Tuli tuossa pari viikkoa sitten piipahdettua Glasgowssa, käyttöliittymäalan konferenssissa ( http://www.cis.strath.ac.uk/%7Emdd/mobilehci04/ ). Yksi paperi saattaisi kiinnostaa tätäkin foorumia.
Olivat nimittäin kehittäneet Salernon yliopiston (italiankielentaitoiset voivat ottaa selville onko tuossa yliopiston nimessä jotain lisäsisältöäkin: http://www.unisa.it/ ) sekä Fiatin Elasis-tutkimuskeskuksen ( http://www.elasis.it/ ) kesken uudenlaisen auton navigaatiojärjestelmän.
Perinteiseen tapaan paperissa esiteltiin olemassaolevia systeemeitä - mukaan olivat päässeet GM onStar, BMW iDrive ja Fiat Connect+. Ja Alfa GT:ssä olevaa Connect-systeemiä näytettiin esityksessäkin (valokuvissa sentään vain) että tämmöinen se on. Muut näytetyt esimerkit taisivat olla Jaguarista, VW:stä ja BMW:stä.
Niin että ei liene kaukaa haettu arvaus että joku maailman päivä semmoinen systeemi Alfaankin ilmaantuu.
Jaa että minkälainen se sitten oli? Näppäsin esityksestä valokuvankin, mutten taida pistää tähän kun rikkoisin tekijänoikeutta (ei niillä ollut fyysistä prototyyppiä edes näytillä: rendatun näköisiä kuvia esittelivät).
Mutta kuvitelkaa normaali tietokoneen hiiri, ilman johtoa. Ja istutettu tiukasti (eli sitä ei pysty sentään liikuttelemaan samoin kuin hiirtä) auton keskikonsoliin, vaihdekepin taakse. Kuvitelkaa että kyseessä on vielä rullahiiri, eli etusormella voi hiiren päällä olevaa rullaa pyöritellä edestakaisin. Rullaa voi lisäksi painaa (kuten nykyisissä tietsikkahiirissäkin), sekä lisäksi vielä kallistella oikealle ja vasemmalle. Eli hyvin pitkälle samankaltainen kuin vaikka tämä Logitechin "Cruise Control Rocker"-idea: http://www.logitech.fi/index.cfm/produc ... lghp_oct04
Lisäksi laitteessa oli painonapit peukalon, keskisormen, nimettömän ja pikkusormen kohdalla. Homma futaa sitten niin, että sillä rullalla siirrellään esim. karttaa, ja rullan painallus (samoin kuin muidenkin sormien painonappien) tekee valintoja. Esmes karttanäkymässä (joka paperissa oli otettu esimerkiksi) etusormella painaminen vaihtaa zoomaustilaa, rullan pyöritys/kallistelu siirtelee karttaa eri suuntiin, keskisormella pääsee syöttämään osoitetta (jep, siinä oli kaiketi jonkinlaista tekstinsyöttöäkin, eivät esitelleet miten se tapahtuu), ja niin edelleen.
Esityksen jälkeen yleisöstä joku kysyi että eikö tuommoisen systeemin paikka olisi vaihdekepin päässä (minusta ei, ei mahdu

En onnistunut nykäisemään paperin esittäjää hihasta ja kun oli konferenssin viimeinen päivä niin hän taisi lähteäkin ennen viimeisiä esityksiä lentelemään takaisin Italiaan. Pistin sähköpostia, vastausta ei ainakaan vielä ole kuulunut (yliopistoväkeä saattaa kyllä sitoa NDA:kin tässä suhteessa - tosin olihan aiheelle julkaisulupa saatu joten ei luulisi siitä olevan kiinni).
Pisti nimittäin mietityttämään että a) miten tuota rullaa käytetään tumput kourassa talvella ja b) montako rikkoutuvaa osaa tuohon tulee sekä c) miten tuo toimii -30C:ssä kun LCD hyytyy.
Hyvä uutinen oli se, että pojat olivat älynneet ottaa iDrivestä opiksi, eli laitteeseen ei kai ollut tarkoituskaan tunkea auton kaikkia toimintoja, vaan sillä ohjattaisiin tuollaista Connect-tyyppistä systeemiä. Radion toiminnot siinä tosin oli - en ole Connect:ia käyttänyt (saako sitä edes tänne tuotaviin autoihin?), en tiedä onko radiokontrollit nykyäänkin integroitu siihen, jos Connectin autoonsa ottaa.
Mutta olipa pitkästä aikaa mielenkiintoinen paperi
