159 2.4 JTDm lämpiäminen

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

159 2.4 JTDm lämpiäminen

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Oli Carloksen kanssa kepaasilla puhetta viitosriisselin lämpeemisestä ja aihe saattaa kiinnostaa muitakin, joten ajattelin postata logikäyrää parinkympin pakkasilta ihan julkiseksi. Lähtöä edelsi sähkölämmitys (se kuuluisa säteilylämppäri), jonka kestoaika oli muistaakseni joko 2 tai 3 tunnin luokkaa. Moottorinlämmitin on mitä ilmeisimmin lämmittänyt koko moottoritilaa ja näin myös sisääntulevaa ilmaa, tämän takia sisääntulevan ilman lämpötila tipahtaa vasta hetken päästä startista. Sisääntulevan ilman lämpötila tipahtaa lähes heti kun autolla on lähdetty liikkeelle sinne ulkolämpötilan tasolle. Jäähdytysneste on ylittänyt 80C rajan n. 10min 50sek / 10,5km kohdalla. Ensimmäinen lämpötilamerkintä jäähdytysnesteelle on -7C. Autossa EI ole mitään ylimääräistä viimasuojaa keulalla blokkaamassa ilmavirtaa. Laitoin mukaan vielä nopeuden ja trippilukeman kertomaan vähän ajoprofiilista (ei nyt ihan kaupunkiköröttelyä ja pudotus moottoritielle 7km kohdalla - tuosta eteenpäin olisi tilanne jatkunut melko vakaana).

Edit: käyrästön pituus on tuhatkunta (997) sekuntia, eli reilut 16 minuuttia.

Kuva
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: 159 2.4 JTDm lämpiäminen

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Millä softalla keräsit tiedot ja mitä muuta tietoa oli valittavissa lokitukseen? Just viikolla mietin, että Giulietan lämpenemistä pitäisi mitata ilman viimasuojia ja niiden kanssa.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: 159 2.4 JTDm lämpiäminen

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Hyvinhän tuo tuntuu lämpeävän omakin 2.4 jos vaan liikkeellä pysytään. Huomasin vain kun oli läppäri kiinni koeajolenkillä että moottorinlämmöt alkaa tippumaan lähes samalla sekunnilla kun nostaa jalan kaasulta. Ja näkeehän sen mittaristakin, ja tuosta kuvasta.

Sisätilat lämpenee paremmin kuin bensa 2l 156:sissa, koska lämppärin kenno taitaa olla tehokkaampi/isompi/jotain.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 2.4 JTDm lämpiäminen

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, hyvin tuo lämpiää mulla. Moottorin lämmönnousun notkahtamiseen yhdellä kohtaa voi myös vaikuttaa ilmastoinnin törppääminen automaagiasentoon (ja sitämyöten pöhötyksen koveneminen täysille), kun lämpömittari on ylittänyt 70C viivan.

Logittamiseen käytetty softa on nimeltään Torque, toimii androidivärkeissä (mulla on tätä varten A-linkin halpistabletti, joka on kyllä ihan p, mutta toimii) ja kaverina on bluetoothilla yhteyden koppaava OBD-adapteri. Logiin saa valita kaikennäköistä, mulla lista näyttää tällä hetkellä tältä:

G(x)
G(y)
G(z)
G(calibrated)
Engine Load(%)
Engine Coolant Temperature(°C)
Intake Manifold Pressure(kpa)
Barometric pressure(kpa)
Engine RPM(rpm)
Intake Air Temperature(°C)
Speed (OBD)(km/h)
Trip Distance(km)
Accelerator PedalPosition D(%)
Accelerator PedalPosition E(%)
Fuel Rail Pressure(kpa)
CO₂ in g/km (Instantaneous)(g/km)
EGR Commanded(%)
CO₂ in g/km (Average)(g/km)
Fuel Level(%)
Mass Air Flow Rate(g/s)
Litres Per 100 Kilometer(Average)(l/100km)
Voltage (OBD Adapter)(V)
Kilometers Per Litre(kpl)
Kilometers Per Litre(Average)(kpl)
Litres Per 100 Kilometer(l/100km)
Miles Per Gallon(Average)(mpg)
Miles Per Gallon(Instant)(mpg)
Turbo Boost & Vacuum Gauge(bar)
Trip average Litres/100 KM(l/100km)
Transmission Temperature(Method 3)(°C)
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

jukka22
Viestit: 318
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Re: 159 2.4 JTDm lämpiäminen

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Hyvin nämä lämpiää. Mulla oli alkutalvesta hidasta lämpiämistä ja tuntui että mittari ei enää saavuttanut 90 lukemaa ollenkaan. Vaihdettiin sitten termari, ja paluu entiseen suht ripeään lämpenemiseen ja mittarin neulan paluu tutulle paikalle tapahtui.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: 159 2.4 JTDm lämpiäminen

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Voisi itekki logittaa vähän dataa joku päivä. 159 lämpenemisessä ei kyllä ole ollut ongelmia.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Re: 159 2.4 JTDm lämpiäminen

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Yritin simuloida tuon käyrästön ajotapahtuman, mutta pieleen meni.

Tulos > termari vaihtoon, lämmöt tahtoo pysyä 73 asteen korvalla keula peitettynä.

Josta seurauksena egr ja hiukkasloukku tukkeutuu nopeammin ja loukun poltto hidastuu, koska poltton vaatima koneenlämpö pitää olla käsittääkseni min70C.

5 viimeisen polton keskimääräinen polttoväli on ollut 63km ja 80% tukkeumalla ei tuo käynnistyskään ole kovinkaan tehokasta.

Oli tuo clogging arvo 87% ja käynnistyminen todella nihkeää. Sain kumminkin tuon regeneroinnin käynnistettyä ja clogging arvo laski 25%. Johan rupes lähtemään käyntiinkin huomattavasti kevyemmin.

Kuinkakohan paljon tuon clogging% arvo pitää olla että polttoa ecun mukaan vaadittaisiin?

e:Mitäköhan tuo lämpötila anturin resistanssi mahtaa olla?

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 2.4 JTDm lämpiäminen

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Olisikohan 100, kun joskus katsoin arvon olevan 97 %:a ja hetkeä myöhemmin nokipoltto alkoi.
Viimeksi kun katsoin, oli poltot tapahtuneet 1070 km:n välein. Kesällä lukema oli 300 km pienempi.

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Re: 159 2.4 JTDm lämpiäminen

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Kuva

Ympäristölämpötila ei ole vaan verokkiarvon mukainen ja keula on aika ummessa.

Kuva

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 159 2.4 JTDm lämpiäminen

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Mullahan tuo on ilmoittanut pariin kertaan startatessa ANTIPOLLUTION FILTER CLOGGED. Ja edellinen polttoväli oli 130km. Miten voi olla polttoväli 1000km? Jos se on normaali väli niin meikäläisen kinneri vissiin pikkusen tukossa.

Nyt se on myös parin viikon aikana tehnyt sitä ettei lähde ekalla käyntiin kylmällä koneella. Hörähtää ja sammuu, toisella sit pärähtää normisti käyntiin. Tehoissa ei persdynolla ole tapahtunut muutosta.

Kun nyt sais jostain sen toisen hiukkasloukun voisi tyhjentää sen ja ohjelmoida koko polttovälin hitoille.

Ai niin, kokeilin tuossa joku aika sitten omalla OBD kikkareella tota torque ohjelmaa ja ei se mulla löytänyt edes sopivaa protocollaa eculle. Mikähän versio muilla on ohjelmasta?

Eilen tein pitemmän ajolenkin kun oli luppoaikaa ja silloin teki viimeksi polton. Polton loppumetreillä hävisi taas tehot. Eli toimii ihan normisti ja siinä vaiheessa kun poltto loppuu kun painaa kaasun pohjaan ei ahdot nouse kuin toiselle viivalle, ei edes puoleen väliin. Sitten yksi jarrutus ja kakkosella kaasu pohjaan ja taas mennään ihan normaalisti :shock:

Tää sama ongelmahan oli autossa jo ostaessa joka poistui näihin päiviin asti EGR:n vaihdolla. Autossa ECU ohjelmoitu ja EGR:n ei pitäisi olla edes toiminnassa nyt, joten mistähän tuokin johtuu. Liittyisikö kenties tuohon tiuhaan polttoväliin ja olisiko se DPF tiensä päässä?
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Re: 159 2.4 JTDm lämpiäminen

Viesti Kirjoittaja Carlos »

KauGoH kirjoitti: Ai niin, kokeilin tuossa joku aika sitten omalla OBD kikkareella tota torque ohjelmaa ja ei se mulla löytänyt edes sopivaa protocollaa eculle. Mikähän versio muilla on ohjelmasta?

Ehkä ennemminkin, mikä se sun obd mokkula mahtaa olla?

Tuo meikäläisen on elm327 1.5 http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI. ... 1080881739" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Re: 159 2.4 JTDm lämpiäminen

Viesti Kirjoittaja Carlos »

http://www.mister-auto.fi/fi/termostaat ... _g316.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Mitäköhän eroa noillakin mahtaa olla?

arv
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: 159 2.4 JTDm lämpiäminen

Viesti Kirjoittaja arv »

hjpp kirjoitti:Olisikohan 100, kun joskus katsoin arvon olevan 97 %:a ja hetkeä myöhemmin nokipoltto alkoi.
Viimeksi kun katsoin, oli poltot tapahtuneet 1070 km:n välein. Kesällä lukema oli 300 km pienempi.
Omassa (2.4 JTDm) näkyi polttojen keskiarvo olevan 1129 km ja kesällä oli tosiaan lyhyempi. Sama öljytyyppi koneessa koko ajan. Mielestäni paljon ajettu moottoriöljy tihentää polttoväliä.
Kesällä jouduin vaihtamaan ECU:n ja silloin clogged-arvo oli 130% ennen kuin poltto tapahtui. Tämän jälkeen poltto on tapahtunut 98% tietämillä.
Tässä ECU:ssa on nyt myös EGR käytössä ja vakio-ohjelma.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 159 2.4 JTDm lämpiäminen

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Carlos kirjoitti:
KauGoH kirjoitti: Ai niin, kokeilin tuossa joku aika sitten omalla OBD kikkareella tota torque ohjelmaa ja ei se mulla löytänyt edes sopivaa protocollaa eculle. Mikähän versio muilla on ohjelmasta?

Ehkä ennemminkin, mikä se sun obd mokkula mahtaa olla?

Tuo meikäläisen on elm327 1.5 http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI. ... 1080881739" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Eipä ole ainakaan sama palikka minulla. Minulla tämä http://www.nettikama.fi/elm327-bluetooth-adapteri.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Alfa OBD ja muut toimii kyllä normaalisti tolla minun palikalla. Tai sit käyttäjä on palikka, mikä ei olisi hirveä yllätys :wink:
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Re: 159 2.4 JTDm lämpiäminen

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Pitäshän sen MESin tolla toimia. ELM327 1.3 piti olla vähintään, mutta jotain häikkää noissa mokkuloissakin on ollu.. :mrgreen:

Vastaa Viestiin