2,0 TS nykii remmivaihdon jälkeen
Valvoja: Moderators
2,0 TS nykii remmivaihdon jälkeen
Mikä voisi aiheuttaa nykimisen ajossa 70 - 120 kmh nopeudella/ 2000-5000 rpm ajossa. Voisiko olla imupuolen nokka-akselin ennakonsäätömurikka, vai onko kyse sytytysongelmasta? 147 20 TS:lle tehtiin remminvaihto (tuli merkit kohdalleen, oli palikat paikallaan) ja vaihdettiin samalla tulpat. Kun auto otettiin ajoon muiden töiden jälkeen alkoivat ko onelmat.
Miksi epäilen imuennakonsäätöä johtuu siitä, että koneen ollessa lämmin (auto seisoessa), ja kun varovasti nostaa kierroksia niin noin 2000 rpm kohdalla kierrokset yhtäkkiä lakee 2-300 rpm ja samalla alkaa kuulua raksuttava ääni koneesta. Tuo raksutus jatkuu sitten taas kierroksia nostettaessa 3-5000 saakka. Ainakin, kun ei tullut enempää revitettyä.
Tulpat (uudet) on halvinta Bosch plaatua, jotka sopii Tessun koneeseen? Vanhat oli 8-90 tkm jälkeen aika valmiit, mutta toimivat ilman ongelmia. Vaikka yhden keramiikk oli halki jne.
Miksi epäilen imuennakonsäätöä johtuu siitä, että koneen ollessa lämmin (auto seisoessa), ja kun varovasti nostaa kierroksia niin noin 2000 rpm kohdalla kierrokset yhtäkkiä lakee 2-300 rpm ja samalla alkaa kuulua raksuttava ääni koneesta. Tuo raksutus jatkuu sitten taas kierroksia nostettaessa 3-5000 saakka. Ainakin, kun ei tullut enempää revitettyä.
Tulpat (uudet) on halvinta Bosch plaatua, jotka sopii Tessun koneeseen? Vanhat oli 8-90 tkm jälkeen aika valmiit, mutta toimivat ilman ongelmia. Vaikka yhden keramiikk oli halki jne.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 2,0 TS nykii remmivaihdon jälkeen
"Merkit kohdalleen, oli palikat paikallaan"
Ei siellä ole mitään merkkejä ja tarkoitettaanko palikoilla lukkopaloja nokka-akseliin?
Ei siellä ole mitään merkkejä ja tarkoitettaanko palikoilla lukkopaloja nokka-akseliin?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 2,0 TS nykii remmivaihdon jälkeen
Tää kuulostaa tämmöseltä "Matin autotalli" jutulta.. Jos liikkeessä tehty , olisi suotavaa tarkistuttaa jako.DaViega kirjoitti:"Merkit kohdalleen, oli palikat paikallaan"
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
Re: 2,0 TS nykii remmivaihdon jälkeen
Lukkopalat ja heittokello niin ei tartte arpoa. Tessua ei tarvii ees paljon purkaa niiden paikalleen saamiseksi.
Alfaholismia vuodesta 2001
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 2,0 TS nykii remmivaihdon jälkeen
En ole vielä tavannut noin rikkoutunutta ajoituksenmuunninta. Sytytysongelma voisi aiheuttaa käyntihäiriötä, mutta ei kolinaa.
Veikkaisin siis että jako on pielessä, selittäisi molemmat oireet.
Veikkaisin siis että jako on pielessä, selittäisi molemmat oireet.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: 2,0 TS nykii remmivaihdon jälkeen
Eikös kampiakselilla kuitenkin ole? Tuosta nyt on jo vähän aikaa kun olen Sparkkiin hihnaa vaihtanut mutta sen muistan että heittokelloa ei ole koskaan ollut käytettävissä.DaViega kirjoitti:Ei siellä ole mitään merkkejä
- Epäkelpokeräilijä -
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 2,0 TS nykii remmivaihdon jälkeen
Hihnapyörällä ja alasuojamuovissa on merkit YKK:lle.
Re: 2,0 TS nykii remmivaihdon jälkeen
willez kirjoitti: Tää kuulostaa tämmöseltä "Matin autotalli" jutulta.. Jos liikkeessä tehty , olisi suotavaa tarkistuttaa jako.
Matilla on Tessun lukituspalat ja heittokello
VMP
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 2,0 TS nykii remmivaihdon jälkeen
Hehheh , Matin autotallissa on tehty kaikennäköstä remppaa , hyvä ja halpa !mattijus kirjoitti:willez kirjoitti: Tää kuulostaa tämmöseltä "Matin autotalli" jutulta.. Jos liikkeessä tehty , olisi suotavaa tarkistuttaa jako.
Matilla on Tessun lukituspalat ja heittokello
Re: 2,0 TS nykii remmivaihdon jälkeen
Eikös se koko muovi ole yksi osainen?
Kampiakselin pyörässä ja pakopuolen pyörässä on merkit.
Silti on hyvä tarkistaa ykk vaikka ruuvimeisselillä ensimmäisestä sylinteristä ja muistaa kiristää kiristimen pultti(ettei käy niin kuin minulla )
Luulisin, että jako pielessä.
Offtopic onko 147 sama mylly kuin 156?
Eli ne 4 ribeä auki imupuolen pyörältä ja pakopuolen pyörän pultti kanssa
ennenkuin kiristintä kiristät(vain jos käytät nokkaakselien lukitus paloja)
Kampiakselin pyörässä ja pakopuolen pyörässä on merkit.
Silti on hyvä tarkistaa ykk vaikka ruuvimeisselillä ensimmäisestä sylinteristä ja muistaa kiristää kiristimen pultti(ettei käy niin kuin minulla )
Luulisin, että jako pielessä.
Offtopic onko 147 sama mylly kuin 156?
Eli ne 4 ribeä auki imupuolen pyörältä ja pakopuolen pyörän pultti kanssa
ennenkuin kiristintä kiristät(vain jos käytät nokkaakselien lukitus paloja)
Auto on pyörillä liikkuva henkilöiden kuljetukseen tarkoitettu moottorin voimin liikkuva ajoneuvo
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 2,0 TS nykii remmivaihdon jälkeen
^Muovi on kaksiosainen.
Pako hihnapyörässä taitaa tosiaan olla merkki, mutta sillä ei ole vastinetta missään
147 ja 156 ei ole moottorissa eroja.
Pako hihnapyörässä taitaa tosiaan olla merkki, mutta sillä ei ole vastinetta missään
147 ja 156 ei ole moottorissa eroja.
Re: 2,0 TS nykii remmivaihdon jälkeen
Kiitos kommenteista, vaikka varsinaisia vika-analyysejä olikin niukanlaisesti. Ei ilmeisesti ole kellään kokemusta samantapaisesta käytöksestä?
Tein remminvaihdon itse lukkopalojen kera. Ja kyllähän sieltä löytyy merkit sekä kampiaksilan että pakopuolen nokkapyörältä, jotka täytyy kohdistaa remmissä olevien merkkien kanssa. Heittokellokin oli, tosin en sitä käyttänyt, kun ykkn näkee tarkasti laittamalla jonkin tapin tulpan aukosta sisään. Näkeehän siitä, kun se käy ylimmässä asennossa. Ei ollut ka kerta. Aiemmin ei vastaavia ongelmia ole tullut.
Näin jälkeenpäin ainoa asia joka jääny askarruttamaan on, että muistaakseni löysäsin impuolen pyörän pultit vasta, kun mulla oli kiristin jo säädetty. Tosin justeerasin kiristintä vielä senkin jälkeen, kun one oli jo hetken käynyt. Samoin tp-akselin kiristimen kanssa. Molemmat tuli ehkä hieman ylikiristyksen puolelle.
Tietääkö kukaan miten se imuennakon säätömurikka toimii ja millä kierroksilla tulee mukaan?
Tein remminvaihdon itse lukkopalojen kera. Ja kyllähän sieltä löytyy merkit sekä kampiaksilan että pakopuolen nokkapyörältä, jotka täytyy kohdistaa remmissä olevien merkkien kanssa. Heittokellokin oli, tosin en sitä käyttänyt, kun ykkn näkee tarkasti laittamalla jonkin tapin tulpan aukosta sisään. Näkeehän siitä, kun se käy ylimmässä asennossa. Ei ollut ka kerta. Aiemmin ei vastaavia ongelmia ole tullut.
Näin jälkeenpäin ainoa asia joka jääny askarruttamaan on, että muistaakseni löysäsin impuolen pyörän pultit vasta, kun mulla oli kiristin jo säädetty. Tosin justeerasin kiristintä vielä senkin jälkeen, kun one oli jo hetken käynyt. Samoin tp-akselin kiristimen kanssa. Molemmat tuli ehkä hieman ylikiristyksen puolelle.
Tietääkö kukaan miten se imuennakon säätömurikka toimii ja millä kierroksilla tulee mukaan?
Re: 2,0 TS nykii remmivaihdon jälkeen
3000 muistaakseni?
Palaako moottorivika valo?
Palaako moottorivika valo?
Auto on pyörillä liikkuva henkilöiden kuljetukseen tarkoitettu moottorin voimin liikkuva ajoneuvo
Re: 2,0 TS nykii remmivaihdon jälkeen
Uudessa hihnassa on 2 merkkiä, jotka kohdistetaan merkkeihin.
1.8ts muovi on yksi osaisen. Ellei lasketa laturin/ilmastoinnin hihnan päälle tulevaa sitä ohutta siivua.
1.8ts muovi on yksi osaisen. Ellei lasketa laturin/ilmastoinnin hihnan päälle tulevaa sitä ohutta siivua.
Auto on pyörillä liikkuva henkilöiden kuljetukseen tarkoitettu moottorin voimin liikkuva ajoneuvo
Re: 2,0 TS nykii remmivaihdon jälkeen
Muistithan pyörittää konetta pari kierrosta kiristimen kiristettyä?
Ja tarkistaa meneekö palikat paikalleen ja onko ykk. Hihnan merkit ei taida enää mennä kohdalleen sen jälkee.
Ja tarkistaa meneekö palikat paikalleen ja onko ykk. Hihnan merkit ei taida enää mennä kohdalleen sen jälkee.
Auto on pyörillä liikkuva henkilöiden kuljetukseen tarkoitettu moottorin voimin liikkuva ajoneuvo
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: 2,0 TS nykii remmivaihdon jälkeen
Onko nykiminen terävää? Vois ottaa sytytysjohdot irti ja kokeilla pelkillä puolilla. Näkee onko kaikki puolat terveitä.
Sytytysongelmahan ei tuota raksutusta selitä mutta jos tuossa ois nyt kaksi erillistä ongelmaa. Äänilähteeksi epäilisin jakopäätä, muunninta tai paininta. Itsellä äänsi painin ennen jakoremppaa. Ultrapesin siinä yhteydessä painimet ja ääni hävisi. Remontista 4 vuotta. Ei oikeesti enää muista juurikaan remontista. Ko.jutun luettuani palasikin ne pelot ja kauhut mieliin.
Sytytysongelmahan ei tuota raksutusta selitä mutta jos tuossa ois nyt kaksi erillistä ongelmaa. Äänilähteeksi epäilisin jakopäätä, muunninta tai paininta. Itsellä äänsi painin ennen jakoremppaa. Ultrapesin siinä yhteydessä painimet ja ääni hävisi. Remontista 4 vuotta. Ei oikeesti enää muista juurikaan remontista. Ko.jutun luettuani palasikin ne pelot ja kauhut mieliin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 2,0 TS nykii remmivaihdon jälkeen
No ei muuten varmasti ole, kampiakselin hihnapyörän takana oleva osa on erillinen.LeKu kirjoitti:1.8ts muovi on yksi osaisen. Ellei lasketa laturin/ilmastoinnin hihnan päälle tulevaa sitä ohutta siivua.
Lukkopalat oli edelleen paikallaan?Näin jälkeenpäin ainoa asia joka jääny askarruttamaan on, että muistaakseni löysäsin impuolen pyörän pultit vasta, kun mulla oli kiristin jo säädetty.
Aikaisemmasta kokemuksestasi huolimatta epäilen edelleen että jako olisi syystä tai toisesta väärin, sattuu näitä tekijämiehillekkin. Suosittelisin vielä tarkastamaan ja samalla varmistamaan useampaan kertaan että lukot on oikeassa nokassa, oikein päin ja oikealla kohdalla. Siihen hihnan ja pakonokan merkkiin ei kannata katsella, hihnapyörä ja hihna kun saattaa olla ihan eri asennossa kuin pitäisi.
Re: 2,0 TS nykii remmivaihdon jälkeen
"No ei muuten varmasti ole, kampiakselin hihnapyörän takana oleva osa on erillinen."
Miulla tuossa kampiakselin pyörän takana mitää oo ollukkaa.. Siinä on vain lohkossa metalliset reunat, jotka suojaa kampiakselin pyörää.
Onko -01 ero sitten? Vai edellinen asentaja unohtanu laittaa takaisin? Vai onko siinä sellasta ollukkaan?
Miulla tuossa kampiakselin pyörän takana mitää oo ollukkaa.. Siinä on vain lohkossa metalliset reunat, jotka suojaa kampiakselin pyörää.
Onko -01 ero sitten? Vai edellinen asentaja unohtanu laittaa takaisin? Vai onko siinä sellasta ollukkaan?
Auto on pyörillä liikkuva henkilöiden kuljetukseen tarkoitettu moottorin voimin liikkuva ajoneuvo
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 2,0 TS nykii remmivaihdon jälkeen
Toinen niin kovasti väittää vastaan, että tässä piti jo ruveta asiaa varmisteleen ja todeta olevansa väärässä
Näinhän se on, eli 1.8:ssa kun ei tasapainoakseleita ole niin ei ole myöskään sitä alempaa suojaakaan, v*ttu.
Näinhän se on, eli 1.8:ssa kun ei tasapainoakseleita ole niin ei ole myöskään sitä alempaa suojaakaan, v*ttu.
Re: 2,0 TS nykii remmivaihdon jälkeen
Tasapeli siis? 1.6/1.8 ei ole, mutta 2.0 on, jota en itse tiennyt.
Epäilen ettei 1.6 ole tasapainotus akselia tällei lonkalta.
Epäilen ettei 1.6 ole tasapainotus akselia tällei lonkalta.
Auto on pyörillä liikkuva henkilöiden kuljetukseen tarkoitettu moottorin voimin liikkuva ajoneuvo
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 2,0 TS nykii remmivaihdon jälkeen
Juu, ei ole.
Re: 2,0 TS nykii remmivaihdon jälkeen
Tere taas!
Nyt on nykimisen syy selvinnyt ja auto myös korjattu. 150 km:n nykivän ajon jälkeen syttyi Motor Control Failure-valo ja matka jatkui lähimmälle testerille. Oli 100 kmn päässä. Kaikilta sylintereiltä herjas sytytyshäiriötä ja vielä yhtä yhteistä. Häiriöt kuittautuivat, mutta korjaamo ei ehtinyt tarkemmin tutkia asiaa, olihan perjantai-ilta. Ajattelinpa siitä jatkaa kotitalliin, mutta 15 km ajon jälkeen kone sammui risteyksesä, käynnistyi kerran pitäen rumaa ääntää, sammui eikä enää lähtenyt tulille.
Hinaus- ja muiden viikonloppuoperaatioiden jälkeen tehty ensitutkimus osoitti, että 1-sylinterin tulpat oli nalkis. Väkisin irrotettuna ne oli kumpikin pahasti vaurioituneet ja tulpan reiästä näytti, että männässä olis reikä. Ja niin olikin kun kansi uutta/vaihtokonetta asennettaessa välitöinä avattiin. Sitä ennen tarkistin lukkopaloilla ja heittokellolla, että hihnat ja pyörät oli 100% kohdallaan eikä vaurioituneet.
Se reikä mäntään oli tullut katkenneesta imuventtiilistä. Männän päältä löytyneen lautasen lisäksi venttilin varsi tuli vastaan kaasuläpän kotelosta. Joku tiesi kertoa, että imukanavassa käy aika taifuuni ja vauriossa osia voi löytyä ilmansuodattimelta saakka. Tämä selitti, miksi myös kakkossylinteristä pari pientä teräsmetallin palaa, jotka olivat jättäneet merkkinsä. Onko peräisin venttiilistä, selvinnee kunhan ehdin purkaa koko kannen. Lieneekö vain imuventtiili tullut ikänsä täyteen?
Stoori loppuu siihen kun 130 tkm ajetun kolari Alfan moottori aloitti uuden elämän vaimon auton nokalla. Sitä ennen vaadittiin muutaman päivän ja illan työ, tupakkia ja vähän oluttakin. Jos jotakin kiinnostaa, voin tuoreesta muistista kirjoittaa lyhennetyn kuvaksen vaihto-operaatiosta iloineen ja suruineen. Mm. että kuulopuheista huolimatta vanhasta koneesta kannattaa siirtää uuteen pataan kaikki osat, jotka vähänkään voisivat sisältää älyä. Ei nimittäin käynnistynyt, ennekuin kaasuläpän säätöhässäkkä, ilmi ja pari muutakin anturia oli vaihdettu alkuperäisiin. Herjas vain Immobilizing failure /code!-valoa. Näiden vaihdon jälkeen lähti käyntiin kuin palmun alta.
Rahaakin tietysti paloi, niin ettei viitsi edes ajatella. Mutta kun mamma niin tykkää autosta. Ei suostunut vaihtamaan sitä pari vuotta sitteen uuteen Skodaan. Olis varmaan pitäny pyytää sitä pakoputken pultteja auton alle poraamaan: Siinä meni 10 kpl HSS poranterää ja pari hikistä tuntia.
Nyt on nykimisen syy selvinnyt ja auto myös korjattu. 150 km:n nykivän ajon jälkeen syttyi Motor Control Failure-valo ja matka jatkui lähimmälle testerille. Oli 100 kmn päässä. Kaikilta sylintereiltä herjas sytytyshäiriötä ja vielä yhtä yhteistä. Häiriöt kuittautuivat, mutta korjaamo ei ehtinyt tarkemmin tutkia asiaa, olihan perjantai-ilta. Ajattelinpa siitä jatkaa kotitalliin, mutta 15 km ajon jälkeen kone sammui risteyksesä, käynnistyi kerran pitäen rumaa ääntää, sammui eikä enää lähtenyt tulille.
Hinaus- ja muiden viikonloppuoperaatioiden jälkeen tehty ensitutkimus osoitti, että 1-sylinterin tulpat oli nalkis. Väkisin irrotettuna ne oli kumpikin pahasti vaurioituneet ja tulpan reiästä näytti, että männässä olis reikä. Ja niin olikin kun kansi uutta/vaihtokonetta asennettaessa välitöinä avattiin. Sitä ennen tarkistin lukkopaloilla ja heittokellolla, että hihnat ja pyörät oli 100% kohdallaan eikä vaurioituneet.
Se reikä mäntään oli tullut katkenneesta imuventtiilistä. Männän päältä löytyneen lautasen lisäksi venttilin varsi tuli vastaan kaasuläpän kotelosta. Joku tiesi kertoa, että imukanavassa käy aika taifuuni ja vauriossa osia voi löytyä ilmansuodattimelta saakka. Tämä selitti, miksi myös kakkossylinteristä pari pientä teräsmetallin palaa, jotka olivat jättäneet merkkinsä. Onko peräisin venttiilistä, selvinnee kunhan ehdin purkaa koko kannen. Lieneekö vain imuventtiili tullut ikänsä täyteen?
Stoori loppuu siihen kun 130 tkm ajetun kolari Alfan moottori aloitti uuden elämän vaimon auton nokalla. Sitä ennen vaadittiin muutaman päivän ja illan työ, tupakkia ja vähän oluttakin. Jos jotakin kiinnostaa, voin tuoreesta muistista kirjoittaa lyhennetyn kuvaksen vaihto-operaatiosta iloineen ja suruineen. Mm. että kuulopuheista huolimatta vanhasta koneesta kannattaa siirtää uuteen pataan kaikki osat, jotka vähänkään voisivat sisältää älyä. Ei nimittäin käynnistynyt, ennekuin kaasuläpän säätöhässäkkä, ilmi ja pari muutakin anturia oli vaihdettu alkuperäisiin. Herjas vain Immobilizing failure /code!-valoa. Näiden vaihdon jälkeen lähti käyntiin kuin palmun alta.
Rahaakin tietysti paloi, niin ettei viitsi edes ajatella. Mutta kun mamma niin tykkää autosta. Ei suostunut vaihtamaan sitä pari vuotta sitteen uuteen Skodaan. Olis varmaan pitäny pyytää sitä pakoputken pultteja auton alle poraamaan: Siinä meni 10 kpl HSS poranterää ja pari hikistä tuntia.