156:n etusumareiden kytkin

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Mikko S.
Viestit: 26
Liittynyt: 17 Elo 2004, 16:40
Paikkakunta: Lohja

156:n etusumareiden kytkin

Viesti Kirjoittaja Mikko S. »

Etusumareiden kytkimellä tuntuu välillä olevan aivan oma tahtonsa. takasumarin kytkin vieressä toimii kuten kytkimen pitääkin, mutta etusumarit toimivat seuraavilla tavoilla:

Painan kerran ja palavat (OK)
Painelen pitkin matkaa eikä mitään tapahdu kunnes ehkä perillä
Piitkä painallus ja menee päälle

Pois ne kyllä lähtevät aina yhdellä painalluksella.

Olisikohan hapettumaa tai jotakin. Ideoita?
-Alfa 2.5 V6 -99-

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mulla on muuten tuo 156:n katkaisijapari ylimääräisenä, ihan siltä varalta että satut tarvitsemaan. Tarkoitus oli laittaa möntti GTV:hen mutta samanlaisista hatuista huolimatta katkaisijan runko olikin ihan erilainen.
- Epäkelpokeräilijä -

Mikko S.
Viestit: 26
Liittynyt: 17 Elo 2004, 16:40
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Mikko S. »

Ok, pidetään mielessä jos vielä osien vaihtoon tässä joudutaan. :crazyeyes:
-Alfa 2.5 V6 -99-

Avatar
niki
Viestit: 1633
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Mulla n. vuosi sitten reistaili ajovalot ja samalla myös sumarit. Aina ei mennyt päälle kun painoi ja sitten ne elivät ihan omaa elämää (esim. takasumarit saattoi syttyä vaikken ollut edes koskenut kytkimeen :shock: ) Kaikki oli siis yhden liittimen hapettuman syytä... :roll:
Ammattina autokauppa

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 156:n etusumareiden kytkin

Viesti Kirjoittaja V6 »

Mikko S. kirjoitti:Etusumareiden kytkimellä tuntuu välillä olevan aivan oma tahtonsa. takasumarin kytkin vieressä toimii kuten kytkimen pitääkin, mutta etusumarit toimivat seuraavilla tavoilla:

Painan kerran ja palavat (OK)
Painelen pitkin matkaa eikä mitään tapahdu kunnes ehkä perillä
Piitkä painallus ja menee päälle

Pois ne kyllä lähtevät aina yhdellä painalluksella.

Olisikohan hapettumaa tai jotakin. Ideoita?

mikä tuossa siis on ongelmana?:

Painan kerran ja palavat (OK)
Pois ne kyllä lähtevät aina yhdellä painalluksella.

ps 5 vuoden aikana en ole tarvinnut sumareita kertaakaan
:mrgreen:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

En oo kyllä edes huomannut kokeilla toimiiko omassa kyseinen kytkin :-D . Tosin eipä niillä valoilla mitään teekkään. Taitaa olla enemmän teini hommaa noiden käyttö 8)
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Mikko S.
Viestit: 26
Liittynyt: 17 Elo 2004, 16:40
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Mikko S. »

Noita kommentteja osaskin jo odottaa 8) . Ongelmana onkin lähinnä naputus, joka ei kuulu koneesta :roll:

Ne naiset... :-D
-Alfa 2.5 V6 -99-

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Sumarit on turhin varuste mitä autossa voi olla.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Cuore Sportivo kirjoitti:Sumarit on turhin varuste mitä autossa voi olla.
No siitähän ei ollut taas kyse..

(Pakko huomauttaa ettei tarvii itse alkaa huutelemaan sumareista, siitä iänikuisesta riesasta :evil: )

spetz
Viestit: 51
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 21:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja spetz »

itselläni on kyseinen kytkin hieman löysähkö koska koira on astunut sen päälle... sama vaiva samasta syystä on kyllä kuljettajan puolen akkunakatkaisijalla.

itse sumari jutuista (tsori rolle: ) : pitääkö niihin sumuvaloihin katsoa jos jollain on ne päällä? kyseisten vekottimien valoteho ei ole kovinkaan huono ja niiden ei ole edes tarkoitus näyttää suoraan valoa vaan tuottaa hajavaloa joka parantaa lähialueen kontrastin ja lisääntyneen valon avulla (jos käyttää myös päävaloja) helpottaa silmen rasitusta (pimellä).

Minä käytän aktiivisesti sumareita, en tosin 2 aikaan päivällä tarkoituksella (156:ssa limupullo vaan kytkee valot aika herkästi). Niiden avulla olen maantieajossa havainnut sivusta juoksevia riistaeläimiä pari kertaa tarpeeksi ajoissa että olen voinut välttää mahdollisen ikävän osuman sekä taajamassa linja-autolla ajaessa välttää muutaman tummiin pukeutuneen ihmisen yliajon jotka ei ole näkynyt tarpeeksi hyvin lyhyiden keilassa.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

näköjään meni ihan sumariväittelyksi :mrgreen: tosiasiassa näet huonommin pitemmälle koska edessä on kirkkaampaa valoa. Mitä tulee tuohon sivusta tuleviin eläimiin niin saa ajella aika perkeleen hitaasti jotta ehdit jarruttaa tuossa matkassa minkä sumuvalot näyttävät.

Alkuperäinen ongelma ei myöskään oikein selvinnyt.

Siis
"Painan kerran ja palavat (OK)
Pois ne kyllä lähtevät aina yhdellä painalluksella."

eikö ne noin kuulukin toimia, vai ilmeneekö ongelmia jos niitä rassaa
edestakaisin päälle ja pois :crazyeyes: :P
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Ltn
Viestit: 97
Liittynyt: 10 Kesä 2004, 02:16
Paikkakunta: Lpr

Re: 156:n etusumareiden kytkin

Viesti Kirjoittaja Ltn »

V6 kirjoitti:
ps 5 vuoden aikana en ole tarvinnut sumareita kertaakaan
:mrgreen:
Asenne kohdallaan!

spetz
Viestit: 51
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 21:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja spetz »

V6 kirjoitti:Mitä tulee tuohon sivusta tuleviin eläimiin niin saa ajella aika perkeleen hitaasti jotta ehdit jarruttaa tuossa matkassa minkä sumuvalot näyttävät.
Kuka mistään jarruttamisesta on puhunut? :wink:
V6 kirjoitti:Alkuperäinen ongelma ei myöskään oikein selvinnyt.


Mikkohan sanoi että toimii seuraavilla tavoilla... 3 eri toimintamoodia :-D

Painelen pitkin matkaa eikä mitään tapahdu kunnes ehkä perillä <- Niki antoi erittäin todennäköisen vaihtoehdon "Kaikki oli siis yhden liittimen hapettuman syytä..." tosin mikä niistä muutamasta liittimestä mikä autosta löytyy...

Piitkä painallus ja menee päälle <- Wanha alffamme teki samaa, mutta autokipinämies hätälä sanoi että ihan normaalia tuollaisissa mom releissä jotka ei saa varausta kerättyä liian lyhyellä painalluksella vaihtaakseen releen tilaa...

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

spetz kirjoitti:pitääkö niihin sumuvaloihin katsoa jos jollain on ne päällä?
Tarpeeksi herkät silmät ja sopiva keli niin voit kysyä kun ollaan molemmat ojan pohjalla. Voit siinä sitten selitellä kuinka reaktioaikasi on reippaasti alle sekunti että noista valoista olisi oikeasti hyötyä maantiellä :wink: Toki oikein suunnatut valot ei juuri häikäise mutta ei niistä kyllä ole silloin hyötyäkään..

Blä.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Rolle kirjoitti:Toki oikein suunnatut valot ei juuri häikäise mutta ei niistä kyllä ole silloin hyötyäkään..
Onpas :P Ei kylläkään näkemiseen mutta näkymiseen.

Tässä muutama viikko sitten sattui kohdalle niin rankka sadekuuro, että Turun motarilla molemmat kaistat vetivät max. kahdeksaakymppiä. Enpä olisi kyllä kovempaa uskaltanut ajaakaan kun ei tosiaan nähnyt juuri muuta kuin edellä menevän takavalot. Tuossa tapauksessa ne etusumarit toimivat samaan tapaan kuin takasumaritkin, helpottavat auton havaitsemista. Eivät kylläkään yhtä paljon kun valoteho on aika pieni, mutta eipä se pienikään lisä pahaa tee.

Näkemisen parantamiseen noita en ole tarvinnut kuin noin kerran kolmessa vuodessa, eli kaikkein pahimmassa lumipyryssä ja sumussa noin parinkympin nopeuksissa.


Edit: Ei ollut tarkoitus taas aloittaa tätä jänkäämistä, mutta kun te muutkin... :silly:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

En oikein ymmärtänyt miten motarilla pitäisi nähdä vastaantulevia autoja? Vai kiinnostaako ne takana tulevat?

Ja koska nuo eivät häikäise ketään kuten sanotte niin en myöskään ymmärrä miten ne teidän mielestä voivat ehkäistä näkymistä :shock:

Tehkää mitä lystäätte, nähdään sairaalassa.

PS. Huvikseen tuokin on varmaan kielletty muuta kuin sumussa ja rankkasateilla.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

No joo, ei niistä motarilla ole paljon iloa, korkeintaan helpottavat takaa tulevan huomaamista kaistaa vaihtaessa. Enemmän ne auttavat normaaleilla kaksikaistaisilla teillä.

Ei Rollekaan taida häikäistyä niissä keleissä (sumu/rankkasade/sankka lumipyry) joissa minä noita lyhtyjä käytän :wink:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Ei Rollekaan taida häikäistyä niissä keleissä (sumu/rankkasade/sankka lumipyry) joissa minä noita lyhtyjä käytän
Ei varmaan kun ei olla sairaalassakaan tavattu :silly:

Ei vaan pahiten nuo häikäisee illalla sateessa kun asvaltti on märkä:

Kuva

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

:lol:

Copy that!
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Sixgear
Viestit: 338
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 00:07

Viesti Kirjoittaja Sixgear »

mulle vaan kaikki sumarit joita ette tartte, voisin vaikka askarrella jouluvalot niistä.
Tallissa Alfan mentävä aukko

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Paha lahjoittaa kun mulla on sumut samassa umpiossa parkkien ja vilkkujen kanssa. Mistä sitten seuraa, että aina välillä joku paisti luulee niitä parkkeja sumareiksi ja kokee kovasti häikäistyvänsä parista "maitolasin" taakse jemmatusta watista :x Niitä nyt ei vaan saa pois päältä ellei käännä ajovalojakin veks.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

V6 kirjoitti:tosiasiassa näet huonommin pitemmälle koska edessä on kirkkaampaa valoa. Mitä tulee tuohon sivusta tuleviin eläimiin niin saa ajella aika perkeleen hitaasti jotta ehdit jarruttaa tuossa matkassa minkä sumuvalot näyttävät.
Ei lisättävää.

Itse en ole koskaan kyseisiä valoja tarvinnut. Toki on sellaisia sumu/lumimyräkkä kelejä ollut, joiden vuoksi on täytynyt pariakymppiä ajaa. Silloin olen sumareita kokeillut, mutta ei niistä hyötyä ole ollut.

Avatar
niki
Viestit: 1633
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

spetz kirjoitti: Niki antoi erittäin todennäköisen vaihtoehdon "Kaikki oli siis yhden liittimen hapettuman syytä..." tosin mikä niistä muutamasta liittimestä mikä autosta löytyy...
Sanos muuta.. Kyselin kyllä, mikä vian aiheutti kun auto tuli huollosta, myyjä siinä sitten vain mutisi "yhdestä hapettuneesta liittimestä" :evil: - Se on hankala tietää, kun liike teettää huollon toisella liikkeellä ja asiakkaalle ei osata tämän jälkeen sanoa juuri mitään.

Meneeköhän nuo kaikki valojen toiminnot jonkun saman liittimen kautta, kun ongelmia oli ajovalojen kanssa, niin mulla ne vaikuttivat myös ainakin takasumarin toimintaan :roll:
Ammattina autokauppa

Vastaa Viestiin