166 ohjaustehostin
Valvoja: Moderators
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
166 ohjaustehostin
Aamun hämärinä tunteina 166 siirti ohjaustehostimen nesteensä sateiseen ulkoilmaan. Mikäli oikein havaitsin niin punainen elämänneste löysi tiensä jostain jäähdyttimen alapuolelta aivan auton keulasta. Jos näin todella oli niin onneksi ei olla ohjausvaihteen kanssa tekemisissä. Ei ole varaosaromppua matkassa joten pitänee kysäistä muistaisiko joku miksi tehostimen putki kulkee auton keulan alla?
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Suunnilleen noin. Eli ohjausvaihteen ja säiliön välillä näyttää kulkevan käytännössä melkeinpä koko moottoritilan ympäri saakka letku ja se todella kulkee jäähdyttimen alla. Sitä en tiedä olisiko siellä varsinaista lauhdutinta - taitaa vaan olla pitkästi putkea - samaa asiaahan sekin tietty ajaa.90 kirjoitti:luultavasti autossa on lauhdutin noille tehostimen öljyille ja niiden putkisto kulkee siellä keulalla..varmaankin jokin liitos korkannut jos päästellyt öljyt maahan..
Onpahan viikonlopuksi tekemistä kun paikallistaa vuotokohdan ja korjaa viallisen kaasupolkimen asentotunnistimen

jos 166 letku kulkee samoin?, kuin 156 ja mareassa = kuskin puolella, niin kurkkaappa akun alta, mistä ohjaustehostimen alumiiniputki muuttuu paineletkuksi ja jatkaa siitä keulaa kohden alaspäin.
Omasta mareasta letku murtui viime talvena kyseisestä kohtaa (n10-20cm letkua alaspäin, öljyt tuli autonalle syylärin alta, näin hyvin pyöränkotelosta, kun poistin sen muovihärpäkkeen edestä) Letku oli ihan ratkennut, tein hätäkorjauksen suuremmalla letkulla+2klemmaria ja täytin säiliön ja ajoin paikalliseen DA:n, jossa todella edulliseen hintaan (muutama kymppi osineen ja töineen) laittoivat uuden letkun parissa tunnissa. Se alkuperäinen letku oli valmistettu 22.06.1999, valmistajaa en muista, päivämäärä jäi mieleeni... liekkö autosi samaa vuosimallia? ja kenties käytössä samaa letkua?!
Omasta mareasta letku murtui viime talvena kyseisestä kohtaa (n10-20cm letkua alaspäin, öljyt tuli autonalle syylärin alta, näin hyvin pyöränkotelosta, kun poistin sen muovihärpäkkeen edestä) Letku oli ihan ratkennut, tein hätäkorjauksen suuremmalla letkulla+2klemmaria ja täytin säiliön ja ajoin paikalliseen DA:n, jossa todella edulliseen hintaan (muutama kymppi osineen ja töineen) laittoivat uuden letkun parissa tunnissa. Se alkuperäinen letku oli valmistettu 22.06.1999, valmistajaa en muista, päivämäärä jäi mieleeni... liekkö autosi samaa vuosimallia? ja kenties käytössä samaa letkua?!
-
- Viestit: 247
- Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
- Car(s): Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 TJet Sport 2008, almost ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
- Paikkakunta: Punkalaidun
Onkos siinä 166:ssa
Servotronic kuten V6 Kapassa?
Kapassani on tuollainen snadi jäähdytin etummaisena, täytyykin varmaan peittää se talveksi.
Eiköhän Redlinen tehostinöljy auta osaltaan noihin kylmänä liikaa painetta ongelmiin. Ainakin vanhasta Kapastani se vei pakkasaamujen porsaantappoäänet ihan hyvin pois...
Kapassani on tuollainen snadi jäähdytin etummaisena, täytyykin varmaan peittää se talveksi.
Eiköhän Redlinen tehostinöljy auta osaltaan noihin kylmänä liikaa painetta ongelmiin. Ainakin vanhasta Kapastani se vei pakkasaamujen porsaantappoäänet ihan hyvin pois...
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Kun pääsee varaosa-cd:n ja auton kimppuun niin täytyypä tutkia tarkemmin. Kohta lienee sama kuin sinulla vaikka akun alta ei sitä löydykään (patteri on takakontissatsxm kirjoitti:jos 166 letku kulkee samoin?, kuin 156 ja mareassa = kuskin puolella, niin kurkkaappa akun alta, mistä ohjaustehostimen alumiiniputki muuttuu paineletkuksi ja jatkaa siitä keulaa kohden alaspäin.
Omasta mareasta letku murtui viime talvena kyseisestä kohtaa (n10-20cm letkua alaspäin, öljyt tuli autonalle syylärin alta, näin hyvin pyöränkotelosta, kun poistin sen muovihärpäkkeen edestä) Letku oli ihan ratkennut, tein hätäkorjauksen suuremmalla letkulla+2klemmaria ja täytin säiliön ja ajoin paikalliseen DA:n, jossa todella edulliseen hintaan (muutama kymppi osineen ja töineen) laittoivat uuden letkun parissa tunnissa. Se alkuperäinen letku oli valmistettu 22.06.1999, valmistajaa en muista, päivämäärä jäi mieleeni... liekkö autosi samaa vuosimallia? ja kenties käytössä samaa letkua?!

- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Mielenkiintoista. Onko lauhdutinkierto pakko ohittaa vai riittääkö jos vaihtaa kunnon liemet sisään? Konstruktio lienee sama kuin Suomeen virallisesti tuoduissa 166ssa joten kai sen pitäisi kestää pakkasta? Viime talvelta ei ole kokemusta kuin helmikuulta lähtien, ei tehostaja ainakaan valittanut ylipaineesta sellaiselle rääkäisyllä kuin 164ssa aikanaan.JTD kirjoitti:Bella Italiassa tsekattiin yhden JTD-kaverin kanssa, miten lauhdutin pitää ohittaa, ettei pullahda stefa talvella, kuten hänelle kävi.
Tarkempia ohjeita saat kaverilta, kenelle taisit myydä alut alkuvuodesta.
Numero löytyy, jos tarvit.
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Nonniin, job_well_done. "Lauhduttajalle" menevä paineletku oli ampunut itsensä irti etuvasemmalta. Oli aika ahdas paikka, kiitos Zenderin etuhelman, mutta sain taiteiltua letkun takaisin ja kiristettyä klemmarin. Etuhelmaa piti vähän irroittaa alhaalta. Toivottavasti nyt letku pysyy kiinni eikä johtunut jostain muusta (liikaa painetta järjestelmässä?)...
Tosiaan, ainakin teutoonien maaperältä kotoisin olevassa mallissa on tuo "return pipe" varustettu eräänlaisella "lauhduttimella". Käytännössä u-mutkan tekevässä putkessa on vankka rivoitus lähes puolen metrin matkalla ja koko komistus majailee etuspoilerin sisässä syylärin etu- ja alapuolella. Varaosa-cd:n mukaan tuon rivoitetun u-putken voisi korvata pelkällä u-mutkalla (suomi-versio?). Talvella saattaa jäähdytys olla muuten liian tehokasta. Ajoviimalta voisi suojata ehkä sopivalla tuulensuojalla?
Tuleepahan samalla vaihdettua tehostimen öljyt. Kommentteja mitä litkua kannattaa järjestelmään laittaa? Mikähän mahtaa olla systeemin tilavuus?
Kiitokset hyvistä vinkeistä!
Tosiaan, ainakin teutoonien maaperältä kotoisin olevassa mallissa on tuo "return pipe" varustettu eräänlaisella "lauhduttimella". Käytännössä u-mutkan tekevässä putkessa on vankka rivoitus lähes puolen metrin matkalla ja koko komistus majailee etuspoilerin sisässä syylärin etu- ja alapuolella. Varaosa-cd:n mukaan tuon rivoitetun u-putken voisi korvata pelkällä u-mutkalla (suomi-versio?). Talvella saattaa jäähdytys olla muuten liian tehokasta. Ajoviimalta voisi suojata ehkä sopivalla tuulensuojalla?
Tuleepahan samalla vaihdettua tehostimen öljyt. Kommentteja mitä litkua kannattaa järjestelmään laittaa? Mikähän mahtaa olla systeemin tilavuus?
Kiitokset hyvistä vinkeistä!
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tuskin siellä ainakaan lauhdutinta on, öljy ei taida sentään niin kuumaksi päästä että menisi höyrystymään
Sorry, oli ihan pakko kun joskus olen itsekin erehtynyt puhumaan "öljynlauhduttimesta" ja on tullut vähän kuittia
Ja että tulisi vähän asiaakin tähän leukojen louskutuksen jatkoksi: 164:n tehostimessa käytin Mobilin synteettistä ATF:ää ja pumppu (ylipaineventtiili) äänteli vain kaikkein kovimmilla pakkasilla, silloinkin aika miedosti. Uskaltanee suositella.

Sorry, oli ihan pakko kun joskus olen itsekin erehtynyt puhumaan "öljynlauhduttimesta" ja on tullut vähän kuittia

Ja että tulisi vähän asiaakin tähän leukojen louskutuksen jatkoksi: 164:n tehostimessa käytin Mobilin synteettistä ATF:ää ja pumppu (ylipaineventtiili) äänteli vain kaikkein kovimmilla pakkasilla, silloinkin aika miedosti. Uskaltanee suositella.
- Epäkelpokeräilijä -
Mistä olet löytänyt 166:n CD:n?MKT kirjoitti:
Kun pääsee varaosa-cd:n ja auton kimppuun .

Onko sulla auton huolto yms mukana tulleet manuskat, niissä voi olla mainittu? Jos ei ole, niin voin vilaista Suomi 2,0 TS:n manuskasta...laiska kun olen niin en nyt jaksa kirmata pihalle autoonMKT kirjoitti:
~mikä mahtaa olla järjestelmän tilavuus~ .

- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Joo-o, sen takia käytinkin "käpälöitä" ja kun muut tunnistivat tuon lauhduttimena niin maassa maan tavalla. Käytännössähän noilla rivotuksilla parannetaan jäähdytysvaikutusta.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Tuskin siellä ainakaan lauhdutinta on, öljy ei taida sentään niin kuumaksi päästä että menisi höyrystymään![]()
Sorry, oli ihan pakko kun joskus olen itsekin erehtynyt puhumaan "öljynlauhduttimesta" ja on tullut vähän kuittia![]()
Ja että tulisi vähän asiaakin tähän leukojen louskutuksen jatkoksi: 164:n tehostimessa käytin Mobilin synteettistä ATF:ää ja pumppu (ylipaineventtiili) äänteli vain kaikkein kovimmilla pakkasilla, silloinkin aika miedosti. Uskaltanee suositella.
Tuo Mobil olikin jo mielessä - muistelen että joku puhui taannoin Redlinen litkuista(?), mutta tärkeintä kai on öljyn notkeana pysyminen 30 asteen pakkasilla.
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Varaosaromppu tuli ystävällisen palstalaisen kautta hankittua. Erittäin hyödyllinen kapistus, vaikka vielä kun saisi korjaamo-cd:n.....wetear kirjoitti: Mistä olet löytänyt 166:n CD:n?![]()
Onko sulla auton huolto yms mukana tulleet manuskat, niissä voi olla mainittu?
Auton manuaaleissa ei luonnollisesti puhuta mitään tehostimen öljytilavuudesta. Tarkoitus kai on että sitä ei kukaan mene itse vaihtelemaan....

Edit: Kiinnostuneille tiedoksi: öljytilavuus on noin 0,7 litraa