alfan heittelehtiminen...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 894
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Oma ex-Alfa teki kyllä samaa, yllätti mutkissa irrottamalla perän aivan ennalta varoittamatta. Autossa oli Hakkapeliitta 5 -renkaat tuolloin. Vetopito oli sen sijaan loistava, eikä puskemisesta tietoakaan. Kuuluisana Pyryn päivänä pari vuotta sitten olin ainoita jotka pääsivät töihin näillä nurkilla. Takaveto-Omegakin oli tässä mielessä turvallisempi, se kun taas puski mutkissa ...(!?) ennen perän irtoamista. Itsekin mietin missä vika, kun muuten hyvä oli ajaa.

Omassani oli pehmenneitä paikkoja ainakin edessä, tukivarsia vaihdettiin myöhemmin kesällä oikein urakalla puslien vuoksi. Takapäätä kiiteltiin, "niin tiukka kuin voi olla". Luikertelua aiheutti myös toisen etupyörän laakerin vika, se olikin sellainen vika, ettei heti kukaan keksinyt. Se kai nappasi kiinni aika-ajoin ja silloin olikin ratissa pitelemistä. Ääntänyt ei, eikä ollut edes väljä heiluttelukokeissa.

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Hmm... Minun mielestäni hyvään käytökseen liukkaalla kuuluu siisti ja hallittava nelipyöräluisu, jonka voi halutessaan lopettaa varovaisella hidastamisella tai jatkaa halutessaan mikäli leikittää. Yllättävällä perän karkaamisella ei saa kuin kopin täyteen käsiä ja kylmän ringin perseeseen..

Mutta kassellaan nyt vielä noita kulmia. Renkaat ovat vielä hyväkuntoiset Hakkapeliitta 4:t.

OT: Näistä wanhoista ketjuista löytyy aina kaikenlaista. Tämänkin ketjun alkusivuilla Rolle joutuu ojentamaan Vittorio "raggari" Janoa.. :-D
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Kyllähän ainakin tuo V6:sen perä on aika herkkä irtoamaan
vaikken normaaliajossa mitään suurempia ongelmia
ole huomannutkaan. Radalla sitten muutaman kerran
(kylmillä renkailla) lähtenyt varoittamatta lapasesta.. :P
Ja tämä sekä vakio -että jäykemmillä kallistuksenvakaajilla.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
McJohnson
Viestit: 182
Liittynyt: 15 Elo 2008, 14:17
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja McJohnson »

Mistähän johtuu, kun Alfa alkaa vetämään aivan törkeesti mettän puolelle kun kiihdyttää? Ja kun lähtee paikoiltaan liikkeelle ratti suorassa, niin heti kytkimen noston jälkeen ratti kääntyy oikealle ja alkaa vetämään sinne.
Olen noin kuukaisi sitten vaihtanut kaikki tukivarret ja käynnyt nelipöyräsuuntauksessa. Ja raidetangonpäätkin näyttävät olevan hyvässä kunnossa.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Metsän puolen pyörän laakeri tai jarru jumittaa? Lämpiääkö ajossa? Tai sitten on säädetty persiilleen? Toisaalta jos vetää vain kiihdyttäessä niin luulisi pyöränkulmien olevan pielessä.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Jos kiihdytyksissä puoltaa oiken urakalla, niin kyllä niitä etupään kulmien muuttimisia tekisi mieli ensimmäisenä epäillä. Saatko käsin revittyä renkaita johonkin suuntaan, sivu- tai pitkittäisuunnissa? Jos on apuvoimia, niin voisi koittaa myös käppäri päällä kytkimellä vedättää hieman eteen ja taakse, toisen katsoessa liikkuuko rengas eteen ja taakse.
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Pyöränkulmat tosiaan epäilyttää. Tsekkaa kuitenkin ensin renkaiden kunto, ettei ole mitään vaurioita ja paineet on kohdallaan.

Avatar
McJohnson
Viestit: 182
Liittynyt: 15 Elo 2008, 14:17
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja McJohnson »

Renkaiden kunto ja paineet oli ok. Pitää vielä kokeilla oikein kunnolla noita niveliä. Pakko siellä on jossain olla välystä.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Aikanaan firman transportteri veteli kiihdyttäessä aikas reippaasti. Siinä vika löytyi väljästä raidetangon päästä.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

^Tuo kuulostaa järkeenkäyvältä.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jos kerran pyöränkulmat on juuri säädetty niin kyllä säätäjä on käynyt nivelet läpi.

Avatar
McJohnson
Viestit: 182
Liittynyt: 15 Elo 2008, 14:17
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja McJohnson »

Epezi kirjoitti:Jos kerran pyöränkulmat on juuri säädetty niin kyllä säätäjä on käynyt nivelet läpi.
Jep jep.
Mutta siitäkin on jo kuukausi aikaa. Mutta huomasin juurikin, että takapäästä on pitkittäisten tankojen puslat aivan kuluneet, joten saattapi johtua niistä.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Tuossa ylempänä oli hiukan juttua Alfan herkästä peräluistosta tai siis osan mielestä perä karkaa alta helposti ja osan mielestä ei.

Tänään sattui ihan optimaaliset olusuhteet testata em ominaisuutta. Risteysalueet ja kadunkulmat oli hieraantuneet liukkaiksi ja näkyi paljon rotvalliin päätyviä luistojälkiä.

Pakko kyllä pysyä edelleen kannassaan ja todeta, ettei ainakaan tätä omaa kiesiä ihan vähällä saa peräluistoon, vaan se lähtee nätisti kaikilla neljällä pyörällä sitten, kun vauhtia on liikaa. Edes provosoimalla ajaen etupyörää tien pitävällä keskialueella ja nostamalla jalka kaasupolkimelta ei perä mielestäni lähde juuri mihinkään.

Varmasti monet on saaneet luisut aikaiseksi koska siitä on niin paljon juttua, mutta sitä en ymmärrä miksi autoissa on niin isoja eroja.
Giulia Super -69

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

^Oliko sinulla alustasarjaa? Eibachit alla (ja painava V6 keulalla) ja kovin neutraalisti kulkee liukkaalla.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Juu, ProSystem on ja vakaasti mennään oli keli mikä tahansa. Auraukset on aika liki nollakulmilla.

Verranteeksi, kun muistelen 147:n käytöstä(sama alusta siinäkin, mutta eri kulmilla) niin se oli enemmän perää tarjoava.
Giulia Super -69

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Tuntuu olevan pirun herkkä tämä 156/147 alusta. Kulmat vaikuttaa, mutta myös puslien kunto (mistä päästä vaihdettu viimeksi) ja rengastus. Siisti tasapainoinen nelipyöräluisu kolmessa ja perää antava kahdessa perheessä olleessa yksilössä.

Avatar
McJohnson
Viestit: 182
Liittynyt: 15 Elo 2008, 14:17
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja McJohnson »

Mullakin löytyi todellinen syy heittelyyn. Oli apukuskin puoleisen alatukivarren puslat aivan kuluneet. Ei tosiaan hirveesti tarvi olla välystä tai kulmat pielessä, kun alkaa vaikuttaa ajamiseen.
Mutta kun kaikki on kunnossa, niin kyllä on mahtavaa

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Alfa menee huoltoon (etupyörän laakeri & käsijarruvaijerit) ensi viikolla, joten saavat samalla katsoa ohjauskulmatkin. Viimeksi tänään vaimo(kin) sanoi, että on melko levoton ajettava... Huomasin muuten ettei viime kesänä tehdyn iskarien vaihdon yhteydessä ole tehty mitään ohjauskulmien säätöjä takapähän!? :shock: Siinä voi olla yksi syy. Ihmettelen vaan, kun remontti tuli teetettyä ohjauskulmiin erikoistuneessa paikassa... Tosin heittelyä on ollut havaittavissa aikaisemminkin. Yritän elimoinoida kaikki tekijät, joten mikä vaikutus on poikkituella? Onko jollain poikkituki autossaan, jonka mielestä auto ei ole yliohjautuva etenkään talvella?
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

hagger16 kirjoitti: Onko jollain poikkituki autossaan, jonka mielestä auto ei ole yliohjautuva etenkään talvella?
Hep, poikkituki löytyy, yliohjautuvuutta ei.
Giulia Super -69

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Jees. Nyt on taas Alfa kuosissa ja katsastettuna. Löytyi sitten myös syyllisiä epästabiiliin menoon. Poikittainen takatukivarsi oli kuulemma vaihtokunnossa sekä ohjauskulmat päin persettä. Auraus summa edessä oli -0,4 ja säädön jälkeen -1,7. Takana auraus summa oli -6,5 (!?!) ja säädön jälkeen +2,5. No, minulle nuo ei niin hirveästi kerro....

Tällä hetkellä auto vaikuttaa ihan hyvälle. Pitäisi päästä ajamaan enemmän, niin osaisi sanoa enemmän.

Teetin tälläkertaa huollon Deltassa. Arvelin, että jos vaikka osuisi säädöt kohdalleen. Halpaa oli...

Ainiin. Autoon on pitkittäisiin takatukivarsiin laitettu PU puslat. Ei kuulemma jousta hirveästi. :-D
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

^Takapäässä oli haritusta ihan hemmetisti, joten ei ole ihme, jos oli levoton. Hyvä, että tuli kuntoon!

Kaivoin oman auton arvot esille ja mulla on edessä -0.18 ja takana +0.28
Giulia Super -69

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Cuore Sportivo kirjoitti:156 Super '03:ssa sama juttu. Auto käytettiin huollossa, auraskulmat jne. tarkastettiin ja kaikki oli kunnossa. Huoltosetä kävi autoa ajamassa, ja sanoi, että johtuu VDC:stä..
Huoltosetä taisi olla huumorimiehiä :lol:

Että ajonhallinta aiheuttaa suuntavakavuuden heikkenemistä...onhan sekin mahdollista, esim. takaiskareiden ollessa huonossa kunnossa (kokemusta A140 Mesestä), mutta jos kerran kaikki oli tarkastettu niin ajonhallinnan syyksi pistäminen on hiukan huvittavaa. Omassa 156:ssa VDC puuttui peliin vasta kun kuskilta oli Alfa jo lähtenyt lapasesta :wink:
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Futuh
Viestit: 56
Liittynyt: 13 Tammi 2010, 07:14
Car(s): Fiat Brava 1.6
Fiat Stilo 1.6
Fiat Barchetta 1.8
Alfa Romeo 156 2.4jtdm
Alfa Romeo 159 2.4jtdm
Bmw 530D

Re: alfan heittelehtiminen...

Viesti Kirjoittaja Futuh »

Täältä lähtee kans yks varttikutonen tohtorille, näillä keleillä ajaminen on suorastaan vaarallista. Kaheksankympin tiellä on vähän noloa päästellä 50-60km/h kun auto tuntuu heittelevän kokoajan suorallakin tiellä. Samaa oli havaittavissa jo kesällä mutta nyt tosiaan on löysät housussa jo 60km/h ja rattia saa puristaa kämmenet märkänä. Oikealta edestä tuntuis kuuluvan kolinaa töyssyyn ajatessa, ettei olis tukivarret sitten.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: alfan heittelehtiminen...

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Tukivarret tai tukivarsien puslat tarkemmin. JA tietenkin aurauskulmat ketuiksi =) täällä oli heittelyä kesällä moottoritienopeuksissa, korjaantui kyllä sitten kivasti kun ylätukivarsi meni vaihtoon.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: alfan heittelehtiminen...

Viesti Kirjoittaja alfista »

Täällä tilaillaan etu-ylävarsia ja taka-ylävarsia. Tietääkö kukaan kuuluuko nuo Deltan-5v takuuseen? Asiasta on keskusteltu kovaäänisesti kolmella käynnillä, "tämä on ihan ok" vastauksena. Eli hommaan nuo itse ennen kuin auto on ojassa.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: alfan heittelehtiminen...

Viesti Kirjoittaja alfista »

Alfan heittelehtiminen, vetely ja muu epämääräisyys. Jos Alfassasi on näitä vaivoja, niin tukivarsia vaihtoon vain, suosittelen.

Ylätukivarret vauhdettu ja Alfa kulkee pitkästä aikaa suoraan. Ei venkoile keskiviivan ylityksessä, ei vetele kiihdytyksessä, jarruttaa suoraan.

Deltalle pitkä pas*a. Viiden vuoden takuu my ass! Erityiskiitokset Seinäjoen Deltalle.

edit: tämä heittelehtivä alfa on mallia 159
Viimeksi muokannut alfista, 20 Tammi 2012, 21:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: alfan heittelehtiminen...

Viesti Kirjoittaja palkus »

ei 156 ainakaan mihinkään heittelehdi tai perää tarjoa vaikka olisi kuinka liukasta, 4pyörä luisuun se lähtee sitten kun lähtee jos nivelet ja ohjauskulmat on kunnossa. Ohjauskulmat on pienillä toleransseilla ja mitä liukkaanpaa sitä enemmän ne korostuu, ylimääräinen sorto vie tietysti pitoa renkaalta. Täytyy kyllä sanoa että on jotenkin niin pirun kiva peli talvella, sitä oikein nauttii kun saa painaa menemään ja auto vai pyytää lisää :-D

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: alfan heittelehtiminen...

Viesti Kirjoittaja alfista »

^ Samaa mieltä olen. 156 olikin helkutin paljon parempi talviauto kuin 159.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: alfan heittelehtiminen...

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kyllähän tuo 156 täällä vähän vetelee ja heittelee. Tosin vasemmalla edessä ylätukivarsi taitaa olla väljä - oikealle vaihdettiin viime kesänä. Sekin tosin tuntuu jo pitävän kolinoita... liekkö pitää takuuseen laittaa o_O Oli tosiaan raaka välys oikealla puolella ja sen huomas, kun autoa joutui 'ajamaan' ja motarilla heittelehti ärsyttävästi. Vaihdon jälkeen menikin peräti kuukausi kun samat oireet tuli takasin; kolinat tosin toisella puolella :D

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: alfan heittelehtiminen...

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Mitenkäs rengaspaineet ja koko?

195/65 (mikä oli vitsi 156:ssa) oli moottoritiellä aikamoinen tapaus, kun vanteet vaihtu isompaan kokoon, ja rengos koko 215/45 niin johan meni kuin juna. kannataa sen alustan kunnostuksen lisäksi etsiä se omaan ajoon sopiva rengaspaine kokeilemalla eri paineita
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: alfan heittelehtiminen...

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mitkähän noi olis. Liekkö 195/65 tms. nuo talvikanit; kesänakit 205 tai 215/55 muistaakseni. Mut toki, isommat nakit on vakaammat.

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Re: alfan heittelehtiminen...

Viesti Kirjoittaja legza »

Aquatica kirjoitti:Mitkähän noi olis. Liekkö 195/65 tms. nuo talvikanit; kesänakit 205 tai 215/55 muistaakseni. Mut toki, isommat nakit on vakaammat.
Paitsi uraisilla teillä, mitä Suomesta löytyy jonkin verran...

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: alfan heittelehtiminen...

Viesti Kirjoittaja alfista »

Jos suuntavakavuudessa tai ohjautuvuudessa on epämääräisyyttä, niin suosittelen tarkistamaan jouset. Tästä yksilöstä oli apukuskin puoleisen etujousen ylin kierros poikki. Pätkä oli paikallaan, mutta vaikutti nurkan korkeuteen ja tietenkin jousivakioon. Häpeäkseni (tai takuuhuollon) vaikuttaa siltä, että se on ollut poikki koko ajan, eikä sitä huomattu lukuisissa huolloissa. Tästä etunurkasta on riidelty Deltan kanssa, tukivarsia vaihdettu, suuntauksessa käyty 1-2 kertaa vuodessa. Mikään ei ole auttanut, paitsi tottumus ajan kanssa.

No ompahan kunnossa!

- Ajonhallinta vilahteli kaarrekiihdytyksessä oikealle ja söi satunnaisesti tehot esim ohituksissa (korjaantui)
- Vasen etu- ja oikea takarengas lämpeni reippaassa ajossa (korjaantui)
- Edellisestä päätellen renkaiden voimakaan kulumisen voidaan odottaa vähentyvän
- Tyhjä rengas - tunne (korjaantui)
- Kaarteeseen taittuminen erilaista suunnasta riippuen (korjaantui)

Erityskiitokset Cuorelle jousista, tulivat kuin tilauksesta.

Edit:

Ja Deltaan terveisiä, siinä nurkassa oli kuin olikin vikaa.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: alfan heittelehtiminen...

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Tähän ketjuun sen verran kommenttia, että ainakaan 156 (tai 166) ei kyllä ajelehdi kunnossa ollessaan yhtään mihinkään. Menevät "kuin juna".

Liian matalilla renkailla suuntavakauden uraisilla teillämme saa tietenkin tuhottua vaikka kaikki olis kunnossakin. Niin kuin miltei mistä tahansa normaalista autosta. Aurauskulmat pielessä tai jossain väljää, mikäli pitää ohjastaa kuin hevosta.

75 ja 164 eivät mielestäni ole ihan yhtä suuntavakaita vehkeitä, uudempiin taas ei ole tullut sellaista tuntumaa otettua, että osaisin tarkemmin analysoida.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Cinghiale
Viestit: 10
Liittynyt: 28 Huhti 2007, 00:03
Car(s): Alfa Romeo Giulietta
Paikkakunta: Milano

Re: alfan heittelehtiminen...

Viesti Kirjoittaja Cinghiale »

Nyt kun täälläkin on tullut lunta sen verran että kelit oli perjantaina aika liukkaat niin voi kommentoida Giuliettasta ettei se ainakaan herkästi perää heittele. 225 kesärenkailla ongelmana oli pienissä liikenneympyröissä puskeminen kun vauhtia oli liikaa pitoon nähden.

Avatar
Rauta
Viestit: 430
Liittynyt: 27 Touko 2011, 19:45
Car(s): Ford Focus ST ja Hyundai Ioniq plug-in hybrid (exiä: MiTo QV, Giulia, MiTo, Giulietta, 159 ja 156)
Paikkakunta: Lohja

Re: alfan heittelehtiminen...

Viesti Kirjoittaja Rauta »

Cinghiale kirjoitti:Nyt kun täälläkin on tullut lunta sen verran että kelit oli perjantaina aika liukkaat niin voi kommentoida Giuliettasta ettei se ainakaan herkästi perää heittele. 225 kesärenkailla ongelmana oli pienissä liikenneympyröissä puskeminen kun vauhtia oli liikaa pitoon nähden.
Täällä taas aivan päinvastaisia kokemuksia, Giulietta tuntuu menevän jatkuvasti pienessä sladissa. Jännä että näissä on näin paljon eroja.

peksu
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15
Paikkakunta: Helsinki

Re: alfan heittelehtiminen...

Viesti Kirjoittaja peksu »

Meilläkin tyttö valitti käytyään Uudessakaupungissa lumikelillä, että Giuliettamme (5 koripalloilijaa kyydissä!) on kauhea lipsumaan koko ajan :shock: ! Vertailukohtana Corsa 1,2 -99 nasta-Conteilla vs. Alfan kitka-Contit.

Yritin sitten tiedustella tarkempia oireita, niin ilmeisesti puskee ympyröissä paljon verrattuna Corsaan ja tämän olen itsekin todennut. Maantiellä kuulemma menee kuitenkin ihan ok (sanoin että voi sitten mennä Corsalla seuraavaksi jos Alfa on niin kauhea :mrgreen: ).

Alfalla on tullut tänäkin talvena jo pari kertaa itselleni "tukka pystyssä"-tilanne ympyrässä, kun ei ole alkanut ollenkaan kääntymään, vaan ollut pakko jarruttaa vauhti melkein nollaan. Ja olen tullut mielestäni hitaasti ympyröihin juuri tuon ominaisuuden takia. Corsalla on kiva heittää reipasta vauhtia ympyrään, kun siinä ei tarvitse kuin nostaa jalka kaasulta (tarvittaessa pieni apu jarrulla), niin takapää heittää kuin takavetoisessa ja taas saa polkea kaasu pohjassa eteenpäin :mrgreen: . Tässä tulee myös hyvin esiin autojen painoero (n. 400 kg); kevyt auto hidastuu ja kääntyy tosi hyvin. Lumikelillä ei pitäisi olla edes nastojen tuomaa pitoetua; tosin Opelin renkaat on 4 cm kapeammat kuin Alfassa.

Nyt kun on taas luntakin kotitarpeiksi, niin pitänee mennä vähän harjoittelemaan Alfan käytöstapoja jonnekin. Talven ekassa lumikelissä Laukaalta Hesaan opin sen, että A-asentoa ei pidä käyttää, jos aikoo mennä ohi jostakin :evil: . Ohituskaistoissa ei pituus riitä, kun kaikki tehot on tietokoneen toimesta poistettu...

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Re: alfan heittelehtiminen...

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

^Tuo puskeminen on kyllä kiva yhistettynä tuohon tunnottomaan sähkötehostimeen. Itekkin törmäsin samaan kun giuliettaa tyyppasin ja pääasiassa siksi sen skippasin. Samaa tahtoopi tehä tuo mini, joskaan ei niin pahasti.
-Matti-

Vastaa Viestiin