Lambdan liittimien korjaus-sarja?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
JHel
Viestit: 147
Liittynyt: 05 Elo 2012, 12:51
Paikkakunta: Vantaa

Lambdan liittimien korjaus-sarja?

Viesti Kirjoittaja JHel »

Tämmöinenkin kuulemma on olemassa. Nyt ei millään osu silmään mistään, viittiskö joku valaista?

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Lambdan liittimien korjaus-sarja?

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Tällainen?

Kuva
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

JHel
Viestit: 147
Liittynyt: 05 Elo 2012, 12:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lambdan liittimien korjaus-sarja?

Viesti Kirjoittaja JHel »

Ei mitään, löytyi jo.

Kuva

oalfi
Viestit: 37
Liittynyt: 15 Tammi 2012, 20:14
Car(s): 156 V6

Re: Lambdan liittimien korjaus-sarja?

Viesti Kirjoittaja oalfi »

Toi kolvaaminen (tai yleis-hapettumanpoistorasvojen kanssa lutrailu) ei ole sallittua/suositeltavaa ... niin uskomattomalta kuin kuulostaakin aika useat nykyanturit saavat vertailuhapen johdon karvojen välissä kulkevasta ilmasta...

– The sensor receives the reference air through the connection cable. This means that the connector must be clean and dry. Contact spray, and anti-corrosion agents etc. are forbidden.
– The connection cable must not be soldered. It must only be crimped, clamped, or secured by screws.
tämä Boschilaisesta: http://www.bosch.com.au/content/languag ... nlsm11.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Lambdan liittimien korjaus-sarja?

Viesti Kirjoittaja DaViega »

JHel kait hakee uusia liittimen leukoja tai 'karvoja', noita voisi saada erikseen noilla korvataan vanhat hapettuneet tai löystyneet liittimet, tietenkin johtosarjan päästä.
Nämä ei vaikuta vertailuhapen saantiin, mutta vaativat sitten vähän spesifimpiä työkaluja liittimen purkamiseen, ja tod.näk ainoa paikka josta saa (jos valmistaja niin suo) on paikallinen merkkihuolto...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

JHel
Viestit: 147
Liittynyt: 05 Elo 2012, 12:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lambdan liittimien korjaus-sarja?

Viesti Kirjoittaja JHel »

^Hyvin mahdollista. Mä en edes tiedä mitä mä tarkoitan. :D "Tutun tuttu" joka aikaisemmin alfoja huolsi jossain liikkeessä kertoi, että JTS:än lambdojen liittimet ovat yleisestikin kuulema huonot ja niihin on olemassa korjaus-sarja. No pitää häneltä kysellä kun seuraavan kerran törmäilen.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Lambdan liittimien korjaus-sarja?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Ainakin omaan 156 JTS:ään kolvasin GT:stä otetun lambdan. Ei kyllä löydy ymmärrystä tuohon vertailuhappi juttuun. Mielestäni joku urbaani legenda.

Eihän tuolla voi olla mitään merkitystä vaikka siellä johdon sisällä menisi happea kun jättää sitten vaikka vähän paljasta pintaa näkyviin. Luulen että suurin ongelma on jokin johtavuus seikka tai tinan sopimattomuus esim sähköparin muodossa, joka sekoittaa mittaustuloksen.

Ainakin omassa autossa vertailuhapenanturi voisi olla lambdan johdon liittimessä eli eculta tulee liittimeen 4 johdinta ja lambdaan menee 5 johdinta. Liittimessä on pieni valkoinen suodatin jonka takana voisi olla anturi. Tästä lambdalle päin menee vain sähköistä signaalia.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Lambdan liittimien korjaus-sarja?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Maunu kirjoitti:Ainakin omaan 156 JTS:ään kolvasin GT:stä otetun lambdan. Ei kyllä löydy ymmärrystä tuohon vertailuhappi juttuun. Mielestäni joku urbaani legenda.
Jota levittää yksi maailman suurimmista, ellei suurin lambda-antureiden valmistaja Bosch? :drinking:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

oalfi
Viestit: 37
Liittynyt: 15 Tammi 2012, 20:14
Car(s): 156 V6

Re: Lambdan liittimien korjaus-sarja?

Viesti Kirjoittaja oalfi »

Maunu kirjoitti:Ainakin omaan 156 JTS:ään kolvasin GT:stä otetun lambdan. Ei kyllä löydy ymmärrystä tuohon vertailuhappi juttuun. Mielestäni joku urbaani legenda.

Eihän tuolla voi olla mitään merkitystä vaikka siellä johdon sisällä menisi happea kun jättää sitten vaikka vähän paljasta pintaa näkyviin...
Jeps - mutta vaikka se kuulostaa uskomattomalta niin on se silti totta ainakin uudehkoilla Boschilaisilla. Se taitaa olla hartsi joka menee edellä ja sulaminen joka tukkii ilmatien, ei riko varmaankaan heti, mutta heikentää toimintaa (ehkä myös lyhentää ikää?)

(ennen vanhaan tosin otettiin peltikuoren kauttakin, taitaa jotkut tarvikelambdat tehdä vieläkin (jotka ei kovin hyvin alfoissa toimi muutenkaan) mutta ongelmat vertailuhapen kanssa oli suuremmat kun siellä on kosteutta, öljysumua, kuraa...) Osa muiden valmistajien kapea ja laajakaistaisista käyttää jotain muuta tapaa, koska niiden ohjeissa juottaminen voi olla sallittua - eli kannattaa ainakin varmistaa, voihan Boschillakin olla muitakin malleja tarjolla...

GM huoltomanuaali:
This external clean air reference is obtained by way of the oxygen sensor signal and heater wires. Any attempt to repair the wires, connectors, or terminals could result in the obstruction of the air reference and degraded sensor performance. The following guidelines should be used when servicing the heated oxygen sensor:
• Do not apply contact cleaner or o...
...
intact on the vehicle harness connector in order to prevent damage due to water intrusion. The engine harness may be repaired using Packard's Crimp and Splice Seals Terminal Repair Kit. Under no circumstances should repairs be soldered since this could result in the air reference being obstructed.
Näemmä jonkun opel (vauxhall) astran valmistajan korjausmanuaalikin googlesta löytyy, mutta tuo oli joku tuntematon Chevy:
http://www.gmsawrm.co.za/manuals/Chevro ... NUAL15.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Eli uskon myös että Bosch tai GM ei puhu puppua omissa datasheeteissä tai huoltomanuaaleissa, muilla malleilla/valmistajilla voipi olla eri meininki
Heated Oxygen Sensor (H02S) Wire Repair Notice
Do not solder heated oxygen sensor wires.
Soldering the wires will result in the loss of the air reference to the sensor. Refer to Engine Electrical for proper wire and connection repair techniques

Vastaa Viestiin