Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Tuomas K kirjoitti:
Hammond kirjoitti:- TRW:n jarrulevyjä oli saatavilla huomattavasti halvemmalla kuin Bremboa... onko sama, kumman hankkii - vai onko noilla jotain laadullisia eroja.. kannattaako hankkia suosiolla 276mm - vai sopiiko 251mm myös?
- TRW:n jarrupaloja täälläkin kai monet asennelleet.. joten ne ovat OK?
Levyt pitää olla oikean kokoiset, JTS:ssä on uudemmat jarrut eli tuo isompi lienee oikea levy.

Levyjen merkistä ei kannata stressata, varmasti pystähtyy TRW:lläkin. Jättää vaan ne nimettömät ja halpikset ostamatta.
Motonetistä myivät Brembon levyt JTSsään jokunen viikko sitten.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Saint kirjoitti:osasikos kukaan kertoa mistä johtuu että käsijarrub valo vilkkuu ajossa
Jarrunestettä liian vähän?

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Tuulilasin vaihto alkaa olemaan ajankohtainen aihe, mutta kertokaas millaisia toimenpiteitä tuo sadeautomatiikan "silmä" aiheuttaa. Pitääkö sekin uusia samalla?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Se silmähän on ihan irrallinen? Avaa luukun peilinjuuressa ja ottaa ns. silmän käteen. :lol:

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Jarsan kirjoitti:Se silmähän on ihan irrallinen? Avaa luukun peilinjuuressa ja ottaa ns. silmän käteen. :lol:
Luukun takana on huurretunnistimen silmä. :wink:
Sadeautomatiikan silmä on lasissa kiinni siinä melkein vieressä.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Hmm.. Saattaahan se niinkin olla! :mrgreen: *Ottaa oman silmän käteen ja katsoo uudelleen.*

Edit: Ei sittenkään! Kyllä se oli niin kuin ensin muistelin. ;)
Liitteet
Silmä silmästä.jpg
Luukusta se irtosilmä kurkistaa.
(112.29 KiB) Tiedosto ladattu 2691 kertaa

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

EdotL kirjoitti:huurretunnistimen silmä.
Onko huurretunnistin joku lisävaruste?

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Jarsan kirjoitti:Hmm.. Saattaahan se niinkin olla! :mrgreen: *Ottaa oman silmän käteen ja katsoo uudelleen.*

Edit: Ei sittenkään! Kyllä se oli niin kuin ensin muistelin. ;)
Hyvin taas mies tuntee autonsa. :mrgreen: Eli seison korjattuna.
Muistelen vaan brittifoorumeilta lukeneeni, että kun lasi vaihdetaan, niin liimauksien vuoksi silmäkin menee uusiksi.
Tuomas K kirjoitti:
EdotL kirjoitti:huurretunnistimen silmä.
Onko huurretunnistin joku lisävaruste?
Taitaa olla boseliftissä autommagisen ilmastoinnin vakiovaruste.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Tuurilla meni oikein! :mrgreen: Ei vaan, viimesyksyn lomareissulla ihmettelin, kun sadeautomatiikka veteli aivan omiaan. Vasta kotona huomasin, että tuo luukku oli auennut ja tunnistimen anturi roikkui irti lasista.
EdotL kirjoitti:Taitaa olla boseliftissä autommagisen ilmastoinnin vakiovaruste.
Tessussa ei ollut tuota vaikka boselifti olikin. En tiedä onko varsinaisesti oma lisävarusteensa? Itse kuvittelisin sen tulevan aina sadetunnistimen "kylkiäisenä".


Toimii siis siten, että ikkunan huurtuessa kääntyy automaattisesti puhallussuunta lasille ja kylmästöinnin kompura naksahtaa päälle (paitsi pakkasella).

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Jarsan kirjoitti:Tessussa ei ollut tuota vaikka boselifti olikin. En tiedä onko varsinaisesti oma lisävarusteensa? Itse kuvittelisin sen tulevan aina sadetunnistimen "kylkiäisenä".


Toimii siis siten, että ikkunan huurtuessa kääntyy automaattisesti puhallussuunta lasille ja kylmästöinnin kompura naksahtaa päälle (paitsi pakkasella).
Ahaa. Olen luullut, että huurretunnistin on boseliftissä vakiovaruste. Se, toisin kuin tuo sadeautomatiikka, toimiikin niinkuin pitää.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

No ainakaan tuo oma ei paljon noteeraa huurtuvaa lasia, ihan itse saa kääntää puhalluksen lasille.

Missä se huurretunnistin on, jos katsoisi onko siellä semmoista?

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Se on tuossa jarsanin kuvassa tuo neliskanttinen mötikkä joka on irti tuulilasista.

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Lisää tyhmiä irrotuskysymyksiä. Miten saan JTSsän sytytyspuolaan tulevan piuhan irti ilman että mikään menee rikki. Siinä on joku keltainen härpäke, pitääkö sitä vetää tai työntää tai nostaa? Yleensä olen korvannut älyn voimalla, mutta nyt yritän olla viisaampi.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

muistaakseni se keltainen vedetään vaikka kynnellä ulospäin ja sitten liitin irtoaa puolasta liittimen lukitusta sivulle painamalla (se keltainen varmistin estää pohjaan painettuna sivuliikkeen). Hemmetti kun en paremmin muista, mutta mitään työkaluja ei tarvita ja liitin on oikeastaan ihan ok ja helppokäyttöinen.

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Ok, kiitos. Pitää käydä kokeilemassa. Alustavasti sitä jo koitinkin johonkin suuntaan vedellä, mutta ei tainnut sillä kerralla olla tähdet vielä oikeassa asennossa.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Takaisin tuohon sadetunnistimeen... Lasin mukana kannattaa pytää tunnistimen geeli. kannattaa lukea ohjeet, mutta yleensä noissa ei mitään ihmeitä ole. Vanhatunnistin lähtee irti kun tarpeeksi vetää. tunnistinta ei kuitenkaan tarvitse vaihtaa

Kerran tuli laitettua vanhala geelillä takaisin kun ei ollut käsillä uutta, sillä kertaa kävi tuuri ja tunnistin toimi jatkossakin
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

DaViega kirjoitti:Takaisin tuohon sadetunnistimeen... Lasin mukana kannattaa pytää tunnistimen geeli... Kerran tuli laitettua vanhala geelillä takaisin kun ei ollut käsillä uutta, sillä kertaa kävi tuuri ja tunnistin toimi jatkossakin
Ai, siellä pitäis jotain töhnääkin olla välissä? Omassa törkkäsin roikkuvan anturin takaisin koloonsa ja luukun kiinni. Tunnistin toimii automaattiherkkyydellä kuin ajatus. Pyyhkii juuri samalla hetkellä kuin itse pyyhkisin. Kävi vissiin hyvä tsäkä. :mrgreen:

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Miten se automaattisadetunnistin saadaan päälle? Omassa boseliftissä en ole huomannut että sitä olisi olemassa. :|
Kuva

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Sadetunnistin on lisävaruste. Viiksi tihkuasentoon, eli korvaa normaalin tihkuasennon. Sensorin herkkyyden säätö tapahtuu viiksestä pyörittämällä tai jättää automaatille. Edit: hoono soomi.
Viimeksi muokannut Jarsan, 20 Maalis 2013, 10:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Ei minulla tuollaista ole.
Vakionopeudensäädintä kyllä arvostan! Jos se nyt mitenkään liittyy automaatisointiin...
Kuva

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EdotL »

DaViega kirjoitti:Takaisin tuohon sadetunnistimeen... Lasin mukana kannattaa pytää tunnistimen geeli. kannattaa lukea ohjeet, mutta yleensä noissa ei mitään ihmeitä ole. Vanhatunnistin lähtee irti kun tarpeeksi vetää. tunnistinta ei kuitenkaan tarvitse vaihtaa

Kerran tuli laitettua vanhala geelillä takaisin kun ei ollut käsillä uutta, sillä kertaa kävi tuuri ja tunnistin toimi jatkossakin
Ai siellä on siis joku geeli. Lasihan menee vakuutusyhtiön piikkiin, mutta kun se on pelkkä lasi mikä korvataan, niin täytyy vähän kartoittaa mahdollisia muita kuluja. Tämä oli hyvä tieto - taas kerran. :)

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Voiko heikkoa akkua syyttaa P0340 nokka-akselin vikakoodin ilmestymisesta. Nayttaa silta etta vikakoodin tallentuminen on tapahtunut akun virran ollessa 11,13 V ja toisella kerralla 9,76 V.

Auton kaydessa jonkin aikaa ja akun latautuessa jonkin verran se kaynnistyy uudelleen hyvin.

Tyhjakaynnilla kuuluu valilla misfire joka viittaa kyllaa huonoon asentotunnistimeen vaikkei vikakoodia tallennu.

Kuvia akun virrasta kaynnistymisen aikana:
Liitteet
Bat.JPG
(24.67 KiB) Tiedosto ladattu 2406 kertaa
Bat 2.JPG
(24.49 KiB) Tiedosto ladattu 2406 kertaa
Viimeksi muokannut Pujazuba, 20 Maalis 2013, 12:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kuva

Avatar
azorblade
Viestit: 443
Liittynyt: 15 Elo 2009, 23:39
Car(s): 156 V6 -00

ex:
75 ts, 156 v6 ja jts, 159 2.4 sw
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja azorblade »

a-m kirjoitti:Käykö vanhakeulaisen 156:n sumuvalot faceliftin keulalle?! Omassa FL:ssä meni sumarin lasi rikki ja uus pitäis saada. Omat sumarit on H1-polttimolla jos sillä on merkitystä?!
Ebaystä olen tilannu molemmille puolille uudet. Lähetyskuluineen tais olla kolmisen kymppiä kappale, juurikinsemmonen mitä feisliiftiin myydään.

Tämmösen ostin viimeks, mielestäni tältä myyjältä vaikkei nyt oletuksena lähetystä suomeen tarjoakaan.
http://www.ebay.de/itm/280816813494?ssP ... 464wt_1000" onclick="window.open(this.href);return false;
H1 polttimo tässäkin näyttäs olevan..

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^kyllähän huono akku aiheuttaa kaikenlaista, mutta nuot jännitteet on vielä jotenkin kohtuullisia. Oman vanhan akun jännitteitä en mitannut, mutta kyllä käsittämättömän heikosta pyörityksestä lähti käyntiin, eikä mitään vikakoodeja. Vaihdoin kyllä akun, kun rupes hirvittämään. Kurkkaa sieltä akun päällä olevasta kotelosta +lähdön liittimen eristystä, jos vaikka on sulahtanut. Mulla oli sulahtanut ja vanhalla akulla teippi sulahti myös heti, kun meni virrat niin suuriksi. Uudella akulla teippi kestää , koska akku jaksaa pitää jännitettä korkeammalla.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jos muovi sulaa liitoksen ympäriltä, kertoo se huonosta liitoksesta. Jos hahmotetaan vaikka n. 1,3kW starttimoottori, ottaa se n. 100A virtaa. Jos siinä liitoksessa on 1 ohmi resistanssia, lämpiää se n. 100A virralla n. 100W teholla. 100W pistemäisenä lämmittimenä on jo suhteellisen tehokas. Uuden akun helpotus tulee todennäköisesti siitä, että startti pyörii paremmin ja auto käynnistyy nopeammin, jolloin liitoksen lämmitysaika jää lyhyemmäksi ja näin lämpöenergian määrä pienemmäksi. Mahdollisesti myös ropatessa on liitos korjattu paremmaksi ja liitoksen resistanssi pudonnut merkittävästi (tämä on jopa todennäköistä, jos kyse oli liitoksesta, joka käy auki aukkua vaihtaessa).

Eli: jos liitos sulattaa muovia, ekana se liitos kuntoon ja vasta sitten miettimään, miten sulanut muoviosa korjataan.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^Kyllä. Kyse on siis siitä +lähdön puristusliitoksesta, jonka päällä on alunperin "sukka" Tuossa liitoksessa on varmasti vastusta, mutta en sitä vielä kropannut sen paremmin muutakuin krapsutin krämmäleet pois ja laitoin teippiä kokeeksi. Vanhalla akulla teippi suli het pois, mutta akun vaihdon yhteydessä laittamani teippi on siinä edelleen. Toki käynnistysaika on pienenpi koska pyörii nopsemmin (pyörityskerrat on samat). Eikö suuremmalla jännitteellä tuosta menevä virta ole kuitenkin vähän pienempi ? Se liitos ei tartte mitään, teippiä laitoin nähdäkseni mahdollisen muutoksen.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Eipä taida, kun vastapää ei tavoittele tiettyä tehoa vetämällä virtaa väkisin vaan omaa enemmänkin vakioluonteiset resistanssit ja reaktanssit. Jos virtamäärä vähenisi jännitteen noustessa, pysyisi teho samana eikä starttaminen piristyisi. Sen sijaan startin saama jännite nousee eikä startin vastusarvo merkittävästi muutu, joten virta nousee myös. Tämän seurauksena startin teho kasvaa, startti piristyy ja startin pyörintäaika lyhenee.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^Ok, seisoskelen korjattuna. Taidankin mennä koittamaan, että kuinka kauan se teippi kestää siellä vaihdepäällä starttausta :twisted:

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

Joskus aiemmin kyselin mistä saattais johtua silloin tällöin ruiskuvalon syttyminen hiljaisella vauhdilla/pysähdyksissä ja auton hyytyminen tyhjäkäynnille, siten ettei kone reagoi kaasuun ollenkaan, mutta pyörii normi tyhjäkäyntiä. uudelleen käynnistyksellä kaikki taas toimii.

Noh, tämä vika yllätti eilen illalla taas ja uudelleen aamulla, näitä ennen toissaviikolla. Kävin sitten luetuttaan vikakoodit ja siellä oli seuraavaa: Lambda-anturin tilapäinen toimintahäiriö.

ihmettelen kun vuos sit, 20tkm, vaihettu lamdba, bosch sekä ilmamassamittari, tulpat syksyl. Mikä voisi olla vikana?? imuvuoto? tulpat?

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ Tarkistitko kaasu pedaalin anturin/liitokset/tunnistimen vai mikä olikaan? Koska tuskinpa kaasu lakkaa täysin toimimasta imuvuodosta tai tulpista ja tilanne resetoituu käynnistämällä auton uudestaan.. Selessä oli samaa "ongelmaa".. Aina matkan aikana sattu samat valoissa, kun tietty kaveri oli kyydissä :oops:

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^joo, tsekattu on jos se oli se valkonen liitin hanskalokeron alla. mutta mä vaan ihmettelen jos kaasupedaalista häiriö, niin miksi se olisi lambda joka narisee ?

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Onko ebayn, motonetin ja heikan etulaakereilla muuta eroa kuin hinta? Entä mahtaako jollakulla on prässiä täällä pk-seudulla?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Heikan laakeri on alkuperäinen Alfan osa, Ebayn tai motonetin voi olla ihan kenen tahansa.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
_rico
Viestit: 1178
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): Proceed GT
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja _rico »

Olen huomenna menossa katsomaan -02 seleä, jonka bemaristi kaverini sai käytännössä ilmaiseksi vaihdossa..

Olisiko sele spesialisteilla antaa vinkkejä, siitä mitä kannattaa erityisesti tutkia?

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

_rico kirjoitti:Olen huomenna menossa katsomaan -02 seleä, jonka bemaristi kaverini sai käytännössä ilmaiseksi vaihdossa..

Olisiko sele spesialisteilla antaa vinkkejä, siitä mitä kannattaa erityisesti tutkia?
tsekkaa onko vuotoja, robotti on laatikon päällä, vuoto tsekki sieltäkin fikkarin avulla.

vaihteiden toiminta, paikoillaan 1,2,n ja r, ajossa kokeile city asennolla eli automaatilla et kaikki toimii, motarilla 80 kmh polkase kaasu pohjaan ja kokeile kick downia. Kokeile myös manuaalisesti ratista ja kepistä et kaikki vaihteet skulaa järjestykses suuntaan ja toiseen.

E: pieni nykiminen kylmänä on normaalia,saattaa tuntua vähän tahmeelta aluks, lämpimänä tosi sulava

korjattu pieni senat sakasin

Avatar
_rico
Viestit: 1178
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): Proceed GT
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja _rico »

Nöyrät kiitokset!

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^ole hyvä:) vähän lisäystä: vaihteiston hydrauliikka pumppu on kuskinpuolen etulokkarin takana jemmas, kurkkaa konehuoneen puolelta. ja tuon saman pumpun pitäis surista pirteesti kun kuskin ovi avataan. toi laatikkohan on sit manuaali laatikko ja kytkin on automaattinen, robotti eli sähköhydraulisesti ohjattu.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

kysytään uuvvelleen: lambda-anturin tilapäinen toimintahäiriö sytyttää ruiskun vikavalon sillöin tällöin ja yllättäen.

Vinkkejä?

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

jkk kirjoitti:kysytään uuvvelleen: lambda-anturin tilapäinen toimintahäiriö sytyttää ruiskun vikavalon sillöin tällöin ja yllättäen.

Vinkkejä?
- Häikkää anturin maadoituksessa / muissa liitoksissa
- Häikkää anturin lämmityksessä
- Häikkää itse anturissa
- Häikkää moottorin polttoaine / sytytyspuolella

Itselleni on sattunut 2 autoa, joissa on alkuperäinen anturi korvattu tarvikkeella ja liitetty johdot tinaamalla. Korjautunut siten että tinattu kohta pois välistä ja liitos puristusjatkoholkeilla. Lämmitysjohdot jätin tinan varaan, koska eipä se tinan tukkiva vaikutus siellä haitanne.


Ainakin nuo voinee antaa vikakoodia.


http://www.vpv-motorracing.fi/VPV-Lambdaohje.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Niin ja osittain tukossa oleva katti on myös aiheuttanut vastaavaa koodia, tosin kyseessä ei ollut Alfa.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^joo, eli liittyis anturin johtoihin/ liittimeen taikka itse anturiin. miten sen maadotuksen tarkistaa?

Sytkässä ei pitäs olla vikaa, tulpatkin on uusittu ja päästöt ok. Voisiko pieni imuvuoto massamittarin ja kaasuläpän välissä vaikuttaa tuohon taikka termari ja vedenlämpötila-anturi jos ovat viallisia?

kiitoksia!

E: eikai katti tuossa twinsparkissa vaikuta kun lambda on sitä ennen?

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Pieni imuvuoto siellä immun ja kaasuläpän välissähän voi laihentaa seosta, kun moottorinohjain luulee saavansa vähemmän ilmaa mitä todellisuus on. Lambdahan tätä yrittää korjata sitten saamiensa mittaustulosten perusteella, muttei se mahdottomia pysty tekemään.

Tuo lambdan maadoitushomma: jos kyseessä 3-johtoinen (ottaa maadoituksen putkesta), mitataan vastus anturin rungon väliltä auton runkoon/akun miinusnapaan/moottorin runkoon. 3-johtoisissa on joskus sellainen ongelma, että pakoputkiston liitoksissa on niin paljon vastusta että vaikuttaa lambda-signaaliin. (Tällainen tapaus on sattunut kerran kohdalle, korjauksena lisäjohto auton rungon ja putken väliin, lambda-anturin kannan alle)

4-Johtoisessa täytyy selvittää mikä on maadoitusjohto. Sen jälkeen siitä mitata vastusarvoa runkoon. 4- johtoisten kanssa en kyllä osaa varmasti neuvoa, tuleeko signaalimaa moottorinohjaimelta vai mistä (jos tulee, ei välttämättä ole auton rungon kanssa missään tekemisissä. Kannattaa ennen mittausta varmistaa asia). Tietävämmät kertokoon 8)

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

jkk kirjoitti:
Sytkässä ei pitäs olla vikaa, tulpatkin on uusittu ja päästöt ok. Voisiko pieni imuvuoto massamittarin ja kaasuläpän välissä vaikuttaa tuohon taikka termari ja vedenlämpötila-anturi jos ovat viallisia?
Oikeastaan kaikki tekijät mitkä vaikuttaa seoksen muodostumiseen, voi aiheuttaa vikakoodia lambda-anturista. Siis jos kyseiset tekijät sotkee seosta niin paljon ettei lambda-anturi niitä pysty korjaamaan. 1 vaihtoehto omalla kohdallani RE85 kokeilu :lol:

stinger
Viestit: 125
Liittynyt: 05 Marras 2011, 20:49
Paikkakunta: Hki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja stinger »

Mitäs kontaktisprayta foorumilaiset ovat käyttäneet etupenkkien airbagien liittimiin? Oli penkit irrallaan ja takaisinasennuksen jälkeen jäi merkkivalo palamaan...

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

En tiedä millaista puhdistusainetta tulisi käyttää, itse käyttäisin sellaista Spraytä josta ei jää mitään öljyä haihtumisen jälkeen. Kaikkiin liitoksiin.

Täytyyköhän tuo airbag-valo kuitata jotenkin, kun on ollut piuha irti. Tavallaan jäänyt häiriö päälle vaikka tilanne onkin nyt fyysisesti OK. ?

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^^^ok, no pitää nyt seurailla jos se vikavalo koodeineen tulee takas. eilen ne tosiaan nollattiin. termari tossa mun vessassa nyt ainakin on sökö kun ei kunnolla nosta lämpöjä, pitäs vaan äheltää kiinni kun löytyy sopiva rako. toi re85 ei oikeen innosta :D

Tohon airbag liittimen putsaamiseen: eikös sitä liitintä voi putsata elektroniikan puhdistus sprayllä, haihtuu 100%

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

jkk kirjoitti:^^^ok, no pitää nyt seurailla jos se vikavalo koodeineen tulee takas. eilen ne tosiaan nollattiin. termari tossa mun vessassa nyt ainakin on sökö kun ei kunnolla nosta lämpöjä, pitäs vaan äheltää kiinni kun löytyy sopiva rako. toi re85 ei oikeen innosta :D

Tohon airbag liittimen putsaamiseen: eikös sitä liitintä voi putsata elektroniikan puhdistus sprayllä, haihtuu 100%
Joo, kyllä siihen liittimien putsaukseen tuollainen 100 % haihtuva käy. RE85 on siis sellainen että aiheuttaa juuri tuota LAMBDAhäiriötä, ei siis kannata kokeilla :lol:

En sitten tiedä tuosta termarista miten vaikuttaa seoksen muodostukseen. Toisaalta jos kone käy tavallista kylmempänä, niin pitäis kai siitä huolimatta moottorinohjaimelle tulla oikeita arvoja koska lämpöanturi sanoo moottorinohjaimelle että nyt pelataan kylmissä olosuhteissa :-D

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Toisaalta, lambda-arvothan astuu voimaan vasta sitten kun moottori on tarpeeksi lämmin, siihen asti mentäneen kylmärikastuksella. Että voi sillä viallisella termostaatilla olla sinänsä merkitystä, varsinkin jos jää pyörimään siihen kylmärikastus/lambdasäätö rajapintaan :|

EDIT: Tuo nyt kuulostaa niin viisaalta että aloin itsekin epäilemään asian todenperäisyyttä :mrgreen:

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^niin, kun jos vaikka kone lämpee tyhjäkäynnil tarpeeks ja sit lähtee ajoon niin lämmöt tippuu niin kai se vaikuttaa.

No ei auta kun tutkia ja fiksata! kiitoksia tiedoista! :)

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Muistaakseni tällä foorumilla oli yksi tapaus, jossa viallinen ilmamassamittari antoi samanlaista vikakoodia. Eli immun antamat arvot oli sen verran poikkeavia, että moottorinohjaimen määrittelemä seos ei ollut lambda-anturin mielestä sopivaa. Eikä lambda-anturi pystynyt käsittelemään saamaansa seosta vaan heitti vikakoodin.

Joo, onhan niitä vaihtoehtoja miksi lambda-anturi-vikakoodi ilmestyy. :mrgreen:

Vastaa Viestiin