helposti ja kohtuu kustannuksin lisää tehoa 156 2.0 TS:ä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jalev
Viestit: 12
Liittynyt: 13 Loka 2003, 22:27
Paikkakunta: Tampere

helposti ja kohtuu kustannuksin lisää tehoa 156 2.0 TS:ä

Viesti Kirjoittaja jalev »

Onkos ideoita / kokemusta
miten onnistuu helposti ja kohtuu kustannuksin
lisäämään tehoa ja vääntöä 156 2.0 TS:ään ??

En nyt tarkoita tässä mitään Novitec:n 3 kiloeeron Turbo sarjaa.

Onko joku koittanut lastulla, vaikka ei se vapaasti hengittäviin ihmietä tee.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Skyhorse on omaa 147 2.0 ts:ää jonnin verran roplannut, haulla voit katsoa vaikka kaikki hänen viestinsä, suurin osa liittyy juuri koneen muutoksiin.

Tosin kun kustannuksia lueskelee niin on tullut hevosvoimat kalliiksi..

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Rolle kirjoitti:Tosin kun kustannuksia lueskelee niin on tullut hevosvoimat kalliiksi..
Ehei, ajaa kakslitrasen lunastukseen ja ostaa vakuutusrahoilla V6:sen... :mrgreen: Taitaa jäädä pari tonnia vielä bensoihinkin, jos hyvitys on samaa luokkaa kuin eräässä tapauksessa.

Okei, tyhmä kommentti..

tv
Viestit: 619
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:43
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tv »

Cuore Sportivo kirjoitti:Ehei, ajaa kakslitrasen lunastukseen ja ostaa vakuutusrahoilla V6:sen... :mrgreen: Taitaa jäädä pari tonnia vielä bensoihinkin, jos hyvitys on samaa luokkaa kuin eräässä tapauksessa.
Kuten joskus ircissä laskettiin, tämän tempun jos toistaisi kymmenen kertaa voisi käydä jo tilaamassa uuden 156 GTA:n Deltalta, ilmaiseksi.
-TV, BMW:t : E30 316 -86, E46 330dA touring -00, sisäinen alfisti odottaa comebackia

Avatar
Wille
Viestit: 337
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:13
Car(s): ex 33, 75
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Wille »

Veikkaisin että putkisto, peltisarja, lastu ja vapaavirtaussuodatin ovat ne helpoimmat ja halvimmat..

Wannabe
Viestit: 37
Liittynyt: 06 Heinä 2003, 21:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: helposti ja kohtuu kustannuksin lisää tehoa 156 2.0 TS

Viesti Kirjoittaja Wannabe »

jalev kirjoitti:En nyt tarkoita tässä mitään Novitec:n 3 kiloeeron Turbo sarjaa.
Saako noita turbosarjoja lyödä Saksan todistuksilla kiinni autoon, vai pitääkö ne tyyppihyväksyttää vielä kauhiaan hintaan Suomessa?

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Kyllä niiden pitää täyttää taas Suomen pykälät. Jos olisi varma että pakokaasutesti menisi läpi niin 1000e siitä ei ole paha kun katsoo kokonaishintaa jos turbottamaan lähtee.

Ongelma on vaan se että tuo VTT:n/TCT:n testi on hieman eri kuin essolla.

l151726
Viestit: 92
Liittynyt: 12 Maalis 2004, 15:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja l151726 »

No onko kukaan asentanut sitä turbo tai ahdin sarjaa? Itseäni kyllä on hieman alkanut kiinnostamaan se ahtimen asennus..

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Osta kevyet vanteet.

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Poraus ylikokoon ja uudet männät, jotka täyttävät siis tuon avaramman sylinteriputken ja sen lisäksi nostavat puristussuhteen pikkusen ylemmäs. Lastu luonnollisesti ja kannen porttaus. Vielä kun laittaisi muukkosellakin myytävänä olevat ruiskurungot ja pikkusen rankemmat nokat niin saattaisi 200 heppaa olla rikki.

Tosin hinta taisi pompata ;)

Pelkkä imusarjan (vaikka noi ruiskurungot) ja pakosarjan vaihtokin jo varmasti auttaisi.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

Kaikki muu meni jakeluun, mutta siis mitä on kannen porttaus?
"Timing cingulum off et valuulas node"

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

HR kirjoitti:Kaikki muu meni jakeluun, mutta siis mitä on kannen porttaus?
Kannen kanavien muotoilua, poistamalla tai lisäämällä ainetta halutuista paikoista, yleensä molempia. Myös kanavien valujälkien viimeistelyä kutsutaan porttaamiseksi

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

BSTR kirjoitti:Poraus ylikokoon ja uudet männät, jotka täyttävät siis tuon avaramman sylinteriputken ja sen lisäksi nostavat puristussuhteen pikkusen ylemmäs. Lastu luonnollisesti ja kannen porttaus. Vielä kun laittaisi muukkosellakin myytävänä olevat ruiskurungot ja pikkusen rankemmat nokat niin saattaisi 200 heppaa olla rikki.

Tosin hinta taisi pompata ;)

Pelkkä imusarjan (vaikka noi ruiskurungot) ja pakosarjan vaihtokin jo varmasti auttaisi.
Aivan!
Näin saadaan vapariin lisää tehoa :)

Jos kustannuksia miettii, niin vaihto v6:een on järkevin vaihtoehto. Uuden läppärungon, lastun, pakoputkiston hinnalla saattaa maksaa jo välirahan v6:een. Samalla saat lisää jälleenmyyntiarvoa, luotettavuutta ja viripotentiaalia.
Näin se vaan on... :|

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Kuva

Tässä kuva v6 12v vakiokanavasta :)

Hups... tämä kuva on aika suuri, saa poistaa jos on haitaksi :oops:

l151726
Viestit: 92
Liittynyt: 12 Maalis 2004, 15:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja l151726 »

Mihin se läppärungon tuoma lisäteho perustuu, miksi sillä saa lisää tehoa?

Edelleenkään kukaan ei siis tiedä niitä ahdin kittejä asennetun. Voiko todella olle, että niitä ei saisi Suomessa asentaa, kuten olen jossakin kuullut sanottavan?

T:Mika

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Jokaisella sylinterillä on oma läppänsä ja imuputket ovat lyhyet (kaasuläpät lähempänä imukanavaa).

Niitä ahdinkittejä ei käytännössä saa Suomessa asentaa.



Gamma: Onko kuva imu- vai pakokanavasta?
Viimeksi muokannut Abarth, 08 Loka 2004, 16:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Viri toimet:

-Nokat
-Filsu
-Putkisto
-Chippi (unichip)

Näillä saanee yli 200hv.

Tohon voisi lisätä jonkun fuelmanagement systeemin, esim Motec tms.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Enpä usko, että saa yli 200hv noilla muutoksilla. Kansi pitäisi portata vähintään noiden lisäksi...

Ja kannattaa muistaa, että päästörajatkin tulevat mahdollisesti vastaan.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

noilla puuhan listaamilla muutoksilla realistinen lukema olisi ehkäpä enemminkin 170-180 hv:n välimaastossa kuin yli parissa sadassa... :)

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

lastulla, putkella ym pikkutempuilla saa jotain noin 180 kaakkia/210nm, mutta sen yli alkaa vakioimusarja äkkiä ahdistaan, kansikin ittessään virtaa aika kohtuudella.. :wink:

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Abarth kirjoitti:Niitä ahdinkittejä ei käytännössä saa Suomessa asentaa.
Saahan niitä asentaa kunhan täyttää kaikki rajoitukset. Eli alustan palikat vastaamaan mallisarjan tehokkainta, päästöt VTT:n mittauksella pitää täyttää nykyajan vaatimukset.

Se on sitten eri asia kuka on valmis laittamaan kymmeniä tuhansia tuollaiseen projektiin kun ei siltikään voi olla varma että päästöt menee läpi..

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

No sitä juuri tarkoitin.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Abarth kirjoitti:Gamma: Onko kuva imu- vai pakokanavasta?
Imukanavasta.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Novitecin puhallinsarjalla taidettiin luvata 210hp ja mekaanisella ahtimella 206hp, jolloin katsastuksessa vertailuautoksi otettaneen GTA. Joten GTAn jarrut ainakin olisi laitettava. Jos Novitecin setti sisältää TUV:in päästölaput niin ne kelpaa meilläkin, eli VTT:n mittauksia ei tarvita. Siellä mittaus taisi olla n.1000€/kerta, ja siellähän ei säädetä enää..

On tota tullut itsekin mietittyä monta kertaa, sillä mitä enemmän autoon vaihtaa osaa ja hakkaa rahaa kiinni, niin ei sitä oikein huvittaisi vaihtaa V6:een, vaikka se järkevämpää olisikin. Mut Novitecin sarja vaan maksaa 3500/4500€ (mekaaninen ahdin), ja ei taida sisältää edes alakertaa... mut kiinnostais silti raakasti. Jos täältä joku hullu löytyy, joka sen tilaa ja asentaa niin ottakoon yhteyttä jolloin ehkä minäkin uskallan...
Abarth 500 Esseesse

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Tuosta kannen valusta vielä... tasohionnassa alkoi paljastumaan sen verran suuria huokosia että tuli miettineeksi mahtaako kanavista löytyä samanlaisia. Eli on aika huokoista valua ja voi täyttöhommia olla tiedossa jos alkaa rajusti porttaamaan ja tehoa hakemaan, vaikka täyttää joutuu luultavasti jo muodon takiakin

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Onko kukaan teettänyt jossain kantta omaansa? Löytyykö jostain valmiita portattuja kansia T.S:ään?
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Eihän toi 3500e siitä turbosatsista niin paha ole. Riippuu tietty mitä kamaa siinä on, mutta kyllähän turbokiluihin saa helposti menemään tommosen kolme tonnia. Ja siihen vielä päälle se VTT:n vitsimaksu, jos edes menee läpi.

Samalla lailla vapariin uppoaa helposti sama määrä rahaa. Itsellä on koneremotti/viritys tuossa ollut haaveena (ei Alfa :-( ) ja budjetiksi ole asettanut 1000e, joka tuntuu loppuvan helposti kesken, koska koneistaminen pelkästään on kallista porttaamisesta puhumattakaan.

Jos rohkeutta riittää, niin voihan niitä imu/pakokanavia avartaa itsekkin. Porttaaminen sinällään vaatii ammattitaitoa ja virtauspenkin. Yleensä kansi kyllä virtaa aika isojakin määriä. Tässäkin ketjussa sanottiin, että imusarja alkaisi ahdistamaan. Ko. koneesta tiedä mitään, mutta saahan imusarjankin teetettyä (tai mahdollisesti tehtyä, tämä on minulla ollyt ajatuksena, toteutuksesta en tiedä) uuden.

Turbolla homma hoitaa vaan niin paljon helpommin. Lyö ropellin kiinni ja uuden lastun ruiskuun ja avot tehoja on. :-) Noin niin kuin perjaatteessa. Käytännössä puristuksia joutuu laskemaan (uudet männät tai palotilojen avartaminen, paksumpi kannen tiiviste), mutta ei siinä paljon muuta tarvita. Turbo nokka on myös erilainen, mutta kyllä sillä vakiollakin päästään varmaan tehon nousuun.

Jos turbokoneesta aletaan tosissaan vääntämään tehoja, niin pitää siinäkin olla silloin virtaukset molemmin puolin kantta kunnossa, kun ei ahtoja voi loputtomiin nostaa.

Yksi muuten mitä ei vielä mainittu, on kylmän ilman ottaminen ja erityisesti sen "rammaaminen". Eli ns. ram-air systeemi. Ideahan on se, että ilma johdetaan imusysteemiin putkistoa pitkin, paikasta jossa se on kylmää ja se virtaa vauhdilla, kuten puskurista. Tuo poistaa imukanaviston imuvastusta, eli käytännössä päästään parempaan täytökseen ja vielä kylmällä ilmalla, jolla on suurikin vaikutus. Esim. uudessa Kawa Ninjassa 200km/h nopeudessa tuon systeemin tuoma lisä teho on 7hp, joka on mielestäni varsin paljon muutenkin korkeavireiseen koneeseen (600cc, 136hp) Itse ainakin aijon moisen viritellä. Tuohon kun vielä yhdistää sen vapaavirtausuodattimen... (jonka yksinään tuoma teho on taas mielestäni aika kiistanalaista).

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

markkul kirjoitti: Turbolla homma hoitaa vaan niin paljon helpommin. Lyö ropellin kiinni ja uuden lastun ruiskuun ja avot tehoja on. :-) Noin niin kuin perjaatteessa. Käytännössä puristuksia joutuu laskemaan (uudet männät tai palotilojen avartaminen, paksumpi kannen tiiviste), mutta ei siinä paljon muuta tarvita. Turbo nokka on myös erilainen, mutta kyllä sillä vakiollakin päästään varmaan tehon nousuun.
Jos yhtään enemmän meinaa nostaa ahtoja, menee männät monasti väkisinkin vaihtolistalle kun vanhat sulaa. Turbojen männät on usein hieman kestävämpää tavaraa kuin vapareitten... miedoilla ahdoilla pärjää usein vakiomännilläkin kunhan nokalla on kunnollinen välijäähdytin eikä vakiomäntien puristussuhde ole ihan tolkuton. Lisäksi ahtimelle pitää järjestää öljy- ja vesikierto. Ja tietysti pakokaasujakin jotta se pyörii, pakosarja menee uusiksi.
markkul kirjoitti: Jos turbokoneesta aletaan tosissaan vääntämään tehoja, niin pitää siinäkin olla silloin virtaukset molemmin puolin kantta kunnossa, kun ei ahtoja voi loputtomiin nostaa.
Pitää olla virtaukset ja mikä vielä kestäävyyden kannalta tärkeämpää, seokset. Mitä enemmän ilmaa lykätään pannuun, pitää soppaakin annostella vastaava määrä. Käytännössä vakioruisku pitää ohjelmoida uudelleen tai korvata jollain ohjelmoitavalla vehkeellä sekä suuttimet monesti vaihtaa isompiin. Myös bensanpaineensäädin ja bensapumppu menee helposti vaihtolistalle. Vakionokat monasti sopii turboonkin, mutta vapareihin tehdyt "kisa-kireät" nokat ei huhujen mukaan toimi kovinkaan hyvin turbossa. Vaparia kun alkaa turbottamaan, ei konehuoneeseen jää välttämättä montaakaan alkuperäistä osaa koneen alakertaa lukuunottamatta jos tehotavoite on oikeasti korkealla.
markkul kirjoitti: Tuohon kun vielä yhdistää sen vapaavirtausuodattimen... (jonka yksinään tuoma teho on taas mielestäni aika kiistanalaista).
Varsinkin kun se vapaavirtaussuodatin ottaa sen ilman useimmissa tuning-autoissa suoraan kuumasta konetilasta mikä ehkäpä laskee tehoja verrattuna alkuperäiseen putsariin joka ottaa sen ilman useinkin esim. maskin takaa. Kukaan ei oo tainnu huomata kertoa sitä noille teini-tuunareille :mrgreen:
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Vastaa Viestiin