Alfa 159 2,4 JTDm ruiskusuuttimien liittimet ja vikakoodeja
Valvoja: Moderators
- CamTech
- Viestit: 7
- Liittynyt: 15 Touko 2012, 22:44
- Car(s): Alfa 159 2.4 Jtdm SW Qtronic -06
ex-164 3.0 V6 -95 ja -98 - Paikkakunta: Etelä-Suomi
Alfa 159 2,4 JTDm ruiskusuuttimien liittimet ja vikakoodeja
Viime viikolla pärähti kojelautaan liuta vikavaloja ja viestejä: ensin automaattilaatikko ilmoitti että on syytä lähteä korjaamolle, heti perään koneen ohjausjärjestelmän virheilmoitus ja sitten vielä, että ajonhallintajärjestelmä ja luistonesto ovat kytkeytyneet pois päältä. Koneen käynti muuttui entistäkin traktorimaisemmaksi tutinoineen ja ilmeisesti järjestelmä meni safety mode:en kun ei kulkenut kuin 60 km/h. Kotiin kuitenkin pääsin ja syksyllä hankitulle FiatEcuScan'ille tuli kunnon käyttöä. Piuhan kiinnitettyä selvisi, että koneen suuttimeen nro 4 on yhteys poikki. Laitoin koneen käyntiin ja nelossuuttimen liittimen liikuttelu itse asiassa vaikuttikin käyntiin selkeästi. Hätäensiapuna liitin vain sopivasti jännitykseen nippusiteen avulla ja meno jatkui. Ensin piti tosin nollata virhekoodit automaattilaatikosta ja sitten koneenohjaus-ecu:sta ja nimenomaan tässä järjestyksessä. Tuo laatikon virhehän johtui siis siitä, että koneesta oli suutinyhteyden kadottua hävinnyt ohjelmien edellyttämät vääntömomentit.
Ennen kuin ajattelin edes kysyä liittimen hintaa Alfan omasta liikkeestä, niin selailin nettiä ja löysin seuraavan paikan: http://www.finjector.com" onclick="window.open(this.href);return false; Ko. verkkosivulla on verkkokauppa mutta päätin käydä paikan päällä Helsingin keskustassa. Paja sijaitsee mielenkiintoisesti yhden kerrostalon kivijalan vanhassa halkovarastossa. Finjectorin kaveri vilkaisi pellin alle ja totesi heti, että italialaiset ovat näemmä tehneet halvemman kopion Boschin alkuperäisestä liittimestä. On muuten tuo italialaisen liittimen muovinlaatu sellainen, että kun pikkuisessa pakkaskelissä katsoo liittimeen niin se hajoaa siihen paikkaan. Finjectorilta löytyi aitoja saksalaisia liittimiä hyllystä ja yhden liitinsarjan hinta oli vain 4 euroa! Ja liitin on alkuperäistä paljon tukevamman oloinen. Veikkaanpa ettei Alfan oma liike liitintä tuohon hintaa myy - jos ylipäätään myyvät liittimiä, voipi olla että sieltä tarjotaan jopa jotain johtosarjaa sopivaan hintaan... Mutta kaiken kaikkiaan aivan loistava palvelu tuolla Finjectorilla!
Yhden liittimen vaihtoon meni noin 15 minuuttia. Liittimet ovat puristusliittimiä, mutta koska itsellä ei ollut kärkipihtejä kummempia työkaluja käytössä niin varmistin pysyvyyden juottamalla liittimet piuhoihin (vaikkei näin kai saisi puristusliittimille kaikkein puhtaimpien oppien mukaan tehdä). Laitanpa tähän muutaman kuvan operaatiosta: 1. kuvassa alkuperäinen liitin keltaisine varmistinkilkkeineen, 2. kuvassa uusi liitinsarja ja 3. kuvassa uusi liitin paikallaan.
Ennen kuin ajattelin edes kysyä liittimen hintaa Alfan omasta liikkeestä, niin selailin nettiä ja löysin seuraavan paikan: http://www.finjector.com" onclick="window.open(this.href);return false; Ko. verkkosivulla on verkkokauppa mutta päätin käydä paikan päällä Helsingin keskustassa. Paja sijaitsee mielenkiintoisesti yhden kerrostalon kivijalan vanhassa halkovarastossa. Finjectorin kaveri vilkaisi pellin alle ja totesi heti, että italialaiset ovat näemmä tehneet halvemman kopion Boschin alkuperäisestä liittimestä. On muuten tuo italialaisen liittimen muovinlaatu sellainen, että kun pikkuisessa pakkaskelissä katsoo liittimeen niin se hajoaa siihen paikkaan. Finjectorilta löytyi aitoja saksalaisia liittimiä hyllystä ja yhden liitinsarjan hinta oli vain 4 euroa! Ja liitin on alkuperäistä paljon tukevamman oloinen. Veikkaanpa ettei Alfan oma liike liitintä tuohon hintaa myy - jos ylipäätään myyvät liittimiä, voipi olla että sieltä tarjotaan jopa jotain johtosarjaa sopivaan hintaan... Mutta kaiken kaikkiaan aivan loistava palvelu tuolla Finjectorilla!
Yhden liittimen vaihtoon meni noin 15 minuuttia. Liittimet ovat puristusliittimiä, mutta koska itsellä ei ollut kärkipihtejä kummempia työkaluja käytössä niin varmistin pysyvyyden juottamalla liittimet piuhoihin (vaikkei näin kai saisi puristusliittimille kaikkein puhtaimpien oppien mukaan tehdä). Laitanpa tähän muutaman kuvan operaatiosta: 1. kuvassa alkuperäinen liitin keltaisine varmistinkilkkeineen, 2. kuvassa uusi liitinsarja ja 3. kuvassa uusi liitin paikallaan.
- Liitteet
-
- Alfa 159 diesel injector 1.jpg
- alkuperäinen liitin
- (76.27 KiB) Tiedosto ladattu 1486 kertaa
-
- Alfa 159 diesel injector connector.jpg
- liitinsarja
- (48.5 KiB) Tiedosto ladattu 1486 kertaa
-
- Alfa 159 diesel injector with new connector.jpg
- uusi liitin paikallaan
- (79.95 KiB) Tiedosto ladattu 1486 kertaa
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
- Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super - Paikkakunta: Hollola
Re: Alfa 159 2,4 JTDm ruiskusuuttimien liittimet ja vikakood
Hyvä postaus, täytyykin tarkistaa omasta autosta noiden kunto.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Alfa 159 2,4 JTDm ruiskusuuttimien liittimet ja vikakood
Tuttu vika, yhden vastaavan 2,4:sen kanssa. Oireet täsmälleen vastaavat kuin sinullakin. Alfalta ei liittimiä erikseen myydä (ainakaan sillon), hyvä tietää että boschin vastaavat sopii.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Alfa 159 2,4 JTDm ruiskusuuttimien liittimet ja vikakood
Opel diilerin kautta saa myös korjaussarjan suoraan tuohon liittimeen. Omaani 3:s pytyn suutinongelman korjasin tällasella:Epezi kirjoitti:Tuttu vika, yhden vastaavan 2,4:sen kanssa. Oireet täsmälleen vastaavat kuin sinullakin. Alfalta ei liittimiä erikseen myydä (ainakaan sillon), hyvä tietää että boschin vastaavat sopii.

- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Alfa 159 2,4 JTDm ruiskusuuttimien liittimet ja vikakood
Sama homma tuli vastaan omassakin kärryssä. Selvennyksenä siis, että murhe koskee muitakin JTDm-moottorisia Alfoja kuten 156:sta ja oletettavasti myös GT:tä, 147:aa ja 166:sta.
- Epäkelpokeräilijä -
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Alfa 159 2,4 JTDm ruiskusuuttimien liittimet ja vikakood
Onkos noista piuhoista jotain eri versioita, koska mulla on ainakin Boschin logot noissa liittimissä?
- CamTech
- Viestit: 7
- Liittynyt: 15 Touko 2012, 22:44
- Car(s): Alfa 159 2.4 Jtdm SW Qtronic -06
ex-164 3.0 V6 -95 ja -98 - Paikkakunta: Etelä-Suomi
Re: Alfa 159 2,4 JTDm ruiskusuuttimien liittimet ja vikakood
Nuo kuvassa näkyvät vm. 2006 kelta-mustat liittimet eivät ole tosiaan Boschin käsialaa vaan jotain italo-kopioita. Toivottavasti Alfa on siis vaihtanut liittimet myöhemmissä vuosimalleissa kunnollisiin?
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Alfa 159 2,4 JTDm ruiskusuuttimien liittimet ja vikakood
Kyllä se juotos aina puristusliitoksen voittaa, muistat vaan käyttää hartsia sisältävää tinaa esim. multicoreCamTech kirjoitti:Viime viikolla pärähti kojelautaan liuta vikavaloja ja viestejä: ensin automaattilaatikko ilmoitti että on syytä lähteä korjaamolle, heti perään koneen ohjausjärjestelmän virheilmoitus ja sitten vielä, että ajonhallintajärjestelmä ja luistonesto ovat kytkeytyneet pois päältä. Koneen käynti muuttui entistäkin traktorimaisemmaksi tutinoineen ja ilmeisesti järjestelmä meni safety mode:en kun ei kulkenut kuin 60 km/h. Kotiin kuitenkin pääsin ja syksyllä hankitulle FiatEcuScan'ille tuli kunnon käyttöä. Piuhan kiinnitettyä selvisi, että koneen suuttimeen nro 4 on yhteys poikki. Laitoin koneen käyntiin ja nelossuuttimen liittimen liikuttelu itse asiassa vaikuttikin käyntiin selkeästi. Hätäensiapuna liitin vain sopivasti jännitykseen nippusiteen avulla ja meno jatkui. Ensin piti tosin nollata virhekoodit automaattilaatikosta ja sitten koneenohjaus-ecu:sta ja nimenomaan tässä järjestyksessä. Tuo laatikon virhehän johtui siis siitä, että koneesta oli suutinyhteyden kadottua hävinnyt ohjelmien edellyttämät vääntömomentit.
Ennen kuin ajattelin edes kysyä liittimen hintaa Alfan omasta liikkeestä, niin selailin nettiä ja löysin seuraavan paikan: http://www.finjector.com" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; Ko. verkkosivulla on verkkokauppa mutta päätin käydä paikan päällä Helsingin keskustassa. Paja sijaitsee mielenkiintoisesti yhden kerrostalon kivijalan vanhassa halkovarastossa. Finjectorin kaveri vilkaisi pellin alle ja totesi heti, että italialaiset ovat näemmä tehneet halvemman kopion Boschin alkuperäisestä liittimestä. On muuten tuo italialaisen liittimen muovinlaatu sellainen, että kun pikkuisessa pakkaskelissä katsoo liittimeen niin se hajoaa siihen paikkaan. Finjectorilta löytyi aitoja saksalaisia liittimiä hyllystä ja yhden liitinsarjan hinta oli vain 4 euroa! Ja liitin on alkuperäistä paljon tukevamman oloinen. Veikkaanpa ettei Alfan oma liike liitintä tuohon hintaa myy - jos ylipäätään myyvät liittimiä, voipi olla että sieltä tarjotaan jopa jotain johtosarjaa sopivaan hintaan... Mutta kaiken kaikkiaan aivan loistava palvelu tuolla Finjectorilla!
Yhden liittimen vaihtoon meni noin 15 minuuttia. Liittimet ovat puristusliittimiä, mutta koska itsellä ei ollut kärkipihtejä kummempia työkaluja käytössä niin varmistin pysyvyyden juottamalla liittimet piuhoihin (vaikkei näin kai saisi puristusliittimille kaikkein puhtaimpien oppien mukaan tehdä). Laitanpa tähän muutaman kuvan operaatiosta: 1. kuvassa alkuperäinen liitin keltaisine varmistinkilkkeineen, 2. kuvassa uusi liitinsarja ja 3. kuvassa uusi liitin paikallaan.