaista huoltoa. Syy vuotoon on usein käyttämättömyys. Laitteen tiivisteet vaativat ilmastoinnin käyttöä vähintään kerran kuukaudessa ja tämä ei pohjoisissa sääolosuhteissa normaalisti onnistu mittarin ollessa noin puolet vuodesta pakkasen puolella. Ilmastointi kun kääntyy pois päältä automaattisesti noin 2-5 asteessa, riippuen laitteesta. Laite sisältää kaasumaista ainetta, ja kun sitä ei käytetä lainkaan, tiivisteet kuivuvat ja kaasua vuotaa pikkuhiljaa pois. Lisäksi suuret lämpötilan vaihtelut, tärinät, moottorin liikkeet ja kolarivauriot aiheuttavat sen, että paineessa oleva kaasumainen kylmäaine ei välttämättä pysy järjestelmän sisällä. Kun kylmäainemäärä vähenee, kompressori käy tiheämpään kuin siihen olisi tarvetta. Se taas lisää polttoaineen kulutusta. Huonokuntoinen järjestelmä käyttää moottorin tehoja suotta. Ilmastointilaitteen huolto on luvanvaraista toimintaa, joten huoltomiesten täytyy myös olla tähän työhön koulutettuja.
Suljettu järjestelmä ei pysy Suomen oloissa täysin suljettuna. Jopa uusista laitteista karkaa vuosittain 10-15 % kylmäainetta. Siksi ilmastointilaitteille suositellaan vuosittaista huoltoa. Syy vuotoon on usein käyttämättömyys. Laitteen tiivisteet vaativat ilmastoinnin käyttöä vähintään kerran kuukaudessa ja tämä ei pohjoisissa sääolosuhteissa normaalisti onnistu mittarin ollessa noin puolet vuodesta pakkasen puolella. Ilmastointi kun kääntyy pois päältä automaattisesti noin 2-5 asteessa, riippuen laitteesta. Laite sisältää kaasumaista ainetta, ja kun sitä ei käytetä lainkaan, tiivisteet kuivuvat ja kaasua vuotaa pikkuhiljaa pois. Lisäksi suuret lämpötilan vaihtelut, tärinät, moottorin liikkeet ja kolarivauriot aiheuttavat sen, että paineessa oleva kaasumainen kylmäaine ei välttämättä pysy järjestelmän sisällä. Kun kylmäainemäärä vähenee, kompressori käy tiheämpään kuin siihen olisi tarvetta. Se taas lisää polttoaineen kulutusta. Huonokuntoinen järjestelmä käyttää moottorin tehoja suotta. Ilmastointilaitteen huolto on luvanvaraista toimintaa, joten huoltomiesten täytyy myös olla tähän työhön koulutettuja.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kiitos kannustuksesta, täytyy yrittää pitää puolensa..DaViega kirjoitti:Pidä huoli, että vika korjataan ja että et joudu maksamaan latin latia, vaikka takuukin olisi mennyt umpeen. Olet kuitenkin ajoissa kertonnut viasta, se että vikaa ei löydetä tai osata korjata ei missän kohtaa saa mennä siihen että asiakas joutuu maksamaan mitäänspm kirjoitti:Tänään sain AK.sta soiton, että ilmastointiongelmaa jatkossakin tutkitaan (kompuraa ei suostu maahantuoja kuulemma takuuseen vielä vaihtamaan). Viimeksi siis kylmäaineita vähennettiin. Sirkkeliääni ei hävinnyt (vaimeni ehkä), eli ei se kunnossa ole eikä AK tiedä miten korjataan. Auto on eri syistä seissyt AK:ssa useita, useita päiviä, joten tämä alkaa ärsyttämään. 2 vuotta vanha auto kun saisi mielestäni olla kunnossa.
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Rasvis & stoichiometrics Joo, hermeettisistä poiketen molemmista noistahan sitä "luontaista" kylmäaineen katoamista kait tapahtuu mutta miten se vaikuttaa käytettävään voiteluaineeseen ja sen vaihtotarpeeseen?
Pakastimen rakenteessa helposti 50 astetta vaihteluväliä, toki ei järjestelmän ulkopuolla kuten ajoneuvoissa.. eli myönnetään ero tuossakin mutta vaikuttaako silti voiteluöljyn vaihtotarpeeseen?
Entäs siihen että ainetta lutrataan toimivasta järjestelmästä edestakas??
Mun järkeen käy että jos järjestelmän teho laskee niin silloi zekataan..mutta muuten mitä hyötyä??
Onneksi järjestelmä myös itse suojelee itseään paineiskuilta jos yrittää käynnistää pakkasella ... toki hyvä olis käyttää säännöllisesti.
Pakastimen rakenteessa helposti 50 astetta vaihteluväliä, toki ei järjestelmän ulkopuolla kuten ajoneuvoissa.. eli myönnetään ero tuossakin mutta vaikuttaako silti voiteluöljyn vaihtotarpeeseen?
Entäs siihen että ainetta lutrataan toimivasta järjestelmästä edestakas??
Mun järkeen käy että jos järjestelmän teho laskee niin silloi zekataan..mutta muuten mitä hyötyä??
Niin, en tiedä minkäverran vuotaa koska ei ole vielä tarvinnut ainetta lisäillä ja kylmää puhaltelee... alfaan joutu 10 vuoden käytön jälkeen lisäämään ton 300g.Ja tietysti voi olla , että jaguarissa on laadukkaampi kompressori jne. Kun vuotaa 300g / 12v.. Tällä sais kyllä makiat naurut kahvipöydässä
Jep ihan miten kukin kokee, mulla on ainakin hiukan eri fiilis ku kissan puikkoihin hyppään eikä muuten jaggen urheilumalleissa ole ikinä ollut nisäkästä konepellillä... joku tuunajaa on toki saattanut sellaisen asentaaToihan on mondeo , jossa on nisäkäs konepellillä... Mondeoissa ja muna-focuksessahan räjähtelee noi ilmastoinnin letkut omia aikojaan , automaassa hyllytavaraa tästä johtuen. Nimimerkillä : 5-7 vaihdettu jo...
jotkut pölvästit sammuttavat ac:n talven ajaksi , kun "täällähän on jo kylmä" ...
Onneksi järjestelmä myös itse suojelee itseään paineiskuilta jos yrittää käynnistää pakkasella ... toki hyvä olis käyttää säännöllisesti.
Ei kait, koska mitään kylmäainetta ei esim autojärjestelmiä "huollettaessa" vaihdeta vaan sama liemi sinne tuupataan takas.. tarvittaessa lisätään ainetta mikä voi olla on jonkun toisesta autosta otettu pois esim kompressorin vaihdon yhteydessä...En ole varma , vaikuttaako kylmäaineen laatu "vaihtoikään" kun kodinkoneet käyttää r600a:ta ja ajoneuvoissa paremmin tunnettu r134a.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kyllä tuo ajatusmaailma "korjataan mielummin kun huolletaan" on mielestäni väärin..
Ja kyllä tiesin myös , että kylmäaine kiertää huoltokoneessa , eli voi toki olla toisesta autosta , mutta kuitenkin järjestelmä täytetään ettei toimi vajaana. Normaalissa henkilöautossa kylmäaineiden tilavuus pyörii 450g - 700g , usein tullaan huoltoon valittaen heikkoa viilennystä (kesähelteillä) , ja ainetta puuttuu 150-250g.
Oliskohan jaguaarissa isompi kompura , yli kilon ? Silloin 300g ei välttämättä tunnu vielä ?
Monia kertoja huollattanut 2-3 v vanhojen autojen ilmastoinnin , ja hävikki on juurikin n.150-300g...
Ja kyllä tiesin myös , että kylmäaine kiertää huoltokoneessa , eli voi toki olla toisesta autosta , mutta kuitenkin järjestelmä täytetään ettei toimi vajaana. Normaalissa henkilöautossa kylmäaineiden tilavuus pyörii 450g - 700g , usein tullaan huoltoon valittaen heikkoa viilennystä (kesähelteillä) , ja ainetta puuttuu 150-250g.
Oliskohan jaguaarissa isompi kompura , yli kilon ? Silloin 300g ei välttämättä tunnu vielä ?
Monia kertoja huollattanut 2-3 v vanhojen autojen ilmastoinnin , ja hävikki on juurikin n.150-300g...
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kahteen 156 ilmastointi huollon olen teettänyt eikä kummassakaan ole ollut hävikkiä kuin 100-150g. Ja tästä jälkimmäisestä(Rolle?) ei ole tietoa koska huollettu viimeksi. Sitä edellisestä 156 oli mennyt 5 vuotta eikä ollut kuin se 100g hävinnyt.
Totta kuitenkin lienee että sitä häviää, on kait ihan yksilöstä kiinni että kuinka paljon ja millaisella aikavälillä.
Eipä ole itselleni sattunut Alfojen kanssa ongelmaa ilmastointien suhteen, kaikissa (muissa paitsi 155) toiminut kuin kello.
Muistaakseni ilmalämpöpumppuun huoltoväli taisi olla 5 vuotta, onnline merkkisellä pumpulla siis. Sitä en tiedä mitä siihen huoltoon kuuluu.
Totta kuitenkin lienee että sitä häviää, on kait ihan yksilöstä kiinni että kuinka paljon ja millaisella aikavälillä.
Eipä ole itselleni sattunut Alfojen kanssa ongelmaa ilmastointien suhteen, kaikissa (muissa paitsi 155) toiminut kuin kello.
Muistaakseni ilmalämpöpumppuun huoltoväli taisi olla 5 vuotta, onnline merkkisellä pumpulla siis. Sitä en tiedä mitä siihen huoltoon kuuluu.
Life is too short to drive boring cars.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tästä(kään) aiheesta en oikeasti mitään tiedä, mutta voisin kuvitella että ei-hermeettiseen järjestelmään pääsee pikku hiljaa kosteutta ja kompuran öljy ei varmaankaan kovasti tykkää siitä. Sitä en sitten osaa sanoa kuinka pian vettä kertyy haitallisia määriä mutta ilmeisesti tuo jonkinasteinen ongelma on kun järjestelmiin on kuivaimetkin asennettu.fahlsjy kirjoitti:Rasvis & stoichiometrics Joo, hermeettisistä poiketen molemmista noistahan sitä "luontaista" kylmäaineen katoamista kait tapahtuu mutta miten se vaikuttaa käytettävään voiteluaineeseen ja sen vaihtotarpeeseen?
- Epäkelpokeräilijä -
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Niin, se ei ainakaan minun ajatusmailma oleKyllä tuo ajatusmaailma "korjataan mielummin kun huolletaan" on mielestäni väärin..
Oikeastaan tästä on jo kaikki sanottu ketjun alussa johon Willezkin viittasi niin eiköhän tää vääntäminen jo riitä..siellä on jo kaikki nää kertaalleen kommentoitu.
Pointti mulla oli se että jos siitä mersun järjestelmistä olisi löytynyt se Willezin mainitsema "vaaka kompressorista" niin olis kyllä ollut mielenkiintoinen keksintö. Ton avullahan ei tarvis miettiä paljonko siellä järjestelmässä on ainetta
Rasvis, mun käsityksen mukaan noi kylmäaineet haihtuu "ehjästä" järjestelmästä vain ulospäin painepuolelta, liitoksista ja materiaaleista johtuen kuten on jo aiemmin todettu. Vacum puolella ei liene vuotamista koska perus ilman kunnossa oleva järjestelmä kuitenkin ulkopuolella pitänee? Jos järjestelmä on kunnossa ja tavaraa tulee vain ulospäin niin mistas sitä kosteutta sinne pääsisi?.
Kuivaimethan toki löytyy kaikista kylmälaitteista mutta yleensä vaihdetaan vain esim kompressorin vaihdon yhteydessä tai jos aineet on vuotaneet ulos.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Jos ja kun painepuolella on vuotoa niin kyllä tavaraa taitaa liikkua kumpaankin suuntaan, niin oudolta kuin se äkkipäätä tuntuukin. Vuotava puutarhaletkukin "räkii" vetäessään ilmaa siitä vuodosta, vaikka vuotokohdassa onkin vedenpaine jonka luulisi estävän ilmaa kulkemasta letkun sisään.
- Epäkelpokeräilijä -
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Sitä tavaraa erittyy nimenomaan alumiiniputkien läpi, hitaasti mutta varmasti, jotain tekemistä lämpötilojen vaihtelulla todennäköisesti - näin sanoo koulutusmateriaali jonka kävin läpi kun piti hankkia pätevyydet tehdä noita huoltoja. Myös huoltoliitokset vuotaa vähän aina, siksi tiiviit korkit joissa o-renkaat.
Alipainetta ilmastointi järjetelmäsä ei ole, on korkeapainepuoli ja matalapainepuoli.
Kyllä mä ainakin teen ilmastoinnin huollon 3-4 vuoden välein, jotta järjestelmässä on tapeeksi kylmäainetta ja öljyt pysyvät jossain määrin "tuoreina" - Sehän on sitten käyttäjä kohtaista haluaako laittaa kerran 10 vuodessa kompressorin, kuivaimen ja kuristinventtiilin ja 3-5 tuntia työtä vai tehdä samana aikana 2-3 ilmastointi huoltoa...
Alipainetta ilmastointi järjetelmäsä ei ole, on korkeapainepuoli ja matalapainepuoli.
Kyllä mä ainakin teen ilmastoinnin huollon 3-4 vuoden välein, jotta järjestelmässä on tapeeksi kylmäainetta ja öljyt pysyvät jossain määrin "tuoreina" - Sehän on sitten käyttäjä kohtaista haluaako laittaa kerran 10 vuodessa kompressorin, kuivaimen ja kuristinventtiilin ja 3-5 tuntia työtä vai tehdä samana aikana 2-3 ilmastointi huoltoa...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mitens pystyy todentamaan että auto on MY08 jolloin siinä olisi Q2 systeemi? Näkyykö tuo jotenkin autosta?
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Peräluukku aukee Alfan merkistä. Onko kaikki MY08:t muka Q2:a?Andros kirjoitti:Mitens pystyy todentamaan että auto on MY08 jolloin siinä olisi Q2 systeemi? Näkyykö tuo jotenkin autosta?
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kaikille 2.4 dieselin omistajille pikku vinkki että yksi suuri syyllinen noihin vikinöihin kylmänä on laturin hihna, tuo lyhyt joka ottaa voimansa ilmastoinnin pyörältä.KauGoH kirjoitti:^^Eikä toimi vieläkään, error 2124 tulee ^Mutta jos tuo ääni tulisi kampiakselilta, niin miten se hiljenee lämmettyään? Jos on löysällä tai vinossa? Laturin ääneksi se voisi sopiakin kun laturi lämmettyään lopettaa sirkuttamisen. Tai miksei tietty kun moottori lämpiää
On nimittäin niin erinomaisen hiivatinmoinen homma vaihtaa. Se hihna kun on venytettävää strech-fit mallia, eikä sen uuden paikalleen venytys ole mikään yksinkertainen homma. Huolto-CDkin ohjeistaa löysäämään ilmastoinnin kompuran kaksi pulttia ja kiristämään hihnan tunkilla niin että kompressori kääntyy kolmannen pultin ympäri. Jos edes menisi noin niin olisipa helppoa. Itsella tuo homma juuri puolessa välissä.
Epäilen että omaani se on jätetty jossain huollossa vaihtamatta, ellei ole aikaa ja tupakkia, niin melkeimpä kone irtaallaan tehtäviä hommia kuten jakopäähuolto. En ihmettelisi jos noita on jätetty vaihtamatta muihinkin. Vanhasta hihnasta näki silmällä että se oli tosi löysä kun lepatti reilusti sillä puolella millä ei ole vetoa. Ja irtaallaan uusi oli selvästi vähän lyhyempi.
Niin ja sittenhän voi kitistä se jumittava pitkän hihnan kiristin ja kampiakselin iso pyörä. Ja ohjaustehostin huutaa liian jäykkiä nesteitä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^tuttu juttu, tämä voi olla syynä siihen miksi esim autodatan ohjeessa lukee jakopäänhihnan vaihdossa "irroita moottori". Joka siis ei todellakaan ole tarpeellista jakohihnaa vaihdettaessa.
Jos itselläni olisi 2,4jtdm niin en todellakaan vaihtaisi tuota hihnaa kuin vasta sen rikkoutuessa, on se sen verta hirvee homma.
Jos itselläni olisi 2,4jtdm niin en todellakaan vaihtaisi tuota hihnaa kuin vasta sen rikkoutuessa, on se sen verta hirvee homma.
Viittaisi jumittavaan laturin vapaakytkimeen, kannatta tarkistaa tuo ennenkuin vedät uuden hihnan paikalleen, muuten saat tehdä saman homman uudestaan.Vanhasta hihnasta näki silmällä että se oli tosi löysä kun lepatti reilusti sillä puolella millä ei ole vetoa.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Erilainen itsenäisyyspäivä; 17 tuntia italialaisen alla.
^Pitäisi kai opiskella mikä on laturin vapaakytkin. Huomasin tuon hihnan lepatuksen heti -20c kylmäkäynnistyksen jälkeen joten eiköhän sillä laturilla ollut tekemistä jokatapauksessa eli vetopuoli sinkeenä ja toinen puoli löysä kun oli jo sen verran jatkunut se hihna.
Eniwei, nyt on hihna vaihdettu, nippa nappa etten vetänyt itseäni kiikkuun jo välillä. Ei vingu enää.
Buranaa ja nukkumaan.
^Pitäisi kai opiskella mikä on laturin vapaakytkin. Huomasin tuon hihnan lepatuksen heti -20c kylmäkäynnistyksen jälkeen joten eiköhän sillä laturilla ollut tekemistä jokatapauksessa eli vetopuoli sinkeenä ja toinen puoli löysä kun oli jo sen verran jatkunut se hihna.
Eniwei, nyt on hihna vaihdettu, nippa nappa etten vetänyt itseäni kiikkuun jo välillä. Ei vingu enää.
Buranaa ja nukkumaan.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tähän venyvään hihnaan on oikein työkalukin olemassa: http://youtu.be/eC52_hycseI
Videolla olevan lisäksi on olemassa myös "kertakäyttöinen" pellistä tehty joka tulee joidenkin hihnojen mukana.
Hihnaa ostaessa kannattaa tilata "kit", jossa tuo työkalu tulee mukana.
Videolla olevan lisäksi on olemassa myös "kertakäyttöinen" pellistä tehty joka tulee joidenkin hihnojen mukana.
Hihnaa ostaessa kannattaa tilata "kit", jossa tuo työkalu tulee mukana.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Voi tokkiinsa. En tiedä minkälainen se peltinen on mutta tuollaiselle työkalulle ei ainakaan ole tilaa. Siinä ei ole edes hihna leveyttä tilaa, ei myöskään pysty pyörittämään mistään avaimella.
Alemmassa rullassa on liikaa leveyttä, jos taas työkalu tulisi ylös laturin rullalle, niin hihna ei yllä lähellekään ilman että kompura on irti ja vinossa. Ja sehän tässä se vaikeud olikin, kompuran pultit.
Alemmassa rullassa on liikaa leveyttä, jos taas työkalu tulisi ylös laturin rullalle, niin hihna ei yllä lähellekään ilman että kompura on irti ja vinossa. Ja sehän tässä se vaikeud olikin, kompuran pultit.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
miksei alfan ingenjöörit ole keksineet (vielä) käyttää jakopäässä tuollaista venyremmiä, ei olis kiristin murheita
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Juu ei sovi nuo hienot työkalut tuonne moottoritilaan
http://www.gates.com/europe/file_displa ... E9_OAP.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa on hyvä artikkeli vapaakytkimestä. Hihna kun on irti pystyy sitä käsinkin kokeileen, eli pyöräyttää käyttösuuntaan ja kun pysäytät liikkeen pitäisi laturin päästä vapaasti jatkamaan pyörimissuuntaan.
Muuten tuon rikkoutumisen pystyy havainnoimaan juurikin tuommoisesta hihna pompotuksesta, voimakkaasta värinästä ja/tai äänestä.
http://www.gates.com/europe/file_displa ... E9_OAP.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa on hyvä artikkeli vapaakytkimestä. Hihna kun on irti pystyy sitä käsinkin kokeileen, eli pyöräyttää käyttösuuntaan ja kun pysäytät liikkeen pitäisi laturin päästä vapaasti jatkamaan pyörimissuuntaan.
Muuten tuon rikkoutumisen pystyy havainnoimaan juurikin tuommoisesta hihna pompotuksesta, voimakkaasta värinästä ja/tai äänestä.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Näin se tieto lisää tuskaa, kiitos
Ei olisi tainnut tuon vapaakytkimen vaihtaminen onnistua kuitenkaan vaikka olisin huomannut siinä vikaa.
Pääsisiköhän sinne paremmin käsiksi jos suosiolla purkaisi puskurin ja nesteet pois ja syyläri edestä pois? Onhan siellä ilmastoinnin lauhdutin ja oliko joku öljyjäähdytin, mutta jos ne jättää suunnilleen paikoilleen. Toiste en kyllä alakautta yritä ja mieluiten pitäisi kuitenkin koneen paikallaan.
Tai sitten ohjaustehostin päältä pois ja vaikka lukkopelti pois?
Ei olisi tainnut tuon vapaakytkimen vaihtaminen onnistua kuitenkaan vaikka olisin huomannut siinä vikaa.
Pääsisiköhän sinne paremmin käsiksi jos suosiolla purkaisi puskurin ja nesteet pois ja syyläri edestä pois? Onhan siellä ilmastoinnin lauhdutin ja oliko joku öljyjäähdytin, mutta jos ne jättää suunnilleen paikoilleen. Toiste en kyllä alakautta yritä ja mieluiten pitäisi kuitenkin koneen paikallaan.
Tai sitten ohjaustehostin päältä pois ja vaikka lukkopelti pois?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Terve,
yhdytään tähän "vinkuna" kerhoon.
Delta-autossa ratkottiin tuota vinkumisen syytä, no autoon vaihettiin seuraavia osia:
ilmastoinnin kompura
laturin hihnapyörä
uudet remmit
vihreät ohjaustehostimen nesteet
yksi suutin
akku
No vinkuna on melkein jo loppunut Katsotaanpa jos sen saisivat jossain vaiheessa kokonaan hiljaiseksi.
yhdytään tähän "vinkuna" kerhoon.
Delta-autossa ratkottiin tuota vinkumisen syytä, no autoon vaihettiin seuraavia osia:
ilmastoinnin kompura
laturin hihnapyörä
uudet remmit
vihreät ohjaustehostimen nesteet
yksi suutin
akku
No vinkuna on melkein jo loppunut Katsotaanpa jos sen saisivat jossain vaiheessa kokonaan hiljaiseksi.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kiinnostaisi tietää lisää tuosta 159:n Bose-stereosta. Onko siinä liitännät ulkoiselle laitteelle? Esim. 3.5mm plugi, USB, ym.
Kertokaa hei nyt myös hyviä kokemuksia, onko jollain esim ollut täysin viaton 159, vai ravaako kaikki tosiaan jatkuvasti huollossa
Kertokaa hei nyt myös hyviä kokemuksia, onko jollain esim ollut täysin viaton 159, vai ravaako kaikki tosiaan jatkuvasti huollossa
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^No kerta vuoteen huolto ja kaks kertaa öljynvaihto. Ilmastointi on eniten kanettanut. Pakonokan jokin anturi vaihdettiin 1,5 v sitten. Niin että niissä mitään vikoja ole.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
mylläri kirjoitti:Kertokaa hei nyt myös hyviä kokemuksia, onko jollain esim ollut täysin viaton 159, vai ravaako kaikki tosiaan jatkuvasti huollossa
Ei sellaista kun "täysin viaton auto" ole minusta vielä tehtykään, ei Italiassa eikä missään muuallakaan. Aina niissä jotain on.
Omat Alfat on kuitenkin pelannut enimmäkseen hienosti. Huolettomin oli edellinen 156 busso, mutta ei mulla tnykyisestäkään ole juurikaan pahaa sanottavaa. Normaalit huollot ja pari jossain vaiheessa kaikista autoista hajoavaa "kulutusosaa" on mennyt.
Hyviä kokemuksia auto tarjoaa joka kerta kun sillä ajaa, varsinkin nyt kun on talvi.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Terve,mylläri kirjoitti:Kiinnostaisi tietää lisää tuosta 159:n Bose-stereosta. Onko siinä liitännät ulkoiselle laitteelle? Esim. 3.5mm plugi, USB, ym.
Kertokaa hei nyt myös hyviä kokemuksia, onko jollain esim ollut täysin viaton 159, vai ravaako kaikki tosiaan jatkuvasti huollossa
Itsellä on nyt muutaman kerran käynyt huollossa. Enkä pidä sitä itsestään auton vikana vaan myös taitamattoman huolto organisaation.
Itselläkin johtuneen nuo osien vaihdot lähinnä siitä kun ei ole ajoissa vaihdettu remmiä -> joka sitten on syönyt siimapyörät vaihtokuntoon (tai tätä pidän itse syynä yllämainittuihin asioihin (kompuran jne. vaihtoa)).
Suuttimia lienee menee tasaiseen tahtiin commonrail vehkeissä ja menneehän niitä myös pumppusuutin konneissa.
Lienee niin ettei viatonta autoa olekkaan mutta täällä foorumilla tuodaan kaikki asiat erittäin hyvin esille jolloin ei tarvitse yksinään painia ongelmien kanssa.
Itellä ei ainakaan ole 3.5mm plugia&usb vakiona bosessa vaan hommasin ebay:n kautta tälläisen systeemin (no ei juuri tälläinen itsellä vaan vastaava)
http://viewitem.eim.ebay.fi/AudioLink-U ... 32367/item" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuossa upgradessa olisi pitänyt kaikkiin tulla elektroninen Q2 vakiona, tai näin ainakin muutamista lähteistä olen lukenut. Koska noi sekasikiöitä tuntuu olevan olisinkin kiinnostunut tiedosta jos sen Q2 systeemin voisi jotenkin nähdä/havaita. Justiinsa törmäsin 2009 vuoden autoon jossa päästöt viittas MY08 mutta peräluukun aukaisu ei ollut merkistä.Capirex kirjoitti:Peräluukku aukee Alfan merkistä. Onko kaikki MY08:t muka Q2:a?Andros kirjoitti:Mitens pystyy todentamaan että auto on MY08 jolloin siinä olisi Q2 systeemi? Näkyykö tuo jotenkin autosta?
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Vikinä remonttia tehdessä huomasin että etujousi on poikki. Olisiko sitten myös kuskin puolelta, kun ei makaa yhtään vinossa, no molemmat sinne on vaihdettava. Mielenkintoista on että netistä ei löydy vietereitä 2.4jtdm:ää...
Kellään ollut vastaavaa / tietoa uusien hinnoista / laitanko Eibachit?
Kellään ollut vastaavaa / tietoa uusien hinnoista / laitanko Eibachit?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Onkos kukaan onnistunut "lastuttamaan" automaatti ilmastointia?
Lastutuksella tarkoitan lähinnä sitä, että saako tuon "full auto" asennon asetuksia muutettua jollain konstilla?
Tuo "full auto" asento toimii muuten vallan hienosti, mutta meinaa välillä tuulilasi huurtua aavistuksen jos on enemmän porukkaa kyydissä kylmällä kelillä.
Toki huurteesta pääsee parilla napin painalluksella, mutta jos automaatin sais hönkimään vähän enemmän tuulilasille niin kiva.
Huurtumisen tunnistinta ei minun versiossa ilmeisesti ole tai sitten se on rikki.
Lastutuksella tarkoitan lähinnä sitä, että saako tuon "full auto" asennon asetuksia muutettua jollain konstilla?
Tuo "full auto" asento toimii muuten vallan hienosti, mutta meinaa välillä tuulilasi huurtua aavistuksen jos on enemmän porukkaa kyydissä kylmällä kelillä.
Toki huurteesta pääsee parilla napin painalluksella, mutta jos automaatin sais hönkimään vähän enemmän tuulilasille niin kiva.
Huurtumisen tunnistinta ei minun versiossa ilmeisesti ole tai sitten se on rikki.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Löytyy niitä kaikenlaisia. Eibachit tarjouksessa 135 €uroon alfisti.netissä. Pudottaa maltilliset 30 - 35 mm.JiiTeeÄssä kirjoitti:Mielenkintoista on että netistä ei löydy vietereitä 2.4jtdm:ää...
Kellään ollut vastaavaa / tietoa uusien hinnoista / laitanko Eibachit?
Itse laitoin nämä vieterit ja olen ollut tyytyväinen. Aiempiin aina vaihdattanu sekä jouset, että iskarit mutta nykyiseen laitoin pelkät jouset. Ihan ok tulos vaikka vaikka vähän jännitti. Kerran olen saanut 19:sen ottamaan kaarteessa kiinni, mutta se vaati jo melkoista Spedeilyä.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Saako sisävalon viivettä pidennettyä jollain järjellisellä tavalla?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ootteko vaihtaneet koskaan jarrunesteitä takuunalaisesta autosta ennen niiden vaihtoväliä? Tuli vain mieleen että pitäisikö minun nyt tajuta vaihtaa ne kun tuntuu että neste on imenyt vettä itseensä. 22 asteen pakkasyön jälkeen jarruja ei ole! Poljin on aivan pirun jäykkä ja vaikka kuinka poljinta painaa, niin auto vain lipuu eteenpäin. Tänään kesti muutaman kilsan jotta uskalsi luottaa pysähtymiseen, siihen saakka mentiin hiljaa. Auto on -11 tbi ja kilsoja 26tkm.
Ja sama vanha moottorintukikumiongelma on myös täällä. Kylmäkäynnistyksen jälkeen auto tärisee niinku koneen ja rungon välissä ei olisi mitään. Voitte kuvitella millainen pärinä sisustan muoviosista lähtee.
Ja sama vanha moottorintukikumiongelma on myös täällä. Kylmäkäynnistyksen jälkeen auto tärisee niinku koneen ja rungon välissä ei olisi mitään. Voitte kuvitella millainen pärinä sisustan muoviosista lähtee.
Alfa Romeo 155 V6 1992
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^
Vaihdata merkkiliikkeessä, niin ei pitäisi ainakaan ongelmia olla? Tai sitten ilmotat, että vaadit takuuseen vaihtoa vesiepäilyn takia...
Vaihdata merkkiliikkeessä, niin ei pitäisi ainakaan ongelmia olla? Tai sitten ilmotat, että vaadit takuuseen vaihtoa vesiepäilyn takia...
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Eiköhän Jannen tapauksessa ole kyse tehostimen puutteesta, joko alipainepumppu ei toimi, tai tehostimessa on jäätä.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Paikkoja siivotessa tuli eteen kuitti, jossa väittivät vaihtaneensa kompuran paineentunnistimen. Kesää odotellessa...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Huomenta,
Tuli eilen vaihdatettua ylätukivarsi. Melko helppo homma, aikaa vei noin 1h kaverilla.
Torxit irti 2kpl ja sitten vähän jousipuristimia että sai pultin vedettyä jousen välistä. Tietenki yläpallon mutteri myös auki ja vasaraa.
Alkuperäinen ylätukivarsi näkyi olevan merkiltään TRW ja samoin alatukivarsi jos jollain saattuupi kiinnostamaan.
Tuli eilen vaihdatettua ylätukivarsi. Melko helppo homma, aikaa vei noin 1h kaverilla.
Torxit irti 2kpl ja sitten vähän jousipuristimia että sai pultin vedettyä jousen välistä. Tietenki yläpallon mutteri myös auki ja vasaraa.
Alkuperäinen ylätukivarsi näkyi olevan merkiltään TRW ja samoin alatukivarsi jos jollain saattuupi kiinnostamaan.
Viimeksi muokannut hrauhala, 11 Helmi 2014, 19:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Onko 159 sedanissa kääntyvät takapenkit? Tiedä vaikka joskus vaihtais 156 SW:n 159:iin. Ja sedaniin. Olen niin kyllästynyt farkkujen ja hatchbackien likaisiin periin. Ja autossa pitäisi kuljettaa pitkää tavaraa aika usein.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
on kääntyvät...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Siis selkänojat. Tai ainakaan omasta en ole saattanut penkkejä nostaa pystyyn?
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Onkos kova homma tsekata itse moottorin tukikumit? Mulla on talvisin semmoinen outo ominaisuus, että kun auton käynnistää kylmänä kuuluu sisälle aina selkeä klopiseva tärinä ääni ja kun auto on lämmennyt ääni katoaa. Tätä on tehnyt jo viime talvena, eikä tuossa kesällä tosiaan tullut kertaakaan vastaan. Sillä ajattelin, että varmaan joku kumiosa, joka ei tykkää kylmästä kelistä.
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 28 Loka 2012, 21:30
- Car(s): Volkkari A4q -13
ex.
Giulietta QV -10
159 2.0 JTDm -10 - Paikkakunta: Turku
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^Tuosta olikin jo juttua toisaalla. Kävin tässä ennen pyhiä paikallisella korjaamolla ja kyselin mikä tärinän vois aiheuttaa. Ensiks tulikin puheeks noi tukikumit, mutta sitten kun mainitsin, että lisäksi kylmänä jarrupoljin tärisee ja jähmettyy melko nopeesti kun pari kertaa polkasee niin syylliseksi epäili alipainepumppua. Eli kun se on kohmeessa kylmällä niin se aiheuttaa tärinää ja kuminaa ja samalla jarrujen tehostus kärsii.
Menin sitten Raision AK:een kyselemään takuupuolta (autolla ajettu siis tonni yli sen 100 k:n) niin todella jähmee oli suhtautuminen mahdolliseen takuuseen eikä asian selvittäminen sen enenpää näyttänyt kiinnostavan...
Menin sitten Raision AK:een kyselemään takuupuolta (autolla ajettu siis tonni yli sen 100 k:n) niin todella jähmee oli suhtautuminen mahdolliseen takuuseen eikä asian selvittäminen sen enenpää näyttänyt kiinnostavan...
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Sen mitä tuo tärinä ehtinyt itsellä vain kerran ilmenemään, niin sanoisin että ei kai se voi olla apipaine pumppu, niin voimallista on tuo horkka. Eli vain tukikumit ja koneen käyntihäiriö voi aiheuttaa moista.
Voihan tietty olla että puhutaan hieman erilaisesta tärinästä.
Voihan tietty olla että puhutaan hieman erilaisesta tärinästä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Meikäläisellä on sekä tuo jarruongelma (jarruttomuus) että tärinä...näiden juttujen perustella ainakin alipainepumppu siellä vissiin jäätyy/hajoilee. Kyselempä että mitä tuumaavat liikkeessä.
Alfa Romeo 155 V6 1992
- cri
- Viestit: 91
- Liittynyt: 18 Heinä 2011, 14:22
- Car(s): Alfa 159 1.9 JTDm Ti -09
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Punto 1.2 -04
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tässäkin ketjussa on puhuttu 159:n automaatti-ilmastoinnista. Kertokaa, miten sitä oikein pitää käyttää. Itse olin siinä uskossa, että tässäkin pelissä automaatti-ilmastoinnin kanssa riittää, että painaa nappia "AUTO" ja antaa mennä sillä kesät talvet maailman tappiin saakka (no, ensimmäiseksi Alfassa täytyy tietysti painaa kahta nappia "AUTO", mutta olkoon). Alfassa ilmastoinnin käyttö tuntuu olevan aivan omituista pelaamista, eli otetaan esimerksi joulunpyhien aikaan tehty pidempi valtatiereissu.
Liikkeelle lähdetään pari tuntia roikan päässä olleella 1.9 JTDm:llä. "AUTO" on päällä ja puhallin toimii oman harkintansa mukaan yhdellä palkilla. Ajetaan n. kolme kilometriä ja lämpömittari alkaa nousta ala-asennosta. Samalla "AUTO" heittää puhaltimeen kaikki palkit päälle. Koska laitteesta ei vielä tule oikeasti lämmintä, alkaa jalat vetää tosissaan jäähän ja korvat soi. Tilanne ei ihan hetkeen tunnu muuttuvan miksikään, eli pudotetaan yleisön pyynnöstä sitten manuaalisesti puhaltimen nopeutta kahteen palkkiin, jolloin tietty "AUTO" putoaa pois päältä. Jonkun ajan päästä mittari näyttää 90 astetta ja laitetaan taas "AUTO" päälle, josko nyt toimisi. Puhallin nostaa nopeutta yhdellä palkilla kolmeen, mutta olkoon, koska muuten homma näyttää toimivan, ja kaikilla on kohtuullisen hyvät oltavat, eikä ääni vauhdissa häiritse. Lumitähden kuva palaa, eli kylmästöintikin näyttäisi olevan päällä ulkopakkasesta huolimatta. Päälle/pois-painelu ei vaikuta mihinkään, joten olkoon vaikka sitten pois. "AUTO"-napit näyttää kuitenkin taas kytkevän sen päälle, joten en edes mieti mikä merkitys tähden kuvalla tässä kohdin on.
Puolen tunnin ajon jälkeen huomataan, että etenkin kuskin puolen sivut ja takalasit ovat neljän hengen kuormalla ihan kunnolla huurussa, vaikka autossa on sisällä lämmintä. Todetaan yhdessä, että eipä moista ole sattunut sitten 80-luvun kotteroiden, ja säädetään hammasta purren lisää puhallinnopeutta. Sivusuuttimista ei käteen tunnu puhaltavan kummaltakaan puolelta oikein miltään, joten pudotetaan nopeutta hiukan ja suunnataan sen sijaan puhallusta ylös. "AUTO" on jo tässä vaiheessa tietysti taas pudonnut pois päältä, mutta jatketaan. Säätö näyttää auttavan huurtumiseen, mutta nyt alkaa hetken päästä jaloissa tuntua kylmältä. Suunnataan siis puhallusta myös alas, koska äskeinen taisi katkaista alaspuhalluksen kokonaan. Mennään näin matka loppuun, eli "AUTO" on pois päältä, puhallus ylös ja alas, lämpö säädetty 21,5 asteeseen ja puhallus kahdella pykälällä. Voidaan todeta, että auton automaatti-ilmastoinnista ei ollut kuin kiusaa, mutta olkoon, koska lopulta ikkunat pysyivät auki ja ihmiset viihtyivät kohtuullisesti.
Kotimatkalle kylmällä autolla lähdettäessä puhalluksen manuaalisuuntaus ja lämpöasetus ovat tulomatkalla säädetyssä asennossa, mutta jostain syystä hetken päästä huomataan, että ikkunat alkavat taas huurtumaan, ja kas vaan, puhallin onkin itsestään taas pudonnut ykköselle, vaikka "AUTO" on edelleen pois päältä. Nostetaan siis manuaalisesti puhallinnopeutta ja todetaan, että "AUTO":a ei kokemusten mukaan taida edes kannattaa loppumatkalla koettaa.
Kysyn siis jokseenkin kummastuneena, että tämmöistäkö pelaamista tämä nyt sitten on tästä eteenpäin, vai enkö vaan osaa käyttää, tai onko ehkä jotain jossain rikki?
Liikkeelle lähdetään pari tuntia roikan päässä olleella 1.9 JTDm:llä. "AUTO" on päällä ja puhallin toimii oman harkintansa mukaan yhdellä palkilla. Ajetaan n. kolme kilometriä ja lämpömittari alkaa nousta ala-asennosta. Samalla "AUTO" heittää puhaltimeen kaikki palkit päälle. Koska laitteesta ei vielä tule oikeasti lämmintä, alkaa jalat vetää tosissaan jäähän ja korvat soi. Tilanne ei ihan hetkeen tunnu muuttuvan miksikään, eli pudotetaan yleisön pyynnöstä sitten manuaalisesti puhaltimen nopeutta kahteen palkkiin, jolloin tietty "AUTO" putoaa pois päältä. Jonkun ajan päästä mittari näyttää 90 astetta ja laitetaan taas "AUTO" päälle, josko nyt toimisi. Puhallin nostaa nopeutta yhdellä palkilla kolmeen, mutta olkoon, koska muuten homma näyttää toimivan, ja kaikilla on kohtuullisen hyvät oltavat, eikä ääni vauhdissa häiritse. Lumitähden kuva palaa, eli kylmästöintikin näyttäisi olevan päällä ulkopakkasesta huolimatta. Päälle/pois-painelu ei vaikuta mihinkään, joten olkoon vaikka sitten pois. "AUTO"-napit näyttää kuitenkin taas kytkevän sen päälle, joten en edes mieti mikä merkitys tähden kuvalla tässä kohdin on.
Puolen tunnin ajon jälkeen huomataan, että etenkin kuskin puolen sivut ja takalasit ovat neljän hengen kuormalla ihan kunnolla huurussa, vaikka autossa on sisällä lämmintä. Todetaan yhdessä, että eipä moista ole sattunut sitten 80-luvun kotteroiden, ja säädetään hammasta purren lisää puhallinnopeutta. Sivusuuttimista ei käteen tunnu puhaltavan kummaltakaan puolelta oikein miltään, joten pudotetaan nopeutta hiukan ja suunnataan sen sijaan puhallusta ylös. "AUTO" on jo tässä vaiheessa tietysti taas pudonnut pois päältä, mutta jatketaan. Säätö näyttää auttavan huurtumiseen, mutta nyt alkaa hetken päästä jaloissa tuntua kylmältä. Suunnataan siis puhallusta myös alas, koska äskeinen taisi katkaista alaspuhalluksen kokonaan. Mennään näin matka loppuun, eli "AUTO" on pois päältä, puhallus ylös ja alas, lämpö säädetty 21,5 asteeseen ja puhallus kahdella pykälällä. Voidaan todeta, että auton automaatti-ilmastoinnista ei ollut kuin kiusaa, mutta olkoon, koska lopulta ikkunat pysyivät auki ja ihmiset viihtyivät kohtuullisesti.
Kotimatkalle kylmällä autolla lähdettäessä puhalluksen manuaalisuuntaus ja lämpöasetus ovat tulomatkalla säädetyssä asennossa, mutta jostain syystä hetken päästä huomataan, että ikkunat alkavat taas huurtumaan, ja kas vaan, puhallin onkin itsestään taas pudonnut ykköselle, vaikka "AUTO" on edelleen pois päältä. Nostetaan siis manuaalisesti puhallinnopeutta ja todetaan, että "AUTO":a ei kokemusten mukaan taida edes kannattaa loppumatkalla koettaa.
Kysyn siis jokseenkin kummastuneena, että tämmöistäkö pelaamista tämä nyt sitten on tästä eteenpäin, vai enkö vaan osaa käyttää, tai onko ehkä jotain jossain rikki?