33 ja outo tyhjäkäynti

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Wille
Viestit: 337
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:13
Car(s): ex 33, 75
Paikkakunta: Kerava

33 ja outo tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Wille »

Eli vm 1990 33 1.7ie:n tyhjäkäynti on liian korkealla, n. 1300-1500r/min. Olen koittanut säätää ruuvista, mutta se on jo ihan minimissä. Joskus myös auton seistyä pidempään tyhjäkäynti pomppii tonnin ja kohden välillä ennen kuin rauhoittuu. Mistähän voisi alkaa vikaa etsimään?

TimoJ
Viestit: 200
Liittynyt: 03 Elo 2003, 02:07

Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja TimoJ »

Moikka

En ole ruiskuexpertti, mutta itse lähtisin etsimään ilmavuotoa imusarjasta. Lisäksi läpän asento, ettei jumita raolleen ja ilmin putsaus.
Kaikki ruiskun piuhojen liitokset kannattaa käydä läpi ja putsata.

TimoJ

Vain villi arvaus 2c
Brooommm_____köhköh_pazum__broooom___köhköh___????

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

jeps..imuvuoto saattaisi tulla kyseeseen..

Avatar
Zenery
Viestit: 420
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 09:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 33 ja outo tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Zenery »

Wille kirjoitti:Eli vm 1990 33 1.7ie:n tyhjäkäynti on liian korkealla, n. 1300-1500r/min. Olen koittanut säätää ruuvista, mutta se on jo ihan minimissä. Joskus myös auton seistyä pidempään tyhjäkäynti pomppii tonnin ja kohden välillä ennen kuin rauhoittuu. Mistähän voisi alkaa vikaa etsimään?
Ihan vaan mielenkiinnosta,mistähän ruuvistä säädit tyhjäkäyntiä?
Tiedän nimittäin muutaman tapauksen kun tyhjäkäyntiä on yritetty säätää
kaasuvivustosta ja niinhän sitä ei tehdä :wink:

Se tyhjäkäynnin säätöhän on siinä yhden tulevan ilmaletkun juuressa olevassa "liittimessä" moottorin oikealla puolella.(muistaakseni)

En epäilet ettetkö sinä olisi säätänyt oikeasta paikasta,mutta olen törmännyt muutamaan,jossa vivusto on säädetty ihan perseelleen.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

jetronicissa vaikuttaa kyllä että jos vain erehtyy säätämään kaasuläpän rajoitintapista tyhjäkäyntiä niin asennontunnistin sekoaa välittömästi ja tyhjäkäynti alkaa heittelemään miten satuun kylmän ja kuuman koneen välillä..
motronicissa ei varsinaista tyhjäkäynnin säätöä olekkaan vaan ruisku hoitaa itse tuon puolen..

Avatar
Zenery
Viestit: 420
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 09:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Zenery »

IE mallissa säädetään tyhjäkäynti noin kuin aiemmin sanoinkin (ainakin -90 vm:ssä) 16V:ssä onkin motronic ML4-1
ja siinä ei sitten kai voi säätää ollenkaan?

Eli vapautetaan lukitusmutteri ja pyöritetään sitä liitintä,kunnes tyhjäkäynti on mieleinen,sitten kiristetään lukitusmutteri.
Oli muistaakseni aika isot kiintoavaimet millä sitä joutui säätämään.


Kannattaa varmaan alkuperäisen kysyjän säätää tuo rajoitintappi ensin oikein,jos on erehtynyt siitä tyhjäkäyntiä säätämään.

Karkeasti siten,että kun kaasupoljin vapautetaan niin sieltä kuuluu kytkimen napsahdus ja toisaalta kun poljin on pohjassa sieltäkin päästä täytyy napsahdus kuulua.
Sitten voisi koittaa säätää sitä tyhjäkäyntiäkin.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

jeps..ensin rajoitintappi kohdalleen ja sitten tyhjäkäynninsäätö juuri noin kuin Zenery sanoikin... :)

Ana M
Viestit: 240
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 18:12
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Ana M »

kato ihan ensimmäiseks alipaineletkut ja säädä vasta sen jälkeen mikäli tarvii. Mulla oli täsmälleen samanlaiset oireet ja mulla oli alipaineletkut ihan haperot ja yksi oli murtunut sylinterinpäästä kokonaan irti.

Mä säädätin noita ensin ja tyhjäkäynti laski sillä mut kierrokset heitteli silti. Koita sä ensin korjata alipaine letkut jos se on niistäkiinni ja säädä vasta sitten. Halvimmalla pääset kun ostat Teollisuus etolasta 1-2 metriä 4mm halkaisijaista kumiletkua ja vaihdat ite ne. Ei oo vaikee tehdä kun minäkin kykenin siihen. Purat vaan imusarjan, ilmamäärämittarin ja ilmanputsarin koppineen pois, ja sitten vaihdat letkut.

Voisko mulla olla niin että alipaineletkujen korjaamisen jälkee kone käy jopa hiukan liian laihalla, kun sitä tyhjäkäyntiä säädettiin ennen imuvuodon korjaamista?
33 P4 -91, Skoda Octavia 4x4 -04, Superb 4x4

Avatar
Wille
Viestit: 337
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:13
Car(s): ex 33, 75
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Wille »

Säädin siitä ruuvista imusarjan päältä/edestä, eli en koskenut kaasuvivustoon. Onkos toi imusarjan purkaminen minkälainen homma, ei ole mahdollista tehdä kauheen isoja remontteja kun viikot pitää olla valtion leivissä.. :snipersmile: Missä muuten sijaitsee tuo rajoitintappi mistä oli puhetta?

Ana M
Viestit: 240
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 18:12
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Ana M »

siis tarkoitan imusarjan yläosaa. eli siis ei tarvi muutakuin ottaa ne mutterit siitä kaasuvaijerin luota auki ja sit se mokula sieltä keulanpuolelta irti. sit vaan klemmarit niistä kumitiivisteistä ja imusarja pois. Kannattaa laittaa vaik jokin paperi niiden kumitiivisteiden päälle sit ku oot purkanu imusarjan pois et ei mee ylimäärästä likaa sinne kaasuläppien päälle ja sit myöhemmin koneesee. Nii ja tietty sit ku kasaat, ni varo ettet korkkaa jengoja imusarjasta kun se on alumiinia (Mulle meinas käydä niin :)
33 P4 -91, Skoda Octavia 4x4 -04, Superb 4x4

Vastaa Viestiin