Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
JPeltola
Viestit: 1129
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

TwinS kirjoitti:
JPeltola kirjoitti:Osaako joku sanoa mitkä on 75:n 5-pulttisten napojen pinnapulttien strategiset mitat?
Etu- vai takanapa? Voin mitata huomenna, kun menen jatkamaan remppaa.
Oikeastaan molemmat. Olisi tarkoitus etsiä sopivia pidempiä pultteja.

Avatar
TwinS
Viestit: 74
Liittynyt: 24 Kesä 2004, 05:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja TwinS »

JPeltola kirjoitti:
TwinS kirjoitti:
JPeltola kirjoitti:Osaako joku sanoa mitkä on 75:n 5-pulttisten napojen pinnapulttien strategiset mitat?
Etu- vai takanapa? Voin mitata huomenna, kun menen jatkamaan remppaa.
Oikeastaan molemmat. Olisi tarkoitus etsiä sopivia pidempiä pultteja.
Ok. Mittailen noita huomenna.

Etu- ja takanavassa on ainakin erilaiset pultit. Takana on rihlatut pultit, jotka isketään napaan ja edessä pyörimisen estää vakiona epäsymmetrinen kanta. Eli mittaan myös levyn reiän halkaisijan...

edit: Viimeksi kun ostin taakse pidempiä niin ostin näitä: http://www.ekgracing.com/e-shop/index.p ... cts_id=330" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
75 TS -88

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kyllä ne on rihlattu edessäkin, kannassa oleva kolo on siksi kun siellä jarrulevyn sisällä ei ole tilaa isommalle kannalle. Tavallisiin pinnapultteihin pitää siis veistää samanlainen kolo.
Viimeksi muokannut Tuomas K, 03 Syys 2012, 03:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
TwinS
Viestit: 74
Liittynyt: 24 Kesä 2004, 05:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja TwinS »

Viimein joitain mittaustuloksia:

Takanavan reiän halkaisija on 14.0mm ja alkuperäisien pulttien halkaisija tuolta kohtaa n. 14.3mm ja pituus 47mm. Ja tosiaan kun ostin tuohon uudet ja hieman pidemmät, ne olivat Graystonin SS38:t.

Edessä on reiän halkaisija 12.0mm, johon laitetaan rihlaamattomat 12.0mm pultit. Sovitus ei ole kovin tiukka, vaan ne lähtevät (ainakin melkein) sormivoimilla irti. Reikä on niin lähellä jarrulevyn hattua, että pyörimisen estää yhdestä kohdasta ruuvin varteen asti viilattu kanta. Alkuperäisen pultin pituus on 55mm.

Toivottavasti näistä on apua. Voin mittailla lisääkin, jos on tarvetta.
75 TS -88

Avatar
JPeltola
Viestit: 1129
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

TwinS kirjoitti:Viimein joitain mittaustuloksia:

Takanavan reiän halkaisija on 14.0mm ja alkuperäisien pulttien halkaisija tuolta kohtaa n. 14.3mm ja pituus 47mm. Ja tosiaan kun ostin tuohon uudet ja hieman pidemmät, ne olivat Graystonin SS38:t.

Edessä on reiän halkaisija 12.0mm, johon laitetaan rihlaamattomat 12.0mm pultit. Sovitus ei ole kovin tiukka, vaan ne lähtevät (ainakin melkein) sormivoimilla irti. Reikä on niin lähellä jarrulevyn hattua, että pyörimisen estää yhdestä kohdasta ruuvin varteen asti viilattu kanta. Alkuperäisen pultin pituus on 55mm.

Toivottavasti näistä on apua. Voin mittailla lisääkin, jos on tarvetta.
Kiitoksia! Takana homma vaikuttaa aika selkeältä. Edessä vaatinee pientä askartelua.

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Naapurin isäntä oli hukannut seiskafemmansa ainoat avaimet. Saikos virtalukon irti ilman, että on avain virtalukossa? Saako uuden avaimen teetettyä kun vie virtalukon lukkosepälle? Vai meneekö lukot vaihtoon?
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

vesamaan kirjoitti:
Caijo-Romeo kirjoitti: Mites sen muuntimen rele,toimiiko?
Jaa mikä :? :oops:
Sain forumin kautta toimivan käytetyn sopivasti työmatkan varrelta. Tarttee se tiiviset jostain hommata, muistelen lukeneeni että joku oli ihan tiivistekaupasta löytänyt sopivan. Vinkkejä hankintapaikasta ja mitoista saa antaa...
Kokeilin autossa kiinniolevaan solenoidiin syöttää virtaa suoraan akulta, ja napsetta kuului. Eli siis solenoidi lienee ehjä. Kytkentäkaaviosta löysin releen joka ohjaa solenoidia, mutta mistä se löytyy? Ja tiivistevinkki kelpais edelleen

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Taisi ne ruiskun releet olla siinä moottoritilan takanurkassa pelkääjän puolella. Siinä on muutama rele rivissä, joku niistä.

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Noita mä eilen katselinkin, kuskinpuolimmaisen oli joku joskus avannut ja tepannut takaisin kasaan, pitää etsiä sille korvaava. Muut näytti OKlta, mutta mistäs noista tietää. Mistäs se rele saa ohjauksensa?

Avatar
TwinS
Viestit: 74
Liittynyt: 24 Kesä 2004, 05:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja TwinS »

Laita vaikka PM:llä meiliosoite, niin pistän skemat tulemaan.
75 TS -88

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Muistaako joku faktaksi Busson suuttimille tulevien letkujen sisähalkaisijaa?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Itse itselleni vastaten, kaikki moottoritilan bensaletkut on 8 mm sisähalkaisijalla.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Vasemmalla puolella parkki sammuu kun vilkku syttyy eli varmaan maavikaa jossain. Umpion takaa lähtevän liittimen rassaaminen ei tuntunut vaikuttavan asiaan. Yhden niistä johtosarjan maadoituksista kun irrottaa siitä yläpuolelta häipyy noilta nähtävästi maa kokonaan, mutta senkään liittimen rassaaminen ei vikaan tuntunut vaikuttavan.

Mitähän tuossa mahtaa olla matkan varrella umpiolta maaliittimelle?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^ Oli Carello laittanut liittimessä johdot ristiin :roll:

Eilen huomasin 75:ssä uuden äänen kun ajaa hidastetöyssystä. Kuskin puolen eturipustuksesta kuuluu jonkinlainen "rouhaus" tuollaisessa isossa töyssyssä kun nopeutta on riittävästi että siitä aiheutuu isohko joustoliike. Ääni on matala ja sen tuntee auton korissa, ei ole mitään pallonivelen kolinaa tms, vaan paljon matalampi ja "karkeampi" ääni. Mikähän piru tuo voisi olla?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Alatukivarren sisäpusla? Saattaa ruostua.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Sellaista öljyihin liittyvää kysymystä olisi, että kun tuohon turboon tuli laitettua loppukesästä 20w50 -litkut koneeseen ja erinäisten pikkumurheiden takia en saanutkaan autoa läppukaudeksi ajoon niin;

1. Voinko kuvitella ajavani turvallisin mielin samoilla öljyillä ensi keväänä jos moottoria käyttää lämpimäksi aina välillä?
2. Kuinka kylmällä kelillä tuon uskaltaa täräyttää käyntiin a)ilman lohkolämmitintä b)lohkarilla lämmitettynä?

Auto tulee varmasti viettämään osan talvesta pihalla.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Alatukivarren sisäpusla? Saattaa ruostua.
Ei kai ne yön yli ruostu? :) Nopeasti ilmenevä vika lienee yleensä mekaanisempaa lajia... Vaan eipä tuolla ihan hirveän monta osaa ole.

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja legza »

äkkiseltään heitettynä luulisi tuollaisen äänen tulevan kuivasta pallonivelestä tai vakaajasta.

Itse ajoin V6:lla koko viime talven 10w-60 öljyillä, lohkolämppäristä lähtien. Järkevyydestä en tiedä, mutta eipä ollut ongelmia...

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Omassa 75:ssa kuului myös ihme narina/rouhaus. Alapallo oli kuiva, mutta ei vielä väljä. Lirautin öljyä suojakumin läpi neulalla ja ruiskulla. Pysyi vaiti siihen asti kun auto minulla oli.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ei kuiva nivel tuommoista ääntä päästä. Vakaajakaan tuskin, jos ei se tanko pääse jossain kohtaa ottamaan koriin kiinni... Vaikea kuvailla ääntä sanoin, mutta äänen tosiaan myös tuntee auton korissa, ja tuntuu vähän siltä että kun jokin paikka liikkuu yli jonkun rajan se tekee tuon rouhaisun. Prkl kun saisi tuon johonkin nosturille.

berliina
Viestit: 1051
Liittynyt: 09 Marras 2005, 18:05
Car(s): ALFETTA GTV6
Paikkakunta: hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja berliina »

Saattaa reaktiotanko olla.
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Istuuko 156:n vanteet 75:een? Keskireikähän noissa on eri kokoinen, mutta kummassa on isompi?

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Tuomas K kirjoitti:Istuuko 156:n vanteet 75:een? Keskireikähän noissa on eri kokoinen, mutta kummassa on isompi?
75:ssä on isompi. En muista kokoeroa, mutta ei ole monesta millistä kiinni.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

Avatar
JPeltola
Viestit: 1129
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Eero kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:Istuuko 156:n vanteet 75:een? Keskireikähän noissa on eri kokoinen, mutta kummassa on isompi?
75:ssä on isompi. En muista kokoeroa, mutta ei ole monesta millistä kiinni.
Ei edes millistä.
156: 58.1 mm
75: 58.5 mm

Eli riippuu vähän keskireiän toleranssista että meneekö.

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

^ S. Edelmania lainatakseni: "Se on pienestä kii"...
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Täytyy kokeilla. Tosin ne 156:n vanteet on tarvikevanteet, niissä saattaa olla soviterenkaat. Ainakin ne poistamalla sitten saattaisi vanteet mennä paikalleen.
Eero kirjoitti:^ S. Edelmania lainatakseni: "Se on pienestä kii"...
Ei kun Lapinlahden linnut, tyttö huutaa hii!

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Jos kantti kestää käyttää 5mm spacereita, vaikka biltemasta, niin yleensä onnistuu etuvetojen vanteiden käyttö takavetoisissa.
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Olvitölkistä veistämällä saa sopivan sovitteen 156 --> 75 napa.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Missä sijaitsee 75 Twin Sparkin lämmityslaitteen esivastus?

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Abarth kirjoitti:Missä sijaitsee 75 Twin Sparkin lämmityslaitteen esivastus?
Linkin sivulla 80-13 on ohjeet vaihtoa varten. Keskikonsoli ja radiokonsoli vissiin irroitettava. Kuukausi sitten vaihdoin omaan enkä enää muista tarkkaan mitä piti tehdä :oops:

http://alfa.alfaclub.nl/~alfa75/manuals ... heater.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Tattis!

Mistä hankit uuden?

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Abarth kirjoitti:Tattis!

Mistä hankit uuden?
Kahdesta risasta yhdistämällä sai tehtyä yhden toimivan.....

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Noista keskireijistä vielä. Pari vannesarjaa on tullut hoonattua 58,1mm -> 58,5mm porakoneella ihan käsivaralla. 60mm virsikirja koneeseen ja vähän aikaa jurnuttaa. Hyvät tullut eikä ole täristänyt. :roll:
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Tankki tuli vaihdettua korjattuun versioon, mutta nyt falskaa laippaliitos, joka yhdistää polttoaineputket/siirtopumpun tankkiin. Välissä on kumitiiviste, mutta millä tuon saisi pitäväksi? Toimisiko hylomar tai vastaava?
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Laita silikooniliimaa reilusti kummallekin puolelle, ja anna yön yli kuivua.

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

^ kummoista silikonia tuohon kannattaa laittaa eli mikä kestää bensaa?

Etujarrujen kanssa on ollu ongelmaa ja edelleen toisen puolen jarru tahtoo jäädä päälle.
Männät liikkuu kivasti (männät irroitettu ja tarkastettu) ja liukutapit ym. on uusittu. Kuulin, että jarruletku voi pullistua sisäänpäin estäen nesteen kulkua. Pitänee uusia ne; onko muilla ollut vastaavia ongelmia?
Myös startti on alkanut temppuilemaan, ei pyöritä eikä naksu kunnes parin kopautuksen jälkeen alkaa pyörittämään.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Eero kirjoitti:^ kummoista silikonia tuohon kannattaa laittaa eli mikä kestää bensaa?

Etujarrujen kanssa on ollu ongelmaa ja edelleen toisen puolen jarru tahtoo jäädä päälle.
Männät liikkuu kivasti (männät irroitettu ja tarkastettu) ja liukutapit ym. on uusittu. Kuulin, että jarruletku voi pullistua sisäänpäin estäen nesteen kulkua. Pitänee uusia ne; onko muilla ollut vastaavia ongelmia?
Myös startti on alkanut temppuilemaan, ei pyöritä eikä naksu kunnes parin kopautuksen jälkeen alkaa pyörittämään.
Omaa tankkia kunnostaessa hain etrasta bensaa kestävää kumia pienen palasen josta leikkasin uuden tiivisteen. Laippapintojen huolellinen puhdistus ruosteesta. Kiinnipitävien kynsien taivuttelu sisäänpäin ja keksintö läjään. Pitänyt 1,5v bensat siellä missä kuuluukin.

Edellisessä 75 jäi etujarrut laahaamaan satunnaisesti. Syyllinen löytyi juurikin sisäänpäin turvonneista jarruletkuista.

Startissa tod.näk. joku/jotkut hiilistä jumittavat holkeissaan.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

^Kiitos Tiigelle vinkeistä. Jarruletkut siis uusintaan ja tuo uuden tiivistekumin laitto tuntuisi paremmalta ratkaisulta kuin tiivistesilikonien kanssa touhuaminen.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

Avatar
Sape
Viestit: 1323
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Mistä löytyy 75 lasinpyyhkijöiden rele? Vai olisiko muita ehdotuksia syylliseksi miksi pyyhkijät pysähtyvät näkökenttään?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Pyyhkijöiden moottorista on kupariset kontaktiliuskat kuluneet loppuun.

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Mulla on moisen tehnyt tihkureleen hajoaminen kahdessa eri 75:ssa. On semmoinen "korkeampi" rele (n. 4-5 cm), muistaakseni sulakerasian keskirivissä, olisko kolmas vasemmalta

Avatar
Sape
Viestit: 1323
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Minulla nuo pyyhkijät siis pysähtyvät heti kun viiksen laittaa ns. nolla-asentoon eli pyyhkijät eivät palaudu lepoasentoon.

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Sape kirjoitti:Minulla nuo pyyhkijät siis pysähtyvät heti kun viiksen laittaa ns. nolla-asentoon eli pyyhkijät eivät palaudu lepoasentoon.
Just tähän auttoi tihkureleen vaihto. Itsekin luulin että mainitut kupariliuskat olis syynä, purin pyyhinsysteemit ja kaikki oli kunnossa. Jostain tuli mieleen kokeilla tuon releen vaihtoa ja sehän auttoi :shock: Sama rele muuten käy Audi 80:iin :oops:

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja KJS »

^Mulla sama vika ja muistaakseni nopein jatkuva ei toimi.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

vesamaan kirjoitti:
Sape kirjoitti:Minulla nuo pyyhkijät siis pysähtyvät heti kun viiksen laittaa ns. nolla-asentoon eli pyyhkijät eivät palaudu lepoasentoon.
Just tähän auttoi tihkureleen vaihto. Itsekin luulin että mainitut kupariliuskat olis syynä, purin pyyhinsysteemit ja kaikki oli kunnossa. Jostain tuli mieleen kokeilla tuon releen vaihtoa ja sehän auttoi :shock: Sama rele muuten käy Audi 80:iin :oops:
En ole kytkikseen tutustunut, mutta lieneekö kytketty niin, että ne luiskat "kertovat" releelle missä asennossa moottori on, eli antavat ohjauksen ja rele kytkee virran. Kumpi vain särki, niin eivät palaa lepoasentoon.

Avatar
Dio Natale
Viestit: 833
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

http://www.youtube.com/watch?v=W9iTcFy3G5Q" onclick="window.open(this.href);return false;
molex to sata, lose all your data.

Avatar
Sape
Viestit: 1323
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Täytynee kokeilla ensin releen vaihtoa.

Avatar
Dio Natale
Viestit: 833
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... &start=450" onclick="window.open(this.href);return false;
molex to sata, lose all your data.

Avatar
Dio Natale
Viestit: 833
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

http://www.youtube.com/watch?v=PrskWK-H29Q" onclick="window.open(this.href);return false;
molex to sata, lose all your data.

Avatar
Dio Natale
Viestit: 833
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

:drinking: + :drinking: :silly: :mrgreen:
molex to sata, lose all your data.

Vastaa Viestiin