Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpeltiä ?
Valvoja: Moderators
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpeltiä ?
Moi
Tässä talvella kutkuttaa nämä museoikäiset Alfamallit mahdollisina harrasteaihioina. Pahus kun Alfa meni käyttämään heikkoa "bargain russian steeliä" 70-ja 80-luvuilla ja pilasi samalla myös harrasteautomahdollisuuksia...
Eli missä malleissa tätä on käytetty ? Surullisen kuuluisa Alfasud tulee ekana mieleen, myös jotkut lähteet mainitsevat Alfettankin.... pahus kun tuo kuolaamani transaxel-GT(V) kin on jossakin listassa. Pitääkö tämä
http://www.hemmings.com/hmn/stories/200 ... ure12.htmlpaikkaansa ?
JT
Tässä talvella kutkuttaa nämä museoikäiset Alfamallit mahdollisina harrasteaihioina. Pahus kun Alfa meni käyttämään heikkoa "bargain russian steeliä" 70-ja 80-luvuilla ja pilasi samalla myös harrasteautomahdollisuuksia...
Eli missä malleissa tätä on käytetty ? Surullisen kuuluisa Alfasud tulee ekana mieleen, myös jotkut lähteet mainitsevat Alfettankin.... pahus kun tuo kuolaamani transaxel-GT(V) kin on jossakin listassa. Pitääkö tämä
http://www.hemmings.com/hmn/stories/200 ... ure12.htmlpaikkaansa ?
JT
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti
Alkupään 156:set.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti
^ Oisko sulla jotain lähdettä tälle väitteelle? Tämä meinaan selittäisi sen miksi oma puolessavälissä vuotta -98 valmistettu 156 oli tolkuttoman rapea ennen meille muuttoa..
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti
^^ ja ^
Komppaan.
'99 2.0 tessu alkoi olla enemmän rapia, kuin jämäkkä. Normaalikäytössä. Ehkä se oli tehty ruisleivästä, eikä pellistä alunalkaenkin?
Komppaan.
'99 2.0 tessu alkoi olla enemmän rapia, kuin jämäkkä. Normaalikäytössä. Ehkä se oli tehty ruisleivästä, eikä pellistä alunalkaenkin?
Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti
onkohan tolle russial steelillekään mitään kunnon lähdettä vai onko legendaa? kyllähän ne sudit ruostuivat ilmeisesti ei sen puoleen , en usko että 156sessa on mitää radikaalia eroa alkupään vs loppupää, omissa ei ainakaan kummassakaan ole ruosteita pahemmin esiintynyt
Viimeksi muokannut V6, 07 Tammi 2013, 21:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti
Ei omassa ainakaan mitään hirveetä ruostehirviötä päässy ilmestymään (08/1998) , tietty ne etupuskurin takana olevat "palkit" on puoliksi hävinnyt ja pohjaan on yksi reikä hitsattu. Sallittettakoon se 15v vanhalle autolle...
Kaaret jne erittäin siistit verrattuna muihin -98 autoihin.
Kaaret jne erittäin siistit verrattuna muihin -98 autoihin.
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpeltiä ?
Eikös Togliatin tehdas käytännössä maksettu teräksellä?
Rapeita tosin taisivat '70-luvulla olla muutkin.
-Tazio
Rapeita tosin taisivat '70-luvulla olla muutkin.
-Tazio
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti
samaa muistelen kuin Taziokin, fiat rakensi tehtaan togliattiin josta rullaili ulos ladoja ala fiat 124 ja maksuna tuli huonolaatuista terästä jota italialaisetvalmistajat käyttivät 70 luvulla sekä 80 - luvun alkuvuosina valmistamissaan autoissa, autoja tehtiin toki parempilaatuisestakin teräksestä joten ruostuminen ei koske ihan kaikkia malleja, alfasud nyt oli ainakin yksi joka sai tämän karsean kohtalon kokea eli nopean muuttumisen takaisin maaksi, muistelen että tiettyjen vuosimallien alfetat ja alkupään 33:t myös..
tällähän ei ole sitten mitään tekemistä 80 - luvun puolivälin jälkeen tehtyjen autojen kanssa ainakaan alfojen suhteen, myöhemmissä malleissa on luigi itse tainnut ryssiä hommat ruostumisen suhteen..
V6: ei ole legendaa jossain netin syövereissä on tästä ihan ehta juttu vaan enpä löytänyt tähän hätään..
tällähän ei ole sitten mitään tekemistä 80 - luvun puolivälin jälkeen tehtyjen autojen kanssa ainakaan alfojen suhteen, myöhemmissä malleissa on luigi itse tainnut ryssiä hommat ruostumisen suhteen..
V6: ei ole legendaa jossain netin syövereissä on tästä ihan ehta juttu vaan enpä löytänyt tähän hätään..
Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti
Ainakin englantilaiset autolehdet jaksaa tuota neukkupeltijuttua mainita aina kun kirjoittavat juttua sopivan ikäisistä italoautoista. Lancia tosta varmaan on eniten kärsinyt, ilmeisesti Betan ja aikansa lehtijuttujen myötä merkin maine UK:ssa oli valmis laulu. Alfalla nuo jutut on mielestäni enimmäkseen koskeneet Alfasudia. Tiedä sitten johtuiko peltiä toimittaneesta tahosta, vai seisottivatko paljaita peltejä ihan oma-aloitteisesti siellä pihalla ruostumassa ennen maalausta vai miten. Tuskin ovat Alfalta tai Lancialta koskaan noita juttuja käyneet kummemmin virallisesti tarkentamaan..
Hankintamielessä sitten jos vaikka 116 GTV:tä miettii, jättäisin kyllä tehtaan vanhat peltitukkuriluettelot selaamatta ja katsoisin ostaessa vaan ne mahdollisen yksilön vaikeimmat ruostepaikat läpi.. Ei varmaan harrastekäytössä hyvin pidettynä korinsa puolesta mikään mahdoton omistettava kumminkaan jos koppa nyt on pääosin ryhdissään. Tosin ihan kohtuullisesti siellä on koteloa, onkaloa, pokkausta ja taitosta tuomassa haastetta askarteluun jos koritöitä täytyy tehdä. Itse ainakin vedän mieluummin viis metriä miggisaumaa vanhaan simppeliin Ritmoon kuin puoli metriä mihinkään 75:n tyypilliseen ruostepaikkaan
Hankintamielessä sitten jos vaikka 116 GTV:tä miettii, jättäisin kyllä tehtaan vanhat peltitukkuriluettelot selaamatta ja katsoisin ostaessa vaan ne mahdollisen yksilön vaikeimmat ruostepaikat läpi.. Ei varmaan harrastekäytössä hyvin pidettynä korinsa puolesta mikään mahdoton omistettava kumminkaan jos koppa nyt on pääosin ryhdissään. Tosin ihan kohtuullisesti siellä on koteloa, onkaloa, pokkausta ja taitosta tuomassa haastetta askarteluun jos koritöitä täytyy tehdä. Itse ainakin vedän mieluummin viis metriä miggisaumaa vanhaan simppeliin Ritmoon kuin puoli metriä mihinkään 75:n tyypilliseen ruostepaikkaan
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti
En tiedä noist raudoista mitään mutta hardoxin kanssa ollu ongelmaa, Itialainen 500 ei kestä kivääriä kuten muut 500 Hardoxit, mutta tämä on pikkuisen tutkinnassa vielä mitä se oikeasti mahtoi olla ...
156 pelteihin taas omakohtaisesti voin sanoa että uutta peltiä ne tarvii ja paljon, juurikin laittelin tuohon -00 malliin neliön verran uutta lattiaa. Lattia oli kadonnut kokonaan etu jalkatilasta lähtien sinne takapenkin nousuun asti. Kotelot ja muut paikat kyllä on kuosissa mutta tuo lattiapelli oli todellakin kadonnut kokonaan. En tiedä onko ryssä pelliä vai italo pelliä mutta surkeaa on ollut. No nyt sekin on kuosissa ja ei me puhki ihan heti
156 pelteihin taas omakohtaisesti voin sanoa että uutta peltiä ne tarvii ja paljon, juurikin laittelin tuohon -00 malliin neliön verran uutta lattiaa. Lattia oli kadonnut kokonaan etu jalkatilasta lähtien sinne takapenkin nousuun asti. Kotelot ja muut paikat kyllä on kuosissa mutta tuo lattiapelli oli todellakin kadonnut kokonaan. En tiedä onko ryssä pelliä vai italo pelliä mutta surkeaa on ollut. No nyt sekin on kuosissa ja ei me puhki ihan heti
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti
Juhako kirjoitti: Kuinka vanhoja nuo kuolatut GT(V):t on?
Jos auto on 30 vuotta vanha ja vielä hyvässä kunnossa niin ei kai siinä ole mitään ongelmaa pitäis olla ainakaan harrasteautona.
Nimimerkki "Nelikymppisillä Alfoilla harrastaja".
Aikalailla osuva kommentti. Jos päälle 20 vuotta vanha auto on yleensäkään tieliikennekelpoinen, ei tarvinne välittää enää valmistuksessa käytetyn teräksen laadusta. Joko laatu on ollut ok, tai alkuperäistä peltiä ei ole enää jäljellä.
VMP
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti
Sprint, Sud, Arna ja 33
Lueskelin jostain joskus, että Britteihin laivatuissa Sprinteissä oli pintatuostetta jo auton luovutushetkellä!
Lueskelin jostain joskus, että Britteihin laivatuissa Sprinteissä oli pintatuostetta jo auton luovutushetkellä!
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti
Mielestäni tässä oli brittiläisellä lehdistöllä kotiinpäin vetoa takana. Imperiumi oli romahtanut, entinen kansallinen ylpeydenaihe, autoteollisuus, mukanaan. Brittiläisiin autoteollisuuden ja niiden alihankkijoiden tuotteisiin oli alettu yleisesti viittaamaan, kun puhuttiin heikkolaatuisesta ja vanhanaikaisesta tuotteesta, ja vanhojen vihollisten Japanin ja Saksan kilpailu alkoi käydä ylivoimaiseksi. Tässä vaiheessa markkinoille tuli suurella tohinalla perinteisesti korkealaatuiseksi tiedetyn ulkomaalaisen valmistajan uusi malli, joka pisti sumujen saarten kilpailevia malleja pataan 6-0. Kun mallin laatu ei uuden isännän ohjauksessa ollutkaan entistä tasoa, lähdettiin tabloidi-sensaatiolinjalle. Totta puhuen tuon aikaisissa malleissa oli monilla paremmankin luokan valmistajalla merkittäviä ruoste-ongelmia, ihan esimerkkinä vaikka bemarin E12- ja E21-mallisarjat, MB W115, Jaguar ja myöhemmin jopa Saab ja Volvo. Vaikka Fiat-kauden Lancioiden laatu oli edeltäjiään heikompaa, ei ero ollut ollenkaan niin merkittävä vastaaviin kilpailijoihin verrattuna, kuin julkisuuskuvan perustella olisi voinut kuvitella. No, alkupään Gammat oli oma lukunsa persoonallisen jakohihnajärjestelyn ansiosta. Hyvä esimerkki sekin siitä mitä tapahtuu, kun pavunlaskijat pääsee määräämään teknisistä yksityiskohdista.J. Saari kirjoitti:Ainakin englantilaiset autolehdet jaksaa tuota neukkupeltijuttua mainita aina kun kirjoittavat juttua sopivan ikäisistä italoautoista. Lancia tosta varmaan on eniten kärsinyt, ilmeisesti Betan ja aikansa lehtijuttujen myötä merkin maine UK:ssa oli valmis laulu.
Itsekin menin samaan halpaan, ja pidin Betaa heikkolaatuisena ja huonosti tehtynä rimpulana kuulopuheiden mukaisesti, kunnes pääsin malliin tutustumaan aivan itse.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti
Tässä oli takana enemmänkin Italian sisäpolitiikka, kuin teräksen laatu. Lakkoja tehtaalla oli tämän tästä, ja se johti siihen, että uusia, maalaamattomia koreja säilytettiin viikkokausia taivasalla. Kun lakko loppui, pistettiin maalit pintaan. Sitten taas kohta uusi lakko...Pasi kirjoitti:Sprint, Sud, Arna ja 33
Lueskelin jostain joskus, että Britteihin laivatuissa Sprinteissä oli pintatuostetta jo auton luovutushetkellä!
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti
En osaa tuohon itäpelti asiaan kommentoida mitään, sen sijaan autojen ruostumiseen sen verran, että likimain kaikki, merkistä riippumatta normikäytössä ja pidolla olleet yli 20v vanhat autot alkavat olemaan enemmän ja vähemmän ruosteessa. Jos onnistuu löytämään ruosteettoman helmen itselleen harrasteautoksi ja antaa sen ruostua piloille ei voi syyttää kuin itseään
Bemari ja Mersu taisi alkaa käyttää ensimmäisenä ruiskumuovia auton pohjan suojaamiseen jo 70-luvun puolella, seurauksena uskomattoman nopea ruostuminen kun muovi pinta meni jostain rikki ja päästi suolaveden muhimaan sinne väliin. Jotenkin kuvien perusteella näyttäisi, että 156:n ruostuminen johtuu juuri tuosta samasta jutusta eli pohjan muovitus menee rikki lopun sitten tiedättekin. 116-sarjan autot olisi varmaan säilyneet paljon paremmin jos siihen aikaan lakisääteinen kotelosuojaus olisi tehty hiukan paremmin, suurin osa koteloista on jäänyt käsittelyssä täysin ilman suoja ainetta.
Bemari ja Mersu taisi alkaa käyttää ensimmäisenä ruiskumuovia auton pohjan suojaamiseen jo 70-luvun puolella, seurauksena uskomattoman nopea ruostuminen kun muovi pinta meni jostain rikki ja päästi suolaveden muhimaan sinne väliin. Jotenkin kuvien perusteella näyttäisi, että 156:n ruostuminen johtuu juuri tuosta samasta jutusta eli pohjan muovitus menee rikki lopun sitten tiedättekin. 116-sarjan autot olisi varmaan säilyneet paljon paremmin jos siihen aikaan lakisääteinen kotelosuojaus olisi tehty hiukan paremmin, suurin osa koteloista on jäänyt käsittelyssä täysin ilman suoja ainetta.
Giulia Super -69
Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti
Kyllä nuo loppupään 156:set ruostuu ihan samoista kohdista samalla tavalla..Maunu kirjoitti:Alkupään 156:set.
-Jere-
Alfa Romeo 156 Sportwagon JTS -04
Mitsubishi Colt Gti -92
Alfa Romeo 156 Sportwagon JTS -04
Mitsubishi Colt Gti -92
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti
Missäs se juttu oli, jossa kerrottiin kuinka tehtaaseen satoi sisälle ja duunarit pelasivat jalkapalloa vieressä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti
Maunu kirjoitti:Alkupään 156:set.
Tuskinpa. Tuo itäraudan käyttö oli paljon aikaisemmin. Loppupään 156:t oli huonommin suojattu kuin alkupään 156:t, jos on uskominen eräältä vanhalta deltalaiselta kuulemaani juttua.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti
Näin kirjoitettiin myös AutoItalian ostajan oppaassa, jos en ihan väärin muista.AlfaTom kirjoitti: Loppupään 156:t oli huonommin suojattu kuin alkupään 156:t, jos on uskominen eräältä vanhalta deltalaiselta kuulemaani juttua.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti
Eikös se ollut Pomiglianon tehtaalla?Vittorio Jano kirjoitti:Missäs se juttu oli, jossa kerrottiin kuinka tehtaaseen satoi sisälle ja duunarit pelasivat jalkapalloa vieressä.
http://alfasud.alfisti.net/ase.htm
Kannattaa lukea tuo juttu, surkuhupaisaa, vaikka niin totta. Tehtaalla oli toimintansa aikana yli 700 lakkoa ja muuta mielenkiintoista. Autot oli kostean meri-ilmaston ja pohjamaalauksen ongelmien takia ruosteessa jo ennen maalaukseen menoa. Alfasudin tarina oli muutenkin katastrofi. Vaahdolla täytetyt kotelot oli viimeinen niitti "ruosteenestokeinona"....
Viimeksi muokannut AlfaTom, 08 Tammi 2013, 16:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti
Surkuhupaisaa luettavaa
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti
Pasi kirjoitti:Sprint, Sud, Arna ja 33
Lueskelin jostain joskus, että Britteihin laivatuissa Sprinteissä oli pintatuostetta jo auton luovutushetkellä!
Saksan maahantuojalla ihmettelivät Sudia josta tuulilasi irtosi kuljetusautosta ulos rullatessa.
"A German Alfa Romeo dealer reported about one Alfasud which, when it rolled of the transporter, lost its windscreen because a seam welding had rusted away."
http://alfasud.alfisti.net/ase.htm
Etelä-italialainen työmoraali ja -taito ei edustanut välttämättä maailman huippua silloin. Rudolf Hruskalla oli kuitenkin aikaansa edellä olevia ideoita, joita ei kuitenkaan pystytty toteuttamaan parhaalla tavalla. Vaikka projektissa oli mukana mm. Giorgetto Giugiaro ja Carlo Chiti.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti
Lakkojen takana, ainakin osittain, epäiltiin olevan itse mamma-Fiatinkin koska Alfa oli rikkonut heidän mielestään herrasmiessopimusta, jonka mukaan Alfan ei pitänyt valmistaa pikkuautoja. Italian valtio "määräsi" tehtaan Etelä-Italiaan työvoimapoliittisena tekona. Mielenkiintoista oli sekin, että tehdas tehtiin vanhan lentokentän Alfa Romeo Avio paikalle ja sen kiitorataa käytettiin koeajoihin.mutt kirjoitti:Tässä oli takana enemmänkin Italian sisäpolitiikka, kuin teräksen laatu. Lakkoja tehtaalla oli tämän tästä, ja se johti siihen, että uusia, maalaamattomia koreja säilytettiin viikkokausia taivasalla. Kun lakko loppui, pistettiin maalit pintaan. Sitten taas kohta uusi lakko...Pasi kirjoitti:Sprint, Sud, Arna ja 33
Lueskelin jostain joskus, että Britteihin laivatuissa Sprinteissä oli pintatuostetta jo auton luovutushetkellä!
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti
Kyllä ne kolmikymppisiä ovat, ja tiedän kyllä jo yhden mobiilin ( VW Kupla)Juhako kirjoitti:Jiitee kirjoitti:Moi
Tässä talvella kutkuttaa nämä museoikäiset Alfamallit mahdollisina harrasteaihioina. Pahus kun Alfa meni käyttämään heikkoa "bargain russian steeliä" 70-ja 80-luvuilla ja pilasi samalla myös harrasteautomahdollisuuksia...
Eli missä malleissa tätä on käytetty ? Surullisen kuuluisa Alfasud tulee ekana mieleen, myös jotkut lähteet mainitsevat Alfettankin.... pahus kun tuo kuolaamani transaxel-GT(V) kin on jossakin listassa. Pitääkö tämä
http://www.hemmings.com/hmn/stories/200 ... ure12.htmlpaikkaansa ?
JT
Kuinka vanhoja nuo kuolatut GT(V):t on?
Jos auto on 30 vuotta vanha ja vielä hyvässä kunnossa niin ei kai siinä ole mitään ongelmaa pitäis olla ainakaan harrasteautona.
Nimimerkki "Nelikymppisillä Alfoilla harrastaja".
kokemuksella, että pelleissä on eroja samallakin valmistajalla, esim. 50-60-
luvun Kuplat ovat tehty paksummasta pellistä kuin 70-lukuiset. Omaan ´73
päältä päin hyvän näköiseen aihioon hitsasin uudet kynnykset ja lattiapeltiäkin varmaan neliömetrin ...
Näissä projekteissa joutuu väkisinkin peltihommeleihin, eikä siinä mitään pahaa.
JT
PS. Onko Suomessa yhtään harraste-Sudia ajossa ???
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti
Moron,
Omasta 156:sta on tehty puolilattiaa uusiksi...ruostesuojauksen ammattilainen joka uusimisen suoritti oli sitä mieltä että mätänemisen syy on kosteudessa joka pääsee lattiapellin ja massan väliin. Ajan myötä koko lattia on kosteana ja syö pellin tipotiehensä.
Tuossa yksi näkökanta pellin "huonouteen"
Omasta 156:sta on tehty puolilattiaa uusiksi...ruostesuojauksen ammattilainen joka uusimisen suoritti oli sitä mieltä että mätänemisen syy on kosteudessa joka pääsee lattiapellin ja massan väliin. Ajan myötä koko lattia on kosteana ja syö pellin tipotiehensä.
Tuossa yksi näkökanta pellin "huonouteen"
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti
^^ Yhtään Sudia en ole Suomessa livenä nähnyt, tai ikinä kuullut muuta kuin "mulla oli joskus, mutta ruostui pois"
Briteissä tullut nähtyä useampiakin männevuosina.
Briteissä tullut nähtyä useampiakin männevuosina.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti
Just hiljattain oli juttua Hesarissa, että mm. Alfa 156, 159 ja Mercedes-Benz E eivät kestä yhtään talvea, kun on niin huono ruostesuojaus. Mikähän toi munkin auto oikeesti oikein onkaan, kun jo seitsemättä vuotta kestää...
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti
Nauroin itse samalle "uutiselle"ärrä kirjoitti:Just hiljattain oli juttua Hesarissa, että mm. Alfa 156, 159 ja Mercedes-Benz E eivät kestä yhtään talvea, kun on niin huono ruostesuojaus. Mikähän toi munkin auto oikeesti oikein onkaan, kun jo seitsemättä vuotta kestää...
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpeltiä ?
^ onkohan tuo jokin keskiarvioon perustuva tutkimus. Veikkaan että E-mersuja on myyty hieman eri mittakaavassa kuin esim. 159 Alfaa - ja hyvä niin.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti
Meikäläiselle aikanaan eksynyt -88 33 oli niin pehmeä ikäisekseen ettei mitään vastaavaa ole osunut omalle kohdalle vaikka ajan keskimäärin 15 - 20 vuotta vanhoilla autoilla koko ajan. 33 oli alle tuon 15 vuoden iän kun sen ostin ja muovihelmojen alta (ja muista piilossa olevista paikoista) niin mätä ettei sitä jaksanut hitsata loppuun... autotallin seinällä roikkuu vieläkin muistona halkaisijaltaan 15cm reikä jonka rälläköin alkajaisiksi irti kuskin jalkatilasta Eli uskon helposti kaikki esson baari väitteet huonolaatuisesta pellistä ja sitäkin huonommin tehdystä maalauksesta/massauksesta ennen suomeen tuomista...
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti
Eiköhän nuo "venäjän pelti" ongelmat tosiaan ole enemmän
niitä 70-80 luvun juttuja.
156 ruostuu varmaan enemmän sen takia että vuosituhannen vaihteessa
jouduttiin siirtymään ympäristöystävällisempiin maalaihin (vesiohenteisiin).
156:sessa ei myöskään ole varmaan kustannussyistä yhtä vahvaa sinkkikerrosta
kuin 166:sessa - 166 on aika hiton huono ruostumaan koristaan. Kaikki korissa olevat
puskurin kiinnikkeet jne. on kyllä sitten kaikki jo melkein kadonneet ruosteen syöminä.
Nuo vuosituhannen vaihteen maaliongelmat on kyllä sitten ihan tuttuja mm. Fordeista (varsinkin focus)
ja joistakin Vw:n malleista....
niitä 70-80 luvun juttuja.
156 ruostuu varmaan enemmän sen takia että vuosituhannen vaihteessa
jouduttiin siirtymään ympäristöystävällisempiin maalaihin (vesiohenteisiin).
156:sessa ei myöskään ole varmaan kustannussyistä yhtä vahvaa sinkkikerrosta
kuin 166:sessa - 166 on aika hiton huono ruostumaan koristaan. Kaikki korissa olevat
puskurin kiinnikkeet jne. on kyllä sitten kaikki jo melkein kadonneet ruosteen syöminä.
Nuo vuosituhannen vaihteen maaliongelmat on kyllä sitten ihan tuttuja mm. Fordeista (varsinkin focus)
ja joistakin Vw:n malleista....
Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti
ei 156 ruostu päältäpäin joten tuskin siinä maalista on kysymys...näistä vesiohenteisistä kärsi mm Mersu, jossa kuppa iski ihan maalipinnoille
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti
juu, huonosti ruostuu päältä kun yleensä ei suolamöhjö pääse muhimaan. Alustassa kun pääsee kivet rikkomaan ensin maalipinnan ja sitten sinkkikerroksen ja aina suolamärkäna niin alkaa tapahtumaan.
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 13 Joulu 2012, 15:32
- Car(s): 2 x 147 sele
Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti
Puhdistelin yhden 147:n pohjan irronneesta pohjamaalista ja ruosteesta. Ruostuminen oli alkanut korin tyhjennysreikien ympäriltä, jossa sinkitys oli epäonnistunut. Vika on ilmeisesti ollut tehtaan tutantoprosessissa jossa raakakorin pesussa on jäänyt kulmakohtiin ja reikien ympärille rasvaa tai muuta töhnää. Huonokin pelti säilyy hyvin kunnon suojauksen alla. Ainakin 147 kannattaa käydä huolellisesti läpi pohjasta ja sivukoteloista. Ruoste ryömii pitkälle maalin alla ja sen löytää parhaiten pohjaa koputtelemalla.
Oma 147 on nyt paljon terveempi ja jaksaa varmasti vielä vuosia eteenpäin.
Oma 147 on nyt paljon terveempi ja jaksaa varmasti vielä vuosia eteenpäin.
JMV kirjoitti:Moron,
Omasta 156:sta on tehty puolilattiaa uusiksi...ruostesuojauksen ammattilainen joka uusimisen suoritti oli sitä mieltä että mätänemisen syy on kosteudessa joka pääsee lattiapellin ja massan väliin. Ajan myötä koko lattia on kosteana ja syö pellin tipotiehensä.
Tuossa yksi näkökanta pellin "huonouteen"
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti
Kyllä se alffan punainen ainakin meikäläisen 166:sessa on ihan täyttä P***KAA.V6 kirjoitti:ei 156 ruostu päältäpäin joten tuskin siinä maalista on kysymys...näistä vesiohenteisistä kärsi mm Mersu, jossa kuppa iski ihan maalipinnoille
Haalistuu lakkauksen alta ja asialle ei voi mitään. Puskureista kyseiset lakat vielä
kuoriutuu vähemmän hauskalla tavalla.
Mutta toisaalta - ei se punainen irronnut ole, eikä ruosteessa - joten totta toinen puoli...
- jargon
- Viestit: 404
- Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
- Car(s): 33 1,5 -84
159 2,2 -06
ja Romanialainen käyttis
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156 2,5 -03, 159sw 2,2 -06) - Paikkakunta: Varkaus
Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti
Jiitee kirjoitti:Kyllä ne kolmikymppisiä ovat, ja tiedän kyllä jo yhden mobiilin ( VW Kupla)Juhako kirjoitti:Jiitee kirjoitti:Moi
Tässä talvella kutkuttaa nämä museoikäiset Alfamallit mahdollisina harrasteaihioina. Pahus kun Alfa meni käyttämään heikkoa "bargain russian steeliä" 70-ja 80-luvuilla ja pilasi samalla myös harrasteautomahdollisuuksia...
Eli missä malleissa tätä on käytetty ? Surullisen kuuluisa Alfasud tulee ekana mieleen, myös jotkut lähteet mainitsevat Alfettankin.... pahus kun tuo kuolaamani transaxel-GT(V) kin on jossakin listassa. Pitääkö tämä
http://www.hemmings.com/hmn/stories/200 ... ure12.htmlpaikkaansa ?
JT
Kuinka vanhoja nuo kuolatut GT(V):t on?
Jos auto on 30 vuotta vanha ja vielä hyvässä kunnossa niin ei kai siinä ole mitään ongelmaa pitäis olla ainakaan harrasteautona.
Nimimerkki "Nelikymppisillä Alfoilla harrastaja".
kokemuksella, että pelleissä on eroja samallakin valmistajalla, esim. 50-60-
luvun Kuplat ovat tehty paksummasta pellistä kuin 70-lukuiset. Omaan ´73
päältä päin hyvän näköiseen aihioon hitsasin uudet kynnykset ja lattiapeltiäkin varmaan neliömetrin ...
Näissä projekteissa joutuu väkisinkin peltihommeleihin, eikä siinä mitään pahaa.
JT
PS. Onko Suomessa yhtään harraste-Sudia ajossa ???
Mobilistin numerossa 7/2012 oli juttua -75 sudista, eli ainakin yksi harrastesudi on ajokunnossa.
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti
Joo,luin kanssa joskus...Juttu meni jotenkin näin pomon suusta:Olemme onnistuneet parantamaan alfa 75(muistaakseni)laatua.mm:kieltämällä jalkapallon peluun ruokatunnilla sisätiloissaVittorio Jano kirjoitti:Missäs se juttu oli, jossa kerrottiin kuinka tehtaaseen satoi sisälle ja duunarit pelasivat jalkapalloa vieressä.
- Eero
- Viestit: 2584
- Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
- Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00 - Paikkakunta: Janakkala
Re: Missä Alfoissa käytettiin sitä halpaa ja huonoa itäpelti
^Tosta oli maininta ainakin Mobilistissa joku vuosi takaperin, olisko ollut joku Giulia/Giulietta historiikki tms. Silloin tuo fudiksen peluu tehtaan tiloissa nauratti enemmän kuin nyt (tuolloin ei ollut vielä Alfaa omistuksessa).
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina