Alfa 33 kytkimen haarukasta
Valvoja: Moderators
Alfa 33 kytkimen haarukasta
Alfa 33 sylki kytkimen työsylinterin männän ja "välitapin" pois ja ne
katosivat motaritaivaaseen.
Tänään vikaa tutkiessa (siis mistä se olisi voinut aiheutua) selvisi,
että kytkimenhaarukka heiluu kuin hullunmulkku. Mistä helvetistä
tommonen voi johtua?
Painelaakeri mennyt jotenkin huonoon asentoon koottaessa ja kestänyt
parikuukautta ja nyt sitten päässyt jotenkin liikkumaan, niin että
haarukka on pudonnut? Vai mitä? Ihan käsittämätöntä. Mun mielestä
se haarukka ei oikein ole millään edes kiini.
Laatikko toimii ja kytkin pitää, eli itse asetelmassa ei ainakaan ole
sellaista vikaa. (Kytkin on siis vaihdettu pari kuukautta sitten. Silloin
painelaakeri oli syönyt puolet paineasetelman piikeistä pois, joka
aiheutti sen, että kytkin ei enää irrottanut kunnolla.)
katosivat motaritaivaaseen.
Tänään vikaa tutkiessa (siis mistä se olisi voinut aiheutua) selvisi,
että kytkimenhaarukka heiluu kuin hullunmulkku. Mistä helvetistä
tommonen voi johtua?
Painelaakeri mennyt jotenkin huonoon asentoon koottaessa ja kestänyt
parikuukautta ja nyt sitten päässyt jotenkin liikkumaan, niin että
haarukka on pudonnut? Vai mitä? Ihan käsittämätöntä. Mun mielestä
se haarukka ei oikein ole millään edes kiini.
Laatikko toimii ja kytkin pitää, eli itse asetelmassa ei ainakaan ole
sellaista vikaa. (Kytkin on siis vaihdettu pari kuukautta sitten. Silloin
painelaakeri oli syönyt puolet paineasetelman piikeistä pois, joka
aiheutti sen, että kytkin ei enää irrottanut kunnolla.)
Itselläni kävi samalla tavalla pari vuotta sitten. Ja tein samassa yhteydessä kytkin rempan.
http://decibel.tky.hut.fi/public/alfa/b ... ic_id=1848
Kuvassa nuoli osoittaa katkennutta akselitappia. Oli muuten kiinni vain ahdistusliitoksella. Tein itse uuden tilalle ja ainakin toistaiseksi on kestänyt.
http://decibel.tky.hut.fi/public/alfa/b ... ic_id=1849
Tässä sen lootan pitäis olla..
http://decibel.tky.hut.fi/public/alfa/b ... ic_id=1848
Kuvassa nuoli osoittaa katkennutta akselitappia. Oli muuten kiinni vain ahdistusliitoksella. Tein itse uuden tilalle ja ainakin toistaiseksi on kestänyt.
http://decibel.tky.hut.fi/public/alfa/b ... ic_id=1849
Tässä sen lootan pitäis olla..
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!
Kiitos kuvista!
Kone siis todella mahtuu kääntymään niin paljon, että laatikon saa pois? Koitimme nimittäin tehdä kytkinrempan ilman koneen irrotusta, ilman tulosta. Eli toisella yrityksellä onnistui, kun koneen pudotti.
Näköjään olet käyttänyt jotain narua koneen tukemiseen? Onko se siis kaikista kannakkeista irti? Eli edestä, ja siitä päältä? Onko se yksi sivuttaistuki kiinni vai irti? Missä köysi on kiinni?
Viikonloppuna pitäisi tehdä, eikä oikein huvittaisi ottaa konetta pois, kun ei ole nyt käytössä edes nosturia, pukit vain.
Kone siis todella mahtuu kääntymään niin paljon, että laatikon saa pois? Koitimme nimittäin tehdä kytkinrempan ilman koneen irrotusta, ilman tulosta. Eli toisella yrityksellä onnistui, kun koneen pudotti.
Näköjään olet käyttänyt jotain narua koneen tukemiseen? Onko se siis kaikista kannakkeista irti? Eli edestä, ja siitä päältä? Onko se yksi sivuttaistuki kiinni vai irti? Missä köysi on kiinni?
Viikonloppuna pitäisi tehdä, eikä oikein huvittaisi ottaa konetta pois, kun ei ole nyt käytössä edes nosturia, pukit vain.
Eipä kestä, laitan tässä muutaman kuvan lisää.
Laatikon tosiaan saa pois kun irroittaa ainoastaan moottorin takatuen. Tosin siinä oli kyllä aika vänkääminen ja takatuki hieman vääntyi, kuten kuvasta näkyy, mutta kyllähän se kiinnilaitettaessa ja takaisin oikeni. Toisesta kuvasta näkee, miten kone oli tuettu ylhäältäpäin kakkosnelosen ja köyden avulla. Muutenhan toi homma oli suht simppeli, paitsi että yhden mutterin irrottamisen kanssa sai jonkin aikaa tapella. Muistaakseni oikeassa yläkulmassa, joka pitä laatikkoa koneessa kiinni. Pultin toinen pää on jossain startin alla ja sen kiinni pitäminen ei oollut aivan simppeliä. Jos rempan aikana on kokoajan apumies mukana, niin homma helpottuu huomattavasti ja saattaa hyvinkin onnistua yhdessä illassa! Itselläni siihen meni 3 viikkoa, mutta välillä lomailinkin saksassa ja tanskassa..
Toivottavasti näistä oli apua. Kytkinrempan tehtyäni olin sitä mieltä, että jokaisen olisi kerran elämmässään se tehtävä. Kasvattaa meinaan kovasti ihmisenä..
Niin ja ne kuvat:
Kone tuettuna
http://decibel.tky.hut.fi/public/alfa/b ... ic_id=1852
Laatikko irti
http://decibel.tky.hut.fi/public/alfa/b ... ic_id=1853
Moottorin tukipiste (aika tarkkaan keskellä kuvaa)
http://decibel.tky.hut.fi/public/alfa/b ... ic_id=1854
Laatikon tosiaan saa pois kun irroittaa ainoastaan moottorin takatuen. Tosin siinä oli kyllä aika vänkääminen ja takatuki hieman vääntyi, kuten kuvasta näkyy, mutta kyllähän se kiinnilaitettaessa ja takaisin oikeni. Toisesta kuvasta näkee, miten kone oli tuettu ylhäältäpäin kakkosnelosen ja köyden avulla. Muutenhan toi homma oli suht simppeli, paitsi että yhden mutterin irrottamisen kanssa sai jonkin aikaa tapella. Muistaakseni oikeassa yläkulmassa, joka pitä laatikkoa koneessa kiinni. Pultin toinen pää on jossain startin alla ja sen kiinni pitäminen ei oollut aivan simppeliä. Jos rempan aikana on kokoajan apumies mukana, niin homma helpottuu huomattavasti ja saattaa hyvinkin onnistua yhdessä illassa! Itselläni siihen meni 3 viikkoa, mutta välillä lomailinkin saksassa ja tanskassa..
Toivottavasti näistä oli apua. Kytkinrempan tehtyäni olin sitä mieltä, että jokaisen olisi kerran elämmässään se tehtävä. Kasvattaa meinaan kovasti ihmisenä..
Niin ja ne kuvat:
Kone tuettuna
http://decibel.tky.hut.fi/public/alfa/b ... ic_id=1852
Laatikko irti
http://decibel.tky.hut.fi/public/alfa/b ... ic_id=1853
Moottorin tukipiste (aika tarkkaan keskellä kuvaa)
http://decibel.tky.hut.fi/public/alfa/b ... ic_id=1854
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!
Kiitoksia vaan.
Paskin juttu koko hommassa on se, että kytkin tosiaan vaihdettiin jo kerran, silloin ottamalla koko kone pois. Käytössä oli nosturi, eikä operaatio ollut mikään paha, kun rauhassa teki (porukalla). Aikaisemmin yritimme tosiaan pelkkää konetta kallistamalla, mutta ei onnistunut. Täytyy nyt yrittää uudelleen.
Sullakin oli näköjään ohjausvaihteen suojakumit vähän rikki. Sama vika oli tässä yksilössä. Niitä taitaa olla mahdoton vaihtaa, ilman että koko vaihteen ottaa irti ja halkaisee? Päädyimme sellaiseen ratkaisuun, että teimme uudet (Hiacen, muistaakseni) iskarinsuojakumeista, halkaisemalla sellaisen kahtia ja liimalla takaisin yhteen kontaktiliimalla tangon päällä ja sitten vaan nippusiteillä kiinni. Ei ollut enää kummoinen homma, kun kone oli irti. Sen paikallaan ollessa ainakin repsikanpuoli on aika mahdotonta tehdä.
Paskin juttu koko hommassa on se, että kytkin tosiaan vaihdettiin jo kerran, silloin ottamalla koko kone pois. Käytössä oli nosturi, eikä operaatio ollut mikään paha, kun rauhassa teki (porukalla). Aikaisemmin yritimme tosiaan pelkkää konetta kallistamalla, mutta ei onnistunut. Täytyy nyt yrittää uudelleen.
Sullakin oli näköjään ohjausvaihteen suojakumit vähän rikki. Sama vika oli tässä yksilössä. Niitä taitaa olla mahdoton vaihtaa, ilman että koko vaihteen ottaa irti ja halkaisee? Päädyimme sellaiseen ratkaisuun, että teimme uudet (Hiacen, muistaakseni) iskarinsuojakumeista, halkaisemalla sellaisen kahtia ja liimalla takaisin yhteen kontaktiliimalla tangon päällä ja sitten vaan nippusiteillä kiinni. Ei ollut enää kummoinen homma, kun kone oli irti. Sen paikallaan ollessa ainakin repsikanpuoli on aika mahdotonta tehdä.
Joo vähän on rikki, ollu jo ainakin kaksi vuotta, mutta ei oo tuntunu menoa hirveesti haittaavan. Ostin kytkinrempan yhteydessä uudet kumit ja oli tarkoitus ne vaihtaa, mut homma kaatu siihen kun en saanut ainuttakaan pulttia auki.. Tuli huomautuskin viime katsastuksessa.Markku L kirjoitti:Sullakin oli näköjään ohjausvaihteen suojakumit vähän rikki.
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!
Kannattaa muistaa ennen koneen kallistamista irrottaa virranjakaja, sillä se on muistaakseni vaarassa rikkoutua osuessaan runkoon.
Muistaakseni moottorin etupää on kiinnitetty kahdella pultilla, jotka täytyy irrottaa, etteivät ne katkea koneen kallistuessa.
Moottorin takaosassa olevan suuren kannattimen pystyy poistamaan ennen kallistuksen aloittamista. Sen irrottaminen helpottaa moottorin takapään laskemista. (enemmän tilaa)
Muista myös nopeusmittarin ja peruutusvalon johtojen irrottaminen, ettet turhaa lisää homman hankaluutta.
Muistaakseni moottorin etupää on kiinnitetty kahdella pultilla, jotka täytyy irrottaa, etteivät ne katkea koneen kallistuessa.
Moottorin takaosassa olevan suuren kannattimen pystyy poistamaan ennen kallistuksen aloittamista. Sen irrottaminen helpottaa moottorin takapään laskemista. (enemmän tilaa)
Muista myös nopeusmittarin ja peruutusvalon johtojen irrottaminen, ettet turhaa lisää homman hankaluutta.
Niistä suojakumeista.
Tosiaan tässäkin autossa oli pultit aika tiukassa. Puolenmetrin jatkolla sai väännettyä auki. Nehän on kuusiopultteja, joten kannan hajoamista kannattaa pelätä.
Toissaalta niiden avaamisessa ei ole mitään hyötyä, kun letkut pitäisi kuitenkin saada jotenkin irti ja sitten vielä purkaa koko värkki, että kumit saisi ujutettua paikalleen. Kyllä toi halki+liimaa homma toimii ihan tarpeeksi hyvin.
Tosiaan tässäkin autossa oli pultit aika tiukassa. Puolenmetrin jatkolla sai väännettyä auki. Nehän on kuusiopultteja, joten kannan hajoamista kannattaa pelätä.
Toissaalta niiden avaamisessa ei ole mitään hyötyä, kun letkut pitäisi kuitenkin saada jotenkin irti ja sitten vielä purkaa koko värkki, että kumit saisi ujutettua paikalleen. Kyllä toi halki+liimaa homma toimii ihan tarpeeksi hyvin.
No niin, nyt on laatikko lattialla, eikä tarvinnut konetta ottaa pois.
Kysymys siitä haarukankiinnityksestä. Tukeeko se suoraan laatikkoon, vai pitäisikö sen takana olla joku prikka tai jotain semmosta? Jos pitää, niin miten kaukana sen pitää olla laatikosta. Millainen sen tapin pääty on ollut?
Kaikki osat nimittäin oli vähän muhjoutunut
Kysymys siitä haarukankiinnityksestä. Tukeeko se suoraan laatikkoon, vai pitäisikö sen takana olla joku prikka tai jotain semmosta? Jos pitää, niin miten kaukana sen pitää olla laatikosta. Millainen sen tapin pääty on ollut?
Kaikki osat nimittäin oli vähän muhjoutunut
Helvetti. Kytkin päästi savut pihalle.
Eli haatukan pitää siis tukea sinne laatikon takaosaa? Meillä nimittäin kävi niin, että laitettiin ensin sinne yksi mutteri taaksen. Silloin kytkin ei mennyt pohjaan asti, kun työsylinteristä loppui liike (tässä mallissa, ATE, mäntä ei näköjään pääsetulemaan pois)
Laatikko taas alas ja lisää mutteria väliin. Nyt liike vaikutti hyvältä, mutta ilmeisesti jäi kytkin jäi kantamaan ja se olikin sitten ekan mäen jälkeen siinä.
No niin. Onneksi kaikki ei tuhoutunut. Nyt auto on ajossa jälleen. Kytkin kyllä pääsi luistamaan ja savusi, mutta vika ei ollut kokoamisessa. 1. ja 2. vaihde ei nimittäin mennyt silmään ollenkaan, mikä taas johtui siitä, että vaihdekepin ylin mutteri osui koripeltiin, eikä se liikkunut tarpeeksi. Aika erikoinen vika. Se korjattiin vääntämällä peltiä alaspäin auton alla. En ymmärrä sitä, miten vika olisi ilmennyt nyt. Ihan kuin laatikon perä olisi alempana kuin ennen, mutta ei se oikein voi olla, kun se on aina ollut samalla lailla kiinni.
Koneen takakiinnike
Moikka
Moottorin takakiinnikkeen reikä on soikea, eli säätö siitä? Kone pitää säätää sellaiseen asentoon että laatikon hännässä oleva kuminen, soikeareikäinen pusla on suunnilleen keskellä läpimenevää kiinniketappia. Ei siis saa maata sen varassa. Tarkoitettu ainoastaan rajoittamaan liikettä.
Koneen kallistamisessa taakse on riskinä myös korkata koneen etukumi, nimimerkillä yhden uuden ostanut.
Jos tarvitsee, voin mitata tapin sieltä haarukan takaa. On pari ehjää lootaa tuossa irrallaan.
TimoJ
Moottorin takakiinnikkeen reikä on soikea, eli säätö siitä? Kone pitää säätää sellaiseen asentoon että laatikon hännässä oleva kuminen, soikeareikäinen pusla on suunnilleen keskellä läpimenevää kiinniketappia. Ei siis saa maata sen varassa. Tarkoitettu ainoastaan rajoittamaan liikettä.
Koneen kallistamisessa taakse on riskinä myös korkata koneen etukumi, nimimerkillä yhden uuden ostanut.
Jos tarvitsee, voin mitata tapin sieltä haarukan takaa. On pari ehjää lootaa tuossa irrallaan.
TimoJ
Brooommm_____köhköh_pazum__broooom___köhköh___????
Laatikon tappi
Moikka
Katson aamulla mitan, nyt laiskottaa ja kun se kerran toimiikin..
Kuvaa en saa, ei ole digivehkeitä käytössä. Tulevaisuudessa voipi kuvia tulla kun projekti etenee. Vieläkin saa painia tulvavaurioiden kanssa.
TimoJ
Katson aamulla mitan, nyt laiskottaa ja kun se kerran toimiikin..
Kuvaa en saa, ei ole digivehkeitä käytössä. Tulevaisuudessa voipi kuvia tulla kun projekti etenee. Vieläkin saa painia tulvavaurioiden kanssa.
TimoJ
Brooommm_____köhköh_pazum__broooom___köhköh___????
Tappi
Moikka
Eikä venynyt kuin viikon..
Tappi on 15mm koholla reiästään/ tasopinnasta. Se on aivan tavallinen putkisokka, varmaan halvin osa mitä autosta löytyy. Varmaan kestäisi paremmin kun laittaisi kunnon aineesta tehdyn tapin tilalle.
TimoJ
Eikä venynyt kuin viikon..
Tappi on 15mm koholla reiästään/ tasopinnasta. Se on aivan tavallinen putkisokka, varmaan halvin osa mitä autosta löytyy. Varmaan kestäisi paremmin kun laittaisi kunnon aineesta tehdyn tapin tilalle.
TimoJ
Brooommm_____köhköh_pazum__broooom___köhköh___????