156 jts käyntiongelmia
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 04 Kesä 2012, 07:53
- Car(s): Alfa 156 JTS
Alfa 159 JTDM - Paikkakunta: Tampere
156 jts käyntiongelmia
Terveppä terve foorumilaiset.
Meidän 156 jts vm.2004 teki tänään ensimmäisen kerran ongelmatilanteen,ei jättänyt tielle mutta moottori
rupesi käymään niinkuin kahdella tai kolmella pytyllä.
Konepellin ylös ja edestä katsottuna vasen katalysaattori oli aivan hehkuvan punainen.
Olen nyt tullut mielessäni siihen tulokseen että puola tai sytytystulppa olisi mahdollisesti epäkunnossa.
Moottori tuntuu joillakin kierrosluvuilla toimivan lähes oikoo.
Olisiko palstan lukijoilla mahdollisesti ollut samanlaisia ongelmia ja jos niin miten on menty eteenpäin.
Mahdollista vastauksista kiitos etukäteen.
Albertto
Meidän 156 jts vm.2004 teki tänään ensimmäisen kerran ongelmatilanteen,ei jättänyt tielle mutta moottori
rupesi käymään niinkuin kahdella tai kolmella pytyllä.
Konepellin ylös ja edestä katsottuna vasen katalysaattori oli aivan hehkuvan punainen.
Olen nyt tullut mielessäni siihen tulokseen että puola tai sytytystulppa olisi mahdollisesti epäkunnossa.
Moottori tuntuu joillakin kierrosluvuilla toimivan lähes oikoo.
Olisiko palstan lukijoilla mahdollisesti ollut samanlaisia ongelmia ja jos niin miten on menty eteenpäin.
Mahdollista vastauksista kiitos etukäteen.
Albertto
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 jts käyntiongelmia
Muistelen lukeneeni, että kakkos- ja kolmospyttyjen puolat kärsii kuumuudesta... Ilmeisesti siksi, että pakosarja on liian lähellä niitä? Toisaalta eikös noissa nyt luulisi kattien olevan aika tasakuumat, vai olenko ihan ulalla? Eli oisko sitten tässä tapauksessa oikeallapuolella jotain palamisongelmaa vähän ememmänkin, jos siellä katti ei "hehku" kuten toisella puolella... ? Ihan huonoja arvauksia, mutta: Testeri kiinni ja vikakoodit lukemaan. Jos ei vikakoodeja, niin arvoja vaikkapa Multiecuscannilla ja sit ihmettelee, jos siellä jotain outoa on.
Onko muita oireita, tuleeko usein vai ekaa kertaa nyt, vai kuinka?
Onko muita oireita, tuleeko usein vai ekaa kertaa nyt, vai kuinka?
Re: 156 jts käyntiongelmia
Aquatica kirjoitti:Muistelen lukeneeni, että kakkos- ja kolmospyttyjen puolat kärsii kuumuudesta... Ilmeisesti siksi, että pakosarja on liian lähellä niitä? Toisaalta eikös noissa nyt luulisi kattien olevan aika tasakuumat, vai olenko ihan ulalla? Eli oisko sitten tässä tapauksessa oikeallapuolella jotain palamisongelmaa vähän ememmänkin, jos siellä katti ei "hehku" kuten toisella puolella... ?
Eikö se ole juuri päinvastoin, katti hehkuu silloin punaisena kun palamisongelmaa nimenomaan on ja palamaton bensa palaa putkessa.
Näin päin minä sen käsitän, ja käsitystäni tukee 156 v6:n puolavika, jossa putki oli niin kuuma että putken kumiriipukkeet paloi poikki.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 156 jts käyntiongelmia
Puola tai tulppa on aivan aiheellinen arvaus. Ja syyllinen löytyy toisesta sen hehkuvan katalysaattorin puoleisesta sylinteristä, siellä menee bensa palamatta sylinterin läpi. Toivottavasti ei ole katti sekä lambda entinen, noh yhdelläkin toimivalla saattaisi päästä päästörajoihin. Ei kannata konetta kuitenkaan turhaan käyttää.
Puolat ja tulpat irti, niitä voi joko mulkoilla silmämääräisesti, mitata tai vaihtaa uusiin sen enempää ihmettelemättä. Puolat voi mitata yleismittarilla, siellä pitäisi olla pieni vastus (max n. 1 Ohm) liittimelle tulevien kontaktien välillä ja tosi iso (luokkaa 10k Ohmia) toisen vai oliko se molempien liittimen kontaktin ja tulppaan koskevan kontaktin välillä.
Sellaisen pikatestin voi tehdä että kone käyntiin ja nappaa puolan johdon irti hetkeksi jommasta kummasta epäilyksenalaisesta sylinteristä. Jos käynti ei muutu, niin olet löytänyt kuolleen puolan tai tulpan. Jos taas kone alkaa täristä entistä pahemmin tai sammuu, otit juuri toimivan sylinterin pois pelistä, siellä ei vikaa.
Muitakin mahdollisuuksia on:
puolalle asti ei tule jännitettä tai mekaaninen vika venttiileissä/männässä ja puristukset hukassa. Ehkä myös ruiskusuutin vika. Mutta puolavika on se yleisin.
Puolat ja tulpat irti, niitä voi joko mulkoilla silmämääräisesti, mitata tai vaihtaa uusiin sen enempää ihmettelemättä. Puolat voi mitata yleismittarilla, siellä pitäisi olla pieni vastus (max n. 1 Ohm) liittimelle tulevien kontaktien välillä ja tosi iso (luokkaa 10k Ohmia) toisen vai oliko se molempien liittimen kontaktin ja tulppaan koskevan kontaktin välillä.
Sellaisen pikatestin voi tehdä että kone käyntiin ja nappaa puolan johdon irti hetkeksi jommasta kummasta epäilyksenalaisesta sylinteristä. Jos käynti ei muutu, niin olet löytänyt kuolleen puolan tai tulpan. Jos taas kone alkaa täristä entistä pahemmin tai sammuu, otit juuri toimivan sylinterin pois pelistä, siellä ei vikaa.
Muitakin mahdollisuuksia on:
puolalle asti ei tule jännitettä tai mekaaninen vika venttiileissä/männässä ja puristukset hukassa. Ehkä myös ruiskusuutin vika. Mutta puolavika on se yleisin.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 156 jts käyntiongelmia
Juurikin näin.äölkjhgf kirjoitti:Aquatica kirjoitti:Muistelen lukeneeni, että kakkos- ja kolmospyttyjen puolat kärsii kuumuudesta... Ilmeisesti siksi, että pakosarja on liian lähellä niitä? Toisaalta eikös noissa nyt luulisi kattien olevan aika tasakuumat, vai olenko ihan ulalla? Eli oisko sitten tässä tapauksessa oikeallapuolella jotain palamisongelmaa vähän ememmänkin, jos siellä katti ei "hehku" kuten toisella puolella... ?
Eikö se ole juuri päinvastoin, katti hehkuu silloin punaisena kun palamisongelmaa nimenomaan on ja palamaton bensa palaa putkessa.
Näin päin minä sen käsitän, ja käsitystäni tukee 156 v6:n puolavika, jossa putki oli niin kuuma että putken kumiriipukkeet paloi poikki.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 jts käyntiongelmia
Nyt vois seistä korjattuna... Tuo käsitys on mulle juurtunut porukoiden ikivanhasta 405:stä, jossa ainoastaan silloin kone toimi kuten piti, kun katilla pystyi mökkitiellä käryttämään ruohot kuolleeksi... Ja oikein tarkoittaa sitä, että meni päästöistä läpiäölkjhgf kirjoitti:Aquatica kirjoitti:Muistelen lukeneeni, että kakkos- ja kolmospyttyjen puolat kärsii kuumuudesta... Ilmeisesti siksi, että pakosarja on liian lähellä niitä? Toisaalta eikös noissa nyt luulisi kattien olevan aika tasakuumat, vai olenko ihan ulalla? Eli oisko sitten tässä tapauksessa oikeallapuolella jotain palamisongelmaa vähän ememmänkin, jos siellä katti ei "hehku" kuten toisella puolella... ?
Eikö se ole juuri päinvastoin, katti hehkuu silloin punaisena kun palamisongelmaa nimenomaan on ja palamaton bensa palaa putkessa.
Näin päin minä sen käsitän, ja käsitystäni tukee 156 v6:n puolavika, jossa putki oli niin kuuma että putken kumiriipukkeet paloi poikki.
Ja onhan tuo loogista, että palamatonta bensaa menee putkeen ja käryttää siellä -> katti alkaa hehkumaan. Pitäis taas jättää kommentointi asioista, joista ei oikeesti mitään tiedä, mutkun ei halua!
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 04 Kesä 2012, 07:53
- Car(s): Alfa 156 JTS
Alfa 159 JTDM - Paikkakunta: Tampere
Re: 156 jts käyntiongelmia
Kiitos vinkeistä,puolan vaihto auttoi ongelman poistamiseen mutta kun auto toimii ihan hyvin miten saan kutattua
Motor control system failure vikakoodin vai saako sitä mitenkään itse kuitattua.
Tietysti vikaa voi olla lambdassa tai jossain muualla,mutta kun toimii ihan hyvin,
josko joku osaisi vastata,
T:A
Motor control system failure vikakoodin vai saako sitä mitenkään itse kuitattua.
Tietysti vikaa voi olla lambdassa tai jossain muualla,mutta kun toimii ihan hyvin,
josko joku osaisi vastata,
T:A
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 156 jts käyntiongelmia
Joko käyt jollain korjaamolla kuittaamassa vikakoodin, ottavat kympin tai enemmän, tai hommaat vikakoodin luku systeemit (suositeltavaa muutenkin) niistä löytyy juttua täältä foorumistakin ja kuittaat itse. Tai sitten kaivat täältä viestiketjun jossa eri paikkakunnilla asuvat foorumilaiset tarjoavat lukulaitteitaan ja otat heihin yhteyttä.
Kannattaisi laittaa oma paikkakunta näkyville profiiliin, joku saattaisi jopa tarjota itse apuaan. Eli siis tule käymään Kempeleessä jos asut täälläpäin
Kannattaisi laittaa oma paikkakunta näkyville profiiliin, joku saattaisi jopa tarjota itse apuaan. Eli siis tule käymään Kempeleessä jos asut täälläpäin
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 04 Kesä 2012, 07:53
- Car(s): Alfa 156 JTS
Alfa 159 JTDM - Paikkakunta: Tampere
Re: 156 jts käyntiongelmia
Kiitos Kempeleen suuntaan täältä Tampereelta
T:A
T:A
Re: 156 jts käyntiongelmia
Omassa JTS:ää myös käyntiongelmia.. Tyhjäkäynti vähän täristää ja silloin tällöin kuulostaa enemmän epänormaalilta. Ei kuitenkaan niin paljoa, että meinaisi sammua. Voisiko silti puola olla viallinen ja että kannattaisiko minunkin kokeilla tuota puolanpiuhan irroitusta auton ollessa käynnissä? Vai onko asia niin, että jos puola on rikki niin auto ei edes käynnissä meinaa pysyä?
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 156 jts käyntiongelmia
kyllä 4.sylinterinen vielä lähtee joten kuten käyntiin, ei ole koodeja lueyyu ihan vast'ikään? sytytyskatkoksista jää aikas hyvällä varmuudella vikakoodi
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: 156 jts käyntiongelmia
Joo no siis katalysaattorin vajaatoiminta bank2:sta ilmottelee. Sitä on puitu foorumilla jo aika paljonkin eikä vieläkään varmuutta mikä aiheuttaa. Mietin vain et kannattaisko tota puolanpiuha hommaa kokeilla, vai voiko se taas aiheuttaa lisää vikoja?
Vikakoodi on kuitattu ja puolat vaihdettu päittäin et jos vika siirtyy bank1:lle niin puolavika taitaisi olla.. Vikavaloa odotellessa.
Vikakoodi on kuitattu ja puolat vaihdettu päittäin et jos vika siirtyy bank1:lle niin puolavika taitaisi olla.. Vikavaloa odotellessa.