Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Ettei virheellisesi tarkoteta konehuoneen puolella olevaa polttoaineen huohotus magneettiventtiiliä , juurikin kovilla pakkasilla tikittää , ja ääni "häviää" kun ajetaan riittävän kovaa lisääntyneen melun takia.

On normaalia.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Jos tuollainen dieselissäkin on niin voisi hyvinkin olla joku tuollaisen magneettiventtiilin naksutus. Täytyykin ensi kerralla kuunnella pellin alta. Tänään esim. en taas ääntä kuullut. Melkein voisi siis kuvitella tai ainakin toivoa normaaliksi, joten en vaivaa päätäni asialla, jos kaikki toimii.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

willez kirjoitti:Ettei virheellisesi tarkoteta konehuoneen puolella olevaa polttoaineen huohotus magneettiventtiiliä , juurikin kovilla pakkasilla tikittää , ja ääni "häviää" kun ajetaan riittävän kovaa lisääntyneen melun takia.

On normaalia.
Mm, ihmeteltiinkin duunikaverin kanssa sellaista hassua naksutusta, joka ilmestynyt molemmille bussoihin näillä pakkaskeleillä. Lienee sitten tuo?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Jaahas, takaluukun valot on pimeänä (jarruvalot, pakki).
Oliko tullo joku liitin haitarikumiputkessa tai lähellä, joka on yleinen vikalähde?

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Antieko »

^
Minulta oli vastaavassa tapauksessa jotenkin päässeet johdot siellä takaluukun haitarissa kuoriutuun ja joku oli katkennutkin.
Sulake oli myös palanut. Muistaakseni myös etusumarit oli pimeänä.
Onneksi sieltä verhoilun alta löytyi piuhaa niin paljon että ne vauriot pystyi uudelleen jatkamaan ja jatkoksen siirtämään pois haitarista. :lol:

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Ihan normaali piuhojen katkeaminen siellä haitarikumin sisällä. Tulee itse käytetyä hotlaria niin paljon, että korjasin jo toiseen kertaan nuot piuhat. Omassa kulkineessa ei ollut yhtään ylimääräistä piuhaa joten tinailin uutta väliin ja kaukaa viisaana ylimääräistä. Kaukaa tyhmänä vastaavasti laitoin normaalia johtoa, mikä ei näköjään kauaa kestä. Suosittelen hakemaan/tilaamaan alan liikkeestä vääntelyä kestävää silikonikuorista piuhaa, ei tartte sitten uudestaan korjailla. Jahka kerkiän niin hommaan tuota kunnon johtoa myös, meinas tulla tehtyä vähän ylimääräistä remonttia, kun ensin hain tavaratilan pimeys-vikaa väärästä paikasta. Toki se alkuperäinenkin johtosarja on kyllä ihan väärää tuonne haitarikumin sisälle.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

kyssäri kylmästä ja ilmeisesti jumahtaneesta termarista: eli kesällä termari toimi ihan jees, lämmöt siellä 90, jos meni yli, niin alkoi hetken päästä laskemaan. nyt taas kun on kylmä, tyhjäkäynnillä lämpiää ok, mutta kun liikkeellä niin lämmöt on karvan päällä 50 ja kabiinissa kylmä.

Taiteilin sitten pahvista prikulleen sen etupuskurin alaritilän muotoisen pahvin hopeasta kenkäpaketista ja laitoin paikoilleen ritilän päälle. kysymys kuuluu onko tuosta pahvista jotain haittaa, ettei vaan käy niin että keittäis tai jotain sinne suuntaan? Hki-mäntsälä välillä motarilla lämmöt aikalailla siinä 50 ja 90 välissä olevalla viivalla, 80?. scudettoa eikä sivuritilöitä ei ole peitetty.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Näissähän termari jämähtää auki - eli vesi virtaa lauhduttimen läpi koko ajan ja siksi pysyy viileänä, keittämiselle ei pitäisi mitään riskiä olla edes pahimmassa tapauksessa... Toki kannattaa vaihtaa termari ehjään, niin lämpöä piisaa kabiiniinkin mukavasti ja onhan se koneellekin parempi, kun pääsee käymään suunnitelluilla lämmöillä.
Itsellähän toissavuonna vaihdettiin 156:sta termari kun laukoi; parkissa lämmöt nousi nopeastikin sinne 90 tuntumaan, mutta jos auto liikkui ajamalla kymmenenkin metriä, laski lämmöt sinne 50 ja "70"-viivan välille, nousi nopeasti ysikympin tuntumaan siitä kun pysähtyi esim. valoihin.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Aquatica kirjoitti:Näissähän termari jämähtää auki - eli vesi virtaa lauhduttimen läpi koko ajan ja siksi pysyy viileänä...
Jäähdyttimen. :bad-words:

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

... Jäähdytin, lauhdutin - siviilille sillä ei ole eroa, puhutaan sitten ydinvoimalan jäähdyttimestä tai lauhduttimesta, tai jostain muusta...

Mutta joo, niinhän se menee :roll:

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Aika rajoilla mennään lämmön suhteen, jos glykolikierron keulakennosta lauhdutin tulee :D. Lie tuo sentään lähempänä realismia kuin se kuuluisa öljynlauhdutin...
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

stinger
Viestit: 125
Liittynyt: 05 Marras 2011, 20:49
Paikkakunta: Hki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja stinger »

Mitäs kokoa nuo moottorin pohjapanssarin takimmaiset pultit ovat? M6?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja DaViega »

90% varmuudella M6
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Antieko kirjoitti:^
Minulta oli vastaavassa tapauksessa jotenkin päässeet johdot siellä takaluukun haitarissa kuoriutuun ja joku oli katkennutkin.
Sulake oli myös palanut. Muistaakseni myös etusumarit oli pimeänä.
Onneksi sieltä verhoilun alta löytyi piuhaa niin paljon että ne vauriot pystyi uudelleen jatkamaan ja jatkoksen siirtämään pois haitarista. :lol:
Johdot korjailtu. Ikävästi haitarikumi hankaloitti korjausta.
Mikä sulake oli palanut?
Kävin taulua lävitse ja risoja ei löytynyt.
Sakemanni manuaalin tulkinnalla (nrot 6,7,13) jarruvalojen ja peruutusvalon palanutta sulaketta en löytänyt.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^eikö valot johtokorjauksen jälkeen vieläkään toimi?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja DaViega »

kontin valoissahan ei jarruvaloja olekkaan ellei ole SW jolloin siellä olisi lisäjarruvalo... pakkivalokytkin? entäs sumuvalo?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Kuljettajan istuinlämmitin lakkasi toimimasta ja matkustajan ei ole ikinä toiminutkaan. Kylmän nahan päällä istuminen voi olla aika epämukavaa tähän vuodenaikaan!
Sulakeita ja liittimiä en ole kerennyt tarkistaa. Onko noissa joku tyypillinen heikkokohta jota kannattaa tarkistaa?

Ja mistäköhän se johtuu kun joskus ajovalot himmenevät 0.1 sekunniksi itsestään!

Kiitos vinkeistä.
Kuva

stinger
Viestit: 125
Liittynyt: 05 Marras 2011, 20:49
Paikkakunta: Hki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja stinger »

^ Itse lämmitinelementit taitavat olla se heikko kohta, joka yleensä hajoaa.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

DaViega kirjoitti:kontin valoissahan ei jarruvaloja olekkaan ellei ole SW jolloin siellä olisi lisäjarruvalo... pakkivalokytkin? entäs sumuvalo?
Näinhän se olikin.
Sumu taisi toimia.
Oli kuitenkin 4 johtoa murtunut.
Eli pakki- ja jarruvalot (lisävalo toimii) eivät toimit ->polttimon tarkastus.
Voihan tietysti molemmat jarruvalopolttimot hajonta ~samaan aikaan.

Pakkivalokytkin on ilmeisesti laatikon kyljessä?

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Pujazuba kirjoitti:Ja mistäköhän se johtuu kun joskus ajovalot himmenevät 0.1 sekunniksi itsestään
oletkos härsyttänyt luistonestoa/ajonvakautusta? Siellä akun päällä on siinä muovikotelossa abs:lle 60A sulake ja sytytykselle 30A sulake + siellä sulake-osiossa esim 80A pääsulake + muut
joten imatraa menee sopivissa olosuhteissa ilmeisesti melko kiitettävästi, saattaa siinä valot hiukan himmetä. Kontaktit kannattaa tietysti tarkistaa. Onhan siinä yhdessä pellissä oikein jäähdytysrivoituskin :shock:

RIPA
Viestit: 1137
Liittynyt: 12 Loka 2006, 15:12
Car(s): Giulietta 2,0 JTDm -12, ex-159 2,4 JTDm -06,ex-156 SW GTA -03, ex-156 SW 2,0 TS -01, ex- 156 2,0TS -00
Paikkakunta: Hattula

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja RIPA »

Finest kirjoitti:
DaViega kirjoitti:kontin valoissahan ei jarruvaloja olekkaan ellei ole SW jolloin siellä olisi lisäjarruvalo... pakkivalokytkin? entäs sumuvalo?
Näinhän se olikin.
Sumu taisi toimia.
Oli kuitenkin 4 johtoa murtunut.
Eli pakki- ja jarruvalot (lisävalo toimii) eivät toimit ->polttimon tarkastus.
Voihan tietysti molemmat jarruvalopolttimot hajonta ~samaan aikaan.

Pakkivalokytkin on ilmeisesti laatikon kyljessä?
Siinähän se, ihan näkösällä laatikon etupuolella aika alhaalla tosin, eli saattapi lorottaa vähän öljyä ulos irrottaessa (mutu).

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

stoichiometric kirjoitti:
Pujazuba kirjoitti:Ja mistäköhän se johtuu kun joskus ajovalot himmenevät 0.1 sekunniksi itsestään
oletkos härsyttänyt luistonestoa/ajonvakautusta? Siellä akun päällä on siinä muovikotelossa abs:lle 60A sulake ja sytytykselle 30A sulake + siellä sulake-osiossa esim 80A pääsulake + muut
joten imatraa menee sopivissa olosuhteissa ilmeisesti melko kiitettävästi, saattaa siinä valot hiukan himmetä. Kontaktit kannattaa tietysti tarkistaa. Onhan siinä yhdessä pellissä oikein jäähdytysrivoituskin :shock:
Mainitsemasi sulakkeet puhdistin kontaktisprayllä ennen talvea mutta akun kontakteihin en ole koskenut. Laitan kontaktigeeliä kun ehdin.
Kuva

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Himmenevät auton käydessä ^ ? Jos lähtee ac-kompura päälle ja flekti käynnistyy niin hetkellisesti himmenee ?

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

no mulla silloin kun kierrokset ovat hieman alhaiset ja kurvailee siten, että nuo vatkuttimet osallistuu matkantekoon, niin tarpeeksi pimiällä huomaa valojen hetkellistä himmentymää.

JHel
Viestit: 147
Liittynyt: 05 Elo 2012, 12:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JHel »

JTS:n kulutus reilu 11L/100km. Putki pitää pientä putput putput put -ääntä. Vikavalo palaa ja automilano mittasi testerillä ja testeri sanoo katalysaattorin vajaatoiminta Bank2.

Kantolan auto ja mp huolto kertoi vian johtuvan kuskinpuoleisesta taaemmasta lambdasta. Lambda vaihettu 240e maksoi eikä auttanut.

Viikin automilano kertoi katalysaattorin olevan rikki ja että lambdan vaihdot ei tässä auta. Katti vaihdettu 500e maksoi eikä auttanut.

Selvä peli on se, että en kyllä vie autoa enää yhteenkään liikkeeseen. Silkkaa rahastusta tietämättömän kustannuksella.

Voiko tämä kaikki johtua viallisesta lambdasta? Ja voiko lambdoja mitata jollain härvelillä? Muistaisin hämärästi täältä lukeneeni, että JTS:ssä on lambdan liitin ongelmia(?) Onko tähän joku liitin-korjaus-setti? Mikä muu voi olla vikana? Rahat loppu ja kohta on uskokin loppu.. Anon apua polvillani!

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^osta vaikka purkuautosta katti ja pyydä kyseisen auton päästölappu ja sovi avokauppa, duunaa putki itse paikalleen? siis jos katti todella on skebulina

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jos putkessa putputtaa ei joku pytty polta kunnolla. Se ei voi johtua katalysaattorista, mutta katin tuhoutuminen voi kyllä olla huonon palamisen seuraus. JTS:ssä lienee lambdoja sekä ennen kattia että sen jälkeen? Edeltävä(t) säätää seosta, jälkeinen toteaa katin puhdistustuloksen. Ennen kattia olevat tökkelit kyllä vaikuttavat palotapahtumaan mutta epäilen ettei niilläkään saa putputusta aikaan.

Onkohan siellä vielä kaikki puristukset tallessa?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Tai joku tulpista tai puola pimeänä?

Puristukset/ohivuodot lienee kyllä viisasta mitata/mittauttaa.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

JHel
Viestit: 147
Liittynyt: 05 Elo 2012, 12:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JHel »

jkk kirjoitti:^osta vaikka purkuautosta katti ja pyydä kyseisen auton päästölappu ja sovi avokauppa, duunaa putki itse paikalleen? siis jos katti todella on skebulina
Siis katin olen täältä foorumilta ostanut ja vaihtanut jo. Samoin yhden lambdan.

JHel
Viestit: 147
Liittynyt: 05 Elo 2012, 12:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JHel »

Aivan tosiaan. Tulpat on myös vaihdettu juuri. Minä en näistä puolista ja puristuksista mitään tiedä. En osaa omatoimisesti tarkistella näistä mitään. Sen takia juuri apua kaipaisin..

Ja juu JTS:ssä on ennen kattia ja katin jälkeen lambdat. Yhteensä siis 4kpl.

Voiko tämmöinen tietämätön jotenkin tarkistaa toimiiko puolat? Vai tarvitaanko jotain ammattivälineitä? Jos oikein ymmärsin niin puola on tämä härpäke tulpan päällä? :oops:

EDIT: Entä puristukset? Pytty? Miten niitä voi tarkastella? Anteeksi tietämättömyyteni.

Avatar
Joonake
Viestit: 222
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
Car(s): Skoda Superb -17
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Joonake »

Tänään tunnen itseni vähän tyhmäksi tuossa kytkin hässäkässä. Tänään kävin lisäilemässä vähän nesteitä, kun hipoivat alarajaa; ei auttanut. Sitten huomasin, että kytkinpoljin on valmiiksi vähän pohjassa ja vedin sen sieltä takaisin normaaliasentoon. Tämän jälkeen kun käynnistin auton, kytkin toimii taas normaalisti... :oops:

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Hepa »

JHel kirjoitti:Aivan tosiaan. Tulpat on myös vaihdettu juuri. Minä en näistä puolista ja puristuksista mitään tiedä. En osaa omatoimisesti tarkistella näistä mitään. Sen takia juuri apua kaipaisin..

Ja juu JTS:ssä on ennen kattia ja katin jälkeen lambdat. Yhteensä siis 4kpl.

Voiko tämmöinen tietämätön jotenkin tarkistaa toimiiko puolat? Vai tarvitaanko jotain ammattivälineitä? Jos oikein ymmärsin niin puola on tämä härpäke tulpan päällä? :oops:

EDIT: Entä puristukset? Pytty? Miten niitä voi tarkastella? Anteeksi tietämättömyyteni.
Puola aiheuttaisi sen, että ei tule kipinää ja auton kyllä pitäisi rykiäkin aika lailla tai ainakin olla tehoton. Bensaa toki varmaan palaa ja lambdat sekä katti ei tykkää kun palamatonta polttoainetta menee suoraan putkeen. Noista JTS.sta ei ole kyllä kokemuksia ja lambdojahan niissä on useampia, joten joku viisaampi voi ehkä arvailla lisää.

Putputtaa -> polttoaine ei pala kunnolla -> vika joko kipinän tai puristuksen puute sylinterissä.

Puristukset siis mitataan mittarilla (voi toki itsekin mitata, mutta korjaamoilta löytyy) tulpanreiästä ja pyöräytetään konetta startilla. Paine mitataan sylinteristä ja jos alhaalla, niin jossain on silloin vikaa. Ohivuotomittaus taas tehdään nin, että sylinteriin tuupataan painetta ja mitataan ,että hukkuuko se jonnekin. Sitten voi kuunnella jos suhisee palotilaan tai pakputkeen tai imusarjaan. Riippuen minne suhisee, niin sielläpäin vuotaa (venttiili/männänrenkaat tms.) Molemmilla mittauksilla tutkitaan samaa asiaa, toinen hieman tarkempi tapa. Periaatteen tasolla siis yllä kuvattu...

Jotain sekavaa selostusta aiheesta, toivottavasti on jotain apua...
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Jos on tulpat vaihdettu, niin onko ne tulpanhatut(puolat?) varmasti kunnolla paikoillaan ja pohjassa?

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

Komppaan muita ja lisään omaan juttuun:

joo, siis palamaton bensahan tuhoo katin, eli älä ainakaan vaihda uutta kattia ennenkun olet selvittänyt ton todellisen vian, muuten joudut monta kattia laittaan kun uudet menee aina rikki. omasta ts:stä tais mennä lambda pilalle palamattoman bensan takia, johtui ilmeisimmin tulpista.

E: mites tukkeutunut katti oireilee?, voisko sopia tuohon jhel:in tapaukseen? tosin olis aika paska tsägä jos uus käytettykin olis tukossa...

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja DaViega »

JHel, onko autosta otettu päästöjä? mitä näyttää? entä vaihtuuko vikakoodit, vai pysyvätkö samana koko ajan? Puristus ja ohivuotomittauksiin tarvitaan laitteita, joita ei ihan joka tee-se-itse mieheltä löydy.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

RIPA kirjoitti:
Finest kirjoitti:
DaViega kirjoitti:kontin valoissahan ei jarruvaloja olekkaan ellei ole SW jolloin siellä olisi lisäjarruvalo... pakkivalokytkin? entäs sumuvalo?
Näinhän se olikin.
Sumu taisi toimia.
Oli kuitenkin 4 johtoa murtunut.
Eli pakki- ja jarruvalot (lisävalo toimii) eivät toimit ->polttimon tarkastus.
Voihan tietysti molemmat jarruvalopolttimot hajonta ~samaan aikaan.

Pakkivalokytkin on ilmeisesti laatikon kyljessä?
Siinähän se, ihan näkösällä laatikon etupuolella aika alhaalla tosin, eli saattapi lorottaa vähän öljyä ulos irrottaessa (mutu).

Jep jep jepulis. kaikki 6 polttimoa vaihdettu ja nyt takapään valot toimii.
Yksi lanka oli poikki, kaikki hehkulankojen pidikevarret hapettuneita, osa enemmän ja osa vähemmän. ohmimittari ei antunut lukemia, kun eilen kokeilin.
Myös mittariston polttimovalo hävisi. Ennen syttyi aina jarruttaessa. Oletin johtuvan yhdestä palaneesta lisäjarruvalon polttimosta.
Laiton 0,2w pienemmän polttimon kesällä tilalle, mutta se ei sittenkään ollut syypää.

JHel
Viestit: 147
Liittynyt: 05 Elo 2012, 12:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JHel »

DaViega kirjoitti:JHel, onko autosta otettu päästöjä? mitä näyttää? entä vaihtuuko vikakoodit, vai pysyvätkö samana koko ajan? Puristus ja ohivuotomittauksiin tarvitaan laitteita, joita ei ihan joka tee-se-itse mieheltä löydy.
Päästöt katottiin kun vikakoodi ekan kerran tuli. Ne olivat normaalit tämän pajan miehen mukaan, mutta en osannut niistä itse mitään lukea enkä niitä muista. Kyseessä oli siis pikkupaja eikä suinkaan mikään alfa-ammattilainen. Joku taisikin aiemmin tällä foorumilla sanoa että alfassa on vähän omanlaiset päästönsä joten kai se on mahdollista, että eivät ole normaalit.

Vikakoodi on ollut aina sama. Joskin nyt kun se tossa viikko muutama päivä sitten tuli niin en ole sitä kerinnyt käydä mittauttamassa eikä kyllä ole varaakaan.

Mainittakoon vielä, että auton tyhjäkäynti ei ole ihan tasaista, vähän täristää kyllä. Tehot taas tuntuisi kuitenkin olevan tallella, mutta siihen liittyen täytyy sanoa, että kyseessä on eka autoni jonka takia on vähän hankala arvioida sitäkään 100%..

Seuraavaksi varmaan kannattaisi kysellä joltain puljulta josko tarkastaisivat tuon puristus ja ohivuodot(?) Toivottavasti ei ihan maltaita maksa.

Näkeekö niiden puolien kuntoa päältäpäin tai jollain mittarilla? Auton entinen omistaja oli juuri yhden puolan vaihtanut.

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

No ohivuotojen mittaus voisi olla jotain 15-20 euroa/sylinteri.
Puolaviat ei kait mahdottoman harvinaisia, mutta pitäisi näkyä vikakoodina.

JHel
Viestit: 147
Liittynyt: 05 Elo 2012, 12:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JHel »

Selvä homma! Tästä tulikin mieleen, että kun tulpat vaihdoin niin näytti siltä, että yhteen niistä koloista mihin tulpat tulee niin edellinen omistaja valuttanut öljyä.. Voisiko tämä jopa olla syy?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja DaViega »

voi, kannattaa siistiä hetimiten. Onhan se haitarikumi ehjä?

Ihan samanlaiset päästöt Alfassa on kuin muissakin, alle 1500rpm käy laihalla, mutta se onkin moottorin ominaisuus - käy laihaseoksella
Viimeksi muokannut DaViega, 01 Tammi 2013, 13:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

JHel
Viestit: 147
Liittynyt: 05 Elo 2012, 12:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JHel »

Juuh tuli sitä siistittyä. En tullut kattoneeksi sen enempiä. Pitää tutkia kun kerkiää.

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Vasen etujarru rupesi yhtäkkiä jumittamaan. Aluks tuntui ettei olis jarruja ollenkaan, sit ne tulivat mutta edessä tonen laahaa..
Vuotaako jarruletku jossain nyt?

Auto siis 04 jts
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja DaViega »

jos jokin vuotaa, niin poljin on pehmeä, eikä sillä pitkään ajella, ennen kuin herjaa jo nesteiden alhaista tasoa
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

No siis tänään poljin on ollu normaali, aivan kuin olis toinen pala loppu, täytyymennä hallille kattoo sinne pyörän taakke.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Joo, toisesta jarrupalasta irronnut pinta ja toisesta oli jo murtunut. Uudet palat asennettu päivällä, ja kohta vaihtamaan vielä toinen puoli.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Avatar
masaboy
Viestit: 225
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 10:11
Car(s): Audi A6 Avant 2.4V6 -01

Ex: 156 1.8 -98
(JJB-19)
Hyundai Coupé -99
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja masaboy »

Kytkin ihan veltto eikä tahdo millään saada vaihdetta pesään. Pumppaamalla kytkintä jokusenkerran rivakasti, alkaa poljin jäykistyä + menee vaihteet helpommin paikoilleen, mutta varsinkin maantieajon jälkeen on poljin löysänä eikä saa vaihdetta edes vapaalle.

Nestettä oli puolensäiliötä mutta ei se lisäämisellä parantunut.

Työsylinteri vai koko kytkinpaketti vaihtokunnossa?

1.8TS ja ajettu +260th. Autossa täydellinen huoltokirja & muiden huoltojen kuitit ja raportit löytyy, mutta yhdessäkään ei mainintaa että kytkimen osiin olisi ikinä tehty mitään.

Jos aloittelisi tuolla paljon puhutun työsylinterin vaihdolla, niin saisiko vaihtoneuvoja missä se autossa sijaitsee ja onko se helpohkosti vaihdettavissa?

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

eikös se työsylkky ole siellä kttkinpolkimen takana? ahdasta on mutta onnistuu. mulla oli 2 l ts kytkin valmista kauraa 198tkm kohdalla ja meni vaihtoon. sitä en osaa sanoa mistä tuo velttous johtuu. tuo vaihdekepinjuuren muovi kuiteskin vaikuttaa vissiin aika paljon vaihteiden kytkeytymiseen?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Pääsylinteri. Löytyy kytkinpolkimen päästä ainakin kakslitrasessa. Akrobaattina vaihdat itse. Suosittelen tuota + ilmausta. Kytkin/jarruneisteiden vaihdossahan pääsylinteriin jää vanhaa mösjää ja se voi olla "hieman" heikkolaatuista, verrattuna varsinaisiin nesteisiin... Monella on auttanut pelkkä sylinterin putsaus ja uudelleenkasaus, mutta eipä se tainnut satasta maksaa koko osa.

Avatar
Vehje
Viestit: 327
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Nyt ihan vaan kysymys JTS -moottorista. Kuuluuko lambdojen reagoida kun auto käy joutokäyntiä? Ennen katteja olevat säätölambdat kyllä piirtävät käyrää Alfadiag:iin mutta kuuluuko kattien jälkeen olevat tarkkailulambdat pelata joutokäynnillä? Olen katsastanut auton kahtena vuotena ja molemmilla kerroilla katsuri on sanonut että lambdat ei reagoi tyhjäkäynnillä... Toisella kerralla tulostin tämän aken tiedoston ja näytin katsurille:
http://www.trafi.fi/filebank/a/13224785 ... ttorit.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Läpi meni koska katsuri meni ihan hämilleen asiasta.

Mutta olisiko ketään 156 JTS omistajaa kenellä olisi alfadiag tai fiatecuscan kuka ehtisi tarkistamaan, että liikkuuko/reagoiko katalysaattoreiden jälkeiset lambdat joutokäynnillä? (POST CAT)
Viimeksi muokannut Vehje, 04 Tammi 2013, 19:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Siitä en osaa sanoa, pitäisikö niiden tyhjäkäynnillä toimia. Sehän on faktaa JTS-koneesta, että se käy laihalla tyhjäkäynnillä (ja siksi katsurien pitääkin olettaa lambda-arvon olevan muutakuin sallittu (oliko 1.07-tienoolla?, vai peräti tasan yksi?), liittyisikö tuohon?

Vastaa Viestiin