Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Vehje
Viestit: 327
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Kuka osaisi vastata JTS- moottorilla olevan auton kummallisuuksiin?

Onko jarrutehostimen alipaineletkujen seurana jotain antureita? Oman auton viannetsintään liittyen tulppasin tehostimelle menevät letkut ja lähdöt, niin ilmastoinnin kompura ei enää lähtenyt vetämään. Kun letkut laittoi takaisin, toimi ilmastointi ihan normaalisti. Samaan aiheeseen liittyy se, että kun ilmastointi on päällä ja kompura pyörii, jarrua painaessa kompressorin magneettikytkin napsahtaa virrattomaksi ja n. sekunnin kuluttua taas lähtee vetämään. Jarrun pumppaamisella saa aikamoisen naksumisen kuulumaan konehuoneesta. Tässä topicissa taisi olla juuri ihmettelemistä ohjekirjan maininnasta, että JTS-moottorilla jarrupojin pitää olla painettuna kun käynnistää. Ma ei ummarra...

Se, että kompuran kytkin menee virrattomaksi kaasu pohjaan- kiihdytyksessä, on vissiin aika yleinen toimenpide monissa autoissa. Eikö tuo ole yleisesti toteutettu imusarjan alipainetunnistimella? Saattaisi olla jotain yhteistä näillä kahdella edellä mainitulla asialla...
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Kyllä se kompura sammuu kun tehdään täsykaasukiihdytys (tai ainakin voimakas), siitä ei ole varmuutta tuleeko alipainetunnistimelta vai kaasupolkimelta ecun kautta. Loogisestihan vikaa voisi lähteä hakemaan juuri siitä alipainetunnistimelta ja kerran jarrutehostimen tulppaus vaikuttaa asiaan.

Pääsetkö lukemaan arvoja missä alipainetunnistimen mitat pyörii? näyttääkö ihan päin honkia?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

willez kirjoitti:DOT5 on erikoisneste , jossa silikonia mukana , ei sovellu normijärjestelmiin.
Sopii se silikonineste ihan normaaliin järjestelmään, pitää vaan huuhdella vanhat nesteet pois kun eivät ole sekoituskelpoisia.

Avatar
Vehje
Viestit: 327
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Vehje »

^^ Ongelma on juuri se, että en ole löytänyt yhtään alipainetunnistinta. Tosin en ole purkanutkaan pahemmin... Imusarja on niin ikävä ottaa irti eikä sen alapuolelle näe edes kunnolla... Kompuran naksumisen lisäksi kun jarrupoljinta polkee niin moottorin ääni muuttuu aina välillä radikaalisti, ei aina. Tuo sama pörisevä ääni joka normaalisti kuuluu, kun auton käynnistää, lämpötilasta riippuen 30-120s. Luultavasti kissojen lämpeämistä varten. Tutkin Alfadiagilla pitkään ja aina kun pörisevä ääni tulee, sytytysennakon asteet hyppäävät 170-190 asteeseen.
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^teetkö imuvuodon etsintää, eikä vikakoodia? Se alipainetunnistin on siinä tehostajassa kiine ja jos tulppaat tehostajan pois, niin ei alipainetta tunnistajalla ja sitten kytkeytyy kompura pois ja moottorin ohjaus muuttuu. Tsydeemi on siksi, että alipainetta riittäisi useampaankin nopeaan polkimen painallukseen. Veikkaan vuotavaa tehostinta, jos heti ensimmäisellä painalluksella sammuttaa kompuran/moottorin käynti muuttuu, perkeleesti sotkemalla taitaa ehjänkin systeemin saada reagoimaan. Onkos jarrutuntuma normaali?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Tuomas K kirjoitti:
willez kirjoitti:DOT5 on erikoisneste , jossa silikonia mukana , ei sovellu normijärjestelmiin.
Sopii se silikonineste ihan normaaliin järjestelmään, pitää vaan huuhdella vanhat nesteet pois kun eivät ole sekoituskelpoisia.
Millä se huuhdellaan ja mitä ongelmia sekoituksesta tulee?

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

Finest kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:
willez kirjoitti:DOT5 on erikoisneste , jossa silikonia mukana , ei sovellu normijärjestelmiin.
Sopii se silikonineste ihan normaaliin järjestelmään, pitää vaan huuhdella vanhat nesteet pois kun eivät ole sekoituskelpoisia.
Millä se huuhdellaan ja mitä ongelmia sekoituksesta tulee?
huuhtele systeemi vaikka sillä uudella nesteellä, esim automaattivaihteistoja huuhdellaan kuulema, korjaajatutun mukaan n. 16 litralla uutta öljyä.

bilteman 5.1 jarrunestepurkin kyljessä lukee et eriköis neste jota voidaan sekoittaa kaikkien jarrunesteiden kanssa? ristiriitasta, virhe??

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

^Niin taisi lukea Motonetin nestepurkissakin.
Reilu 3 litraa (muistaakseni) laskin järjestelmään kun oli satulatkin irti.
Vielä ei ole mitään ongelmia ollut.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

DOT5.1 on eri kamaa kuin DOT5 ja sitä voi sekoittaa muihin laatuihin toisin kuin viitosta.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

^ Kuva

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Finest kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:
willez kirjoitti:DOT5 on erikoisneste , jossa silikonia mukana , ei sovellu normijärjestelmiin.
Sopii se silikonineste ihan normaaliin järjestelmään, pitää vaan huuhdella vanhat nesteet pois kun eivät ole sekoituskelpoisia.
Millä se huuhdellaan ja mitä ongelmia sekoituksesta tulee?
Niin kuin tuossa jkk jo sanoi, niin sillä dot vitosella huuhdellaan.

En tiedä mitä ongelmia sekoituksesta tulee, mutta eivät ole ainakaan virallisesti sekoituskelpoisia. Liekö sekoittuvat ollenkaan.

Vitonen ei myöskään ime kosteutta itseensä niin kuin perinteiset nesteet. Kiehumispiste ei siis alene iän myötä, mutta toisaalta jos sinne sitten pääsee vettä sekaan niin se jää pisaraksi jarrunesteen sekaan ja voi ruostuttaa paikkoja ja jäätyä pakkasella.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja DaViega »

stoichiometric kirjoitti:^teetkö imuvuodon etsintää, eikä vikakoodia? Se alipainetunnistin on siinä tehostajassa kiine ja jos tulppaat tehostajan pois, niin ei alipainetta tunnistajalla ja sitten kytkeytyy kompura pois ja moottorin ohjaus muuttuu. Tsydeemi on siksi, että alipainetta riittäisi useampaankin nopeaan polkimen painallukseen. Veikkaan vuotavaa tehostinta, jos heti ensimmäisellä painalluksella sammuttaa kompuran/moottorin käynti muuttuu, perkeleesti sotkemalla taitaa ehjänkin systeemin saada reagoimaan. Onkos jarrutuntuma normaali?
Tehostajan toiminnan voi testata kun auton käynnistää:
pumppaa jarrupoljinta ennen käynnitystä, 3-4 kertaa riittää, niin kuitenkin että poljin on kova, pidä paine päällä.
kun poljin on painettu, käynnistä auto normaalisti
Ehjä tehostin aiheuttaa sen, että poljin painuu sentin tai pari lisää käynnistyksen jälkeen, jos jostain vuotaa paineet pihalle tai tehostin on rikki, niin poljin pysyy samassa asennossa koko ajan
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

JHel
Viestit: 147
Liittynyt: 05 Elo 2012, 12:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JHel »

Kertokaas viisaammat mitä kaikkia alustanosia on mitkä aiheuttavat töyssyissä kolinaa ja kuinka monta kappaletta kutakin osaa? :oops:
Autossa kuuluu jonkinverran kolinaa ja ajattelin, että ostais samantien kaikki kunhan rikastuu ja vie pajalle..

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

JHel kirjoitti:Kertokaas viisaammat mitä kaikkia alustanosia on mitkä aiheuttavat töyssyissä kolinaa ja kuinka monta kappaletta kutakin osaa? :oops:
Autossa kuuluu jonkinverran kolinaa ja ajattelin, että ostais samantien kaikki kunhan rikastuu ja vie pajalle..
jos meinaat ostaa kaikki alustanosat mitkä voi aiheuttaa kolinaa ja viet pajalle, niin kannattaa miettiä onko viksua :(

näitä osia: koiranluut, etu ala -ja ylätukivarret + helat, kallistuksen vakaaja + sen kuluneet runkokumit, iskarit, laakerit, raidetangon sisä -ja ulkopäät, takaiskarit ym.



2kpl koiran luut 20 e kpl = 40
2kpl ylävarret 80 e kpl = 160
2kpl alavarret 180 e kpl = 360
1 kpl kallistuksenvakaaja 140
2 kplrunkokumit n.10 e kpl =20
edessä 2, takana 2 iskarit eteen orkkis heikalta 75 kpl= 150 + takaiskarit molemmat on jossain 230
2kpl laakerit n. 100 e kpl= 200

+ duunit

siinä vähän suuntaa, eikä listassa ole kaikki. joku voi täydentää vielä.

vie mielummin johonkin kustannusarvioon jossa katsovat missä on väljää tms ja vaihadatat vain ne osat. tietenkin iskarit+ jouset kannattaa molemmat vaihtaa samalla akselilla jos jommallakummalla puolella häikkää.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Eiks yleisin kuitenkin ole tuon vakaajan puslat? Mulla kolisee niin perkeleesti..

Mistäs se narina johtuikaan, ylätukivarsista? Oliko siihen jotain muuta fixiä kuin uudet varret?

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

jeQQ kirjoitti:Eiks yleisin kuitenkin ole tuon vakaajan puslat? Mulla kolisee niin perkeleesti..

Mistäs se narina johtuikaan, ylätukivarsista? Oliko siihen jotain muuta fixiä kuin uudet varret?
vakaajan puslat/ runkokumit taitaa olla, ylävarret myös kolisee aika hyvin jos väljät. narina etenkin kylmällä taitaa tulla ylävarsista aika usein, hetken auttaa kun ruiskasee
esim crs tai aseölyä sinne ylävarren kumeihin. hetken on hiljaa ja sit taas narisee.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

no mulla on 2 eri kertaa tullut kolinaa: ensin kolisi ylätukivarsien pallot, puslat narisi tietysti päälle ja toisella kertaa vasen koiranluu. Runkopuslat on edelleenkin tymäkät ja autolla on menty 130000km. Takapää on edelleen koskematon ja jämäkkä :shock:

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

stoichiometric kirjoitti:no mulla on 2 eri kertaa tullut kolinaa: ensin kolisi ylätukivarsien pallot, puslat narisi tietysti päälle ja toisella kertaa vasen koiranluu. Runkopuslat on edelleenkin tymäkät ja autolla on menty 130000km. Takapää on edelleen koskematon ja jämäkkä :shock:
ei siellä takapäässä olekaan niveliä muita kun muoviset koiranluut. omassa autossa on eteen vaihdettu vaikka mitä taakse ei muuta kun iskarit.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^no on siellä sentään poikittaisten ja pitkittäisten tukivarsien puslat eikä se vakaajakaan ilman runkokiinnitystä siellä roiku.

Avatar
Xehpuk
Viestit: 697
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

Katsastushan ne väljät osat etsii, jos se on ajankohtainen. Kun siitä kuitenkin maksaa, niin onhan ne hyvä laittaa töihin kunnolla..

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Xehpuk kirjoitti:Katsastushan ne väljät osat etsii
Ei etsi...

Ehkä jos sanoo että siellä on jossain väljää ja käskee niitä vartavasten niitä etsimään niin sitten voi ehkä etsiäkin.

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Ja lopputuloksena huomaat pakoputken olevan kolinalähteenä ja sijoitat 2€ uuteen kannakekumilenkuraan. :mrgreen:

JHel
Viestit: 147
Liittynyt: 05 Elo 2012, 12:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JHel »

Tattista JKK ja kumppanit. Tuo lista oli hyvä, olen taas pari vuotta viisaampi. :P
Joo ehkä se olis fiksua viedä jonnekkin pajalle tarkistuttaa ensiksi!

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

Carlos kirjoitti:Ja lopputuloksena huomaat pakoputken olevan kolinalähteenä ja sijoitat 2€ uuteen kannakekumilenkuraan. :mrgreen:
aivan, esim jos väliputken ja/tai takapöntön kannekumit on hapertunu poikki, niin putki lepää nätisti takapalkin päällä ja näin kolisee niin perkeleesti.

jhel, tutki(tuta) mistä peräisin ja laita(ta) kuntoon

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Pakoputkelle on onneksi uudet kumit. Täällä tuntuis takapääkin kolisevan 8)

JHel
Viestit: 147
Liittynyt: 05 Elo 2012, 12:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JHel »

Tuli käytyä motonetissä hakee kannullinen öljyä ja suodatin. Luettelo ei suoraan kertonut mikä suodatin sopii JTS:ään. Henkilökunta ei edes tiennyt mikä on JTS. Eli ostin sitten randomilla öljynsuodattimen ku rupes verisuonet pullistumaan otsassa. Vaihtoehtoina 156:lle oli 2.0TS:lle, JTD:lle ja olikohan GTA V6:lle tms.. Ostin sitten tuon mikä oli TS:lle sopiva, merkki oli WIX Filters.

Osaako joku kertoa sopiiko tuo -03 2.0JTS:ään?

EDIT: Laitetaas nyt jatkokysymys kun ei tuolta kirjasesta osu silmään.. Paljonkas tämmönen 156 JTS -03 tota öljyä ottaa sisäänsä? Mahtaakohan tuo 5litran pönikkä edes riittää..

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

2.0 JTS ottaa 4,4 litraa öljya kun vaihdetaan öljy + suodatin. Mutta minulta on aina revitty rahaa 5 litran edesta.
Mika se sun Wix filterin tuotenumero on? Ehka niilla on luettelo netissa josta sopivuuden voi tarkistaa?

Mitka öljyt hait muuten?
Kuva

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Filtterit TS:ään ja JTS:ään on eri numeroilla, Motonetin luettelo ei tunne JTS:n filtteriä.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Pujazuba kirjoitti:2.0 JTS ottaa 4,4 litraa öljya kun vaihdetaan öljy + suodatin. Mutta minulta on aina revitty rahaa 5 litran edesta.
Mika se sun Wix filterin tuotenumero on? Ehka niilla on luettelo netissa josta sopivuuden voi tarkistaa?

Mitka öljyt hait muuten?
JHel kirjoitti:Tuli käytyä motonetissä hakee kannullinen öljyä ja suodatin. Luettelo ei suoraan kertonut mikä suodatin sopii JTS:ään. Henkilökunta ei edes tiennyt mikä on JTS. Eli ostin sitten randomilla öljynsuodattimen ku rupes verisuonet pullistumaan otsassa. Vaihtoehtoina 156:lle oli 2.0TS:lle, JTD:lle ja olikohan GTA V6:lle tms.. Ostin sitten tuon mikä oli TS:lle sopiva, merkki oli WIX Filters.

Osaako joku kertoa sopiiko tuo -03 2.0JTS:ään?

EDIT: Laitetaas nyt jatkokysymys kun ei tuolta kirjasesta osu silmään.. Paljonkas tämmönen 156 JTS -03 tota öljyä ottaa sisäänsä? Mahtaakohan tuo 5litran pönikkä edes riittää..
Wixin tuotenumero on: WL7254

TS koneelle tuotenumero ei ole sama.

Fyysisesti aino ero nayttaa olevan se etta JTS:n on matalempi.

En kayttaisi eri suodatinka kuin sita mita on tarkoitettu juuri sinun koneellesi. Vaikka se mahtuisi ja sita voi ruuvata kiinni jne.
Eri koko = hyvin mahdollisesti eri 'flow rate'.
Kuva

JHel
Viestit: 147
Liittynyt: 05 Elo 2012, 12:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JHel »

Pujazuba kirjoitti:2.0 JTS ottaa 4,4 litraa öljya kun vaihdetaan öljy + suodatin. Mutta minulta on aina revitty rahaa 5 litran edesta.
Mika se sun Wix filterin tuotenumero on? Ehka niilla on luettelo netissa josta sopivuuden voi tarkistaa?

Mitka öljyt hait muuten?
Valvoline VR1 Racing 10W-60. Mitään en öljyistä tiedä, mutta tuo nyt tuli otettua kun ei muuta 10W-60 ollu tarjolla.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Anteeksi unohdin laittaa tuon Wixin linkin tanne.
Eli tuossa voit tarkistaa autollesi suodattimet: http://wixeurope.com/passenger-car,370.html

Öljyt ainakin hait hyvat..
Mutta itse en missaan nimessa laittaisi TS suodatinka JTS koneeseen kun sita oikeaa on kerran tarjolla muualla!

Sanot muuten Motonetin tiskille etta JTS on ollut markkinoilla noin 10 vuotta ja jos he eivat sita löyda niin vika ei ole sinun paassasi! Ja anna niille vaikka tuo oikea Wixin tuotenumero niin saa nahda onko se niiden luettelossa. Kotisivun mukaan JTS:n suodatin ei ole saatavilla.
Kuva

JHel
Viestit: 147
Liittynyt: 05 Elo 2012, 12:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JHel »

^Katohan.. Ite googlettelin tuota wixiä niin olin jossain ihan eri näkösellä sivustolla. Tattista vaan! Vai Valvoline on hyvää ja ostin vielä tarpeeksi. Sentään joku asia menee kerralla nappiin tän auton kanssa. :shock:

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Joo itse paadyin aluksi Wixin jenkkisivuille jossa ei ole euroautoja luettelossa.
Kuva

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Mikäs vika Heikassa on? originelli osat ja ei juurikaan kalliimpia kuin motonetin randomvalmistajien osat - tuntee myös JTS;n ;)
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

JHel
Viestit: 147
Liittynyt: 05 Elo 2012, 12:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JHel »

^En kyllä tiedä miksi, mutta jostain syystä unohtu koko Heikka. :D Laitanpa tilaukseen..

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja 90 »

ei kyllä tuo wix oikein herätä luottamusta, heikalta vain orginaali made by UFI.. itsekkin myös käyttänyt noita orginaaleja alfoissa kun eivät ole hinnankiroissa.. jatkossa UFi:n filsuja joita tuolta keskempää eurooppaa tilailin jokin aika sitten sekä käyttöalfaan että maseratiin...

JHel
Viestit: 147
Liittynyt: 05 Elo 2012, 12:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JHel »

90 kirjoitti:ei kyllä tuo wix oikein herätä luottamusta, heikalta vain orginaali made by UFI.. itsekkin myös käyttänyt noita orginaaleja alfoissa kun eivät ole hinnankiroissa.. jatkossa UFi:n filsuja joita tuolta keskempää eurooppaa tilailin jokin aika sitten sekä käyttöalfaan että maseratiin...
Juu kattelinkin netistä kokemuksia tuosta wixistä niin ei hääppösiä ollut.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

MANN:in sivujen mukaan JTS 9/2004 asti sama filtteri kun relluissa , eli W75/3 ja sen jälkeen W86 , eli erittäin pieniä suodattimia fyysiseltä kooltaan.

Manni voitti myös teknarin testin !

Avatar
Vehje
Viestit: 327
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Kyllä se kompura sammuu kun tehdään täsykaasukiihdytys (tai ainakin voimakas), siitä ei ole varmuutta tuleeko alipainetunnistimelta vai kaasupolkimelta ecun kautta. Loogisestihan vikaa voisi lähteä hakemaan juuri siitä alipainetunnistimelta ja kerran jarrutehostimen tulppaus vaikuttaa asiaan.

Pääsetkö lukemaan arvoja missä alipainetunnistimen mitat pyörii? näyttääkö ihan päin honkia?
Eilen sain painetunnistimen omiin hyppysiin pienen purkuoperaation jälkeen. Anturille tulee kolme johtoa, taitavat olla maa, virta +5v ja signaali? Laitoin yleismittarin töpseliin ja varmistin, ettei ainakaan virta/maa pätki kun johtoja repii tai kääntelee ja vääntelee. Signaalin lukeminen taisi onnistua alfadiagilla ja ainakin ennen se on näyttänyt ihan loogiselta, tyhjäkäynnillä pysyy tasaisena ja kiihdytyksissä paine kasvaa. En ole kyllä vielä muistanut painaa jarrua ja katsoa, reagoiko anturi siihen.
^teetkö imuvuodon etsintää, eikä vikakoodia? Se alipainetunnistin on siinä tehostajassa kiine ja jos tulppaat tehostajan pois, niin ei alipainetta tunnistajalla ja sitten kytkeytyy kompura pois ja moottorin ohjaus muuttuu. Tsydeemi on siksi, että alipainetta riittäisi useampaankin nopeaan polkimen painallukseen. Veikkaan vuotavaa tehostinta, jos heti ensimmäisellä painalluksella sammuttaa kompuran/moottorin käynti muuttuu, perkeleesti sotkemalla taitaa ehjänkin systeemin saada reagoimaan. Onkos jarrutuntuma normaali?
Vikakoodien P0420 ja 430 liittyen epäilen imuvuotoa tai anturivikaa. Jarrutuntuma on normaali, ehkä vähän liian ärhäkkä verrattuna muihin kehonsiirtovälineisiin. Eilen huomasin, ettäjarruvalon katkaisija liittyy sittenkin samaan ongelmaan. Normaali setupilla kompura naksahtaa heti pois päältä kun koskee jarrupolkimeen. Otin jarruvalokatkaisijan irti ja poljinta pystyi painamaan hippusen enemmän ennenkuin kompura naksahti. Sitten se outo asia, poljinta vähän painaessa ei kompura vielä naksahtanut, mutta kun liikutin katkaisijaa se naksahti. Pidin poljinta kokoajan samassa asennossa ja painelin katkaisijaa niin samaan tahtiin naksutteli kompuran magneettikytkin. :crazyeyes: Alkaa tuntumaan sähkövialta...Vai voiko näillä kahdella komponentilla olla jokin järkeenkäypä yhteys? Yritin itse miettiä mutta en keksinyt. CAN- väylässähän periaatteessa kaikilla komponenteilla on yhteys mutta en oikein tiiä mitä tehdä... mistä lähteä vikaa etsimään.

Samalla kun jarruvalon katkaisija oli irti ja jarrua paineli, syttyi abs ja vdc- valot mutta sen nyt vielä ymmärtää...

Tulihan taas tarinoitua :|
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

Avatar
Vehje
Viestit: 327
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Tehostajan toiminnan voi testata kun auton käynnistää:
pumppaa jarrupoljinta ennen käynnitystä, 3-4 kertaa riittää, niin kuitenkin että poljin on kova, pidä paine päällä.
kun poljin on painettu, käynnistä auto normaalisti
Ehjä tehostin aiheuttaa sen, että poljin painuu sentin tai pari lisää käynnistyksen jälkeen, jos jostain vuotaa paineet pihalle tai tehostin on rikki, niin poljin pysyy samassa asennossa koko ajan
Tehostaja toimii.
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

Avatar
Markka
Viestit: 49
Liittynyt: 23 Heinä 2012, 17:14
Car(s): 156 2.0 TS -98
156 2.0 JTS -03
164 2.0 -89
156 2.5 V6 -02
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Markka »

Nyt olisi Alfa-neroille pähkäilyä lämmön noususta, samanlaiseen en ole törmännyt:
Ajelin moottoritietä n.90km/h ja 15 kilometrin jälkeen lämmöt alkoivat nousta jo päälle 90 asteen joka on jo tavallista enemmän niillä nopeuksilla ja pakkasella (-20c). Lämmöt hipoen jo 100c lämpöjä päätin pysäyttää p-paikalle ja ihmettelin kun auto ei meinannut hiljentää vauhtia ja juuri ennen pysähdystä painoin kytkimen pohjaan niin kierrokset ampaisivat 4000rpm. Sammutin auton ja annoin jäähtyä, ja lämmön asetuttua tavalliseen ~80 asteeseen starttasin ja ei mitään ongelmaa. Jälleen ajamaan 80km/h vauhteja 5 minuuttia ja jälleen lämmöt ylös ja pysäytin. Tällä kertaa ei kierrokset nousseet. Auto oli pakko saada takaisin tallille joten lähdin jälleen ajamaan kun lämmöt laskivat mutta kun lähdin risteyksestä kiihdyttämään niin juuri 3 vaihteelle vaihdettaessa auto lähti itsestään kiihdyttämään ja eihän siinä auttanut kun jarrua ja kytkin pohjaan niin kierrokset tällä kertaa 6000rpm. Akun -johdot irti ja kaasuläpän resetointi ja moottorin jäähdytys. Sain auton ajettua kotiin loput 15km kun keskinopeus oli noin 60km/h. Huomasin eilenkin ajellessa lämpöjen outoa nousua moottoritiellä mutta kierroksia ei pamauttanut silloin. Eli autolla voi ajaa moitteettomasti sitä 60km/h lämpöjen ollessa 90c mutta heti kovemmissa vauhdeissa lämmöt lähtevät nousuun. Isäpappa entisenä korjaajana mietiskeli termostaatin olevan syynä tällaiseen lämpenemiseen ja sen johdosta jostain syystä tyhjäkäynnin kierrosten kasvun ylimittaisiksi. Autona siis Alfa Romeo 156, 2.0 -98 ja ajettuna n. 225tkm jos se jotain auttaa. Jäähdytysnestettä on, kansipahvi ei mielestäni vikana kun ei vuoda mistään eikä öljyyn ole sekoittunut mitään.

Loppuun vielä Hyvät Joulun toivotukset kanssa Alfisteille!

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jos noissa termostaatti hajoaa, lämmöt nimenomaan jää alas (termostaatti jämähtää auki. en tiedä, onko edes "mahdollista" sen jämähtää kiinni...?) eikä sen pitäisi edes epäsuorasti vaikuttaa moottorin kierroslukuun? Ettei vaan olisi yhtäaikaa vaikka parikin vikaa, jos alotetaan tyhjäkäyntimoottorista/säädöstä (luulee kierrosten olevan alemmat kuin ovat -> yrittää korjata nostamalla niitä?) ja jatketaan kauhuskenaariolla vaikkapa vesipumppuun, jos ei jaksa kierrättää vettä tarpeeksi -> ei jäähdy. Toki voisi muuallakin olla vedenkierto-ongelmaa (syyläri, ilmaa järjestelmässä jne), mutta mielestäni senkään ei pitäisi millään tavalla vaikuttaa kierroslukuun...
Jos kyseessä olisi diisseli, väittäisin suoraan vuotavaa turboa, mutta tessun kanssa ei äkkiseltään tule mitään mieleen. Kansipahvi varmaan voisi oirehtia oudosti, mut... En minä kyllä keksi mitään mikä kierroslukuun noin vaikuttaisi. Onko testeriä saatavilla? Oletko katsonut, josko jotain ei-näkyvää vikakoodia olis?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Veikkaus:

1. Kaasuläpän ympärillä huohotuksesta kertynyttä "kylmälimaa" joka pakkasessa jäätyy ja jumittaa kaasuläpän
2. Liian laimeat pakkasnesteet, menevät hyhmään ja lakkaavat kiertämästä
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Mikä tikittää tasaisesti 156:n kojelaudan sisällä pelkääjän jalkatilan vasemmassa reunassa. Kierrosluvulla tai ajonopeudella ei ole vaikutusta ääneen. Kuulin se ensimmäisen kerran melko pian oston jälkeen ja oli nyt välissä pois, kunnes taas eilen kiinnitin siihen huomion. Kuuluu paikallaan ollessa selkeästi ja 60 vauhtiin asti ajossakin, kunnes hukkuu muun kohinan alle.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

Alfissimo kirjoitti:Mikä tikittää tasaisesti 156:n kojelaudan sisällä pelkääjän jalkatilan vasemmassa reunassa. Kierrosluvulla tai ajonopeudella ei ole vaikutusta ääneen. Kuulin se ensimmäisen kerran melko pian oston jälkeen ja oli nyt välissä pois, kunnes taas eilen kiinnitin siihen huomion. Kuuluu paikallaan ollessa selkeästi ja 60 vauhtiin asti ajossakin, kunnes hukkuu muun kohinan alle.
lämppärin moottori? kokeile muuttuuko eri nopeudella

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Puhallinta epäilin itsekin ensimmäisenä, mutta sama tikitys kuuluu, vaikka olisi puhallus pois. Mielestäni ei kuulu myöskään sisäilman "haistelijasta", vaan tulee selkeästi jostain kojelaudan verhoilun takaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Markka
Viestit: 49
Liittynyt: 23 Heinä 2012, 17:14
Car(s): 156 2.0 TS -98
156 2.0 JTS -03
164 2.0 -89
156 2.5 V6 -02
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Markka »

Testeriä ei ole käytössä mutta hieman itsekkin saattaisin kaatua tuohon kaasuläpän jäätymiseen ja jäähdytysnesteenkierron huonontumiseen. Kun ensimmäisen kerran piti konepelti siitä aukaista niin huomasin kun yksi imuputken kiinnikeklipsi oli auki joten sitä kautta päässyt kosteus hieman lähemmäksi kaasuläppää ja jäätynyt sitten ajoviiman vuoksi ajaessa, ja nesteillä sama homma. Tallissa kun auto on n. -9 asteessa ja lämmityksessä ei mitään ongelmaa mutta kun lähtee ajelemaan -20 asteeseen ja ajoviima pääsee jähmetyttämään nesteet niin tahmentuu koko kierto. Pitääpä tässä jokunen päivä lähtä noista liikenteeseen alkaa selventämään. Kiitoksia vastauksista!

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Alfissimo kirjoitti:Mikä tikittää tasaisesti 156:n kojelaudan sisällä pelkääjän jalkatilan vasemmassa reunassa. Kierrosluvulla tai ajonopeudella ei ole vaikutusta ääneen. Kuulin se ensimmäisen kerran melko pian oston jälkeen ja oli nyt välissä pois, kunnes taas eilen kiinnitin siihen huomion. Kuuluu paikallaan ollessa selkeästi ja 60 vauhtiin asti ajossakin, kunnes hukkuu muun kohinan alle.
No eikös noissa ole keskikonsolissa vielä kunnon vanhanajan vekkari, sehän sielä raksuttaa kun käy aikaa!

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

siis kello vai mitä meinasit vekkarilla? ei ainakaan mulla 99 mallissa kelloraksuta vaikka aikaa käykin...

Avatar
Xehpuk
Viestit: 697
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

jonkun ilmanohjausläpän rattaat lyö tyhjää?

Vastaa Viestiin